بهترین بازی های کامپیوتر در ۱۰ سال گذشته که باید تجربه کنید

بهترین بازی های کامپیوتر در ۱۰ سال گذشته که باید تجربه کنید

جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۸

در این ویدیو و مطلب، به‌سراغ بهترین بازی های کامپیوتر در ۱۰ سال گذشته خواهیم رفت؛ بازی‌هایی که تجربه کردنشان می‌تواند برای همه لذت‌بخش باشد. همراه زومجی باشید.

کامپیوتر از گذشته تا امروز، یار همیشگی گیمر‌ها به‌حساب می‌آید؛ با اینکه بازی‌های ویدیویی تنها یکی از کاربرد‌های کامپیوتر به‌حساب می‌آیند، ولی خب هنوز هم کم نیستند افرادی در همه‌جای دنیا که از بازی کردن با ماوس و کیبورد این پلتفرم، لذت بسیار زیادی می‌برند. پیش از این در زومجی، مقالاتی با محوریت بهترین آثار کنسول‌های مختلف و مخصوصا کنسول‌های نسل هشتمی کار کرده‌ایم و خب این بار، نوبت کامپیوتر است که البته رویکرد‌مان نسبت به آن کمی متفاوت خواهد بود. 

با توجه به اینکه گستره زمانی بازی‌های کامپیوتر بسیار قدرت بیش‌تری نسبت به مثلا کنسول‌های نسل هشت دارد، تصمیم گرفتیم تا ابتدا در ویدیو و مقاله‌ای که در ادامه خواهید دید، سراغ بهترین بازی های کامپیوتر در ۱۰ سال گذشته، یا به طور دقیق‌تر از ابتدای ۲۰۱۰ تا انتهای ۲۰۲۰ بر اساس نمره متا برویم. اما این، به معنی فراموش کردن شاهکار‌های بزرگی که در این بازه زمانی قرار نمی‌گیرند نیست و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، سعی می‌کنیم در اوایل سال ۱۴۰۰ در مقاله‌ای جداگانه و کاملا اختصاصی، به سراغ شاهکار‌ها و آثار فراموش‌نشدنی پی سی هم، فارغ از محدودیت زمان و تاریخ عرضه برویم که ممکن است اشتراکاتی با لیست فعلی هم داشته باشد یا خیر. 

پس پیشنهاد می‌کنیم ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد هم سراغ معرفی مفصل‌تر بازی‌ها برویم؛ فقط در نظر بگیرید که به‌عنوان استثنا، بازی‌هایی که تعداد نقد‌های ثبت‌شده آن زیر ۱۰ عدد بود در لیست لحاظ نشده‌اند، بسته‌های الحاقی که نسخه اصلی‌شان در لیست بود در نظر گرفته نشده‌اند و مجموعه بازی‌هایی که چند نسخه از آن‌ها هم امکان حضور در لیست را داشتند، به آوردن نسخه‌ای که جایگاه بالاتر و بهتری دارد بسنده کرده‌ایم تا تنوع لیست بالاتر باشد:

تماشا در یوتیوب

بهترین بازی های کامپیوتر

شخصیت اصلی بازی Dead Cells در کنار قلعه

۴۰- Dead Cells

  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

در رتبه چهلم بهترین بازی های کامپیوتر، بازی Dead Cells از استودیو موشن تویین قرار گرفته است. یک بازی اکشن پلتفرمر مترویدونیا و روگ‌لایت که در آن، بازیکنان شخصیتی را هدایت می‌کنند و باید برای رسیدن به محیط‌های بالاتر و در نهایت هم هدف آخر بازی تلاش کنند. با اینحال این کار به همین سادگی هم نیست و دد سلز،‌ از آن دست بازی‌هایی است که بارها و بارها در آن با مرگ مواجه خواهید شد و باید با آغاز از جایی که شروع کرده بودید، دوباره برای رسیدن به موفقیت بیش‌تر تلاش کنید. 

البته یکی از مواردی که دد سلز را به چنین تجربه ارزشمندی تبدیل کرده، ارزش قائل شدن آن به تلاش‌های بازیکن است و با وجود مرگ‌های متوالی، مواردی هم به‌دست می‌آورد که باعث می‌شوند به مرور از تجربه بازی دلسرد نشوید. سیستم مبارزات بسیار جذاب، تنوع بالای تجهیزات و همینطور جلوه‌های بصری و صوتی واقعا عالی، باعث شده‌اند تا دد سلز یک بازی موفق باشد که می‌توان ساعت‌های طولانی با آن سرگرم شد و از تجربه‌اش لذت برد. 


قهرمان بازی Pillars of Eternity کنار آتش

۳۹- بازی Pillars of Eternity

  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

استودیو آبسیدین را می‌توان یکی از بهترین‌ها در زمینه ساخت بازی‌های نقش آفرینی دانست و خب به همین دلیل هم قرار گرفتن بازی Pillars of Eternity این استودیو در رتبه سی و نهم بهترین بازی های کامپیوتر، اصلا اتفاق عجیب و دور از انتظاری نیست. Pillars of Eternity در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و اگر دلتان هوس یک بازی نقش آفرینی با حال و هوای آثار کلاسیک این سبک خواسته، مطمئن باشید که ارزش تجربه بسیار بالایی دارد. 

Pillars of Eternity به‌لطف یک کمپین کیک استارتر ساخته شد؛ جایی که در مجموع ۴ میلیون دلار بودجه برای بازی جمع شد که تا آن زمان، رکورد بیش‌ترین حمایت از یک بازی در کیک استارتر بود. همین عملکرد مستقل، به آبسیدین این اجازه را دارد که دقیقا مطابق سلیقه خودش بازی را بسازد و نتیجه هم که خب شگفت‌انگیز بود! Pillars of Eternity از یک طرف داستان جذابی برای تعریف کردن دارد ولی خب مهم‌ترین ویژگی آن، چیزی نیست جز گیم پلی سرگرم‌کننده و عمق بالای المان‌های نقش آفرینی‌اش؛ به طوریکه خیلی راحت می‌توانید شخصیت دلخواه خودتان را بسازید و با انواع و اقسام مهارت‌ها و ارتقا‌های موجود، او را دقیقا به کاراکتری که مدنظر دارید، تبدیل کنید. 


کلمنتاین در پوستر بازی The Walking Dead

۳۸- بازی The Walking Dead: A Telltale Game Series

  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

استودیو تل‌تیل گیمز را، قبل از اینکه با آن وضعیت عجیب به تعطیلی کشیده شود، با بازی‌های خاطره‌انگیزی به‌یاد داریم که قطعا یکی از بهترینِ آن‌ها، چیزی نیست جز مجموعه اصلی مردگان متحرک که اولین بار در سال ۲۰۱۲ در قالب یک تجربه اپیزودیک شروع شد و در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر هم در رتبه ۳۸ دیده می‌شود. 

فصل اول بازی واکینگ دد تل‌تیل گیمز، از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و در مجموع ۶ اپیزود شد. بازی به‌قدری داستان تاثیرگذاری روایت و بازیکنان را درگیر آن می‌کرد که در پایان سال ۲۰۱۲، واکینگ دد حتی به‌عنوان بازی سال هم انتخاب شد و به‌نوعی حتی می‌توان گفت که زمینه‌ساز موفقیت‌های بسیاری بود که تل‌تیل در ادامه به‌دست آورد. یکی از مزیت‌های اصلی واکینگ دد برای افرادی که این روز‌ها بخواهند به‌سراغش بروند، در دسترس بودن تمام اپیزود‌ها و حتی فصل‌های منتشر‌شده از آن است؛ پس اگر تا امروز این بازی را تجربه نکرده‌اید، فرصت خوبی است تا مخصوصا در تعطیلات پیش‌رو به سراغش بروید. 


کلیر و لیان در بازی رزیدنت اویل 2 ریمیک

۳۷- بازی Resident Evil 2

  • نمره در متاکریتیک: ۸۹

از رزیدنت ایول 2 اصلی همیشه به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک ترسناک بقا اسم می‌بریم و در سال ۲۰۱۹ بود که کپکام، نسخه ریمیک این بازی را منتشر کرد؛ بازی که از قضا استقبال خیلی خوبی هم از آن شد و به همین دلیل هم شاهد قرار گرفتنش در رتبه ۳۷ بهترین بازی های کامپیوتر هستیم. 

Resident Evil 2 بازیکنان را به شهر راکون‌سیتی می‌برد؛ جایی که لیان اس.کندی و کلیر ردفیلد، هرکدام با انگیزه‌های خاصی پا به این شهر گذاشته‌اند و درگیر کابوسی مملو از زامبی‌ها و ترس و وحشت می‌شود. ریمیک رزیدنت ایول ۲، جدا از اینکه بسیاری از عناصر نسخه اصلی را حفظ کرده بود، ویژگی‌های جدیدی از تغییر زاویه دوربین گرفته تا موارد دیگر هم دارد و در مجموع، با اینکه برخی طرفداران نسخه اصلی انتقاد‌هایی هم به آن داشتند، ولی اثری است که می‌توان از بازی کردنش لذت برد. 


فرمانده سامورایی بازی توتال وار شوگان ۲

۳۶- بازی Total War Shogun 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

سری توتال وار، جزو مجموعه بازی‌های استراتژی قدیمی است که در نسخه‌های مختلفش، بازیکنان را به بازی‌های تاریخی متفاوتی برده و در ترکیبی از یک استراتژی نوبتی با نبرد‌های همزمان در مقیاس بزرگ، تجربه‌های شیرینی را تقدیم طرفداران این سبک کرده است. نسخه‌ای که در فهرست فعلی قرار گرفته، Total War Shogun 2 محصول سال ۲۰۱۱ است. 

Total War Shogun 2 همانطور که از اسمش هم می‌توان متوجه شد، بازیکنان را به کشور ژاپن و در قرن شانزدهم می‌برد؛ زمانی که نسخه اول Shogun هم در آن جریان داشت. طبق معمول، بازیکنان در کمپین بازی با انتخاب یکی از رهبران وارد تجربه‌ای نوبتی می‌شوند که در آن باید با اتخاذ تصمیمات درست سیاسی، اقتصادی و نظامی، به موفقیت برسند. نبرد‌های همزمان مشهور سری هم این بار با حضور سامورایی‌ها و نیرو‌های دیگر جریان دارند و در مجموع بازی جذابی پدید آورده‌اند.


موجود مکانیکی بازی Into the Breach

۳۵- بازی Into the Breach

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

استودیو سابست‌گیمز پس از تجربه بازی موفق بازی FTL: Faster Than Light، در دومین ساخته خودش به اسم Into the Breach، اثری خلق کرد که شاید در ظاهر و نگاه اولیه یک بازی بسیار ساده و معمولی به‌نظر برسد، ولی در واقع یک تجربه استراتژی شدیدا اعتیادآور و سرگرم‌کننده است. 

داستان Into the Breach، در آینده روایت می‌شود؛ جایی که انسان‌ها برای مبارزه با موجوداتی که به زمین حمله کرده‌اند، از تجهیزات مکانیکی عظیم‌جثه‌‌ای،‌ هرکدام با خصوصیات منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند. روند بازی در اصل یک استراتژی نوبتی است که باید سعی کنید در قالب مراحل مختلف، نقشه را پاک‌سازی کنید. قسمت‌های مختلف نقشه، تاثیرات متفاوتی روی عملکرد شما خواهند گذاشت و البته این امکان را فراهم می‌کنند تا با کمی خلاقیت، به روش‌های متنوعی نبردهای بازی را پشت سر بگذارید. 


قهرمانان Guild Wars 2 و مبارزه با باس عظیم جثه

۳۴- بازی Guild Wars 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

بازی‌های با‌کیفیت و درجه یک MMORPG روی کامپیوتر کم نیستند و خب به همین دلیل هم در رتبه سی‌وچهارم فهرست بهترین بازی های کامپیوتر، شاهد بازی Guild Wars 2، محصول سال ۲۰۱۲ هستیم. 

Guild Wars 2 یک بازی با حال و هوای فانتزی است که بازیکنان را به جهان تایریا می‌برد تا ماجراجویی خاص خودش را در این جهان بزرگ و پرجزییات داشته باشد. یکی از ویژگی‌های خاص بازی که آن را به اثری ارزشمند تبدیل کرده، داستان آن است که تصمیمات بازیکن و اقداماتش،‌ تاثیر زیادی روی آن می‌گذارد. سازندگان Guild Wars 2 همچنین تا امروز محتویات زیادی هم برای بازی منتشر کرده‌اند که آن را بیش از پیش گسترده‌تر و جذاب‌تر کرده است. 


نبرد خیر و شر و لوگوی بازی دوتا 2

۳۳- بازی Dota 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

بازی Dota 2 قطعا معرف حضور همه گیمر‌ها و مخصوصا گیمر‌های کامپیوتر است. نسخه اول دوتا، یک ماد برای بازی وارکرفت ۳ بود که پس از موفقیت و محبوبیت فوق‌العاده‌اش، ولو تصمیم گرفت تا سازنده اصلی آن ماد را استخدام و رسما ساخت Dota 2 را آغاز کند. 

Dota 2 به‌عنوان یک بازی MOBA، یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین بازی‌هایی است که مخصوصا مسابقات مشهور آن با جوایز شگفت‌انگیز، طرفداران خیلی زیادی دارند و تیم‌هایی از سراسر دنیا، هنوز هم پس از گذشت ۸ سال از انتشار این بازی، برای موفقیت در آن تلاش و تمرین می‌کنند. صد البته که این وسط پشتیبانی خوب سازندگان از بازی در سال‌های گذشته هم بی‌تاثیر نبوده و همه این‌ها، Dota 2 را به یکی از بهترین بازی های کامپیوتر تبدیل کرده‌اند.


آدام جنسن در پوستر بازی Deus Ex: Human Revolution

۳۲- بازی Deus Ex: Human Revolution

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

سری نسبتا قدیمی Deus Ex هم از آن دست بازی‌های ارزشمندی است که اگر به هر دلیلی تا به امروز به‌سراغ آن نرفته‌اید، مطمئن باشید که بازی‌های واقعا خوبی را از دست داده‌اید. در بین نسخه‌های مختلف این سری هم Deus Ex: Human Revolution که در رتبه سی و دوم فهرست بهترین بازی پی سی ما دیده می‌شود، یکی از بهترین نسخه‌ها است. 

Deus Ex: Human Revolution بازیکنان را در نقش آدام جنسن به سال ۲۰۲۷ و جهانی سایبرپانکی می‌برد و تجربه اکشن نقش آفرینی درجه‌یکی است که هنوز هم پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال، بعید است آن را بازی کنید و از گیم‌پلی جذابش لذت نبرید. یکی از نکات ارزشمند بازی در کنار داستان و اتمسفر واقعا خوب، بحث آزادی‌عمل و گستردگی بالای مکانیک‌های بازی است که به‌تان اجازه می‌دهد با خلاقیت خودتان بازی را پیش ببرید. 


اطلس در کنار کره زمین در بازی Civilization V

۳۱- بازی Civilization V

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

پلتفرم پی سی بدون شک بهترین پلتفرم برای تجربه بازی‌های استراتژی است و به همین دلیل هم تا دلتان بخواهد، بازی و مجموعه‌های استراتژی ارزشمندی روی آن پیدا می‌شوند که انصاف نیست در موردشان صحبت کنیم و اشاره‌ای به سری Civilization، میراث فراموش‌نشدنی سید میر، نداشته باشیم. نسخه‌ای از این مجموعه هم که برحسب نمره متا در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر قرار گرفته، Civilization V، محصول سال ۲۰۱۰ است. 

مثل نسخه‌های دیگر این سری، Civilization V هم امکان انتخاب از بین تعداد زیادی از رهبران مشهور تمدن‌های مختلف را برای‌تان فراهم می‌کند و بعد در قالب تجربه‌ای نوبتی، باید سعی کنید در جنبه‌های مختلف پیشرفت کنید و در نهایت به پیروزی برسید. تنوع تمدن‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هرکدام در کنار جذابیت و اعتیادآور بودن خود بازی، Civilization V را به اثری تبدیل کرده‌اند که قطعا و حتما ارزش تجربه خیلی بالایی دارد. 


لوگوی بازی بازی Bayonetta

۳۰- بازی Bayonetta

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

استودیو پلاتینیوم گیمز در تاریخ فعالیت خودش بازی‌های بسیار خوب و موفقی خلق کرده که Bayonetta هم یکی از آن‌ها و حتی جزو بهترین‌ها در بین آن‌ها است. اولین نسخه Bayonetta در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و پس از گذشت هفت سال، بالاخره کاربران کامپیوتر هم این امکان را پیدا کردند تا در سال ۲۰۱۷ آن را تجربه کنند. خبر خوب اینکه حتی گذر این سال‌ها هم تاثیر بدی روی کیفیت Bayonetta نداشت و این بازی، روی پی سی هم با اقبال عالی از طرف منتقدین همراه شد. 

Bayonetta یک تجربه هک اند اسلش سریع و نفس‌گیر است که در آن با هدایت کاراکتر بایونتا و به‌لطف قابلیت‌های متنوع و گسترده‌ای که بازی در اختیارتان می‌گذارد، ساعت‌ها هیجان خالص از جنس کشتن دشمنان کوچک و بزرگ را پشت سر خواهید گذاشت. 


لوگوی بازی Tetris Effect

۲۹- بازی Tetris Effect

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

تتریس هم از آن دست بازی‌های قدیمی است که تقریبا همگی با آن آشنا هستیم و از آن کنسول‌های دستی سیاه و سفید قدیمی گرفته تا روی پلتفرم‌های دیگر و حتی موبایل، ساعت‌ها مشغول چرخاندن بلوک‌ها و جاگذاری آن‌ها شده‌ایم. راستش را بخواهید هنر اصلی بازی Tetris Effect، محصول سال ۲۰۱۸ (نسخه کامپیوتر ۲۰۱۹) این بود که توانست این ایده قدیمی را با حال و هوایی جدید ارائه کند و شدیدا هم در این کار موفق باشد. 

Tetris Effect که در رتبه بیست و نهم بهترین بازی های کامپیوتر قرار گرفته، از همان فرمول همیشگی تتریس بهره می‌برد اما خب اولا بازی از نظر هنری واقعا عالی است؛ ترکیب ایده‌آل افکت‌های بصری و نورپردازی‌های چشم‌نواز با موسیقی‌های درجه‌یک توانسته‌اند همان اصطلاحا خانه‌سازی همیشگی خودمان را در قالبی واقعا هیجان‌انگیز ارائه کنند و صد البته که همراهی این‌ها با گیم‌پلی اعتیادآور بازی، منجر به‌اثری شده که تجربه‌اش به همه پیشنهاد می‌شود. 


اژدهای اصلی بازی بازی World of Warcraft: Cataclysm

۲۸- بازی World of Warcraft: Cataclysm

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

هرچند در مقاله بعدی بهترین بازی PC که در مقدمه اشاره کردیم خیلی بیش‌تر از بلیزارد خواهیم گفت، ولی این شرکت در فهرست فعلی بهترین بازی های کامپیوتر هم نمایندگان خوبی دارد که یکی از آن‌ها، World of Warcraft: Cataclysm است. در اینکه WoW یکی از تاثیرگذار‌ترین بازی‌های تاریخ است شکی نداریم و خب بسته Cataclysm آن هم که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، تجربه این بازی را بیش از پیش جذاب‌تر می‌کرد. 

Cataclysm، سومین بسته الحاقی بزرگ WoW به‌حساب می‌آید که تغییراتی اساسی در آن به‌وجود آورد؛ از بالا بردن سطح نهایی بازیکنان گرفته تا تغییراتی کلی در محیط‌های بازی و بخشیدن حال و هوای متفاوت به آن‌ها، اضافه کردن دانجن‌های جدید به بازی و حتی اضافه کردن دو نژاد جدید که البته این‌ها، تنها بخشی از ویژگی‌های مهم و بسیار زیاد Cataclysm بودند. 


لوگوی بازی Final Fantasy XIV: Shadowbringers

۲۷- بازی Final Fantasy XIV: Shadowbringers

  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

پس از بسته الحاقی بازی WoW، به یک بسته الحاقی دیگر برای یک بازی MMORPG دیگر می‌رسیم که البته این‌بار، شاهد اثر به‌مراتب جدیدتری هستیم. بله منظورم Final Fantasy XIV: Shadowbringers، محصول سال ۲۰۱۹ است. 

Final Fantasy XIV: Shadowbringers اتفاقات داستانی بازی اصلی را گسترش می‌دهد و با اضافه کردن محتویات بسیاری به گیم‌پلی آن، ارزش تجربه بازی را به‌قدری بالا می‌برد که در همان سال ۲۰۱۹، توانست در مراسم و رسانه‌های مختلفی نامزد بهترین بسته الحاقی سال شود. اگر طرفدار نسخه MMORPG فاینال فانتزی هستید، این بسته الحاقی و محتویاتش را نباید از دست بدهید. 


آنا در کنار حیوانات بازی Spelunky 2

۲۶- بازی Spelunky 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

دروغ چرا؛ Spelunky 2 از آن دست بازی‌هایی است که اصلا نمی‌فهمیم و نمی‌دانیم چرا باید دوستش داشته باشیم ولی خب مساله اصلی، اینجاست که شروع کردن این بازی شاید دست خودمان باشد اما تمام کردنش،‌ اصلا و ابدا! Spelunky 2 که البته نسخه اولش هم شرایط حضور در فهرست فعلی را داشت و برای تنوع بیش‌تر به یکی از آن‌ها اشاره کردیم، جزو بازی‌های جدید فهرست به‌حساب می‌آید که اواخر ۲۰۲۰ منتشر شد. 

Spelunky 2 یک بازی پلتفرمر دو‌بعدی است که در آن، شخصیت آنا، دختر کاراکتر نسخه اول، را هدایت می‌کنیم که به‌دنبال پدر و مادرش می‌گردد. برای این منظور باید وارد محیط‌های مختلف بازی شوید و با استفاده از تجهیزاتی که دارد و صد البته در راس همه سرعت‌عمل و دقت بالای خودتان، به‌سلامت از آن‌ها عبور کنید؛ اتفاقی که اصلا و ابدا هم راحت نیست و بی‌اغراق، Spelunky 2 از آن بازی‌های واقعا سختی است که اگر به سراغش می‌روید، خودتان را برای بارها و بارها مردن آماده کنید؛ اتفاقی که البته تضادی با جذابیت بازی ندارد و حتی با وجود مرگ‌های متوالی و زیاد، دل کندن از Spelunky 2 واقعا سخت است. 


مبارز در بازی Dark Souls 2

۲۵- بازی Dark Souls 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

شاید دلیلی دارد که بازی‌هایی با خصوصیات نزدیک به‌هم در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر کنار هم قرار می‌گیرند اما به هر حال پس از دو بسته الحاقی، این بار نوبت به دو بازی با درجه سختی بالا رسیده و پس از Spelunky 2، در رتبه بیست و پنجم هم شاهد دارک سولز ۲ هستیم. دارک سولز ۲ از یک نظر دیگر هم با اسپلانکی وضعیت مشترکی دارد و آن هم اینکه نسخه سوم این مجموعه هم می‌توانست در رتبه چهلم قرار بگیرد که به‌خاطر نکته ذکر‌شده در مقدمه، دارک سولز ۲ را که جایگاه بهتری دارد در لیست قرار داده‌ایم. 

راستش را بخواهید به‌نظرم نوشتن توضیحات زیاد در مورد دارک سولز ۲ و کیفیت بالای این مجموعه، صرفا تکرار مکررات است؛ پس شاید بهتر باشد به این بسنده کنیم که اگر به هر دلیلی تا امروز این سری را بازی نکردید، حتی اگر به این دلیل که شاید حس کنید حوصله درجه سختی بالایش را ندارید، پیشنهادم این است که خودتان را از آن محروم نکنید! چرا که حتی با‌وجود سختی بالا، با کمی وقت گذاشتن و حوصله‌ به‌خرج دادن، می‌توانید غرق دنیایی تاریک و در عین‌حال لذت‌بخش شوید که خب کم هستند بازی‌هایی که پشت سر گذاشتن چالش‌ها در آن‌ها، تا این حد لذت‌بخش باشد. 


محیط شهری بازی Disco Elysium

۲۴- بازی Disco Elysium

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

در سال ۲۰۱۹ بازی‌های مختلفی منتشر شدند و تا دلتان بخواهد آثار کوچک و بزرگ ارزشمندی داشتیم؛ ولی بی‌دلیل نبود که بازی Disco Elysium در مراسم گیم آواردز تا این حد موفقیت بود و از جایزه بهترین روایت گرفته تا جوایزی چون بهترین بازی مستقل سال را تصاحب کرد. حتی اجازه بدهید تا کمی توضیحات را شخصی کنم و بگویم که به‌شخصه اگر بخواهم فقط یک بازی از سال ۲۰۱۹ را به کسی پیشنهاد کنم، همین Disco Elysium خواهد بود؛ چرا که خب همه‌مان با آثار بزرگ آن سال آشنا هستیم و این اثر، جزو بازی‌هایی است که راحت می‌توان نادیده گرفت و تجربه ارزشمندش را از دست داد. 

Disco Elysium، یک تجربه به معنی واقعی کلمه نقش آفرینی است؛ نه در این تعریف که می‌توانید کاراکتری بسازید، او را قوی کنید و بعد هم مشغول لت و پار کردن بقیه شود؛ بلکه با این تعریف که در بازی شما واقعا می‌توانید شخصیتی را که ترجیح می‌دهید و دوست دارید برای کاراکترتان تعریف کنید و آنقدر خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های ریز و درشتی وجود دارند و از آن مهم‌تر این موارد آنقدر خوب روی روند بازی تاثیر می‌گذارند که Disco Elysium، ارزش تکرار و تجربه شدیدا بالایی به‌دست می‌آورد. 


نینجا در بازی Mark of the Ninja

۲۳- بازی Mark of the Ninja

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

Klei Entertainment هم از آن دست استودیو‌هایی است که بازی‌های واقعا خوبی در کارنامه‌اش دیده می‌شوند و در بین آن‌ها، Mark of the Ninja اثری است که در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر قرار گرفته است. 

Mark of the Ninja در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و در حالی که بازی پلتفرمر دو‌بعدی قبلی همین استودیو یعنی Shank یک تجربه خشن و سریع بود که بازیکنان را به کشتن سریع و خشن دشمنان تشویق می‌کرد،‌ Mark of the Ninja ویژگی‌های مخفی‌کاری را وارد فرمول آثار ساید اسکرولینگ دو‌بعدی این استودیو کرد و حسابی هم خوش درخشید. روند بازی واقعا سرگرم‌کننده است و حس هدایت یک نینجا را خیلی خوب منتقل می‌کند و همراهی این ویژگی با مواردی چون طراحی بصری خوب هم مزید بر علت شده‌اند تا Mark of the Ninja، به بازی موفق و یکی از بهترین بازی های پی سی تبدیل شود.


دنیای رنگارنگ و شخصیت های بازی Fez

۲۲- بازی Fez

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

نوبتی هم که باشد، نوبت یک بازی پازل است و خب در این سبک بازی Fez در رتبه بیست و دوم بهترین بازی های کامپیوتر قرار می‌گیرد. Fez از آن دست بازی‌هایی است که هرچند در سبک کلی پازل ساخته شده اما خب ایده خاص و خلاقانه‌اش، آن را به اثری متفاوت و منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. 

داستان بازی Fez، از این قرار است که در ابتدای بازی،‌ شخصیت آن متوجه می‌شود که جهان دوبعدی خودش فقط یکی از چهار وجه جهانی بزرگ‌تر و سه‌بعدی است و خب روند بازی هم با همین ایده شکل می‌گیرد؛ جایی که بازیکنان باید با چرخش بین جهان‌های مختلف، معما‌های بازی را حل کنند و پشت سر بگذارند. Fez آنقدر پازل‌های جذابی دارد و کلا آنقدر ماجراجویی در دنیای رنگارنگ و بامزه‌اش لذت‌بخش است که حتی در سال ۲۰۱۲، توانست جایزه بازی سال یوروگیمر را هم دریافت کند. اگر به هر دلیلی تا امروز فرصت تجربه Fez را نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید. 


بتمن بر فراز شهر آرکام در بازی Batman: Arkham City

۲۱- بازی Batman: Arkham City

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

استودیو راک‌استدی در مجموع بازی‌های واقعا خوبی با محوریت بتمن ساخت که خب نماینده آن‌ها در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر، نسخه دوم یا همان Batman: Arkham City است. بازی که پس از موفقیت Batman: Arkham Asylum و در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و با الهام از یک مجموعه کمیک، روایت جذابی از مبارزه بتمن با دشمنانش ارائه کرد. 

Batman: Arkham Asylum یک بازی سوم‌شخص جهان‌باز به‌حساب می‌آید که از یک طرف داستان خیلی خوبی با حضور چهره‌های آشنای کمیک‌های بتمن و دشمنان شرور او روایت می‌کند و از طرف دیگر، چیزی که بازی را به تجربه واقعا خوبی تبدیل کرده گیم‌پلی روان و جذاب آن است؛ جایی که سازنده‌ها به‌خوبی توانایی‌های بتمن را به دنیای ویدیو گیم آورده‌اند و در کنار مهارت‌های مبارزاتی وی، تجهیزات آشنای او را هم با مکانیکی تاثیرگذار در روند بازی ارائه کرده‌اند که تمام این‌ها، باعث می‌شوند تا چه طرفدار بتمن باشید و چه خیر، از این بازی لذت زیادی ببرید. 


فرمانروایان بازی Crusader Kings III

۲۰- بازی Crusader Kings III

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

یکی از بازی‌های جدیدی که در فهرست قرار گرفته، Crusader Kings III، ساخته استراتژی شرکت پارادوکس است که می‌توان آن را از بازی‌های واقعا موفق سال گذشته میلادی هم دانست. Crusader Kings III که پس از سال‌ها پشتیبانی و انتشار بسته‌های الحاقی مختلف برای نسخه دوم منتشر شد، خیلی خوب موفقیت آن را ادامه داده و حتی پیشرفت‌هایی داشته که باعث می‌شوند تجربه مدرن‌تر و جذاب‌تری باشد.

Crusader Kings III یک تفاوت اساسی با خیلی از بازی‌های استراتژی دارد و آن هم تمرکز واقعا بالایش روی بحث داستان و شخصیت‌پردازی افراد است؛ اتفاقی که معمولا در آثار این سبک دیده نمی‌شود و بیش‌تر شاهد بازی‌های گیم‌پلی محور هستیم. اما خب در Crusader Kings III،‌ بازی بیش از هر چیزی این حس را منتقل می‌کند که شما یک شخصیت در این دنیای بزرگ هستید و خب با تصمیماتی که می‌گیرید و کارهایی که انجام می‌دهید، باید سرنوشت خودتان، حکومتی را که ممکن است رهبری کنید و افراد نزدیک‌تان را رقم بزنید. شاید در نگاه و برخورد اول، Crusader Kings III بازی سخت و پر از پیچیدگی‌های مختلف به‌نظر برسد، ولی حتی افرادی که به‌هیچ‌وجه با آن آشنا نیستند هم می‌توانند با کمی حوصله به‌خرج دادن، غرق در لذتی شوند که بعید می‌دانیم به این زودی‌ها از آن سیر شوید. 


خانه در بازی Kentucky Route Zero Act III

۱۹- بازی Kentucky Route Zero Act III

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

هرچند در رتبه نوزدهم بهترین بازی های کامپیوتر شاهد Kentucky Route Zero Act III هستیم، ولی همین ابتدا اشاره کنیم که فارغ از بحث رتبه‌بندی، اگر می‌خواهید به‌سراغ این اثر بروید، باید از همان قسمت اول آن را آغاز کنید و غرق در روایتی شوید که تا آخرین لحظه از قسمت آخر بازی،‌ حسابی میخکوب‌تان می‌کند. به بیان بهتر و دقیق‌تر، اگر تا الان Kentucky Route Zero را تجربه نکرده‌اید، واقعا خوش به حالتان! چرا که مجبور نیستید دیگر منتظر انتشار قسمت بعدی باشید و همین ایام تعطیلات پیش‌رو، بهترین فرصت است تا بیش از این خودتان را از این نعمت محروم نکنید و از تجربه اثری با یک روایت داستانی فوق‌العاده، لذت ببرید. 

Kentucky Route Zero از آن بازی‌هایی است که خب با داستانش شناخته می‌شود و همه‌چیز در بازی، در خدمت روایت این داستان تاثیرگذار است؛ آنقدر تاثیرگذار که بازی حتی در جوایز گیم آواردز سال گذشته در بخش بازی‌های تاثیرگذار نامزد هم شده بود. به نظرم تمام این تفاسیر، برای قرار گرفتن کنتاکی روت زیرو در فهرست بهترین بازی PC کافی باشد. 


اسنیک و لوگوی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

۱۸- بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

هرچند جدایی هیدئو کوجیما از کونامی با حاشیه‌های عجیبی همراه شد و حتی چنین شایعه‌هایی در مورد آخرین ساخته او در کونامی یعنی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain هم وجود داشتند و مسائلی مثل حذف شدن بخش‌هایی از بازی و موارد دیگر را در اخبار می‌شنیدیم، ولی با همه این‌ها، آخرین نسخه درست و حسابی از متال‌گیر تا به امروز مورد استقبال طرفدارانش قرار گرفت و در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر هم در جایگاه هجدهم دیده می‌شود. 

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بازهم بازیکنان را با شخصیت اسنیک همراه می‌کند تا یک بار دیگر،‌ غرق داستانی پُر از پیچیدگی‌های مختلف شود؛ داستانی که در آن مثل نسخه‌های قدیمی مجموعه متال گیر، شاهد ارجاعات و حتی انتقاد‌هایی از خیلی از مسائل روز هستیم. در کنار داستان پرجزییات، Metal Gear Solid V: The Phantom Pain از نظر گیم‌پلی هم به‌عنوان یک بازی جهان‌باز مخفی‌کاری، گستردگی بالایی دارد و آنقدر مکانیک‌های جذاب و متنوعی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا به روش‌های دلخواه و خلاقانه،‌ دشمنان را از بین ببرد و ماموریت‌هایش را به پایان برساند. 


شخصیت گنجی در بازی Overwatch

۱۷- بازی Overwatch

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

در رتبه هفدهم بهترین بازی های کامپیوتر، شاهد بازی دیگری از بلیزارد هستیم که وقتی در دست ساخت بود، خیلی‌ها به موفقیت آن شک داشتند؛ چرا که بلیزارد این بار سراغ تجربه جدیدی رفته بود و می‌خواست یک شوتر اول‌شخص چندنفره بسازد که مخصوصا در بازار شلوغ بازی‌های این سبک، به‌نظر می‌رسید چالش‌های سختی پیش‌رو داشته باشد. ولی خب اورواچ ساخته و منتشر شد و آنقدر موفق بود که هنوز هم با گذشت پنج سال، افراد زیادی مشغول تجربه آن هستند. 

Overwatch اثری رقابتی و چندنفره است که یکی از ارکان اصلی آن، قهرمان‌های بازی به‌حساب می‌آیند؛ قهرمان‌هایی که هرکدام خصوصیات منحصربه‌فردی دارند و همین هم بازی کردن با تک تک آن‌ها را به چالشی جذاب تبدیل می‌کند. صد البته که به جز تنوع بالا در بین قهرمانان، نقشه‌های مختلف، حالت‌های بازی جذاب و مکانیک‌های کلی بازی هم آنقدری ارزشمند هستند که بتوان ساعت‌های زیادی غرق تجربه اورواچ شد. به‌علاوه بلیزارد مدام با محتویات و همینطور رویداد‌های جدیدی سعی می‌کند تا بازی آن ماهیت زنده بودنش را حفظ کند و همین هم از عواملی است که بازیکنان را درگیر اورواچ می‌کند.


هواپیما بر فراز ابرها در Microsoft Flight Simulator

۱۶- بازی Microsoft Flight Simulator

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

آخرین نسخه از سری شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت را شاید بتوان در یک صفت به بهترین شکل معرفی کرد و آن هم بازی کامل است. Microsoft Flight Simulator که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و از طریق گیم پس هم می‌توان آن را بازی کرد، آنقدر پرجزییات و باکیفیت ساخته شده که اگر طرفدار هواپیما باشید، که خب بهشت شما به‌حساب می‌آید و اگر هم قبلا چنین آثاری را تجربه نکرده‌اید، بازی کاملا پتانسیل علاقه‌مند کردن شما را دارد. 

Microsoft Flight Simulator به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با انتخاب هواپیمای دلخواه‌شان، سفری را روی نقشه شدیدا وسیع بازی آغاز کنند؛ نقشه‌ای که اطلاعات آن از نقشه‌های بینگ گرفته شده و البته برای داشتن تجربه ایده‌آل در بازی، باید ارتباط اینترنتی مناسبی هم داشته باشید. جدا از کامل بودن بازی از حیث گیم‌پلی و داشتن تنوع بالایی از هواپیما‌ها، Microsoft Flight Simulator به شکل اعجاب‌انگیزی از نظر بصری هم زیبا است و پرواز برفراز محیط‌های مختلف در بازی، لذت و آرامش عجیبی دارد. 


کرو در بازی Dishonored

۱۵- بازی Dishonored

  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

هرچند نسخه دوم Dishonored در زمان انتشار درگیر یک سری مسائل فنی عجیب و غریبی شد، ولی در کل مجموعه دیسانرد هم جزو بازی‌های واقعا ارزشمندی است که می‌توان حتی فارغ از بحث سلیقه هم آن را به همه پیشنهاد کرد. با این توضیحات، قسمت اول دیسانرد که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، در رتبه پانزدهم بهترین بازی های کامپیوتر دیده می‌شود. 

Dishonored بازیکنان را به شهر دان‌ول می‌برد؛ جایی که اجساد در گوشه و کنار آن دیده می‌شوند و تاریکی و کثافت همه‌جا را فرا گرفته است. شخصیت کورو که هدایتش را در بازی برعهده داریم، پس از اتهاماتی که در اول داستان متوجه‌اش می‌شود، به دنبال گرفتن انتقام است و در این راه، از انواع و اقسام روش‌های مرگبار برای از بین بردن دشمنان و موانعی که سر راهش قرار می‌گیرند، استفاده می‌کند. گیم‌پلی Dishonored گستردگی بسیار بالایی دارد؛ به طوریکه بازی بیش‌تر ابزار‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد و بعد انتخاب با خودتان است تا هرطور که می‌خواهید، از آن‌ها برای رسیدن به اهداف‌تان استفاده کنید. سبک طراحی منحصربه‌فرد دیسانرد هم مزید بر علت شده تا شاهد اثر واقعا خوبی باشیم که حتی جوایزی چون بهترین بازی مراسم بفتای سال ۲۰۱۳ هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود.


شخصیت ها و باس های بازی Undertale

۱۴- بازی Undertale

  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

بارها و بارها در مورد Undertale، ساخته ارزشمند توبی فاکس صحبت کرده‌ایم و یک بار دیگر هم شاهد هستیم که این بازی توانسته خودش را به فهرست بهترین بازی های کامپیوتر هم برساند. Undertale در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و آنقدر موفق بود که در مراسم‌های معتبر مختلفی از گیم آواردز گرفته تا دایس،‌ نامزد جوایز مختلفی هم شد. 

داستان بازی Undertale در مورد کودکی است که وارد جهان زیرزمین شده و برای اینکه بتواند به سطح زمین برگردد، باید موانع مختلفی را پشت سر بگذارد. در این راه، کاراکتر بازی را دشمنان متفاوتی روبه‌رو می‌شود که مبارزه با هریک از آن‌ها، حال و هوای خاصی دارد و اگر بازی را تجربه نکرده باشید، بهتر است بگویم با چیزی که کلا از مبارزه کردن با دشمن در بازی‌های دیگر در ذهن دارید، متفاوت است. همین مساله هم یکی از دلایلی به‌حساب می‌آید که Undertale را به بازی متفاوت و صد البته موفقی تبدیل کرده است. اگر دلتان یک اثر نقش آفرینی خاص و متفاوت می‌خواهد، Undertale را از دست ندهید. 


آماتراسو در بازی Okami HD

۱۳- بازی Okami HD

  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

هیدکی کامیا هم یکی از آن بازیساز‌های شرقی دوست‌داشتنی است که نمی‌توان منکر نقش پررنگش در مجموعه‌هایی چون رزیدنت ایول شد یا سری دویل می کرای‌اش را فراموش کرد. یکی دیگر از بازی‌های شدیدا ارزشمند میکامی اما چیزی نیست جز Okami؛ بازی که حتی اگر مثل خود من خیلی طرفدار آثار شرقی هم نباشید، باز می‌توان تجربه کردنش را پیشنهاد کرد. 

بازی Okami اولین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر شد اما خب نسخه‌ای از آن که در فهرست پیش‌رو قرار گرفته، ریمستر بازی است که در سال ۲۰۱۷ روی پلتفرم‌های مختلف از جمله کامپیوتر منتشر شد. Okami HD داستانی برگرفته از فرهنگ عامه ژاپن است و روایت نجات زمین از تاریکی توسط آماتراسو یا همان الهه خورشید را روایت می‌کند که در هیبت یک گرگ سفید با او همراه می‌شویم. در Okami HD، همه‌چیز واقعا دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش است؛ از گشت و گذار در جهان بازی گرفته تا مبارزه با تاریکی و برگرداندن نور. 


شخصیت Zagreus در بازی Hades

۱۲- بازی Hades

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

انتشار به‌صورت ایرلی اکسس، در سال‌های گذشته به چند بازی واقعا موفق منجر شده که یکی از آن‌ها هم قطعا بازی Hades است. Hades به‌عنوان جدید‌ترین بازی استودیو سوپرجاینت گیمز، پس از اینکه تقریبا دو سال در قالب نسخه ایرلی اکسس در دسترس بود، در سال ۲۰۲۰ رسما منتشر شد و همین بهبود‌هایی که بر اساس بازخوردهای کاربران روی بازی اعمال شده بود، در نهایت اثری را پدید آورد که مثل همان توصیفی که برای اسپلانکی به کار بردم، شروع کردنش شاید با خودتان باشد ولی تمام کردنش قطعا با شما نخواهد بود!

داستان بازی روگ‌لایک Hades، در مورد شخصیتی به اسم Zagreus است که سعی دارد از جهان زیرزمین فرار کند و خودش را به کوه المپوس برساند. در این راه، تا دلتان بخواهید مبارزات نفس‌گیری انتظاراتان را می‌کشند که در آن‌ها، بارها و بارها کشته خواهید شد و باید با تجربیاتی که به‌دست می‌آورید مجددا تلاش کنید. در چنین بازی‌هایی، ارزش قائل شدن برای وقت بازیکن اهمیت زیادی دارد و خب Hades هم خیلی خوب به این قضیه توجه کرده تا حتی با وجود بارها بازی کردن، بازی تکراری و حوصله‌سربر نشود. خلاصه که اگر دلتان یک بازی واقعا اعتیادآور می‌خواهد، Hades را از دست ندهید. 


اعضای گروه داچ در بازی Red Dead Redemption 2

۱۱- بازی Red Dead Redemption 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

از همه صحبت کردیم و خب کم کم وقت آن است که به‌سراغ راک‌استار دوست‌داشتنی هم برویم! اولین نماینده این شرکت در فهرست بهترین بازی PC،‌ چیزی نیست جز جدید‌ترین بازی آن‌ها یعنی Red Dead Redemption 2. بازی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و بازیکنان را برای یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی و پرجزییات، به غرب وحشی برد. 

Red Dead Redemption 2، از نظر داستانی حکم یک پیش‌درآمد را برای نسخه Red Dead Redemption دارد و این بار ما را با شخصیت آرتور مورگان همراه می‌کند تا در روز‌هایی که گروه داچ ون در لیند پس از یک سرقت ناموفق در حال فرار از دست قانون است،‌ با آن‌ها همراه شویم. Red Dead Redemption 2 از آن دست بازی‌هایی است که واقعا هر انتظاری را که از یک اثر جهان‌باز داشته باشید، جواب می‌دهد! اگر دلتان یک دنیای بزرگ و پر از جزییات ریز و درشت می‌خواهد، رد دد ۲ در خدمت شما است! اگر به دنبال داستانی با شخصتی‌پردازی واقعا عالی کاراکتر‌ها هستید، رد دد ۲ چنین داستانی ارائه می‌دهد. در کنار همه این‌ها هم باید اشاره‌ای به واقع‌گرایی بسیار بالای بازی داشته باشیم که شاید البته به‌مذاق خیلی‌ها خوش نیاید، ولی دروغ چرا؛ حسابی در بازی جواب داده آن را به اثری شدیدا خوش‌ساخت تبدیل کرده است. 


دریا و محیط سرسبز بازی Minecraft

۱۰- بازی Minecraft

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

شاید وقتی که مارکوس پرسون برای اولین بار کارهای ساخت ماینکرفت را انجام می‌داد، خودش هم تصور نمی‌کرد که روزی این بازی، به پرفروش‌ترین بازی تاریخ تبدیل شود! اما خب ماینکرفت ساخته شد و آنقدر موفق بود که حتی مایکروسافت را خرید موجانگ، استودیو سازنده اثر، ترغیب کرد. 

چیزی که ماینکرفت را تا این حد به تجربه موفق و ارزشمندی تبدیل کرده، در پس همین بلوک‌های به‌ظاهر ساده مخفی شده است؛ بله، منظورم دقیقا آن حس لذت‌بخش آزادی‌عمل و استفاده از خلاقیت است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت و مرزبندی‌های عجیب و غریب، آنچه را که در ذهن دارد در بازی خلق کند و در جهانی که خلق کرده، مشغول ماجراجویی شود. ماینکرفت که این روز‌ها روی پلتفرم‌های مختلفی در دسترس قرار دارد، جزو بازی‌هایی است که پس از آغاز آن حساب زمان از دست خارج می‌شود و خیلی وقت‌ها خودمان را در حالتی پیدا می‌کنیم که ساعت‌ها مشغول ساخت و ساز با این بلوک‌ها و ماجراجویی در این دنیای بی‌حد و مرز هستیم. 


انسان ها در بازی StarCraft 2: Wings of Liberty

۹- بازی StarCraft 2: Wings of Liberty

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

بازهم نماینده‌ای دیگر از بلیزارد و این بار، یک بازی استراتژی به اسم StarCraft 2: Wings of Liberty. استارکرفت 2 با فاصله‌ای ۱۲ ساله از نسخه اول و در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و نشان داد که استارکرفت هنوز هم مجموعه شدیدا محبوبی است و صد البته پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ادامه دادن دارد. 

StarCraft 2: Wings of Liberty در واقع اولین قسمت از پازل داستانی کلی استارکرفت ۲ است که بعدا با محتویات Heart of the Swarm و Legacy of the Void ادامه پیدا کرد و خب با یک اثر استراتژی همزمان طرف هستیم که هم بخش کمپین داستانی درست و حسابی دارد، هم می‌توان در حالت بازی شخصی‌سازی‌شده آن به ساخت و ساز و نبرد مشغول شد و صد البته که نباید از نبرد‌های چندنفره بازی هم غافل شویم که حسابی تجربه‌ای رقابتی و هیجان‌انگیز را رقم می‌زنند. تمام این‌ها، دست به دست هم داده‌اند تا استارکرفت ۲، در رتبه نهم بهترین بازی های کامپیوتر قرار بگیرد. 


کلاس های مختلف بازی Divinity: Original Sin II

۸- بازی Divinity: Original Sin II

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

در رتبه هشتم بهترین بازی های کامپیوتر، به یک نقش آفرینی دیگر و این بار از استودیو لارین می‌رسیم که انصافا در سال‌های اخیر، حق بزرگی بر گردن طرفداران نقش آفرینی کلاسیک داشته است. بله منظورم بازی Divinity: Original Sin II است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و قطعا در سبک خودش یکی از بهترین بازی های است که طی سالیان گذشته شاهدش بودیم. 

Divinity: Original Sin II در اولین برخورد، بازیکن را با زیبایی‌های بصری خودش شگفت‌زده می‌کند و از این نظر،‌ واقعا در سطح بالایی است و طراحی محیط‌های متنوع آن و کلا جزییات گرافیکی‌اش، کیفیت خوبی دارند. اما در پس این ظاهر زیبا، باطنی حتی زیبا‌تر هم دیده می‌شود. پس از اینکه شخصیت خودتان را بسازید و جزییاتش را انتخاب کنید، تجربه‌ای نقش آفرینی را آغاز خواهید کرد که حسابی عمیق و حسابی هم سرگرم‌کننده است؛ از مکانیک‌های ارتقا و شخصی‌سازی کاراکتر گرفته تا سیستم لوت و همینطور نبرد‌های تاکتیک‌محور و نوبتی بازی که واقعا هم نفس‌گیر می‌شوند. در یک کلام، Divinity: Original Sin II هر آنچه را که از یک بازی نقش آفرینی بخواهید دارد!


الیکس در دنیای بازی Half-Life: Alyx

۷- بازی Half-Life: Alyx

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

طرفداران سری هف لایف، سال‌های سال از ولو خواهش و حتی التماس کردند تا شاید کمی دلش به‌رحم بیاید و آن طلسم عجیب نسخه سوم را برای این سری بشکند. اما خب ولو پس از تمام این درخواست‌ها، در نهایت تصمیم گرفت به‌سراغ هف لایف برود، اما به شیوه خودش و کاملا متفاوت از خواسته طرفداران! نتیجه این تصمیم، معرفی و انتشار بازی Half-Life: Alyx در قالب یک بازی واقعیت مجازی بود!

با اینکه Half-Life: Alyx به دلیل وابسته بودن به تجهیزات واقعیت مجازی برای اکثرمان دور از دسترس است، ولی یک نکته مهم در رابطه با آن وجود دارد؛ آن هم اینکه این بازی استقبال فوق‌العاده منتقدین را در پی داشت و قرار گرفتنش در رتبه هفتم بهترین بازی پی سی هم این موضوع را نشان می‌دهد. پس شاید همین برای ولو کافی باشد تا بداند که این سری، هنوز هم پتانسیل و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و شاید بتوانیم کمی بیش‌تر خودمان را امیدوار کنیم که موفقیت این بازی بتواند باعث شود که روزی، بالاخره واقعا بتوانیم هف لایف ۳ را که سال‌ها منتظرش بودیم، تجربه کنیم. 


گرالت در برابر دشمنان در بازی The Witcher 3

۶- بازی The Witcher 3

  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

هرچند سی دی پراجکت رد در سایبرپانک ۲۰۷۷، ساخته جدیدش، درگیر مشکلات و حواشی عجیب و غریبی شده، اما این دلیل نمی‌شود که بتوانیم ساخته ارزشمند و فراموش‌نشدنی قبلی آن‌ها یعنی ویچر ۳ را نادیده بگیریم؛ بازی که در رتبه ششم بهترین بازی های کامپیوتر قرار گرفته و هم نسخه اصلی‌اش و هم بسته‌های الحاقی آن، امتیازهای خیلی خوبی از منتقدین دریافت کرده‌اند. 

The Witcher 3 یک بار دیگر بازیکنان را با گرالت دوست‌داشتنی همراه می‌کند که این بار، هدف اصلی‌اش پیدا کردن سیری است. با این حال در کنار این هدف اصلی، بازی دنیایی از ماموریت‌های اصلی و فرعی دیگر را هم برای بازیکنان تدارک دیده که نتیجه آن، یک تجربه بسیار طولانی و بسیار هم سرگرم‌کننده است؛ تجربه‌ای که گاهی در آن به داستان کاملا شخصی یک فرد وارد می‌شویم و به حل مشکلش کمک می‌کنیم و گاهی هم در برابر موجوداتی وحشی و عظیم‌جثه قرار می‌گیریم که کشتنش، فقط از گرالت برمی‌آید! علاوه بر داستان واقعا قوی، The Witcher 3 از نظر گیم پلی هم بازی خوبی است و با اینکه همیشه انتقاد‌هایی از سیستم مبارزات آن دیده می‌شود، اما خب در کل همه‌چیز در این بازی آنقدر سرگرم‌کننده است که سخت می‌توان دوستش نداشت و از آن لذت نبرد. 


لوگوی بازی Bioshock Infinite و الیزابت

۵- بازی Bioshock Infinite

  • نمره در متاکریتیک: ۹۴

در جایگاه پنجم از فهرست بهترین بازی پی سی، شاهد آخرین نسخه از سری بایوشاک یا همان Bioshock Infinite هستیم که آخرین بازی منتشر‌شده از کن لوین تا به امروز هم به‌حساب می‌آید و راستش را بخواهید، از آن دست بازی‌هایی است که اصلا چه طرفدار سبکش باشید یا خیر، نباید بازی کردنش را از دست بدهید و حتی بی‌اغراق، از آن بازی‌هایی است که می‌توان به‌جرات آن را شاهکار خطاب کرد. 

اما اینکه چرا می‌توان نسخه سوم بایوشاک را شاهکار خطاب کرد، به این دلیل است که واقعا بازی از هر نظر عالی است؛ Bioshock Infinite برخلاف دو نسخه قبلی، بازیکنان را به شهری به اسم کلمبیا می‌برد که این بار، نه در زیرِ آب بلکه بر فراز ابر‌ها بنا شده است؛ شهری خیالی و در عین حال بی‌نهایت چشم‌نواز که در آن، شاهد یک روایت داستانی فوق‌‌العاده تاثیرگذار هم هستیم که سخت می‌توان تا فهمیدن پایانش از آن دل کند. Bioshock Infinite به همین روال از نظر گیم‌پلی هم شوتر جذابی است و خب یک بازی،‌ برای تبدیل شدن به اثری شگفت‌انگیز مگر چیز دیگری هم لازم دارد!


شپرد و دوستان در بازی Mass Effect 2

۴- بازی Mass Effect 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۴

شاید برای مخاطبانی که به هر دلیلی ذهنیت‌شان از مس افکت فقط اثری به اسم Andromeda است، قرار گرفتن مس افکت 2 در رتبه چهارم بهترین بازی های کامپیوتر کمی عجیب باشد؛ ولی خب واقعیت این است که برخلاف Andromeda، سه نسخه اصلی و در واقع سه‌گانه اصلی مس افکت، آنقدر بازی‌های ارزشمند و درجه‌یکی هستند که قرار گرفتن‌شان در چنین جایگاهی اصلا و ابدا هم تعجب‌برانگیز نیست!

با اشاره به این موضوع، به‌طور دقیق‌تر نسخه‌ای که در فهرست بهترین بازی پی سی دیده می‌شود بازی Mass Effect 2، محصول سال ۲۰۱۰ است که البته به‌عنوان یک پیشنهاد، اگر می‌خواهید به‌سراغش بروید، بهتر است سه‌گانه را به‌صورت کامل تجربه کنید؛ چرا که مس افکت کلا جدا از اینکه یک بازی نقش آفرینی پرجزییات و عالی است، داستان بسیار خوبی هم دارد و برای اینکه بهتر از ماجرا‌های کاپیتان شپرد لذت ببرید، باید کل سه‌گانه را بازی کنید. مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه ریمستر سه نسخه اول مس افکت هم به‌زودی منتشر می‌شود و اگر اتفاق بدی برایش رخ ندهد، می‌تواند بهترین گزینه برای تجربه این سه‌گانه برای اولین بار یا تجدید خاطره با آن باشد. 


زاده اژدها در بازی اسکایریم

۳- بازی The Elder Scrolls V: Skyrim

  • نمره در متاکریتیک: ۹۴

هر سال بازی‌های خیلی زیادی ساخته می‌شوند که برخی از آن‌ها هم به آثار واقعا موفقی تبدیل می‌شود؛ اما در این بین یک تعداد محدودی از بازی‌ها را می‌توان پیدا کرد که جدا از موفق بودن، به معنی واقعی کلمه تاثیرگذار هم باشند و در گذر زمان هم ارزش‌شان حفظ شود. اسکایریم، محصول سال ۲۰۱۱ بتسدا، یکی از همین دست بازی‌ها است که هم آثار مختلف دیگری از آن الهام گرفته‌اند و هم اینکه خود بازی هنوز هم پس از این همه سال، شدیدا ارزشمند است و به همین دلیل هم در جایگاه سوم بهترین بازی های کامپیوتر دیده می‌شود. 

داستان اسکایریم، از جایی آغاز می‌شود که پس از ساخت شخصیت خودتان، در موقعیت اعدام قرار می‌گیرید؛ اما وقوع یک اتفاق و ظاهر شدن یک اژدها، موجودی که خیلی‌ها تصور می‌کردند دیگری خبری از آن‌ها نیست، جان شما را نجات می‌دهد و البته آغازی است بر یک ماجراجویی شدیدا عظیم که بدون اغراق حتی پتانسیل چند ماه سرگرم کردن شما را هم دارد. در گوشه و کنار دنیای بزرگ اسکایریم، انواع و اقسام ماجرا‌ها انتظارتان را می‌کشند و اصلا جدا از بحث ماموریت‌های متنوع اصلی و فرعی، در خودِ گشت‌و‌گذاری که در دنیای بازی دارید هم اتفاقات شگفت‌انگیزی را تجربه خواهید کرد. 

اگر به هر دلیلی تا امروز سراغ اسکایریم نرفته‌اید، از این فرصت تعطیلات پیش‌رو استفاده کنید و با شروع نسخه ریمستر آن، از یک نقش آفرینی عالی لذت ببرید.


دو ربات در دنیای بازی Portal 2

۲- بازی Portal 2

  • نمره در متاکریتیک: ۹۵

ایده بازی Portal، از یک پروژه دانشجویی شروع شد که بعد‌ها، ولو آن را در قالب یک بازی در مجموعه Orange Box منتشر کرد و خب استقبال از این بازی، چه از طرف منتقدین و چه از طرف گیمر‌ها، آنقدر عالی بود که ولو تصمیم گرفت نسخه دوم آن را هم بسازد که با کسب نمره متای عالی ۹۵، در رتبه دوم بهترین بازی های کامپیوتر دیده می‌شود. 

Portal 2 یک تجربه پازل به‌حساب می‌آید که در آن، با استفاده از یک اسلحه مخصوص، باید پورتال‌هایی ایجاد کنید و به این طریق معما‌ها را حل کنید؛ ایده‌ای بسیار ساده که در عمل منجر به خلق پازل‌های واقعا شگفت‌انگیزی شده است و حسابی ذهن بازیکنان را به چالش می‌کشد. البته در پسِ این تجربه پازل، مجموعه پورتال از نظر داستان و روایت هم واقعا غنی است؛ بازی جهانی مشترک با هف لایف دارد و در حالی که وقایع نسخه اول آن، بین قسمت‌های اول و دوم هف لایف جریان دارند، وقایع پورتال ۲ سال‌ها پس از اتفاقات هف لایف ۲ و نسخه اول روایت می‌شود. 

پورتال ۲ در زمان انتشار، به‌موفقیت واقعا خوبی دست پیدا کرد و جدا از نمره‌های عالی، جایزه بهترین بازی مراسم گلدن جوی‌استیک را کسب کرد و رسانه‌های معتبری چون آی‌جی‌ان و یوروگیمر هم آن را بهترین بازی سال دانستند. 


سه شخصیت اصلی بازی GTA V

۱- بازی GTA V

  • نمره در متاکریتیک: ۹۶

GTA V کلا از هر نظر، یک شگفتی در بین بازی‌های ویدیویی است و به همین دلیل قرار گرفتنش در رتبه اول بهترین بازی PC در ۱۰ سال گذشته هم جای تعجیب چندانی ندارد. به هر حال وقتی یک بازی پس از گذشت ۱۰ سال، هنوز هم به شکل عجیب و غریبی فروش دارد و هنوز هم خیلی‌ها وقتی صحبت از یک تجربه جهان‌باز عالی می‌شود آن را پیشنهاد می‌دهند، رسیدنش به چنین موفقیتی هم عجیب نیست. 

دلایل زیادی وجود دارند که GTA V را به بازی ارزشمند فعلی تبدیل می‌کنند و نوشتن از همه آن‌ها، نیازمند مطلبی جدا است؛ با این حال قطعا یکی از عوامل اصلی موفقیت بازی، تصمیم‌های جدیدی بود که راک‌استار برای آن گرفت؛ برای مثال بازی، برخلاف نسخه‌های قبلی به جای داشتن فقط یک کاراکتر، سه کاراکتر دارد که امکان سوییچ بین آن‌ها در اکثر دقایق بازی و صد البته گره خوردن وقایع داستانی‌شان به یکدیگر، حال و هوای متفاوتی به اثر بخشیده است. صد البته که جدا از جنبه داستانی، آزادی‌عمل بالا و طراحی بسیار خوب شهر GTA V هم مزید بر علت شده تا صرفا گشتن در آن و مشغول شدن با فعالیت‌های جانبی گوناگون هم سرگرم‌کننده باشد. 

GTA V البته بخشی از موفقیتش را هم مدیون قسمت آنلاینش است که در این سال‌ها، به لطف حمایت عالی راک‌استار و انتشار منظم محتویات، به تجربه‌ای سراسر هیجان و هرج‌و‌مرج تبدیل شده و طرفداران خیلی زیادی دارد. تمام این عوامل،‌ دست به دست هم داده‌اند تا در فهرست بهترین بازی های کامپیوتر شاهد حضور جی تی ای 5 در رتبه نخست باشیم.


پرسش‌های متداول

  • بهترین بازی های کامپیوتر تاریخ کدامند؟

    از بهترین بازی های کامپیوتر تاریخ بر اساس نمره متا، می‌توان به بازی هایی مثل GTA V، Portal 2 و اسکایریم اشاره کرد.

  • بهترین بازی های کامپیوتر استراتژی کدامند؟

    از جمله بهترین بازی های کامپیوتر تاریخ در سبک استراتژی، باید بازی‌هایی مثل استارکرفت و وارکرفت از شرکت بلیزارد، بازی‌های Civilization و همینطور بازی Crusader Kings 3 را اسم ببریم.

  • بهترین بازی های کامپیوتر جهان باز کدامند؟

    در بین بهترین بازی های کامپیوتر که جهان باز هستند، بازی‌های راک‌استار زیادی دیده می‌شود؛ از بازی جدید Red Dead Redemption 2 تا بازی هایی مثل GTA V. همینطور از بازی های دیگر می‌توان Batman: Arkham City را هم اسم برد.

در پایان نظر شما در مورد بهترین بازی های کامپیوتر چیست؟ نظرات خود را با زومجی به اشتراک بگذارید.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده