بهترین تنظیمات بهینه‌سازی Battlefield 6 برای سیستم‌های مختلف

یک‌شنبه 20 مهر 1404 - 16:59
مطالعه 11 دقیقه
محیط بازی بتلفیلد 6
دستیابی به نرخ فریم بالا در میدان نبرد عظیم بتلفیلد ۶ یک هنر است. با تنظیمات درست، این تجربه را برای خود بهینه کنید.
تبلیغات

بالاخره انتظارها به پایان رسید و Battlefield 6 با هدف بازگرداندن شکوه کلاسیک این مجموعه منتشر شد؛ اثری که نه‌تنها در مقیاس و گستره‌ی نبردها جاه‌طلبانه‌تر از همیشه ظاهر شده، بلکه در زمینه‌ی فنی و بصری نیز یکی از جهش بزرگی در تاریخچه‌ی بازی‌های سری به‌شمار می‌آید. این بازی با استفاده از نسخه‌ی ارتقایافته‌ی موتور Frostbite، میدان‌های نبردی وسیع، تخریب‌پذیری پویا و پشتیبانی از درگیری‌های هم‌زمان تا ۱۲۸ بازیکن را ارائه می‌دهد؛ ویژگی‌هایی که در کنار جلوه‌های صوتی دقیق و نورپردازی چشمگیر محیط بازی، تجربه‌ای سینمایی از جنگ مدرن را به تصویر می‌کشند.

آنچه که از نگاه اولیه به نقدها و بررسی‌های انجام شده روی بازی Battlefield 6 می‌توان به دست آورد، بهینه سازی فوق العاده‌ی این بازی روی کنسول و پی سی است که باعث می‌شود عموم کاربران با سخت افزارهای مورد استفاده‌ی متنوع، بازخورد خوبی نسبت به نحوه‌ی اجرای بازی داشته باشند. اما به هرحال پی سی گیمینگ همواره با پیچیدگی‌هایی در زمینه‌ی بهینه سازی بهترین تنظیمات گرافیکی برای دریافت بهترین خروجی از سیستم مورد استفاده‌ی کاربران همراه است و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا دید کلی و جامعی از آپشن‌ها و تنظیماتی که نیاز داریم تا متناسب با توان سیستم مورد استفاده خود تغییر دهیم، به دست آوریم.

Battlefield 6 با استفاده از نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی موتور گرافیکی Frostbite ساخته شده است؛ همان موتوری که از زمان ساخت Battlefield 3 ابزار اصلی توسعه‌ی فناوری این مجموعه بوده است. اما فراست‌بایت در این نسخه با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو شده تا با سخت‌افزارهای نسل جدید هماهنگ‌تر عمل کند. این نسخه از ابتدا برای بهره‌گیری از معماری‌ چند‌هسته‌ای پردازنده‌ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی پرسرعت (SSD) و کارت‌های گرافیک مدرن بازنویسی شده است. نتیجه‌ی این تغییرات، بارگذاری بسیار سریع‌تر نقشه‌ها، بهبود چشمگیر در جزئیات محیط و ثبات نرخ فریم حتی در نبردهای شلوغ و تخریب‌های سنگین است.

یکی از نکات جالب درباره‌ی Battlefield 6، تصمیم استودیوی DICE برای حذف قابلیت Ray Tracing در زمان عرضه است؛ تصمیمی که در ابتدا بحث‌برانگیز به‌نظر می‌رسید، اما در عمل باعث بهبود چشمگیر عملکرد و پایداری بازی شده است. در عوض، تیم توسعه دهندگان بازی از سیستم‌های سنتی‌تر و بهینه‌شده‌ی نورپردازی و بازتاب استفاده کرده که بدون آنکه فشار زیادی بر GPU وارد شود، جلوه‌ای بسیار طبیعی و چشم‌نوازی را در محیط بازی ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، پشتیبانی کامل از فناوری‌های DLSS 4 انویدیا، FSR 4 ای‌ام‌دی و XeSS اینتل باعث شده Battlefield 6 یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از تکنیک‌های ارتقای تصویر هوشمند باشد؛ قابلیتی که به بازیکنان اجازه می‌دهد حتی در رزولوشن 4K نیز نرخ فریم بالا و تجربه‌ای نرم و روان داشته باشند.

در کنار این موارد، DICE سیستم فیزیک تخریب‌پذیری محیط بازی را کاملاً از نو طراحی کرده است تا عملکرد آن در مقیاس بزرگ بهینه‌تر باشد. حالا هر انفجار، برخورد یا فروریختن ساختمان نه‌تنها از نظر بصری چشمگیرتر است، بلکه از نظر پردازشی هم کارآمدتر عمل می‌کند و باعث افت ناگهانی فریم نمی‌شود. ترکیب این تغییرات، Battlefield 6 را از نظر فنی به یکی از پایدارترین و درعین‌حال چشم‌نوازترین نسخه‌های سری تبدیل کرده است؛ اثری که به‌خوبی نشان می‌دهد Frostbite هنوز هم می‌تواند در میان موتورهای اختصاصی صنعت بازی بدرخشد.

کپی لینک

مشخصات سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Battlefield 6

همان‌طور که انتظار می‌رفت، Battlefield 6 با وجود مقیاس عظیم و جلوه‌های بصری پیشرفته، بهینه‌سازی بسیار خوبی روی پلتفرم PC دارد. برای اجرای بازی نیازی به سخت‌افزار گران‌قیمت نیست و حتی سیستم‌های میان‌رده هم می‌توانند با تنظیمات مناسب، نرخ فریم روانی ارائه دهند. در ادامه می‌توانید حداقل و حداکثر مشخصات پیشنهادی برای اجرای Battlefield 6 را مشاهده کنید:

Battlefield 6

حداقل سیستم مورد نیاز

سیستم پیشنهادی

سیستم ایده‌آل

سیستم‌عامل

ویندوز 10

ویندوز 11 نسخه ۶۴ بیتی

ویندوز 11 نسخه ۶۴ بیتی

کارت گرافیک

انویدیا GeForce RTX 2060، AMD Radeon RX 5600 XT یا اینتل Arc A380

انویدیا GeForce RTX 3060 Ti، AMD Radeon RX 6700 XT یا اینتل Arc B580

انویدیا GeForce RTX 4080 یا AMD Radeon RX 7900 XTX

پردازنده

اینتل Core i5-8400 یا AMD Ryzen 5 2600

اینتل Core i7-10700 یا AMD Ryzen 7 3700X

اینتل Core i9-12900k یا AMD Ryzen 7 7800X3D

حافظه رم

۱۶ گیگابایت به‌شکل دو کاناله (Dual-Channel)

۱۶ گیگابایت به‌شکل دو کاناله (Dual-Channel)

۳۲ گیگابایت به‌شکل دو کاناله (Dual-Channel)

دایرکت‌اکس

نسخه ۱۲

نسخه ۱۲

نسخه ۱۲

فضای ذخیره‌سازی

۵۵ گیگابایت هارد (برای زمان عرضه)

۹۰ گیگابایت (برای زمان عرضه)

۹۰ گیگابایت (برای زمان عرضه)

تنظیمات گرافیکی

رزولوشن 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه در تنظیمات Low

حالت متعادل: رزولوشن 1440p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و تنظیمات High / حالت عملکرد: 1080p با نرخ بالای ۸۰ فریم‌برثانیه و تنظیمات گرافیکی Low

حالت متعادل: رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و تنظیمات گرافیکی Ultra / حالت عملکرد: رزولوشن 1440P با نرخ ۱۴۴ فریم‌برثانیه و تنظیمات گرافیکی High

کپی لینک

بهترین تنظیمات گرافیکی برای اجرای نسخه پی سی Battlefield 6

قبل از رسیدن به مهم‌ترین بخش از تنظیمات گرافیکی بازی، دو بخش Graphics و Camera را داریم که تنظیمات کلی مربوط به نحوه‌ی نمایش تصاویر را تعیین می‌کنند.

بخش Graphics

در این قسمت سه آپشن Graphics Quality (کیفیت گرافیکی)، Brightness (میزان روشنایی) و Sharpness (وضوح تصویر) را داریم که تنظیمات پیشنهادی برای آن‌ها عبارتند از:

  • Graphics Quality (کیفیت گرافیکی): Custom
  • Brightness (میزان روشنایی): بسته به نوع نمایشگر مورد استفاده بین ۵۰ تا ۶۰
  • Sharpness (وضوح تصویر): ۷۵

کیفیت گرافیکی Custom امکان شخصی سازی تنظیمات گرافیکی مطابق ظرفیت عملکرد سیستم مورد استفاده را در اختیار ما قرار می‌دهد؛ اما در صورتی که قصد ریز شدن روی تک تک عوامل تأثیرگذار در عملکرد بازی را نداشته باشید، می‌توانید از بین چهار حالت Low (پایین)، Medium (متوسط)، High (بالا) و Ultra یکی از تنظیمات کلی را انتخاب کنید که به لطف محاسبه گر میزان حافظه گرافیکی مورد نیاز در هریک از این حالت‌‎ها، می‌تواند گزینه مناسب برای سیستم خود را انتخاب کرد.

تنظیمات گرافیکی پیش فرض

میزان حافظه VRAM مورد نیاز

Low (پایین)

۴.۵ گیگابایت

Medium (متوسط)

۶.۴ گیگابایت

High (بالا)

۷ گیگابایت

Ultra (حداکثر)

۷ گیگابایت

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تفاوت جلوه‌های گرافیکی بین حالت Low و Ultra کاملاً مشهود است:

بخش Camera

تنظیمات کلی دوربین نمایش تصاویر گیم پلی بازی نیز نقش مهمی در تجربه‌ی کاربری آن خواهد داشت. هرچند تغییرات اعمال شده در این قسمت چندان روی نرخ فریم تصاویر بازی تاثیرگذار نخواهد بود و بیشتر حالت سلیقه‌ای دارند.

  • Field of View (میدان دید): بین ۱۱۰ تا ۱۱۵
  • Vehicle 3rd Person Field of View (میدان دید سوم شخص در وسایل نقلیه): ۸۳
  • Weapon Field of View (میدان دید سلاح‌ها): Wide
  • World Motion Blur (موشن بلور در کل محیط بازی): ۰
  • Weapon Motion Blur (موشن بلور سلاح‌ها): ۰
  • Camera Shake Amount (میزان تکان خوردن سلاح): ۲۰
  • Chromatic Aberration (انحراف رنگی): Off
  • Vignette (سایه‌دار شدن گوشه‌های تصویر): Off
  • Film Grain (افکت نویز فیلم): Off

بخش Display

  • Fullscreen Mode (حالت تمام صفحه): Borderless یا Fullscreen
  • Fullscreen Device (تجهیز مورد استفاده برای حالت تمام صفحه): Your Preferred Monitor
  • Fullscreen Resolution (وضوح تصویر در حالت تمام صفحه): وضوح مورد نظر شما مطابق مانیتور مورد استفاده (فول اچ دی یا 4K و...)
  • Aspect Ratio (نسبت تصویر): Auto
  • Refresh Rate (نرخ نوسازی تصویر): حداکثر Hz مانیتور مورد استفاده شما
  • Vertical Sync یا به‌اختصار V-Sync (همگام‌سازی عمودی): Off

تنظیمات گرافیکی

تنظیمات گرافیکی برای هر بازی کامپیوتری می‌تواند نسبت به سخت افزار مورد استفاده شما کاملاً متفاوت باشد. طبیعتاً برای دستیابی به بالاترین نرخ فریم تصاویر، باید تمام تنظیمات گرافیکی را در پایین‌ترین حالت خود قرار دهید؛ هرچند این کار به دلیل کاهش شدید کیفیت تصاویر بازی توصیه نمی‌شود. بنابراین در اینجا سعی داریم تا تنظیماتی را اعمال کنیم که ضمن حفظ کیفیت تصاویر به اندازه کافی، نرخ فریم بالاتری را در یک سیستم میان رده با سخت افزار متوسط دریافت کنیم.

  • Texture Quality (کیفیت بافت‌ها): High
  • Texture Filtering (فیلترگذاری بافت‌ها): High
  • Mesh Quality (کیفیت شبکه یا مدل‌های سه‌بعدی): Low
  • Terrain Quality (کیفیت زمین): Low
  • Undergrowth Quality (کیفیت پوشش گیاهی ریز): Low
  • Effects Quality (کیفیت افکت‌ها): Low
  • Volumetric Quality (کیفیت حجم‌پردازی (مه و ذرات معلق)): Low
  • Lighting Quality (کیفیت نورپردازی): Low
  • Local Light & Shadow Quality (کیفیت نور و سایه‌های محلی): Low
  • Sun Shadow Quality (کیفیت سایه‌های خورشید): Low
  • Shadow Filtering (فیلتر سایه‌ها): PCF
  • Reflection Quality (کیفیت بازتاب‌ها): Low
  • Screen Space Reflections (بازتاب‌های فضای صفحه): Off
  • Post Processing Quality (کیفیت پردازش نهایی تصویر): Low
  • Screen Space AO & GI (انسداد محیطی و روشنایی سراسری فضای صفحه): Off
  • High Fidelity Objects Amount (میزان جزئیات اجسام باکیفیت بالا): Medium

برای جلوگیری از افت کیفیت تصویر، تنظیمات بافت‌ها و نورپردازی را روی High نگه دارید. در خصوص کیفیت سایه‌ها نیز اگر به دنبال بهترین تنظیمات برای افزایش نرخ فریم بر ثانیه را برای Battlefield 6 هستید، Shadow Filtering PCSS بهترین گزینه به نظر می‌رسد اما ممکن است فشار بیشتری به پردازنده گرافیکی سیستم وارد کند. بنابراین در صورت افت فریم، بهتر است از PCF استفاده کنید. پایین آوردن تنظیمات Reflections و Screen Space AO نیز می‌تواند روی عملکرد بازی تأثیر مثبتی داشته باشد.

تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings)

در بخش تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) می‌توان آپشن‌هایی را مشاهده کرد که امکاناتی مانند آپ اسکیلرهای گرافیکی بازی را مطابق سخت افزار مورد استفاده و ترجیح شما تعیین می‌کنند.

  • Fixed Resolution Scale (مقیاس وضوح ثابت): ۱۰۰
  • Frame Rate Limiter (محدودکننده نرخ فریم): معمولاً علاوه بر این که GPU مورد استفاده شما می‌تواند روی این گزینه تأثیرگذار باشد، براساس حداکثر رفرش ریت نمایشگر شما تعیین می‌شود.
  • Nvidia Reflex Low Latency (تکنولوژی تأخیر کم انویدیا): در صورتی که GPU مورد استفاده شما بهتر از CPU سیستم است، گزینه Enabled می‌تواند بهترین انتخاب باشد. اما اگر سیستم شما CPU بهتری دارد و GPU شما نقطه ضعف آن در نظر گرفته می‌شود، Enabled + Boost می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌تری باشد.
  • Upscaling Technique (روش افزایش وضوح): برای کاربران کارت‌های گرافیک انویدیا، DLSS بهترین انتخاب است. کاربران گرافیک‌های AMD نیز بهتر است از FSR استفاده کنند.
  • Upscaling Quality (کیفیت افزایش وضوح): حالت Quality برای افرادی که کیفیت تصویر بهتر را ترجیح می‌دهند و حالت Performance/Ultra Performance برای کسانی که نرخ فریم بالاتر را اولویت قرار می‌دهند.
  • Nvidia Frame Generation (تکنولوژی تولید فریم با انویدیا): بهتر است این گزینه را روی حالت غیرفعال یا Off قرار دهید؛ چراکه ظاهراً باعث ایجاد لگ ورودی زیادی می‌شود.
  • Future Frame Rendering (رندر فریم‌های آینده): Off
  • Performance Overlay (نمایشگر عملکرد): Off

آپشن Fixed Resolution Scale تعیین می‌کند که بازی در چه نسبتی از وضوح اصلی رندر شود. مثلاً هنگامی که رزولوشن اسکیل را در میزان ۷۵٪ قرار می‌دهیم، یعنی بازی در رزولوشن پایین‌تر (مثل 1440p به‌جای 4K) رندر و سپس با استفاده از تکنولوژی‌های آپ اسکیلینگ به وضوح اصلی رسانده می‌شود. کاهش این مقدار باعث افزایش فریم‌ریت می‌شود ولی وضوح تصویر پایین می‌آید.

Frame Rate Limiter نیز حداکثر نرخ فریم خروجی (FPS) بازی را تعیین می‌کند. فعال کردن این گزینه می‌تواند از فشار بیش‌ازحد روی GPU جلوگیری کند و گرما و مصرف انرژی را کاهش دهد.

Nvidia Reflex Low Latency فناوری اختصاصی انویدیا برای کاهش تأخیر ورودی (Input Lag) بین کلیک یا حرکت ماوس و واکنش تصویر روی صفحه است. این قابلیت می‌تواند برای حالت آنلاین و بازی‌های رقابتی از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

Upscaling Technique نیز روش کلی آپ اسکیل گرافیکی بازی را تعیین می‌کند. در واقع با تغییر این بخش، مشخص می‌کنید که بازی از چه فناوری برای افزایش وضوح نهایی تصویر بدون رندر واقعی در رزولوشن بالا استفاده کند. گزینه‌هایی مانند DLSS (انویدیا)، FSR (ای‌ام‌دی) یا XeSS (اینتل) معمولاً در این بخش دیده می‌شوند.

Upscaling Quality آپشنی است که تعیین می‌کند الگوریتم آپ‌اسکیلینگ چقدر روی وضوح و عملکرد تمرکز کند. گزینه‌های Quality / Balanced / Performance معمولاً رویکرد کلی بازی را در این خصوص تعیین می‌کنند.

Nvidia Frame Generation نیز یکی دیگر از تکنولوژی‌های اختصاصی انویدیا برای تولید فریم با استفاده از هوش مصنوعی است که از زمان معرفی DLSS 3 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این تکنیک با استفاده از هوش مصنوعی فریم‌های میانی بین دو تصویر را تولید می‌کند تا فریم‌ریت ظاهری افزایش یابد. لازم به ذکر است که این آپشن فقط برای کارت‌های گرافیک RTX 4000 به بالا پشتیبانی می‌شود.

در ادامه Future Frame Rendering را داریم که با فعالسازی آن، بازی چند فریم را پیش از نمایش واقعی‌ آن‌ها محاسبه و رندر می‌کند تا عملکرد بازی روان‌تر شود. استفاده از این روش، می‌تواند فریم‌ریت بازی را پایدارتر کند اما ممکن است کمی تأخیر ورودی افزایش یابد.

در نهایت گزینه Performance Overlay را داریم که نمایش اطلاعات لحظه‌ای مانند FPS، دمای GPU/CPU، مصرف حافظه و زمان پاسخ‌دهی در گوشه‌ی تصویر را هنگام اجرای بازی امکان پذیر می‌سازد.

کپی لینک

دسته بندی حالت‌های مختلف برای کاربران متفاوت

به طور کلی و فارغ از سخت افزار مورد استفاده‌ی کاربر، می‌توان تنظیمات گرافیکی مهم بازی که روی کیفیت و عملکرد بازی تأثیرگذار هستند را در سه دسته‌ی Competitive (1080p/1440p) و Balanced و Cinematic (4K) تقسیم بندی کرد که هریک از آن‌ها یا کیفیت کلی را در اولویت قرار می‌دهند یا عملکرد روان‌تر بازی را مهم‌تر می‌دانند. ضمن این که همیشه یک حالت میانه نیز وجود خواهد داشت که در آن سعی شده تا از هر جهت حد متوسط را رعایت کرد.

Competitive (1080p/1440p)

  • Textures High
  • Mesh Low
  • Effects Low
  • Shadows Low
  • Volumetrics Low
  • SSR Off
  • DLSS/FSR/XeSS = Quality
  • Frame Gen Off

Balanced

  • Textures High
  • Mesh Medium
  • Effects Medium
  • Shadows Medium
  • Volumetrics Medium
  • SSR Low
  • DLSS/FSR/XeSS = Quality

Cinematic (4K)

  • همه‌ی تنظیمات در حالت Ultra (فقط موشن بلور و Film Grain غیرفعال باشد)
  • DLSS/FSR/XeSS = Quality

بازی Battlefield 6 در صورتی که پیکربندی درستی برای تنظیمات گرافیکی آن در نظر گرفته شود، فوق‌العاده خوب اجرا می‌شود. از نظر فنی، Battlefield 6 یکی از بهینه‌ترین نسخه‌های اخیر این مجموعه محسوب می‌شود. این بازی حتی در نقشه‌های بزرگ و نبردهای ۱۲۸ نفره، ثبات نرخ فریم بسیار خوبی دارد و افت‌های ناگهانی در عملکرد به‌ندرت دیده می‌شود. موتور Frostbite جدید توانسته تعادل قابل‌تحسینی میان جزئیات گرافیکی بالا و مصرف منطقی منابع برقرار کند، به‌طوری که در تنظیمات High یا Ultra نیز بارگذاری‌ها سریع و تجربه‌ی بازی روان است. نسخه‌ی PC از مقیاس‌پذیری عالی برخوردار است و با فعال‌سازی فناوری‌هایی مانند DLSS 4، FSR 4 یا XeSS حتی در وضوح 4K هم می‌توان به نرخ فریم بالای ۶۰ یا حتی ۱۲۰ دست یافت. به‌طور کلی، Battlefield 6 با ارائه‌ی عملکرد پایدار، استفاده‌ی هوشمند از منابع و گرافیکی چشم‌نواز، یکی از بهترین نمونه‌های بهینه‌سازی در میان شوترهای مدرن محسوب می‌شود.

بازی Battlefield 6 از تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۴ (۱۰ اکتبر ۲۰۲۵) دردسترس کاربران پلتفرم‌های ایکس باکس سری ایکس | اس، پلی استیشن ۵ و کامپیوتر قرار گرفته است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات