بهترین بازی های فضایی | از استارفیلد تا محافظان کهکشان

بهترین بازی های فضایی | از استارفیلد تا محافظان کهکشان

یکشنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱

در این مقاله تصمیم داریم به معرفی بهترین بازی هایی که شما را به فضای بیکران کهکشان‌ها می‌برند، معرفی کنیم.

انسان‌ها از سالیان دور آرزوی سفر به آسمان و سیاره‌های درخشانی را داشته‌اند که در شب‌هنگام در دیدگان آن‌ها خودنمایی می‌کردند. آرزویی که در سال ۱۹۶۹ در جریان مأموریت آپولو 11 با سفر اولین انسان به ماه به حقیقت پیوست. انسان‌ها بالاخره موفق شدند تا به تنها قمر کره زمین سفر کنند و یک قدم به آرزوی دست‌نیافتنی خود نزدیک‌تر شوند. اما بدون شک وقتی به سیستم ستاره‌ای منظومه شمسی و در سطح بعدی به کهکشان راه شیری نگاه می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که تا چه اندازه ما و سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همانند نقطه‌ای در فضای بی‌کران است. از همان سال‌های دور بشریت در قالب فیلم‌های سینمایی گوناگون سفر به دیگر سیارات و حتی سفر به دیگر سیستم‌های ستاره‌ای را رویاپردازی کرده است که از میان آن‌ها عناوینی همچون 2001: A Space Odyssey یا اینتراستلار نمونه‌هایی از این آثار هستند.

از سویی دیگر سازندگان بازی‌های ویدیویی نیز بیکار ننشسته‌اند و در سبک‌های مختلف و با روایات داستانی گوناگون، زندگی در آینده دور و در دیگر سیاره‌ها را برای بازیکنان رویاپردازی کرده‌اند. آثاری که در جریان آن‌ها شما می‌توانید با سرعتی فراتر از سرعت نور بین سیستم‌های ستاره‌ای جابه‌جا شوید و با موجودات بیگانه مختلف به تعامل بپردازید. از مجموعه محبوب مس افکت گرفته تا هیلو و Dead Space تنها برخی از آثار معرفی شده در این مجموعه هستند که هرکدام تجربه متفاوتی از دنیای موجود در فضای بی‌کران را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. پس با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بهترین بازی های فضایی ساخته شده نگاهی بیاندازیم و با آن‌‌ها بیشتر آشنا شویم. توجه داشته باشید که طبق معمول بازی‌های این فهرست براساس حروف الفبای انگلیسی هستند و رتبه‌بندی خاص دیگری ندارند..

بهترین بازی های فضایی 2023


The Outer Worlds

۲۰- The Outer Worlds

  • سازنده و ناشر: آبسیدین اینترتینمنت / Private Division
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

The Outer Worlds یک بازی اکشن ماجرایی با محوریت زندگی در فضا است که بازیکنان می‌توانند در آن شخصیت خود را از صفر طراحی کنند و به گشت‌وگذار بین سیاره‌های مختلف بپردازند. شما در طول بازی می‌توانید افراد بیشتری را جذب خدمه خود کنید و درگیر داستان‌ها و مأموریت‌های مختلف آن‌ها شوید. بازی از سیستم داستان شاخه‌ای بهره می‌برد و تصمیم‌های بازیکنان می‌تواند روی روایت آن اثرگذار باشد. همانند دیگر آثار نقش‌آفرینی شما می‌توانید با کسب امتیاز، شخصیت اصلی و همراهان او را ارتقا داده و برای‌شان مهارت‌های جدید و بیشتر را آزاد کنید.

وقایع بازی The Outer Worlds در آینده‌ای موازی رخ می‌دهد. جایی‌که حالا بشریت موفق شده است تا به فضا سفر کند و در سیاره‌های دیگر سکونت بگزیند. The Outer Worlds به‌واسطه صداگذاری و طراحی بصری زیبای خود نقدهای مثبتی را از جانب منتقدین و بازیکنان دریافت کرد و از همین رو ما آن را در فهرست بهترین بازی های فضایی قرار دادیم.


پوستر بازی استارفیلد (Starfield)

۱۹- Starfield

  • سازنده و ناشر: بتسدا
  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

شاید یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بازی‌های سبک فضایی این فهرست، استارفیلد ساخته استودیو بتسدا باشد که پس از سال‌ها انتظار بالاخره در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ در اختیار کاربران پلتفرم کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس | اس قرار گرفت. اثری جهان‌باز که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا روی بیش از ۱۰۰۰ سیاره آن به گشت‌وگذار بپردازند و از نزدیک با سیستم‌های ستاره‌ای تخیلی و واقعی مختلف کهکشان راه‌ شیری روبه‌رو شوند. در جریان بازی استارفیلد بازیکنان در نقش یک معدن‌چی فضایی قرار می‌گیرد که پس از وقوع اتفاق‌های گوناگون وظیفه پیدا می‌کند تا آیتم‌های مرموزی به‌نام Artifact را در سرتاسر کهکشان جمع‌آوری کنند.

در طول بازی شما می‌توانید با استفاده از کشتی فضایی خود بین سیاره‌ها و ستاره‌های مختلف جابه‌جا شوید و در صورت نیاز در نبردهای فضایی نیز شرکت کنید. با پیش‌روی در بازی، شخصیت‌های مختلف مأموریت‌های جانبی متنوعی را پیش‌روی شما قرار می‌دهند که تجربه هرکدام آن‌ها می‌تواند شما را با محیط‌های جدید و مختلفی از دنیای استارفیلد آشنا کند. از سیستم کرفتینگ کامل و المان‌های نقش‌آفرینی گرفته تا مبارزات فضایی و روایت داستانی جذاب از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود Starfield به یک اثر سبک فضایی کامل و سرگرم‌کننده تبدیل شود. اثری که بدون شک شایستگی قرار گرفتن در فهرست بهترین بازی های فضایی را دارد.


سلین، پروتاگونیست بازی Returnal قابل تعداد پرشماری از کلاه های شکسته لباس فضانوردی

۱۸- بازی Returnal

  • سازنده/ ناشر: هوس‌مارک/ سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سبک: شوتر سوم‌شخص، روگ‌لایک

Returnal جدید‌ترین بازی استودیو هوس‌مارک است که قبلا هم بازی‌هایی ارزشمند از سازندگان آن را تجربه کردیم اما قطعا ریترنال، اوج بازی‌سازی این استودیو تا به امروز به‌حساب می‌آید؛ یک تجربه روگ‌لایت ارزشمند که فرقی نمی‌کند چند بار دربرابر چالش‌های سخت و شیرینش شکست بخورید و کارتان را از ابتدا آغاز کنید؛ Returnal آنقدر در عین سختی جذاب است که هرگز با ضعف انگیزه روبه‌رو نخواهید شد و همیشه بهانه‌ای برای دادن یک فرصت دوباره به آن خواهید داشت.

Returnal از همان ابتدا با اتمسفری عالی مخاطب را غرق جهانش می‌کند. فضای تاریک و خاص بازی، بیش از هر چیز یادآور فیلم‌های بیگانه است و همان وحشت همیشگیِ حاکم بر آن آثار را می‌توان در ریترنال هم به‌وضوح حس کرد. با پیش‌روی در بازی، متوجه خواهید شد که Returnal هم خیلی خوب مهارت‌های گیمینگ شما را به‌چالش می‌کشد و هم اینکه در پس‌زمینه، در حال روایت داستانی است که به مرور بیش‌ازپیش شیفته آن خواهید شد و همین خود عامل دیگری خواهد بود تا با وجود شکست‌های متوالی، انگیزه کافی برای تلاش مجدد را داشته باشید.


سلاح خاص در بازی Prey

۱۷- Prey

  • سازنده و ناشر: آرکین / بتسدا
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: شوتر اول شخص

Prey یک بازی شوتر اول شخص با المان‌های نقش‌آفرینی از استودیو آرکین است که در آن بازیکنان کنترل شخصیتی به‌نام Morgan Yu را به‌عهده می‌گیرند در یک ایستگاه فضایی با تعداد بی‌شماری موجود فضایی به‌نام Typhon گیر افتاده است. بازیکنان در طول بازی می‌توانند با تصمیم‌های خود، روایت داستانی Prey را پیش‌ ببرند و این موضوع تأثیر مستقیمی رو پایان‌بندی آن خواهد داشت. از سویی دیگر شما برای زنده ماندن در این ایستگاه فضایی باید تا حد امکان به‌ جمع‌آوری انواع سلاح‌ها و منابع مختلف بپردازید تا بتوانید با Typhonها مقابله کنید.

هرکدام از این موجودات بیگانه یک قابلیت منحصربه‌فرد را در اختیار دارند که بازیکنان می‌توانند به واسطه ابزاری مخصوص آن‌ها را از آن خود کنند. آرکین بازی را به‌عنوان دنباله معنوی System Shock توسعه داد و منتقدین به واسطه اتمسفر نفس‌گیر آن نقدهای نسبتا مثبتی در وب‌سایت‌های مختلف منتشر کردند.


بسته الحاقی Echoes of the Eye بازی Outer Wilds

۱۶- Outer Wilds

  • سازنده و ناشر: Mobius Digital / آناپورنا اینتراکتیو
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: اکشن ماجرایی

در جریان بازی Outer Wilds بازیکنان در قالب یک شخصیت بی‌نام قرار می‌گیرند که در یک سیستم‌ ستاره‌ای به گشت‌وگذار می‌پردازند که در یک حلقه زمانی گیر افتاده است. حلقه زمانی بازی به‌صورتی است که این سیستم ستاره‌ای هر بار پس از رسیدن به سوپرنوای (ابرنواختر) خود، ۲۲ دقیقه به عقب باز می‌گردد و این رویداد هربار تکرار می‌شود. بازیکنان در طول بازی باید درباره این سیستم ستاره‌ای و ساکنان آن که Nomai نامیده می‌شوند، اطلاعات کسب کنند. مرگ در بازی معنایی ندارد و درصورت به پایان رسیدن عمر سیستم ستاره‌ای یا مرگ اتفاقی‌تان، شما دوباره به نقطه آغازین حلقه زمانی بازمی‌گردید.

سازندگان به‌واسطه تکرار وقایع در حلقه‌های زمانی معماهای مختلفی را پیش‌روی بازیکنان قرار داده‌اند که شما باید با جمع‌آوری اطلاعات در هر بار بازی کردن، برای حل کردن آن‌ها تلاش کنید. بازی پس از عرضه با نقدهای بسیار مثبتی از جانب منتقدین روبه‌رو شد و موفق در جشنواره The Game Awards 2019 نامزد جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازی مستقل شود.


Observation

۱۵- Observation

  • سازنده و ناشر: No Code / دیوالور دیجیتال
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: ماجراجویی،‌ معمایی

Observation یک بازی معمایی ماجرایی از استودیو No Code است که در جریان بازیکنان در نقش یک هوش مصنوعی به نام SAM ایستگاه فضایی قرار می‌گیرند که تمامی سرنشینان خود را از دست داده است. در ابتدای بازی، بازیکنان تنها به مکانی دسترسی دارند که سرنشینان SAM را در آن‌جا قرار داده‌اند، اما با پیش‌روی در داستان بازی، این هوش مصنوعی می‌تواند هسته مرکزی خود را به بخش‌های مختلف ایستگاه فضایی جابه‌جا کند.

بازیکنان درواقع می‌توانند با دستکاری SAM، المان‌های مختلف ایستگاه فضایی را به کنترل خود در آوردن که باز و بسته‌ کردن دریچه‌ها و فعال‌سازی سیستم امنیتی ایستگاه از جمله آن‌ها هستند. Observation به‌واسطه جلوه‌های بصری چشم‌نواز و محتویات علمی‌تخیلی جذاب خود مورد تحسین بازیکنان و منتقدین قرار گرفت و بدون شک تجربه‌ای متفاوت را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.


به‌روزرسان Outlaws بازی No Man’s Sky

۱۴- No Man’s Sky

  • سازنده و ناشر: هلو گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: اکشن ماجرایی

اگر از علاقه‌مندان بازی‌های سبک فضایی باشید، بدون شک نام بازی No Man's Sky ساخته استودیو هلو گیمز را شنیده‌اید. اثری که شاید در زمان انتشار به خاطر کمبود محتویات وعده داده شده، با استقبال چندان مناسبی از جانب منتقدین و بازیکنان روبه‌رو نشد،‌ اما با گذشت سال‌ها و به‌روزرسانی‌های مختلف، در حال حاضر به‌راحتی درکنار بهترین بازی‌های آنلاین قرار می‌گیرد. در این بازی بازیکنان در قالب کنترل شخصیتی به‌نام Traveller قرار می‌گیرند که در ابتدای کار در سیاره‌ای تصادفی باید تلاش کند تا سفینه خود را برای پرواز آماده کند.

پس از آماده‌سازی سفینه بازیکنان می‌توانند به سیاره‌های مختلف سفر کنند و به‌ جمع‌آوری منابع مختلف بپردازند. موجودات فضایی هرکدام از سیاره‌های بازی به‌صورت تصادفی ایجاد شده‌اند و هرکدام از طراحی منحصربه‌فرد و بعضا بامزه‌ای بهره می‌برند. سازندگان با انتشار به‌روزرسانی‌های جدید این بازی، قابلیت چندنفره را به‌صورت کامل در آن اعمال کردند و حالا بازیکنان می‌توانند در قالب تیم‌های چهارنفره به گشت‌وگذار در سیستم‌های ستاره‌ای بی‌کران بازی مشغول شوند.


شخصیت های بازی Mass Effect Legendary Edition

۱۳- بازی Mass Effect Legendary Edition

  • سازنده/ ناشر: بایوور/ الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

مخصوصا طی سال‌های گذشته، آنقدر ریمستر‌ها و ریمیک‌های عجیبی از بازی‌های خاطره‌انگیز قدیمی دیده‌ایم که وقتی صحبت از چنین آثاری می‌شود، ناخودآگاه ترس برمان می‌دارد که شاید این یکی هم تبدیل به اثری برای خراب کردن خاطرات‌مان شود؛ اتفاقی که خوشبختانه برای مجموعه ریمستر سه‌گانه مس افکت رخ نداد تا حالا Mass Effect Legendary Edition به‌عنوان یکی از بهترین تجربه‌های ماندگار صنعت ویدیو گیم قلمداد شود. Mass Effect Legendary Edition مجموعه‌ای شدیدا غنی از حیث محتوا است که شامل نسخه بهبود‌یافته مس افکت ۱، مس افکت ۲ و مس افکت ۳ می‌شود.

میزان پیشرفت و تغییرات بازی‌ها نسبت به نسخه اصلی، هرچند از حد یک ریمستر فراتر نمی‌رود، ولی کاملا انتظارات را برآورده می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه در پسِ همه این بهبود‌ها و تغییرات، سازندگان توانسته‌اند آن حس و حال فراموش‌نشدنی نسخه‌های اصلی را حفظ کنند. این مسئله باعث شده تا هم آن‌هایی که ساعت‌ها صرف ماجراجویی با فرمانده شپرد در نسخه‌های اصلی کرده‌اند و هم مخاطبان جدید، بتوانند لذت زیادی از Mass Effect Legendary Edition ببرند؛ مخصوصا که بازی هم یک نقش آفرینی درجه‌یک است، هم کماکان آن قدرت داستان‌گویی محشرش را حفظ کرد و هم اینکه از حیث گیم‌پلی کماکان ارزشمند و سرگرم‌کننده است.


کاراکترهای بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

۱۲- بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

  • سازنده/ ناشر: ایداس مونترال/ اسکوئر انیکس
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سبک: اکشن ماجرایی

ایداس و اسکوئر انیکس در حالی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy را معرفی کردند که هر دو نیاز به یک برگ برنده واقعی داشتند و خب نگهبانان کهکشان، به بهترین شکل ممکن توانست این کار را انجام دهد. از یک طرف خود گروه نگهبانان کهکشان محبوبیت و جذابیت ذاتی بسیار بالایی دارد و پیش از این در فیلم‌های مربوط‌به این گروه، این مسئله کاملا ثابت شده است. سازندگان بازی با رفتن به سراغ این گروه، خیلی خوب توانستند آن را تبدیل به یک بازی ابرقهرمانی بسیار مفرح کنند که به شکلی عالی، رسالتش را به‌عنوان یک بازی سرگرم‌کننده به سرانجام می‌رساند.

Marvel's Guardians of the Galaxy، بازیکنان را در نقش استار لرد قرار می‌دهد و با اینکه سایر اعضای گروه را نمی‌توان شخصا هدایت کرد، ولی مکانیک جالب بازی این امکان را فراهم می‌کند تا در جریان نبرد‌ها، دستورها مختلفی به آن‌ها بدهید و همین مسئله عمق بسیار خوبی به نبرد‌های بازی بخشیده است. از طرف دیگر، Marvel's Guardians of the Galaxy بازی بسیار چشم‌نوازی است و آن طنز مخصوص گروه هم به شکل خوبی به داستان کلی‌اش اضافه شده است. نگهبانان کهکشان شاید دنیای خیالی و فانتزی از فضای آسمان‌ها را به ما نشان دهد، اما بدون شک می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین بازی های فضایی یاد کرد.


بازی Homeworld Remastered Collection

۱۱- Homeworld Remastered Collection

  • سازنده و ناشر: استودیو پارادوکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: استراتژی

بدون شک یکی از به‌یادماندنی‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های ویدیویی فضایی مجموعه Homeworld ساخته استودیو Relic Entertainment است که نسخه‌های اول و دوم آن به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ منتشر شدند. در جریان بازی شاهد هستیم که پس از حمله امپراطوری Taiidan به سیاره Kharak، ساکنین این سیاره یعنی نژاد Kushan از آن تبعید شده‌اند و حال باید در فضایی بی‌کران به جمع‌آوری منابع و ساخت یک ناوگان قدرتمند بپردازند.

بازی‌های Homeword در این بسته توسط اعضای اصلی تیم توسعه‌دهنده ریمستر شده‌اند و با ارائه تنظیمات گرافیکی به‌روز تجربه‌ای نوستالژیک و در عین حال مدرن را در اختیار بازیکنان جدید قرار می‌دهد. سازندگان در این بسته، به خریداران اجازه می‌دهند تا حالت‌‌های چندنفره این دو بازی را در یک حالت یکپارچه درکنار هم تجربه کرده و در رقابت‌های فضایی چندنفره بزرگ و جذاب شرکت کنند. جالب است بدانید که نسخه سوم این مجموعه توسط استودیو Blackbird Interactive در حال توسعه بوده و قرار است در ماه مارس ۲۰۲۴ در اختیار علاقه‌مندان گیرد.


مستر چیف در بازی انحصاری halo infinite ایکس باکس (هیلو اینفینیت)

۱۰- بازی Halo Infinite

  • سازنده/ ناشر: ۳۴۳ اینداستریز/ استودیو‌های ایکس‌ باکس (مایکروسافت)
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سبک: شوتر اول شخص

بازی بعدی این فهرست هم چیزی نیست جز Halo Infinite، جدید‌ترین نسخه از مجموعه شوتر محبوب هیلو. راستش را بخواهید پس از آن نمایش عجیبی که از گیم‌پلی هیلو اینفینیت منتشر شد، همه‌چیز محیا بود تا این اثر تبدیل به یک بازی ضعیف شود. اما شجاعت سازندگان و مایکروسافت در قبول این مشکلات، باعث شد تا بازی تأخیر بخورد و انصافا در این مدت اضافه، استودیو ۳۴۳ اینداستریز هم گرافیک بازی را که اصلی‌ترین انتقاد‌ها به آن وارد بود ارتقا داد و هم توانست درنهایت یک شوتر اول‌شخص از هر نظر در اختیار گیمر‌ها بگذارد.

Halo Infinite از یک طرف بخش داستانی ارزشمندی دارد که با محوریت مستر چیف محبوب و دوست‌داشتنی ما را به یک ماجراجویی حماسی، نفس‌گیر و پرتنش می‌برد و اضافه شدن مواردی مثل عناصر جهان‌باز هم باعث شده‌اند تا نسخه جدید هیلو، کامل‌تر و بهتر از همیشه به‌نظر برسد. مکمل بخش کمپین بازی هم یک قسمت چندنفره بسیار رقابتی و جالب است که پیش از بخش کمپین و به‌صورت رایگان منتشر شد و از همان موقع نشان داد که این قسمت از هیلو، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. البته که دیگر نسخه‌های مجموعه هیلو به‌عنوان بازی‌هایی در سبک فضایی هرکدام می‌توانند تجربه به‌یادماندنی را در اختیار شما قرار دهند.


جمع آوری قراضه در بازی Hardspace: Shipbreaker

۹- Hardspace: Shipbreaker

  • سازنده و ناشر: بلک‌برد اینتراکتیو / فوکاس اینترتینمنت
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • سبک: اکشن ماجرایی

Hardspace: Shipbreaker یک بازی شبیه‌سازی و اول‌شخص از استودیو بلک‌برد اینتراکتیو است که در جریان آن بازیکنان کنترل یک کارگر کشتی‌سازی Lynx Corporation را به عهده می‌گیرد. بازیکنان باید با بازیابی قطعات از کشتی‌های خالی و دور افتاده، به جمع‌آوری پول بپردازند تا بتوانند قرضی را که به شرکت Lynx بدهکار هستند، پرداخت کنند. ابزارها و گجت‌های مختلفی در طول بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد که به‌واسطه هرکدام شما می‌توانید از میانه خرابه‌های کشتی‌های فضایی، آیتم‌های مناسب را پیدا کنید.

البته که کشتی‌های موجود در بازی خطرات مختلفی را هم می‌توانند شامل شوند که جان شما را به خطر بیاندازد. به‌عنوان مثال ممکن است که به‌صورت اتفاقی با برش یک سیم یا یک لوله باعث انفجار بزرگ شده یا حتی درصورت تخلیه هوای محبوس شده در کشتی به فضای بیرون کشیده شوید. در طول بازی بازیکنان در زمان گشت‌وگذار در میانه خرابه‌های کشتی‌های فضایی باید نیم‌نگاهی هم به منابع خود همانند اکسیژن و سوخت داشته باشند. بازی المان‌های گیم‌پلی مختلفی همانند اکشن ماجرایی و مدیریت منابع را در خود جای داده است و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم و درگیر خود کند.


کشتی فضایی در FTL: Faster Than Light

۸- بازی FTL: Faster Than Light

  • سازنده و ناشر: سابست گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: استراتژیک، روگ‌لایک

پس از پخش سریال‌های تلویزیونی موفقی همانند Battlestar Galactica و Star Trek، بسیاری از ما این رویا را داشتیم تا کاپیتان یک سفینه فضایی شویم و در فضای بی‌کران بین ستاره‌ای به ماجراجویی بپردازیم. این رویا با نبردهای فضایی واقع‌گرایانه و فوق‌العاده بازی نقش‌آفرینی همزمانی به‌نام FTL: Faster Than Light محقق شده است. در بازی FTL، بازیکنان کنترل خدمه یک سفینه فضایی را به عهده می‌گیرد که با سرعت بالاتر از نور حرکت می‌کند. سفینه‌ای که حامل اطلاعات بسیار مهمی است که باید آن را به‌دست ناوگان متحد برساند و در این بین با سفینه‌های شورشی هم مقابله کند. این بازی در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Subset Games برای پلتفرم‌های پی سی، مک و لینوکس ساخته و عرضه شد و نسخه iOS آن هم دو سال بعد به گوشی‌های آیفون راه پیدا کرد.

بازی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کیک‌استارتر صنعت ویدیو گیم شناخته می‌شود که پس از عرضه با نقدهای مثبت مختلفی روبه‌رو شد. سازندگان نسخه بهبودیافته بازی را با نام FTL: Advanced Edition به‌همراه سفینه‌های بیشتر، رویدادهای جدید و دیگر المان‌های مختلف گیم‌پلی در سال ۲۰۱۴ عرضه کردند. در ابتدای بازی بازیکنان یک سفینه‌ فضایی را انتخاب می‌کنند که دارای شکل ظاهری، ترکیب‌ سلاح‌ها و آیتم‌های منحصربه‌فردی است. بازی همانند دیگر آثار روگ‌لایک چندین منطقه فضایی مختلف را به‌صورت تصادفی تولید می‌کند که بازیکنان بدون آن‌که بدانند چه چیزی انتظارشان را می‌کشد، باید در میان آن‌ها حرکت کنند.


کشتی فضایی در بازی Everspace 2

۷- Everspace 2

  • سازنده و ناشر: Rockfish Games
  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • سبک: مبارزات فضایی، اکشن نقش‌آفرینی

Everspace 2 یک بازی مبارزات فضایی است که در جریان آن بازیکنان می‌توانند در مراحل مختلف در سیستم‌های ستاره‌ای مختلف به گشت‌وگذار بپردازند. شما در بازی یک کشتی فضایی در اختیار دارید و می‌توانید آن را توسط تجهیزات مختلف ارتقا دهید. شما همچنین قادر هستید تا پس از نابودی کشتی‌های فضایی دشمنان، منابع و تجهیزات آن‌ها را جمع‌آوری کنید. درواقع شما با پیشرفت در بازی و با به‌دست آوردن تجهیزات قدرتمندتر نظامی می‌توانید با دشمنان قوی‌تر روبه‌رو شوید.

سبک نسخه دوم این مجموعه از المان‌های نقش‌آفرینی بهره می‌برد و به بازیکنان اجازه می‌دهد در فضایی بی‌کران با کشتی‌ فضایی خود با نبرد دیگر دشمنان بروند. بازی پس از عرضه با نقد مثبتی از جانب منتقدین روبه‌رو شد و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین بازی‌ های فضایی یاد کرد.


سفینه فضایی زردرنگ در بازی EVE Online

۶- بازی EVE Online

  • سازنده و ناشر: CCP Games
  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • سبک: شبیه‌ساز مبارزات فضایی

اگر از علاقه‌مندان گشت‌وگذار در کهکشان‌ها و فضای بی‌کران هستید، احتمالا تجربه بازی رایگان EVE Online می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند. بازیکنان با ورود به بازی باید شخصیت یا شخصیت‌های خود را از میان یکی از چهار نژاد مختلف بازی (Amarr ،Gallente ،Minmatar یا Caldari) انتخاب کنند. جهان بازی شامل بیش از ۷۰۰۰ سیستم ستاره‌ای است که بازیکنان در یک سرور مشترک می‌توانند در آن به گشت‌وگذار بپردازند.

حالت اصلی گیم‌پلی بازی پرواز با کشتی‌های فضایی است که بازیکنان می‌توانند از آن‌ها برای نبردهای فضایی استفاده کنند. بیشتر سفینه‌های فضایی بازی می‌توانند با استفاده از قابلیتی به‌نام Stargates بین سیستم‌های ستاره‌ای جابه‌جا شوند و جهان پهناور بازی را کشف کنند. سازندگان تاکنون با انتشار بسته‌های گسترش‌دهنده مختلف، قابلیت‌ها و امکانات مختلفی را به بازی اضافه‌ کرده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به فعالیت‌هایی همانند تبادلات تجاری، سیستم اقتصادی، نبردها و سازوکارهای سیاسی مختلف اشاره کرد.


کشتی های فضایی در بازی Endless Space 2

۵- Endless Space 2

  • سازنده و ناشر: Amplitudes Studios / سگا
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: مبارزات فضایی، روگ‌لایک

Endless Space 2 یک بازی استراتژی نوبتی از استودیو Amplitude است که دنباله بازی Endless Space به‌شمار می‌رود. وقایع بازی در دنیایی رخ می‌دهد که در گذشته دور به سلطه نژادی خاص به‌نام Endless در آمده است. در ابتدای بازی بازیکنان می‌توانند شخصیت خود را از میان یکی از دوازده قبیله مختلف انتخاب کنند. در ادامه کنترل یک امپراطوری نوپا به بازیکنان سپرده می‌شود و بازیکنان باید با تصرف سیستم‌های ستاره‌ای مختلف قلمرو خود را گسترش دهند.

هر منظومه دارای حداکثر پنج سیاره با شرایط آب‌وهوایی و منابع مخصوص به خود است که بازیکنان می‌توانند در آن‌ها به‌ گشت‌وگذار بپردازند. بازیکنان به‌منظور پیشرفت در بازی باید تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهند. درواقع این عمل باعث آزاد شدن سازه‌های جدید، بدنه‌های کشتی مختلف، سلاح‌ها و مهارت‌های گوناگون می‌شود. Endless Space 2 به نوبه اثری سرگرم‌کننده قلمداد می‌شود که تجربه آن خالی از لطف نیست.


نبردهای فضایی در Elite Dangerous Standard Edition

۴- Elite Dangerous

  • سازنده و ناشر: Frontier Developments
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: مبارزات فضایی

بازی بعدی این فهرست Elite Dangerous ساخته استودیو فرانتیر دولوپمنتس نام دارد که در جریان آن بازیکنان کنترل خلبان یک کشتی فضایی را به‌عهده می‌گیرند که باید به‌وسیله آن در کهکشان راه شیری به گشت‌وگذار بپردازند. Elite Dangerous چهارمین نسخه از مجموعه Elite و دنباله مستقیم بازی Frontier: First Encounters قلمداد می‌شود. وقایع بازی در سال ۳۳۰۰ رخ می‌دهد و بازیکنان کار خود را در دنیای جهان‌باز کهکشان راه‌ شیری با اندکی پول شروع می‌کنند. شما می‌توانید با انجام مأموریت‌های مختلف همانند تجارت کردن، گشت‌وگذار، جابه‌جایی مسافر و استخراج منابع پول بیشتری را به‌دست بیاورید.

شما می‌توانید پول به‌دست آورده را روی ارتقای کشتی فضایی خود هزینه کرده و به‌واسطه آن ماژول‌های مختلف همانند موتور، سلاح‌ها و غیره را شخصی‌سازی کنید. سازندگان داده‌های بیش از ۱۵۰ هزار سیستم ستاره‌ای بازی را از داده‌های اخترشناسی واقعی برداشت کرده‌اند و بازیکنان می‌توانند برای تجارت کالاهای مختلف، در ایستگاه‌های فضایی سیاره‌ها کشتی خود را قرار دهند.


مبارزات در بازی دستینی 2

۳- بازی Destiny 2

  • سازنده و ناشر: بانجی / اکتیویژن و بانجی
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سبک: شوتر اول‌شخص

اگر از علاقه‌مندان آثار شوتر اول‌شخص باشید بدون شک نام مجموعه Destiny را به گوش شنیده‌اید. مجموعه‌ای از استودیو نام‌آشنای بانجی که پیش از این مجموعه با بازی‌های هیلو بر سر زبان‌ها افتاد. Destiny 2 درواقع یک بازی شوتر آنلاین اول‌شخص است که ابتدا در سال ۲۰۱۷ به‌صورت یک اثر پولی منتشر شد، اما در سال ۲۰۱۹ بانجی با اضافه کردن نام New Light به‌عنوان بازی، آن را به‌صورت فری‌توپلی در دسترس مخاطبان خود قرار داد. علاوه‌برآن، سازندگان آغاز بازی را به‌نحوی تغییر دادند که مخاطبان جدید مراحل مربوط‌به نسخه اول مجموعه را تجربه کرده و سپس وارد بخش داستانی دستینی 2 یعنی The Red War و دیگر بسته‌ای الحاقی آن شوند. آخرین بسته گسترش‌دهنده این بازی Lightfall نام دارد که اوایل سال ۲۰۲۳ برای این بازی منتشر شد و در حال حاضر بازیکنان می‌توانند فصل‌های آن را تجربه کنند.

دنیای بازی در قالب یک اثر چندنفره با المان‌های نقش‌آفرینی بین بازیکنان مختلف به‌اشتراک گذاشته شده است و همانند نسخه اصلی فعالیت‌ها در این نسخه هم به دو حالت PvE و PvP تقسیم می‌شود. پس از گذشت چهار سال از زمان انتشار دستینی 2، بانجی با انتشار به‌روزرسانی و بسته‌های گسترش‌دهنده مختلف به خوبی از این بازی حمایت کرده است. بدون شک بین بازی‌های رایگان این فهرست، دستینی 2 جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر تاکنون موفق نشده‌اید آن را تجربه کنید به‌شما توصیه می‌کنیم همین الان دست به‌کار شوید و آن را دانلود و نصب کنید.


نمایی از بازی Dead Space

۲- مجموعه Dead Space

  • سازنده و ناشر: ویسرال گیمز / الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۳-۲۰۰۸
  • سبک: ترس و بقا

دد اسپیس مجموعه‌ای از بازی‌های ترسناک علمی تخیلی است که شرکت الکترونیک آرتز وظیفه انتشار آن‌ها را به‌عهده داشته است. وقایع بازی‌های دد اسپیس در آینده رخ می‌دهد، جایی‌که انسان‌ها موفق شده‌اند تا در سیاره‌های دیگر سکونت بگزینند. تا قرن ۲۳، انسان‌ها اکثر منابع طبیعی زمین را مصرف کرده‌اند و به‌دنبال تلاش برای جمع‌آوری منابع از دیگر سیارات هستند. در این بین وجود یک عامل بیگانه به‌نام Marker باعث به حرکت درآوردن مردگان در سطح زمین می‌شود و وقایع مختلفی دست به‌دست هم می‌دهند تا بازی را در نسخه اول از دید یک مهندس به‌نام آیزاک کلارک (Isaac Clarke) در قرن ۲۶ دنبال کنیم. هر نسخه از بازی ماجرای متفاوتی از اتفاق‌های پیرامون آیزاک و تلاش او برای متوقف کردن نکرومورف‌ها را دنبال می‌کند.

گیم‌پلی بازی به‌صورت ترس و بقا دنبال می‌شود و بازیکنان باید تلاش کنند تا علاوه‌بر زنده ماندن از دست دشمنان، به سطح اکسیژن قهرمان بازی نیز توجه داشته باشند. سلاح‌های مختلفی در دنیای بازی در اختیار بازیکنان قرار گرفته است که مبنای استفاده از آن‌ها بر از حرکت انداختن نکرومورف‌ها چیده شده است. جالب است بدانید که سازندگان نکرومورف‌ها را نیز در دسته‌بندی‌های مختلف طراحی کرده‌اند، به‌نحوی‌که هرکدام آن‌ها روش‌های خاص خود را برای از بردن بازیکنان در اختیار دارند. لازم به‌ذکر است که نسخه ریمیک بازی Dead Space در سال ۲۰۲۳ توسط استودیو Motive توسعه داده شد و پس از عرضه باری دیگر بازیکنان را با دنیای ترسناک و لذت‌بخش خود رودررو کرد.


آماندا ریپلی در بازی Alien: Isolation

۱- Alien: Isolation

  • سازنده و ناشر: Creative Assembly / سگا
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: اکشن ماجرایی، ترس و بقا

Alien: Isolation یک بازی اکشن ماجرایی براساس مجموعه فیلم‌های بیگانه یا Alien است که وقایع آن ۱۵ سال پس از اتفاق‌های فیلم اصلی این مجموعه رخ می‌دهد. در جریان این بازی بازیکنان در نقش مهندسی به‌نام Amanda Ripley قرار می‌گیرند که درواقع دختر قهرمان اصلی فیلم یعنی Ellen Ripley است و در طول بازی در جست‌وجوی نشانه‌هایی از ناپدید شدن مادرش در ایستگاه فضایی Sevastopol است. با ورود آماندا به این ایستگاه فضایی، مشخص می‌شود یکی از موجودات بیگانه بازی در این ایستگاه آزاد شده است و حالا آماندا باید به‌دنبال راه فرار از دست این هیولا باشد.

گیم‌پلی بازی روی مخفی‌کاری و المان‌های ترس و بقا تمرکز دارد و بازیکنان باید تا حد امکان از رویارویی با دشمنان خود پرهیز کرده و درصورت لزوم برای نابودی آن‌ها از شعله‌افکن استفاده کنند. سازندگان در بازی علاوه‌بر حالت کمپین، یک حالت Survivor نیز قرار داده‌اند که در جریان آن بازیکنان باید در زمانی‌که توسط Alien در حال شکار شدن هستند،‌ در مدت‌زمانی محدود اهداف مشخصی را انجام دهند. Alien: Isolation را می‌توان یک بازی فضایی ترسناک و نفس‌گیر قلمداد کرد که تجربه آن خالی از لطف نیست.


پرسش‌های متداول

  • بهترین بازی های سبک فضایی کدام ها هستند؟

    از جمله بهترین بازی های سبک فضایی به آثاری همچون مجموعه هیلو، دد اسپیس، مس افکت و بازی No Man's Sky می‌توان اشاره کرد.

  • چه زیر سبک هایی در بازی های فضایی وجود دارد؟

    در بسیاری از بازی های فضایی المان‌های گیم‌پلی نقش‌آفرینی، اکشن ماجرایی و ترس و بقا را می‌توان یافت کرد.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده