مصاحبه زومجی با گاد پینگ؛ تلاش برای آنلاین ماندن گیمرهای ایرانی
گاد پینگ یکی از قدیمیترین مجموعههای فعال در حوزه ارائه سرویسهای رفع تحریم و کاهش پینگ بازیهای ویدیویی است که از سال ۱۳۹۳ فعالیت دارد. این مجموعه طی این سالها پیشرفتهای مختلفی داشته و چالشهای متفاوتی را هم پشت سر گذاشته است. اخیرا مصاحبهای با فرهام ندری، سرپرست تیم پشتیبانی و معاون اجرایی گادپینگ داشتیم که در ادامه میتوانید آن را بخوانید.
لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید و از سابقه همکاریتون با گادپینگ برامون بگید.
«من فرهام ندری هستم سرپرست تیم پشتیبانی و معاون اجرایی گادپینگ. حدود 10 ساله که بهصورت مستقیم با تیم همکاری دارم و تو این مدت علاوه بر پشتیبانی کاربران، روی بهبود فرآیندهای داخلی هم کار کردیم تا تجربهکاربری بهتری ارائه بدیم.»
گادپینگ از چه سالی و با چه هدفی شروع به کار کرد؟
«گادپینگ از سال ۱۳۹۳ بهصورت رسمی شروع به کار کرد. نبود زیرساختی پایدار و مناسب برای بازی آنلاین و وجود مشکلات متنوعی از جمله بالا بودن پینگ، قطعیهای لحظهای، لگ و نوسان، تایماوت و پکتلاس باعث شد جای خالی یه پلتفرم هوشمند و تخصصی که این چالشها رو برای گیمرهای ایرانی برطرف کنه بهوضوح احساس بشه.
هدف اولیه گادپینگ این بود که یک راهحل واقعی برای بهبود تجربه بازی آنلاین گیمرهای ایرانی فراهم کنه، بعد از یکی دو سال از شروع فعالیت گادپینگ، کم کم تحریمهای اینترنتی هم شروع شدن و ما هم قابلیت رفع تحریم رو به سرویس اضافه کردیم.»
ساختار تیم پشتیبانی شما به چه شکله و روزانه با چه حجم درخواستهایی سروکار دارید؟
«تیم پشتیبانی ما شامل ۵ نفره که تعدادی بهصورت شیفتی در بخش پاسخگویی و تعدادی برای تست و بررسی گیم و سرورها فعالیت میکنن. هر روز صدها پیام پشتیبانی و تماس رو پاسخ میدیم که شامل سؤالات، مشکلات فنی یا راهنمایی برای استفاده از سرویسه. هدف ما اینه که هیچ کاربر و پیغامی بدون پاسخ نمونه و در سریعترین زمان ممکن به هر سوال پاسخ داده بشه.»
کاهش پینگ در گادپینگ دقیقاً از چه طریقی انجام میشه؟
«برای درک پاسخ این سؤال باید دانش حداقلی از شبکه و سازوکار اینترنت داشته باشید. وقتی بهصورت آنلاین بازی میکنید، تمام حرکات شما در بازی بهصورت بستههای داده به سرور بازی ارسال و پاسخ توسط سیستم شما دریافت میشه. مسیریابی شبکهای که از ISP (شرکت ارائه دهنده اینترنت) کاربر تا سرور بازی در نظر گرفته میشه بهصورت خودکار هست و قابل تغییر نیست و حتی گاهاً ممکنه در این مسیر اختلالات شدیدی هم وجود داشته باشه. به کمک سرویس هوشمند گادپینگ بستههای اینترنتی تنها از مسیرهای پایدارتر، کوتاهتر، بهتر (و طبیعتاً گرانتر) عبور داده میشن و در نتیجه پینگ مطلوبتری رو تجربه خواهید کرد.»
محبوبترین بازی سرویس گادپینگ کدوم بازیه و تفاوت پلیرش با بازی دوم چقدر فرق میکنه؟
«درحال حاضر حدود ۱۰۰ بازی تحت پشتیبانی گادپینگ قرار دارن که هرکدوم کاربران خاص خودشون رو دارن اما بهطور کلی بازیهای PUBG، Brawl Stars، Marvel Rivals، WOW، Apex Legends، Valorant و CS2 طرفدار بیشتری دارن. تفاوت زیادی هم بین دو رتبه اول و دوم وجود نداره.»
آیا سرویس شما از کنسولهای بازی (مثل PS5 و XBOX و ...) هم پشتیبانی میکنه؟
«بله. همونطور که میدونید گادپینگ برای کاربران ویندوز و موبایل (IOS و اندروید) اپلیکیشن اختصاصی داره تا کابران به راحتی و با چند کلیک ساده به سرویس متصل بشن. اما بهصورت کلی تمام کنسولها و سیستمعاملها میتونن از سرویس گادپینگ بهرهمند بشن. ما آموزش کامل اتصال سرویس به دستگاههای مختلف رو روی سایت قرار دادیم.»
بعضی از کاربران شبکههای اجتماعیتون گفتن که سرویس برای دوستشون عالی بوده اما خودشون با سرویس نتیجه نگرفتن. علت این موضوع چیه؟
«خب نتیجهای که کاربرها از سرویس میگیرن به عوامل زیادی بستگی داره. توصیه ما همیشه به کاربران اینه که حتماً حتماً قبل از خرید از اکانت تست رایگان استفاده کنند. به عنوان عضوی از تیم پشتیبانی وقتی به همچین مواردی برمیخورم، موارد زیادی رو بررسی میکنم. نتیجه نهایی کاربر با سرویس به عوامل زیادی از جمله منطقه جغرافیایی کاربر و ISP اینترنت اون بستگی داره. اگر از سرویس استفاده کردید و نتیجه نگرفتید، حتماً این موضوع رو به پشتیبانی بگید که اگر مشکل قابل حل باشه، کمکتون کنند.»
بعضی از رقبا هزینه پایینتری دارند یا حتی رایگان هستن. چرا کاربران باید گادپینگ رو انتخاب کنند؟
«خب قطعاً این تفاوت قیمت نمیتونه بیدلیل باشه. تمرکز ما روی کیفیت، ثبات و امنیته (هم امنیت اطلاعات تبادلی و هم امنیت اکانت بازی کاربر). ممکنه سرویسی روی یه سرور همزمان 100 نفر آنلاین رو قرار بده که ما اصلا این کارو نمیکنیم. ما سعی کردیم با کمفروشی شبکه رو خلوت، ایزوله و استیبل نگه داریم. افرادی که کاربر قدیمی ما هستن حتماً میدونن که تو تمام این 11 سال، اولویت اصلیمون حفظ کیفیت بوده.»
تا بهحال پیش اومده که کاربران درخواست بازپرداخت داشته باشن؟ سیاست گادپینگ در این مورد چیه؟
«بله پیش اومده. ما تست رایگان ارائه دادیم تا کاربران قبل از خرید سرویس رو برای اطمینان تست کنند. با این حال، اگر سرویس واقعاً مشکل فنی داشته باشه و قابل حل نباشه، بازپرداخت انجام میدیم. اما جدیداً حتی در مواقعی که کاربر بدون دلیل هم از خریدش منصرف شده تضمین برگشت وجه داریم (در این حالت یه کارمزد از مبلغ کسر میشه البته).»
در شبکههای اجتماعی برخی از کاربران مدعی شدن که شما بابت تحریمها خوشحالید و در صورت رفع احتمالی تحریمها کسی از گادپینگ استفاده نخواهد کرد. چه جوابی دارید؟
«ما سال ۱۳۹۳ که شروع به کار کردیم بحث تحریمهای اینترنتی مثل امروز مطرح نبود و اکثر گیمها بدون مشکل و با یه اینترنت و IP ایرانی هم اجرا میشد. در واقع هدف اولیه ما بحث بهبود روند کلی و افزایش پایداری اتصال در بازی آنلاین بود و اصلا چیزی به اسم تحریم وجود نداشت. قطعاً میشه نتیجه گرفت که این سوءظنها به دور از انصاف هست.»
در پاسخ به سؤال انتقادی کاربران در مورد رفع تحریمها گفتید که از ابتدا برای کاهش پینگ بودید نه تحریم. اما صادقانه بگید: در صورت رفع کامل تحریمها و باز شدن مسیرهای بینالمللی، گادپینگ برای بقا چه برنامهای داره؟
«خب همونطور که گفتم در سال شروع به کارمون اصلاً تحریمی وجود نداشت و هدفمون بهتر کردن شرایط بازی آنلاین برای کاربران ایرانی بود. دلایل استفاده از گادپینگ برای هر کاربری میتونه متفاوت باشه. بعضاً پیش میاد بعضی از مسیرهای ارتباطی با اختلال مواجه هستن، در این شرایط کاری از ISPها ساخته نیست (یا بهتره بگیم نمیخوان کاری انجام بدن)، استفاده از فیلترشکن و V-P-N هم چندان برای گیم ایدهآل نیستن. لازمه یک سرویسی رو استفاده کرد که ما رو از مسیری پایدار و استیبل عبور بده. بعضی از گیمها روی یه گروه از IPها حساسیت دارن یا به پینگ بالا اجازه ورود و Matchmaking نمیدن. یا فرض کنید گیمری علاقهمنده که با رقبای یه کشور و محدوده خاص بازی کنه. در همه این حالتها گادپینگ میتونه مؤثر و مفید باشه. هدف ما چه تحریمها وجود داشته باشن و چه برداشته بشن اینه که کیفیت اینترنت گیمرهای ایران رو حداقل یک Level بهتر کنیم.»
چون در چنین حالتی ممکنه بخش زیادی از مزیت شما از بین بره. آیا فقط با بهبود پینگ میتونید باقی بمونید یا طرحهایی برای گسترش سرویس به حوزههای دیگر هم دارید؟
«با اطمینان میتونم بگم که گادپینگ به فعالیت خودش ادامه میده و در حوزه گیم و بازی آنلاین باقی میمونیم. برنامههای زیادی هم برای توسعه امکانات اپلیکیشن گادپینگ داریم که در حال انجام هستن. البته چون در تیم تخصص و تجربهش رو داشتیم ممکنه یه محصول با اسم و برندی کاملاً متفاوت رو در حوزه خدمات هاستینگ و سرورهای ابری بزودی لانچ کنیم.»
در شرایط اخیر قطعی اینترنت، سرویس شما چه شرایطی داشت؟ این شرایط چه مشکلاتی برای شما بهوجود آورد؟ آیا اقدامی برای افرادی که در این مدت اشتراک داشتند در نظر گرفتهاید؟
«در اتفاقات اخیر که به مدت یک الی دو هفته رخ داد تقریبا تمام لینکهای ارتباطی ایران به خارج کشور قطع بود و دیتاسنترها در شرایط به اصطلاح ایران-اکسس قرار داشتند که ما هم از این قضیه مستثنی نبودیم و امکان سرویسدهی نداشتیم که البته در نهایت تعداد روزهای از دست رفته را در قالب یک هدیه رایگان به کاربران اضافه کردیم. روزهای سختی بود، هر روز تعداد زیادی پیام دریافت میکردیم و اکثر سوالات هم این بود که کی سرویس مجدد قابل استفاده هست؟ کی اینترنت به روال قبلی برمیگرده؟ و...»
در حال حاضر و پس از وصل مجدد اینترنت، شرایط بازیهای آنلاین در ایران را چطور میبینید؟
«با اینکه هنوز شرایط شبکه به ثباتی که باید داشته باشه نرسیده، قطعیهای لحظهای و پکتلاس در مانیتورینگ دیده میشه و وضعیت ایدهآل نیست اما بنده شخصا در بلند مدت به وضعیت زیرساختی و اینترنتی کشور مخصوصا برای گیمرها خوشبین و امیدوارم.»
تفاوت کاهش پینگ با عبور از تحریم چی هست؟ آیا راهحل هر دو مشابه هستش؟ یا تفاوت داره؟
«میشه گفت که بهصورت کلی یکسان هستن. بخوام ساده توضیح بدم بخش سخت کار کاهش پینگ و مسیریابی هوشمند شبکهای هست برای اینکه به کمترین پینگ ممکن دست پیدا کنیم. عبور از تحریم بخش ساده ماجراست.»
با توجه به اینکه تأثیر نهایی سرویس به عوامل خارج از کنترل شما (مثل ISP و منطقه جغرافیایی) وابستهست، آیا اساساً مدل کسبوکار گادپینگ برای کاربر نهایی "ریسکدار" نیست؟
«سوال خیلی خوبی بود. میشه گفت هم بله و هم نه. تأثیر گادپینگ خیلی به وضعیت اولیه اینترنت کاربر وابستهست. بذارید با این مثال توضیح بدم: فرض کنین شما دو تا ماشین دارین، یه ماشین معمولی ۱۰۰ اسب بخاری و یه سوپراسپرت ۷۰۰ اسبی. برای اینکه بتونیم از حداکثر قدرت ماشین دوم استفاده کنیم باید قبل از هرچیز یه مسیر آسفالت داشته باشیم، روی جاده خاکی نمیشه از این ماشین خیلی خوب استفاده کرد. اینجا هم برای اینکه گادپینگ تأثیر ایدهآلی به همراه داشته باشه لازمه قبلش کاربر یه اینترنت معمولی و استاندارد داشته باشه (مثل همون جاده آسفالت). در واقع مشکلات سختافزاری (مثل خرابی مودم یا نویز خط اینترنت یا فاصله خیلی زیاد کاربر از دیتاسنترهای تهران که باعث بالا رفتن پینگ داخلی میشه) رو نمیشه با گادپینگ یا هر سرویس دیگهای برطرف کرد. برای همینم هست که قابلیت تست رایگان قبل خرید و تضمین برگشت وجه رو داخل سایت گذاشتیم.»
اشاره کردید به استاندارد بودن پینگ داخلی، خب اگه کاربر خودش پینگ خوبی داشته باشه اصلاً چه نیازی به گادپینگ داره؟
«این سوال بعضی از کاربرها هم هست. دوباره با یه مثال توضیح میدم: فرض کنین دو کاربر با اینترنتهای یکسان (از یک ISP مشترک – مثلاً همراهاول) قصد استفاده از سرویس گادپینگ رو دارن:
کاربر اول: ساکن تهران – پینگِ داخلی : 15 میلی ثانیه – پینگ داخل بازی (با ریجن اروپا) : 140 میلی ثانیه.
کاربر دوم: ساکن سیستانوبلوچستان – پینگِ داخلی : 60 میلی ثانیه – پینگ داخل بازی (با ریجن اروپا) : 140 میلی ثانیه.
هر دو کاربر پینگ یکسانی داخل خود بازی دارن اما پینگ داخلیشون با هم متفاوته. کاربر اول وقتی به گادپینگ وصل میشه پینگش داخل بازی از 140 به حدود 80 الی 90 میلیثانیه میرسه. اما همین اتفاق برای کاربر دوم متفاوته و وقتی به سرویس متصل میشه پینگش میشه 130. خب میبینید که سرویس برای کاربر دوم تأثیر زیادی به دنبال نداشته. پینگ داخلی با پینگ بینالملل متفاوته، ممکنه کاربری پینگ داخلی خیلی خوبی داشته باشه اما پینگش به مسیرهای خارجی با اختلال همراه باشه (یا برعکس).»
آیا بهتر نیست سیستم پرداخت بر اساس عملکرد واقعی (Pay-per-performance) طراحی بشه تا کاربر صرفاً در صورت بهبود پینگ، هزینه پرداخت کنه؟
«بله حقیقتاً خودمون هم به همچین سیستمی فکر کردیم اما فعلاً برنامهای براش در نظر نگرفتیم.»
کاربران کدوم شهر معمولاً از سرویس تأثیر بهتری میگیرن؟
«در حال حاضر اکثراً کاربرانی که ساکن پایتخت – یعنی تهران – هستند تأثیر بهتری از سرویس میگیرن که دلیل این اتفاق مناسبتر بودن پینگ داخلی اینترنت این دسته از افراد هست و برعکس عزیزانی که در شهرهای دورتر ساکن هستند به دلیل پینگ داخلی بالاتر تأثیر کمتری از سرویس مشاهده خواهند کرد.»
چند تا از مزیتهای اپلیکیشن گادپینگ رو نام ببرید.
«خب اپلیکیشن گادپینگ اولین برنامه موبایلی کاهش پینگ در ایرانه که از پروتکل WG پشتیبانی میکنه. نسخه ویندوز اپلیکیشن هم جزو اولین نمونههای ایرانیه که در سال 1394 منتشر شد. همچنین برنامه گادپینگ اولین اَپ ایران هست که قابلیتهایی از جمله انتخاب بازی و حالت روح رو داره و ما همین الان هم جزو معدود سرویسهایی هستیم که همزمان از چند پروتکل متنوع برای اتصال پشتیبانی میکنیم.»
در یک جمله، بزرگترین مزیت رقابتی گادپینگ نسبت به سرویسهای دیگه چیه؟
«ترکیب کیفیت، خلوت نگهداشتن شبکه، صداقت، پشتیبانی و امنیت چیزی هست که ما رو از رقبا جدا میکنه.»
شما از «خلوت نگهداشتن شبکه» به عنوان مزیت رقابتی نام بردید، اما با رشد کاربران و کمپینهای جذب گسترده، چطور میخواید تعادل بین جذب مشتری و حفظ کیفیت رو حفظ کنید؟
«شاید باورش براتون سخت باشه ولی ما همین الانش هم که بنده دارم با شما صحبت میکنم داریم به یک سوم ظرفیت قابل ارائه خودمون خدمات میدیم. دلیلش اینه که همیشه کیفیت در اولویت بوده برامون، خدماتمون محدود اما همیشگی باشه خیلی بهتره تا اینکه به تعداد خیلی زیادی سرویس بدیم و هر روز مشکل جدیدی پیش بیاد. دلیل این سیاست کاری هم عمدتاً به خاطر شرایط نامناسب زیرساخت کشور هست. مسیرهای زیرساختی هر هفته و هر ماه دچار تغییر میشن و هر لحظه احتمال بروز اختلال و بالا رفتن پینگ روی مسیرهای بینالمللی و حتی داخلی هست حتی اگه از گرونترین دیتاسنترها استفاده شده باشه.»
آیا رشد زیاد کاربرها خودش باعث افت کیفیت نمیشه؟ اگر بشه، پس کاربران وفادارتون تاوان کمپینهای جذب جدید رو میدن؟
«نه اینطور نیست. ما در طول این ۱۱ سال فعالیت به تصمیم خودمون سر و صدای زیادی راه ننداختیم. اوایل شاید ولی الان حتی چندین ساله که تبلیغات خاصی انجام ندادیم. این سیاست شاید مورد تأیید خیلیها هم نباشه اما خب فعلاً به این شکل جلو رفتیم. اکثر کاربرها هم به واسطه معرفی توسط دوستان (بازاریابی دهان به دهان) از ما سرویس تهیه کردن.»
مبارزه با چالش تحریم خارج کشور سختتره یا چالش اینترنت داخل ایران؟
«من فکر میکنم که چالشهای داخل کشور سختتر باشه. مثلاً شما دیسکورد رو در نظر بگیرین. خیلی از گیمرها ازش استفاده میکنن اما از سمت داخل کشور فیلتره و ما هم چون یک برند شناخته شده رسمی و قانونی هستیم نمیتونیم تحت پوشش قرارش بدیم. اما کاربرها این انتظار رو دارن که سرویس ما حتی این دست از محدودیتها رو هم برداره. نه ما میتونیم کاری بکنیم و نه یوزر در این خصوص کاملاً راضیه و خب این شرایط سختیه.»
تفاوت سرویسدهی هر ISP در ایران چه مشکلاتی رو برای سرویس دهندهای مثل گادپینگ ایجاد میکنه؟
«شاید بشه گفت مشکلترین موضوع همون پینگ داخلی اینترنته. هر اینترنتی که پینگ داخلی بالایی داشته باشه (مخصوصاً برای کاربران شهرهایی بجز تهران این اتفاق بیشتر رخ میده) برای ما به نوعی دردسرساز میشه. البته جدای از این موضوع بعضی از ISPها هم محدودیتهای عجیبی روی یه تعداد از پروتکلهای ارتباطی گذاشتن که احتمالاً به خاطر جلوگیری از استفاده از سرویسهای فیلترشکن هست اما متأسفانه دامان ما رو هم گرفته.»
به نظرتون بهترین ISP برای گیم بازی کردن تو ایران کدومه؟
«بجز یکی دو مورد خیلی محدود که سرویسهایی تحت عنوان گیمینگ دارن و پینگ مناسبتری ارائه میکنن بقیه ISPها اکثراً اصلاً کاری با پینگ ندارن. شما تصور کنین به خاطر پینگ بالا و تایماوت از یه بازی حساس کیک شدین و تلفن رو با کلی حرص و عصبانیت برمیدارین زنگ میزنین به پشتیبانی ISP که اعلام مشکل کنین و اونها در جواب میگن که خب من بررسی کردم پینگ 4.2.2.4 شما الان زیر 250 میلیثانیهست و کاملاً طبیعیه و اینترنت شما هیچ مشکلی نداره...! استانداردهای تعریف شده اونها با چیزی که واقعا باید وجود داشته باشه خیلی متفاوته. اما خب حس میکنم که وضعیت کلی رو به بهبوده و این خیلی خوبه.
اگه خلاصه بگم هرچقدر پینگ شما به دیتاسنترهای تهران پایینتر باشه احتمالاً گیم بهتری رو هم تجربه خواهید کرد چون عمده درخواستهای اینترنتی اول به تهران میره و بعد از اونجا مسیریابی به خارج کشور صورت میگیره پس اینجا بیشتر بحث فاصله جغرافیایی مطرحه تا خود نوع اینترنت. »
از همه بیشتر دلتون از کدوم ISP ایرانی پره؟ بیشترین اعتراضها رو از کاربران کدوم ISP میگیرین؟
«اینترنتهایی که زیرساختشون غیرسیمیه (مثل سیمکارتی/وایمکس) با اینکه حتی پهنایباند قابل توجهی دارن اما چون نوسان پینگشون زیاده همیشه ما رو با حواشی مختلفی روبرو میکنن. برای مثال کاربر داخل گیم با نوسانهایی که مربوط به خود مسیر داخلی و به دلیل بحث آنتندهی اینترنتش هست روبرو میشه و این اتفاق با گادپینگ وسط بازی هم پیش میاد و تصور میکنه مشکل از سمت سرویس ماست درصورتی که اینطور نیست و همون لحظه بقیه کاربرها بدون مشکل در حال استفاده از سرویس بودن. البته خب بعضی از اختلالات هم از سمت سرورهای ما رخ میده و این اجتنابناپذیره و منکرش هم نمیشیم.»
عجیبترین سؤالی که کاربرها تا حالا ازتون پرسیدن چی بوده؟
«سوالهایی مثل چرا با سرویس نمیشه تلگرام یا اینستاگرام رو باز کرد؟! (این دو پلتفرم در زمان مصاحبه فیلتر بودن و طبیعتاً با سرویس گادپینگ هم نمیشه اجراشون کرد).»
خودتون هم گیم بازی میکنید؟ بازی محبوبتون چیه؟
«بله ولی نه خیلی زیاد. من PUBG و Call of Duty Mobile رو دوست دارم. بقیه بچههای تیم یکی کمتر یکی بیشتر به بازی آنلاین علاقه دارن.»
یکی از نگرانی کاربرها موقع استفاده از سرویسهای کاهش پینگ یا حتی VPN برای دسترسی به بازیها، مسأله بن شدنه که برخی بازیها بهش حساسیت دارن. آیا تا الان چالش اینچنینی داشتین و اگه بله، چه راهکاری براش دارین؟
«بله، چند سال قبل اتفاقی پیش اومد که متوجه شدیم که بعضی از گیمها روی اجرای برخی سرویسهای ویندوز حساسیت دارن، برای همین حالت روح رو داخل اپلیکیشن گادپینگ پیادهسازی کردیم که بنده تا الان نمونهش رو داخل سرویسهای مشابه ندیدم حقیقتاً. جدای از این ما داخل سیستم گادپینگ از IP ثابت و قابلیت Kill Switch هم استفاده کردیم که هر دو برای کاهش ریسک بن شدن اکانت بازی موثر هستن.»
گاهی موقعی که سرویسهای رفع تحریم به مشکل میخورن، این مسأله به ایرادهای زیرساختی اینترنت کشور ارتباط داده میشه. به عنوان تیمی که سالها تو این حوزه فعالیت داشتین، دلیل اصلی چنین اختلالها و تغییرات تموم نشدنی روی اینترنت رو چی میدونین؟
«بستگی داره، همه مشکلات دلیل یکسانی ندارن. بهطور کلی اگه سرویسهای رفع تحریم رو توی دو گروه کلی VPN و DNS قرار بدیم میشه گفت دلیل بروز مشکل برای VPNها عمدتاً اعمال محدودیت روی IP سرور یا پروتکل اتصالی از سمت Provider بالادستی هست (مشکلات خارج از کنترل) و برای DNS اصلیترین دلیلش ممکنه بالا رفتن بار ترافیکی شبکه به بیشتر از ظرفیت مجازش باشه (مشکلات قابل کنترل).»
آیا تا الان شده که از سمت نهادهای ناظر مشکلی برای گادپینگ پیش بیاد؟ یا اصلاً حمایتی از تیم شما که هدفش رفع تحریمهاس صورت گرفته؟
«میشه گفت خیر، هیچکدوم. فقط خیلی وقت پیش (شاید نزدیک به 7، 8 سال) دامنه گادپینگ فیلتر شد. بعد از پیگیری مشخص شد که این اتفاق به خاطر وجود یه آموزش داخل سایت بوده و چون مراحلش شبیه اتصال به سرویسهای فیلترشکن بود تصور کرده بودن آموزش استفاده از فیلترشکن رو قرار دادیم، البته بعد از چند روز دامنه رفع فیلتر شد.»
فرآیند اضافه شدن پشتیبانی از بازیهای جدید به گادپینگ چطوره؟ اصلاً چنین فرآیندی وجود داره یا سرویس شما عملکردی مثل V-P-N داره و نیازی نیست که بازیها بهصورت موردی و خاص بهش اضافه بشن؟
«بله یه سری از گیمها تنظیمات بهخصوصی (از نظر قواعد شبکه و اینترنت) لازم دارن که مستلزم بررسی هست.»
در حال حاضر سرویسهایی مثل گادپینگ برای استفاده روی کنسولها، نیاز به یک کامپیوتر یا در بهترین حالت تنظیم شدن روی مودمهایی با پشتیبانی از پروتکلهای این سرویسها دارن. آیا ایدهای برای استفاده راحتتر روی کنسولها دارین؟ مثلاً برخی سرویسهای خارجی دیوایسهای مخصوص خودشون رو دارن که این کار رو سادهتر میکنه.
«کنسولها به دلیل ماهیتی که دارن تا به امروز این محدودیت رو داشتن متأسفانه. فعلاً راهحل دیگهای بجز استفاده از یه کامپیوتر یا موبایل یا مودمی که قابلیت ست کردن V-P-N داشته باشه وجود نداره اما توی نسخه بعدی اپلیکیشن ویندوز داریم سعی میکنیم امکانی قرار بدیم که این فرآیند Sharing رو برای کاربر سادهتر و خودکار کنه.»
شما در حال حاضر دو سرویس کاهش پینگ نامحدود و کاهش پینگ پلاس رو ارائه میدین. تفاوت این دو سرویس چیه؟
«تفاوت عمده این دو در روتینگهای خاورمیانه هست که فقط روی سرویس پلاس در دسترسه. دلیل این اتفاق بالا بودن هزینه روتهای بحرین و اماراته که ناچاراً مجبور شدیم از سرویس نامحدود تفکیکش کنیم. البته داریم سعی میکنیم از روشی متفاوت ارتباط این مسیر رو برقرار کنیم که بشه از روتهای جنوب کشور هم داخل سرویس نامحدود استفاده کرد.»
چه پیامی برای مخاطبان زومجی و جامعه گیمرهای ایرانی دارید؟
«خب قطعاً هرچقدر کاربرها بیشتر مشغول بازی آنلاین باشن بیشترم به نفع ماست! اما توصیهای که دارم اینه که سعی کنن همیشه یه بالانس بین زندگی و تفریح داشته باشن، کنار تقریح کمی به اهداف سالهای نزدیک بیخ گوششون هم فکر کنن. مخصوصاً اگه توی رنج سنی 13 الی 18 سال هستن. باید یاد گرفتن یه مهارت خوب رو توی برنامه قرار بدن، مطمئن باشین یه روزی به دردتون میخوره.»