تهیه‌کننده رزیدنت ایول ۹ از تولد دوباره یک کابوس می‌گوید؛ مصاحبه ماساتو کومازاوا

شنبه 7 تیر 1404 - 20:59
مطالعه 5 دقیقه
گریس اشکرافت در بازی رزیدنت ایول ۹
تهیه‌کننده رزیدنت ایول ۹ توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با یک مرثیه به قلب وحشت بازگشت.
تبلیغات

مجموعه بازی‌های رزیدنت ایول همواره به ارائه تجربه‌های پرتنش و جذاب شهرت داشته است و این‌بار با Resident Evil Requiem می‌خواهد به‌شکلی متفاوت به دنیای تیره‌وتار و رازآلود راکون سیتی بازگردد؛ شهری که زیر ویرانه‌هایش هنوز داستان‌های ناگفته و کابوس‌های ترسناکی نهفته است. ماساتو کومازاوا، تهیه‌کننده رزیدنت ایول ۹ اخیرا در گفت‌وگو با بلاگ پلی استیشن نگاهی دقیق‌تر به دنیای بازی انداخته و درباره داستان، شخصیت اصلی و چالش‌های پیش‌روی تیم توسعه صحبت کرده است.

بازی Resident Evil Requiem با معرفی گریس اشکرافت می‌خواهد حس ترس و اضطراب را به‌گونه‌ای ملموس‌تر به بازیکن منتقل کند؛ کاراکتر تازه‌واردی که برعکس قهرمانان آشنای مجموعه آسیب‌پذیر است. از نفس‌های نامنظم در راهروهای تاریک گرفته تا ترس‌های ناگهانی هنگام مواجهه با دشمنان، هر واکنش گریس بازتابی از همان ترسی است که بازیکن نیز لحظه‌به‌لحظه لمس می‌کند. او نه یک جنگجوی شکست‌ناپذیر، بلکه انسانی معمولی است که ناگهان در دل کابوسی وحشتناک گرفتار می‌شود.

ماساتو کومازاوا توضیح می‌دهد که چرا بازگشت به راکون سیتی، به‌عنوان قلب تپنده داستان‌های رزیدنت ایول، بهترین انتخاب ممکن بود. از سوی دیگر، بازی Resident Evil Requiem امکان جابه‌جایی بین زاویه دید اول و سوم شخص را فراهم می‌کند تا هر کسی بتواند بازی را به سبک دلخواه تجربه کند؛ موردی که سازندگان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. با ما همراه باشید تا در گفت‌وگو با تهیه‌کننده رزیدنت ایول ۹ بیشتر با دنیا، شخصیت‌ها و فلسفه ساخت بازی آشنا شویم.

نام Requiem (مرثیه) چه مفهومی در داستان جدیدترین نسخه رزیدنت ایول دارد؟

ماساتو کومازاوا: «این عنوان معانی مختلفی دارد. از یک طرف، مرثیه‌ای برای گریس اشکرافت، شخصیت اصلی بازی Resident Evil Requiem است که هنوز با غم از دست دادن مادرش دست‌وپنجه نرم می‌کند. از طرف دیگر، مرثیه‌ای برای تمام کسانی است که در فاجعه هولناک راکون سیتی گرفتار شدند. اما وقتی بازی را به پایان برسانید، مطمئن باشید که به معانی عمیق‌تری از این عنوان پی خواهید برد.»

چرا تصمیم به بازگرداندن خانواده اشکرافت از بازی‌های Resident Evil Outbreak گرفتید و بی‌تجربگی گریس چه تأثیری روی تجربه بازیکن دارد؟

«برای اینکه داستان در ویرانه‌های راکون سیتی تأثیرگذار باشد، نیاز داشتیم که شخصیت اصلی پیوندی عاطفی با این شهر داشته باشد. در این نسخه گریس را به عنوان قهرمانی تازه و قابل همذات‌پنداری معرفی کردیم که تفاوت زیادی با لیان یا کریس دارد. گریس را طوری طراحی کردیم که بازتاب‌دهنده ضعف‌ها و ترس‌های بازیکن باشد؛ موردی که باعث می‌شود تجربه بازی پر از تنش و تأثیرگذارتر باشد.

وقتی گریس اشکرافت به‌تنهایی در یک راهرو تاریک قدم می‌زند، بی‌قرار و نفس‌هایش تند می‌شود؛ وقتی ناگهان دشمنی ظاهر می‌شود، از جا می‌پرد. این کاراکتر در مواجهه با موقعیت‌های ترسناک راحت‌تر دست‌پاچه می‌شود، اما در طول داستان خودش را پیدا می‌کند و کم‌کم یاد می‌گیرد که با وحشت روبه‌رو شود. اطمینان داریم که گیمرها در پایان بازی رزیدنت ایول ۹ عاشق گریس خواهند شد.»

چرا دوباره به راکون سیتی و اداره پلیس بازگشتید؟

«در نسخه‌های اخیر مجموعه مثل Resident Evil 7 و Resident Evil Village تمرکز داستان بیشتر روی خانواده‌ وینترز بود که بخش‌های پنهان و کمتر دیده‌شده رزیدنت ایول را زیر ذره‌بین قرار داد، اما در Resident Evil Requiem تصمیم گرفتیم تا به ریشه‌ها بازگردیم؛ جایی‌که داستان با راکون سیتی و توطئه‌های شرکت آمبرلا آغاز شد. باتوجه‌به اینکه زمان زیادی تا سی‌امین سالگرد مجموعه رزیدنت ایول باقی نمانده است، فکر می‌کنیم که راکون سیتی بهترین بستر برای روایت داستان تازه است.»

آیا راه‌یابی دوربین سوم-شخص در بسته الحاقی رزیدنت ایول ویلیج مقدمه‌ای برای ارائه‌ هر دو زاویه دوربین در رزیدنت ایول ۹ بود؟ چرا تصمیم گرفتید که این انتخاب را به بازیکن بدهید؟

«راه یافتن حالت سوم‌شخص به بازی Resident Evil Village صرفا پاسخی به درخواست‌های متعدد طرفداران بود، نه آزمایشی برای پروژه‌ آینده. بررسی‌های ما نشان داد که بازیکن‌ها معمولا تنها با یکی از دو حالت اول‌شخص یا سوم‌شخص ارتباط برقرار می‌کنند. با این تفاسیر تصمیم گرفتیم که هر دو زاویه دید را در رزیدنت ایول ۹ ارائه دهیم تا همه طرفداران بتوانند از تجربه این نسخه لذت ببرند.»

توسعه بازی قابل تجربه با دو زاویه دوربین اول‌شخص و سوم‌شخص چه چالش‌هایی دارد؟

«شاید تغییر زاویه دوربین در بازی‌های سه‌بعدی ساده به‌نظر برسد، اما در آثار ترسناک بقامحور تفاوت بین آن‌ها بسیار زیاد است؛ زیرا جزئی‌ترین تنظیمات برای القای ترس اهمیت دارد. این تفاوت‌ها فقط روی مدل و انیمیشن کاراکترها تأثیر نمی‌گذارند، بلکه طراحی رابط کاربری، صداگذاری و حتی تعادل در گیم‌پلی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. درواقع انگار هم‌زمان مشغول ساخت دو بازی مجزا هستید.»

جهان‌بینی و مضامین رزیدنت ایول ۹ چه تفاوتی با نسخه‌های پیشین مجموعه دارند؟

«هسته اصلی بازی برپایه وحشتی وسوسه‌انگیز بنا شده است؛ یعنی با اینکه اتفاقات بازی ترسناک است، ولی نمی‌توانید از ادامه تجربه بازی دست بکشید و دل‌تان می‌خواهد ببینید چه اتفاقی می‌افتد. ما می‌دانیم که بازیکن‌ها معمولا به ترس عادت می‌کنند، ولی در این نسخه بیشتر از همیشه تلاش کردیم که تنش و دلهره تا آخرین لحظه حفظ شود. دلیل چنین کاری این بود که نسخه‌های اخیر مثل Resident Evil 4 گرایش بیشتری به اکشن داشتند. اما می‌خواستیم به ریشه‌های وحشت برگردیم.»

چه پیشرفت‌های گرافیکی قابل‌توجهی در تریلر Resident Evil Requiem دیده می‌شود که به‌لطف آشنایی بیشتر توسعه‌دهندگان با موتور RE Engine حاصل شده باشد؟

«موتور RE Engine که برای توسعه بسیاری از بازی‌های رزیدنت ایول مورد استفاده قرار گرفت، همچنان در حال پیشرفت است. در تریلر بازی جزئیاتی مثل عرقی که روی پوست گریس جاری می‌شود، بافت ظریف موهای این کاراکتر، یا لرزش لب‌هایش که نشان از اضطرابش دارد، به‌وضوح دیده می‌شود. این‌ها همه نتیجه پیشرفت در طراحی بصری و توجه به جزئیات در استفاده از این موتور است.»

وقایع جدیدترین نسخه رزیدنت ایول ۳۰ سال پس از حمله موشکی به راکون سیتی در Resident Evil 2 رخ می‌دهد؛ جایی‌که گریس در یکی از بخش‌های متروک هتل رن‌وود مشغول تحقیق درباره‌ قربانی یک «بیماری ناشناخته» است. این پرونده درنهایت به افشای «حقیقت پنهان پشت ماجرای شیوع ویروس در راکون سیتی» منتهی می‌شود؛ فاجعه‌ای زیستی که جهان را تحت تأثیر خود قرار داد.

بازی Resident Evil Requiem در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۴ (۲۷ فوریه ۲۰۲۶) برای پلتفرم‌های ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، پلی استیشن ۵ و کامپیوتر منتشر خواهد شد. شرکت کپکام اخیرا اعلام کرد که این بازی تاکنون در فهرست علاقه‌مندی‌های بیش از یک میلیون کاربر قرار گرفته است. نسخه قابل تجربه بازی رزیدنت ایول ۹ در رویداد گیمزکام ۲۰۲۵ دردسترس خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات