نگاهی به بازی Outward 2؛ ماجراجویی در جهانی واقعا بیرحم
تصور کنید در جهانی فانتزی و عظیم، موفق شدهاید خانه جدیدی برای خودتان بخرید. اما در همان اولین روزی که قصد لذت بردن از منزل جدید خود را دارید، اتفاقهایی رخ میدهد که مجبور میشوید آن شهر و خانه را ترک کنید و با حداقل امکانات ممکن، راهی ماجراجویی و مبارزهای برای زنده ماندن و پیدا کردن پاسخ شوید. این، دقیقا اتفاقی است که در بازی Outward 2 رخ میدهد و سازندههای این اثر در استودیو Nine Dots Studio، سعی کردهاند تا با بهبودهای مختلفی در مقایسه با نسخه اول، آن را بهتصویر بکشند.
نسخه اول Outward در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و استودیویی ۱۰ نفره که روی آن کار میکردند، در مجموع موفق شدند تجربه خوبی از اثری در سبک اکشن نقش آفرینی با عناصر بقامحور ارائه بدهند. نسخه دوم هم ادامهدهنده همین مسیر است و وقایع آن، سالها پس از اتفاقات قسمت قبلی آغاز میشوند. گیمرها بهزودی و از تاریخ ۹ تا ۱۵ دسامبر قادر خواهند بود با ثبت نام در سایت بازی، نسخهای اولیه از آن را تجربه کنند اما ما در زومجی زودتر به این محتوا دسترسی داشتیم و شخصا، لذت خوبی از ماجراجویی در جهان بیرحم بازی بردم. در ادامه میتوانید تریلر معرفی نسخه پلیتست بازی را تماشا کنید تا بعد هم بیشتر راجع به آن صحبت کنیم.
پخش از رسانه
در ابتدا و پیش از هر کاری، شما میتوانید تعیین کنید که شخصیت شما، چه خصوصیات کلی دارد. این کار با انتخاب از بین چند پیشزمینه انجام میشود که هرکدام، ویژگیهای مثبت و منفی برای شما دارند. برای مثال، در یک حالت شخصیت شما میتواند قدرت فیزیکی (Strength) بالاتر و هوش نسبتا کمتری داشته باشند و در حالتی دیگر، خصوصیات مثبت و منفی متفاوتی. پس از مشخص کردن این ویژگیهای هویتی، نوبت به شخصیسازی ظاهر کاراکتر میشود. در صحبتی که با Guillaume Boucher-Vidal، سازنده بازی داشتم، اعلام کرد که جزییات طراحی کاراکتر یکی از خصوصیاتی است که در نسخه دوم بهبود زیادی داشته است و این موضوع را از همین نسخه آلفا بازی هم میتوان بهوضوح متوجه شود.
پس از ساخت کاراکتر و ورود به جهان بازی، اتفاقهایی رخ میدهند که قصد اسپویل آنها را ندارم اما سرنوشت، شخصیت شما را در مسیری قرار میدهد که باید راهی سفری برای پیدا کردن پاسخ سوالهای خودتان شوید. اما این سفر، اصلا و ابدا یک تجربه آشنا و سرراست نیست؛ بلکه تیم سازنده تلاش زیادی کرده است تا شبیهسازی دقیقی از زندگی در نقش یک ماجراجو در دنیایی بیرحم را ارائه و گیمر را در شرایطی قرار بدهد که باید برای هر قدم بعدی خودش، سعی کند بهترین تصمیم ممکن را برای زنده ماندن بگیرد.
بهطور دقیقتر، ما با تجربهای اکشن و نقش آفرینی طرف نیستیم که مثل اکثر بازیهای این سبک، ماموریتهایی با نشانگرهای دقیقی روی نقشه ارائه بدهد و شما به مرور با دنبال کردن آنها، پیشروی کنید و در نهایت به هدف نهایی برسید. اینجا، حتی وقتی هم بازی نقشهای در اختیار شما قرار میدهد و خوشحال میشوید که بالاخره میتوانید راحت مسیر خودتان را پیدا کنید، متوجه خواهید شد که این نقشه درست مثل دنیای واقعی، فقط تکهای کاغذ است و نه یک مپ GPS! پس باید خودتان با توجه به محیط اطراف حدس بزنید که کجا هستید و چطور باید راه خود را برای رسیدن به هدف بعدی، پیدا کنید.
از طریق صحبت با افراد و شخصیتهای مختلف در جهان بازی، کم کم میتوانید سرنخهایی برای چگونگی رسیدن به اهدافتان بهدست بیاورید و بهدنبال رسیدن به آنها باشید. نکتهای که در Outward 2 نظرم را از همین نسخه اولیه جلب کرد، ذهنیت کلی بازی نسبت به شما بهعنوان گیمر و کاراکترتان است؛ بازی، سعی نمیکند یک قهرمان با انواع و اقسام مهارتهای مختلف را در اختیار شما قرار بدهد. بلکه تمرکز اصلی آن، روی خلق کاراکتری است که بیش از هر چیز، انسانی معمولی بهنظر میرسد و بهدلیل قرار گرفتن در موقعیتی که باید برای زنده ماندن بجنگد، به مرور یاد میگیرد، میجنگد و سیری صعودی برای قویتر شدن را طی میکند.
در طول این مسیر رشد، انواع و اقسام دشمنان هم سر راه شما قرار میگیرند اما حتی ذهنیت بازی نسبت به این دشمنان هم حس و حال منحصربهفردی دارد. هر دشمنی در بازی، لزوما هدف بعدی شما برای کشتن نیست و اگر بخواهید از همان ابتدا با سلاح سراغ هر موجودی که میبینید بروید، قطعا سرنوشتی جز مرگ نخواهید داشت. بهشخصه با در نظر گرفتن مولفههایی مثل ابعاد آن موجود (!)، میزان عصبانی بودنش از روی ظاهر و میزان خفن بودنش با توجه به حرکاتی که انجام میدهد، وارد این نبردها میشدم و حتی با اینکه چون قبلا سازنده بازی نسبت به درگیر شدن با همه به من هشدار داده بودم، کمی محتاط هم بودم. ولی حتی باوجود این احتیاط، باز هم چند بار در طول چند ساعتی که Outward 2 را تجربه کردم، مرگهای دردناکی داشتم و دفعه بعد سعی کردم خیلی سر به سر گونههای خاصی از دشمنان نگذارم و صرفا مسیرم را برای رسیدن به مقصد و قویتر شدن پی بگیرم.
در راستای همین قویتر شدن، یکی از مهمترین جنبههای بازی پیدا کردن آیتمهای جدیدتر و بهتر است. مثلا در ابتدا شما یک کولهپشتی کوچک دارید و فقط کافی است چندتا آیتم اضافی بردارید تا پُر و سنگین شود. اما پس از مدتی توانستم کیف بزرگتری پیدا کنم و بهعنوان کسی که کلا لوت کردن را در بازیهای نقش آفرینی خیلی دوست دارد، واقعا از اینکه میتوانستم آیتمهای بیشتری بردارم خوشحال بودم. تلاش بازی برای القای نوعی از واقعگرایی، در سطحی است که مثلا پیش از جنگیدن با دشمنان، بهتر است این کولهپشتی خودتان را زمین بگذارید تا شخصیت بازی بهشکلی سبکتر بتواند جاخالی بدهد و با دشمنان بجنگد.
نبردها، یکی دیگر از بخشهای سرگرمکننده Outward 2 هستند. این جنبه از بازی پیشرفت محسوسی در مقایسه با نسخه قبلی داشته است و تا حد زیادی آن خشک و بدقلق بودن انیمیشنهای قسمت قبل در این نسخه بهبود یافتهاند؛ هرچند که هنوز هم جای کار دارند. در نبردها به سبک بازیهای سولز، میتوانید روی دشمنان قفل کنید و بعد باید با زمانبندی درست ضربهها، آنها را شکست بدهید. این وسط میتوانید با جاخالی دادن یا غلتزدنهای بهموقع خودتان را از ضربههای دشمن در امان نگه دارید و برای ضربه زدن هم ترکیبی از ضربههای سبک و سنگین را در اختیار دارید. این وسط باید حواستان به استامینا هم باشد که در مقایسه با خیلی از بازیها، رویکرد بیرحمانهای دارد و اگر خالی شود، پُر شدن مجدد آن مدت زمانی نسبتا طولانی طول میکشد. این مولفه موقع دویدن در محیط بازی و کارهایی از این قبیل آزاردهنده نیست اما در نبردها میتواند موقعیتهایی خلق کند که باید مدتی را صرفا در حال چرخیدن دور دشمن باشید تا استامینا شما بهحدی برسد که بتوانید دوباره بجنگید و به نظرم این موضوع کمی نیاز به بهینهسازی بیشتری دارد.
حتی در همین نسخه اولیه از بازی هم که قطعا مسیری طولانی تا رسیدن به نسخه نهایی دارد، تنوع سلاحها و تجهیزات قابلتوجه است. مثلا میتوانید سلاحی بزرگ بردارید که هر دو دست شما را درگیر میکند یا اینکه در یک دست سراغ شمشیر و در دست دیگر، سراغ سپر بروید. حتی سلاحهایی مثل تپانچه هم در بازی در دسترس هستند که میتوانید آنها را از طریق گشتن دنیای بازی، خرید و فروش یا حتی ساختن بهدست بیاورید.
به ساخت تجهیزات اشاره کردم و خب بد نیست کمی هم کلا در مورد جنبههای بقامحور بازی صحبت کنیم. شخصیت شما در طول ماجراجویی خودش در Outward 2، نیازهایی اولیه دارد که باید آنها را رفع کنید؛ از نیاز به تشنگی و گرسنگی گرفته تا حتی مطابقت دادن خودتان با مولفههایی مثل سرما و گرما. در تجربهای که از بازی داشتم، مخصوصا نیاز به خوردن و آشامیدن را پررنگتر حس کردم. مثلا شما میتوانید ظرف آبی را که دارید از آبهای تمیز پُر کنید و در مواقع تشنگی، از آن استفاده کنید یا اینکه نه اهمیتی به سلامت خودتان ندهید و از هر چشمهای که سر راه میبینید، آب بخورید! در این حالت ممکن است کاراکترتان مریض شوید و حالا باید راهی برای درمان آن هم پیدا کنید. به مرور، دستورالعلهای مختلفی برای ساخت آیتمها بهدست خواهید آورد که هم شامل سلاح و هم انواع غذا و دارو و مواردی از این دست میشوند. این آیتمها نقش بسیار مهمی در قویتر شدن و پایهایتر از آن، سالم و زنده ماندن شما دارند.
طبق اطلاعات صفحه استیم بازی، Outward 2 برای عرضه در سهماهه سوم سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است و هنوز مسیری نسبتا طولانی تا عرضه دارد. با این حال حتی در نسخه فعلی هم شخصا لذت خوبی از تعادل آن بین جذاب بودن بهعنوان یک بازی و واقعگرایانه و چالشبرانگیز بودنش بردم. چه در مواقعی که در حال جنگیدن با یک دشمن هستید و حس شیرین غلبه بر آن را تجربه میکنید و چه وقتی که در گوشهای دنج چادری برپا میکنید و دقایقی کنار آتش مینشینید، Outward 2 بهخوبی به هدف اصلیاش که بهتصویر کشیدن زندگی انسانی در قامت یک ماجراجو است، نزدیک میشود. باید منتظر بمانیم تا بازی با کاملتر شدن تا زمان عرضه نسخه نهایی، دید بهتری از حیث جنبههایی مثل داستان هم ارائه بدهد و بتوانیم قضاوت بهتری از بازی داشته باشیم. اما در نهایت باز هم پیشنهاد میکنم اگر طرفدار آثار نقشآفرینی هستید، برای تجربه نسخه اولیه آن ثبتنام کنید.