نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱

بهترین بازی های مرتبط با جنگ جهانی اول | از Battle of Empires تا بتلفیلد

در این مقاله به سراغ معرفی بهترین بازی‌های کامپیوتری با موضوع جنگ جهانی اول رفتیم که می‌تواند به خوبی ارزش تجربه کردن را برای علاقه‌مندان به این سبک داشته باشد.

برخلاف جنگ جهانی دوم که اقتباس‌های بی‌شماری از آن در دنیای بازی‌های ویدیویی به چشم می‌خورد، اغلب از جنگ جهانی اول یا «جنگ بزرگ» به‌عنوان بک‌گراند مناسبی برای ساخت بازی‌های ویدیویی سرگرم کننده یاد نمی‌شود. درواقع این نبرد سهمگین، بیشتر به‌عنوان یک آزمون فرسایشی شناخته می‌شود که با اتفاقات غیرانسانی بی‌شمار و تاکتیک‌های بی‌رحمانه و وحشتناک جنگی آن در تاریخ ثبت شده و به‌سادگی باید گفت که هرچقدر این دوره از نظر تاریخ نظامی می‌تواند جالب توجه باشد، چندان برای بازسازی در قالب یک بازی ویدیویی جذاب، مناسب نیست. بااین‌حال، چند بازی فوق‌العاده جذاب و به یادماندنی وجود دارند که علاقه‌مندان به آشنایی و تجربه‌ی این برهه تاریخی تاریک را به خوبی راضی می‌کنند.

تفاسیر معتبری که در بازی‌هایی مانند Brothers in Arms: Road To Hill 30 و Medal of Honor: Frontline ارائه شده، در سال‌های اخیر جای خود را به برداشت استایلیش و خلاقانه‌تری از جنگ داده که از داستان رومانتیک 11-11: Memories Retold تا بازی پرزرق و برق و خشن Battlefield 1 را شامل می‌شوند. این بازی‌ها به‌دلیل رعایت برخی الزامات مربوط‌به ارتباط با مخاطب این نسل، بدون تأکید بر واقع گرایی و بیشتر با تلاش برای ارائه یک تجربه لذت بخش ساخته شدند. همان چیزی که احتمالاً اکثر مخاطبان ویدیوگیم نیز به‌دنبال آن هستند.

بهترین بازی‌های جنگ جهانی اول کامپیوتر

در این مطلب، سعی شده تا با درنظرگرفتن مطالب فوق، ۱۰ بازی برتر کامپیوتری با محوریت جنگ جهانی اول و براساس نظر اعضای تحریریه زومجی به شما معرفی شوند. The Great War: Western Front یا VALIANT HEARTS: THE GREAT WAR از جمله بهترین بازی‌هایی هستند که می‌توان در سبک جنگ بزرگ پیدا کرد. اما مواردی دیگری هم وجود دارند که به زعم مخاطبان و منتقدین شایسته‌ی شناخته شدن به‌عنوان بهترین بازی‌های سخته شده در سبک جنگ جهانی اول را دارند.

گیم پلی بازی Battle of Empires 1914-1918

۱۰ - بازی Battle of Empires 1914-1918

  • سازنده و ناشر: Great War Team و Best Way Soft
  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • سبک: اکشن – استراتژیک

Battle of Empires :1914-1918 یک بازی استراتژیک ساخته استودیو Best Way Soft است که هدایت نیروها و دفاع دربرابر عملیات‌های خربکاری، حملات شیمیایی، توپخانه‌ای و پیاده نظام را شبیه‌سازی می‌کند. این بازی، شما را در اوج درگیری‌های جنگ جهانی اول قرار داده و خونین ترین و بی رحمانه ترین نبرد های آن زمان در عثمانی، آلمان، اتریش و مجارستان را به تصویر می‌کشد.

از ویژگی‌های این بازی می‌توان به کیفیت گرافیکی بالا، نقشه بسیار وسیع، لباس ها و موارد دیگر اشاره کرد که همگی به‌طور طبیعی طراحی شدند. امکان ویرایش نقشه، سلاح های سرد و گرم مختلف، وسایل نقلیه مختلف و موارد دیگر نیز از ویژگی‌های دیگر بازی هستند.

داستان بازی در وقایع جنگ جهانی اول در مرز اتریش و مجارستان روایت می‌شود. در جریان این بازی، نیروهای آلمان و فرانسه بایکدیگر وارد درگیری شدند و نسل بشر را به سمت نابودی می‌برند. شما در این بازی در نقش یک فرد بی طرف ایفای نقش کرده و درحالی‌که جنگ به سرزمین های شما رسیده، باید خود و خانواده خود را زنده از این مخمصه خارج کنید. اما دست سرنوشت منجر به این می‌شود که شما نقش تعیین کننده‌ای را در جنگ ایفا کنید.

پوستر بازی Rise of Flight: The First Great Air War

۹ - بازی Rise of Flight: The First Great Air War

  • سازنده و ناشر: استودیوی 777 و Noviy Disk / Aerosoft
  • سال ساخت: ۲۰۰۹
  • سبک: شبیه‌ساز نبرد هوایی

اکثر شبیه سازهای مدرن پرواز با هواپیما تمایل دارند تا بیشتر روی نبردهای هوایی در جت‌ها یا جنگنده‌های پیشرفته و رادارگریز تمرکز کنند. اما Rise of Flight: The First Great Air War از سال ۲۰۰۹ بازیکنان را به سرآغاز صنعت هوانوردی می‌برد. این بازی با شبیه‌سازی دقیق و جزئیات زیادی که از خلبانی با هواپیماهای دوباله ارائه می‌کند، بیشتر به درد هوانوردان آماتور می‌خورد تا گیمرها معمولی. Rise of Flight تجربه بسیار خوب و واقع‌گرایانه‌ای از نبردهای هوایی در جنگ جهانی اول را ارائه کرده و تقریباً می‌توان گفت که هیچ بازی قابل مقایسه دیگری در این سبک وجود ندارد که بدون دردسر شما را وارد نبرد هوایی در دوران جنگ بزرگ کند.

اما این به این معنی نیست که فقط کسانی که از خلبانی و هوانوردی سررشته دارند از این بازی لذت خواهند برد. این بازی شامل یک روند آموزشی مفید و فراگیر است که علاقه‌مندان به این سبک را برای گرفتن کنترل هواپیماهای قدیمی جنگ جهانی اول مشتاق می‌کند.

بازی Isonzo

۸ - بازی Isonzo

  • سازنده و ناشر: استودیوهای BlackMill Games و M2H و شرکت BlackMill Games BV
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • سبک: شوتر اول شخص – استراتژیک

بازی Isonzo از استودیو BlackMill Games، اثر جذابی در سبک شوتر اول شخص – استراتژیک است که واقعاً ترکیب خوبی از این دو سبک را در قالب جنگ جهانی اول به گیمر ارائه می‌کند. ماجرای داستان بازی به تصرف رودخانه‌ای به نام Isonzo برمی‌گردد که در کوه‌های مشرف به آلپ در ایتالیا واقع شده و نقطه‌ی کلیدی و استراتژیکی در یکی از مهم‌ترین نبردها جنگ محسوب می‌شود. این بازی شش عملیات در منطقه Isonzo را با وفاداری به اتفاقات تاریخی بازسازی کرده و شما برای شرکت در این نبردها به شش کلاس مختلف از نیروها، سلاح‌ها و تجهیزات دسترسی دارید که براساس استراتژی جنگی مدنظر شما می‌توانند مؤثر و کارآمد باشند. نبردهای نزدیک این بازی با اقتباس از واقعیت مناطق و مناظر متنوعی را شامل شده و دامنه کوه‌ها تا سنگرهای کوهستانی را در بر می‌گیرد.

بازی Verdun نیز در سبک و سیاق جنگ جهانی اول و ساخته توسعه‌دهندگان این استودیو بوده و شایسته اشاره کردن است. Verdun در سال ۲۰۱۵ عرضه شده و به‌عنوان یک اثر مستقل و جاه طلبانه با تمرکز روی ویژگی‌های PvP ساخته شده است. اتفاقات این بازی در سنگرهای پرهیجان نبرد وردون در جنگ جهانی اول جریان دارد. گیم‌پلی کندتر این بازی به‌جای دویدن در روند سریع‌ بازی، بازیکنان را وادار به دقت در تیراندازی با رایفل‌های کلاسیک این دوران کرده و تجربه‌ی درخور تحسینی را در این سبک ارائه کرده است.

محیط بازی Toy Soldiers

۷ - بازی Toy Soldiers

  • سازنده و ناشر: استودیوی Signal و استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس
  • سال ساخت: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن – استراتژیک

ایده‌ی متفاوتی که باعث تمایز بازی Toy Soldiers از سایر گزینه‌های این فهرست می‌شود، دیدگاه بازی ساز نسبت به اتفاقات جنگ و بازگو کردن آن از دید اسباب بازی‌ها است. این کار به نحوی صورت گرفته که در عین تازگی ایده، به روایت داستانی و فضای تاریک بازی آسیب نزده و مخاطب را به خوبی با خود همراه کند. بازیکن در این بازی به طیف گسترده‌ای از نیروهای نظامی و تجهیزات آن‌ها مانند پیاده‌نظام، هواپیما، تانک و… دسترسی دارد و می‌تواند آن‌ها را به‌صورت استراتژیک و با زاویه دوربین دید از بالا کنترل کرده و حتی شخصاً وارد میدان نبرد شده و اتفاقات آن را از نزدیک دنبال کند.

بازی Toy Soldiers با فروشی نزدیک‌به پنج میلیون نسخه توانست طرفداران زیادی را جلب کند. این بازی همچنین در سال ۲۰۱۱ درکنار StarCraft II، بازی Civilization V، بازی Dawn of War II و Supreme Commander II نامزد دریافت بهترین بازی استراتژی/شبیه‌ساز در مراسم دایس نیز شده بود.

محیط بازی Darkest Hour: A Hearts of Iron Game

۶ - بازی Darkest Hour: A Hearts of Iron Game

  • سازنده و ناشر: Martin Ivanov ناشر: Paradox Interactive
  • سال ساخت: ۲۰۱۱
  • سبک: استراتژی جنگی

مجموعه Hearts of Iron یکی از تحسین‌شده ترین بازی‌های سبک استراتژی در تمام دوره‌هاست که اسپین آف سال ۲۰۱۱ آن به نام Darkest Hour جزئیات بسیار دقیق گیم‌پلی HOI آن را تکرار می‌کند. Darkest Hour که اتفاقات آغاز قرن بیستم تا طلوع جنگ سرد را در بر می‌گیرد، کاملاً روی دوره جنگ جهانی اول متمرکز نیست اما برخی سناریوهای آن را در خود دارد.

Darkest Hour: A Hearts of Iron Game یک بازی استراتژیک بسیار دقیق است که بازیکن را ملزم به یادگیری سبک خاص خود در نبردها می‌کند و از استقرار نیروها در سطح خرد گرفته تا مدیریت زنجیره تأمین در سطح کلان را دربرمی‌گیرد.

11-11 Memories Retold

۵ - بازی 11-11: Memories Retold

  • سازنده و ناشر: DigixArt و Aardman Animations ناشر: بندای نامکو
  • سال ساخت: ۲۰۱۸
  • سبک: ماجراجویی

جنگ جهانی اول اغلب به‌عنوان یک درگیری بی‌معنا و بیهوده توصیف می‌شود. عواملی که منتهی به این جنگ شدند به‌شدت پیچیده و سیاسی بودند و کسانی که در جنگ گرفتار می‌شدند اغلب به‌دلیل بی‌هدفی جنگ در ایجاد صلح به مشکل برمی‌خوردند. این قضیه به یک نیرومحرکه برای طرح داستان بازی 11-11: Memories Retold تبدیل شده تا به یک تجربه بسیار خوب منجر شود.

این بازی که با همکاری استودیو انیمیشن سازی بریتانیایی Aardman Animations ساخته شده، روی دو شخصیت در طرف‌های مقابل جنگ تمرکز دارد که بدون اینکه لیاقت این سرنوشت را داشته باشند در قلب جنگ قرار گرفتند. هری که یک تصویربردار کانادایی است، به دعوت یک سرگرد انگلیسی در فرانسه حاضر شده تا برای اهداف تبلیغاتی فیلم بگیرد. از طرف دیگر کورت یک مهندس برق آلمانی و فردی مسن‌تر است که وقتی خبر مفقود شدن گروه نظامی پسرش را می‌شنود، داوطلب سربازی در جنگ می‌شود. ماجرای این دو در جنگ به یکدیگر گره می‌خورد و شما در بخش‌های کلیدی داستان، بین کنترل هر دو شخصیت سوییچ خواهید کرد. روایت داستانی این بازی شبیه به Valiant Hearts: The Great War روی عطوفت قلبی و تصمیمات قهرمانانه‌ای متمرکز شده که معمولاً در داستان‌های جنگ جهانی اول دیده نمی‌شود.

گیم پلی بازی The Great War: Western Front

۴ - بازی The Great War: Western Front

  • سازنده و ناشر: Petroglyph Games ناشر: Frontier Foundry
  • سال ساخت: ۲۰۲۳
  • سبک: استراتژیک نوبتی Real-Time

The Great War: Western Front سعی در ارائه تصویری واقع‌گرایانه از جنگ جهانی اول در قالب یک بازی استراتژی دارد.این بازی از نظر سبک و سیاق کلی، یادآور بازی‌های مجموعه توتال وار است. سبک بازی، تلفیقی از کمپین نوبتی روی نقشه‌ای نسبتا بزرگ از کشور‌های اروپایی است و زمانی‌که نیرو‌ها درگیر نبرد با یکدیگر می‌شوند، وارد جنگ‌هایی می‌شویم که به شکل همزمان یا همان Real Time در جریان هستند. سازندگان بازی The Great War: Western Front دقت زیادی به جزییات ریز و درشت داشته‌اند و اگر مشکلات هوش مصنوعی مانع نشود، توجه به این موارد و استفاده درست از آن‌ها، می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت نبرد‌ها باشد.

«جبهه غرب» با سنگرهای گل آلود، بمباران بی امان توپخانه‌ها و وحشت و افسردگی، بن بستی بود که سال‌ها به طول انجامید تا اینکه با ظهور فناوری‌ها و تاکتیک های جدید در هم شکست. در مجموع اگر طرفدار بازی‌های استراتژی باشید، The Great War: Western Front گزینه خوبی برای یک تجربه RTS است که توجه زیادی به پایبندی به وقایع تاریخی داشته و می‌تواند نبرد‌های جنگ جهانی اول را به شکلی مناسب به‌تصویر بکشید.

بازی Castlevania: Bloodlines

۳ - بازی Castlevania: Bloodlines

  • سازنده و ناشر: کونامی – نینتندو
  • سال ساخت: ۱۹۹۴
  • سبک: پلتفرمر - اکشن ماجراجویی

Castlevania Bloodlines در سال ۱۹۹۴ میلادی برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد و به این ترتیب لقب مدرن‌ترین نسخه از این مجموعه از بازی‌ها را تا بدان روز از آن خود کرد. در این نسخه از بازی که داستانش در سال ۱۹۱۷ میلادی جریان داشت، این‌بار نیز به جنگِ کنت دراکولا که طبق معمول به روشی خارق‌العاده از مرگ به زندگی بازگشته‌ بود مربوط می‌شود. شاید دیدن نسخه‌ای از کسلوینیا در بین بازی‌های جنگ جهانی اول عجیب به‌نظر برسد، اما داستان بازی است که آن را به این دوره تاریخی مرتبط می‌کند.

لازم به ذکر است که علت وجود این بازی در فهرست بهترین بازی‌ها با محوریت جنگ جهانی اول، بازه زمانی و جنبه داستانی بازی است که Bloodlines را به این ژانر مرتبط می‌کند. پس زمینه داستانی بازی به یک روایت واقعی از جنگ جهانی اول برمی‌گردد که نشان می‌دهد یکی از آنتاگونیست‌های اصلی بازی دستور قتل یک فرد واقعی به نام فرانتس فردیناند را صادر کرده و در نتیجه باعث شروع درگیری‌ها می‌شود. در قرن نوزدهم که بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را برای حفظ توازن به کار گرفته بودند، خیلی‌ها احساس می‌کردند که دیر یا زود این جنگ اتفاق خواهد افتاد. تا اینکه در سال ۱۹۱۴ ولیعهد اتریش در سارایوو ترور شد و این اتفاق منجر به زنجیره‌ای از اقدامات خشونت بار در اروپا شد. گفته می‌شود که یک زن مرموز در میان سایه‌ها و در پس اتفاقاتی بود که یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخی بشریت را رقم زد.

نسخه بلادلاین بازی کسلوینیا، شباهت‌های زیادی به سایر بازی‌های اکشن کونامی مانند Contra و Sparkster که برای کنسول سگا منتشر شده بود داشت. با اینکه در این نسخه از بازی هم باز با همان دشمنان آشنای مجموعه سر و کار داشتیم، اما حال و هوای قرن بیستمی بازی باعث شده بود سر و کله‌ی دشمنان جدیدی هم در بازی پیدا شود. در این بازی با یک کارخانه اسلحه‌سازی در مسیر روبه‌رو می‌شدیم و در برخی از نسخه‌های اولیه بازی هم حتی با یک کشتی هواییِ آلمانی برخورد می‌کردیم.

گیم پلی بازی Valiant Hearts: The Great War

۲ - بازی Valiant Hearts: The Great War

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت مون‌پلیه – یوبیسافت
  • سال ساخت: ۲۰۱۴
  • سبک: ماجراجویی معمایی

بازی Valiant Hearts: The Great War یک بازی ساید اسکرولر دو بعدی زیبا، دوست داشتنی و البته منحصر‌به‌فرد است که داستان تراژدیک یک افسر نیروی دریایی در جنگ جهانی اول را بازگو می‌کند. روایت داستانی زیبا و احساسی این بازی احتمالاً دلپذیرترین مورد در میان تمام آثار یوبیسافت است. Valiant Hearts با دراختیار داشتن استایل هنری خاصی که بی‌شباهت به یک رمان گرافیکی نیست، یک ماجراجویی معمایی است که ذهن و روحیه بازیکن را به یک میزان به چالش می‌کشد. تجربه‌ی پیروزمندان و در عین حال ناراحت کننده‌ی این بازی مطمئناً اشک شما را درخواهد آورد. کمتر اثری وجود دارد که در این سبک تا این حد دقیق و دلنشین ساخته شده باشد.

Valiant Hearts: The Great War با داستان‌سرایی بی‌نقص خود شما را وادار به همذات‌پنداری با تمام شخصیت‌های خود می‌‌‌کند. داستان بازی در وهله‌ای از جنگ جهانی اول رخ می‌دهد و شما را در نقش مرد میانسالی به اسم امیل رها می‌کند. مردی که درد دوری خانواده‌اش به خاطر جنگ گلویش را فشار می‌دهد. او از مزرعه خود برای جنگ عازم سنت میل می‌شود. امیل به مانند دیگران هیچ تجربه‌ای از جنگ ندارد و فقط به خاطر دفاع از سرزمین و خانواده‌اش وارد چنین درگیری عظیمی شده است.

تمام المان‌های به کار گرفته شده برای ساخت این بازی دست به‌دست هم داده‌اند تا این بازی روایت‌گر خوبی برای فضای تاریک جنگ باشد. موتور استفاده شده برای ساخت این بازی یوبی‌آرت است که بازی ریمن با آن ساخته شده و از حق نگذریم استفاده آن برای خلق این بازی یک انتخاب هوشمندانه از طرف یوبیسافت بوده است. این بازی دارای گرافیک ۲.۵ بعدی است و طراحی‌های اسکچ مانند آن جذابیت آن را دو چندان کرده است که بازیکن به‌راحتی می‌تواند با محیط بازی ارتباط نزدیکی برقرار کند.

گیم پلی بازی Battlefield 1

۱- بازی Battlefield 1

  • سازنده و ناشر: دایس – EA
  • سال ساخت: ۲۰۱۶
  • سبک: شوتر اول شخص

باوجود اینکه روایت داستانی بازی Battlefield 1 از نظر تاریخی اصلاً دقیق نبود، می‌تواند به‌عنوان محبوب‌ترین بازی ساخته شده با محوریت جنگ جهانی اول لقب بگیرد. روند اپیزودیک داستان این بازی با تمرکز بر انواع جبهه‌های نبرد، مأموریت‌ها و وفاداری‌ها، به طرز شگفت انگیزی کامل بود و در بخش چندنفره‌ نیز تجربه هیجان انگیزی را ارائه می‌کرد. باوجود گذشت چند سال از عرضه بازی Battlefield 1، گرافیک خیره کننده این بازی همچنان برای علاقه‌مندان به این سبک لذت بخش و تحسین برانگیز است. صداگذاری نقش مهمی در جذابیت تجربه این بازی داشته و یکی از قوی‌ترین جوانب آن را تشکیل می‌دهد. اتمسفر تاریک و جلوه‌های تصویری بی‌نظیر بتلفیلد 1 از زمان پخش اولین تریلر سینماتیک مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و جزء معدود بازی‌هایی بود که همان جذابیت و هیجان را در گیم‌پلی واقعی بازی نیز ارائه می‌کرد.

بازی‌های سری Battlefield در سال‌های منتهی به عرضه این نسخه چندان به خاطر کیفیت بخش تک نفره آن‌ها شناخته نمی‌شدند، ولی Battlefield 1 یک تغییر بسیار خوب در میان آن‌ها بود. روش روایت ماجرای بازی در کمپین داستانی، به همان اندازه که جذابیت داشته، تراژدی را به نمایش می‌گذارد و به انسانی سازی جنگ و مردمی که در آن جنگیدند کمک می‌کند. گلچین شماری از بهترین ویژگی‌های بازی‌های بتلفیلد مثل تسخیر هدف و جنگ با وسایل نقلیه از این بازی یک تجربه لذت بخش برای طرفداران این مجموعه ساخته است.

استودیو دایس به کمک موتور فراست‌باست ۳ و وفادار ماندن به ریشه‌های این مجموعه نشان داد راه و روش ساخت یک بازی شوتر اول شخص نظامی با یک بخش چند نفره فوق‌العاده جذاب و عظیم را خوب بلد است. بتلفیلد ۱ با جلوه‌های سمعی و بصری خیره‌کننده، بخش چند نفره جذاب با نقشه‌های هوشمندانه و یک بخش داستانی که نشان از بهبود آن در این مجموعه دارد، توانست یکی از بهترین نسخه‌های سری بتلفیلد ۱ را خلق کند، آن هم با عقب‌گرد با ۱۰۰ سال قبل و جنگ‌جهانی اول!

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را درباره این موضوع با زومجی و سایر کاربران در میان گذاشته و تجربیات خود را از بازی‌های این فهرست با ما مطرح کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده