نویسنده: سعید نیکبخت
// شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

اولین نگاه به بازی Horizon Zero Dawn

یکی از سورپرایزهای سونی در نمایشگاه E3 2015، معرفی بازی جدید و هیجان‌انگیز سازندگان Killzone با نام Horizon Zero Dawn بود. درادامه با زومجی و اولین نگاه به این بازی نقش‌آفرینی و جهان آزاد همراه باشید تا با یکدیگر نگاهی به بخش‌های مختلف این بازی بیندازیم.

در سال ۲۰۰۹، تیم کوچکی در کشور هلند با ایده‌ای بلندپروازانه پروژه‌ای متفاوت را آغاز کرد. ایده اصلی سازندگان برای این بازی به این شکل بود که نگاهی متفاوت به آخرالزمان، پدیده‌ای که «اکثر اوقات« با افسردگی و اتمسفر غمناک شناخته می‌شود بیندازد. این ایده در ادامه‌ی راه با مکانیک‌های گیم‌پلی جور در آمد و نتیجه‌ی آن نمایش بازی کاملا جدید استودیو گوریلا گیمز در نمایشگاه E3 2015 با نام Horizon: Zero Daw بود.

در آینده‌ای بسیار دور، آخرالزمان که تا به حال برداشت‌های متفاوتی از آن شده، باعث ایجاد شکل جدیدی از زندگی شده است. مردمی که در زمان بروز این واقعه زندگی می‌کردند معلوم نیست کجا رفتند و همین مسئله به یکی از خصوصیات مرموز هورایزن تبدیل شده است. در اولین تریلر بازی، شخصیت اصلی در صحبت‌های خود گفت انسان‌هایی که قبل از او حضور داشتند مسئول ساخت ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌ها بوده‌‌اند، اما مشخص نیست با این واقعه چه بلایی بر سرشان آمده و به کجا رفته‌اند.

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | دانلود ویدیو با رزولوشن 480p

اِلوی که دختر مو قرمز داستان ما است، از ما و انسان‌های امروز صحبت می‌کرد. ما مسئول ساخت این ساختمان‌های بلند بودیم و با آمدن آخرالزمان، تمام چیزهایی که سال‌های زیادی ساختیم از بین رفتند. شاید با آمدن اسم آخرالزمان، دنیایی تاریک و افسرده به ذهن شما بیاید، اما اینجا است که با یکی از «خصوصیات جدید» هورایزن نسبت به بازی‌های دیگر که این شیوه را برای روایت اتمسفر دنیای خود انتخاب کردند آشنا می‌شویم. این واقعه اگرچه باعث نابودی انسان‌ها شده، اما «شکل جدیدی از زندگی» را با خود آورده است. محیط‌ها سرسبز، «برخی از حیوانات» (مانند ماهی) و طبیعت به صورت کامل زنده هستند و این اتفاق مرموز که  هنوز صحبات خاصی از آن نشده باعث ازبین رفتن این گونه‌ها نشده است.

داستان بازی ۱۰۰۰ سال پس از سقوط تمدن و بازگشتن انسان‌های آینده به عصر حَجَر اتفاق می‌افتد. تمدن سقوط کرده و تکنولوژی دیگر در زندگی انسان‌ها دخالتی ندارد. با این اتفاق، تنها «عده‌ی کمی» از انسان‌ها باقی مانده‌اند و همین عده مانند دوران قدیم و هزاران سال قبل، به زندگی قبیله‌ای، شکار با تیر و کمان، موهای بلند و لباس‌های از جنس پشم بازگشته‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم، شما در بازی در نقش دختری مو قرمز با نام اِلوی قرار می‌گیرد. اِلوی «بهترین شکارچی» قبیله خود است و تَبَهُر خاصی در این کار دارد. اما این دختر نوجوان چه چیزهایی را شکار می‌کند؟

HorizonsZeroDawn

اینجا است که با «روبات‌های» بازی که یکی دیگر از خصوصیات ویژه آن است آشنا می‌شویم. در نمایش بازی مشاهده کردیم که این روبات‌ها مالکان اصلی این روزهای دنیا هستند و تقریبا هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر آن‌ها ایستادگی کند. اما آن‌ها تنها روبات «ساده» هستند؟ اگر دقت کنید، شکل و شمایل «حیوانات» را در ظاهر آن‌ها تماشا می‌کنید و با گم‌شدن حیوانات واقعی در دنیای بازی، من احساس می‌کنم «به دلایلی» حیواناتی که زمانی جان داشتند و در طبیعت زندگی می‌کردند، به این روبات‌ها تبدیل شده‌اند. در نمایش گیم‌پلی بازی، زمانی که اِلوی اولین روباتی که جلوی راهش بود را از بین برد، حس ناراحتی و همدردی در صورت او دیده می‌شد. همین مسئله به این تئوری که این روبات‌های خطرناک روزی حیوانات بی‌آزار بوده‌اند (البته نه تمام آن‌ها، چون روبات‌های شبیه دایناسور هم در بازی وجود دارند) اعتبار بیشتری می‌بخشد.

گوریلا گیمز همیشه یکی از استودیوهای سونی بوده که با قدرت کنسول‌های این کمپانی نمایش چشم‌گیری را در گرافیک بازی‌های خود به ارمغان گذاشته است. با قدرت پلی‌استیشن 4، اولین کاری که این استودیو انجام داده خلق دنیایی جهان‌آزاد که «هیچ صفحه بارگذاری» در آن وجود ندارد بوده است. با وجود دنیای وسیع بازی و روبات‌هایی که به صورت آزادانه در دنیای این بازی پراکنده هستند، بدون هیچ‌گونه مانعی می‌توانید در گوشه و کنار این دنیا پرسه بزنید و با دختر موقرمز داستان به جمع‌آوری آذوقه بپردازید. دنیای بازی دارای تنوع زیادی است; از مناطق جنگلی و سرسبز، تا مناطق تخریب‌شده شهری و محیط‌های برفی، همه برای گشت و گذار در آن‌ها و برخورد با «عناصر عجیب و غریب» طراحی شده است.

دنیای Horizon: Zero Dawn، هیچ‌گونه صفحه بارگذاری‌ ندارد و با وجود دنیای وسیع بازی و روبات‌هایی که به صورت آزادانه در دنیای این بازی پراکنده هستند، بدون هیچ‌گونه مانعی می‌توانید با دختر موقرمز بازی در این دنیا کاوش کنید

Horizon: Zero Dawn یک بازی اکشن، نقش‌آفرینی و جهان‌آزاد است. اِلوی برای مقابله با دشمنان می‌تواند از هنر مخفی‌کاری خود، تیر و کمان و نیزه‌ای که دارد استفاده کند. گوریلا گیمز اعلام کرده سلاح‌های بیشتری در بازی وجود دارد که هنوز از آن‌ها رونمایی نکرده، اما مشخص شده شخصیت اصلی بازی در آن واحد توانایی حمل ۴ سلاح مختلف را دارد و هرکدام از آن‌ها دارای سه نوع مهمات کاملا مختلف هستند.

نمایش گیم‌پلی بازی در کنفرانس سونی «یکی» از چند روشی است که می‌توان بازی را انجام داد. اگر اِلوی اولین روباتی که وظیفه محافظت از محیط برای پیداکردن عوامل ناشناخته داشت را به صورت مخفی‌کاری از بین نمی‌برد، این روبات که با نام واچِر در بازی شناخته می‌شود و کوچک‌ترین دشمن شما است، پا به فرار می‌گذاشت و با فراری‌ دادن دوستان خود و از بین‌بردن فرصت شکار، نیروهای بزرگ را برای شکار اِلوی صدا می‌زد. در دنیای هورایزن آذوقه‌ی انسان‌های از باقی‌مانده بقایای روبات‌ها بدست می‌آید. مخزن سبز رنگی که اِلوی از پشت روبات‌های کوچک برمی‌داشت منبع بزرگی برای بدست آوردن آذوقه، مهمات و ساخت سلاح است.

HorizonsZeroDawn

تنها برای تولید روبات بزرگی که در نمایش گیم‌پلی بازی حکم یک باس‌فایت را داشت، از  ۵۵۰ هزار چندضلعی استفاده شده است. طراحی این موجود عظیم‌الجثه از ۹۳ قسمت تشکیل شده و اصابت ضربه به هرکدام از آن‌ها، تاثیر و افکت خاص خود را دارد. با این خصوصیت، مبارزات بازی حالت «تاکتیکی» را به خود می‌گیرد. مانند اکثر بازی‌های دیگر، نمی‌توانید به هر قسمتی که دوست دارید ضربه بزنید و انتظار از پا درآوردن دشمن خود را داشته باشید.

تنها برای تولید روبات بزرگی که در نمایش گیم‌پلی بازی حکم یک باس‌فایت را داشت، از ۵۵۰ هزار چندضلعی استفاده شده است. طراحی این موجود عظیم‌الجثه از ۹۳ قسمت تشکیل شده و اصابت ضربه به هرکدام از آن‌ها، تاثیر و افکت خاص خود را دارد.

در این بازی باید با شناسایی و شناخت نقطه‌ ضعف هرنوع از دشمنان، به قسمت‌های حساس بدن آن‌ها ضربه بزنید. به عنوان مثال در نمایش اول بازی، اِلوی به صورت مرتب با تیر و کمان خود به آن روبات بزرگ ضربه می‌زد، اما پیشروی خاصی در مبارزه با او نداشت. راهِ حَلِ نابودی این دایناسور، شلیک به قسمت بالای سر او که یک اسلحه بزرگ قرار داشت بود. زمانی که اِلوی این کار را انجام داد، آن سلاح بزرگ به زمین افتاد و با استفاده از آن، سرانجام پس از دقایقی تکه‌های آهنین بدن این روبات شروع به افتادن کرد. با انجام این کار به صورت مداوم، قسمتی از هسته‌ی اصلی بدن او پیدا شد و دختر موقرمز هم که یک شکارچی تیزبین است، با یک تیرِ کمانِ خود آن را از پا درآورد.

اگرچه دموی E3 در این‌جا به پایان یافت، اما زمانی که بازی اصلی به دستمان برسد، پس از نابودکردن این روبات وارد یکی از قسمت‌های مهم بازی می‌شویم. سیستم لوت‌ یکی از قسمت‌های عمده بازی است که با انجام آن می‌توانید به ساخت و ساز و جمع‌‌آوری آذوقه بپردازید. با شکار روبات‌ها، می‌توانید قسمت‌های مهم بدن آن‌ها مانند «تکه‌های آهنی و سیم و فلزات» را جمع‌آوری و برای ساخت آیتم‌های مختلف استفاده کنید. گوریلا گیمز همچنین گفته است سیستم ساخت و ساز و کاوش در بازی یکی از خصوصیات اصلی Horizon: Zero Dawn است که به «مرموز بودن» بیشتر بازی کمک شایانی می‌کند. سیستم ساخت و ساز بازی تنها به ساخت سلاح خلاصه نمی‌شود. برای زنده‌ماندن در این دنیا، باید شکار کنید و با بقایایی که از میدان نبرد بدست می‌آورید، به ساخت لباس و انواع مختلف مهمات برای سلاح‌های خود بپردازید.

درنهایت با اولین نگاه به Horizon: Zero Dawn، ساخته جدید استودیو نام‌آشنای گوریلا گیمز که به ساخت سری Killzone معروف است، می‌توان روزهای خوبی را درانتظار این بازی کاملا جدید دید. Horizon: Zero Dawn  با ایده‌های جدیدی که در خود می‌بیند، با اولین نمایش که نقریبا چشم همه را گرفت و البته روی کارآمدن جان گونزالز، طراح ارشد بازی Fallout: New Vegas، یکی از طراحان ارشد بخش داستانی CD Projekt Red و استعداد تیم گوریلا و حمایت سونی، احتمالا به یکی از «سمبل‌های اصلی» پلی‌استیشن 4 در نسل هشتم تبدیل می‌شود.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده