نویسنده: علی گودرزی
// یکشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

بازی Marvel's Spider-Man 2 | ترسناک‌ترین عنکبوت محله!

بازی Spider-Man 2 خیلی راحت می‌تواند به‌بهترین اقتباس از ماجرای نبرد اسپایدرمن و ونوم در تمامی مدیوم‌های گیم، سینما و انیمیشن تبدیل شود؛ حتی اگر پیشرفت‌های آن در گرافیک و گیم‌پلی در حد و اندازه‌هایی که انتظار داریم نباشد. همراه زومجی باشید.

تریلر جدید از گیم‌پلی اسپایدرمن ۲ حسابی بحث‌برانگیز بود؛ البته فکر نکنید که جنس بحث‌برانگیز بودنش مثل دنباله‌ی The Last of Us از دل جسارت یا جاه‌طلبی اثر می‌آمد. موضوع اتفاقا کاملا برعکس است. جزئیاتی مثل عدم تغییر حجم بسیار زیادی از مولفه‌‌های بازی قبلی و حضور کپی/پیست-مابانه‌ی آن‌ها در اثری که ادعا می‌کند «دنباله‌ای» بر محصول قدیمی است اما از انیمیشن‌ها و مکانیزم‌ها گرفته تا رنگ و لعابش همگی با قسمت اول و «بسته‌های الحاقی آن» مو نمی‌زدند، حجم زیادی از علاقه‌مندان را ناامید کرد.

مخصوصا زمانی‌که پیشرفت مولفه‌های گیم‌دیزاینی نمایش داده شده در گیم‌پلی اسپایدرمن 2 را درکنار «دنباله‌»هایی همچون سه‌گانه آرکام قرار می‌دهیم. البته که این اولین باری نیست که دنباله‌ای از محصولات برند پلی استیشن در نسل ۹، گرفتار چنین موضوعی می‌شود و چنین مسئله‌ای را در دنباله‌ی هورایزن و گاد آو وار هم دیده بودیم و ظاهرا در آینده هم خواهیم دید. چرا اینقدر از دست پلی استیشن شاکی‌ام؟ چون محصولات سونی همیشه با جاه‌طلبی و بلندپروازی شهره بودند؛ برندی که محصولات اورجینال و نو همچون دث استرندینگ و The Last of Us Part 2 را تولید و منتشر می‌کرد، حیف نیست حالا در امن‌ترین نگرش ممکن، دست به ترکیب موفقش نمی‌زند و دنباله‌هایی کاملا مشابه با میزان پیشرفت بسیار پایین را تولید و منتشر می‌کند؟ بگذریم.

اما بیایید برای چند لحظه بی‌خیال این موارد شویم چرا که تحلیل سندرم دنباله‌های کپی/پیست شده نسل ۹ سونی را می‌توان در یک مقاله کالبد شکافی کرد؛ در این مقاله می‌خواهم برایتان از این بگویم که چرا اسپایدرمن ۲ خیلی راحت می‌تواند به‌بهترین اقتباس از جنگ ونوم و اسپایدرمن در تمامی مدیوم‌های سینما، ویدیوگیم و انیمیشن تبدیل شود. درکنار این موضوع، تمام اخبار و اطلاعات منتشر شده از بازی را باهم مرور می‌کنیم. پس اگر شما هم مثل من عاشق مرد عنکبوتی، جهان و شخصیت‌های این شاهکار ابدی از استن لی بزرگ هستید، همراه زومجی باشید که در این مقاله حسابی در دنیای اسپایدرمن غرق می‌شویم.

تماشا در یوتیوب

ابتدا سراغ اطلاعات موجود از داستان Spider-Man 2 می‌رویم. طبق مصاحبه‌های انجام شده با یوری لورنثال (صداپیشه‌ی پیتر پارکر/اسپایدرمن) و براین اینتهار (کارگردان خلاق اثر) قصه‌ی اسپایدرمن 2 دقیقا ۱۰ ماه پس از اتفاقات Spider-Man: Miles Morales اتفاق می‌افتد.به دنبال این مسئله، مایلز حالا بیشتر از قبل با قدرت‌های عنکبوتی‌ خود آشنا شده و به یک مرد عنکبوتی پخته‌تر از پیش تبدیل شده است که البته هنوز هم چیزهای بسیار زیادی وجود دارند که او باید از استاد خود یاد بگیرد. در آن سوی قضیه، پیتر پارکر حالا بعد از اتفاقات قسمت قبلی توانسته تا حدی زندگی‌اش را سر و سامان داده و شرایط نسبتا پایداری را برای خودش و مایلز ایجاد بکند. البته که همه‌ی این‌ها آرامش قبل از طوفان به‌حساب می‌آیند.

تا به‌‌این لحظه می‌دانیم که شخصیت‌های «کریون شکارچی»، «ونوم» و «لیزارد/دکتر کرت کانرز» به‌شکل جدی قرار است در جریان اتفاقات بازی Spider-Man 2 حاضر باشند. در لحظه‌ای خاص از نمایش اخیر از گیم‌پلی اسپایدرمن 2 اما می‌توانستیم تعداد بالایی از افراد شرور حاضر در نیویورک را تماشا کنیم. کاراکترهایی مثل بلک‌کت، تومب‌استون، کینگ پین، پراولر و تسک‌مستر که احتمالا در جریان مأموریت‌های جانبی سراغشان خواهیم رفت. شخصیت‌هایی که در بازی قبلی هم سراغشان رفتیم و احتمالا در اسپایدرمن 2 باید مجددا با آن‌ها سر و کله بزنیم.

خودنمایی ونوم در بازی Marvel’s Spider-Man 2

اما بدون ذره‌ای شک، بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت اسپایدرمن 2 نسبت‌به بازی قبلی‌اش چیزی نیست جز کاراکتر ونوم. سیمبیوت غول‌آسا و دیوانه‌ی جهان اسپایدرمن حالا و پس از سال‌ها، دوباره پایش به دنیای گیم باز شده است. پیش‌تر ونوم با حضور در بازی‌هایی همچون Spider-Man استودیو Neversoft، بازی The Ultimate Spider-Man و بازی Spider-Man: Web of Shadows حضور بسیار جدی داشت، حالا دوباره قرار است به یکی از نقاط محوری بازی مرد عنکبوتی بدل شود. همان‌طور که احتمالا از تماشای آخرین تریلر از گیم‌پلی بازی Spider-Man 2 متوجه شده‌اید، پیتر پارکر یکی از میزبان‌های انگل ونوم به‌شمار می‌رود و تا مدتی احتمالا قابل‌توجه، تحت تاثیر این انگل سیاه و لزج دست به رفتارهایی خشن و دور از انتظار خواهد زد؛ کارهایی که هرگز از پیتر پارکری که او را با فداکاری و مسئولیت‌پذیری‌اش می‌شناسیم، انتظار نمی‌رود. خب پس حالا می‌دانیم که یکی از میزبان‌های انگل ونوم، پیتر پارکر خواهد بود. علاوه‌بر این موضوع، قطعا می‌دانیم که پیتر پارکر قرار نیست به شکل دائمی از ونوم میزبانی کند. درنتیجه سؤال اصلی اینجا است که بالاخره چه کسی قرار است میزبان همیشگی سیبمیوت سیاه ونوم باشد؟

اولین تئوری ما، هری آزبورن را به‌عنوان میزبان ونوم مطرح می‌‌کند. هری که یک بیماری خاص اجازه نمی‌داد تا به‌شکلی جدی در جریان قصه‌ی بازی اسپایدرمن 1 حاضر باشد، در پایان مشخص شد که نورمن آزبورن او را در یک محفظه حاوی سیمبیوت ونوم نگه‌داری می‌کرد. در نتیجه فعلا محتمل‌ترین فرضیه پیرامون اینکه چه کسی قرار است به ونوم اصلی ما تبدیل شود، به هری آزبورن می‌رسد. البته نکته‌ی ظریفی که در پایان‌بندی بازی اول و بازی مایلز مورالز وجود داشت، پیوند نه چندان قوی سیمبیوت با هری بود؛ مخصوصا زمانی‌که نورمن با کف دست خود محفظه را لمس کرد و رشته‌های سیمبیوت برای گرفتن دست نورمن به سمت او حرکت کردند. این موضوع نه‌تنها اتصال نسبتا ضعیف سیمبیوت با هری را نمایش می‌دهد، بلکه تمایل این انگل به برقراری ارتباط با آزبورنِ پدر را گوشزد می‌کند.

هری آزبورن ونوم

شاید از خودتان بپرسید که چرا در این لحظه، حدس می‌زنیم که آیا نورمن یا هری قرار است به ونوم تبدیل شوند و چرا اصلا سراغ ادی براک نمی‌رویم؟ چون براین اینتهار در رویداد سامر گیم فست به‌شکل رسمی اعلام کرد که سیمبیوت ونوم قرار نیست در این بازی، سراغ ادی براک برود. ما فرض را بر این می‌گذاریم که اینتهار دارد راستش را می‌گوید؛ چرا که قبلا سابقه‌اش را داشت که کوری بارلوگ پیرامون عدم وجود تیغه‌های آشوب در بازی گاد آو وار ۲۰۱۸ دروغ‌هایی گفته بود و اتفاقا دروغ‌هایش موثر واقع شدند. البته که ادعای اینتهار کاملا در راستای همان نگرشی است که از بازی‌های اسپایدرمن استودیو اینسامنیاک سراغ داریم؛ محصولاتی که قصه‌هایی کاملا جدید و شوکه‌کننده را از دنیای مرد عنکبوتی اقتباس می‌کنند. حالا اگر نورمن آزبورن به ونوم تبدیل شود، تکلیف گرین گابلین چه خواهد شد؟

اگر یادتان باشد، درجریان یکی از مأموریت‌های مری جین از بازی اول که طی آن سراغ خانه و تشکیلات نورمن آزبورن رفته بودیم، یک سری تجهیزات نظامی از نورمن را می‌توانستیم پیدا کنیم که به‌شکلی ضمنی، به‌وجود گرین گابلین اشاره می‌کرد. حالا که حتی خود بازی اول نیز به وجود گرین گابلین اشاره کرده بود، پس تکلیف این ابر شرور معرکه از دنیای مرد عنبکوتی چه خواهد شد؟ حدس می‌زنم که اگر هری یا نورمن به گرین گابلین تبدیل شوند، در صورت کشته شدن هر یک به‌دست پیتر پارکر، عضو دیگر و زنده‌ از خاندان آزبورن که هری یا نورمن باشد، برای انتقام به‌سیم آخر زده و بالاخره آن سرم لعنتی گرین گابلین را در رگ‌هایش جاری کرده و نبردی تمام عیار در قسمت سوم از جنس مرد عنکبوتی و گرین گابلین را پی‌ریزی خواهد کرد. اما یکی از قطعات پنهان پازل ونوم و هری آزبورن، دکتر کانرز است.

آخرین شکار کریون شکارچی

کرت کانرز که در بازی مایلز مورالز او را در صحنه‌ی پس از پایان بازی دیدیم، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های بازی خواهد بود. کاراکتری که در آن لحظه‌ی ویژه از بازی مایلز مورالز، از نورمن دستور گرفت تا محفظه‌ی هری (که احتمالا همان میزبان اول ونوم باشد) را باز کرد و پیرامون این موضوع به نورمن هشدار داد. حالا به تریلر گیم‌پلی بازی برگردیم که در طی آن، پیتر به‌دنبال دکتر کانرز یا همان لیزارد رفته است. تریلر از خانه‌ی دکتر کانرز آغاز می‌شود که نسخه‌ای سیاه‌پوش از مرد عنکبوتی، درِ خانه را شکسته و دشمنان را لت و پار می‌کند. حدس می‌زنم که کرت کانرز پس از استخراج سم ونوم، این سیمبیوت را در آزمایشگاه خانگی خود نگه‌داری می‌کند و پس از ملاقات اسپایدرمن با او، سیمبیوت سیاه بالاخره میزبان عنکبوتی‌اش را پیدا می‌کند. در تریلر گیم‌پلی بازی حتی مایلز نیز از ظاهر سیاه‌پوشیده‌ی جناب پارکر تعجب کرده بود؛ در نتیجه می‌توان حدس زد که پیتر در خانه دکتر کانرز برای اولین‌بار به سیمبیوت ونوم آلوده می‌شود. البته همه‌ی این موارد در حد یک سری گمانه‌زنی هستند و هر اتفاقی در بازی ممکن است رخ بدهد.

اما میزبان محتمل بعدی، کریون شکارچی است. کریون که با توپ پر به نیویورک آمده تا بالاخره یک رقیب درست و حسابی پیدا کند و به‌بزرگ‌ترین شکارچی دنیا بدل شود، ممکن است بعد از هری/نورمن و پیتر پارکر، طعمه‌ی بعدی سیمبیوت باشد. اما می‌‌دانید کدام بخش از این تئوری می‌لنگد؟ اینکه ونوم و میزبانش هر دو از اسپایدرمن و پیتر پارکر متنفر هستند. ونوم به این دلیل که اسپایدرمن او را پس می‌زند و میزبانش به‌دلایلی مثل رقابت در محیط شغلی (ادی براک) از دست پیتر پارکر متنفر می‌شود؛ در نتیجه، شخصیت ونوم در سالیان اخیر همیشه یک ارتباط بسیار شخصی و خاص با پیتر پارکر و اسپایدرمن داشته است؛ به‌همین دلیل، همچنین تئوری نورمن/هری آزبورن به‌عنوان میزبان ونوم، برایم از همه محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد. قدرتمند شدن کریون شکارچی و حرکت بازی به‌سمت ارائه‌ی اقتباسی خاص از کامیک معرکه‌ی Kraven The Last Hunt می‌تواند یک داستان واقعا سیاه و عالی را برایمان تعریف کند. اما شما بگویید که بالاخره چه کسی قرار است در اسپایدرمن ۲ به ونومی که می‌شناسیم بدل شود؟ یک فرضیه‌ی دیوانه‌وار: شاید پیتر پارکر اصلا به‌اوج تاریکی سقوط کند و به‌همان ونوم گردن کلفتی که می‌شناسیم بدل شود؟

پیتر پارکر و مایلز مورالز در بازی Spider-Man Miles Morales

اما سراغ شخصیت‌های اصلی قصه برویم. پیتر پارکر در این بازی یک چالش روحی واقعا عظیم را تجربه خواهد کرد. قهرمان محبوب، دوست‌داشتنی و فداکارمان که هرگز دوست نداریم آب در دلش تکان نخورد، در این بازی احتمالا با پای پیاده تا انتهای جهنم را متر بکند. چرا که نبرد با سیمبیوت ونوم هرگز شوخی‌بردار نیست و یوری لورنثال (صداپیشه‌ی پیتر پارکر/اسپایدرمن) در تازه‌ترین مصاحبه‌هایش نیز تایید کرد که قصه‌ی پیتر قرار است با مقوله‌ی «اعتیاد» گره بخورد. اعتیاد پیتر به پوشیدن لباس سیاه و قدرتمندتر شدن و لذتی که این موضوع برایش به‌همراه دارد، همیشه با دور شدن پارکر از اصول اخلاقی‌اش همراه بوده و انتظار می‌رود که چنین موضوعی را تمام و کمال در بازی دوم ببینیم. اینتهار در مصاحبه‌های جدیدش اعلام کرده که بازی علاوه‌بر اینکه یک روایت خاکستری از داستانی بزرگسالانه و جدی است، همچنان حس‌وحال انسانی و لذت‌بخش همیشگی‌اش را هم دارد. سیمبیوت ونوم قطعا روابط پارکر را زیر سؤال خواهد برد و بدون شک، اتفاقاتی اساسی قرار است در رابطه‌ی پیتر و مری جین رخ بدهد. فعلا باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا از مأموریت‌های مری جین در قسمت دوم نیز قرار است خبری شود یا نه؟ مأموریت‌هایی که بازی اول را حسابی از ریتم می‌انداخت.

اما سراغ گیم‌پلی بازی برویم. همان‌طور که می‌دانید، شاکله‌ی گیم‌پلی بازی ظاهرا قرار نیست تغییرات چشم‌گیری را در قسمت دوم به خود ببیند. نبردها و تاراندازی/تاب خوردن در شهر همچنان به‌همان شکل سابق انجام می‌شود. محض رضای خدا حتی انیمیشن‌های تاراندازی نیز دقیقا همان انیمیشن‌های بازی قبلی بودند. چرا این موضوع اینقدر عجیب و مسخره است؟ چون اینسامنیاک برای محتوای مایلز مورالز آن همه انیمیشن تار زنی و انیمیشن کامبت تازه ساخته بود اما در «دنباله‌» اسپایدرمن 1، دوباره سراغ همان انیمیشن‌های بازی قبلی خود رفته است. این موضوع دقیقا زمانی در ذوق می‌زند که مخاطب قرار است برای محصولی ۷۰ دلار بپردازد که ظاهرا حجم بسیار زیادی از مولفه‌های ساختاری‌ آن قرار است دقیقا همان چیزی باشد که سالیان پیش در کنسول پلی استیشن 4 تجربه کرده بودیم. بگذریم.

نمایی از تریلر معرفی Marvel's Spider-Man 2

تا الان وجود سه درخت مهارت مختلف برای بازی تایید شده است. یکی برای مایلز، یکی برای پیتر و یکی هم اشتراکی بین هر دو شخصیت. سیمبیوت ونوم اما قطعا یک تغییر بزرگ در مکانیزم‌های گیم‌پلی پیتر ایجاد خواهد کرد. مرد عنکبوتی سیاه‌پوش قدرت‌هایی مشابه با مایلز در محتوای مایلز مورالز که با دکمه‌ی L1 فعال می‌شد را در بازی دوم در اختیار بازیکن قرار خواهد داد. وجود گجت‌های تازه برای مواردی همچون نبردهای نزدیک، مخفی‌کاری (گجت‌های Web Lines) و پرواز در شهر (قابلیت Web Wings) تا به‌امروز تایید شده‌اند. طبق گفته‌ی استودیو اینسامنیاک، مأموریت‌های اصلی به‌شکل از قبل تعیین شده مشخص می‌کنند که باید آن‌ها را با کاراکتر مایلز جلو ببریم یا پیتر. بعد از اتمام مأموریت‌های داستانی اما می‌توانید به‌شکل دلخواه بین دو شخصیت نام‌برده سوییچ بکنید. به‌لطف قدرت SSD، این انتقال کاملا بدون لودینگ انجام خواهد شد. این هم فراموش نکنم که هر یک از شخصیت‌های پیتر و مایلز، مأموریت‌های جانبی خاص و محتویات کاملا خاص خودشان را خواهند داشت.

گفته می‌شود که بازی قرار است یک نیویورک بسیار بزرگ (حدودا دو برابر بازی قبلی) را در اختیار بازیکنان قرار بدهد. اضافه شدن محله‌هایی همچون کوئینز، بروکلین، کُنی آیلند و بیشتر کاری می‌کنند تا فضایی حدودا دو برابر قسمت قبل در اختیارمان قرار بگیرد. از جمله آخرین اطلاعات موجود در مورد گیم‌پلی، به لباس‌هایی برمی‌گردد که می‌توانیم به‌تن پیتر/مایلز بپوشانیم. گفته می‌شود که حجم بسیار زیادی از این لباس‌ها را می‌توانیم با رنگ‌هایی که دوست داریم شخصی‌سازی کنیم. واقعا دوست دارم برای هر یک از این لباس‌ها یک گونه‌ی سیاهِ سیمبیوتی هم وجود داشته باشد. بازی از منظر فنی قرار است حسابی از تمام قدرت‌های پلی استیشن 5 استفاده کند. مواردی همچون هپتیک فیدبک و ادپتیو تریگرهای دوال سنس درکنار مواردی همچون SSD، قرار است مرد عنکبوتی 2 را به یکی از قدرت‌نمایی‌های پلی استیشن 5 تبدیل کنند؛ هرچند که نمایش اخیر بازی اصلا نتوانست قدرت‌ها و مولفه‌های گرافیکی اثر را به رخ بکشاند.

حالا نوبت شماست تا دیدگاهتان پیرامون اسپایدرمن ۲ را برایمان بنویسید. فکر می‌کنید چه کسی قرار است به میزبان اصلی ونوم تبدیل شود. آیا این بازی می‌تواند حتی از نسخه‌ی قبلی‌اش هم بهتر شده و به یکی از برترین محصولات ابرقهرمانی تبدیل شود؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده