رازهای خفن Alan Wake؛ از ترس تاریکی تا گروه موسیقی معروف!
جهان متصل رمدی با هر عضو جدید، عجیبتر و عجیبتر میشود. آلن ویک این مسیر رو به رشد را آغاز کرد و به طور مداوم برای ارجاعات مختلف در دیگر بازیهای این استودیو از آن استفاده میشود. آلن ویک، همانطور که در ابتدای بازی متوجه میشویم، نویسندهای بسیار موفق است که به دنبال تعطیلاتی دور از چشم کنجکاو مردم و فشارهای ناشی از آن است. به لطف دهها صفحه دستنوشته درون بازی و یک کتاب از یک نویسنده خیالی، ما اطلاعات زیادی درباره اینکه آلن کیست و چگونه گذشتهاش همچنان بر او تاثیر میگذارد، میدانیم. اما در این مطلب به ۱۰ مورد از چیزهایی پرداختیم که احتمالا از این مجموعه نمیدانستید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.
ترس از تاریکی آلیس و کلیکر آلن
یکی از نقاط اصلی تمرکز در اوایل بازی روی شخصیت آلیس، همسر آلن و ترس بیاندازه او از تاریکی بود. جدا از تناقض خندهدار بین این ترس و فضای بازی، این موضوع دلیل آن است که آلن هر کاری از دستش بربیاید انجام میدهد تا برای آلیس یک منبع نور دست و پا کند. آلن هم مانند همسرش در کودکی تا حد مرگ از تاریکی میترسید اما بعد از اینکه مادرش به او کلیکر را هدیه داد که یادگاری از پدرش بود، توانست بر ترسش غلبه کند. کلیکر یک نماد بود که آلن به آن دل بسته بود و آن را به هوا میانداخت تا هیولاهای خیالیای که در تاریکی میخزند را از خود دور کند. چیزی که احتمالا متوجه آن نشدید این است که توماس زین کسی بود که کلیکر را از طریق قدرت دریاچه به داستان آلن ویک وارد کرد و به نظر میرسد که آلن تحت تاثیر شدید سالها تلاش توماس زین برای شکست دادن تاریکی قرار دارد.
پیشینه نویسندگی آلن
آلن در زمانی که داستان آلن ویک در جریان است، یک نویسنده موفق است که دچار حالتی به نام بنبست نویسندگان شده است. پرفروشترین اثر او یک مجموعه کتاب اکشن جنایی و ترسناک به نام مجموعه الکس کیسی است که شباهت داستانی زیادی با داستان مکس پین، دیگر بازی استودیو رمدی دارد و حتی در بازی Quantum Break نیز آن را میتوانیم ببینیم. تفاوت اصلی هم بین این دو شخصیت این است که الکس کیسی به جای اینکه مانند مکس پین یک کارآگاه خصوصی باشد، یک مامور افبیآی است. آلن ویک قبل از اینکه درگیر بنبست خود بشود توانسته بود ۶ کتاب از این مجموعه را منتشر کند. قبل از مجموعه الکس کیسی، آلن یک داستان کوتاه نوشته بود به نام Errand Boy که روی موضوعاتی از جمله غیبت پدر و جنگ میان روشنایی و تاریکی تمرکز داشت. بعدا هم شخصیت بری به آلن کمک کرد تا کتاب Night Springs را بنویسد و کمی بعد از به موفقیت رسیدن این کتاب هم آلن دست از نویسندگی برداشت.
نقش بسیار مهم کلی استوارت
بخش زیادی از آنچه درباره آلن میدانیم از طریق دیالوگهای شخصیت بری و کتاب پروندههای آلن ویک به دست میآید. پروندههای آلن ویک نوعی زندگینامه خاص است که توسط شخصیت کلی استوارت گردآوری شده. کلی خیلی مختصر و در جریان سکانس آغازین بازی حضور دارد اما نقشی حیاتی ایفا میکند چون او به طور وسواسگونهای به دنبال اطلاعات بیشتری درباره آلن و نقش او در نبرد بین روشنایی و تاریکی است و به نوعی بهعنوان پلی ارتباطی بین داستان آلن ویک و دنیای بیرون عمل میکند. برای درک کامل جهان داستانی بازی، خواندن کتاب او ضروری است. کلی استوارت زمانی وارد ماجرا میشود که کابوسهایی میبیند که در آنها فردی شبیه به آلن به طرز عجیبی ظاهر میشود. کلی که از این کابوسهای تکراری دیوانه شده است، در نهایت همسر و پسرش را ترک میکند تا به برایت فالز برود. در طول همین سفر و کارهای بعدی اوست که پروندههای آلن ویک شکل میگیرد. ارتباط او با آلن هرگز توضیح داده نمیشود و همین امر فضایی برای کابوسهای بیشتر او فراهم میکند، زمانی که حضور تاریک (Dark Presence) در نهایت دوباره پدیدار میشود.
بنبست نویسندگان و کنترل خشم
بری در طول بازی به وضوح بیان میکند که گذشته آلن لزوما بیعیب و نقص نبوده است. او به موقعیتی در گذشته که با پاپاراتزیها رخ داده است اشاره میکند و تلویحا میگوید که آلن ویک تقریبا به دلیل درست مدیریت نکردن توجه بیش از حد آنها و فشار برای انتشار کتابهای بیشتر، نزدیک بود سر از زندان درآورد. کاملا واضح است که او نمیخواهد به سمت نوشتن بیشتر یا کمک گرفتن از دکتر هارتمن سوق داده شود؛ کمااینکه که نیت اصلی آلیس از تعطیلاتشان در برایت فالز همین بود. مشکل او در نوشتن، بدترین جنبههای شخصیتی او را آشکار کرد چون او دو سال بیحاصل را به خوشگذرانی گذراند. آلیس به شکل مرتب آلن را تحت فشار قرار میداد تا بیشتر بنویسد اما این موضوع اغلب به دعوا منجر میشد و همین امر راه را برای تعطیلات برایت فالز باز کرد که به جدایی نابهنگام آنها انجامید. البته بداخلاقی و تندخویی او شاید صفتهای مثبتش را برای همسر و دوستانش پنهان کرده باشد اما رسیدن به این نقطه کمی زمانبر بود.
آقای اسکرچ
آقای اسکرچ (Mr. Scratch) همزاد آلن ویک است و از دل داستانهایی که مردم درباره آلن میگویند، ساخته شده است. به نظر میرسد قدرت دریاچه، شایعات پیرامون آلن را تجسم بخشیده و آنها را به موجودی تبدیل کرده است که تلاش میکند جلوی خروج آلن از مکان تاریک (Dark Place) را بگیرد. جاهایی در بازی نیز تلویحا اشاره میشود که آقای اسکرچ جای آلن را در سطح زمین گرفته است. بازی Alan Wake's: American Nightmare بر داستانهایی تمرکز دارد که با ظاهر شدن آقای اسکرچ در دنیای واقعی در حال شکلگیری هستند. آلن سعی میکند با تکیه بر داستانهای واقعی که در حال وقوع هستند خود را از تاریکی بیرون بکشد و این به یک دوئل بین او و آقای اسکرچ منجر میشود. به نظر میرسد که آقای اسکرچ در پایان بازی American Nightmare شکست میخورد اما مشخص نیست که این شکست چقدر قطعی است. یک آیتم جمعآوریشدنی در بستهالحاقی AWE بازی Control، عکسی از آقای اسکرچ را نشان میدهد که توسط آلیس ویک در سال ۲۰۱۷ گرفته شده است. این نشان میدهد که آقای اسکرچ، اگرچه در مکان تاریک شکست خورده اما همچنان جای آلن را در دنیای فیزیکی گرفته است. آلن در بازی Control به وجود او اشاره میکند و توماس زین هم میگوید که او بعدا با این مسئله برخورد میکند.
آلن ویک با صدای دکتر دارلینگ از بازی کنترل
آلن ویک توسط متیو پورتا صداگذاری شده است و اگر صدای او برایتان کمی آشنا به نظر میرسد به این دلیل است که متیو پورتا صداپیشه شخصیت دکتر دارلینگ در بازی کنترل هم بوده است. البته پورتا در نسخه اول بازی فقط صداپیشگی آلن ویک را برعهده داشت و فیزیک بدنی او را بازیگر دیگری به تصویر میکشید اما در بازی بعدی، هم صدا و هم فیزیک او به خصوص در قسمت کاتسین لایواکشنی که در آن جسی در حال تماشای ویدیویی از دکتر دارلینگ هنگام جستجوی خانه قدیمی است، استفاده میشود. در هر صورت اگر این دو شخصیت جایی در دنیای متصل رمدی با همدیگر یک صحنه مشترک داشته باشند، شرایط عجیبی پیش میآید.
خدایان پیر ازگارد
آلن ویک در مهمانخانه دکتر هارتمن با چند پیرمرد آشنا میشود که قبلا در بندی به نام خدایان پیر آزگارد (Old Gods of Asgard) بودند. خانه قدیمی آنها بخش جداییناپذیری از داستان آلن ویک است. موسیقی این بند توسط گروه Poets of the Fall اجرا میشود که در بازی مکس پین ۲ نیز یک آهنگ داشتند. این گروه در بازی کنترل نیز بازمیگردد و آهنگ Take Control را برای صحنهای که بازیکنان از هزارتوی خاکستر میگذرند، مینوازند.
ارتباط کتابهای آلن ویک با مکس پین
شغل آلن ویک به عنوان یک نویسنده، بخش حیاتی داستان بازی است. بازیکنان میتوانند عناوین چندین کتاب او را در طول فلاشبکها و هنگام قدم زدن در آپارتمانش در نیویورک ببینند. برخی از این عناوین شامل چیزهایی که میخواهم (The Things That I Want) و آنچه نمیتوانم فراموش کنم (What I Can't Forget) هستند که همگی عنوان فصلهایی از بازیهای مکس پین هستند. یکی از آنها نیز سقوط کیسی (The Fall of Casey) نام دارد که اشارهای به زیرعنوان مکس پین ۲ یعنی سقوط مکس پین (The Fall of Max Payne) دارد. حتی فونت کتابها نیز شبیه به فونت و طراحی مکس پین ۲ است.
ممکن است توماس زین در دنیای واقعی وجود نداشته باشد
در بازی کنترل، جسی در یک فایل صوتی مربوط به جلسه درمانیاش، به یک بیت شعر اشاره میکند که توسط توماس زین سروده شده است. این اشارهای است به شخصیتی از بازی آلن ویک که نقش او را جیمز مککافری بازی کرده است. نکته جالب این مکالمه اینجاست که درمانگر اصرار دارد توماس زین وجود ندارد. جسی اصرار میکند که این یک پنهانکاری دولتی است. در جریان مشکلات توماس زین در دهه ۷۰ میلادی، او خودش را در آثارش مرده و از هستی ساقط شده، نوشت. اینکه جسی فیدن او را چگونه میشناسد یک راز است اما احتمالا به ارتباط او با پولاریس مربوط باشد.
آلن ویک و سم لیک در برنامه تلویزیونی
آخرین قسمت بازی آلن ویک با یک فلاشبک شروع میشود که در آن آلن ویک خودش را در یک برنامه تلویزیونی تماشا میکند. در این برنامه تلویزیونی، نویسنده و کارگردان خلاق استودیو رمدی یعنی سم لیک افسانهای در کنار او نشسته است. او نه فقط به دلیل استعدادهای نویسندگیاش بلکه به این دلیل که مدل چهره مکس پین در اولین نسخه این بازی بود، برای گیمرها بسیار آشناست. چهرهای که او برای خود ساخته است به اندازه خود بازی و استودیو رمدی نمادین شده است.