// شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱

تجربه نسخه دمو Final Fantasy 16 | همه چیز راجع به فاینال فانتزی جدید

Final Fantasy 16 محصولی امیدوار کننده و جذاب است که انتظار می‌رود بتواند تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیزتر نسبت‌به ساخته‌های قبلی این مجموعه را ارائه دهد.

مجموعه فاینال فانتزی را می‌توان یکی از میراث اسکوئر انیکس دانست که تابه‌امروز ۱۵ نسخه اصلی و چندین نسخه فرعی برای آن در دسترس قرار گرفته است. بااینکه بازسازی نسخه هفتم، یکی از بهترین و محبوب‌ترین نسخه‌های مجموعه Final Fantasy، توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کرده و کاربران تازه‌وارد زیادی را به این سری جذب کند، اما بسیاری دیگر از هواداران خواهان نسخه جدید بودند. ازاین‌رو معرفی بازی Final Fantasy 16 در سال ۲۰۲۰ توانست بازخوردهای بسیار خوبی را به‌همراه داشته باشد. ما در این ویدیو به تجربه یک ساعت اول از نسخه دمو بازی پرداختیم که می‌توانید در ادامه آن را تماشا کنید. همچنین پس از ویدیو هم می‌توانید جزییات بیش‌تری راجع به بازی را بخوانید.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید


پیش نمایش فاینال فانتزی ۱۶

یکی از مواردی که باعث شد هواداران به این نسخه فاینال فانتزی نگاه ویژه‌ای داشته باشند، تیم توسعه بازی بود. کریتیو بیزینس یونیت ۳ (Creative Business Unite 3) وظیفه توسعه بازی را برعهده داشت. استودیویی به رهبری نائوکی یوشیدا که پیش از این خود را با Final Fantasy 14 ثابت کرده بود و حال او و بخش اعظمی از تیم‌اش وظیفه توسعه Final Fantasy 16 را برعهده داشتند. درواقع پروسه توسعه نسخه شانزدهم از سال ۲۰۱۵ آغاز شد. درآن زمان یوسکه ماتسودا، مدیرعامل اسکوئر انیکس، از یوشیدا خواست تا نسخه بعدی و اصلی فاینال فانتزی را توسعه دهد. دقیقا زمانی‌که یوشیدا و کریتیو بیزینس یونیت ۳ مراحل تولید بسته الحاقی Heavensward بازی Final Fantasy 14 را به پایان رسانده بودند.

لرد کاماندر سرزمین رزاریا در بازی Final Fantasy 16

ازاین‌رو نائوکی یوشیدا برای اینکه بتواند یک تعادل میان توسعه فاینال فانتزی ۱۴ و مراحل اولیه فاینال فانتزی ۱۶ به‌وجود آورد، یک تیم کوچک را تشکیل داد و خود وظیفه تهیه کنندگی بازی را برعهده گرفت، زیرا کارگردانی نسخه چهاردهم به اندازه کافی وقت‌گیر بود. در ادامه و گسترش تیم توسعه، Final Fantasy 16 در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و حال پس از گذشت سه سال از معرفی، تا چند روز دیگر در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نکته جالب مراحل توسعه بازی، این است که تیم توسعه Kingdom Harts تای یاسوی (یکی از کارگردان‌های Kingdom Heart 3 و همچنین نسخه چهارم) و همچنین یک تیم توسعه از پلاتینوم گیمز به رهبری تاکاهیسا تائورا، یکی از کمک کارگردان‌های Astral Chain) در پروسه ساخت فاینال فانتزی 16 کمک حال کریتیو بیزینس یونیت ۳ بوده‌‌اند.

تیم سازنده به‌واسطه تغییرات داستانی و گیم‌پلی، در تلاش است تا قشر وسیع‌تری از بازیکنان را به این بازی و سری فاینال فانتزی جذب کند

Final Fantasy 16 از نظر داستانی یک جهان فانتزی تاریک با ظواهر مختلف را به‌تصویر می‌کشد. درواقع هیروشی تاکای، کارگردان اصلی بازی، ایده دارک فانتزی بودن بازی را در طول توسعه بازی مطرح کرد و نائوکی یوشیدا، قصد داشت تا بازی‌ای را توسعه دهد که از نظر داستانی و ساختار، متفاوت از سایر فاینال فانتزی‌ها باشد. محصولی که آن ظاهر نوجوان بودن قهرمان‌ها و ظاهری انیمه‌ای را در خود جای نداده باشد. محصولی که بتواند قشر وسیع‌تری از کاربران سراسر جهان را به‌خود جذب کند. این مورد دقیقا در نمایش‌های بازی به چشم می‌خورد. ساختار داستانی بازی حس و حال قرون وسطی را القا می‌کند. داستان در جهانی به اسم Valisthea روایت می‌شود. Valisthea خود به دو قاره Ash و Storm تقسیم شده و ۶ سرزمین مختلف از جمله Grand Duchy of Rosaria، Holy Empire of Sanbreque و Dhalmekian Republic در این جهان قرار گرفته‌اند.

آیکان تایتان در بازی Final Fantasy 16

سیستم مبارزات بازی با اینکه کاملا مدرن و امروزی است، اما الهاماتی از Final Fantasy 5 گرفته است

درواقع سرزمین‌های بازی در اطراف منابع طبیعی قدرتمندی به نام مادرکریستال ساخته شده و از انرژی آن‌ها که Aether نام دارد، استفاده می‌کنند. کلایو رازفیلد، قهرمان بازی، در خاندان رزاریا قرار دارد و این سرزمین پس از سال‌ها رفاه و آرامش، از شُیوع یک نیرو یا بیماری تاریک و آلوده به نام ‌بلایت رنج می‌برد. بیماری که روز‌به‌روز درحال گسترش بوده و هنوز راه حلی برای درمان آن وجود ندارد. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که کلایو جوانی ۲۸ ساله است و در وسط جنگ میان Kingdom of Waloed و Iron Kingdom قرار دارد. به همراه سه تن از همراهان خود وظیفه دارند تا به دامیننت شیوا دسترسی پیدا کنند. در جهان بازی، هشت آیکان (Eikon) قرار گرفته که موجودات قدرتمند و جادویی جهان Valisthea به حساب می‌آیند. نکته اصلی، این است که این آیکان‌ها در بدن یک میزبان انسان قرار گرفته و اصطلاحا به این میزبان‌ها، دامیننت گفته می‌شود.

هر یک از آیکان‌ها نماینده یک عنصر هستند. برای مثال، شیوا نماینده یخ، گارودا نماینده باد و تایتان نماینده عنصر خاک است. در سالیان و قرن‌های مختلف در Valisthea دیده نشده که از یک عنصر دو آیکان مختلف وجود داشته باشد، اما ۱۳ سال قبل از شروع وقایع بازی، جایی که کلایو رازفیلد تنها ۱۵ سال سن دارد، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد. جاشوا، برادر کوچک‌تر کلایو، دامیننت فینیکس از عنصر آتش است و کاراکتر محبوبی به حساب می‌آید. پسری که قرار است در آینده آرچ‌دوک Grand Duchy of Rosaria باشد و کلایو در نقش محافظ قسم خورده او است. بااین‌حال همه چیز به خوبی و خوشی پیش نمی‌رود و در یک شب غم‌انگیز، جاشوا که صحنه کشته شدن پدر خود را می‌بیند، از ترسم و غم حاضر در وجودش به آیکان فینیکس تبدیل شده تا جلوی یک تهدید بزرگ را بگیرد. اما، این تهدید چیست. در آن شب دردناک، دومین دامیننت آتش خود را نشان داده و آیکان ایفریت پدیدار می‌شود و درنهایت، درگیری میان فینیکس و ایفریت منجر به کشته شدن جاشوا می‌شود. موردی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که روزی اتفاق بی‌افتد و کلایو پس از گذشت ۱۳ سال به‌دنبال جواب سؤال‌هایی است که همیشه از آن‌ها فرار کرده است.

آیکان شیوا در بازی Final Fantasy 16

وقت آن رسیده تا قهرمان داستان به‌دنبال دامیننت افریت باشد و انتقام خون برادر خود را بگیرد. دامیننت‌ها در داستان بازی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به‌گونه‌ای یک قدرت نظامی و سیاسی به حساب می‌آیند. درگیری میان سرزمین‌ها به‌خاطر بلایت تشدید شده و حال این شما هستید که درکنار جنگیدن برای پیدا کردن جواب سؤال‌های خود، باید جلوی درگیری‌ها را گرفته و یک بار دیگر صلح و آرامش را به Valisthea برگردانید. در همین ابتدا و قبل از توضیح مکانیسم‌های گیم‌پلی، باید بگویم که Final Fantasy 16 یک بازی با سیستم مبارزاتی کاملا مدرن است. یعنی کوچک‌ترین المانی از مبارزات نوبتی و نوارهایی مثل ATB در این بازی استفاده نشده است.

کلایو می‌تواند همزمان از قدرت‌های سه آیکان در مبارزات استفاده کرده و مدام میان‌ها سوییچ کنید

به‌‌عبارتی Final Fantasy 16 یک بازی اکشن نقش آفرینی است که سیستم مبارزات آن به‌صورت کامل دارای المان‌های هک اند اسلش است. سیستم مبارزاتی بازی بدین گونه است که کلایو به‌واسطه‌ی شمشیر خود و جادو می‌تواند دشمنان را از بین ببرد. می‌توانید به‌صورت کاملا ساده ضربات را اعمال کنید یا به‌واسطه‌ی درخت مهارت‌های بازی، کومبوهای مختلف را خریداری کرده و آن‌ها را با جادو ترکیب کنید. ازاین‌رو می‌توانید آسیب بیشتری را به دشمنان خود وارد کنید. ازطرفی کلایو قادر به کنترل کردن قدرت سایر آیکان‌ها است. به بیان دیگر، می‌توانید همزمان از قدرت‌های سه تایتان در مبارزات استفاده کرده و مدام میان‌ها سوییچ کنید و به‌واسطه درخت مهارت‌ها هم ضربات جدیدی را برای آیکان‌های خود آزاد کنید. همچنین مهارت‌های آیکان‌ها هم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را با ضربات و کومبوهای معمولی کلایو ترکیب کنید.

مبارزه با مینی باس گابلین در بازی Final Fantasy 16

زمانی‌که به‌درستی از مهارت‌های خود استفاده کنید، کومبو بزنید و جاخالی دهید، روحیه دشمن یا باس مورد نظر تضعیف می‌شود

اینکه به چه شکل مبارزات بازی را انجام می‌دهید و ضربات شما تنوع دارند، تاحدی به خودتان بستگی دارد. می‌توانید خیلی کومبوها را استفاده نکرده و بین آیکان‌های Equip شده خود سوییچ نکنید یا اینکه با سوییچ کردن مداوم و انجام کومبوهای متعدد، یک گیم‌پلی هیجان‌انگیزتر نسبت به حالت عادی را خلق کنید. دراین‌میان بد نیست به سایر ویژگی‌های قرار گرفته در مبارزات مثل جاخالی دادن معمولی و Perfect Dodge اشاره کرد. کاربر می‌تواند ضربات دشمن را به حالت معمولی جاخالی دهد، اما اگر با یک زمان‌بندی دقیق این کار را انجام دهید، می‌توانید بلافاصله با یک ضربه جادو یا شمشیر به دشمن حمله کرده و بیش‌ازپیش آسیب برسانید. بعضی وقت‌ها دشمنان برای اعمال ضربه کمی صبر کرده و سپس به سمت شما ضربه می‌زنند. قبل از اینکه ضربه به شما برخورد کند، می‌توانید سریعا حمله کرده و در حمله دشمن تداخل ایجاد کنید.

از دیگر موارد طراحی شده برای مبارزات، می‌توان به Will Gauge هم اشاره کرد. دشمنان الیت و باس‌ها دارای یک نوار زرد رنگ در زیر نوار سلامت هستند که Will Gauge نام دارد. زمانی‌که به‌درستی از مهارت‌های خود استفاده کنید، کومبو بزنید و جاخالی دهید، روحیه دشمن یا باس مورد نظر تضعیف می‌شود و زمانی‌که این نوار به‌طور کامل تخلیه شود، می‌توانید دشمن را درحالت استگر (Stagger) قرار دهید و به او آسیب برسانید. جدا از مبارزات، Final Fantasy 16 دارای یک World Map است که محیط‌ها و سرزمین‌های بازی با یک پین در نقشه قرار گرفته و به‌راحتی می‌توانید به هرکدام از آن‌ها سفر کنید.

افکت حاصل از سوختن در بازی بازی Final Fantasy 16

جدا از ارتقا خودکار سطح کلایو، با مواردی مثل شمشیر قوی‌تر یا Amuletهای مختلف می‌توانید قدرت تدافعی و تهاجمی او را افزایش دهید

با کشتن دشمنان XP برای ارتقا کاراکتر و Ability Point برای درخت مهارت‌ها کسب می‌کنید. درطول بازی شاهد حضور همراه‌های مختلفی درکنار کلایو رازفیلد هستیم، اما بازیکن همیشه هدایت او را برعهده می‌گیرد. بااین‌حال یک سگ وفادار به نام Torgal دراین ماجراجویی کلایو را همراهی کرده و می‌توانید به‌واسطه شورتکات‌هایی که روی جهات‌های دی‌پد شما تنظیم شده است، به او دستور دهید تا در نبردها کارهای مختلفی را انجام دهد.

فاینال فانتزی 16 از نظر بصری هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد. باتوجه‌به نسخه دمو که اخیرا در دسترس قرار گرفت، جلوه‌های بصری، نورپردازی‌ها و دقت به جزئیات محیطی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. همچنین طراحی انیمیشن‌های حرکتی و ضربه‌زدن بازیکن و سایرین در مبارزات درکنار موشن کپچر کاراکترها هم به‌خوبی انجام شده است. کاربران پلی استیشن 5 به‌واسطه حالت‌های گرافیکی درنظر گرفته شده، می‌توانند خروجی مختلفی را دریافت کنند. حالت پرفورمنس، رزولوشن 1080p را ارائه می‌دهد که به 1440p اسکیل می‌شود. این درحالی است که حالت کوالیتی، دارای رزولوشن 1440p است که به 4K یا همان 2160p اسکیل می‌شود. در حالت اول، نرخ فریم ۶۰ فریم برثانیه و در حالت دوم، نرخ فریم ۳۰ فریم برثانیه است. البته که میان‌پرده‌ها در هر دو حالت گرافیکی به‌صورت ۳۰ فریم برثانیه اجرا می‌شوند.

آیکان ایفریت در بازی Final Fantasy 16

به حداقل رساندن صفحات لودینگ، می‌تواند تجربه‌ی یکپارچه‌تری را ارائه دهد

تیم سازنده مدعی شده بود که بازیکنان در طول تجربه خود صفحات لودینگ خاصی را مشاهده نخواهند کرد. درجریان نسخه دمو، صفحات لودینگ به‌هنگام استفاده از World Map و رفتن به محیط‌های دیگر، درکوتاه‌ترین حالت خود به‌سر می‌برد و درمابقی حالات هم لودینگ خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. ازاین‌رو کاربر تجربه‌ای یکپارچه را کسب خواهد کرد. بااینکه مبارزات بازی به‌خاطر وجود مهارت‌های مختلف و سوییچ کردن میان آیکان‌ها دارای افکت‌های متعددی است، اما نسخه دمو افت فریم خاصی نداشت و می‌توان انتظار داشت که بازی اصلی هم از این حیث عملکرد خوبی داشته باشد.

موسیقی یکی از اجزای جدا نشدنی سری فاینال فانتزی است و در نسخه شانزدهم، ماسایوشی سوکن، آهنگساز فاینال فانتزی 14، وظیفه ساخت موسیقی‌های بازی را برعهده دارد. دراین‌نسخه شاهد یک جهان تاریک و داستانی دراماتیک هستیم و در همان میان‌پرده‌های ابتدایی تغییر مناسب موسیقی نوید بخش تجربه‌ای لذت‌بخش از نظر وجود ساندترک‌های جذاب و گوش‌نواز است. همچنین درکنار استفاده از ساختار موسیقی نام‌ آشنای این مجموعه، شاهد موسیقی‌های جدیدی هستیم که حس‌وحالی تازه را ارائه می‌کنند.

مبارزه با Morbol در بازی Final Fantasy 16

در انتها، Final Fantasy 16 قصد دارد تجربه‌ای جدید را دراختیار مخاطبان بازی‌های اکشن نقش آفرینی قرار دهد. دراینجا تیم سازنده قشر وسیعی از کاربران را هدف قرار داده و باتوجه به تغییراتی که در ساختار داستانی این نسخه داده‌اند، امیدوار هستند تا بازیکنان بیشتری وارد مجموعه فاینال فانتزی شوند. بااین‌تفاسیر باید منتظر ماند و ببینیم که Final Fantasy 16، جدیدترین انحصاری پلی استیشن 5، در تاریخ دو تیر ماه (۲۲ ژوئن) چه عملکردی را از خود به‌نمایش می‌گذارد.

نظر شما کاربران زومجی دراین‌باره چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده