نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۱

بازی Assassin's Creed Mirage | تلاش برای بازگشت به ریشه‌ها

بازی Assassin's Creed Mirage با وعده بازگشت به ریشه‌های اصیل مجموعه معرفی شده و در این مطلب و ویدیو، نگاهی به جزییات آن خواهیم داشت. 

مجموعه Assassin's Creed یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شرکت یوبیسافت است که طی سالیان گذشته، گیمر‌ها را به دوره‌های تاریخی مختلفی برده و با شخصیت‌های محبوبی از الطائر گرفته تا اتزیو و دیگران همراه کرده است. جدید‌ترین نسخه مجموعه، بازی Assassin's Creed Mirage است که پاییز امسال منتشر می‌شود و یوبیسافت اعلام کرده که به مناسبت ۱۵ سالگی مجموعه، قصد دارد تا اثری به سبک و سیاق نسخه‌های اولیه اسسینز کرید روانه بازار کند. به همین مناسبت ویدیویی آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید آن را تماشا کنید تا بعد هم بیش‌تر راجع به جزییات بازی توضیح بدهیم:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

Assassin's Creed Mirage در ابتدا قرار بود محتوایی برای نسخه والهالا از مجموعه باشد و داستانی با محوریت شخصیت باسیم ابن اسحاق که در والهالا هم با او آشنا می‌شویم، روایت کند. با این حال پس از گذشت مدتی، یوبیسافت به این نتیجه رسید که این نسخه پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر مستقل را دارد و اینچنین شد که Assassin's Creed Mirage رسما تایید و معرفی شد. 

شخصیت اصلی این نسخه، کاراکتری به نام Basim است که اشاره کردیم در نسخه والهالا هم حضور دارد و اسمش به‌طور دقیق‌تر، چیزی بین باسیم و بسیم و بیش‌تر با تمایل به باسیم تلفظ می‌شود. در میراژ، زمانی با این شخصیت آشنا می‌شویم که هنوز سن کمی دارد و چیزی راجع به فرقه اسسین‌ها نمی‌داند. باسیم در اصل یک دزد در شهر بغداد است و از این طریق زندگی می‌کند؛ با این حال یک روز در یکی از تلاش‌هایش برای دزدی، گرفتار می‌شود و اینجاست که شخصیتی به نام روشن او را نجات می‌دهد. روشن یک اسسین با اصالت ایرانی است و صداگذاری او را شهره آغداشلو برعهده دارد که بدون شک، صدای خاص او روی تریلر‌های پخش‌شده از بازی، یکی از جذابیت‌های اصلی میراژ تا الان بوده است. 

آشنایی با روشن، درهای جدیدی پیش‌ِروی باسیم باز می‌کند و روشن در نقش یک استاد و آموزگار، راه و رسم تبدیل شدن به یک اسسین را به شخصیت اصلی بازی آموزش می‌دهد. باسیم پس از این آشنایی، متوجه دشمنان گروه اسسین‌ها می‌شود و اطلاعاتی از تمپلار‌ها به‌دست می‌آورد و اینچنین، ماجراجویی او برای از بین بردن دشمنان که افراد اصلی ماسک‌های خاصی هم به چهره دارند، آغاز می‌شود. 

شخصیت بسیم در بازی Assassin's Creed: Mirage

داستان بازی در قرن نهم و در شهر بغداد جریان دارد. این بازه تاریخی، در اصل وقایع چند دهه قبل از اتفاق‌های نسخه والهالا را روایت می‌کند و به‌گفته طراح میراژ، شاهد زمانی خواهیم بود که شهر بغداد از خیلی جنبه‌های فرهنگی، علمی و هنری جایگاه بسیار ویژه‌ای در جهان داشت. از آنجایی که بغداد به‌تصویر کشیده‌شده در بازی چندین سال پس از وقایع میراژ دچار یک نوع ویرانی تقریبا کامل شده است، یوبیسافت برای طراحی آن به شکلی که در آن زمان بود،‌ سراغ اسناد تاریخی مختلف رفته و حتی از برخی شهر‌های تقریبا شبیه به آن مثل سامرا هم الهام گرفته است. 

اگر نسخه‌های اخیر اسسینز کرید را تجربه کرده باشید، می‌دانید که یوبیسافت تمرکز ویژه‌ای روی ارائه جهانی بزرگ و وسیع داشت ولی این رویکرد، در میراژ تغییر کرده و بیش‌تر شاهد چیزی شبیه به نسخه‌های اول مجموعه خواهیم بود؛ در نتیجه وقایع بازی فقط در بغداد روایت می‌شوند و البته گیمر‌ها می‌توانند به Alamut، مقر اسسین‌ها در آن زمان هم بروند که در خارج از بغداد قرار دارد و بارها در نسخه‌های مختلف هم اسم آن را شنیده‌ایم. با اینکه وسعت کلی جهان بازی کمتر از نسخه‌های اخیر است، ولی خود شهر بغداد به چهار منطقه تقسیم می‌شود که نکته جالب در رابطه با آن‌ها، اولا این است که در هر منطقه شاهد فضای متفاوتی خواهیم بود و البته می‌توان حس یک شهر شلوغ و پرجمعیت را که شور زندگی در آن جریان دارد، تمام و کمال حس کرد. به‌علاوه قرار است هر منطقه به‌نوعی یک باس مخصوص داشته باشد که هنوز اطلاعات زیادی راجع به آن‌ها ارائه نشده ولی می‌توان انتظار نبردی تمام‌عیار را از این حیث داشت. 

ترور اهداف به ترتیب دلخواه در بازی Assassin’s Creed Mirage

یوبیسافت تعریف بازگشت به ریشه‌ها را فقط در محدود کردن وسعت کلی جهان بازی خلاصه نکرده و یک مصداق دیگر این رویکرد، گیم پلی کلی بازی است. به‌گفته تهیه‌کننده میراژ، قرار نیست تمام نسخه‌های اسسینز کرید مثل Odyssey، Origins یا والهالا تجربه‌هایی با بیش از ۱۵۰ ساعت گیم‌پلی باشند و میراژ مثل نسخه‌های اول، یک بازی با گیم پلی ۱۵ تا ۲۰ ساعت خواهد بود. گیمر‌ها برای انتخاب اینکه اهداف اصلی خودشان را به چه ترتیبی ترور و شکار کنند آزادی‌عمل خواهند داشت ولی داستان کلی بازی، شروع و پایان مشخص و روندی خطی‌تر خواهد داشت. 

نکته مهم دیگر از حیث گیم‌پلی، تمرکز بیش‌تر بازی روی مخفی‌کاری و استفاده از پارکور است که واقعا هم در نسخه‌های اولیه مجموعه اهمیت زیادی داشتند. روند کلی میراژ به این شکل خواهد بود که باسیم باید هدف خود و همینطور روش از بین بردن او را انتخاب کند و در موقعیت مناسب، او را از بین ببرد. پس از آن هم احتمالا باید درگیر فرار از دست دشمنانی باشید که باسیم را تعقیب می‌کنند. خب برای انجام این کارها، روش‌های مختلفی در اختیار خواهید داشت اما مخفی‌کاری، منطقی‌ترین گزینه ممکن خواهد بود و می‌تواند حسابی عواقب بعدی را کم‌تر کند. باسیم ابزار مختلفی برای اجرای درست مخفی‌کاری دارد و مثلا می‌تواند با استفاده از عقاب اهدافش را شناسایی کند یا برای گیج کردن دشمنان، سراغ بمب‌های دودزا برود. اما یکی از جالب‌ترین و بحث برانگیز‌ترین قابلیت‌های این شخصیت، مهارتی است که اجازه می‌دهد تا چند دشمن را اصطلاحا تگ کنید و بعد باسیم در یک چشم به هم زدن، آن‌ها را همزمان باهم از بین می‌برد. این قابلیت کمی خطرناک هم به‌نظر می‌رسد و برای اثری که می‌خواهد روی مخفی‌کاری تمرکز داشته باشد، ممکن است به قیمت ساده شدن بیش از حد بازی تمام شود؛ با این حال سازندگان تاکید کرده‌اند که استفاده از این مهارت نیازمند پر شدن نوار مخصوصی است که با انجام کارها به شکل مخفیانه پر می‌شود. 

اساسین در کمین هدف خود در بازی Assassin’s Creed Mirage

از آنجایی که باسیم قبل از اسسین بودن یک دزد بوده است، انعطاف بدنی بالایی دارد و به همین دلیل در اجرای حرکات پارکور هم می‌توان انتظار زیادی از او داشت. بالا رفتن از بناهای مختلف و حرکت روی سقف‌ها نقش پررنگی چه در دنبال کردن دشمنان و چه در فرار از دست آن‌ها خواهد داشت و قرار است پارکور به‌طور کلی نقش پررنگی در بازی داشته باشد. 

به‌طور کلی گیم‌پلی میراژ بیش‌تر مبتنی بر مخفی‌کاری خواهد بود و می‌توان با استفاده از تجهیزات مختلف باسیم و با آزادی‌عمل بالا، به شیوه‌های مختلفی اهداف را از بین برد. البته کماکان اکشن هم نقش مهمی در بازی دارد و در مواقعی که کار به شکل مخفی‌کاری جلو نمی‌رود، می‌توانید با استفاده از سلاح‌هایی چون شمشیر وارد نبرد مستقیم با دشمنان بشوید که یوبیسافت وعده نبرد‌های نفس‌گیر و پرتنشی را در این سناریوها داده است. 

Assassin's Creed Mirage در سه نسخه منتشر خواهد شد و به دلیل مواردی مثل وسعت نسبتا پایین‌تر بازی، قیمت نسخه استاندارد آن ۵۰ دلار است. نسخه Deluxe بازی با قیمت ۶۰ دلار امکان دسترسی به DLC با حال و هوای شاهزاده ایرانی را فراهم می‌کند و مواردی مثل لباس‌های شخصیت پرنس در دسترس خواهند بود. یک نسخه ۱۵۰ دلاری هم برای بازی در نظر گرفته شده که شامل آیتم‌هایی چون یک مجسمه از شخصیت باسیم، نقشه شهر بغداد و همینطور استیل بوک بازی می‌شود.

میراژ در تاریخ ۲۰ مهر برای کامپیوتر و کنسول‌های نسل هشتمی و نهمی پلی استیشن و ایکس باکس منتشر خواهد شد و باید در نهایت چقدر موفق می‌شود. شما هم نظرات خود را در این مورد با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده