بهترین بازی سال ۲۰۲۳ از نگاه زومجی + نتیجه نظرسنجی

بهترین بازی سال ۲۰۲۳ از نگاه زومجی + نتیجه نظرسنجی

دوشنبه, ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰

بهترین‌های سال زومجی به ایستگاه آخر رسید؛ جایی که قرار است بهترین بازی سال را انتخاب کنیم و شما هم با شرکت در نظرسنجی، می‌توانید بازی محبوب خودتان را انتخاب کنید. 

پس از انتخاب بهترین‌های سال در هشت شاخه مختلف تا الان، در نهمین دسته‌بندی به انتخاب بهترین بازی سال رسیده‌ایم. سال ۲۰۲۳ در مجموع شاهد انتشار آثار با‌ارزش زیادی بودیم؛ بازی‌هایی که شاید اگر در این سال منتشر نمی‌شدند، هرکدام می‌توانستند رقیبی جدی برای بهترین بازی سال باشند ولی به دلیل تعداد بالای آثار باکیفیت، در تحریریه زومجی به انتخاب ۱۰ بازی برتر سال از بین لیست طولانی از بازی‌ها پرداختیم و در ادامه می‌توانید رتبه‌بندی این آثار را مشاهده کنید. شما هم می‌توانید با شرکت در نظرسنجی انتهای مطلب، بازی سال خودتان را انتخاب کنید. 

لیلیث در بازی دیابلو ۴

۱۰- بازی Diablo 4

در رتبه دهم، بازی دیابلو ۴ را داریم. بلیزارد پس از دوره‌ای که چند بازی با سیاست‌های عجیب و غریب منتشر کرد، شرایط چندان جالبی نداشت تا اینکه نوبت به انتشار دیابلو ۴ رسید. طرفداران مجموعه دیابلو سال‌ها پس از نسخه سوم منتظر این بازی بودند و البته که به دلیل شرایطی که بلیزارد داشت، کمی نگرانی چاشنی این انتظار شده بود. با این حال دیابلو ۴ تا حد خیلی زیادی، همان اثری است که ارزش انتظار طولانی را داشت. 

دیابلو ۴ با رفتن سراغ ریشه‌های تاریک مجموعه و معرفی یک آنتاگونیست قدرتمند در قالب لیلیث، تجربه داستانی خوبی ارائه می‌دهد و در کنار آن، اتمسفر بازی هم همان چیزی است که از این مجموعه دوست داریم و انتظار می‌رود. از نظر گیم پلی هم ساخته بلیزارد تجربه لذت‌بخشی از یک نقش آفرینی هک اند اسلش ارائه می‌دهد که کلیک کردن در آن برای متلاشی کردن دشمنان ریز و درشت، هرگز جذابیتش را از دست نمی‌دهد. البته که پس از انتشار آپدیت‌های بعد از عرضه انتقاد‌هایی هم به دیابلو ۴ داریم، ولی نسخه اولیه این اثر آنقدر باکیفیت بود که لایق حضور در جمع بهترین‌های سال باشد. 

شخصیت های بازی Hi-Fi Rush

۹- بازی Hi-Fi Rush

نهمین بازی برتر سال، Hi-Fi Rush از استودیو تانگو گیمز است؛ اثری که عرضه آن یک سورپرایز تمام‌عیار بود و خیلی زود توانست جایش را به‌عنوان یک بازی واقعا باکیفیت در دل گیمر‌ها باز کند. های فای راش هر آنچه که از یک بازی اکشن انتظار می‌رود دارد؛ گیم‌پلی سریع و مملو از هیجان که قدرت ترشح آدرنالین را حتی در کسانی که علاقه‌ای به سبک اکشن ندارند هم دارد و از طرف دیگر، تلفیق ایده‌آل موسیقی با سایر عناصر بازی ریتم این هیجان را حتی تُند‌تر هم می‌کند. 

ساخته تانگو گیمز از نظر طراحی بصری هم بازی جذاب و خوش رنگ و لعابی است و در مجموع با تجربه‌ای طرف هستیم که خیلی سخت می‌توان ایراد خاصی به آن گرفت. Hi-Fi Rush هرچند یک سورپرایز کامل بود، ولی آنقدر کیفیت بالایی دارد که تا مدت‌ها از آن به‌عنوان یکی از بهترین‌های ۲۰۲۳ اسم خواهیم برد. 

جادوگر در جهان بازی هاگوارتز لگسی

۸- بازی Hogwarts Legacy

در جایگاه هشتیم به Hogwarts Legacy می‌رسیم. دنیای هری پاتر بدون شک یکی از شگفت‌انگیزترین جهان‌های فانتزی خلق‌شده به حساب می‌آید و با اینکه این مجموعه کتاب‌های شدیدا ارزشمندی داشت و در صنعت سینما هم به حد خوبی از موفقیت رسیده بود، ولی در صنعت بازی توفیق چندانی نداشت. Hogwarts Legacy با اینکه مستقیم در رابطه با خود شخصیت هری پاتر و دوستان یا حتی دشمنانش نیست، ولی در همان جهان و سال‌ها پیش از ورود پسری که زنده ماند به هاگوارتز جریان پیدا می‌کند و به جرات می‌توان گفت جذاب‌ترین تصویر را تا به امروز از این جهان جادویی در دنیای ویدیو گیم ارائه کرده است. 

Hogwarts Legacy لذت‌های مختلفی تقدیم مخاطبش می‌کند؛ از خلق هاگوارتز و پیرامونش با جزییات بالا گرفته تا ماموریت‌های ارزشمند و انواع و اقسام جادوهایی که استفاده از آن‌ها واقعا لذت‌بخش است و داستانی که متفاوت از روایت آشنای کتاب‌های مجموعه ولی شدیدا گیرا است؛ به نظرم همین‌ها برای بودن بازی در بین بهترین‌های امسال کافی است. 

مبارزه در بازی استریت فایتر ۶

۷- بازی Street Fighter 6

در سال ۲۰۲۳، سبک فایتینگ پذیرای چند بازی واقعا باکیفیت بود که شاید جذاب‌ترین تقابل در این ژانر، رقابت بین استریت فایتر ۶ و مورتال کامبت ۱ باشد. در این بین اثری که توانسته در رتبه هفتم بهترین‌های زومجی قرار بگیرد، نماینده کپکام است که پس از تجربه نه‌چندان محبوب استریت فایتر ۵ برای طرفداران پر و پا قرص این مجموعه، روح تازه‌ای در این فرنچایز دمید و یک بار دیگر همان اثری شد که از استریت فایتر انتظار داریم. 

Street Fighter 6 بخش داستانی خوبی ارائه می‌دهد و شاهد حضور شخصیت‌های قدیمی و جدید متنوعی در آن هستیم. بدون شک بهترین نقطه قوت این بازی، دقیقا همان عنصری است که شکست یا موفقیت یک بازی مبارزه‌ای را رقم می‌زند؛ بله منظورم هسته اصلی گیم‌پلی است که در این بخش Street Fighter 6 با طراحی عالی کمبو‌ها و لذت‌بخش بودن اجرای آن‌ها با شخصیت‌های متنوع، هرگز از نفس نمی‌افتد و به همین دلیل هم چه تجربه آنلاین و چه آفلاین بازی، حسابی دوست‌داشتنی، رقابتی و سرگرم‌کننده است. 

ماریو و دوستانش در بازی Super Mario Bros. Wonder

۶- بازی Super Mario Bros. Wonder

رتبه ششم بهترین‌های سال زومجی به Super Mario Bros. Wonder تعلق می‌گیرد. جدید‌ترین نسخه پلتفرمر دوبعدی مجموعه سوپر ماریو با اینکه بسیاری از عناصر آشنای این مجموعه را حفظ کرده است و حتی کماکان همان داستان معروف تلاش ماریو و دوستانش برای شکست دادن بوزر را تعریف می‌کند، ولی آنقدر از نظر گیم‌پلی غنی است که تحسین همگانی را در پی داشت و با فروش ۴٫۳ میلیون نسخه‌ای در دو هفته اول انتشار، سریع‌ترین فروش را در بین بازی‌های ماریو هم ثبت کرد. 

Super Mario Bros. Wonder به جز خود ماریو هفت شخصیت قابل‌بازی دیگر هم دارد و مراحل آن، به معنی واقعی معنی تنوع را نشان می‌دهند. از طرفی دیگر سازنده‌ها آنقدر مکانیک جدید به جنبه‌های پلتفرمینگ بازی اضافه کرده‌اند که هر از گاهی وسط بازی باید کمی توقف کرد و به تحسین خلاقیت آن‌ها پرداخت. Super Mario Bros. Wonder یکی دیگر از آن بازی‌های ارزشمند سال ۲۰۲۳ بود که در نهایت در بین بهترین‌های زومجی هم قرار گرفت. 

مرد عنکبوتی در پوستر بازی Marvel's Spider-Man 2

۵- بازی Marvel's Spider-Man 2

در رتبه پنجم، بازی Spider-Man 2 از اینسامنیاک گیمز دوست‌داشتنی را داریم؛ استودیویی که در سال‌های اخیر هیچوقت طرفدارانش را ناامید نکرده است و اسپایدرمن ۲ هم یک ادای احترام عالی به این ابرقهرمان محبوب بود. Spider-Man 2 از نظر داستان رودست نسخه‌های قبلی مجموعه بلند می‌شود و روایتی با‌ارزش از ماجراجویی مرد عنکبوتی ارائه می‌دهد. 

از طرفی دیگر بازی با دقت به جزییات ریز و درشت، توانسته تقریبا هر عملی را تبدیل به تجربه‌ای شیرین و سرگرم‌کننده کند؛ از پرواز بر فراز شهر با استفاده از تار زدن گرفته تا مبارزه با انواع و اقسام دشمنان و حتی باس‌های شرور. چه شخصی طرفدار اسپایدرمن باشد و چه خیر، Spider-Man 2 از آن بازی‌های خوش‌ساختی است که نباید آن را از دست داد. 

لیان کندی در بازی Resident Evil 4

۴- بازی Resident Evil 4

خلق یک بازی خوب و ماندگار، کار بسیار دشواری است و اگر همین الان برگردیم و حتی خیلی از بازی‌های موفق مثلا ۱۰ سال پیش را هم تجربه کنیم، می‌توان تاثیر گذر زمان را بر آن‌ها حس کرد. با این حال Resident Evil 4 اصلی از آن بازی‌هایی است که حتی همین الان هم می‌توان از بازی کردنش لذت خوبی بود و همین موضوع، نشان می‌دهد که کپکام چقدر هنرمندانه روی ریمیک این بازی کار کرده است که توانسته آن را تبدیل به یک بازی موفق کند؛ چرا که بازسازی درست یک اثر خوب و ماندگار که افراد زیادی با آن خاطره دارند، چه بسا از ساخت یک بازی کاملا جدید هم دشوارتر باشد. 

اما خب Resident Evil 4 ریمیک نمونه‌ای عالی برای یک بازسازی موفق است و سازنده‌ها به شکل ایده‌آلی تمام ویژگی‌های مثبت آن را حفظ و موارد جدیدی را هم به بازی اضافه کرده‌اند. سفر دوباره با لیان کندی به دل روستایی سراسر ترس و وحشت در این نسخه تنش و همزمان لذت عجیبی دارد و جلوه‌های بصری عالی، گیم‌پلی نرم و روان و بهینه‌سازی درست مکانیک‌ها برای یک بازی نسل نهمی، این اثر را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سال کرده‌اند. 

لینک نشسته در بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

۳- بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

The Legend of Zelda: Breath of the Wild نه فقط یکی از بهترین بازی‌های انحصاری نینتندو سوییچ که جزو خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های اکشن ادونچر ۱۰ سال گذشته است و به همین دلیل هم زمانی که Tears of the Kingdom معرفی شد، این شک و تردید وجود داشت که چطور این اثر می‌تواند تجربه نسخه قبلی را بهبود ببخشد ولی برای درک این موضوع، فقط کافی است چند ساعت Tears of the Kingdom را تجربه کنید تا جواب این سوال را بگیرید!

Tears of the Kingdom از هر نظر بازی کاملی است. داستان بازی پرجزییات و واقعا عمیق است و جهان‌ شگفت‌انگیز اثر، به شکلی طراحی شده که در گوشه و کنار آن اتفاق‌های جدید و غیرمنتظره‌ای انتظار گیمر را می‌کشند. به این‌ها باید گیم پلی شدیدا گسترده را هم اضافه کنیم که حتی اگر بالای ۵۰ یا ۱۰۰ ساعت هم آخرین نسخه زلدا را تجربه کنید، هنوز ممکن است موارد جدیدی پیدا کنید. Tears of the Kingdom نمونه‌ای بارز از یک بازی کامل است و در بهترین‌های زومجی هم به‌عنوان سومین بازی برتر سال انتخاب شده است. 

چهره ژولیده الن در بازی Alan Wake 2

۲- بازی Alan Wake 2

در رتبه دوم بهترین‌های سال، به Alan Wake 2 می‌رسیم؛ اثری که تایید ساخته شدنش برای طرفدارانی که سال‌ها منتظر این خبر بودند، مصداق واقعی تعبیر یک رویا بود و از آن مهم‌تر، اینکه نتیجه نهایی کار حتی از این هم رویایی‌تر شد. الن ویک ۲، نشان می‌دهد که مدیوم ویدیو گیم، چقدر قدرت خارق‌العاده‌ای برای روایت قصه‌های عمیق و تاثیرگذار دارد و با قرار دادن گیمر در مرکز این روایت و درگیر کردن او با اتفاق‌هایش، تاثیر روایتش را افزایش می‌دهد. 

بازی داستان کاراگاهی به نام ساگا اندرسون را با اتفاق‌هایی که برای الن ویک رخ می‌دهند ترکیب کرده است و این دو، به بهترین شکل ممکن مکمل یکدیگر برای شکل‌گیری یک روایت عجیب و غریب هستند. ماجراهای ساگا که از پیگیری یک قتل آغاز می‌شوند، به چنان روایت عجیبی ختم می‌شوند که انگار بازی مخاطب را سوار یک ترن هوایی در سرازیری با شیب بسیار تُند کرده است و از طرف دیگر هم خود الن گرفتار در جهانی است که گاهی برای درک و فهم آن، باید چند ساعتی از پای بازی بلند شویم و فقط به آنچه که دیده‌ایم، فکر کنیم تا کمی درک آن‌ها آسان‌تر شود. تمام عناصر دیگر بازی از گیم‌پلی گرفته تا طراحی مراحل با مراحلی از جمله آن قسمت موزیکال عجیب و غریب هم در خدمت همین روایت هستند و به همین دلیل هم Alan Wake 2، برای افرادی که ویدیو گیم را مخصوصا برای داستان‌گویی دوست دارند، جواهر ارزشمندی است که از نظر تحریریه زومجی هم لایق انتخاب به‌عنوان دومین بازی برتر سال بوده است. 

شخصیت‌های مختلف Baldur's Gate 3

۱- بازی Baldur's Gate 3

در نهایت در رتبه اول بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۳ زومجی هم Baldur's Gate 3 را داریم؛ ساخته استودیو لارین که در بین تمام آثار ارزشمند و انصافا درجه‌یک سال، درخشش عجیب و فوق‌العاده‌ای داشت. Baldur's Gate 3 کارهای زیادی را به شکلی هنرمندانه انجام می‌دهد؛ از ارائه جهانی که به معنی واقعی کلمه عظیم و غیرقابل‌تصور است و دقیقا مثل زلدا حتی پس از ۱۰۰ ساعت گشت و گذار در آن هم می‌تواند چیزهای جدیدی برای ارائه داشته باشد گرفته تا طراحی هنری بسیار چشم‌نوازش که باعث شده تا هر بخشی از بازی، حس و حال منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد. 

اما شاید هنرمندانه‌ترین کاری که استودیو لارین موفق به انجام آن در Baldur's Gate 3 شده است، این باشد که حتی اگر مخاطبی چندان هم به سبک نقش آفرینی، آن هم با این جزییات و پیچیدگی‌های ظاهری نداشته باشد، ولی این اثر یک کشش جادویی و متفاوت دارد که پس از شروع کردن آن، دل کندن از بازی و کنار گذاشتنش واقعا سخت می‌شود و تازه‌کارهای این سبک هم به مرور با یاد گرفتن مکانیک‌ها، غرق تجربه Baldur's Gate 3 می‌شوند. راستی نمی‌توان در مورد بالدرز گیت ۳ نوشت و اشاره‌ای به نویسندگی فوق‌العاده بازی نداشت. در سراسر جهان عظیم بازی شخصیت‌هایی داریم که شاید در ظاهر یکی از همان NPC‌هایی باشند که در همه بازی‌ها حاضر می‌شوند و کسی هم آن‌ها را به‌خاطر نمی‌سپارد؛ ولی کافی است کمی زمان برای آن‌ها بگذارید تا ببینید که چطور خیلی‌هایشان می‌توانند ماموریت‌هایی حتی جذاب‌تر از خیلی از ماموریت‌های اصلی بازی رقم بزنند یا چنان داستان شخصی ارزشمندی تعریف کنند که قطعا از شنیدن آن پشیمان نخواهید شد. 

به لطف تمام این ویژگی‌ها، در نهایت بالدرز گیت ۳ توانست عنوان بهترین بازی سال زومجی را دریافت کند.

در نظرسنجی زومجی، بازی الن ویک ۲ به‌عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد. در ادامه می‌توانید جزییات نظرسنجی را مشاهده کنید:

نتیجه نظرسنجی بهترین بازی سال

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده