بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۲۳ از نگاه زومجی + نتیجه نظرسنجی

بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۲۳ از نگاه زومجی + نتیجه نظرسنجی

چهار شنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰

در ادامه روند انتخاب بهترین‌های سال ۲۰۲۳، نوبت به بازی استراتژی سال رسیده است. برای مشاهده برنده و شرکت در نظرسنجی همراه ادامه مطلب باشید. 

سبک استراتژی همیشه طرفداران خاص خودش را دارد و با اینکه شاید سال‌ها است که دیگر شاهد عرضه بازی‌های خیلی زیادی در این سبک نیستیم، ولی هنوز هم می‌توان آثار ارزشمندی را در این ژانر پیدا کرد. پس از اینکه در دو مقاله قبلی زومجی بهترین بازی‌های اکشن ادونچر و اکشن را در کنار هم انتخاب کردیم، قطار بهترین‌های سال به ایستگاه بازی‌های استراتژی رسیده است. در ادامه می‌توانید لیست این بازی‌ها را مشاهده کنید که توسط اعضای تحریریه زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند. 

شخصیت‌های بازی فایر امبلم

۵- بازی Fire Emblem Engage

در رتبه پنجم بهترین‌های سال، بازی Fire Emblem Engage را داریم که اوایل سال ۲۰۲۳ به‌صورت انحصاری برای نینتندو سوییچ منتشر شد. این بازی هفدهمین نسخه از مجموعه فایر امبلم به‌حساب می‌آید و یک تجربه تاکتیکی با المان‌های نقش آفرینی است. 

داستان بازی در مورد شخصیت الیر است که پس از خوابی افسانه‌ای بیدار شده و باید با جمع کردن سایر قهرمان‌ها، به نبرد با نیروهای پلیدی و تاریکی برود. نبرد‌های بازی حالتی نوبتی و تاکتیکی دارند و در مجموع شاهد گیم‌پلی طولانی و درگیر‌کننده‌ای از جنس شرقی هستیم که همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. Fire Emblem Engage می‌توانست حتی به بازی بهتری هم تبدیل شود ولی در وضعیت فعلی هم جزو آثار ارزشمند امسال بود. 

کاراکترهای Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp سوار بر ماشین

۴- بازی Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

جایگاه چهارم باز هم متعلق به یک بازی انحصاری نینتندو سوییچ با نام Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp است که ریمیکی از دو نسخه اول Advance Wars به‌حساب می‌آید و گیمرهای قدیمی با آن آشنا هستند. سازنده‌های بازی در استودیو WayForward در خلق این نسخه ریمیک، فقط به بهبود‌های بصری بسنده نکرده‌اند و کنترل‌های بازی هم به نحو مناسبی برای سوییچ بهینه شده است. 

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp یک تجربه استراتژی نوبتی است و گیمرها می‌توانند با کنترل نیروهایی که هرکدام خصوصیات خاص خودشان را دارند، روی نقشه بازی حرکت کنند و با شکست دادن دشمنان، ماموریت‌ها را به پایان برسانند. بازی عمق استراتژی بالایی دارد و اینکه چطور به شکل درست از نیرو‌ها و مهارت آن‌ها استفاده کنید، نقش کلیدی در تعیین سرنوشت نبرد‌ها دارد. همین موضوع هم Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp را به اثری درگیر‌کننده و یکی از بهترین‌های سبک استراتژی تبدیل کرده است. 

سربازها در پوستر بازی Company of Heroes 3

۳- بازی Company of Heroes 3

در رتبه سوم بهترین‌های استراتژی، بازی Company of Heroes 3 را داریم که با فاصله‌ای ۱۰ ساله از نسخه دوم منتشر شد و یک بار دیگر طرفداران این مجموعه را به جبهه‌های نبرد جنگ جهانی دوم برد. Company of Heroes 3 توسط استودیو رلیک ساخته شده است و وظیفه انتشار آن هم برعهده شرکت سگا بود. 

Company of Heroes 3 برای افرادی که به تجربه تک‌نفره بازی‌های استراتژی علاقه دارند، دو کمپین در نظر گرفته است و در کمپین ایتالیا، برای اولین بار در این مجموعه شاهد ترکیبی از حالت همزمان و نوبتی، به سبک بازی‌های توتال وار، هستیم. هرچند این کمپین پس از مدتی کمی جذابیت اولیه خود را از دست می‌دهد ولی باز هم حس و حال جدید آن تجربه متفاوتی به‌حساب می‌آید. از طرف دیگر کمپین آفریقا ارائه‌دهنده ماموریت‌هایی به سبک همان مراحل هیجان‌انگیز و آشنای کمپین‌های دو نسخه قبلی است. 

Company of Heroes 3 همچنین از نظر دقت به جزییات طراحی نیرو‌ها کیفیت خوبی ارائه می‌دهد و در دورانی که دیگر کم‌تر شاهد بازی‌های استراتژی همزمان مشابه هستیم، اثری است که علاقه‌مندان این سبک از بازی کردن آن پشیمان نخواهند شد. 

سه پیکمین بامزه بازی Pikmin 4

۲- بازی Pikmin 4

در رتبه دوم بهترین‌های استراتژی، باز هم یک بازی دیگر از نینتندو داریم. Pikmin 4 که اخیرا بهترین بازی استراتژی گیم اواردز هم انتخاب شد، در این جایگاه قرار گرفته است و نشان می‌دهد که سبک استراتژی و زیرسبک‌های آن، محبوبیت بالایی روی سوییچ دارند. 

Pikmin 4 از آن بازی‌هایی است که مختص خود نینتندو هستند و هدف اول و آخر آن‌ها، چیزی جز سرگرم کردن مخاطب نیست. بازی گیمرها را به دنیای پیکمین‌ها می‌برد و باید از طریق این موجودات دوست‌داشتنی که هرکدام خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، ماموریت‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. طراحی خود پیکمین‌ها و همینطور جهان رنگارنگ بازی، Pikmin 4 را به تجربه‌ای حال خوب‌کن و ارزشمند تبدیل کرده است که گیمرها از بازی کردن آن پشیمان نخواهند شد. 

دزدان دریایی بازی شدو گمبیت

۱- بازی Shadow Gambit

اما بهترین بازی استراتژی سال از نگاه زومجی، چیزی نیست جز Shadow Gambit، آخرین ساخته استودیو می‌می‌می گیمز که قطعا تعطیل شدن آن یکی از اتفاق‌های تلخ امسال بود. Shadow Gambit مثل دو ساخته قبلی این استودیو اثری در سبک استراتژی تاکتیکی است و به معنی واقعی کلمه، تجربه‌ای ارائه می‌دهد که استراتژی و تاکتیک در آن حرف اول را می‌زنند. 

داستان Shadow Gambit حس و حالی ماورایی دارد و در مورد گروهی از دزدان دریایی است که در اثر یک طلسم، دوباره زنده شده‌اند و دنبال ماجراجویی در جهانی با نام کاراییب گم‌شده هستند. از طرف دیگر اعضای گروه تفتیش عقاید هم به‌دنبال شکار این دزدها هستند. گیمر‌ها کار را با یکی از شخصیت‌های بازی آغاز می‌کنند و به مرور زمان می‌توانند شخصیت‌های دیگر را هم باز کنند و از آن‌ها برای انجام دادن مراحل بازی بهره ببرند. 

استودیو می‌می‌می گیمز که به یک بلوغ واقعا عالی در زمینه خلق آثار این سبک رسیده بود، در Shadow Gambit هم موفق شده است شخصیت‌هایی، هرکدام با مهارت‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد، طراحی کند و در تصمیمی درست، این آزادی‌عمل را به گیمر می‌دهد تا آنطور که دوست دارد و می‌خواهد، در اکثر مراحل ترکیب کاراکتر‌های خودش را بچیند. همین تصمیم باعث می‌شود تا بازی ارزش تجربه بسیار بالایی داشته باشد و بتوانید به دفعات متوالی و روی درجه سختی‌های مختلف، مراحل را با ترکیبی جدید از شخصیت‌ها انجام دهید و تمام کنید. 

تقریبا اواخر سال بود که دو بسته الحاقی جدید هم به‌عنوان آخرین ساخته‌های می‌می‌می گیمز برای Shadow Gambit منتشر شدند که دو شخصیت جدید و مراحل مرتبط با آن‌ها را به بازی اضافه می‌کنند و ارزش تجربه آن را حتی بالاتر هم می‌برند. Shadow Gambit با گیم‌پلی غنی، طراحی‌های جذاب و دوست‌داشتنی و ارائه هر آنچه که از یک بازی استراتژی تاکتیکی انتظار می‌رود، یکی از آثار شاخص سال ۲۰۲۳ بود و توانست از نظر زومجی هم بهترین بازی استراتژی سال باشد. 

نظرسنجی بهترین بازی استراتژی سال با برتری بازی Shadow Gambit به پایان رسید. در ادامه می‌توانید آمار دقیق نظرسنجی را مشاهده کنید:

نتیجه نظرسنجی بهترین بازی استراتژی

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده