معرفی بازی Surfpunk؛ موج سواری و غارت با دزدان دریایی
بازیهای کوآپ همیشه طرفداران زیادی دارند و لذت تجربه یک ویدیو گیم کنار دوستان و همکاری با یکدیگر برای پشت سر گذاشتن چالشها، تجربههای مشترکی میسازد که خاطرات آنها تا مدتها از ذهن پاک نمیشود. Surfpunk، ساخته استودیو دبل استالیون، تجربهای از این جنس است که به گیمرها اجازه میدهد تا در قالب دزدانی دریایی و در تیمهایی نهایتا چهار نفره، عازم جزایر مختلف شوند و برای بهدست آوردن لوت با دشمنان بجنگند و با یکدیگر همکاری داشته باشند. نسخه دمو این بازی فردا رسما منتشر خواهد شد اما در زومجی امکان تجربه زودتر آن را داشتیم و در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ویژگیهای این اثر.
در Surfpunk پیش از هر چیزی، میتوانید شخصیت خودتان را با ظاهر و جزییات دلخواه بسازید. تنوع دستههایی که برای شخصیسازی ظاهر در دسترس هستند، بالا است و با اینکه در نسخه دمو هر دسته گزینههای محدودی در اختیارتان میگذارد، اما هنوز هم تا حد خوبی میتوانید ظاهر منحصربهفردی برای کاراکتر خودتان خلق کنید.
پس از ساخت شخصیت، در قالب تجربهای آموزشی کلیات بازی را یاد میگیریم که پیچیدگی عجیب و غریبی هم ندارد. شما سوار بر تخته موجسواری که دارید، میتوانید به جزیرههای مختلفی سر بزنید، با دشمنان بجنگید و با پشت سر گذاشتن موفقیتآمیز ماموریت اصلی که معمولا فعال کردن نوعی پورتال و برداشتن آیتمی ارزشمند است، در نهایت با تمام لوتی که بهدست آوردهاید از محیط خارج شوید.
اما Surfpunk، ویژگیهایی دارد که این تجربه به ظاهر ساده را متنوعتر و گستردهتر میکنند. بازی چهار کلاس سلاح منحصربهفرد را در اختیار شما میگذارد که هرکدام نقش مشخصی در تیم دارند؛ از شمشیر سریع و همهکاره گرفته تا تپانچههای انفجاری، لنگر سنگین با قابلیتهای پشتیبانی و حتی گیتاری که نقش یک سلاح حمایتی غیرمتعارف را ایفا میکند. این تنوع باعث میشود همکاری میان بازیکنان اهمیتی حیاتی پیدا کند. لابهلای ماموریتها، میتوانید با پولی که جمع کردهاید این سلاحها و همینطور مهارتهای ویژه شخصیتها را ارتقا دهید و به شکلی مستقیم، قویتر شدن آنها در بازی را حس کنید.
با اینکه ماهیت طراحی Surfpunk با در نظر گرفتن تجربه کوآپ صورت گرفته است، اما بازی را بدون هیچ مساله و محدودیتی میتوانید تنهایی هم تجربه کنید. هر بار از یکی از شخصیتهای حاضر در کشتی که حکم نوعی هاب را دارد، ماموریت را دریافت میکنید و بعد با استفاده از تخته موجسواری به سمت جزیرهها حرکت میکنید. اینکه چه میزان در این محیط باقی بمانید و لوت جمع کنید، کاملا وابسته به خودتان و بر پایه نوعی سیستم ریسک و پاداش است.
به این صورت که به مرور زمان، دشمنان شما قویتر میشوند و در نتیجه هرچه بیشتر بین جزیرهها بگردید و زمان بیشتری صرف کنید، میزان تهدید کلی افزایش پیدا میکند. پس این انتخاب کاملا وابسته به خودتان است که بخواهید سریعتر ماموریت اصلی را به سرانجام برسانید و از محیط خارج شوید یا اینکه نه ماجراجویی طولانیتری داشته باشید و در صورت زنده ماندن، با دست پُرتری به کشتی خودتان برگردید.
با اینکه بازی هنوز در نسخه دمو است و طبیعتا بخش زیادی از محتوای نهایی آن هنوز حتی طراحی هم نشدهاند، ولی از همین الان هم میتوان متوجه شد که سازندهها ایدههای خوبی برای جذاب نگه داشتن Surfpunk در تجربه طولانیمدت دارند. از مسیر قابلقبول پیشرفت در بازی گرفته تا ایونتهای تصادفی که در دل ماموریتها طراحی شدهاند، میتوانند به گیمر انگیزه کافی برای تجربه بازی را بدهند. حتی به مرور میتوانید درجهسختی را هم بالا ببرید و همان سیستم ریسک و پاداش را به شکلی جدیتر در بازی داشته باشید.
یکی از مواردی که توجهم را در مورد Surfpunk جلب کرد، طراحی بصری شاد و پرجزییات آن بود. با اینکه تنوع دشمنان در نسخه دمو چندان بالا نیست، اما محیطها به شکلی شاداب با رنگهای متنوع خلق شدهاند و کاملا حس و حال ماجراجویی در دنیایی با جزایر گرمسیری متنوع را ارائه میدهند. همچنین تا یادم نرفته، به ایده ساخت و ساز بازی هم اشاره کنم. در بازی میتوانید اشیا مختلفی از بشکههای انفجاری گرفته تا نردبان را بسازید و برای این منظور، باید درختان بامبو و الماسهایی قرمز رنگ را برای منابع لوت کنید. ساخت این آیتمها امکان دسترسی به محیطهای جدید را فراهم میکند و بازی را از تجربه صرفا بکش و برو جلو متمایز میکند.
بهطور کلی، Surfpunk از حیث ایده اولیه و تجربهای که در نسخه دمو ارائه میدهد، پتانسیل این را دارد که به تجربه کوآپ خوبی تبدیل شود. قطعا در چنین اثری، محتوا مهمترین عامل در جذابیت طولانیمدت بازی بهحساب میآید و سازندهها اگر بتوانند تنوع کلی ماموریتها و ارزش تجربه بازی در گذر زمان را جذاب نگه دارند، میتوانند اثر باکیفیتی تحویل بدهند.