داستان بازی Control؛ روایتی سورئال در مرز واقعیت و خیال
بازی Control اثری درخشان از استودیوی Remedy Entertainment است که با ترکیب سبک اکشن سومشخص و فضاسازی سورئال، تجربهی منحصربهفردی را ارائه میدهد. Control بیش از آنکه یک بازی صرفاً اکشن باشد، روایت داستان درگیری کننده و جذابی است که بازیکن را در دل یک معمای بزرگ فرو میبرد. داستان جسی فیدن (Jesse Faden)، فقط روایت ماجراجوییهای یک قهرمان نیست، بلکه سفری است به درون یک ساختمان مرموز که همچون آینهای تاریک، لایههای پنهان واقعیت و ناخودآگاه انسان را بازتاب میدهد. معماری زنده و تغییرپذیر Oldest House، مدارک و فایلهایی که هرکدام روایتی کوچک و رازآلود تعریف میکنند، و حضور نیرویی ناشناخته به نام Hiss، همگی تجربهای را شکل میدهند که در آن محیط بازی به همان اندازهی شخصیتها، در روایت داستان نقش دارد.
یکی از جذابترین ابعاد Control، جایگاه آن در جهان مشترک بازیهای رمدی است. این بازی با بستههای الحاقی The Foundation و بهویژه AWE، بهطور مستقیم به دنیای Alan Wake متصل میشود و سرنخهایی از وقایع آن بازی را در دل Oldest House قرار میدهد. به این ترتیب، Control علاوه بر این که یک داستان مستقل را روایت میکند، مانند یک حلقهی کلیدی، پیوندی را میان آثار قبلی رمدی و جهان پیوستهی آن ایجاد میکند که احتمالاً در پروژههای آیندهی این استودیو نیز ادامه خواهد یافت.
به این ترتیب بعد از این که در مطلب جداگانهای به روایت داستان آلن ویک در طول بازیهای مختلف این مجموعه پرداختیم، حالا نوبت به کنترل رسیده تا یکی دیگر از حلقههای اتصال جهان پیوستهی رمدی را تکمیل کنیم.
توجه: قبل از پرداختن به روایت داستان این بازی، باید مثل همیشه به این نکته اشاره کنیم که این مطلب، تمام جزئیات مربوط به پایان بندی و اتفاقات بازی Control را فاش میکند.
همچنین لازم به ذکر است که پیش از رسیدن به روایت داستان اصلی بازی، بد نیست به چند نکته در ارتباط با دنیای بازی، شخصیتها و پیش زمینههای لازم برای اشراف کامل به وقایع آن اشاره کنیم.
تایم لاین اتفاقات، شخصیتها و ارتباط با جهان پیوستهی رمدی
سالها قبل از شکل گیری سازمانی به نام FBC یا اداره کنترل فدرال که توضیحات مربوط به آن را در ادامه مشاهده میکنید، یکی از نخستین پدیدههای AWE در یک آسمان خراش مرموز به نام Oldest House در نیویورک کشف میشود. ساختمانی که بعدها به مقر اصلی FBC برای مطالعه و کنترل پدیدههای فراطبیعی تبدیل میشود.
سازمان Federal Bureau of Control یا اداره کنترل فدرال
Federal Bureau of Control یا به اختصار FBC وظیفهی مطالعه، حفظ و کنترل پدیدههای فراطبیعی را برعهده دارد. مدیریت FBC توسط یک موجود فرابُعدی به نام Board صورت میگیرد و ریاست فعلی آن برعهده جیسی فیدن است که بعد از هجوم هیس (Hiss) به ساختمان Oldest House به جانشین زاکریا ترنچ تبدیل شد.
در اسناد بازی به این نکته اشاره میشود که سازمان فدرال کنترل در دهه ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفته است. دلیل آن هم موج گستردهی «رویدادهای تغییر یافته» (Altered World Events) بعد از جنگ جهانی دوم بود.
اتفاقات ماورائی جهان موازی یا Altered World Events
تمام رویدادهای ماوراء طبیعی که در ارتباط با جهانهای موازی و در نقاط مختلفی از جهان ما اتفاق میافتد و سازمان Federal Bureau of Control به بررسی و کنترل آنها میپردازد. به این عبارت در بازی به اختصار AWE گفته میشود.
طبق همین یادداشتها، Oldest House در دهه ۶۰ میلادی توسط دولت آمریکا کشف و تصاحب شد. این ساختمان که در قلب نیویورک قرار داشت، به خاطر ذات ماورائی و ناشناختهی خود تاکنون از مقابل دیدگان مردم پنهان شده بود و اصلاً تصور نمیشد که وجود خارجی داشته باشد. پس از کشف این ساختمان، FBC آن را به مقر دائمی خودش تبدیل کرد. از همان زمان، این ساختمان بهعنوان Central Bureau سازمان انتخاب شد، چون ویژگیهای ماورائی آن، امکان «مهار» اشیای قدرت و پدیدههای فراطبیعی را فراهم میکرد.
Oldest House
Oldest House یا قدیمیترین خانه، مرکز فرماندهی اداره کنترل فدرال محسوب میشود. این مکان که نمای بیرونی آن به یک آسمان خراش شباهت دارد اما داخل آن فاقد قوانین طبیعی است، از فضای عظیمی تشکیل شده که مدام درحال تغییر است و اتفاقات غیرقابل توضیحی در آن رخ میدهد. اتاقهای موجود در این مکان از طریق آستانهها یا Threshold به بُعدهای دیگر متصل میشوند. این ساختمان، خود یک رویداد فراطبیعی بود که FBC بعد از کشف و کنترل آن تصمیم گرفت تا مقر فرماندهی خود را در آن قرار دهد.
بخشهای مختلف Oldest House
این ساختمان از پنج بخش اجرایی (Executive)، نگهداری (Maintenance)، مهار (Containment)، پژوهش (Research) و تحقیقات (Investigation Sector) تشکیل شده است.
شخصیت جسی فیدن
جسی فیدن (Jesse Faden) و همراه برادرش دیلان، تنها بازماندگان یک رویداد ماورائی جهان موازی در محل زندگی خود بودند که دیلان توسط FBC به Oldest House منتقل میشود. سالها طول کشید تا این که جسی بالاخره موفق شد تا به کمک Polaris که نوعی نیروی ذهنی/ماورائی است که در جسی وجود دارد، موفق شود تا با اشیای قدرتمند (Objects of Power) و محیط ساختمان Oldest House ارتباط برقرار کند. در حقیقت ارتباط این خواهر و برادر با پدیدهی ناشناختهای که بعداً به ماهیت آن خواهیم پرداخت، پایه گذار اتفاقاتی است که در این بازی رخ میدهد.
چگونگی ارتباط بازی با جهان پیوستهی رمدی
در طول تجربهی این بازی و عمداً در قالب اسناد و مدارکی که رازهای جهان آن را برملا میکنند، اشارات متعددی به بازیهای مرتبط با جهان پیوستهی رمدی میشود. به عنوان مثال، در اسنادی که در دپارتمان تحقیقات (Research Department) ساختمان Oldest House پیدا میشود، بارها به «نویسندهای که رویدادهای فراطبیعی را تجربه کرده است» اشاره میشود که به وضوح منظور آلن ویک است. در اینجا به اتفاقات شهر Bright Falls نیز مستقیماً اشاره شده است.
همچنین در برخی اسناد دیگر، به ماشین تایپی اشاره میشود که هر چه نویسنده روی آن مینویسد، به واقعیت میپیوندد. مشخصاً این همان تم اصلی بازی Alan Wake است که طرفداران با آن آشنایی دارند.
البته که نباید از بسته الحاقی AWE بگذریم که کل محتوای DLC پلی بین Control و Alan Wake محسوب میشود. در این DLC، جسی با دکتر امیل هارتمن (پزشک روان شناس Bright Falls) رو به رو میشود که تحت تأثیر نیروهای تاریکی قرار دارد. در پایان، آلن ویک از طریق صدا و نوشتههایش با جسی ارتباط برقرار میکند.
استودیوی رمدی با بستهی الحاقی AWE بهطور رسمی جهان بازی Control را به Alan Wake متصل کرد. اگر بخواهیم تایم لاین منظمی از این بازیها و محل ارتباط آنها ایجاد کنیم، به این ترتیب خواهد بود:
- دهه ۱۹۵۰-۱۹۶۰: شکلگیری FBC و Oldest House
- Alan Wake (2010): اولین تجربیات آلن ویک در شهر برایت فالز و آغاز مقابله با حضور تاریکی
- وقوع رویداد AWE در برایت فالز: داستان آلن ویک از نظر FBC یک رویداد AWE است.
- Control (2019): بعد از آن وقایع مربوط به ورود جسی فیدن به Oldest House را داریم.
- بسته الحاقی AWE: در این نقطه، بهطور مستقیم سرنخهایی درباره آلن و حضور او در Dark Place داده شده و عملاً دو جهان Alan Wake و Control رو به هم گره میخورد.
- Alan Wake II (2023): روایت این بازی دنبالهی مستقیم Alan Wake محسوب میشود، ولی بهطور جدی به تحقیقات و رخدادهای FBC و اتفاقات Control نیز ارجاع داده میشود. بعضی شخصیتهای Control (مثل Dr. Darling) در پسزمینهی داستان این بازی حضور دارند یا حداقل ارتباط آنها تأیید میشود.
علاوه بر این موارد، متیو پورِتا (بازیگر آلن ویک) و جیمز مککافری (صداپیشه مکس پین) هر دو در Control حضور دارند. در بعضی نوارهای ویدئویی دکتر دارلینگ (یکی از شخصیتهای مهم بازی)، او به یک «کارآگاه بدبین» اشاره میکند که شباهت زیادی به مکس پین دارد. همچنین در برخی مکالمات و اسناد، صحبت از تجربه کابوسهای عجیبی میشود که بسیار شبیه به مراحل سورئال و راهروهای خونی در Max Payne است.
حتی در برخی موارد شاهد اشارات غیرمستقیم به Quantum Break نیز هستیم. به طور کلی Control عملاً نقطهی اتصال جهان رمدی محسوب میشود از این قبیل ارجاعات در آن زیاد به چشم میخورد.
و اما داستان بازی...
مقدمه: جسی و دیلان فیدن؛ آغازگر تحولات سازمان FBC
سالها پیش، در شهری کوچک به نام Ordinary، دو کودک به نامهای جسی و دیلان فیدن درگیر یک رویداد ماورایی Altered World Event (AWE) شدند که زندگی آنها را برای همیشه تغییر داد. این رویداد، ناشی از یک Object of Power بود؛ وسیلهای که مرزهای واقعیت را مخدوش میکرد و به آنها اجازه میداد با ابعاد دیگر ارتباط برقرار کنند. در جریان این حادثه، دیلان تحت مراقبت FBC قرار گرفت و برای سالها در پروژههای آزمایشی سازمان نگهداری شد، در حالی که جسی موفق به فرار شد و سالها در جستوجوی برادرش باقی ماند.
در همین زمان، FBC به مرور قدرتمندتر شد و Oldest House را به مقر اصلی خود تبدیل کرد. این ساختمان که ماهیتی زنده و تغییرپذیر داشت، محل نگهداری و مطالعه اشیای قدرت و کنترل پدیدههای ماورایی بود. با گذشت سالها، سازمان تحت تأثیر نیرویی مرموز به نام Hiss قرار گرفت و کارکنانش تسخیر شدند.
۱۷ سال بعد، وقتی جسی بزرگتر شده است و اطلاعاتی از FBC و سرنوشت برادرش را به دست آورده است، تصمیم میگیرد تا وارد Oldest House شود.
ورود جسی به Oldest House
بعد از نمایش کات سین ابتدای بازی، جسی وارد لابی ساختمان Oldest House میشود. گشت و گذار جسی در طبقات اول و دوم ساختمان نشان میدهد که برخی اتاقها قابل دسترسی هستند. اما برای پیشبرد اهداف بعدی، باید وارد راهروی طبقهی دوم شوید تا نهایتاً به شخصی به نام Ahti رسیده و با او به گفتگو بپردازید. Ahti که در ساختار سازمانی FBC با کد Entity A-001 شناخته میشود، یک پدیدهی پارانرمال است که به عنوان مستخدم ساختمان Oldest House نمایان میشود. او وظایفی را برعهده دارد که در ظاهر بیاهمیت به نظر میرسد اما برای امنیت افراد حاضر در ساختمان ضروری است. با این که FBC بارها روی منشأ به وجود آمدن او و اهمیت آن برای Oldest House تحقیق کرده است، نتایج قابل قبولی به دست نیامده است. اگر بازی Alan Wake را تجربه کرده باشید، قطعاً با Ahti آشنایی خواهید داشت.
نکته: درباره Ahti
اولین باری که FBC با حضور Ahti در Oldest House مواجه شد، به سال ۱۹۶۴ و زمان کشف ساختمان بر میگردد. جایی که دکتر تئودور اش جونیور، طی تحقیقات خود در بخش Foundation، با حضور غافلگیر کنندهی آتی مواجه شد. با این که آتی ادعا میکند که صرفاً سرایدار ساختمان است، در حقیقت او موجود ماوراءالطبیعهی بسیار قدرتمندی است که مرتب با چالشهای مرگباری مواجه میشود. او مرتب در قسمتهای مختلف ساختمان ظاهر میشود اما اداره از کارکنان خواسته تا در فعالیتهای او مزاحمت ایجاد نکنند تا اداره قادر به نظارت و تحقیق روی آن باشد.
از این لحظه، مأموریت اول از خط داستانی بازی رسماً شروع میشود و راه برگشت به طور عجیبی مسدود میشود؛ هرچند ادامهی مسیر دوباره جسی را به لابی طبقه دوم خواهد رساند. زمانی که اینبار آسانسور موجود در این طبقه به درستی کار میکند. با پیشروی در محیط ساختمان و بررسی مناطق مختلف آن، جسی خیلی زود متوجه میشود که چرا کل اداره در قرنطینهی کامل به سر میبرد. او به طور اتفاقی با جسد زکریا ترنچ، مدیر فقید سازمان مواجه میشود که ظاهراً در دفتر کارش خودکشی کرده است. بعد از این که Polaris از جسی میخواهد تا اسلحهی ترنچ را در دست بگیرد، جسی صحنههایی از مرگ او را به چشم خود میبیند. به نظر میرسد که این اسلحه، در واقع سلاح سازمانی ترنچ بوده و به هیچ وجه یک سلاح عادی محسوب نمیشود. این سلاح از قدرتهای ماورالطبیئه باورنکردنی برخوردار است که هرکسی قادر به استفاده از آن نیست.
Service Weapon و قدرتهای ماورایی آن
یکی از این قابلیتهای سلاح مدیر FBC، تحت عنوان تغییر شکل (Shapeshifting) شناخته میشود که باعث میشود حالتهای مختلفی از جمله یک شاتگان، مسلسل یا اسلحهی تکتیراندازی را به خود بگیرد. همچنین این اسلحه با تواناییهای جسی مانند Telekinesis و Levitation همافزایی دارد و در نبرد با Hiss حیاتی خواهد بود. به علاوه این که فقط شخصی که مدیر FBC است میتواند از آن استفاده کند.
بعد از مرگ مدیر قبلی سازمان، زمانی که جسی این اسلحه را به دست میگیرد، رسماً به مدیر جدید سازمان تبدیل میشود و توانایی کنترل ساختمان و مقابله با Hiss را پیدا میکند. جسی از طریق آن به بخشهایی از ساختمان و قدرتهای پنهان آن دسترسی پیدا میکند. در دست گرفتن اسلحه، جسی را به مکانی به نام Astral Plane تلپورت میکند. جایی که با یک موجود فرابُعدی به نام The Board که به شکل یک هرم سیاه رنگ وارونه نمایان میشود، رو به رو خواهد شد.
در این بخش ماهیت The Board همچنان مرموز و ناشناخته باقی میماند اما به نظر میرسد که ماهیت آن با FBC و Oldest House گره خورده باشد. The Board یا در اصطلاح «هیئت مدیره»، رسماً جسی را به عنوان مدیر FBC منصوب میکند و به او اجازه میدهد تا با قدرتهای ذهنی خود از سلاح سازمان استفاده کند. هیئت مدیره از جسی درخواست میکند تا از اداره محفاظت کند. در مقابل جسی که از قدرت به دست آورده و حمایت Polaris برای پیدا کردن برادر خود انگیزه گرفته است، تصمیم میگیرد تا به ادامهی ماجراجویی خود در Oldest House و مقابله با تهدید به وجود آمده در آن بپردازد. تهدیدی که در اثر حملهی یک پدیدهی فراطبیعی به نام Hiss رخ داده است.
نکته: درباره Hiss
هیس یک پدیدهی فرابعدی دیگر و از نظر ماهیت، شبیه به Polaris است که بر اساس رزونانس ذهن مخاطب عمل میکند. در حقیقت ارتباطها و فرکانسهای ذهنی نقش مهمی در تعامل با نیروهای فرابعدی دارند. Polaris و Hiss هر دو به نوعی با انرژیهای ذهنی و حالتهای روانی موجودات انسانی یا محیط همنوا میشوند.
البته برخلاف جسی و Polaris که ابزار و تواناییهای خود را کنترل میکنند، Hiss یک موجود «ناشناخته» و مرموز است که با نفوذ ذهنی و انرژی، واقعیت را تغییر میدهد. جسی با Polaris میتواند این «رزونانس» را کنترل کند و قدرتهای خود را به کار گیرد، اما Hiss با نفوذ به ذهنها و ایجاد همنوازی با ترس و ناامنی انسانها، آنها را تسخیر میکند.
حالا به نظر میرسد که این موجود مثل یک ویروس به سراسر FBC را به تسخیر خود درآورده و هر شخصی که درون ساختمان حضور دارد (به جز آتی) را تحت کنترل دارد. افراد تسخیر شده که در هوا شناور هستند، وردهای شومی را به لب میآورند که آنها را به بردههای تحت تسلط هیس تبدیل کرده و به تهدیدات خارجی، از جمله جسی حمله ور میشوند.
ملاقات با خدمتکاران و آشکار شدن Hiss
جسی در ادامه مسیر خود با نیروهایی مواجه میشود که شکل انسانی دارند اما رفتار و ظاهرشان عجیب و تهدیدآمیز است. اینها همان «خدمتکاران Hiss» هستند که اغلب با تیراندازی، پرتاب اشیا یا حملات نزدیک، بازیکن را به چالش میکشند. جسی بعد از مقابله با این تهدیدات و بررسی اسناد و مدارکی که کم کم به آنها دست پیدا میکند، بالاخره متوجه میشود که Hiss یک نیروی فرابعدی و روانی است که میتواند ذهن انسانها را تسخیر کند و باعث آشفتگی و خشونت آنها شود.
جسی در اولین درگیری مستقیم با مأموران تسخیرشدهی FBC، توانایی رزنانس و پیوندش با Polaris را تجربه میکند. این ارتباط باعث میشود تا جسی متوجه شده که تنها با اتکا به قدرت Polaris و Service Weapon است که میتواند با Hiss مقابله کند و ساختمان را نجات دهد.
بعد از عبور از بخش ابتدایی و شکست چند دشمن Hiss، جسی به اولین Control Point میرسد که کاملاً آلوده و غیرقابل استفاده است.
نکته: نقاط کنترل (Control Points)
نقاط کنترل (Control Points) در واقع «گرههای رزونانسی» داخل Oldest House هستند؛ مکانهایی که ساختار فوقالعاده متغیر این ساختمان در آنها پایدار و ثابت میماند. به زبان ساده، اینها همان جاهایی هستند که میتوان وضعیت ناپایدار ساختمان را «مهار» کرد و نوعی نظم به محیط بخشید. این نقاط به صورت مناطقی پر از انرژی قرمز رنگ، لرزشهای عجیب، و نوعی اغتشاش دیداری و صوتی دیده میشوند. فضای اطراف آنها بیثبات است و اینطور به نظر میرسد که اشیا و معماری ساختمان در نزدیکی آنها در حال تغییر و «پیچ خوردن» هستند.
وقتی جسی به نقطه کنترل نزدیک میشود، Polaris به او کمک میکند تا با استفاده از پیوندش، آن نقطه را «پاکسازی» کند. همین اتفاق باعث میشود ساختمان به تدریج حالت «عادیتر» و پایدارتری پیدا کند. اینجا است که جسی رسماً نقش خودش را بهعنوان نجاتدهنده ساختمان و کارکنان درک میکند.
جسی بعد از پاکسازی اولین نقطهی کنترل، با امیلی پاپ (Emily Pope) آشنا میشود. امیلی یکی از محققان FBC است که خیلی زود به یک همراه برای جسی تبدیل میشود. امیلی یکی از معدود افرادی است که موفق شده تا با استفاده از دستگاهی به نام HRE از خود در برابر Hiss محافظت کند. جسی میتواند در طول مسیر خود به او اعتماد کند و از کمک او بهرهمند شود.
HRE یا Hedron Resonance Amplifier دستگاهی پوشیدنی شبیه یک جلیقه یا کپسول بزرگ است که کارمندان FBC به تن میکنند. این دستگاه توسط دکتر کسپر دارلینگ طراحی شده است و وظیفهی آن، محافظت از افراد در برابر آلودگی Hiss Resonance است. همانطور که گفته شد، Hiss اساساً یک رزونانس یا فرکانس فرابعدی است که ذهن و بدن افراد را تسخیر میکند. دکتر دارلینگ با کشف Hedron به عنوان یک پدیدهی فرابعدی دیگر که بعدها مشخص میشود با Polaris در ارتباط است، متوجه میشود که رزونانس Hedron میتواند اثر Hiss را خنثی کند. بنابراین HRA به نوعی مانند یک فیلتر یا تقویتکننده رزونانس عمل میکند و اجازه نمیدهد که Hiss به ذهن و جسم کاربر نفوذ کند.
جسی و امیلی به این نتیجه میرسند که افراد آلوده شده به رزونانس Hiss، در حقیقت از قبل مردند؛ چراکه پاکسازی آنها به مرگ میزبان منجر خواهد شد. با این حال، جسی و امیلی همچنان مصمم هستند تا با از بین بردن Hiss به نجات Oldest House بپردازند.
کشف اسناد و رازهای Oldest House
جسی و امیلی در ادامهی جستجوی خود در Oldest House، به اشیا و مکانهای Objects of Power و Places of Power بیشتری دست پیدا میکنند که شبیه به سلاح مدیر FBC حامل قدرتهای ماورایی هستند. از جملهی این موارد میتوان به The Hotline اشاره کرد که به عنوان تلفنی برای تماس مستقیم با The Board برای جسی عمل میکند. Oceanview Motel نیز یکی از Places of Power است که به عنوان یک درگاه برای حرکت بین حالتهای مختلف و درحال تغییر Oldest House توسط جسی به کار میرود. Oceanview Motel نیز نامِ آشنایی است که برای طرفداران بازی Alan Wake شناخته شده است. سایر اشیای Objects of Power نیز صرفاً تواناییهای مبارزه و جا به جایی بیشتری را در اختیار جسی قرار میدهد.
در ادامه مجدداً با Ahti مواجه میشویم؛ جایی که Ahti، جسی را دستیارش خطاب کرده و او را برای پاکسازی نیروگاه برق NSC Power Plant و بازیابی جریان برق مأمور میکند. از اینجا به بعد جسی باید از تواناییهایی که به دست آورده در جهت پاکسازی بخشهای بیشتری از Oldest House استفاده کند. او در این راه با بازماندگان بیشتری آشنا میشود. نهایتاً جسی متوجه میشود که باید در آزمایشگاهها به دنبال دکتر دارلینگ، مدیر مفقود شدهی بخش تحقیقات بگردد تا برادرش را از یکی از مراکز نگهداری (Containment Sector) به نام Panopticon آزاد کند.
جسی بعد از رسیدن به سلول نگهداری دیلان، متوجه میشود که برادرش مدتی است که از این مکان فرار کرده است. هرچند به نظر میرسد که او اینبار به صورت داوطلبانه خودش را تحویل نیروهای FBC داده است. او حالا در Executive Wing، پایگاه مرکزی عملیات جسی و امیلی منتظر بازگشت او است. Executive Wing به نوعی دفتر مرکزی و بخش اداری سازمان Federal Bureau of Control است که اتاق مدیر (Director’s Office)، اتاق کنفرانسها، مرکز کنترل و اتاق کارمندان سطح بالا همگی در اینجا قرار دارند. بخش Executive عملاً نقطهی آغاز ماجراجویی جسی محسوب میشود.
وقتی جسی برای اولین بار به دیلان میرسد، متوجه میشود که او سالها تحت آزمایشات و تحقیقات قرار داشته و رفتار متفاوت او نشان از تأثیرگذاری Hiss روی ذهن و افکار او دارد. ظاهراً دیلان نیز تاحدودی توسط Hiss تسخیر شده اما به نحوی توانسته تا بخشی از کنترل ذهن خود را حفظ کند. مشخص نیست که قبل از حملهی Hiss، میزان کنترل دیلان روی افکار و اعمال خود در چه سطحی بوده است. او حالا Hiss را یک پدیدهی مثبت و دوستانه تلقی میکند و حتی از فسادی که به آن مبتلا شده لذت میبرد. دیلان در اتاق شیشهای ویژه روی یک صندلی نشسته و در وضعیتی نیمهبیهوش و شرایط نه چندان پایدار روحی روانی با جسی صحبت میکند. به نظر میرسد که او هنوز به جسی اعتماد دارد اما تنفر شدیدی نسبت به Polaris داشته و به خواهرش توصیه میکند که به او اعتماد نکند.
از این نقطه به بعد، جسی دیگه فقط دنبال «پیدا کردن» برادرش نیست؛ بلکه باید بین نجات یا نابود کردن او تصمیم بگیرد. حضور دیلان در Containment و تسخیر شدنش بهخوبی نشان میدهد که Hiss به چیزی فراتر از تسخیر سربازان عادی فکر میکند: نفوذ به خط خونِ Directors.
از آنجایی که حملهی Hiss به Oldest House منجر به فرار دیلان از زندان و محل انجام آزمایشات اجباری روی او شده است، دیلان Hiss را به عنوان نجات بخش خود از دست دکتر دارلینگ و ترنچ میبیند که در تمام این سالها آنها را مقصر رنج و عذاب خود میدانست. به همین دلیل است که او از Hiss و تسخیر شدنش به دست آن استقبال میکند. در طول بازی، گاهی اوقات دیلان به عنوان نمایندهی Hiss در برابر جسی و Polaris میایستد، اما جسی به خوبی شرایط او را درک میکند. بعد از اولین ملاقات خواهر و برادر در ۱۷ سال گذشته، جسی به محل نگهداری اسناد و نتایج برنامهی آزمایشی Prime Candidate Program میرود تا متوجه شود در این سالها چه بر سر دیلان آمده است.
نکته: Prime Candidate Program (PCP)
منظور از Prime Candidate Program، یک برنامه مخفی در سازمان FBC بود که هدف آن پیدا کردن کودکانی با تواناییهای فرابشری و کاندید کردن آنها برای تبدیل شدن به مدیر آیندهی سازمان بود. FBC به طور ویژه دنبال افرادی بود که میتوانستند با Objects of Power (OoPs) ارتباط برقرار کنند و زنده بمانند.
این اسناد نشان میدهند که بعد از حادثه Ordinary (در سال ۲۰۰۲) که در آن یک شیء فرابشری (Slide Projector) باعث بروز یک پدیدهی Altered World Event (AWE) شد، FBC وارد ماجرا شد و دو کودک بازماندهی اصلی یعنی جسی و دیلان فیدن را پیدا کرد. بعد از این ماجرا، هر دوی آنها وارد Prime Candidate Program شدند. دیلان در این تحقیقات به عنوان Prime Candidate Six (P6) شناخته شد و جسی هم مدت کوتاهی تحت نظر بود، ولی خیلی زود فرار کرد و زندگی خود را بیرون از سازمان ادامه داد. آزمایشها نشان میدادند که دیلان از قابلیتهای روانی قویتری برخوردار است و به همین دلیل او را گزینهی اصلی برای Director آینده دیدند. با این حال، جسی که موفق شده بود تا فرار کند، بعدها با کمک Polaris در برابر کنترل ذهنی و اثرات روانی اجسام فرابشری مقاوم شد، چیزی که در نهایت باعث شد او Director واقعی شود. نکته جالب توجه اینجا است که جسی به عمد و با اطلاع سازمان آزاد رها شده بود تا رفتار او به عنوان Prime Candidate 7 تحت نظر قرار بگیرد.
این افشاگری باعث میشود تا جسی برای جستجوی عمیقتری در Oldest House ترغیب شود و اسرار و سرگذشت کودکی خود و دیلان و همچنین وقایعی که منجر به دستگیری آنها شد را کشف کند. او در مکانی که به عنوان «Ordinary AWE» طبقه بندی شده، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا میکند.
وقایع ماوراءالطبیعه Ordinary Altered World Event در شهر Ordinary ایالت ویسکانسن برای جسی و دیلان رخ میدهد. این دو کودک به طور اتفاقی در میان زبالهها به یک شیء Object of Power برمیخورند که در واقع پروژکتوری با توانایی باز کردن یک پورتال برای ورود به ابعاد دیگر است. آنها در این بُعدها عمدتاً با پدیدههای عجیب و ترسناکی مواجه میشدند اما در اسلاید شمارهی ۳۶ به موجود خاصی به نام Polaris برخوردند که به نظر میرسد اهداف خیرخواهانه و رفتار دوستانهای دارد. با این حال، موجود فرابعدی دیگری به نام Not-Mother منجر به انحراف رفتار کودکان و ناپدید شدن تمام بزرگسالان در Ordinary میشود. به نظر میرسد که Not-Mother (مشابه Hiss و Polaris) از طریق رزونانس روی مردم Ordinary تأثیر گذاشته باشد، اما نحوهی اثرگذاری آن متفاوت بوده است. به این شکل که بزرگسالان شهر یا کاملاً ناپدید و یا دچار نوعی جنون شدید شدند. پیامدهای آن روی کودکان نیز تأثیر روانی گذاشته و باعث میشود تا بسیاری از آنها رفتارهای غیرعادی از خود نشان دهند.
نکته مهم این است که حادثه Ordinary فقط به این اتفاقات محدود نمیشود. در واقع موجودات مختلفی از طریق آن دروازهها وارد این جهان شدند که Polaris و Not-Mother از جملهی آنها بودند.
جسی که دیگر قادر به خاموش کردن پروژکتور نبود، تصویر را روی اسلاید ۳۶ گذاشته و دیگر صفحات را میسوزاند. سپس Polaris به آنها کمک میکند تا پروژکتور را خاموش کنند؛ هرچند دیگر کار از کار گذشته بود. فقط ۱۷ نفر از حادثه Ordinary AWE جان سالم به در بردند. سپس FBC و دکتر دارلینگ وارد ماجرا شدند و در ادامه دیلان را برای تحقیقات بیشتر با خود بردند. پروژکتور و اسلاید ۳۶ نیز توسط FBC مصادره میشود و ترنچ اسلایدهای سوزانده شده را نیز برای خود نگه میدارد. دیلان بعدها وارد برنامه محرمانهی تربیت مدیر آیندهی FBC شد و برای برای تحقیقات بیشتر روی اسلاید ۳۶ مورد آزمایش قرار گرفت. اما رفته رفته و با افزایش قدرتهای دیلان، رفتار او ناپایدارتر شد تا این که آنها مجبور شدند تا او را در Panopticon زندانی کنند.
دکتر دارلینگ نیز اولین بار در اسلاید ۳۶ با Hedron مواجه شده بود. Hedron نیز موجود فرابعدی خیرخواهی بود که با Polaris در ارتباط است. سپس دارلینگ Hedron را به Oldest House آورد تا Polaris بتواند از آن به عنوان نقطهی رزونانس برای ورود به این جهان استفاده کند. تا این زمان، Polaris و Hedron یک موجود واحد در نظر گرفته میشدند. اما در حقیقت Polaris تجلی ذهنی و بخشی از وجود Hedron (به عنوان منبع اصلی و یک شیء فیزیکی) است که با جسی پیوند خورده است. به زبان ساده، Polaris و Hedron از یک جنس هستند، اما یکی منبع اصلی و دیگری یک راه ارتباطی و شخصیسازیشده با جسی محسوب میشود.
از طرفی به نظر میرسد که رفتار دارلینگ در ارتباط با Hedron دچار تغییر شده و ترنچ از این موضوع ابراز نگرانی کرده است. Hedron درست قبل از حملهی Hiss در اینباره به دارلینگ هشدار داده بود تا فرصت کافی برای ساخت HRE کافی و نجات جان تعدادی از افراد فراهم شود.
آخر خط - رویارویی با Hiss
جسی بعد از اطلاع از تمام اتفاقات گذشته و پشت پرده، تصمیم میگیرد تا پروژکتور Object of Power را در بخش Dimensional Research پیدا کند. برای این منظور، جسی باید ابتدا به Foundation، نقطهی آغاز فعالیتهای Oldest House برود. مثل همیشه Ahti به موقع در انتظار جسی است تا با دادن کاست پلیر خود به او که یک Object of Power محسوب میشود، امکان جا به جایی بین بُعدی و انتقال به Dimensional Research برای جسی فراهم کند. در این سکانس تلویحاً به این موضوع اشاره میشود که شاید Ahti بسیار قدرتمندتر از چیزی باشد که تصور میشد. حتی در سطح دیگر موجودات فرابعدی که تواناییهای فراتر از تصور بشر دارند.
جسی در بخش تحقیقات ابعادی (Dimensional Research) به آزمایشگاه Hedron Resonance Lab میرسد؛ همان جایی است که دکتر دارلینگ آخرین بار در آن ناپدید شده است. جسی به طور ناخواسته منجر به ورود Hiss به مکان Hedron میشود تا Hedron در نهایت توسط Hiss نابود شود. از آنجایی که Polaris جزئی از Hedron محسوب میشود، جسی تصور میکند که Polaris نیز باید نابود شده باشد، اما در واقع فقط از بُعد ما خارج شده است. این اتفاق در نهایت باعث میشود تا Hiss با دسترسی به The Board، ذهن جسی را آلوده کند. اتفاقی که در ظاهر به نظر میرسد پایان تلخی را برای تلاش او رقم زده باشد.
در این لحظه تیتراژ پایانی بازی شروع به پخش میکند؛ اما رفته رفته صفحهی نمایش تیتراژ دچار فروپاشی شده تا پایان بندی واقعی رقم بخورد. جسی خود را در ظاهر یک مأمور FBC میبیند که در یک حلقهی بسته و بینهایت زمان به دام افتاده است. او در یک فضای کابوس وار با تصاویر توهم آمیزی از خود، دیلان و ترنچ رو به رو میشود که انگار برای تکیه زدن به صندلی ریاست رقابت میکنند.
تصاحب رهبری FBC
به نظر میرسد که امیدی برای خلاصی از این دام وجود ندارد، تا این که جسی به کمک Ahti و پیامی که از طرف دکتر دارلینگ دریافت میکند، موفق میشود تا با توهمات Hiss مقابله کرده و به مدیر واقعی FBC تبدیل شود. اینطور به نظر میرسد که دکتر دارلینگ بعد از ناپدید شدن از بعد فیزیکی، به Astral Plane منتقل شده تا به هیئت مدیرهی The Board ملحق شود. جسی با پیدا کردن مکان Polaris در Oceanview Motel به نقطهی رزونانس جدیدی برای Polaris تبدیل میشود تا مجدداً امکان حضور آن در این بُعد فراهم شود.
در این لحظه مشخص میشود که عامل نفوذ Hiss به Oldest House، ترنچ و اسلایدهای سوختهی پروژکتوری بود که برای خود نگه داشته بود. ترنچ که تحت تأثیر Hiss قرار گرفته بود، دچار توهم بدبینی نسبت به دکتر دارلینگ و Hedron میشود و موقعیت خود به عنوان مدیر FBC را در خطر میبیند. وقتی دکتر دارلینگ دستگاههای HRE را برای محافظت از افراد در برابر Hiss آماده میکرد، ترنچ این کار را اقدامی علیه خود و در جهت تصاحب مدیریت سازمان تلقی کرده و اسلایدهای سوخته را در پروژکتور قرار میدهد تا اجازهی نفوذ Hiss به ساختمان Oldest House را صادر کند.
در ادامه جسی که به تازگی توسط Polaris قدرت گرفته بود، موفق میشود تا پروژکتور را متوقف کند و راه ورود از قلمروی Hiss را ببندد. او بلافاصله بعد از متوقف کردن تهدید، به سراغ برادرش دیلان میرود تا از سلامتی او اطمینان حاصل کند.
جسی در نهایت موفق میشود تا دیلان را از آلودگی Hiss پاکسازی کند و خوشبختانه چون هنوز ارتباط کودکی او با Polaris حفظ شده بود، در اثر پاکسازی نمیمیرد. هرچند فشار ناشی از آن، باعث رفتن دیلان به حالت کما میشود. با توقف دسترسی Hiss به Oldest House، جسی تصمیم میگیرد تا با پاکسازی بقایای آن، به قرنطینهی ساختمان پایان ببخشد.
درشرایطی که جسی همه چیز را تحت کنترل گرفته و به مدیر FBC تبدیل شده است، دیلان هنوز در کما به سر میبرد تا فضا برای گسترش و ادامهی داستان در DLCها و دنبالهی این بازی باقی بماند.
به این ترتیب فهرست مأموریتهای داستانی بخش اصلی بازی شامل موارد زیر میشود:
- Welcome to the Oldest House - ورود جسی به Oldest House
- Unknown Caller - دریافت راهنمایی و سلاح زکریا ترنچ از طریق شیء قدرتمند Hotline
- Directorial Override - ورود به بخش Maintenance Sector و رفع قرنطینه ساختمان
- Old Boys' Club - ارتباط با مارشال و فعالسازی HRA
- Threshold - آزمایشگاه Black Rock دکتر دارلینگ و به دست آوردن Black Rock Prism
- My Brother's Keeper - جستجوی دیلان
- The Face of the Enemy - جستجو و فعالسازی شیء قدرتمند پروژکتور
- Finnish Tango - ارتباط با Ahti
- Polaris - رسیدن به بخش Dimensional Research و ارتباط با Polaris
- Take Control - نجات دیلان و پس گرفتن کنترل Oldest House از Hiss
داستان بسته الحاقی The Foundation - پردهها کنار میروند
بسته الحاقی The Foundation اولین DLC بازی Control است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و بیشتر روی ریشههای Oldest House و منشأ قدرت آن تمرکز دارد. اتفاقاتی که در بسته الحاقی The Foundation روایت میشود، همزمان یا پس از پایان بندی داستان اصلی قرار میگیرد.
جسی فیدن که حالا به عنوان مدیر سازمان FBC منصوب شده است، از طریق تلفن Hotline تماسی را از طرف هیئت مدیره Board دریافت میکند که حاوی پیام هشدارآمیزی در ارتباط با بخش The Foundation، یا عمیقترین لایههای باستانی Oldest House است. براین اساس گفته میشود که بخش Foundation درحال بیثبات شدن است و جسی باید به این مسئله رسیدگی کند. در غیر این صورت، ممکن است بیثبات شدن Foundation به از هم پاشیدن ساختار Oldest House یا حتی تماس آن با واقعیت بیرونی منجر شود.
جسی با راهنمایی Ahti و از طریق بخش Maintenance Sector وارد ناحیهی موسوم به Foundation میشود. لمس کردن حکاکیهای باستانی روی یکی از ستونهای سنگی واقع این بخش باعث میشود تا جسی وارد شبکهی گسترده و تودرتویی از غارهای سنگی و آهنی، با ساختاری کریستالی و ناهموار شود که شواهد واضحی از حضور و فعالیت سازمان در آن به چشم میخورد.
وقتی جسی در Foundation با شماری از کارکنان تسخیر شده به دست Hiss مواجه میشود، متوجه میشود که افرادی از قبل در این منطقه حضور داشتند.
جسی بعد از گذشت مدتی پیامهایی را از طریق Hotline دریافت میکند که از طرف هلن مارشال، رئیس بخش عملیات (Head of Operations) ارسال شده بودند. ظاهراً او در زمان هجوم Hiss به ساختمان Oldest House، به منظور پس گرفتن کنترل و برقراری امنیت در این ناحیه به Foundation اعزام شده بود. حالا جسی با نگرانی از دچار شدن به سرنوشت مشابه او، باید به تنهایی در Foundation به جستجو ادامه دهد. با ادامهی مسیر در راهروهای فراموش شدهی Foundation، به یک بنای یادبود سنگی به نام Nail برمیخوریم که طراحی آن یادآور معماری Astral Plane است. این سازه که بیشباهت به مونولیت هم نیست، به عنوان مجرای ارتباطی بین Oldest House و Astral Plane عمل میکند. البته به نظر میرسد که شکل قابل توجهی آسیب دیده باشد.
نکته: درباره Astral Plane
Astral Plane یا صفحهی ماورایی بُعد دیگری از واقعیت است که نه جهان مادی ما نه دنیای تاریک Alan Wake به آن شباهتی ندارد. در واقع Astral Plane یک فضای متافیزیکی و انتزاعی محسوب میشود که قوانین فیزیک در آن صدق نمیکنند.
بیشتر اشیاء قدرت به نحوی به Astral Plane متصل میشوند. این مکان بعضاً به عنوان یک «محل تست» برای سلاحها و ابزارهای جدیدی که جسی به آن دست پیدا میکند عمل میکند. هیئت مدیره (Board) نیز موجوداتی از Astral Plane هستند که از طریق Hotline با جسی صحبت میکنند.
به عبارتی Oldest House صرفاً یک محور یا گذرگاه بین واقعیت ما و Astral Plane است که علت ساختار متغیر آن نیز همان ماهیت انتزاعی Astral Plane است.
کنترل Astral Plane به معنی کنترل اشیاء قدرت و Oldest House است؛ بنابراین Hiss یا حتی Dark Presence به دنبال تسلط و نفوذ به آن هستند.
در ادامه The Board به منظور عبور جسی از مناطق خطرناک Foundation، قدرت جدیدی را در اختیار او قرار میدهد که بخشی از توانایی تغییر شکل (Shape Ability) به اختیار او محسوب میشود. این قابلیت امکان احضار و ساخت کریستالها برای صعود یا سد کردن راه و همچنین تخریب کریستالها برای باز کردن مسیر یا کشتن دشمنان را در اختیار کاربر قرار میدهد.
سپس دستورالعمل تعمیر و بازسازی Nail از طریق چهار نقطهای که جسی از طریق آنها اقدام میکند، در اختیار او قرار میگیرد. جسی در حین بازسازی یکی از این نقاط، با Former، یک موجود فرابُعدی و عضو سابق هیئت مدیرهی The Board رو به رو میشود. در ابتدا Former با پیشنهاد کمک و همراهی، جسی را غافلگیر میکند و بخش دیگر توانایی تغییر شکل که The Board از او دریغ کرده بود را در اختیارش قرار میدهد. هیئت مدیره که از این اتفاق خشمگین شده است، اندکی بعد آرامش خود را به دست آورده و سعی میکند تا جسی را متقاعد کند که به Former اعتماد نداشته باشد. از طرفی Former به جسی هشدار میدهد که Board خیانتکار است و اهداف پنهانی را پیش میبرد. جسی که هنوز بین اعتماد به Board یا Former مردد مانده، فعلاً به بازسازی گرهها ادامه میدهد. در این حین لرزشهای شدید و ناپایدار مابین Oldest House و Astral Plane همچنان حس میشود. در صورت عدم کنترل و رفع این خلأ، موجودیت هر دو بُعد به خطر میافتد.
جسی در Foundation با یکی از کارکنان باقیمانده به نام الیزبت کیپلر که یک اپراتور فنی است، ارتباط رادیویی دارد و او را در این مسیر راهنمایی میکند. الیزبت اطلاعات مهمی درباره Nail و نقش Astral Plane را در اختیار جسی میگذارد. همچنین جسی از طریق Echoes (بازتابهای صوتی/تصویری) خاطرات مدیر قبلی، ترنچ را میبیند. ترنچ سعی کرده بود Nail را کنترل کند، اما در نهایت در این کار شکست خورده بود.
جسی بعد از پاکسازی هر چهار گرهی که در اثر نفوذ Hiss در ساختار Nail به وجود آمده بودند، در پایینترین بخش Nail با مارشال مواجه میشود که اخیراً به تسخیر Hiss درآمده است. با این که Hiss با بهرهگیری از آموزش نظامی مارشال و دانش فنی او از نیروهای ویژه در این مبارزه دست برتر را دارد، اما جسی موفق میشود تا با استفاده از نیروهای کمکی Former در برابر مارشال و نیروهای کمکی او ایستادگی کرده و او را شکست دهد.
جسی بعد از اتمام کار خود در بازسازی Nail، از طریق Board اطمینان حاصل میکند که تهدید و وضعیت اضطراری به وجود آمده به طور کامل برطرف شده و همه چیز به حالت پایدار خود برگشته است.
حضور مارشال در Hotline نشان میدهد که او در ابتدا باعث آسیب رسیدن به Nail شده بود. او با این کار قصد داشت تا هم از نفوذ Hiss به Oldest House از طریق آن جلوگیری کند و هم به نوعی به کودتا علیه The Board و تسلط آنها بر Oldest House و در نتیجه کل سازمان بپردازد. مارشال که از نقش The Board در سقوط ترنچ مطلع بود، به نیت و مقاصد پشت پردهی آنها شک و تردید داشت. در مقابل اعضای The Board با نابودی سپر محافظ HRA مارشال، عملاً او را طعمهی Hiss قرار دادند.
حالا جسی هم با اطلاع از این اتفاقات اعتقاد خود به The Board را از دست داده و تصمیم میگیرد تا همانطور که مارشال به دنبال آن بود، سازمان را با ارزشها و اهداف خود هدایت کند. جسی به این نتیجه میرسد که او نه فقط مدیر FBC، بلکه نگهبان اصلی خانه قدیمی است. البته برای پیشگیری از سوء استفادهی The Board از قدرت و نفوذ آنها، باید در ظاهر طوری رفتار کند که آنها همچنان تصور کنند روی سیاستها و اهداف سازمان کنترل و تسلط دارند. وقتی جسی درحال خروج از Foundation است، میتوان Former را در فاصلهی دور و درحال ورود به اعماق تاریک غار مرکزی Foundation مشاهده کرد.
داستان بسته الحاقی AWE - در هم تنیدن جهان پیوستهی رمدی
بعد از اتمام ماجرای بازی اصلی و بسته الحاقی The Foundation، جسی فیدن بهعنوان مدیر FBC حالا باید به بخش قدیمی و متروکهی دیگری از خانه قدیمی به نام Investigations Sector برود که مدت زیادی است بنا به دلایلی قرنطینه شده و مورد استفاده قرار نمیگیرد. ظاهراً این بخش مملو از پروندههای مربوط به وقایع Altered World Events (AWE) است که یکی از خطرناک ترینِ آنها باعث تعطیلی کل دپارتمان تحقیقات شده است.
در همان ابتدا، پروندهها و فایلهایی پیدا میکنیم که درباره Bright Falls و اتفاقات بازی Alan Wake توضیح میدهند. در اینجا پای الن ویک و جهان پیوستهی رمدی رسماً به بازی باز میشود. ظاهراً FBC از زمان اتفاقات شروع اتفاقات Alan Wake در برایت فالز حضور داشته و تحقیقاتش در این زمینه ادامه پیدا کرده است. اگر به خاطر داشته باشید، در Alan Wake 2 نیز تجهیزات و نیروهای FBC نقش پررنگی در وقایع ماوراءالطبیعه بازی دارند.
Alan Wake در این DLC مدام از طریق نوشتهها و مونولوگهایش با جسی «ارتباط غیرمستقیم» برقرار میکند. اولین بار هم جسی از طریق مشاهدهی تصویر مبهم و شبح واری از آلن ویک به این مکان احضار میشود. او از این طریق متوجه میشود که نفوذ گستردهی یکی از پدیدههای فرابُعدی که در این مکان مهار شده بود، باعث شده تا FBC مجبور به ترک این بخش شود.
جسی در اینجا با رویداد Altered World Event دریاچهی کالدرون و شهر برایت فالز و نحوهی عملکرد آن در تبدیل آثار هنرمندان به واقعیت آشنا میشود. دکتر امیل هارتمن، روان پزشکی که از طریق بستری و نگهداری تعداد از هنرمندانی که با مسائل مختلف روحی روانی دست و پنجه نرم میکردند، به مطالعه و بررسی آثار فراطبیعی و ناشناختهی دریاچه در این شهر میپرداخت، بعد از شروع تحقیقات خود روی آلن ویک، با مأمورین FBC مواجه میشود که تمام نتایج تحقیقات و مطالعات او را مصادره میکنند.
هارتمن در نهایت تصمیم میگیرد تا به عنوان آخرین راه برای پی بردن به حقیقت پشت پردهی این دریاچه، خود در اعماق آن غرق کند. او بلافاصله توسط Dark Presence، هیولای فرابُعدی جهان Alan Wake که در تحقیقات FBC به نام The Shadow شناخته میشود، تسخیر شده و بلافاصله توسط FBC به Oldest House منتقل میشود. با این حال هارتمنِ تسخیر شده، خیلی زود موفق میشود تا از کنترل FBC خارج شود و آنها را مجبور به تعطیل کردن این بخش کند.
بعد از حملهی Hiss به Oldest House، بخش تحقیقات نیز مورد هجوم قرار میگیرد و بعد از تضعیف Dark Presence، هارتمن تحت کنترل Hiss قرار میگیرد. با این حال تلفیق قدرت Hiss و Dark Presence باعث میشود تا هارتمن به یک هیولای غول پیکر تبدیل شود.
جسی در این بخش، جسی با فردریک لانگستون مواجه میشود و او به جسی توضیح میدهد که به منظور پس گرفتن بخش تحقیقات، باید هیولای هارتمن نابود شود. در همین حین، جسی در Oceanview Motel و از طریق اتاقی که روی درب آن علامت یک مارپیچ حک شده است، با آلن ویک دیدار میکند.
در نهایت جسی موفق میشود تا به منطقه وقوع رویداد AWE برایت فالز رفته و با کشتن هارتمن به این بحران پایان بدهد. بعد از پایان مأموریت، لانگستون به جسی اطلاع میدهد که FBC گزارش جدیدی از یک رویداد AWE را در این منطقه دریافت کرده است، امان نکتهی تعجب برانگیز این است که تاریخ این گزارش به چند سال آینده مربوط میشود.
ادامهی داستان و دنبالههای در دست ساخت
در زمان نگارش این مطلب، آخرین گزارش استودیو رمدی نشان میدهد که روند ساخت دنبالهی این بازی که فعلاً تحت عنوان Control 2 شناخته میشود، به خوبی در جریان است. از سوی دیگر، نسخه بازسازی شدهی بازیهای مکس پین یک و دو نیز به عنوان بخشی دیگر از جهان پیوستهی رمدی توسط این شرکت در دست ساخت است. دنباله بازی Control که در سال ۲۰۲۲ به صورت رسمی معرفی شد، درحالحاضر طبق برنامه برای رسیدن به مراحل کلیدی بعدی خود پیش میرود. این اثر اکشن-نقشآفرینی که برای کنسولهای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس | اس و کامپیوتر توسعه مییابد، با بودجه ۵۰ میلیون یورویی (کمتر از Alan Wake 2) تولید میشود. لازم به ذکر است که نسخه اول این بازی اخیرا از مرز فروش پنج میلیون نسخهای عبور کرده است.
براساس اظهارات توسعه دهندگان این بازی، به نظر میرسد که Alan Wake 2 به نوعی به عنوان یک مقدمه برای داستان Control 2 بوده و در ضمن Control 2 بهعنوان یک بازی Action RPG معرفی شده است؛ یعنی سبک گیمپلی آن نیز در حال تکامل و تغییر است.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.