بازی آنلاین در ایران؛ تجربهای ناپایدار، محدود و آزاردهنده
در روزهایی که اینترنت پرسرعت، زیرساخت پایدار و اتصال بیوقفه به سرورها، پیشنیاز بدیهی بازیهای آنلاین در سراسر جهان بهشمار میرود، کاربران ایرانی همچنان برای تجربهی سادهترین امکانات این حوزه با چالشهای جدی مواجهاند. صدها کامنت کاربران زومجی در پاسخ به نظرسنجی «آیا مشکلات بازیهای آنلاین حل شده است؟» بهخوبی تصویر تلخی از این شرایط را ترسیم میکند. از مشکلات فنی در اتصال گرفته تا احساس انزوا، محدودیت و ناامیدی از بهبود اوضاع؛ همه و همه در میان این نظرات به چشم میخورند.
بازیهایی که بازی نمیشوند؛ فهرست بازیهای معروف مشکلدار
در بررسی انجامشده روی بیش از ۱۰۰ نظر کاربران، چندین بازی بارها بهعنوان تجربههای پرچالش و ناپایدار مطرح شدند. فهرستی برخی از معروفترینِ این بازیها و مشکلات آنها در ادامه آمده است:
بازی | نوع مشکل گزارششده |
---|---|
Call of Duty / Warzone | لگ، دیسکانکت، بن شدن پس از دیسی، نیاز به DNS پولی |
Fortnite | پینگ بالا، ناپایداری اتصال، مشکل با DNS |
FC25 (فیفا) | لاگین نشدن، خطای Request Failed، نیاز به DNS پولی |
Overwatch (Battle.net) | متصل نشدن به بتلنت |
League of Legends | فقط سرور خاورمیانه وصل میشود، سرورهای دیگر ارور میدهند |
eFootball (PES) | متصل نشدن، پیدا نشدن حریف، لگ شدید |
CS:GO | پینگ بالا، ناپایداری، Packet Loss |
Apex Legends | نوسان پینگ، ناپایداری روی سیمکارتها |
Zenless Zone Zero | خطا در اتصال، نیاز به Retry مکرر |
Delta Force | متصل نشدن از طریق DNS |
Forza Horizon 5 | لاگین نشدن از طریق DNS یا اپراتورها |
Street Fighter 6 | متصل نشدن با DNSهای مختلف |
World of Tanks | Packet loss شدید، قطع شدن اتصال |
Ready or Not | متصل نشدن به Epic Games |
Mortal Kombat 1 | پینگ بالا، اتصال دشوار، مچیابی طولانی |
Rainbow Six Siege | مشکل در ورود به بخش آنلاین |
Marvel Rivals | ناپایداری روی همه DNSها و اپراتورها |
The Finals | لگ شدید و غیرقابل بازی بودن |
Death Stranding 2 | قطع اتصال با وجود مصرف پایین نت |
سرورهای ایکس باکس | وارد نشدن به اکانت، ارور تحریم |
مشکلات پرتکرار کاربران ایرانی در دسترسی به بازیهای آنلاین
تحلیل نظرات کاربران نشان میدهد که مشکل صرفاً مربوط به یک بازی یا پلتفرم خاص نیست؛ بلکه مجموعهای از عوامل فنی، زیرساختی و محدودیتهای بینالمللی، فضای بازی آنلاین را برای ایرانیان پیچیده و غیرقابلاعتماد کرده است. پرتکرارترین مشکلات عبارتاند از:
پینگ بالا، Packet Loss و نوسان شدید:
در بسیاری از نظرات، کاربران به نوسان شدید پینگ، تأخیر حرکات بازیکن (Delay)، یا افت کامل اتصال به سرور اشاره کردند؛ حتی در مناطقی با فیبر نوری یا آنتن کامل 4.5G.
قطع و وصل شدن DNSها و پایدار نبودن آنها:
تقریباً در همهی کامنتها نام الکترو، رادار، 1.1.1.1 و سایر DNSها دیده میشود که یا کار نمیکنند یا پس از مدت کوتاهی از دسترس خارج میشوند.
نیاز به سرویسهای پولی برای اتصال:
بسیاری از کاربران تنها با DNSهای اختصاصی یا فیلترشکنهای پولی موفق به ورود به بازیها شدهاند، که عملاً بازی رایگان را به تجربهای پرهزینه تبدیل میکند.
مشکلات ورود به PSN، Xbox Live و Game Pass:
کاربران بسیاری گزارش دادهاند که حتی قادر به لاگین در حسابهای کاربری خود نیستند و در مواردی، به دلیل ارورهای منطقهای از طرف سرویسدهندگان، اصلاً اجازهی استفاده از محتوای خریداریشده را ندارند.
سرعت پایین اینترنت در دانلود بازیها:
کاربران از افت شدید سرعت دانلود در ساعات مختلف روز شکایت دارند. این مشکل مخصوصا روی کنسولها واضحتر است و تغییر DNS هم تاثیر خاصی روی بهبود آن ندارد.
گیم، تفریحی لاکچری و دور از دسترس اکثریت
در بسیاری از کامنتها نوعی لحن غمگین و ناامیدانه دیده میشود. کاربران از این میگویند که «گیمینگ حالا دیگر یک تفریح لاکچری است» یا اینکه «تنها دلخوشیمان همین بازی آنلاین بود که آن را هم از ما گرفتند». بعضی حتی صادقانه عنوان کردهاند که «قید بازی آنلاین را کامل زدهاند». یکی از دلایلی اصلی چنین نظراتی، وابسته بودن تجربه بازیهای آنلاین به استفاده از سرویسهای پولی است؛ در واقع، گیمر ایرانی این روزها جدا از هزینه وحشتناک خرید خود بازیها و هزینه اینترنت، باید هزینه زیادی هم بابت خرید سرویسهای رفع تحریمی بدهد که شاید بتواند بازی دلخواه خود را تجربه کند؛ هزینهای که لزوما همیشه هم به نتیجه مثبتی منجر نمیشود و برخی از این سرویسها هم در نهایت به دلیل محدودیتهای کلی اعمالشده روی اینترنت، کارایی لازم را ندارند.
مشکلات بازیهای آنلاین برای کاربران ایرانی، صرفاً به مسائل فنی خلاصه نمیشود؛ بلکه بازتابی از زیرساختهای ناپایدار، محدودیتهای بینالمللی، و نبود اراده مشخص برای حمایت از جامعهی گیمرهاست. صدای این کاربران – چه آنهایی که از بازی دست کشیدهاند و چه آنهایی که با دهها روش پیچیده سعی در حفظ تجربه آنلاین دارند – باید شنیده شود. در این میان نهادهای مختلف از بنیاد ملی بازیهای رایانهای گرفته تا وزارت ارتباطات و زیرساخت، باید با شنیدن صدای گیمرها اقدامات عملی برای حل این مشکلات ارائه دهند. زومجی هم همانطور که از روزهای نخست بروز مشکلات اخیر بازیهای آنلاین پیگیر این موضوع بوده است، پیگیری را ادامه خواهد داد و امیدواریم بتوانیم در نهایت به نتایج مثبتی برسیم.