گزارش اختتامیه اولین دوره رویداد بازیستا؛ تحقق رویای طراحی بازی برای نوجوانان

پنج‌شنبه 23 مرداد 1404 - 21:20
مطالعه 4 دقیقه
رویداد بازیسازی بازیستا
رویداد بازیستا پس از چند مرحله حضوری و آنلاین، با معرفی برگزیدگان در اختتامیه به پایان رسید.
تبلیغات

برای خیلی از ما که بازی کردن، چه در فرمت دیجیتال آن و چه در فرمت‌های دیگر سرگرمی ویژه‌ای به‌حساب می‌آید، رویای ساخت بازی هم همیشه ایده جذابی بوده است. این ساخت بازی، می‌تواند یک ویدیو گیم باشد یا حتی یک بازی رومیزی یا فرمت‌های دیگری مثل اتاق فرار و بازی محیطی. رویداد بازیستا، بهانه‌ای بود برای تحقق این رویا برای نوجوانانی از سراسر ایران که پس از برگزاری چند مرحله حضوری و آنلاین، دوشنبه ۱۳ مرداد به مرحله اختتامیه رسید و ساخته‌های برتر آن معرفی شدند.

پخش از رسانه

رویداد بازیستا، با همکاری خانواده فرهنگ و هنری امید(حوزه هنری کودک و نوجوان)، رویدادی ملی بود که اولین مرحله حضوری آن، از شهر قزوین آغاز شد. به‌طوریکه در مجموع، ۳۸۲۰ نفر در قالب ۴۴۴ گروه، ۲۴۹ طرح اولیه را برای این رویداد ارسال کردند. طرح‌های اولیه، از جنس بازینامه بودند؛ یعنی متنی از ایده اولیه بازی‌ها در قالب رومیزی، اتاق فرار یا محیطی که در مراحل مقدمات، این طرح‌ها مورد سنجش قرار گرفتند و آثار برگزیده، در فاز تولید و تبدیل شدن به آثاری قابل‌بازی قرار گرفتند.

یکی از نکات ویژه رویداد بازیستا، نقش محوری نوجوانان در آن است که باوجود سن پایین و نداشتن تجربه‌ای خاص در این حوزه، به‌گفته داوران رویداد در مصاحبه با زومجی، طرح‌هایی بسیار خاص و منحصربه‌فرد را برای بازیستا ارسال کرده بودند که در صورت حمایت درست، می‌توانند تبدیل به بازی‌هایی شوند که حتی از لحاظ تجاری هم موفقیت قابل‌توجهی به‌دست بیاورند. البته که برخی از طرح‌های برگزیده این رویداد، همین الان هم مورد حمایت تولید کننده‌ها قرار گرفته‌اند و قرار است نسخه نهایی آن‌ها رسما راهی بازار شود.

در مرحله نهایی بازیستا، ابتدا تیم‌ها در سالن رویداد، بازی‌های خود را در معرض نمایش قرار دادند و حاضرین امکان بررسی و تجربه آن‌ها را داشتند. بازی‌های رومیزی به‌صورت فیزیکی در سالن در دسترس بودند و بازی‌های اتاق‌فرار و محیطی هم در قالب تجربه‌ای واقعیت مجازی VR اجرا می‌شدند. در ادامه، مراسم اختتامیه رویداد برگزار شد که بخش ویژه‌ای از آن، بیانیه هیات داوران این رویداد بود که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

«نزدیک به دو سال از شروع این مسیر هیجان‌انگیز می‌گذرد. شاید آنقدر این مسیر طولانی شده که لازم است قبل از هر صحبتی از صبوری و همراهی شما عزیزان تقدیر شود. از شما دانش‌آموز‌هایی که حتی بعضی از شما الان دیگر دانش‌آموز نیستید و خیلی جالب است که یک سری از شما دانشجو شده‌اید و یک سری سرباز.

اما باور داریم صبوری بخشی از راه تکامل و بزرگ شدن است و این صبوری به اینکه الان اینجا دور هم از دستاوردهای‌مان می‌گوئیم و لذت می‌بریم از این همه توانمندی می‌ارزد.

این رویداد با خیال و خلاقیت دانش‌آموزان آغاز شد و حالا به نقطه‌ای رسیده است که می‌توانیم بگوییم این رویداد چیزی فراتر از یک مسابقه بود. مسیری که در آن یاد گرفتیم چطور بهتر فکر کنیم و از تک تک لحظات‌مان نهایت بهره را ببریم.

در طول این مدت بازی‌های به دست‌مان رسید که واقعاً غافلگیرمان کرد. ایده‌های ناب، طرح‌های فکر شده و روایت‌هایی که از ذهن جوان، اما درخشان بیرون آمده خیلی وقت‌ها وسط داوری لبخند می‌زدیم یا مکث می‌کردیم، چون مشخص بود پشت هر بازی کلی فکر تلاش و دغدغه وجود داشته است.

داوری میان این تعداد اثر خوب آسان نبود. بار‌ها میان انتخاب‌ها دو دل شدیم، نشستیم و حرف زدیم، کلی بحث کردیم و دوباره بررسی کردیم. تا جای ممکن عادلانه با دقت نگاه کنیم، اما راستش را بخواهید برای ما همه شما چه آنهایی که برگزیده شدند و چه آنهایی که اسم‌شان میان برنده‌ها نیست، برنده‌اید. چون کسی که از ذهن و دلش بازی می‌سازد، یعنی جرأت تجربه کردن دارد. یعنی دنبال گفت‌و‌گو با دیگران است. یعنی باور دارد که می‌تواند چیزی رو بسازد که دیگران از آن لذت ببرند و این خودش ارزش بزرگی است.

از روز اول گفتیم و باز هم تکرار می‌کنیم، لذت بردن و یاد گرفتن از مسیر خودش موفقیت و پیروزی است و خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که کنار این همه قهرمان بودیم.

در آخر از همه شما صمیمانه ممنون هستیم. از دانش آموزانی که با شور و شوق وارد این مسیر شدند. از مربی‌هایی که همراه و پشتیبان بودند. از خانواده‌هایی که با حمایت انگیزه دادند و از برگزارکنندگان که با زحمت بی‌وقفه‌شان این فضا را ممکن کردند. به همه شما تبریک می‌گوئیم. این تازه شروع مسیر با احترام و دلگرمی هیئت داوران اولین رویداد ملی بازیست.»

در ادامه، نوبت به معرفی برگزیدگان مراسم رسید و در لابه‌لای آن، برنامه‌های ویژه‌ای از جمله یادبود شهدای نوجوان و همینطور سخنرانی مسئولین رویداد هم در نظر گرفته شده بود. می‌توانید اسامی برندگان رویداد بازیستا در بخش‌های مختلف را هم در ادامه مشاهده کنید:

برندگان بخش بازی رومیزی:

  • رتبه اول: شیرینی فروشی حاج‌خلیه
  • رتبه دوم: جنگ و غنیمت
  • رتبه سوم: شاه شانسه
  • بهترین قصه بازی رومیزی: جنگ جهانی نانو
  • خلاقانه‌ترین بازی رومیزی: هگمتانه

برندگان بخش اتاق فرار و بازی محیطی:

  • رتبه اول: عبرت
  • رتبه دوم: به دنبال ستاره فورا
  • رتبه سوم: وارثان افسانه
  • بهترین قصه اتاق فرار: دکتر روانی
  • خلاقانه‌ترین اتاق فرار: پلاک قهرمان

همچنین جوایزی ویژه هم برای طراحان در نظر گرفته شده بود که برندگان آن‌ها هم به شرح زیر است:

  • بهترین فعالیت گروهی: عملیات خاموش
  • بازی برتر با موضوع پیشرفت: سیاره حیات
  • تقدیر برای نگاه بومی: نبرد نارین
  • تقدیر برای رشد و تلاش: سعدیا

در پایان اختتامیه اولین دوره بازیستا، پوستر دوره دوم این رویداد هم رسما رونمایی شد. این دوره هم ویژه نوجوانان خواهد بود و قرار است بازی‌های موفق آن، در مسیر کامل حمایت و تولید قرار بگیرند؛ ایده‌ای که مسئولین برگزاری و داوران مسابقه هم تاکید ویژه‌ای روی آن داشتند و امیدواریم با محقق شدن آن، در نهایت شاهد ظهور قشر جدیدی از طراحان بازی‌های رومیزی و محیطی در کشور باشیم که می‌تواند از نظر اقتصادی هم بسیار مفید باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات