// یکشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵

نگاهی به تغییرات فنی بازی Gears of War Ultimate Edition در ایکس‌باکس وان

در حالی که همه منتظر نسخه‌ی چهارم سری Gears of War هستند، سازندگان جدید این بازی دست به کار شدند و نسخه‌ی اول این مجموعه خاطره انگیز را دستخوش بهبود‌های فراوانی کردند که می‌تواند باز هم بعد از گذشت نزدیک ۱۰ سال، حرف‌هایی داشته باشد. با زومجی همراه باشید.

مطلب زیر کاملا برگرفته از آخرین بررسی دیجیتال فاندری از سایت یوروگیمر در مورد بخش بتا چندنفره بازی Gears of War Ultimate Edition است. کلیه برداشت‌ها و صحبت‌ها به نویسنده‌ی اصلی مطلب باز می‌گردد.

مایکروسافت بازی Gears of War را برای کنسول ایکس‌باکس وان و ویندوز در قالب یک نسخه جدید به نام Ultimate Edition همراه با تغییرات عظیم بصری و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بازسازی کرده است. شاید به شکل غیرمنتظره‌ای نسخه Ultimate Edition را باید یک نسخه بالغ و کامل شده از موتور گرافیکی آنریل 3 دانست. Gears of War بازی ساختارشکن و عظیمی بود که درست ۱۰ سال پیش به عنوان یکی از اولین بازی‌های استفاده شده از موتور آنریل 3 عرضه شد و که حال پس از سال‌ها آمده تا با نهایت عملکرد خود حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و خاطرات تاریک و خونین Gears of War را زنده کند. به علاوه این‌که این نسخه بازسازی شده یک استفاده یا کپی برداری از اجزای قدیمی بازی نیست بلکه یک دوباره سازی کامل با استفاده از بافت‌ها، مدل‌ها و افکت‌های جدید، کامل و با کیفیت است. درست است به اندازه Halo 2: Anniversary دوباره سازی نشده و آن قدر تکمیل نیست اما تغییرات در این بازی بیشتر از آن‌چه که انتظار داشتیم قابل توجه هستند.

تمام عناصر و ستون‌های اساسی بازی سر جای خود باقی مانده‌اند که در قالب وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ همراه با FXAA قرار داده شده‌اند. بازی‌هایی که در کنسول ایکس‌باکس 360 از موتور گرافیکی آنریل 3 بهره می‌بردند معمولا به استفاده از 2x MSAA در چرخه رندر بازی همراه با نتایج متناوب شناخته می‌شدند اما اگر این موضوع همچنان در کنسول ایکس‌باکس وان مطرح باشد، نتیجه نهایی تقریبا به لطف استفاده از پردازشگرهای anti-aliasing غیر قابل مشاهده است. در کل باید بگوییم که کیفیت تصویر در این ریمستر بسیار جذاب است و یک ترقی عظیم نسبت به نسخه ایکس‌باکس 360 به شمار می‌رود. می‌توان گفت ما شدیدا شگفت‌زده شدیم که چگونه کیفیت تصویر بدین گونه از یک بازی با وضوح 720p گرفته شده است.

 

در کنار وضوح تصویر بازی، بیشترین بهبود قابل ملاحظه را می‌توان در بخش نورپردازی مشاهده کرد. شاید بتوان گفت نسخه Gears of War 3 از نظر نورپردازی روشن‌ترین نسخه بازی بود، اما این نسخه بازسازی از قسمت اول شامل رنگ‌بندی نرم‌تر و لطیف‌تر است، چیزی که شاید دلیل آن را ادغام تکنولوژی آنریل لایتمَس «Unreal Lightmass» دانست. لایتمَس یک تکنولوژی اضافه شده به موتور آنریل 3 است که چند سال بعد از عرضه نسخه اورجینال Gears of War عرضه شد. پردازش آب نیز بسیار بهبود یافته است و در آن امواج را مشاهده خواهید کرد و دیگر خبری از بافت‌های مسطح که در نسخه اورجینال دیده بودیم نیست. خوانده شدن بافت‌ها بسیار سریع‌تر از نسخه ایکس‌باکس 360 انجام می‌شود و شاهد افت آن نیستید.

 

دیگر بخش دست‌کاری شده را باید اضافه شدن مکعب‌هایی دانست که باعث تاثیرگذاری در گودال‌های آب، تاثیر گذاری بسیار عظیم در کیفیت شاخ و برگ‌ها افزایش تعداد خرابه‌ها و درهم ریختگی‌های بیشتر در دنیای بازی شده است. سایه‌ها نیز به لطف وضوح تصویر بالاتر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند. مدل‌های جدیدی از فونت‌ها و تصاویر با کیفیت نیز برای HUD قرار داده شده تا این بخش از حالت کدر خود دور شود. به شکل عجیبی، برخی از قابلیت‌های آنریل 3 در این نسخه آزمایشی دیده نشدند. به طور مثال مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان موشن بلور دانست که در این بتا اصلا دیده نشد. نسخه ایکس‌باکس 360 بازی Gears of War شامل اجرای موشن بلور بر اساس دوربین بود که تا اینجای کار در این نسخه بازسازی شده قرار نداشت. همچنین، به همان اندازه که بهبود نورپردازی به زیبایی انجام شده است، در کل وضعیت نورپردازی Gears of War 3 یک پله بالاتر از این بازسازی قرار دارد. البته نباید از این نکته گذشت که ما بخش چند نفره را تست کردیم هنوز یک بخش تک نفره بزرگ برای مقایسه باقی مانده است.

 

از نظر عملکرد خود بازی همه چیز به خوبی کار شده است، اما گیم‌پلی بازی به آن صورتی که انتظار می‌رفت بی‌عیب و نقص نیست. Gears Ultimate هدف خود را برای نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در بخش چندنفره قرار داده بود و توانست در اکثر مواقع بازی این هدف خود را کنترل کند و به دست آورد. در حرکات و اکشن‌ها، واکنش بسیار خوب و سیمای نرم و عالی را خواهید دید، اما پارگی تصویر در برخی از صحنه‌ها و حرکات آرام به چشم می‌خورد. این موضوع برخی اوقات به هنگام انفجارها و ایجاد ابرهایی از دود نیز مشاهده می‌شود. نرخ فریم هیچ مشکلی در پاسخگویی ندارد اما نکات ریزی که در عملکرد بازی مشاهده می‌شود کمی از تجربه خالص آن کاسته است.

در حالی که نرخ ۶۰ فریم روان یک تجربه عالی در بخش چند نفره Gears of War ایجاد کرده است، اما سوالاتی نیز در مورد موقعیت اصلی بازی وجود دارد. طبق گفته سازنده، به نظر می‌رسد که هدف نرخ ۶۰ فریم تنها مربوط به بخش چند نفره بازی می‌شود اما بخش تک‌نفره و داستانی همچنان روی ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت خواهد ماند و همین امر باعث می‌شود که جزییات و افکت‌هایی با درجات بالاتر را شاهد باشیم؛ پس باید بگویم که در حقیقت ۳۰ فریم بودن آن امری بد و ناگوار نیست. اگر کمی هم به آینده فکر کنیم می‌توان به استودیو کوالیشن حق دارد، زیرا به احتمال فراوان بازی Gears of War 4 به صورت ۳۰ فریم عرضه خواهد شد و اگر در نسخه Ultimate یک بخش تک نفره ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای عرضه کنند، در حقیقت با چنین کاری بازیکنان را بد عادت کرده‌اند.

 

در نهایت باید بگویم که تجربه بخش چندنفره Gears of War Ultimate Edition بسیار امید بخش و هیجان‌انگیز بود. استدلال‌هایی وجود دارد که حکایت از تاریخ گذشتگی این بازی به دلیل سیر تکامل سری Gears of War می‌دهد اما چنین چیزی در حقیقت معنی ندارد. این یک اثر بازسازی شده برای دوباره احساس کردن ذات و ماهیت Gears of War اورجینال یا نسخه اول است. شاید اگر همانند نسخه‌های بازسازی شده Halo، این بازی نیز نسخه کلاسیک و بازسازی شده خود را در اختیار بازیکنان قرار می‌داد، همه خوشحال می‌شدند و کسی اعتراضی نداشت، اما در حال حاضر مایکروسافت این قصد را دارد که تجربه نسخه اورجینال را تماما در بازی خود نگه دارد، درست همان شکلی که این کار را برای نسخه‌های یادگاری «Anniversary Edittions» سری بازی‌های Halo انجام داده است.

بازی Gears if War Ultimate Edittion در تاریخ سوم شهریور ۱۳۹۴ برای ایکس‌باکس وان و در تاریخ نامعلومی برای رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد . یکی از کارهای جالب و البته مشتری پسند مایکروسافت قرار دادن ۴ بازی Gears of War از نسخه اول تا Judgment برای خریداران این نسخه است. خریداران نسخه Ultimate می‌توانند با خرید این محصول تا پایان سال ۲۰۱۵ این چهار نسخه را به لطف قابلیت Backward Compatibility به رایگان برای کنسول اکس‌باکس وان دریافت کنند.

در انتها می‌توانید دو ویدیو از گیم‌پلی بازی را مشاهده کنید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

منبع:

Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده