آنالیز دیجیتال فاندری از تریلر دوم GTA 6؛ واقعگرایی و جزئیات خیره کننده
راک استار بعد از اعلام خبر تأخیر در زمان عرضهی بازی Grand Theft Auto 6، موجب ناامیدی بسیاری از طرفدارانی شد که برای تجربهی موردانتظارترین بازی صنعت ویدیوگیم در سال ۲۰۲۵ شوق و ذوق داشتند. اما این حس ناامیدی با انتشار غافلگیرکنندهی دومین تریلر این بازی، خیلی زود جای خود را به هایپ و هیجان بیشتر برای تجربهی GTA 6 داد. حالا میدانیم که حداقل تا یک سال دیگر نمیتوانیم منتظر عرضهی این بازی باشیم، اما راک استار در تریلر دوم بازی، به اندازهی کافی از کات سینها و گیم پلی بازی را گنجانده است تا سایتهای خبری و تخصصی محتوای گیمینگ مثل دیجیتال فاندری، به متریال تحلیل تخصصی محتوای آن دسترسی داشته باشند. با وجود مدت زمان محدود و سه دقیقهای این ویدیو، میتوان نشانهها و سرنخهای بسیار خوبی از تکنولوژیها و نوآوریهای نسل جدید در ساختار GTA 6 را از آن استخراج کرد. به این ترتیب دیجیتال فاندری در یکی از جدیدترین مطالب خود به تحلیل و بررسی این جوانب فنی پرداخته که در ادامه به آن نگاهی خواهیم داشت.
اول از همه باید به سراغ نکات بیسیک و پایهای برویم: این تریلر در رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه منتشر شده و نوارهای مشکی رنگ بالا و پایین صفحه، نسبت تصویر ۲۰:۹ را برای آن ایجاد کرده است. از طرفی در انتهای ویدیو متن کوتاهی را مشاهده میکنیم که تأیید میکند این ویدیو روی نسخهی پایهی کنسول PS5 ضبط شده است، نه نسخهی قویتر PS5 Pro.
رزولوشن داخلی این ویدیو 1440p یا به طور دقیقتر 2560x1152 است که در جهت محور عمودی، شامل ۸۰ درصد رزولوشن استاندارد 1440p میشود. به این ترتیب واضح است که در این ویدیو از آپ اسکیلرهای گرافیکی استفاده شده که باتوجه به انحنای ظاهر جزئیاتی نهایی آن، مثل متنهای نمایش داده شده در فواصل دورتر، شبیه به عملکرد تکنیکهایی مانند نسل اول فناوری FSR از شرکت AMD است. این نکته نشان میدهد که کیفیت واقعی تصویر کمی ضعف دارد و ادعای ضبط تصاویر آن روی سخت افزار کنسول پایهی PS5 را باورپذیرتر میسازد.
باوجود این که در ظاهر بخشهایی از گیم پلی بازی در این تریلر گنجانده شده است، اما واضح است که بخش عمدهای از این تریلر شامل کات سینهای درون بازی است که چند شات کوتاه از گیم پلی بازی نیز در لا به لای آن قرار گرفته است. ضمن این که این صحنههای انگشت شمار هم عمدتاً از بخشهایی است که از نظر گیم پلی به نسخههای قبلی این مجموعه شباهت دارند. به همین دلیل، راک استار در اینجا از آزادی عمل بیشتری برای استفاده از منابع نوری بیشتر برخوردار است تا از این که چهرهی کاراکترهای بازی در بهترین حالت خود به نظر برسند، اطمینان حاصل کند. (برای مثال، شما میتوانید چهرههایی را مشاهده کنید که باوجود جهت تابش خورشید از پشت سر، از سمت مقابل هم روشن به نظر میرسد.) اما چیزی که غیرقابل انکار است، کار با متریال فوق العادهای است که در اینجا صورت گرفته است. هرچند باتوجه به این که ما هنوز چیز زیادی از گیم پلی بازی را ندیدیم، نمیتوان با اطمینان گفت که سطح واقعگرایی و جزئیات نسخهی نهایی بازی هم به این خوبی و بینقصی به نظر برسد.
جلوههای نورپردازی مدرن Ray-Traced Global Illumination (RTGI)
با این که کلیت این تریلر از نظر جزئیات فوق العاده به نظر میرسد، اما واضح است که جلوههای نورپردازی مدرن Ray-Traced Global Illumination (RTGI) مسئول بخش زیادی از القای حس واقعگرایی در ظاهر بازی است. این موضوع در صحنههای آفتابی سواحل فلوریدا و صحنههایی که در نور کمتری اتفاق میافتند، بیشتر نمود پیدا میکند.
به عنوان مثال، وقتی شخصیتهای اصلی بازی در ثانیهی ۴۵ تریلر درحال عبور از کنار نیروهای پلیس هستند، درخشش و انعکاس واقعگرایانهای از نور خورشید عصرگاهی را روی دیوارهایی که در نزدیکی ماشینهای پلیس هستند، مشاهده میکنیم. این درحالی است که نور چراغ گردان خود ماشینها نیز به اجسام اطراف منعکس میشود تا محیط تصویر را به شکل زیبا و واقعگرایانهای نورپردازی کنند. این یک نمونهی عالی از پایبندی طراحان بازی به اهمیت نورپردازی غیرمستقیم در محیط بازی GTA 6 است که ظاهر واقعی آن را به دنبال دارد. البته بازهم باید تأکید کنیم که ممکن است این سطح از واقعگرایی و جذابیت را در گیم پلی آزاد بازی نبینیم؛ اما دستیابی به آن همچنان شایستهی تحسین است.
سطح پایداری زمانی در نورپردازی (Temporal Stability in the Lighting)
سطح پایداری در نورپردازی نیز از دیگر جوانب چشمگیر بازی است که حتی در بازیهای رده بالایی که از نرم افزار Lumen در موتور گرافیکی آنریل انجین 5 هم استفاده میکنند، دیده نمیشود. ناپیوستگیها و سوسو زدنهای جلوههای نورپردازی روی اجسام در محیط بازی که به خصوص روی سخت افزار محدودتر کنسولها به چشم میخورد، در این دست بازیها کاملاً قابل تشخیص است، اما در اینجا هیچ یک از این ایرادات وجود ندارند و اگر واقعاً در کل بازی هم شرایط به همین نحو باشد، باید گفت که دستاورد چشمگیری برای توسعه دهندگان راک استار محسوب میشود.
انعکاس پرتوهای RT در زمان واقعی (Real-Time Ray-Traced Reflections)
این بازی همچنین از بازتاب پرتوهای نور ری تریسینگ به صورت Real-Time بهره میبرد که میتوان جلوههای آن را روی سطوح صاف و ناهموار مات به خوبی مشاهده کرد. GTA 6 نیز مثل بسیاری از بازیهای کنسولی دیگر که از انعکاس پرتوهای RT بهره میبرند، از یک رویکرد ترکیبی برای این منظور استفاده میکند که جلوههای ری تریسینگ را با بازتاب پرتوهای نور در صفحه تلفیق میکند تا از این طریق جزئیات بیشتری به تصویر ببخشد. اما جایی که به نظر میرسد بازی واقعاً در سطح بالاتری قرار دارد، نحوهی نمایش بازتاب پرتوهای نور از سطوح نیمه شفاف مثل شیشه، پلاستیک و آب است که بیش از ۵۰۰ روز پیش و در اولین تریلر GTA 6 در این سطح ندیده بودیم.
تریلر دوم، بازتاب پرتورهای نور از سطوح شفاف را به شکل واضح و برجستهای به تصویر میکشد؛ به طوری که مثلاً بازتاب نور در یک بطری شیشهای، پنجرههای شیشهای یا شیشهی خودروها به شکل دقیق و متمایزی قابل تشخیص هستند. شاید مثال بارزی از این جلوههای تصویری را بتوان در ثانیهی ۲۸ تریلر مشاهده کرد که در آن، جیسون درحال رانندگی با یک ماشینی است که شیشههای آن تقریباً به طور کامل پایین کشیده شده است. بخشی از شیشهی پنجرهی ماشین که هنوز بالا مانده، بازتاب آب و هوای ساحلی بیرون را با انعکاس تصویر ابرها و آسمان به خوبی نشان میدهد و پنجرههای دیگر ماشین هم هریک بازتاب خاص خود را دارند. هردو آینهی ماشین هم جزئیاتی از سطح خیابان را نشان میدهند و نور تابیده شده روی بخش بالای داشبورد نیز روی شیشهی جلوی ماشین منعکس شده است. همچنین میتوان انعکاس نمای جلوی ماشین را از روی عینک جیسون مشاهده کرد. حتی صفحهی ساعت او هم انعکاس نور از نمای بیرون را به درستی نشان میدهد. این صحنه فقط از طریق پیاده سازی جلوههای ری تریسینگ به صورت لحظهای و Real Time امکان پذیر است. بدون در نظر گرفتن برخی بهینه سازیهای معمول در بازیهای کنسولی که باعث عدم نمایش برخی اشیا و تکسچرها در تصاویر بازتاب شده میشوند، باید گفت که عملکرد این بازی در این زمینه فوق العاده و کم نظیر است.
راک استار با شبیه سازی دقیق و واقعگرایانهی چیزهایی که اکثر توسعه دهندگان دیگر به طور تقریبی و با کم توجهی از کنار آن عبور میکنند شناخته میشود. رندر فوق العادهی بطریهای شیشهای نوشیدنی یکی از همین موارد است.
به جز این صحنه، تماشای رندر فوق العادهی بطریهای شیشهای آبجو در ثانیهی ۴۲ و ۲ دقیقهی و ۹ ثانیهی تریلر با مایعی که با حرکت دست به این سمت و آن سمت میغلتد و حبابهایی که درحال بالا آمدن تا سطح نوشیدنی هستند، واقعاً چشم نواز و خیره کننده است. درخشش واقعگرایانهای که با عبور پرتوهای نور از درون شیشهی بطری و روشن کردن نوشیدنی شفاف داخل آن ایجاد میشود، چیزی است که واقعاً در هیچ بازی دیگری ندیده بودیم.
راک استار با شبیه سازی دقیق و واقعگرایانهی چیزهایی که اکثر توسعه دهندگان دیگر به طور تقریبی و با کم توجهی از کنار آن عبور میکنند شناخته میشود. مثلاً عضلات و سیستم گوارش اسبها در Red Dead Redemption 2 را به خاطر بیاورید. به نظر میرسد که این مورد هم یک مثال بارز دیگر از میزان دقت و وفاداری توسعه دهندگان راک استار به جزئیات، علیرغم ابعاد بزرگ دنیای بازی است.
با این که این بازی از جلوههای نورپردازی RTGI و انعکاس پرتوهای RT پشتیبانی میکند، به نظر میرسد که سایهها در محیط این بازی با تکنیکهای سنتیتری طراحی و مدیریت میشوند. به عنوان مثال، در دقیقهی ۰۱:۴۲ تریلر، میتوانید سایههای دستگیرهی یک کشو را در پس زمینهی تصویر مشاهده کنید که در آن سایهها از خود دستهها جدا شدند. این یک مشکل رایج در نحوهی اجرای سایهها با روشهای قدیمیتر است که در اینجا به چشم میخورد. ضمن این که لبههای این سایهها تاحدودی ناصاف و دندانهدار به نظر میرسند که نشان دهندهی پدیدهی Aliasing در آنها است. البته که سایههای این بازی به طور کلی خیلی خوب فیلتر شدند اما این موارد جزئی همچنان قابل تشخیص است.
لازم به ذکر است که انتخاب چنین روشهایی باتوجه به میزان استفاده از جلوههای ری تریسینگ در جاهای دیگر و به منظور بهینه سازی عملکرد بازی، تصمیم منطقی و معقولی به نظر میرسد که پیامدهای آن معمولاً به ندرت به چشم میآید. در واقع سایهی کاراکترهای بازی که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد توجه قرار میگیرد، معمولاً جزئیات زیادی دارند و تنها در صحنههای انگشت شماری میتوان اثرات محدودیت این روشها را با بررسی دقیق مشاهده کرد.
رندرینگ طبیعی و پویای مو در شخصیتهای بازی
یکی دیگر از بخشهایی که راک استار در آن پیشرفت چشمگیری داشته و درحال تعریف استانداردهای جدید است، رندرینگ شخصیتها و موهای آنها است. در واقع یکی از جهشهای قابل توجه کیفیت ساخت GTA 6 در رندرینگ پویاتر حرکات و ظاهر باورپذیرتر آنها نمود پیدا میکند. بعد از گذشت یک دقیقه و ۱۱ ثانیه از آغاز تریلر دوم بازی، یک مثال خوب از این تغییر را میتوان مشاهده کرد. هنگام غلتیدن کاراکتر لوسیا روی تخت، موهای سر او به طرز واقعگرایانهای تاب میخورد و حرکات طبیعی آن بیشتر به یک انیمیشن شباهت دارد تا یک بازی تعاملی. ۲۵ ثانیهی بعد، حرکت چرخشی دیگری وجود دارد که بازهم از نظر حرکت پویای موها بسیار عالی به نظر میرسد. این صحنهها نشان دهندهی یک سیستم موی رشتهای مبتنی بر حرکات کاراکتر است که باعث تنوع بسیار بیشتری در ظاهر موها میشود تا حرکات شخصیتهای بازی به خصوص در مدلهای فر و بلندتر، طبیعیتر جلوه کند.
همانطور که درمورد سایر سیستمهای گرافیکی بازی توضیح دادیم، در اینجا هم نشانههایی از بهینه سازی منطقی و معقول رندرینگ موها به منظور بهبود عملکرد بازی به چشم میخورد که با حذف جزئیات اضافی و غیرقابل تشخیص، بار اضافی روی سخت افزار سیستم را کاهش میدهد. به عنوان مثال، در تصویری که از دقیقهی ۰۱:۳۸ تریلر گرفته شده، جیسون را در شرایطی مشاهده میکنیم که به نظر میرسد موهای او با وضوح کمتری نسبت به سایر قسمتها رندر شده است. این کار باعث میشود تا فشاری که سیستم از طبیعی جلوه دادن موها تحمل میکند، از یک حدی بیشتر نشود. به این ترتیب باید انتظار ظاهر صافتر یا نامتعارفتری را در برخی سناریوها داشته باشیم که احتمالاً تمرکز زیادی روی ظاهر کاراکترها وجود ندارد. احتمال به کارگیری این قبیل رویکردها در صحنههایی که تعداد شخصیتهای بیشتری در صفحه حضور دارند یا حرکات اکشن آنها از تنوع و شلوغی بیشتری برخوردار است، بالاتر خواهد بود.
یکی دیگر از جذابیتهای گرافیکی بازی در این تریلر، نحوهی انعکاس نور از پوست بدن شخصیتها است که در اثر تعریق یا عوامل دیگر قابل مشاهده است. از قطرات عرق روی پیشانی یک گروگان گرفته تا پشت بازوهای خیس جیسون هنگام ورود به خانهی ساحلی است از جملهی این موارد هستند. ما همچنین متوجه یک انیمیشن ثانوی در خصوص لباسهای گشادتر شدیم که هنگام راه رفتن یا حرکات دست جیسون، ظاهر واقعگرایانهتری به آنها میدهد. جزئیات بالای موهای دست نیز یکی دیگر از همین موارد است که در سطح بالایی قرار میگیرد. این جزئیات در صورتی که بازی به صورت اختیاری امکان نمایش تصویر به صورت اول شخص را داشته باشد، میتواند استثنائی به نظر برسد.
واقعگرایی بیشتر به قیمت از دست رفتن نرخ فریم 60FPS
اما با در نظر گرفتن این جزئیات و دقت بالایی که در تصاویر تریلر بازی به چشم میخورد، جا دارد دوباره این بحث را مطرح کنیم که آیا GTA 6 روی کنسولهای بازی امکان اجرا با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را خواهد داشت یا خیر. موضوعی که بعد از انتشار اولین تریلر بازی خیلی مورد بحث قرار گرفته بود. دیدگاه اولیهی ما این بود که احتمالاً گزینهی 60FS برای نسخهی کنسولی این بازی منتفی باشد؛ تریلر دوم بازی هم باعث میشود تا بیش از پیش روی این عقیده تأکید داشته باشیم.
البته میتوان تصور کرد که روزی راک استار امکان اجرای بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را در اختیار کاربران بگذارد که همچنان در این حالت نیز کات سینها برای حفظ کیفیت گرافیکی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند. اما تصور این که حالت ۶۰ فریم با تمام ویژگیهای RTGI، بازتابهای ری تریسینگ و سایر تکنیکهایی که منجر به دنیای باورپذیر و واقعگرایانهی این بازی شده همراه باشد، دشوار خواهد بود.
به علاوه این که این کار نیازمند کاهش رزولوشن داخلی بازی به سطح پایینتری است که با در نظر گرفتن وجود آپ اسکیلرهای گرافیکی مثل FSR در نسخهی موجود، هزینهی غیرقابل قبولی به نظر میرسد. دنیای جهان باز بازی و بار زیادی که CPU برای پردازش آن به دوش میکشد، یکی دیگر از دلایلی است که نرخ فریم 60FPS بازی GTA 6 را برای کنسولهای نسل فعلی غیرقابل دستیابی میکند.
نکتهی دیگری که در خصوص GTA 6 و کنسولهای بازی باید به آن اشاره کرد، این است که این بازی از هر نظر برای نینتندو سوییچ 2 بیش از حد بزرگ است. حداقل با در نظر گرفتن چیزهایی که تاکنون از پردازندهی T239 این کنسول دستی میدانیم. حتی کاهش رزولوشن و اجرای ۳۰ فریم بر ثانیهی این بازی هم برای این کنسول امکان پذیر نخواهد بود. به طور مشابه، بعید است کنسولهای دستی دیگری مانند استیم دک و ROG Ally X نیز قادر به اجرای بازی در سطح رضایت بخش باشند. البته که نسل جدید این کنسولها به مرور از راه خواهند رسید و احتمالاً این کار تا زمان معرفی نسخهی پی سی این بازی امکان پذیر خواهد بود. هرچند همچنان نمیتوان این احتمال را برای نینتندو در نظر گرفت.
صرف نظر از این موضوعات، باید اذعان داشت که Grand Theft Auto 6 در حال شکل دادن به یکی از زیباترین و البته گران قیمتترین بازیهای ویدیویی تاریخ است. بنابراین جای تعجب نیست که راک استار برای جلوگیری از هرگونه اتفاق فاجعه باری تصمیم به تأخیر در زمان عرضهی بازی تا زمان کسب اطمینان از تمام جوانب آن گرفته باشد. کیفیت کات سینها و صحنههای از پیش آماده شدهی بازی بدون شک بینظیر و خیره کننده هستند اما بیشتر برای انتشار تصاویر بیشتری از گیم پلی بازی هیجان داریم تا ببینیم این بازی چه چیزهایی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. در حال حاضر GTA 6 دستاور فنی برجستهای برای نسل فعلی کنسولهای بازی به شمار میرود که فقط از دستان توانمند توسعه دهندگان راک استار ساخته بود.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.
منبع: Digital Foundry