چرا بازگشت لارا کرافت به هند میتواند آینده مجموعه توم ریدر را تغییر دهد؟
توم ریدر در طول نزدیک به سه دهه همیشه یکی از بهترین و خاطرهانگیزترین تجربههای ماجراجویی بوده است؛ سفری پرپیچوخم از دل یخبندانهای دوردست تا شهرهای مدفون، جنگلهای ناشناخته و معابد باستانی. اما مجموعه Tomb Raider با اینهمه گستره و تنوع بارها به الگوهای آشنایی بازمیگشت؛ تمدنهای کهن آمریکای میانه، یادگارهای یونان و روم باستان و تصویر تکرارشونده تمدن گمشده. هرچند این الگو همچنان جواب میداد، اما بهتدریج از تازگی و شگفتی ماجراجویی میکاست.
به همین دلیل است که بازی Tomb Raider: Catalyst چنین شور و شوقی برمیانگیزد؛ نهتنها بهخاطر مکانیکهای تازه یا جلوههای بصری نو، بلکه بهواسطه یک تصمیم تعیینکننده: بازگشت لارا کرافت به هند، پس از نزدیک به ۳۰ سال. آخرینبار در بازی Tomb Raider 3 شاهد ماجراجویی لارا کرافت در هند بودیم؛ حضوری گذرا که مجال گسترش پیدا نکرد. اکنون اما کاتالیست قصد دارد تا همان مسیر ناتمام را از نو دنبال کند؛ انتخابی که میتواند سرآغاز یک تحول بزرگ برای مجموعه باشد.
بازگشت لارا کرافت به هند
هند در تاریخ مجموعه توم ریدر حضور بسیار کوچکی داشته است. تنها ماجراجویی لارا کرافت در این کشور همان مقدمه کوتاه Tomb Raider 3 بود؛ جنگلی متراکم، معابدی مرموز و فضایی پر از رمز و راز که خیلی زود رها شد. اما Tomb Raider: Catalyst میخواهد این کمبود را جبران کند. این بازی در شمال هند جریان مییابد و روایتش پیرامون فاجعهای اسطورهای، رازهایی کهن و نیرویی ناشناخته شکل میگیرد؛ نیرویی که پس از سالها خاموشی دوباره بیدار شده است. این وسط لارا کرافت طبق معمول باید پیش از دیگران حقیقت را کشف کند و جلوی سوءاستفاده از این قدرت را بگیرد.
هند اینبار به قلب تپنده ماجراجویی تازه توم ریدر بدل شده است
اما اینبار، هند نه یک مقدمه گذرا، بلکه قلب تپنده روایت است؛ سرزمینی با آمیزهای یگانه از تاریخ، اسطوره، معماری و طبیعت که بهطرزی طبیعی با روح Tomb Raider همنفس میشود. معابد پنهان، شهرهای کهن، افسانههای هزارساله و چشماندازهایی که کمتر در بازیها مجال ظهور یافتند، میتوانند حس «ماجراجویی اصیل» را دوباره در جان این مجموعه بیدار کنند.
چرا انتخاب هند اهمیت دارد؟
هند در دنیای بازیها حضوری کمرنگ داشته است؛ سرزمینی با تاریخی انباشته از اسطوره، جغرافیایی چندلایه و فرهنگی کهن، اما سهمش در آثار AAA تنها به چند تجربه پراکنده محدود شده است. از بازیهایی که مستقیماً از اسطورههای هندو الهام گرفتند تا آثاری که تنها گوشههایی از این سرزمین را به تصویر کشیدند، هیچکدام نتوانستند هند را بهعنوان بستر اصلی روایت برگزینند.
حضور هند در Tomb Raider: Catalyst نشانه جهشی فرهنگی برای مجموعه است؛ گامی که روایت را به قلمرویی تازه و در امتداد روح ماجراجویانه توم ریدر میبرد
همین کمبود است که حضور هند در بازی Tomb Raider: Catalyst را به انتخابی صرفاً جغرافیایی تقلیل نمیدهد. این تصمیم نشان میدهد که صنعت ویدیوگیم آماده ورود به قلمروهای فرهنگی تازه است و توم ریدر میخواهد پیشقدم این مسیر باشد. هند با افسانههای خدایان، چرخههای آفرینش و نابودی و مفاهیم عمیق معنوی، میتواند روایت مجموعه را وارد قلمرویی کند که هم تازه است و هم در امتداد روح ماجراجویانه این مجموعه محبوب قرار میگیرد.
توم ریدر نیاز به ایدههای تازه دارد
توم ریدر پس از ۳۰ سال با همان چالشی روبهرو است که بسیاری از مجموعههای ریشهدار تجربه میکنند: چطور تکامل پیدا کند بدون اینکه هویت خود را از دست بدهد؟ سهگانه ریبوت اخیر توم ریدر، لارا کرافت را واقعگرایانهتر کرد، اما در این مسیر بخشی از «شگفتی و اسطوره» را کمرنگ ساخت. اکنون توم ریدر: کاتالیست با بازگشت به هند میتواند این تعادل ازدسترفته را دوباره احیا کند.
بازی Tomb Raider: Catalystمیکوشد توم ریدر را بدون اینکه هویتش را مخدوش کند، از دل تکرار بیرون بکشد
هند منبع الهام جدیدی برای روایت، طراحی مراحل و خلق معماهایی متفاوت است و اگر استودیو کریستال داینامیکس بتواند از اسطورهها، معماری و فرهنگ این سرزمین بهدرستی بهره بگیرد، بازی Tomb Raider: Catalyst قادر خواهد بود تا این مجموعه پرطرفدار را از فرمولهای تکراری دور کند و بار دیگر حس «ماجراجویی ناشناخته» را در رگهای این مجموعه جاری سازد.
پخش از رسانه
بازگشت توم ریدر به هند پس از نزدیک به سه دهه تصمیمی خلاقانه است که میتواند مسیر این مجموعه را دگرگون کند. بازی Tomb Raider: Catalyst با گشودن دروازههای اسطورهشناسی کمتر شناختهشده، قرار دادن لارا کرافت در محیطهایی واقعاً ناشناخته و بازگرداندن شور کشف و هیجان، میتواند راهی تازه برای آینده این مجموعه بسازد. اگر این ایده بهدرستی اجرا شود، کاتالیست به سرآغاز فصلی جسورانه برای یکی از مهمترین مجموعههای تاریخ بازیها تبدیل خواهد شد.