// شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

دانشمندان از فواید و معایب بازی های ویدیویی می گویند

نظرات منفی زیادی درباره‌ی بازی‌های ویدئویی وجود دارد، اما این بازی‌ها می‌توانند باعث کاهش استرس، رفتارهای اجتماعی حتی دور هم جمع‌کردن اعضای خانواده شوند.

دو دیدگاه مختلف دانشمندان ممکن است شما را درباره‌ی مزایا یا معایب بازی‌های ویدیویی بیشتر گیج کنند. یکی از این مطالعات نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی باعث می‌شوند که با دنیای واقعی روابط دوستانه‌تری داشته باشید و  نظریه دیگر بر نابودی مغز شما دلالت می‌کند. ابتدا نظریه مثبت: محققان تکنولوژی تگزاس معتقدند که بازی‌های دارای بخش Co-op، صرف نظر از این که دارای خشنونت باشند یا نه، روحیه‌ی مردم را دلپسند‌تر می‌کند.

نویسنده‌ای به نام جان وِلِز می‌گوید:

ما فهمیدیم که بازی کردن با یک همکار یاری‌دهنده، میزان توقع افراد را در مقابل رفتارهای اجتماعی افزایش می‌دهد.

او افزود که همکاری تیمی، رفتار شما را در مقابل افرادی که حتی تلاش می‌کنند شما را شکست دهند هم دلپسندتر می‌کند.

انجام بازی به صورت Co-op به جای تک نفره‌ بازی کردن، حتی به صورت آنلاین، حس تلقین بازیکن را به قدری تحریک می‌کند که باعث می‌شود اثرات منفی بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز دفع شود و حتی اثرات مثبت آن به دنیای واقعی هم منتقل می‌شود. وِلِز فهمید که بازیکنان بیشتر دوست دارند تا در موقیعت‌های اجتماعی به دوست خود کمک کنند و کمتر تمایل دارند که رفتار خشونت‌بار و دشمن‌گونه با دوست خود داشته باشند.

او گفت:

موضوعی که ما کشف کرده‌ایم این است که به نظر می‌رسد انجام بازی‌ها به صورت Co-op بیشترین تاثیر را بر روی کاهش اعمال خشونت بر روی دیگر افراد دارد.

در آن سوی میدان، به دلیل این که بازی‌‌های ویدئویی مغز شما را تحریک می‌کند، میزان خطر ابتلا به اختلالات عصبی مثل بیماری آلزایمر (فراموشی) را افزایش می‌دهد. محققان مؤسسه داگلاس و دانشگاه مونترال دریافتند که گیمرها تمایل دارند تا برای حرکت در محیط‌های اطراف خود از مرکز پاداش‌دهی (تصمیم‌گیری سریع و بدون تأمل) مغز خود استفاده می‌کنند، به جای این که مثل غیر-گیمرها از بخش مثل حافظه‌ی هیپوکامبوس (مرکز احساسات، حافظه و سیستم عصبی خودکار) استفاده کنند. نتایج آزمایشات بسیار قاطع بودند و تیم تحقیقات می‌گویند مطالعات بیشتر باید بر روی بازی‌های خاصی باشد. اما مطالعات نشان می‌دهد هنگام انجام بازی‌هایی که شما را از نظر بصری بیشتر جذب می‌کند، باعث می‌شود اثرات منفی بر روی مغز شما بیشتر اهمیت يابد.

این اولین بار نیست که از فواید و مضرات بازی‌های ویدئویی می‌شنویم. شما تا چه با این صحبت‌ها موافق هستید؟ نظرات خود را پیرامون این خبر با ما در میان بگذارید.

منبع: engadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده