// سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بدترین بازی های ویدیویی ورزشی تاریخ

معرفی برترین بازی‌های تاریخ این روزها بسیار رونق یافته، از جوایز مختلف تا جشنواره های گوناگون همواره از برترین بازی‌های تاریخ شرکت‌ها تعریف می‌شود. اما گاهی بهتر است به گذشته برگردیم و ناموفق ترین بازی‌های یک سبک مانند سبک ورزشی را نگاهی بی‌اندازیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

یکی از محبوبترین سبک‌ها در حوزه بازی‌های ویدیویی مسلما سبک ورزشی است. در ایران نیز بسیاری از بازیکنان علاقمند به نشستن و به قولی چند دست فوتبال بازی کردن با دوستان خود هستند. سخن گفتن و کل‌کل های طرفداران بازی‌های ورزشی مختلف از جمله FIFA و PES با گذشت چند سال هنوز به داغی روزهای اول ادامه دارد. اما بعضی بازی‌ها با موضوع ورزشی هستند که چه علاقمند به شخصیت‌های بازی و سبک ورزشی باشید یا نباشید، با این حال ارزش نشستن و بازی کردن را ندارند. تقریبا تمامی بازی‌های ذکر شده در سایت‌های مختلف مانند گیم‌فگز امتیاز بی ارزش را  از کاربران دریافت کرده‌اند. در این مقاله به این بازی‌های به اصطلاح «بد» می پردازیم. بسیاری از این بازی‌ها اکنون با کمک شبیه‌ساز ها قابل انجام هستند.

دانلود ویدیو

NFL Head Coach

NFL Head Coach در سال ۲۰۰۶ با موتور گرافیکی Madden برای پلی‌استیشن 2‌ روانه بازار شد. به دلایل مختلفی این بازی جایگاه و ارزش بازی کردن و وقت گذاشتن را نداشت. وظیفه‌ی کلی شما اداره تیمی برای پیروزی در فوتبال آمریکایی است. موضوع مهم درNFL Head Coach علی‌رغم هدف کلی بازی یعنی هدایت یک تیم به عنوان مربی، شما به واقع هیچ کنترلی برروی روند کلی بازی ندارید! بازی تنها از یک تیم تشکیل شده و به نوعی شما تنها  وظیفه‌ی دیدن و شنیدن اخبار پیرامون بازی‌های تیم خود هستید. این بازی به واقع ارزش لازم برای وقت گذاشتن را ندارد.

دانلود ویدیو

Husky Express

بازی‌ عجیب با نامی متفاوت، همانطور که از اسم آن مشخص است ما وظیفه‌ی کنترل سگ‌های اسکیمو‌ها را داریم. ظاهرا استودیوی دِیو‌کَت زمانی که قصد تولید بازی ورزشی داشته ناگهان تصمیم می‌گیرند کمی هم المان‌های MMO را مخلوط بازی خود کند. همین موضوع باعث مشکلاتی جدی در رابطه با گیم‌پلی نیز می‌شود. البته این قبیل بازی‌ها همواره در کشور‌های آسیایی پرطرفدار هستند. در کل یا شما عاشق Husky Express می‌شوید، یا دیگر حاضر به تجربه‌ی دوباره آن نیستید.

دانلود ویدیو

Mutand League Hochey

  • توسعه‌دهنده: الکترونیک آرتز
  • پلتفرم: سگا جنسیس
  • عرضه: ۱۹۹۴

همانطور که از نام بازی‌مشخص است قرار بود لیگ هاکی با بازیکنان جهش‌یافته، باعث لذت علاقمندان به این ورزش شود. واقعیت Mutand Legue Hochey آنقدر بد بود که لایق قرار گیری در بین بدترین بازی‌های ورزشی را داشت. شما در Mutand League Hochey تنها هدفتان پرت کردن مشت‌های بی هدف برای از میان بردن بازیکنان تیم حریف است! در میانه مسابقه هاکی، ناگهان شخصیت‌ها به جلوی یکدیگر آمده و بازی با تغییری ناگهانی به سبک مبارزه‌ای تبدیل می‌شود! البته باید قبول کرد که در سال ۱۹۹۴ قابلیت دادن رشوه به مقامات و  انجام خشن‌ترین و بی‌رحم ترین حرکات در یک بازی هاکی برای بزرگسالان می‌توانست خوشایند باشد. کافی است کمی با بازی‌های ویدیویی آشنا باشید تا از کم ارزش بودن Mutand League Hochey آگاه شوید.

دانلود ویدیو

Take-Qut Weight Curling

  • توسعه‌دهنده: گلوبال استار سافت‌ور
  • پلتفرم: رایانه‌های شخصی
  • عرضه: ۲۰۰۲

اگر بازی Husky Express نتوانسته علاقه شما را نسبت به خود تحریک کند. احتمالا  Take-Qut Weight Curling بیشتر به سبک شما نزدیک است. اگر بخواهیم مشکلات دیوانه کننده حالت چندنفره و باگ‌های نرم‌افزاری را به کناری بگذاریم،‌ این بازی در کل لایق کلمه بد نیست. هرچند در ابتدا امید زیادی پشت تولید Take-Qut Weight Curling قرار داشت و بازیکنان علاقمند به فشردن پشت‌ سره هم دکمه‌های کنترلر خود برای امتیازات بالاتر بودند، اما آیا گذراندن زمان پشت این چنین بازی‌ ای ارزش دارد؟ من ترجیح می‌دادم زمان خود را برای بازی‌های بهتری بگذارم.

 

دانلود ویدیو

Slam City with Scottie Pippen

  • توسعه‌دهنده: دیجیتال پیکچرز
  • پلتفرم: سگا جنسیس و سگا سی‌دی 
  • عرضه: ۱۹۹۴

بسکتبال در ماهیت خود ورزشی بسیار سرگرم کننده است. اما متاسفانه بعضاً بازی‌های ویدیویی نمی‌توانند از پتانسیل این ورزش زیبا بهره کامل را ببرند. Slam City with Scottie Pippen یکی از همین دست بازی‌هایی است که در زمینه‌ی گیم‌پلی حرف زیادی برای گفتن نداشت. Slam City که در ابتدا برای سیستم نه چندان محبوب سگا سی‌دی عرضه شد. متاسفانه در زمینه‌ی طراحی و گیم‌پلی بسیار خسته کننده‌ بود. شاید پیپِن در طول زندگی حرفه‌ای خود شش بار قهرمان مسابقات NBA شده باشد، اما متاسفانه بازی ویدیوی او یکی از بدترین بازی‌های ویدیویی ورزشی لقب گرفت. توسعه‌دهندگان با فیلمبرداری از بسکتبالیست‌های معروف و قرار دادن یک شخصیت مجازی Slam City را تولید کرده‌اند.

 

Michael Phelps: Push the Limit

  • توسعه‌دهنده: بلیتز گیمز
  • پلتفرم: ایکس‌باکس 360
  • عرضه: ۲۰۱۱

اگر به دنبال بازی ویدیویی با تمرکز برروی مسابقات شنا می‌گردید، این بازی مناسب شما خواهد بود. البته فراموش نکنید که Michael Phelps: Push the Limit نیز از مشکلات بسیار نرم افزاری و گیم‌پلی در امان نمانده است. شما در Michael Phelps: Push the Limit عهده دار کنترل یک شناگر برای برنده شدن در مسابقات شنا هستید. این بازی میوه‌ی تفکری خاص در مورد دستگاه کینکت کنسول ایکس‌باکس 360 بود، تفکری شگرف که اعتقاد داشت آینده بازی‌های ویدیویی در دستان بازی‌های تعاملی بین حرکات بدن بازیکنان و شخصیت درون بازی خواهد بود. Michael Phelps: Push the Limit به علاقمندان به شنا این امکان را می‌داد که با حرکات بدن خود شخصیت بازی را کنترل کنند. اما متاسفانه گیم‌پلی ضعیف بازی در نهایت باعث شد تا مردم ترجیح دهند به جای ریختن عرق پای تلویزیون اتاق نشیمن،  به ورزشگاه های بیرون از خانه بروند. نام فیلپس نتوانست این بازی را موفق کند.

دانلود ویدیو

Shaq Fu

  • توسعه‌دهنده: الکترونیک آرتز و دِلفین سافت‌ور
  • پلتفرم: سوپر نینتندو و سگا جنسیس
  • عرضه: ۱۹۹۴

بله، شکیل اونیل را می‌توان یکی از سرگرم‌کننده ترین و بزرگترین ورزشکاران تمام دوران نامید. او در تمام دوران زندگی خود با گذاشتن القابی بعضاً خنده‌ دار برروی خود در کنار سرگرم کردن مردم در میدان مسابقه، لبخندی را نیز برروی صورت هوادارانش ایجاد می‌کرد. لقب Shaq Fu که از نام کونگ فو برداشته شده نیز یکی از همین القاب است. البته نمی‌توان این بازی را ورزشی نامید اما استفاده از نام یک ورزشکار باعث حضور بازی در این لیست شد. در نگاه اول بازی بسیار شبیه به مورتال کامبت طراحی شده اما متاسفانه نتیجه‌ی نهایی هدف مورد نظر سازندگان نبود. بازی در ابتدا سرگرم کننده اما برعکس سری مورتال کامبت به سرعت خسته کننده می‌شد.

دانلود ویدیو

Double Dribble

  • توسعه‌دهنده: کونامی
  • پلتفرم: سگا جنسیس و ان‌ای‌سی
  • عرضه: ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴

واقعا تبدیل کردن یک بازی بسکتبال به بدترین بازی ورزشی استعدادی شگرف می‌خواهد. بازی Duouble Dribble مانند چند بسکتبال دیگر که در این لیست چهارده تایی قرار دارند دارای مشکلات گیم‌پلی است. اول از همه شما در Duouble Dribble با مضحک‌ترین قوانین از خود تعریف شده‌ی بسکتبال، روبرو هستید.  هرچند بازی دارای نوآوری هایی در زمان خود بود اما راحتی بازی و مشکلات بسیار گیم‌پلی و  البته ساختارکلی بازی آن را به سرعت برای بازیکنان خسته کننده می‌کرد.

دانلود ویدیو

Mega Man Soccer

  • توسعه‌دهنده: سان‌ ال و کپ‌کام
  • پلتفرم: سوپر نینتندو
  • عرضه: ۱۹۹۴
الکترونیک آرتز با انتشار بازی فیفا ۹۵ در سال ۱۹۹۴ به موفقیت خوبی دست یافت

برخی سازندگان واقعا نمی‌دانند که چه زمانی باید متوقف شوند. با موفقیت سری بازی‌های ویدیویی مگا مَن، توسعه‌دهندگان فکر کردند که کودکان به دنبال شانسی برای تجربه دوباره این شخصیت در بازی‌ ای با سبک ورزشی هستند. اما واقعیت چیز دیگری بود در زمان عرضه‌ی این بازی در سال ۱۹۹۴، الکترونیک آرتز بازی سرگرم کننده‌ی فیفا 95 را برای سگا جنسیس روانه بازار کرده و در نتیجه توانست به موفقیت بسیار خوبی نیز دست پیدا کند. نباید از این واقعیت گذشت که تنوع و گنجاندن قدرت‌های ویژه برای هر شخصیت در Mega Man Soccer، باعث سرگرمی نسبی این بازی شده بود.

دانلود ویدیو

‌Bill Laimbeer's Combat Basketball

  • توسعه‌دهنده: هادسون سافت‌ور
  • پلتفرم: سوپر نینتندو
  • عرضه: ۱۹۹۱

طعم متفاوت ورزش بسکتبال با بازی ‌Bill Laimbeer's Combat Basketball می‌توانست برای بسیاری خوشایند باشد. اما متاسفانه به دلیل دوربین متفاوت و محدودکننده بازی، بعد از مدتی Combat Basketball به یکی از خاطرات بد شما تبدیل می‌شد. در این بازی هدف شما استفاده از توانایی بدنی بازیکنان برای هدف قرار دادن بازیکنان تیم حریف و البته پرتاب توپ بسکتبال به داخل تور است. توسعه‌دهندگان متاسفانه این بازی را با WWE اشتباه گرفته بودند. نتیجه‌ی این تفکر نیز مشخص است. حتی نام بیل لِمبِرز نیز Combat Basketball را نجات نداد.

دانلود ویدیو

Super High Impact

  • توسعه‌دهنده: بیم سافت‌ور و آکلِیم
  • پلتفرم: سوپر نینتندو و سگا جنسیس
  • عرضه: ۱۹۹۳

بسیاری از شهروندان ایالات متحده علاقمند به ورزش فوتبال آمریکایی هستند و اساسا فوتبال شناخته شده در اروپا و آسیا را فوتبال نمی‌دانند. یکی از بازی‌هایی که در سال ۱۹۹۳ برای گیمرهای هوادار ورزش NFL منتشر شد، بازی Super High Impact بود که متاسفانه از مشکلات نرم‌افزاری بسیاری در گیم‌پلی رنج می‌برد. این بازی را می‌توان نسخه‌ای بسیار ضعیف از فوتبال آمریکایی نامید که قبل از تولید بازی موفق NFL Blitz عرضه شد. البته بازیکنان قابلیت‌هایی از جمله چیدن تیم و برنامه ریزی حمله را داشتند. در کل Super High Impact در زمان عرضه‌ی خود نیز بازی موفقی نبود.

 

Jerry Glanville's Pigskin Footbrawl

  • توسعه‌دهنده: رازورسافت‌ور
  • پلتفرم:  سگا مگادرایو/جنسیس
  • عرضه: ۱۹۹۲

ظاهرا از دید بسیاری از توسعه‌دهندگان فوتبال غالباً در اختیار گروهی از گلادیتورها بوده که در سال ۱۹۹۲ در نهایت در قامت بازی Jerry Glanville's Pigskin Footbrawl پدیدار شدند! این بازی که با الهام از فوتبال آمریکایی تولید شده؛ به کاربران اجازه کنترل شخصیتی را برای عبور از موانع و رساندن توپ به خط پایان می‌دهد. هرچند بازی می‌توانست به موفقیت‌هایی در سال ۱۹۹۲ برسد اما مشکلات پایه‌ای در گیم‌پلی و نبود درک صحیح از چینش کلی برای یک بازی با المان‌های ورزشی، مانع پیشرفت و موفقیت Jerry Glanville's  شد.

دانلود ویدیو

Kurt Waner's Arena Football Unleashed

  • توسعه‌دهنده: میدوِی گیمز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن
  • عرضه: ۲۰۰۰
بازی NFL Blitz یکی از موفق‌ترین بازی‌ها با تمرکز بر روی فوتبال آمریکایی بود

بسیاری از علاقمندان به فوتبال آمریکایی می‌دانند که کورت وارنر، بازیکن سابق NFL  با حضور در لیگ حرفه‌ای Arena Football توانسته بود به شهرت برسد. متاسفانه این بازی، برای شخصی در جایگاه کورت وارنر بسیار کم ارزشتر از آن بود که لایق نام وی باشد. این بازی مسلما در پشت سری موفق NFL Blitz جای می‌گیرد. Kurt Waner's Arena Football Unleashed برعکس Blitz 2000 تنها بخش کوچکی از لیگ AF را در خود جای می‌داد.

دانلود ویدیو

Michael Jordan: Chaosinthe Windy City

  • توسعه‌دهنده: الکترونیک آرتز
  • پلتفرم: سوپر نینتندو اینترتیمنت سیستم
  • عرضه: ۱۹۹۴

مایکل جُردن را می‌توان بزرگترین بازیکن بسکتبال تمام دوران نامید اما تصمیم او برای قرار دادن نام خود در نام بازی‌ ای با هدف رفتن به خیابان‌ها و استفاده از توپ بسکتبال به عنوان قدرت خاص، شاید در ابتدا جذاب اما با کمی پیش روی در بازی خسته کننده بود. وظیفه‌ی شما در بازی استفاده از توپ بسکتبال جردن برای عبور از موانع و از بین بردن دشمنان است. البته این بازی بعضا نقدهای مثبتی را نیز دریافت کرده بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. نظر شما در مورد بازی‌های ورزشی ناموفق چیست؟ به نظر شما کدام یک از بازی‌های ویدیویی شایستگی حضور در این لیست را دارند؟

منبع: ‌Bleacher Report


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده