حقایقی جالب از مجموعه Silent Hill؛ از نسخه آرکید تا تماس تلفنی!
اگر شما هم از آن دسته گیمرهایی باشید که در دنیای سرد و وحشتناک Silent Hill مدتی را وقت گذراندهاید احتمالا با ما همنظر هستید که یکی از درخشانترین ستارههای آسمان ژانر وحشت در دنیای بازیهای ویدیویی، بدون شک این مجموعه است. این فرنچایز تمام عناصر وحشت و بقا را با هنرمندی تمام از مجموعه Resident Evil وام گرفته است و به آن یک پیچش داستانی از نوع روانشناختی اضافه کرده است تا نوعی خاص از تجربه وحشت برای گیمرها بسازد که هم لرزه بر تن بیندازد و هم ذهن را به بازی بگیرد.
مجموعه سایلنت هیل نه فقط برای هیولاهایی که در خود جای داده است بلکه برای چیزهای واقعیای مثل غم از دست دادن همسر و فرزند، طرد شدن توسط والدین و مواردی از این قبیل، جزو بازیهایی است که هر کسی تاب و توان تجربه آن را ندارد. این بازی از ترسهای واقعی ما استفاده میکند تا در داستان خود پیچشهای ناراحتکننده ایجاد کند. این فرنچایز کار خود را از سال ۱۹۹۹ شروع کرد و با وجود پستی و بلندیهای متعددی که در این سالها شاهد آن بود اما هنوز هم بین گیمرهای جدید و قدیمی جایگاه ویژهای دارد. در این مطلب همراه ما باشید تا به تعدادی از حقایق جالبی که احتمالا از این بازی نمیدانستید، بپردازیم.
دلیل وجود پیرامید هد
شخصیت Pyramid Head یا کله هرمی، نماد وحشت در مجموعه سایلنت هیل است. او یکی از شناختهشدهترین شخصیتهای منفی دنیای بازی، حتی برای کسانی که سایلنت هیل بازی نکردهاند به حساب میآید. ماساهیرو ایتو، هنرمندی که شخصیت پیرامید هد و بسیاری از دیگر آرتورکهای داخل مجموعه سایلنت هیل را خلق کرده است، در یک مصاحبه دلیل اصلی وجود این هیولا را توضیح میدهد. به گفته ایتو، کله هرمی تجسم فیزیکی احساس گناهی است که جیمز درباره همسر بیمارش دارد.
پرستار را خبر نکنید
بازیکنان در بازی Silent Hill 2 برای اولین بار با پرستاری به نام Bubble Head یا کله حبابی آشنا میشوند که مانند کله هرمی، از شناختهشدهترین هیولاهای این مجموعه به حساب میآید. در واقعیت، پرستارها احساس راحتی و آسایش را با مراقبت کردن از افراد مریض در ذهن متبادر میکنند اما پرستارانی که در سایلنت هیل وجود دارند قطعا خودشان نیاز به درمان جدی دارند! این موجودات به دو دلیل در بازی وجود دارند: چهره مخدوش آنها نمایانگر اضطرابی است که جیمز هنگام تماشای مرگ همسرش در بیمارستان و در میان حلقه پزشکان و پرستاران، تجربه میکند و لباسهای تحریکآمیز آنها نیز نمادی از کلافگی جیمز به دلیل نداشتن رابطه زناشویی با همسر بیمارش است. این پرستاران ترکیبی عجیب از احساسات شخصیت اصلی بازی به حساب میآیند.
از نقاشیهای روی دیوار بیمارستان لذت بردید؟
قدیمیترها میگویند «تصاویر از هزاران کلمه گویاتر هستند» و تصاویری که روی دیوارهای بیمارستان بروکهیون دیده میشوند، به اندازه یک رمان در دل خود پیام نهفته دارند. احتمالا به یاد بیاورید که در سایلنت هیل ۲ تصاویری از چندین دهان مختلف روی دیوارهای بیمارستان وجود داشت. بعضی از این تصاویر شامل دهانهایی با سیمهای ارتودنسی و بعضی کاملا آغشته به خون بودند و کسی که در تصویر حضور دارد، یک خنده جنونآمیز را به نمایش گذاشته است. این تصاویر، نمادی از یک حقیقت تلخ هستند. این تصاویر نشاندهنده این هستند که آلسا گیلسپی، دختر دالیا گیلسپی که یکی از مهمترین شخصیتهای مجموعه هم هست، به کام جنون کشیده شده و دیوانه است. این تصاویر همچنین به نوعی نمایانگر هویت جهانی هستند که به آن «جهان دیگر» میگوییم و شخصیتهای بازی باید وارد آن شوند.
رابی، قاتل بغل کردنی
رابی خرگوشه یک عروسک مسکات از پارک تفریحی لیکساید در فرنچایز سایلنت هیل است. طبق تجربه میدانیم که لباسهای سایز انسان از حیوانات بدون روحی که در حال خندیدن هستند، چیزی جز دردسر نمیتوانند باشند. رابی را میتوانید در پارک تفریحی لیکساید و در حالی که دور دهانش را لکههای قرمزرنگ خون پوشاندهاند پیدا کنید. عروسکهای شکل رابی را میتوانید در دستان یک کودک هم در بازی ببینید. مشخص نیست که آیا کسی درون این لباس خرگوشی قرار دارد یا اینکه خود لباس زنده است و حرکت میکند اما یک تئوری وجود دارد که میگوید رابی در واقع شیاطین را از حضور شما باخبر میکند.
چه کسی در رادیو صحبت میکرد؟
نسخه P.T از مجموعه سایلنت هیل، یکی از ترسناکترین بازیهای ویدیویی تاریخ به حساب میآید که یک تریلر کوتاه و قابل تجربه از آن، کل جامعه طرفداران سایلنت هیل را ساعتها درگیر کرد تا تمام رازهای آن را رمزگشایی کنند. یکی از این رازهای سر به مهر مربوط به یک رادیو میشد که بازیکنان گاه و بیگاه از آن صدای یک مجری را میشنیدند که داستان یک قاتل وحشی را تعریف میکرد که این مجری احتمالا لیسا بود؛ همان روح مونثی که پروتاگونیست بازی را تعقیب میکرد. البته این رادیو به چیزهای بیشتری نیز اشاره داشت. در بین چیزهایی که از این رادیو شنیده میشد، یک پیام به زبان سوئدی نیز بود که به یک اپیزود از یک برنامه رادیویی به نام War of The Worlds ساخته اورسن ولز در سال ۱۹۳۸ اشاره داشت. در این پیام گفته میشود که بیگانگان فرازمینی همه را کنترل میکنند و هیچکس از تاثیر آنها در امان نیست؛ حتی پلیس.
سایلنت هیل در واقعیت
شهر سایلنت هیل واقعا وجود دارد. این بازی براساس اتفاقاتی ساخته شده که در شهر سنترالیا از ایالت پنسیلوانیای آمریکا رخ داد. یک آتشسوزی کوچک در این شهر در مدت کمی تبدیل به یک بحران بزرگ شد و بسیاری از معادن ذغالسنگ این شهر را تبدیل به مشعلهای بزرگی از آتش کرد که مدتها به سوختن ادامه دادند. در اوایل دهه ۹۰ میلادی این شهر تخلیه شد اما برخی از ساکنان آن تصمیم گرفتند تا در شهر بمانند که اکثرا هم افرادی مسن هستند. دولت با اینکه دستور تخلیه عمومی برای این شهر صادر کرده بود اما پس از مدتی تصمیم گرفت تا به این افراد اجازه دهد تا زمان مرگ خود در شهر بمانند. در خیابانهای این شهر نوشته شده است که ساکنان این شهر با بازدیدکنندگان رفتار خوبی ندارند بنابراین بهتر است قدم زدن در خیابانهای این شهر را به تجربه بازی سایلنت هیل محدود کنید.
ردپای یکی از خطرناکترین قاتلان سریالی تاریخ
برای هنرمندان موضوع عجیبی نیست که برای آثار خود از اتفاقات واقعی الهام یا وام بگیرند اما وقتی در مورد سایلنت هیل و موضوعات بسیار حساس آن صحبت میکنیم، اشاره به اتفاقات واقعی کمی ریسکی به حساب میآیند. خالقان سایلنت هیل ۲ در یکی از مصاحبههای خود اشاره میکنند که اسم ماری که برای همسر جیمز انتخاب شد در واقع از ماری آن نیکولاس و ماری جین کلی، اولین و آخرین مقتولین جک سلاخ، یکی از خطرناکترین قاتلان سریالی تاریخ الهام گرفته شده است. از آن جایی که ماری یک اسم بسیار مرسوم در آمریکا به حساب میآید، سازندگان میتوانستند هیچوقت به این موضوع اشاره نکنند اما به دلایلی تصمیم گرفتند که پرده از این راز بردارند.
تماس با پشتیبانی کونامی
هفتمین نسخه از مجموعه سایلنت هیل با نام Shattered Memories، قطعا جزو بهترینهای این مجموعه نیست. این بازی توسط استودیوی بریتانیایی Climax Studios تولید و در ابتدا فقط برای کنسول نینتندو Wii عرضه شد. البته بعدا این بازی با تغییراتی برای چند کنسول دیگر نیز عرضه شد که از جمله این تغییرات میتوان به جایگزین شدن یک تلفن همراه با رادیوی قدیمی شخصیت اصلی اشاره کرد. با این تلفن همراه میتوانستید با هر شمارهای تماس بگیرید اما احتمالا عجیبترین شمارهای که میشد با آن تماس گرفت و کسی واقعا جواب بدهد، شماره پشتیبانی واقعی شرکت کونامی بود که پس از چند بوق، خانم اپراتوری پاسخ میداد و خیلی مودبانه به شما اطلاع میداد که چون شما در شهر سایلنت هیل هستید، حتی از دست آنها هم کمکی برایتان برنمیآید.
یک نسخه آرکید هم وجود دارد
کونامی کمکم شروع به دست گرفتن پروسه تولید مجموعه سایلنت هیل کرد و با خود فکر کرد که میتواند با هزینه کمتر، یک محصول باکیفیتتر از آنچه شرکت Silent Team میساختند، بسازد. نتیجه این تفکرات، بازی Silent Hill: The Arcade بود که با استقبال چندانی هم مواجه نشد. گیمپلی بازیهای سایلنت هیل از این جهت محبوب بود که شما را در جایگاه شخصیتی میگذاشت که سردرگم، وحشتزده، بدون قدرت و تنها است. حالا چگونه میتوان هر چهار خصوصیت بازی را از بین برد؟ با تبدیل کردن آن به یک بازی شوتر در سبک بازی House Of The Dead که در آن هیولاهای بازی روی یک نوار نقاله به سمت شما میآیند و شما هم باید با اسلحه سبک خود به آنها تیراندازی کنید. چیزی که در نسخه آرکید سایلنت هیل شاهد آن بودیم.
رکوردهای گینس مجموعه سایلنت هیل
- اولین بازی در سبک بقا و وحشت برای کنسول پلی استیشن ویتا برای بازی Silent Hill: Book Of Memories - ۲۰۱۲
- اولین حالت چندنفره در یک بازی از مجموعه سایلنت هیل برای نسخه Book Of Memories که دهمین عضو این مجموعه بود - ۲۰۱۲
- رکورد سریعترین تمام کردن بازی سایلنت هیل ۲ روی کامپیوتر با ۴۴ دقیقه و ۱۸ ثانیه برای BIGMANJAPAN از کشور روسیه - ۲۰۱۴
- اولین تیزر قابلبازی برای کنسول برای دمو نسخه P.T از مجموعه سایلنت هیل - ۲۰۱۴
- اولین نسخه دمو کنسول که برنده جایزه بهترین بازی سال شد برای دمو نسخه P.T از مجموعه سایلنت هیل - ۲۰۱۴
- تحسینشدهترین بازی از مجموعه سایلنت هیل توسط منتقدان برای سایلنت هیل ۲ با میانگین نمره ۸۵/۸۲ درصد - ۲۰۱۵