حقایقی جالب از مجموعه Assassin's Creed؛ از دزموند تا الطائر!
مجموعه بازیهای Assassin's Creed هم مانند بسیاری از مجموعههای موفق دنیای بازیهای ویدیویی، از زمین خاکی شروع کرد. بسیاری از ما در نقش الطائر و در جریان سومین جنگ صلیبی خاورمیانه با اسسینز کرید آشنا شدیم و از تجربه پارکور جذاب، دقت تاریخی داستان و عناصر علمیتخیلی این مجموعه لذت بردیم. به همین دلیل، در این مطلب به چند حقیقت جالب از اولین بازی مجموعه اسسینز کرید پرداختیم.
ریبوت شاهزاده ایرانی
برای کسانی که اولین بار اسسینز کرید اصلی را بازی کردند بسیاری از عناصر گیمپلی مانند پارکور، بالا رفتن از در و دیوار و افتادن از ارتفاع، کمی بیش از حد آشنا بود. دلیل آن این بود که این بازی ابتدا قرار بود به عنوان ریبوت مجموعه Prince of Persia به بازار عرضه شود. این بازی که قرار بود با نام Prince of Persia: Assassin و به عنوان دنباله نسخه Sands of Time عرضه شود، توسط یوبیسافت رد شد چون تمرکز داستان آن روی شخصیت شاهزاده نبود. بنابراین با اعمال تغییراتی در داستان بازی، آن را با نام Assassin's Creed به بازار عرضه کردند.
فرقهای از دل تاریخ ایران باستان
گیمرهای خارجی زیادی هستند که اطلاعی از این موضوع ندارند اما گکنر گیمر ایرانی پیدا میشود که از این فکت مطلع نباشد که داستان اسسینز کرید بر پایه فرقهای مذهبی در کوههای الموت واقع در استان قزوین برگرفته شده است که حشاشین نام داشتند. حشاشین که در ایران باستان و شام حضور داشتند، گروهی شبه نظامی بودند که با ارتش ترکهای سلجوق به مبارزه میپرداختند. این فرقه پس از یورش مغولها به خاک ایران و در اختیار گرفتن حکومت در خاورمیانه از بین رفتند اما افرادی که از داستانهای آنها مطلع بودند، وقایع را تا جایی که به خاطرشان میآمد به نگارش درآوردند. حشاشین، قاتلانی آموزشدیده بودند برای اینکه اشخاص مهم و رهبران سیاسی و نظامی را از پا درآورند. البته در بازی کمی بیش از حد در مورد آنها اغراق شده است و دیگر تقریبا هیچ نسبتی بین روایت بازی و واقعیت تاریخی این گروه دیده نمیشود.
الموت، ولادیمیر بارتول
نقطه اتصال بازی و روایت تاریخی از فرقه حشاشین، رمانی است به نام «الموت» از ولادیمیر بارتول اسلوونیایی که در سال ۱۹۳۸ به رشته تحریر درآمده است. رمان الموت درباره حشاشین و رهبر آنها، حسن صباح است و بسیاری از المانهای آن در بازی نیز استفاده شده است. برای مثال جمله «هیچ چیز ابدی نیست؛ همهچیز مقطعی است» که به انگلیسی ترجمه شده است، از سری دیالوگهایی است که دستنخورده از رمان وارد بازی شدهاند. با اینکه این کتاب حالا بیش از ۱۰۰ سال از عمرش میگذرد اما بهواسطه اینکه به عنوان منبع الهام مجموعه اسسینز کرید شناخته میشود، هنوز هم فروش خوبی را تجربه میکند.
تیم مارکتینگ با ایده اصلی مخالف بود
انیموس یا همان عنصر علمیتخیلی اصلی بازی اسسینز کرید در ابتدا مورد توجه تیم مارکتینگ یوبیسافت قرار نگرفت و کاملا هم قابل درک است. این که شما به عنوان بازیکن در یک لحظه نقش یک شخصیت تاریخی را بازی کنید و لحظهای بعد تبدیل به شخصی از آینده شوید، ایدهای خارج از عرف و عجیب در آن زمان به حساب میآمد. اما این موضوع هم در ارتباط با بازی Prince of Persia: Sands of Time بود. به این صورت که در این بازی شاهزاده ایرانی در حال تعریف داستانی بود که قبلا اتفاق افتاده بود اما گویی در حال حاضر در حال رخ دادن است. به طریقی میتوان فهمید که انیموس هم در حال انجام همین کار بود البته به دلیل ارتباط نگرفتن بازیکنان با این ایده، بعدا تصمیم بر این شد که نقش انیموس را در مجموعه کمرنگ کنند. برای مثال در نسخه Black Flag دیگر خبری از انیموس نیست.
دزموند، اتزیو و الطائر یک مدل داشتند
فرانسیسکو راندز که مدل شخصیت دزموند بود، بعدا برای طراحی شخصیتهای الطائر و اتزیو نیز توسط یوبیسافت به کار گرفته شد. راندز توسط آژانس مدلینگ یوبیسافت و در جریان جستجوی این شرکت برای یک چهره مدیترانهای پیدا شد. هیچوقت معلوم نشد که اتفاقی بوده است یا از قصد اما راندز و شخصیت دزموند هر دو یک شغل داشتند و به عنوان متصدی بار امرار معاش میکردند.
صدای آشنای دزموند مایلز
اگر به صدای دزموند مایلز دقت کرده باشید احتمالا متوجه شدید که صدای بسیار آشنایی دارد. صداپیشه این شخصیت، نولان نورث است که برای تعداد بسیار زیادی از شخصیتهای تلویزیونی، سینمایی و بازیهای ویدیویی صداپیشگی کرده است. از جمله شخصیتهای معروفی که صدای نورث روی آنها شنیده میشود میتوان به شخصیت هادس در بازی God of War، شخصیت شاهزاده در Prince of Persia، شخصیت پنگوئن در Batman: Arkham Origins و شخصیت ددپول در چندین بازی مختلف اشاره کرد. صدای نورث را همچنین میتوانید در دنیای سریال انیمیشنی ریک و مورتی، روی شخصیت اسکوپی نوپرز پیدا کنید.
الطائر شنا بلد بود
یکی از حقیقتهای جالبی که در بازی وجود داشت این بود که شخصیت الطائر شنا بلد بود اما به واسطه یک گلیچ در سیستم انیموس، در آب غرق میشد. این موضوع در کاتسینی که در یکی از دنبالههای بازی وجود داشت توسط ربکا کرین توضیح داده شد. او همچنین توضیح داد که قابلیت شنا کردن بعدا به بازی اضافه شد چون به مرور زمان انیموس توسعه یافت. اما در واقعیت احتمالا به این دلیل بوده که توسعهدهندگان به دنبال یک چالش اضافی نبودند یا اینکه به نظرشان شنا کردن مسئله مهمی در گیمپلی بازی نبوده است. در هر صورت، بازخوردهای مردمی باعث شد تا تغییرات موردنظر طرفداران را در بازی اعمال کنند.
الطائر بن لا أحد
نام کامل الطائر را میدانستید؟ نام کامل او الطائر بن لا احد است. الطائر به فارسی به معنای «پرنده» و بن لا احد نیز به معنای «پسر هیچکس» است. اگر از طرفداران این مجموعه باشید متوجه میشوید که این اسم چقدر برای این شخصیت مناسب است. اول از همه به این دلیل که پرندهها بخش بزرگی از بازی هستند و نام شخصیت اصلی نیز به همین دلیل الطائر انتخاب شده است. بن لا احد نیز اشاره مستقیمی به یتیم بودن شخصیت الطائر دارد. او از کودکی توسط حشاشین بزرگ شد و نام پدر او نامشخص است.
شهر مصیاف واقعی است
مصیاف یک شهر باستانی در شمالغربی کشور سوریه است. حتی قلعهای که در بازی میبینید نیز دقیقا به همان شکل در مرکز شهر مصیاف قرار دارد. این قلعه به صورت تاریخی برای مدتی در کنترل حشاشین و احتمالا آن دسته از حشاشین که عضو زیرشاخه مذهبی نزاری اسماعیلی بودند، بوده است. این قلعه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی در دست بازسازی قرار گرفت و پس از آن برای بازدیدکنندگان عمومی گشوده شد. در جریان این بازسازی بود که تاریخشناسان متوجه تونلهای زیرزمینی مخفی و حمام عمومی داخل آن شدند. همانهایی که در بازی هم دیده بودیم.
المعلم هم واقعا وجود داشت
رشیدالدین سنان در اواخر قرن ۱۲ رهبر فرقه حشاشین بود و توسعهدهندگان نیز برای توسعه شخصیت المعلم، او را الگوی خود قرار دارند. بنا به دلایل حقوقی، یوبیسافت مجاز به استفاده از نام اصلی رشیدالدین سنان نبود بنابراین آنها از نام المعلم برای این شخصیت استفاده کردند. البته بعدا و در کتاب Assassin's Creed Infographics از نام واقعی سنان استفاده کردند و دلیل این نامگذاری را نیز توضیح دادند. کاش میتوانستیم نظر خود رشیدالدین سنان را درباره این مجموعه اقتباسی از گروه تحت کنترلش و نقش خود او به عنوان آنتاگونیست نسخه اول بدانیم اما متاسفانه هیچوقت نخواهیم فهمید.
رکوردهای گینس مجموعه Assassin's Creed
- بیشترین حضور روی جلد مجلات توسط یک بازی ویدیویی برای اسسینز کرید ۲ برای حضور روی جلد ۱۳۷ مجله مختلف در ۳۲ کشور جهان - ۲۰۰۱
- اولین بازی ویدیویی که از موتور گرافیگی Anvil برای توسعه آن استفاده شد برای بازی Assassin's Creed اصلی - ۲۰۰۷
- طولانیترین ماراتون بازی کردن اسسینز کرید با ۱۰۹ ساعت توسط ۳ گیمر بلژیکی برای بازی نسخه برادرهود - ۲۰۱۰
- بزرگترین طیف بمب در یک بازی ویدیویی با سبک مخفیکاری برای نسخه Revelation با بیش از ۳۰۰ نوع بمب مختلف - ۲۰۱۱
- کوتاهترین زمان توسعه یک بازی AAA در سبک مخفیکاری برای اسسینز کرید ۳ با ۳۵۰ روز توسعه - ۲۰۱۲
- پرامضاترین کارزار اینترنتی برای یک بازی از مجموعه اسسینز کرید برای کارزار «یوبیسافت: شخصیتهای زن قابل بازی بیشتری در نسخههای بعدی اضافه کن» با ۹۶۶۹ امضا - ۲۰۱۴
- بیشترین تعداد کشتی تخریب شده در نسخه Black Flag با ۵ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۱۵۶ کشتی - ۲۰۱۴
- پرفروشترین بازی ویدیویی با تم دزدان دریایی برای اسسینز کرید بلک فلگ با ۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار نسخه فروخته شده - ۲۰۱۵
- بیشترین تعداد پلتفرم پشتیبانی شده توسط یک مجموعه بازی مخفی کاری در قرن ۲۱ برای مجموعه اسسینز کرید برای پشتیبانی از ۱۶ پلتفرم مختلف - ۲۰۱۵
- بیشترین نرخ تکمیل کردن یک بازی روی پلی استیشن برای اسسینز کرید ۲ و ۱۵۷ هزار و ۵۸۶ نفر آن را ۱۰۰ درصد تکمیل کردند - ۲۰۱۷
- بیشترین تعداد دنبالکننده برای اکانت توییتر یک بازی ویدیویی اکشن ماجراجویی برای اکانت توییتر اسسینز کرید با ۴ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۶۵۰ دنبالکننده - ۲۰۱۸
- اولین برنده یک جایزه گرمی برای بهترین موسیقی متن یک بازی ویدیویی برای استفان اکونومو و موسیقی Dawn of Ragnarok برای بازی اسسینز کرید والهالا - ۲۰۲۳