۱۷۱ نکته درباره بازی GTA 6 که باید بدانید

البته ۱۷۱+۲ نکته!
چهارشنبه 7 خرداد 1404 - 20:59
مطالعه 17 دقیقه
موشکافی کامل تریلر جدید بازی جی تی ای ۶
دومین تریلر بازی GTA 6 راک استار فقط در خود کانال یوتیوب رسمی Rockstar Games به ۱۱۶ میلیون بازدید رسیده است؛ تریلری که به‌شدت ارزش موشکافی را دارد.
تبلیغات

در همان ابتدای دومین تریلر بازی GTA 6، شخصیت برایان هدر رو به جیسون دووال می‌گوید: «اون بالا داری چی کار می‌کنی؟» و جیسون در پاسخ می‌گوید که در حال گرفتن نشت‌ها (لیک‌ها) است.

این تریلر به‌صورت ناگهانی و بدون هیچ‌گونه پیش‌نمایش یا افشای اطلاعات قبلی منتشر شد و در مدت‌زمانی کوتاه، مجموع بازدیدهای آن در پلتفرم‌ها و کانال‌های مختلف از نیم میلیارد گذشت؛ عددی که بی‌تردید اکنون بسیار بسیار بیشتر شده است.

بیشتر از دو هفته قبل، زومجی ویدیو موشکافی مفصل دومین تریلر جی تی ای ۶ را تقدیم شما کرد که براساس حساب‌وکتاب خودمان ۱۷۱ نکته درباره‌ی بازی GTA VI را مطرح می‌کند.

پخش از رسانه

تماشا ویدیو در کانال یوتیوب زومجی

برخلاف تریلر قبلی که پیش از موعد لو رفت، این‌بار راک‌استار توانست بدون ضربه خوردن لیک‌ها، نسخه‌ی دوم تریلر را به‌طور رسمی منتشر کند. این در حالی است که چند سال پیش، نسخه‌ی در حال توسعه‌ی بازی به‌شدت گرفتار افشاگری‌ها شده بود و ویدیوهای متعددی از نسخه در حال ساخت آن لو رفت. حالا که کمتر از یک سال تا انتشار GTA 6 باقی ماند و بازی به کیفیتی چشمگیر دست یافته، راک‌استار با پخش ناگهانی تریلر دوم درواقع پاسخ محکمی به همه‌ی لیکرها داد.

با بررسی دقیق تریلر دوم، ده‌ها تصویر جدید و اطلاعات رسمی منتشرشده می‌توانیم قدم به درون دنیای تازه‌ترین ساخته‌ی راک‌استار بگذاریم تا ببینیم چه تجربه‌ای انتظارمان را می‌کشد.

در بخش‌های مختلف این تریلر و حتی از همان نماهای ابتدایی، حضور پرندگان گوناگون در آسمان به‌چشم می‌آید. اگرچه در تریلر قبلی فلامینگو دیده بودیم، این‌بار مرغ دریایی نیز به تصویر کشیده شده است. این موضوع به روشنی نشان می‌دهد که تنوع پرندگان در بازی بالا است و صدای آن‌ها می‌تواند در صداگذاری محیط بازی نقش مؤثری داشته باشد؛ به‌ویژه در تقویت احساس حضور در نواحی ساحلی. نباید فراموش کرد که بازی دارای زیست‌بوم‌های متنوعی است که هر یک، اکوسیستم مخصوص به خود را در زمینه‌ی حیات وحش دارا هستند. برای مثال یکی از تصاویر به وجود لاک‌پشت در محیط بازی اشاره دارد که به احتمال زیاد به قابلیت غواصی در سواحل لئونایدا نیز مربوط می‌شود. در تریلر اول، فلامینگو، سگ و دلفین نیز مشاهده شده بودند. حالا در تصاویر جدید، ایگوانا نیز به جمع‌شان می‌پیوندد.

همان‌طور که احتمالا خبر دارید، منبع الهام اصلی راک‌استار برای آفرینش ایالت خیالی لئونایدا، ایالت فلوریدا در آمریکا است؛ نکته‌ای که در سبک زندگی مردم، ظاهر شهروندان و حتی جانورهای قرارگرفته در بازی جی تی ای ۶ دیده می‌شود. فلوریدا به‌طور گسترده میزبان ایگواناها است و حتی نیروهای خاصی برای کنترل جمعیت آن‌ها فعالیت می‌کنند. کروکودیل‌ها نیز در این منطقه حضور پررنگی دارند. در بازی نیز در منطقه‌ای به نام Grassrivers که شباهت زیادی به منطقه‌ی Everglades فلوریدا دارد، حضور گسترده‌ی کروکودیل‌ها مشهود است. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که سیستم حیات وحش بازی آن‌چنان دقیق طراحی شده که هنگام حرکت با هاورکرفت در مانگرو ممکن است توسط کروکودیل‌ها مورد حمله قرار بگیرید و مجبور به دفاع از خود شوید.

در سوی دیگر، پارک ملی Mount Kalaga با تنوع گسترده‌ای از حیات وحش، از آهو گرفته تا گربه‌های وحشی، در انتظار مخاطب‌ها است. یکی از تصاویر بازی، احتمال پویایی سیستم شکار در بازی را مطرح می‌کند؛ به‌نحوی که گویا حیوانات نیز در نقش شکارچی و شکار، زندگی روزمره‌ای دارند. همچنین با نگاهی به تصاویر و در نظر گرفتن منبع الهام سازندگان می‌توان حدس زد که حیوانات بزرگ‌تری همچون خرس و همین‌طور موجودات ویژه‌ای همچون پرندگان کمیاب نیز ممکن است در مناطق خاصی از بازی حضور داشته باشند؛ مشابه آن‌چه پیش‌تر در بازی Red Dead Redemption 2 دیدیم.

علاوه بر سگ و مار، در تریلر جدید گربه نیز مشاهده می‌شود. این تصویر باعث شده برخی از طرفدارها گمانه‌زنی کنند که امکان نگه‌داری از حیوانات خانگی دل‌خواه، در بازی وجود دارد. چون در خانه‌ی جیسون و لوسیا یک مار داخل محفظه‌ی خود زندگی می‌کند. شاید حتی برخی از آن‌ها مانند ایگوانا، به‌دلیل قوانین ایالت فلوریدا/لئونایدا، حیوانات خانگی غیرقانونی تلقی شوند.

از منظر گرافیکی، جزئیات بازی به‌معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز است. در بطری‌های نوشیدنی می‌توان حرکت حباب‌ها، تعریق بطری‌های نوشیدنی خنک در محیط گرم و حتی بالا و پایین رفتن مایعات درون بطری‌ها هنگام حرکت شخصیت را مشاهده کرد. به‌عنوان نمونه، در صحنه‌ای که شخصیت کل از جیسون می‌خواهد فردی را برای او پیدا کند، حرکت بطری باعث بیرون ریختن واقع‌گرایانه‌ی مایع به‌شکل قطرات جدا از هم می‌شود. این سطح از جزئیات تصادفی نیست؛ به‌ویژه وقتی می‌دانیم که گویا بودجه تولید بازی GTA 6 نزدیک به ۲ میلیارد دلار است.

کیفیت گرافیکی بازی به‌حدی بالا است که برخی از افراد نمی‌توانند اجرای بازی روی کنسول PS5 با این کیفیت را باور کنند. اما سابقه‌ی راک‌استار در جابه‌جا کردن استانداردهای گرافیکی در بازی‌های جهان‌باز، سبب می‌شود که تریلر را جدی بگیریم. راک‌استار تأیید کرد که تریلر ترکیبی از کات‌سین‌ها و گیم‌پلی واقعی بازی است؛ آن هم درحالی‌که بازی‌سازها برای ساخت تریلر، اثر را روی نسخه‌ی عادی پلی استیشن 5 اجرا کردند. در بخشی از تریلر نیز می‌توان کنسولی مشابه PS5 و دسته‌ای مشابه دوال‌شاک 4 را مشاهده کرد که شاید به سابقه‌ی همکاری سونی و راک‌استار در بازاریابی بازی‌ها اشاره داشته باشد. حتی عده‌ای گمانه‌زنی کرده‌اند که شاید بتوان از این کنسول درون بازی برای تجربه‌ی مینی‌گیم‌ها یا حتی بخشی از نسخه‌های قبلی GTA مانند Vice City استفاده کرد.

برخلاف تصور عمومی، واقع‌گرایی بازی به‌معنای «استفاده نکردن از سبک هنری خاص» نیست. طراحی بصری شخصیت‌ها، از NPCهای معمولی گرفته تا کاراکترهای اصلی، با دقتی بالا و با همان سبک خاص راک‌استار اجرا شده است. گاهی نورپردازی سینمایی صحنه‌ها می‌تواند باعث شود که سکانس به بهترین شکل ممکن، جزئیات را به نمایش بگذارد؛ فراتر از شکلی که جزئیات در دنیای واقعی به چشم می‌آیند. مثلا در صحنه‌ای که برایان تا حدی پشت به تابش آفتاب ایستاده، چهره‌اش از هر دو طرف به خوبی و به اندازه نور می‌گیرد؛ در‌حالی‌که طی زندگی روزمره وقتی با یک نفر در چنین شرایطی مواجه شوید، این جنس از نورپردازی سینمایی را مشاهده نمی‌کنید. در حقیقت به‌کارگیری آرت استایل مناسب برای طراحی شخصیت‌ها و چنین جزئياتی سبب می‌شوند که جملاتی شوخ‌طبعانه مانند «گرافیک دنیای واقعی هم به بازی‌های راک‌استار نمی‌رسه» را بشنویم.

فناوری Ray-Traced Global Illumination نقش مهمی در ایجاد این کیفیت تصویری ایفا می‌کند. بازی نه‌تنها منبع اصلی نور را شبیه‌سازی می‌کند، بلکه بازتاب‌ها و نورهای غیرمستقیم را نیز به‌صورت دقیق نمایش می‌دهد. برای مثال بازتاب ویدیو تبلیغاتی روی تابلو یا میز تلویزیون، تصویر بدن جیسون روی شیشه یا بازتاب ابرها روی پنجره ماشین تنها برخی از نمونه‌های بازتاب‌های دقیق هستند.

حتی در سایه‌ها نیز جزئیات بالایی دیده می‌شود؛ چه سایه‌ی عینک آفتابی جیسون بر چهره‌اش و چه سایه‌ی درخت در فاصله‌های دورتر از دوربین که ساختار و جزئیات شاخه‌ها و برگ‌ها را به نمایش می‌گذارد. بازی همچنین تأثیرگذاری دقیق تعامل شخصیت‌ها با محیط را نشان می‌دهد: تغییر شکل آب با کشیده شدن پای پرنده روی آن، جابه‌جا شدن شن با حرکت مردم، افتادن رد محل برخورد انگشت با میله، تکان‌های دقیق موها و لباس لوسیا، انقباض و انبساط عضلات جیسون هنگام وزنه زدن و بسیاری موارد دیگر.

تمام این ویژگی‌ها، از تکنولوژی‌های گرافیکی پیشرفته تا طراحی دقیق محیط، نشان از قدرت نسخه‌ی جدید موتور بازی‌سازی RAGE دارند. افزون بر این، جزئیات تنها به شخصیت‌های اصلی محدود نمی‌شود و حتی NPCهای معمولی نیز از ظاهری دقیق و زنده برخوردار هستند. درمجموع دنیای بازی Grand Theft Auto VI زنده است؛ پر از شخصیت، زندگی و جزئیاتی که احتمالا تاکنون مشابه آن را در این سطح در هیچ ویدیوگیم جهان-باز دیگری ندیده‌ایم.

تیم دیجیتال فاندری همچنان معتقد است که بازی احتمالا روی همه‌ی کنسول‌ها با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. با‌این‌حال، شرکت راک‌استار تاکنون اطلاعات دقیقی درباره‌ی رزولوشن و نرخ فریم بازی روی هرکدام از کنسول‌های مقصد منتشر نکرده است. ولی می‌دانیم رزولوشن واقعی ویدیوهای نمایش‌داده‌شده در تریلرها حدود 2K بود و با استفاده از Upscale به 4K ارتقا یافت. البته باید توجه داشت که رزولوشن رندرشده‌ی واقعی، اندکی کمتر از 1440p است. زیرا دو نوار سیاه در بالا و پایین تصویر به‌صورت مصنوعی اضافه شده‌اند تا تریلر حال‌و‌هوای سینمایی‌تری پیدا کند. طبیعتا انتظار می‌رود هرچه سخت‌افزار کنسولی که بازی روی آن اجرا می‌شود قوی‌تر باشد، رزولوشن داخلی نیز افزایش یابد و در نتیجه، جزئیات گرافیکی محیط نیز بهبود یابند. با همه‌ی این‌ها همین‌که بازی با این سطح کیفیت روی کنسول پلی‌استیشن ۵ استاندارد اجرا می‌شود، نشان از توانایی و مهارت کم‌نظیر تیم راک‌استار دارد.

از منظر داستانی و ارتباط دنیای GTA VI با سایر بازی‌های راک‌استار نیز طبق معمول، گمانه‌زنی‌های فراوانی میان طرفدارها مطرح شده است. به عنوان مثال، برخی مخاطب‌ها با بررسی پلاک یکی از خودروها متوجه شده‌اند که آن ماشین از «لیبرتی سیتی» می‌آید؛ همان شهر خیالی الهام‌گرفته از نیویورک که پیش‌تر در نسخه‌هایی مانند GTA IV و حتی اولین بازی GTA دیده بودیم. همچنین قایق شخصیت جیسون مدل مشابهی با قایق مایکل در GTA V دارد. این نوع ارجاعات در جزئیات دیگر نیز دیده می‌شود؛ از جمله برند قایق موتوری Dinka که در GTA V نیز حضور داشت یا برندهای نوشیدنی آشنا که در نوشیدنی‌فروشی The Rusty Anchor و حتی در خانه‌ی جیسون و لوسیا دیده می‌شوند. جالب‌تر اینکه پیراهن آستین‌کوتاه جیسون در یکی از عکس‌ها، گروهی از بازیکن‌ها را به یاد لباس معروف تامی در Vice City انداخته است.

وجود خودروهای کلاسیک در نزدیکی خانه‌ی جیسون، طراحی مدرن هتل Ocean View و لوکیشن‌هایی مانند Ocean Beach نیز همگی از جمله عناصری هستند که می‌توانند حس نوستالژی را شدیدا در وجود طرفداراهای قدیمی نسخه‌ی Vice City برانگیزند.

از سوی دیگر می‌شود به طراحی اسکناس‌هایی که در تریلر دوم بازی دیده می‌شوند، دقت کرد. این اسکناس‌ها تصاویری از همان شخصیت‌هایی را دارند که پیش‌تر روی کارت‌های سیگار بازی Red Dead Redemption 2 دیده شده بودند؛ Thaddeus Waxman و Franklin Hardin.

طرفدارها علاقه‌ی زیادی به پیدا کردن تشابهات مختلف بین GTA VI و RDR2 دارند و اشاره به جریان داشتن بازی‌های راک‌استار در جهان مشترک دارند. هرچند خیلی‌ها می‌گویند کاش سرنوشت رابطه‌ی جیسون و لوسیا، شبیه به داستان غم‌انگیز آرتور و مری در بازی رد دد ردمشن ۲ نباشد. این وسط بعضی‌ها از گمانه‌زنی‌های ساده فراتر رفته‌اند و اعتقاد دارند جیسون یکی از نوادگان آرتور مورگان است.

باید در نظر داشت که درک دنیای روایی بازی‌های راک‌استار، پیچیده‌تر از تصور ساده‌ی اتصال مستقیم داستان‌های همه‌ی آن‌ها به یکدیگر است. به‌عنوان نمونه، شخصیت فیل کسیدی در بازی‌هایی مانند GTA III، وایس سیتی، وایس سیتی استوریز و Liberty City Stories حضور داشت. ولی با وجود شباهت‌های ظاهری و تکرار برخی ویژگی‌ها، او تا قبل از جی‌تی‌ای ۶ در هیچ‌یک از این نسخه‌ها صاحب فروشگاه معروف Ammu-Nation نبود. پس تیم سازنده‌ی GTA 6 به‌شیوه‌ای که از راک‌استار انتظار می‌رود، برخی عناصر، فروشگاه‌ها و شخصیت‌های آشنا را از بازی‌های پیشین وام گرفته‌اند و ترکیب کرده‌اند تا هم هوادارها را شاد و هم حال‌وهوای دنیای بازی را حفظ کنند.

برای روشن‌تر شدن موضوع باید گفت دنیای GTA از منظر روایت داستانی به سه جهان مختلف تقسیم می‌شود: دنیای دوبعدی شامل بازی‌های سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹، دنیای سه‌بعدی که به بازی‌های سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تعلق دارد و دنیای HD که شامل آثار پس از سال ۲۰۰۸ است. بازی Vice City در جهان سه‌بعدی قرار می‌گیرد، بنابراین رخدادهای آن لزوما در دنیای GTA VI رخ نداده‌اند. به همین دلیل دست فیل کسیدی در GTA 6 قطع نشده است. به‌طور خلاصه داستان‌های بازی‌های راک‌استار می‌توانند در جهان‌های موازی روایت شوند؛ با ارجاعات پرتعداد به یکدیگر. اما نباید انتظار داشت که همه چیز به‌طور کامل در یک خط داستانی یکسان جریان داشته باشد.

حالا که صحبت از قصه شد، بهتر است به خط داستانی اصلی بازی هم نگاهی بیندازیم. جیسون و لوسیا همیشه می‌دانستند که در وایس سیتی، شرایط خیلی سختی دارند. ولی وقتی نقشه یک سرقت ساده شدیدا خراب می‌شود، آن‌ها ناگهان خودشان را در تاریک‌ترین نقطه‌ی آفتابی‌ترین مکان آمریکا می‌بینند؛ وسط توطئه‌ای که در کل ایالت لئونایدا جریان پیدا می‌کند. آن‌ها اگر می‌خواهند جان سالم به در ببرند، راهی ندارند جز اینکه به هم تکیه کنند. این خلاصه‌ی داستان رسمی بازی محسوب می‌شود.

نخستین نکته‌ی قابل توجه، تاکید روی کل ایالت «لئونایدا» به عنوان محل وقوع حوادث بازی GTA 6 است؛ نه فقط خود Vice City. اگرچه پیش‌تر هم احتمال این موضوع مطرح شده بود، اما اکنون با اطلاعات رسمی، تصور دقیق‌تری از وسعت جهان بازی داریم. تازه به غیر از مناطقی که در تریلر اول دیده شد، اسامی جدیدی مانند Southside و Peacock Bay نیز بر روی تابلوهای بزرگراه‌ها به چشم می‌خورند. در حال حاض، به‌نظر می‌رسد که نقشه‌ی بازی از شش منطقه‌ی اصلی تشکیل شده است:

  • ۱- وایس‌سیتی با محیط‌های مدرن و پرجنب‌وجوش.
  • ۲- جزایر مرجانی با سواحل خطرناک.
  • ۳- گرس ریورز که علاوه بر کروکودیل‌ها، خطرات بزرگ‌تری در دل خود دارد.
  • ۴- پورت گلهورن که با توجه به لباس لوسیا، احتمالا شامل فرودگاهی مستقل از فرودگاه بین‌المللی وایس‌سیتی می‌شود.
  • ۵- منطقه‌ی صنعتی امبروسیا، محل فعالیت باندهای موتورسوار مانند Final Chapter.
  • ۶- پارک ملی مونت کالاگا که هم مناسب شکار است و هم پناهگاهی برای افراد فراری از دید عموم.

با وجود این اطلاعات، هنوز نقشه‌ی رسمی و کامل بازی را ندیده‌ایم. برخی هوادارها با‌توجه‌به شواهدی همچون از جمله احتمال وجود دو فرودگاه معتقدند که نقشه از دو جزیره‌ی مجزا تشکیل شده است. در هر حال علاقه‌مندان نقشه‌های غیررسمی مختلفی را طراحی کرده‌اند و تنها بر سر یک نکته توافق دارند: این بازی احتمالا بزرگ‌ترین نقشه را در تاریخ ویدیوگیم‌های راک‌استار خواهد داشت. راک‌استار وعده داده که هر محله در دنیای بازی، شخصیت و حال‌وهوای خاص خود را داشته باشد؛ از سواحل شنی اقیانوس گرفته تا بندرگاه وایس‌سیتی که یکی از مقاصد کشتی‌های تفریحی لاکچری است.

نکته‌ی جالب دیگر، احتمال وجود تغییرات محیطی پویا در دنیای بازی است. ایالت فلوریدا که لئونایدا به وضوح از آن الهام گرفته، دارای آب‌و‌هوایی گرم و مستعد آتش‌سوزی؛ ایالتی که طوفان‌های شدید هم دارد. در یکی از تصاویر رسمی، آغاز آتش‌سوزی گسترده‌ در یک منطقه دیده می‌شود. در همین حین در یکی از نماهای تریلر، نام نوشیدنی Hurricane Roxy در رستوران The Rusty Anchor به چشم می‌خورد. باید دید آیا طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌ها تأثیر مستقیم بر گیم‌پلی بازی خواهند داشت یا خیر.

سازندگان در نمایش‌های بازی GTA 6 به‌صورت ظریف به مناطقی خارج از لئونایدا اشاره داشته‌اند. در خلاصه داستان، از عبارت «آفتابی‌ترین مکان آمریکا» استفاده شده است. آفتابی‌ترین ایالت آمریکا، آریزونا است و یکی از ماشین‌های بازی GTA 6 پلاکی دارد که طرح آن به طرح پلاک‌های آریزونا می‌خورد. نماد وایس‌سیتی برای بسیاری از مخاطبان یادآور تابلوی معروف هالیوود در کالیفرنیا است. برخی خودروهای دیگر نیز پلاک‌هایی متعلق به ایالت «گلوریا» دارند که به نظر می‌رسد معادل خیالی ایالت جورجیا در جهان GTA باشد.

در این جهان گسترده چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ برخی از این فعالیت‌ها به‌صورت رسمی تأیید شده‌اند و برخی دیگر بر اساس تصاویر و اطلاعات موجود، احتمالی هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به گروه‌های خلافکار پیوست یا در مسابقات موتورسواری شرکت کرد.

مشخص است که در قالب مأموریت‌هایی باید به برایان کمک کرد؛ فردی که کسب‌وکار قاچاق خود را پشت پوشش قایق‌سواری پنهان می‌کند. در یکی از مراحل ظاهرا باید هواپیما را ربود و در یکی از مراحل دیگر احتمالا افراد بانفوذ و ثروتمند را فریب می‌دهیم. مراحل دیگری هم مبتنی بر همکاری با رائول باتیستا هستند؛ در سرقت‌هایی بزرگ مانند حمله به بانک San Frontara National.

همچنین مأموریت‌هایی همراه با لوسیا وجود دارند؛ از جمله انجام خدمات شهری درحالی‌که پس از آزادی از زندان، هنوز ردیاب به پای او وصل است. در یک بخش تریلر حتی از قایق به سمت هلیکوپتر پلیس شلیک می‌شود. گویا ماموران قانون حتی در دل آب نیز از تعقیب شخصیت‌ها دست نمی‌کشند. سوار قطار شدن، حضور در مکان‌هایی مانند Delights، گرفتن اتاق در متل، استفاده از وسایل نقلیه مختلف زمینی، هوایی و دریایی، تعقیب دشمنان با این وسایل، سرقت صندوق‌های بزرگ، دزدی از مغازه‌های کوچک، شرکت در مبارزات زیرزمینی داخل قفس و حتی حضور در کنسرت‌هایی مانند یک کنسرت که تبلیغ آن را در The Rusty Anchor می‌بینیم، همگی احتمالا از فعالیت‌های متنوع در جهان بازی هستند.

در بخش اسلحه نیز با سلاح‌های آشنایی مانند شاتگان Shrewsbury، نارنجک‌انداز، SMG و دیگر سلاح‌های گرم سروکار داریم. امکان تعویض ایستگاه رادیویی و گوش دادن به موسیقی‌های متنوع به‌علاوه‌ی ورزش کردن (احتمالا به سبک بازی Grand Theft Auto: San Andreas) نیز در بازی وجود دارد. اگر دقت کرده باشید، با اینکه در ثانیه‌های زیادی از تریلر آهنگ Hot Together پخش می‌شود، طی تکه‌ای از بخش آغازین تریلر دوم بازی GTA 6 می‌توان چند قطعه‌ی متفاوت را شنید؛ در صحنه‌ای که گویی جیسون سوار خودرو است و سراغ تغییر کانال رادیو می‌رود. همچنین در تصاویر منتشرشده فعالیت‌هایی مانند مینی‌گلف، ماهی‌گیری، بیلیارد، بسکتبال، کایاک‌سواری و حتی مسابقه‌ی موتورسواری در دل گل‌ولای نیز دیده می‌شود.

برندهای آشنایی مانند Maibatsu در بازی حضور دارند. چرا که بازی‌سازهای راک‌استار مثل همیشه سعی کرده‌اند جهان بازی GTA 6 تا حد ممکن شبیه دنیای واقعی باشد و در عین حال گرفتار محدودیت‌های ناشی از لایسنس‌های رسمی نشود؛ لایسنس‌هایی که هم می‌توانند فروش بازی را در درازمدت محدود کنند و هم قوانین دست‌وپاگیری را روی سازندگان قرار دهند.

راک‌استار اطلاعاتی درباره‌ی مناطق مختلف ایالت لئونایدا منتشر کرد که نشان می‌دهد نقاط گوناگون نقشه، هویت‌هایی منحصربه‌فرد دارند. برای مثال شاید مغازه‌های منطقه‌ی Port Gellhorn اجناس ارزان‌تری بفروشند یا خیابان‌های آن ناامن‌تر باشند. به‌گونه‌ای که در متن رسمی می‌خوانیم: «در محله‌های این منطقه، بهتر است حواس‌تان به کیف پول‌تان باشد».

در نهایت، همه‌ی این‌ها در خدمت یک هدف مشخص هستند: سرگرمی شما. اگر به تابلویی دقت کنید که در سکانس شلیک لوسیا با نارنجک‌انداز به یک خودرو دیده می‌شود، یک جمله‌ی جالب روی آن توجه‌تان را جلب خواهد کرد: «خوش‌گذرونی هیچ مرزی نداره».

برای شناخت بیشتر کاراکترهای داستان بازی GTA 6 اول به سراغ جیسون می‌رویم. او به دنبال یک زندگی آرام و بی‌دردسر بود، اما دنیا با او سر سازگاری نداشت. جیسون بین آدم‌هایی بزرگ شد که با فریبکاری و کلاه‌برداری نفس می‌کشیده‌اند. مدتی به ارتش پیوست تا گذشته‌اش را پشت سر بگذارد، ولی اکنون خود را درگیر فعالیت‌هایی مرتبط با قاچاق مواد مخدر و خلافکارها می‌بیند. لوسیا قرار است مسیر زندگی جیسون را دگرگون کند. حالا باید دید که این دگرگونی مثبت خواهد بود یا منفی.

لوسیا از کودکی در محیطی سخت رشد کرد؛ به‌گونه‌ای که به‌محض یادگیری راه رفتن، مشت زدن را هم آموخت. به‌دلیل یکی از کارهایی که برای خانواده‌اش انجام داد، به زندان افتاد. اما پس از شانس آوردن و آزاد شدن، تصمیم گرفته که با تصمیمی هوشمندانه زندگی‌اش را متحول کند. او بچه‌ی لیبرتی‌سیتی است و اکنون می‌خواهد به آینده‌ای برسد که مادرش همیشه آرزویش را داشت. جیسون با تمام توان از لوسیا حمایت می‌کند و لوسیا می‌خواهد با بهره‌گیری از افراد کارآمد و هر چه که دارند، کار بزرگی را انجام دهد.

کال همپتون، دوست صمیمی جیسون و فردی است که با جدی گرفتن نظریه‌های توطئه، بیشتر وقتش را در خانه سپری می‌کند. او حتی به نوع پرواز پرنده‌های آسمان نیز شک دارد.

بوبی آیک، صاحب Jack of Hearts فردی است که از کف خیابان‌ها برخاست و خود را به رأس جامعه شهر وایس رساند. او با درآمد کلوپ، استودیوی موسیقی را تأمین مالی می‌کند و در عین حال درگیر تجارت مواد مخدر شده است تا هیچ‌وقت برای پرداخت هزینه‌های استودیو و کلوپ پول کم نیاورد. او در این مسیر با فردی به‌نام Dre Quan همکاری دارد که در قالب برند Only Raw Records با گروهی به‌نام Real Dimes قرارداد بست. اعضای این گروه، Bae Lox و Roxy، خوانندگان و دوستان قدیمی هستند؛ دو کاراکتر که دوست دارند با ترانه‌های رپ تندوتیز و ویدیوهای وایرال، به موفقیت برسند.

در تریلر نخست بازی، تمرکز زیادی روی نقش شبکه‌های اجتماعی و موسیقی در جهان بازی وجود داشت؛ از جمله معرفی گروهی با نام Dolls of Destruction. جزئیات این‌چنینی سبب می‌شوند که جهان بازی GTA 6 بتواند منحصر‌به‌فرد باشد. برای نمونه وجود باشگاه‌های ورزشی مختلف نظیر Narcos یا حتی گروه‌های موسیقی گوناگون با طرفداران خاص خود، همگی در خدمت خلق دنیایی زنده و پویا هستند.

رائول باتیستا نیز یکی از شخصیت‌های خاص بازی است؛ فردی بی‌پروا، عاشق خلاف و دیوانه‌ی پول که چندان اهل منطق و حساب‌و‌کتاب نیست. بسیاری از طرفدارها گمان می‌کنند آن سرقتی که به شکست منجر می‌شود و سرنوشت جیسون و لوسیا را تغییر می‌دهد، با دخالت او رخ می‌دهد.

برایان هدر، صاحب‌خانه‌ی جیسون، از قاچاقچیان قدیمی است که دوست دارد با همسر سومش به اسم لوری در قایق خوش بگذراند و کارهای غیرقانونی‌اش را به دیگران بسپارد. او دیالوگی دارد که می‌گوید: «انقدر تو اون هواپیما ... گذاشتم که اگه دود می‌شد، کل مردم ایالت لئونایدا می‌رفتن فضا». تا زمانی که جیسون خواسته‌های او را انجام دهد، می‌تواند در خانه‌اش زندگی کند. اما لوسیا این مکان را تنها به‌عنوان اقامتگاهی موقت پذیرفته است.

نکته‌ی جالب دیگر تریلر دوم جی تی ای 6، یکی از پلیس‌ها است که رفتارها و ویژگی‌های مشکوکی دارد. او ترکیبی از یک مامور فاسد و یک خلافکار فرصت‌طلب به‌نظر می‌رسد. تعدد حضورش در کات‌سین‌ها نیز این فرضیه را تقویت می‌کند که ممکن است نقش مهمی در داستان داشته باشد. آیا ممکن است او جیسون یا لوسیا را وادار به همکاری کند؟

تعدادی از نکاتی را که در ویدیو به آن‌ها پرداختم، در این نوشته نخواندید. ولی از آن سو برای آن‌هایی که مقاله را تا این‌جا خواندند، می‌توان به دو نکته‌ی بیشتر هم اشاره کرد که در زمان نوشتن سناریو ویدیو هنوز متوجه آن‌ها نشده بودم: ۱- مردمک چشم جیسون در شرایط نوری متفاوت مثل مردمک چشم ما کوچک و بزرگ می‌شود. ۲- خالکوبی روی بازوی چپ جیسون نشان می‌دهد که او احتمالا عضوی از نیروی هوایی ارتش و به‌صورت خاص از جمله افرادی بوده است که با چتر نجات از هواپیما به پایین می‌پرند تا در منطقه‌ای به‌خصوص برای انجام عملیات فرود بیایند.

بازی GTA VI در تاریخ ۲۶ می ۲۰۲۶ میلادی (۵ خرداد ۱۴۰۵ خورشیدی) همزمان با سالگرد خاکسپاری بانی و کلاید، برای ایکس‌باکس سری ایکس|اس، پلی استیشن 5 و پلی استیشن 5 پرو منتشر خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات