از بازگشت کلاسها تا گرافیک و تخریبپذیری خیرهکننده؛ همهچیز درباره بخش چندنفره بتلفیلد ۶
بتلفیلد ۶ بهتازگی نمایش بزرگ و پرباری از بخش چندنفرهاش ارائه داده است؛ نمایشی که نهتنها اطلاعات تازهای درباره تعداد نقشههای هنگام عرضه در اختیارمان میگذارد، بلکه حتی به بازگشت حالت محبوب بتل رویال نیز اشارههایی دارد. این شوتر اولشخص مورد انتظار در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) منتشر خواهد شد؛ تاریخی که بهنظر میرسد با دقت و نگاهی تاکتیکی انتخاب شده است. با عرضه بازی، طرفداران با حجم عظیمی از محتوا روبهرو خواهند شد؛ از حالتهای قدیمی و نوگرا گرفته تا سیستم بازطراحیشده کلاسها و حتی یک ویرایشگر مرحله کامل که در خود بازی تعبیه شده است. بیتردید، بتلفیلد ۶ قرار است بزرگترین و غنیترین نسخه این مجموعه تا به امروز باشد. در این گزارش، تمامی جزئیات منتشرشده از نمایش اخیر بخش چندنفره را برایتان گرد آوردهایم.
- ۱. بازگشت کلاسهای کلاسیک و محبوب Battlefield
- ۲. بازگشت و معرفی تجهیزات متنوع؛ از پتک تا نردبان
- ۳. نقشههایی متنوع؛ از مصر و تاجیکستان تا جبلالطارق و بروکلین
- ۴. تنوع در نقشهها با بهرهگیری از مناطق نبرد کوچکتر
- ۵. بازگشت حالتهای محبوب و معرفی یک حالت جدید
- ۶. Escalation؛ صعودی بهسوی هرجومرج نهایی
- ۷. بازگشت حالت بتل رویال؛ آتش همچنان شعلهور است
- ۸. سیستم شخصیسازی سلاحها با محدودیت بودجه
- ۹. سیستم نبرد حرکتی؛ از انیمیشنها تا چسبیدن به سنگر
- ۱۰. کشیدن همتیمیها؛ همکاری تاکتیکی با لمس یک دکمه
- ۱۱. بتلفیلد پورتال؛ خلق محتوا در سطحی جدید
- ۱۲. بازطراحی وسایل نقلیه برای کنترل آسانتر
- ۱۳. سقوط واقعی وسایل نقلیه هوایی
- ۱۴. تخریبهای دقیق، هدفمند و تاکتیکی
- ۱۵. نسخه بتا را پیش از انتشار بازی امتحان کنید
- ۱۶. بتلفیلد ۶؛ بازگشت به اوج؟
۱. بازگشت کلاسهای کلاسیک و محبوب Battlefield
پس از واکنشهای دوگانه به سیستم اسپشیالیست در بتلفیلد ۲۰۴۲، نسخه جدید با بازگشتی پرقدرت به کلاسهای سنتی و شناختهشده سری، یعنی Assault ،Support ،Engineer و Recon همراه شده است. هر یک از این کلاسها با قابلیتها و ابزارهای خاص خود طراحی شدهاند تا نقشی کاملا مشخص و مؤثر در میدان نبرد ایفا کنند. برای نمونه، کلاس Engineer با تجهیزات تعمیر و تسلیحات ضدزره، گزینهای عالی برای مقابله با وسایل نقلیه دشمن است؛ در حالی که کلاس Support با امکاناتی نظیر تأمین مهمات و احیای همتیمیها، پشتیبانی حیاتی از تیم را بر عهده دارد. نکته مهم اینکه این کلاسها با قابلیتی تازه به نام Field Specs (زیرشاخههای تخصصی) ارتقا یافتهاند که اجازه شخصیسازی بیشتر و متناسب با سبک بازی هر فرد را فراهم میکند.
۲. بازگشت و معرفی تجهیزات متنوع؛ از پتک تا نردبان
Battlefield 6 مجموعه متنوعی از تجهیزات قدیمی و نو را در اختیار بازیکنان قرار میدهد. از میان ابزارهای برجسته، میتوان به نردبانهایی اشاره کرد که به بازیکنان اجازه میدهند به ارتفاعات یا نقاط صعبالعبور نقشه دسترسی پیدا کنند؛ ابزاری کاربردی که مسیرهای تاکتیکی جدیدی را پیش روی آنان قرار میدهد. همچنین پُتک یا Sledgehammer که پیشتر در بازی Battlefield Hardline مورد استفاده قرار گرفته بود، بازمیگردد؛ ابزاری قدرتمند برای شکستن دیوارها، تخریب محیط و خلق مسیرهایی نو در جریان نبرد. این ابزارها سطح تعامل بازیکنان با محیط را بهشکل چشمگیری افزایش میدهند و به خلاقیت تاکتیکی میدان نبرد جان تازهای میبخشند.
۳. نقشههایی متنوع؛ از مصر و تاجیکستان تا جبلالطارق و بروکلین
بتلفیلد همواره به وسعت جغرافیایی و تنوع میدانهای نبردش معروف بوده است و نسخه جدید نیز این سنت را ادامه میدهد. در بتلفیلد ۶، بازیکنان پا به میدانهایی نفسگیر در مصر، تاجیکستان، منطقه استراتژیک جبلالطارق و خیابانهای شلوغ بروکلین در نیویورک میگذارند. بازی با ۹ نقشه در زمان عرضه، تنوع جغرافیایی چشمگیری ارائه میدهد. این نقشهها شامل موارد زیر هستند:
نام نقشه | مکان | توضیحات |
---|---|---|
Siege of Cairo | قاهره، مصر | ترکیبی از نبردهای نزدیک و باز، مناسب برای حالتهای Conquest و Team Deathmatch |
Tajik Front | تاجیکستان | محیطی کوهستانی با تمرکز بر نبردهای وسیع |
Gibraltar Straits | جبلالطارق | نقشهای با تمرکز بر نبردهای نزدیک و تاکتیکی |
Empire State | نیویورک، آمریکا | محیط شهری با تمرکز بر نبردهای پیادهنظام |
Operation Firestorm | بازسازی از بتلفیلد ۳ | نقشهای کلاسیک با میدانهای نبرد باز و پویا |
Mirak Valley | نامشخص | بزرگترین نقشه با پشتیبانی از انواع وسایل نقلیه |
تمامی این نقشهها به کمک سیستم Combat Zone طراحی شدهاند؛ بخشیهایی از نقشههای وسیعتر که بهینهسازی شدهاند تا برای حالتهای کوچکتر مانند Team Deathmatch نیز کارآمد باشند. نتیجه این طراحی، تجربهای پویاتر و متنوعتر در گیمپلی خواهد بود.
۴. تنوع در نقشهها با بهرهگیری از مناطق نبرد کوچکتر
وسعت نقشههای بتلفیلد ۶ بهقدری بالا است که توسعهدهندگان تصمیم گرفتهاند برخی از آنها را به بخشهای کوچکتری تقسیم کنند؛ اقدامی هوشمندانه که باعث میشود بازی، میدانهای نبرد متنوعتری را برای حالتهای گوناگون در اختیار بازیکنان قرار دهد. بر این اساس، نقشههای بزرگتر به بخشهای کوچکتری تقسیم میشوند و در حالتهایی مثل Team Deathmatch و Squad Deathmatch مورد استفاده قرار میگیرند. این در کنار نقشههایی است که از ابتدا برای نبردهای نزدیک و فشرده ساخته شدهاند؛ ترکیبی که فهرست نقشهها را متنوع، تازه و جذاب نگه میدارد.
۵. بازگشت حالتهای محبوب و معرفی یک حالت جدید
بتلفیلد ۶ مجموعه گستردهای از حالتها را ارائه میدهد که شامل موارد زیر است:
- Conquest: رقابت دو تیم برای کنترل نقاط کلیدی روی نقشههای بزرگ.
- Rush: یک حالت تهاجمی/دفاعی که هدف آن حمله یا دفاع از پایگاههای M-COM است.
- Breakthrough: مشابه Rush اما با تمرکز بر تصرف همزمان چند موقعیت.
- Domination: نبردی سریعتر برای تسلط بر نقاط مشخص روی نقشههای کوچکتر.
- King of the Hill: تمرکز بر تسلط بر یک نقطه مرکزی.
- Team Deathmatch و Squad Deathmatch: حالتهای کلاسیک با تمرکز بر نبردهای سریع.
در کنار حالتهای شناختهشده فوق، یک مود کاملا جدید با نام Escalation نیز معرفی شده است.
۶. Escalation؛ صعودی بهسوی هرجومرج نهایی
شاید غافلگیرکنندهترین بخش نمایش اخیر، معرفی حالت جدید Escalation بود؛ حالتی که بهنوعی نسخهای وارونه از فرمول کلاسیک Conquest بهشمار میرود. در این حالت، بازیکنان باید با تصرف پرچمها و کاهش تعداد جانهای تیم رقیب، کنترل میدان را در دست بگیرند؛ اما تفاوت اصلی در اینجا است که نقشه بهتدریج کوچکتر و فشردهتر میشود؛ اتفاقی که باعث میشود بازیکنان بیشتری در فضای محدودتری قرار بگیرند و در نهایت، نبردی آشفته و پرتنش تعیینکننده پیروزی باشد. Escalation طراحی شده است تا آدرنالین بازیکنان را تا لحظه آخر بالا نگه دارد.
۷. بازگشت حالت بتل رویال؛ آتش همچنان شعلهور است
از مدتها پیش، شایعاتی درباره بازگشت حالت بتل رویال به مجموعه بتلفیلد شنیده میشد و حالا بهنظر میرسد که بتلفیلد ۶ قرار است دوباره جان تازهای به Firestorm (حالت بتل رویال نسخه Battlefield V) ببخشد. هرچند تیم Battlefield Studios فعلا این بخش را تنها بهصورت مختصر معرفی کرده است، اما پایانبندی نمایش بخش چندنفره، پیامی روشن و پرابهام داشت.
در این کلیپ، گروهی از سربازان دیده میشوند که با شتاب در حال فرارند؛ اما ناگهان دوربین میچرخد و دیواری شعلهور از آتش را نشان میدهد که بهتدریج در حال نزدیک شدن است. تفسیر نهایی بر عهده شما است؛ اما همهچیز نوید بازگشت یک نبرد بقامحور در میان شعلههای مرگ را میدهد.
۸. سیستم شخصیسازی سلاحها با محدودیت بودجه
پس از نمایش رسمی بخش چندنفره بازی، برخی از رسانهها و اینفلوئنسرهای منتخب فرصت داشتند زمان قابلتوجهای را با بتلفیلد ۶ سپری کنند و نظرات خود را درباره این بازی ارائه دهند. یکی از برجستهترین نکاتی که از این تجربه بهدست آمد، بازطراحی اساسی سیستم شخصیسازی سلاحها بود. در نسخههای قبلی، بازیکنان میتوانستند تنها چند قطعه محدود مانند دوربین، لوله، دسته و خشاب را تنظیم کنند؛ اما اینبار با سیستمی بسیار گستردهتر و منعطفتر طرف هستیم. اکنون هر قطعه قابل اتصال به سلاح (Attachment) حدود ۱۰۰ امتیاز از بودجه فرضی بازیکن را مصرف میکند؛ سیستمی که بازیکنان را به تصمیمگیری تاکتیکی در انتخاب اجزای سلاح وامیدارد.
زیرلولهها (Underbarrels)، دهانهها (Muzzles) و حتی نوع مهمات، همگی قابلیت شخصیسازی دارند و مهمتر از همه، آمار و ارقام دقیق آنها نیز مستقیما درون بازی نمایش داده میشود. دیگر نیازی نیست برای فهم تأثیر یک پیوست به آزمون و خطا متوسل شوید و اگر میخواهید سلاح شخصیسازیشدهتان را همان لحظه آزمایش کنید، خبر خوب اینکه زمین تمرین (Firing Range) در دسترس است؛ مکانی که در آن میتوانید پیش از ورود به نبرد واقعی، سلاح خود را امتحان کنید.
۹. سیستم نبرد حرکتی؛ از انیمیشنها تا چسبیدن به سنگر
یکی از تغییرات مهم در بتلفیلد ۶، بازطراحی سیستم حرکت بازیکنان است؛ سیستمی که سازندگان نام نسبتا خاصی برای آن انتخاب کردهاند: «سیستم نبرد حرکتی یا Kinesthetic Combat System». این ویژگی جدید، دامنه حرکتی بازیکن را گسترش داده و تعاملهای فیزیکی را طبیعیتر و روانتر کرده است. بهعنوان مثال، انیمیشنهای لگد سلاح (Recoil) بهبود یافتهاند و اکنون بازیکنان میتوانند به لبه سنگرها بچسبند یا از کنارههای آنها سرک بکشند. حرکاتی مانند شیرجه زدن و سر خوردن همچنان در بازی حضور دارند؛ اما دویدن تاکتیکی حذف شده است. در عوض، امکان دویدن در حالت نشسته و همچنین غلت خوردن هنگام پریدن از ارتفاع، دوباره به بازی بازگشتهاند. این سیستم قرار است تجربه حرکتی روانتر و استراتژیکتری را برای بازیکنان رقم بزند؛ چیزی فراتر از دویدن و تیراندازی.
۱۰. کشیدن همتیمیها؛ همکاری تاکتیکی با لمس یک دکمه
یکی از جذابترین ویژگیهای تازه بتلفیلد ۶، امکان کشیدن همتیمیهای زخمی به مکانی امن برای احیا کردن آنها است. این مکانیزم با فشردن یک دکمه ساده فعال میشود و نقش مؤثری در افزایش حس همکاری تیمی دارد. پیشنمایشهای منتشرشده نشان میدهند که این قابلیت از همان ابتدا توجه و تحسین بازیکنان را به خود جلب کرده است. البته اگر در فکر شوخی با دوستانتان هستید و قصد دارید آنها را بیهدف روی نقشه بکشید، باید ناامیدتان کنیم! چون تا زمانی که گزینه احیا فعال نشده باشد، امکان کشیدن بازیکن زخمی وجود نخواهد داشت؛ بنابراین این ویژگی صرفا ابزاری برای همکاری واقعی در میدان نبرد است، نه یک ترفند برای شیطنت و بازیگوشی!
۱۱. بتلفیلد پورتال؛ خلق محتوا در سطحی جدید
ویژگی بتلفیلد پورتال که اولینبار در بازی Battlefield 2042 مورد استفاده قرار گرفت، در نسخه جدید با ارتقایی چشمگیر بازمیگردد. اکنون این ابزار به یک ویرایشگر کامل مراحل تبدیل شده است و امکاناتی در حد یک موتور ساخت بازی را در اختیار بازیکنان قرار میدهد. بازیکنان میتوانند با ابزارهایی که عملکردی مشابه موتور Godot دارند، نقشهها، حالتهای بازی و حتی چالشهای منحصربهفرد خود را طراحی کنند. علاوهبر این، حالتی ویژه با نام Verified Mode در دسترس است که تجربهای سختتر و خاصتر را فراهم میکند؛ مانند قوانین «کشتن با یک شلیک» یا محدودیتهای شدید در استفاده از سلاحها. بتلفیلد حالا بیش از یک بازی است؛ بستری برای خلاقیت و نوآوری بازیکنان.
۱۲. بازطراحی وسایل نقلیه برای کنترل آسانتر
یکی از حوزههایی که در بتلفیلد ۶ مورد بازنگری قرار گرفته، کنترل وسایل نقلیه است. توسعهدهندگان در تلاشاند تا تجربه رانندگی و هدایت وسایل نقلیه را سادهتر، پاسخگوتر و روانتر کنند. هدف این است که حتی بازیکنانی که پیش از این از ورود به وسایل نقلیهای مانند هلیکوپتر دلهره داشتند، حالا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. یک ویژگی کاربردی جدید نیز اضافه شده است و آن هم اینکه بازیکنان میتوانند روی وسایل نقلیه سوار شوند. هرچند دامنه حرکتی آنها در این وضعیت محدود است، اما این قابلیت بیشتر بهعنوان یک تاکسی اضطراری عمل میکند که بازیکنان را سریعتر به میدان نبرد بازمیگرداند. البته انتظار نداشته باشید بتوانید روی بال هواپیما بپرید و در آسمان ژست بگیرید! این ویژگی در عین حال که کاربردی است، همچنان در مرز واقعگرایی باقی میماند.
۱۳. سقوط واقعی وسایل نقلیه هوایی
یکی از تغییرات ظریف اما مهمی که در تریلرها و مسابقات چندنفره اخیر به چشم میخورد، نحوه برخورد با وسایل نقلیه هوایی آسیبدیده است. برخلاف نسخههای قبلی که در آنها هلیکوپترها و هواگردها پس از انفجار در آسمان ناپدید میشدند، در بتلفیلد ۶ این وسایل پس از آسیب جدی، بهشکل طبیعی به زمین سقوط میکنند. این سقوطها میتوانند پیامدهای مختلفی داشته باشند؛ از تخریب سازهها و تغییر شکل محیط گرفته تا آسیب زدن به نیروهای خودی یا دشمنانی که در محل سقوط حضور دارند. چنین جزئیاتی که بر واقعگرایی تأکید دارند، شاید کوچک بهنظر برسند، اما میتوانند تأثیر بزرگی بر روند نبرد داشته باشند و به بازی حس باورپذیری بیشتری ببخشند.
۱۴. تخریبهای دقیق، هدفمند و تاکتیکی
تخریب محیط همواره بخشی جدانشدنی از دیانای مجموعه بتلفیلد بوده است؛ اما در نسخه جدید، این ویژگی از حالت نمایشی و اغراقشده فاصله گرفته و جای خود را به تخریبهایی دقیق و واقعگرایانه داده است. برای مثال، اگر بخش مشخصی از دیوار را هدف قرار دهید، فقط همان قسمت تخریب میشود. انفجارها باعث کنده شدن تکههایی از سازه میشوند و فروپاشی کامل ممکن است چند لحظه طول بکشد. چنین سیستمی به بازیکنان این امکان را میدهد که بهجای انفجارهای کور، تصمیماتی هوشمندانه و تاکتیکی بگیرند؛ با استفاده از نارنجک، آرپیجی، تانک یا حتی پتک، محیط را به نفع خود تغییر دهند و راهکارهای خلاقانهتری در نبرد اتخاذ کنند.
۱۵. نسخه بتا را پیش از انتشار بازی امتحان کنید
برای تجربه بتلفیلد ۶ نیازی نیست تا زمان عرضه رسمی آن منتظر بمانید. این بازی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) بهصورت کامل منتشر خواهد شد؛ اما پیش از آن، نسخه بتای عمومی در دو نوبت در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد:
- نوبت اول: ۹ تا ۱۰ آگوست ۲۰۲۵ (۱۸ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۴)
- نوبت دوم: ۱۴ تا ۱۷ آگوست ۲۰۲۵ (۲۳ تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۴)
علاوه بر این، علاقهمندانی که استریم بازی را از طریق پلتفرم توییچ دنبال میکنند، میتوانند با دریافت Twitch Drops در تاریخ ۷ و ۸ آگوست ۲۰۲۵ (۱۶ و ۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زودتر از دیگران به بتا دسترسی داشته باشند. در این نسخه آزمایشی، نقشههایی مانند Siege of Cairo و Empire State و حالتهایی همچون Conquest و Escalation برای تجربه در دسترس خواهند بود.
مولفهها | حداقل سیستم مورد نیاز بتا | سیستم پیشنهادی بتا |
---|---|---|
تنظیمات گرافیکی | Low (1080p و ۳۰ فریمبرثانیه) | High (1440p و ۶۰ فریمبرثانیه) Low (1080p و ۸۰+ فریمبرثانیه) |
کارت گرافیک | RTX 2060 یا Radeon RX 5600 XT یا Arc A380 | RTX 3060Ti یا Radeon RX 6700 XT یا Arc B580 |
پردازنده | Core i5-8400 یا Ryzen 5 2600 | Core i7-10700 یا Ryzen 7 3700X |
حافظه رم | ۱۶ گیگابایت بهشکل دوکاناله با سرعت 2133MHz | ۱۶ گیگابایت بهشکل دوکاناله با سرعت 3200MHz |
سیستمعامل | ویندوز ۱۰ (نسخه ۶۴ بیتی) | ویندوز ۱۱ (نسخه ۶۴ بیتی) |
دایرکتاکس | نسخه ۱۲ | نسخه ۱۲ |
فضای ذخیرهسازی | ۷۵ گیگابایت HDD (در زمان عرضه) | ۷۵ گیگابایت SSD (در زمان عرضه) |
۱۶. بتلفیلد ۶؛ بازگشت به اوج؟
بتلفیلد ۶ با ترکیبی از بازگشت به ریشهها و نوآوریهای مدرن، خود را برای ارائه تجربهای کمنظیر در ژانر شوتر اولشخص آماده کرده است. از تنوع چشمگیر نقشهها و حالتهای کلاسیک گرفته تا مکانیزمهای تازهای مانند کشیدن همتیمیها، سیستم نبرد حرکتی و تخریب تاکتیکی، همهچیز نوید نسخهای بلندپروازانه و هیجانانگیز را میدهد. اگر مشتاق تجربه این بازی هستید، بتای عمومی فرصت خوبی برای آشنایی با دنیای جدید بتلفیلد خواهد بود و اگر هنوز مردد هستید، کافی است تا ۱۸ مهر صبر کنید و با چشم خود ببینید که آیا بتلفیلد ۶ میتواند به وعدههایش عمل کند یا نه.
از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا برای دریافت اخبار رسمی و تکمیلی، تحلیلهای تخصصی و گزارشهای بیشتر، همچنان با زومجی همراه باشید.