مروری بر عملکرد چند سال اخیر مایکروسافت در نمایشگاه گیمزکام
کنفرانسهای صنعت بازیهای رایانهای را شاید بتوان جذابترین و سرگرم کنندهترین کنفرانسهای سرگرمیهای مختلف اعم از موسیقی و فیلم دانست. هر ساله کنفرانسهایی مانند E3 که بزرگان و البته کوچکهای این صنعت دور هم جمع میشوند و بازیهای خود را معرفی میکند و یا کنفرانس آخر سال VGA که باید آن را همانند جوایز اُسکار بازیهای رایانهای دانست. اما یکی دیگر از مهمترین کنفرانسها و نمایشگاههای سالانه که بزرگترین آن از نظر بازدید کننده به شمار میرود، Gamescom نام دارد. نمایشگاه گیمزکام هر ساله در شهر کلن آلمان برگذار میشود که اکثر استودیوهای بازیسازی، برای نمایش بازیهای خود به این نمایشگاه میآیند تا گیمرها بتوانند آن را از نزدیک تجربه کنند. اما یکی از بخشهای جذاب این نمایشگاه، کنفرانسهای کمپانیهای معروف مانند مایکروسافت، سونی و الکترونیک آرتز است که برای معرفی و نمایش بازی خود روی سِن میآیند. یکی از پای ثابتهای این دسته از سران صنعت گیم، کمپانی مایکروسافت است که در این سالها کنفرانسهای مختلفی برگذار کرده که حال در آخرین ساعات برگزاری آخرین کنفرانس خود، به مرور گذشته صاحب برند ایکسباکس در نمایشگاه گیمزکام میپردازیم.
گیمزکام سال ۲۰۱۰
در سال ۲۰۱۰ مایکروسافت کنفرانسی تحت عنوان روز بازی «Play Day» برگزار کرد که شامل معرفی چندین بازی بزرگ میشد. بزرگترین خبر در این کنفرانس اعلام تاریخ عرضه کینکت برای منطقه اروپا بود که در آن زمان این دستگاه ناموفق امروزی دوران خوبی را پشت سر میگذاشت. در آن زمان یکی از معروفترین جملات مربوط به کینکت از سوی مایکروسافت در تمامی سایتها منتشر شده بود. مایکروسافت در مورد کینکت اینگونه بیان کرد:
همراه با کینکت ما نه تنها راه و روش کسب و کار خود را تغییر میدهیم، بلکه چگونگی استفاده از سرگرمیها را نیز تغییر خواهیم داد. همراه با کینکت، شما تبدیل به کنترلر بازی خواهید شد و این شما هستید که تجربه بازی را رقم خواهید زد.
مایکروسافت در آن سال دو بازی جدید برای دستگاههای رایانههای شخصی معرفی کرد. اولین آن بازی Age of Empires Online بود. دیگر بازی معرفی شده آنها، Microsoft Flight نام داشت. یک بازی شبیهساز هواپیما که البته مورد استقبال قرار نگرفت. همچنین Fable 3 که برای رایانههای شخصی و ایکسباکس 360 در نظر گرفته شده بود، در کنار بازی بسیار موفق Halo Reach جزو آثاری بودند که مایکروسافت تمرکز بسیار زیادی روی آنها داشت.
گیمزکام سال ۲۰۱۱
سال ۲۰۱۱ را باید سال بازی Dance Central در کنار Gears of War 3 دانست. در این سال نیز همانند ۲۰۱۰ خبری از کنفرانس مستقیم نبود و به جای آن مایکروسافت با برگذاری یک Play Day دیگر، بازیهای خود را برای تجربه مستقیم بازیکنها به گیمزکام آورد. یکی از بخشهای شلوغ استیج مایکروسافت برای Dance Central 2 بود. این بازی با ارایه بخشی به نام Dance
Battle باعث میشد تا بازیکنان در کنار هم قرار بگیرند و در چالشی جالب و دوستانه به رقص بپردازند. اما بخش حرفهای یا به قول معروف هاردکور مایکروسافت متعلق به Gears of War 3 بود که در این نمایشگاه بازیکنان با بخش Horde و Beast آشنا شدند. جالب است بدانید که Gears of War 3 اولین بازی در این سری بود که اجازه ورود به کشور آلمان را داشت، زیرا قوانین این کشور اجازه نمیدهد که بازیهای خشونتآمیز به فروش برسند و این اولین بازی از Gears of War بود که میتوانست در فروشگاههای مختلف به فروش برسد. بخش Horde در Gears of War 3، نسخه بهبود یافته آن در شماره دوم این سری است و در آن بازیکنان به صورت گروهی به مبارزه با موجهای مختلف دشمن میپردازند.بازیهای Age of Empires Online، Kinect Fun Labs، Kinectimals، Star Wars Kinect، Kinect Disneyland و Steel Battalion Kinect نیز دیگر آثاری بودند که روز به روز بازیهای کینکت را پررنگتر و بازیهای بزرگسالانه ایکس باکس 360 را کم رنگتر میکردند.
Forza Motorsport 4 نیز جزو بازیهای خوب گیمزکام به شمار میرفت زیرا این بازی ریسینگ شبیهساز با پیشرفتهای قابل ملاحظه خود روز به روز طرفداران بیشتری را به سوی خود میکشاند.
گیمزکام سال ۲۰۱۳
سال ۲۰۱۲ مایکروسافت در نمایشگاه گیمزکام حضور نداشت و در آن زمان خود را آماده نسل جدید میکرد. پس از معرفی کنسول نسل جدید ایکسباکس وان، این اولین نمایشگاه گیمزکام بود که پذیرای نسل جدید کنسولها شد و همه چیز حال و هوای جدید به خود گرفته بود و همین دلیل باعث شد تا گیمزکام بیش از ۳۴۰۰۰۰ نفر بیننده را در خود جای دهد. مایکروسافت با برگزاری کنفرانس خود در سال ۲۰۱۳ سعی در به نمایش درآوردن بازیهای روز عرضه «لانچ» کنسول ایکسباکس وان را داشت. پس از معرفی ضعیفتر این کنسول در برابر معرفی پلیاستیشن 4 و سیاستهای نادرست، مایکروسافت چارهای جز نمایش بازیهای خود نداشت. آنها ابتدا بازی مستقل Cobalt که توسط استودیو موجانگ در دست ساخت بود را به طور انحصاری معرفی کردند. البته این بازی هرگز به اندازه بازی قبلی موجانگ یعنی Miecraft عالی و بزرگ نبود. دیگر بازی کوچکی معرفی شده، Planet vs Zombies 2: Garden Warfare بود و Peggle بود. اما این نمایشها در آن زمان برای یک کنسول ۵۰۰ دلاری شدیدا ناامید کننده بودند.
طبق عادت آنها بازیهای ترد پارتی نیز در لا به لای نمایش آنها حضور داشتند و اولین آنها بازی The Division بود. بازی جدید و زیبای کمپانی یوبیسافت که برای اولین بار در E3 معرفی شد. اما نمایش این بازی در کنفرانس مایکروسافت عطر و بوی خاصی داشت زیرا آنها با استفاده از قدرت جانبی اسمارت گلس مایکروسافت نمایشی کاملا متفاوت را از خود به جای گذاشتند. صحبت از یوبیسافت شد؛ آنها در ادامه بازی Fighter Within را برای کینکت جدید به نمایش درآوردند که البته طبق معمول بازی بسیار ضعیفی از آب درآمد. همچنان که بحث کینکت داغ است باید اشاره کرد که Kinect Sport Rival نیز برای کنسول جدید مایکروسافت معرفی شد. این بازی همراه با کینکت جدید پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشت، اما همچنان چیزی نبود که خرید یک کنسول ۵۰۰ دلاری را تضمین کند.
بعد از مبحث کینکت، این Call of Duty: Ghosts بود که وقت کنفرانس را به خود اختصاص داد. اما بعد از آن نوبت به معرفی بازیهای فرست پارتی این کمپانی شد. Fable Legend اولین بازی از سری مجموعه Fable برای نسل جدید معرفی شد. اما این قسمت نسبت به گذشته تفاوت زیادی داشت، زیرا شاهد یک بازی با گرافیک بسیار بالا، اما آنلاین و چند نفره بودیم. از نظر ظاهری Fable Legend بسیار فراتر از گذشته پا به میدان گذاشته بود اما موفقیت آن به دلیل نیاز به آنلاین بودن آن در هالهای از ابهام قرار داشت. یکی از بخشهای بزرگ مایکروسافت بازی FIFA بود. آنها بخش Ultimate Team Legend را برای کنسول ایکسباکس وان انحصاری اعلام کردند که دارای طرفداران بسیاری بود و البته دیگر خبر مهم آن، عرضه رایگان این بازی برای خریداران اروپایی کنسول ایکسباکس وان بود. علاوه بر معرفیهای انجام شده، بازیهای بزرگ این کمپانی مانند Dead Rising 3، Forza Motorsport 5، Killer Instinct و Ryse برای حاضرین نمایشگاه گیمزکام قابل بازی بودند.
اما در کل باز هم مایکروسافت نتوانست آنطور که باید خوب ظاهر شود و دلیل محکمی برای فروش کنسول خود ایجاد کند، تا اینکه زمان تغییرات بزرگ بود و سال ۲۰۱۴ فرا رسید.
گیمزکام سال ۲۰۱۴
پس از ناکامی سیاستهای کاملا اشتباه رییس بخش سرگرمیهای ایکسباکس یعنی دان ماتریک، مایکروسافت با اخراج به موقع او و در دست دادن سکان ایکسباکس به فیل اسپنسر تمامی راههای گذشته خود را تغییر داد. پس از یک E3 کاملا موفق و پر از بازیهای بزرگ توسط این شخص، او از کار خود سیر نشد و با دستی بسیار پرُتر به سوی گیمزکام آمد. اولین حرکت بسیار بزرگ او در کنفرانس سال ۲۰۱۴ گیمزکار، انحصاری زمانی کردن بازی Rise of the Tomb Raider بود که باعث شوکه شدن فراوان بسیاری از گیمرها شد. همکاری مایکروسافت و اسکوارانیکس برای ساخت این بازی و پرداخت مخارج بالا باعث شده تا ایکسباکس وان یک بازی اکشن ماجراجویی بسیار خوش ساخت را به خود ببیند.
دیگر نمایش بزرگ این کنفرانس حضور استودیو 343 برای نمایش کالکشن بزرگ مسترچیف بود. نمایش گیمپلی Halo 2، معرفی شبکه Halo و مینی سریال Halo: Nightfall حضوری پر رنگ را برای سری بازیهای Halo رقم زد. پای ثابت کنفرانسهای مایکروسافت یعنی Call of Duty نیز تحت عنوان Advanced Warfare به نمایش درآمد. در آخر نمایش این بازی، مایکروسافت باندل بسیار زیبای این بازی را همراه با ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی معرفی کرد که در نوع خود بسیار جالب و شیک بود. همچنین در ادامه، بازی انحصاری Insomniac برای کنسول ایکسباکس وان به نمایش درآمد. بازی Sunset Overdrive که یک بازی آخرالزمانی جذاب بود، چشم بسیاری از طرفداران را به خود خیره کرد و در این بین، باندل مخصوص این بازی با رنگی سفید و جذاب نیز معرفی شد. بازی FIFA نیز باز هم یکی از مهمترین بخشهای ایکسباکس را به خود اختصاص داده بود که دارای محتوای انحصاری و باندل مخصوص خود بود.
در بخشی کوتاه، شاهد نمایش GTA Online بودیم و در ادامه بستههای الحاقی بازی Evolve برای ایکسباکس وان معرفی شد و در ادامه بازی Assassin’s Creed: Unity نیز تریلر جدیدی از خود را به نمایش گذاشت. یکی از بخشهای مهمی که مایکروسافت در نسل جدید آن را دست کم گرفته بود، بازیهای مستقل کوچک بودند که با روی کار آمدن فیل اسپنسر این مشکل برطرف شد و نمایش بازیهایی نظیر Smite، Space Engineers، Dungeon of the Endless و Cup Head رفته رفته این گودال کوچک ایکسباکس وان را پوشاند. اما در کنار این موارد، بازی مستقل و انحصاری Ori and the Blind Forest نیز به نمایش درآمد. یک بازی بسیار زیبا، هنری و خوش ساخت که یکی از مورد توجهترین بازیهای گیمزکام بود.
دیگر نمایش بزرگ و حیرتانگیز این کنفرانس، گیمپلی اثر جدید استودیو رمدی یعنی Quantum Break بود. یک بازی کامل با داستانی بزرگ که نوید یک اثر به یاد ماندی را میداد و در ادامه نمایشهای خوب مایکروسافت، بازی ریسینگ Forza Horizon 2 بود که با نمایش خود به کنفرانس بزرگ مایکروسافت خاتمه داد.
گیمزکام سال ۲۰۱۵
پس از گامهای موفق فیل اسپنسر و معرفی بازیهای کوچک و بزرگ برای کنسول ایکسباکس و بیرون کشاندن این کنسول از منجلاب، حال نوبت به کنفرانسی دیگر از سوی او میرسد. پس از نمایش بسیار خوب دیگری که در E3 برای کمپانی مایکروسافت شاهد بودیم، برخی از بازیها در آن غایب بودند. بازیهایی متفاوت و بزرگ که اسپسنر قول نمایش آنها را در گیمزکام سال ۲۰۱۵ داد. در E3 امسال شاهد نمایش بازیهایی نظیر Halo 5، Forza Motorsport 6، Gears of War، Tomb Raider و دیگر بازیهای جدید بودیم که یک کنفرانس عالی با آنها رقم خورد. اما به گفته فیل اسپنسر، گیمزکام سال ۲۰۱۵ هیچ چیزی از یک E3 بزرگ کم نخواهد داشت، زیرا علاوه بر نمایشهای جدید از بازیهای Halo 5، Forza 6 و Tomb Raider، باید منتظر نمایشهایی کامل از بازی Quantum Break توسط استودیو رمدی، بازی جدید کامیا یعنی Scalebound، نسخه سوم بازی Crackdown و معرفی بازیهای جدید دیگر باشیم. همین سه بازی بزرگ از سوی سه استودیو بزرگ نوید یک گیمزکام عالی را میدهد، اما در کنار این استودیوها به نظر میرسد دیگر استودیوهای این کمپانی مانند لاین هِد، رِیر، پرس پلی، لیفت لندن و تویستد پیکسل باشیم. اما نباید حضور دیگر کمپانیها برای این کنفرانس را فراموش کرد و احتمال میرود بازیهایی کمپانی الکترونیک آرتز و یوبیسافت روی استیج حضور پیدا کنند. اما طبق گفتههای فیل اسپنسر، آنها به دنبال ساخت بازیهای انحصاری فرست پارتی هستند و احتمال میرود این بار تمرکز آنها بیشتر روی استودیوهای خود باشد.
تهیه شده در زومجی
[alert variation="alert-warning"]برای مشاهده کلیه اخبار، مقالات و حواشی مربوط به گیمزکام ۲۰۱۵ به صفحه اختصاصی این رویداد در زومجی مراجعه کنید [/alert]