نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: سفر به قرون وسطی!

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به سراغ دو بازی با محوریت قرون وسطی می‌رویم. 

بازی‌های ویدیویی دوره‌های مختلفی از تاریخ را به تصویر کشیده‌اند؛ از نبرد‌های جنگ جهانی دوم و مدرن گرفته تا نبرد‌های تاریخی در قالب بازی‌های استراتژی یا سایر سبک‌ها. در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به سراغ قرون وسطی می‌رویم و دو بازی کم‌تر شناخته‌شده را معرفی می‌کنیم که در این دوره جریان دارند و می‌توان از تجربه آن‌ها لذت خوبی برد. همراه معرفی بازی‌ها باشید. 

لوگوی بازی Knights of Honor II: Sovereign در میان قلعه‌ها

بازی Knights of Honor II: Sovereign

برای اولین بازی، Knights of Honor II: Sovereign را داریم. یک بازی استراتژی که اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شده است و تجربه در کل خوبی در این سبک ارائه می‌دهد که ترکیبی مناسب از ساخت و ساز، لشگرکشی و مدیریت جنبه‌های مختلف یک تمدن قرون وسطییی است. 

نسخه اول بازی Knights of Honor در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و ساخته استودیو Black Sea Studios بود. این بازی در آن زمان جزو آثار استراتژی با‌کیفیت بود و جدا از ویژگی‌های مثبت خود بازی، به یک دلیل هم مورد استقبال قرار گرفت و آن، پشتیبانی از ماد‌ها بود. ماد‌های بسیار زیادی برای این بازی ساخته شدند که حتی برخی از آن‌ها کاملا حال و هوای بازی را عوض می‌کردند. طرفداران مجموعه مجبور بودند برای تجربه نسخه جدیدی از آن، سال‌های زیادی منتظر بمانند و شاید به همین دلیل هم Knights of Honor II: Sovereign آنطور که باید، شناخته نشد و بیش‌تر گیمر‌های نسبتا قدیمی با آن آشنا هستند. 

Knights of Honor II: Sovereign هم به شکل تک‌نفره و هم چندنفره آنلاین قابل‌بازی است. در حالت تک‌نفره، شاهد نقشه بزرگی از اروپا هستیم که می‌توان تمدن‌های مختلف قرون وسطییی را روی آن انتخاب کرد و وارد بازی شد. هریک از این تمدن‌ها خصوصیات خاص خود را دارند و بازی کردن با هرکدام حس متفاوتی منتقل می‌کند. در نگاه اول که وارد بازی می‌شوید، شاید حس کنید که با یک تجربه نوبتی طرف هستیم و ظاهر قضیه، حسی شبیه به کمپین‌های مجموعه توتال وار دارد. با این حال Knights of Honor II: Sovereign یک بازی استراتژی همزمان است و خبری از مکانیک‌های نوبتی در آن نیست. شما و سایر تمدن‌ها همزمان باید در روی نقشه برای رسیدن به اهداف خودتان تلاش کنید. 

میدان نبرد در بازی Knights of Honor II: Sovereign

Knights of Honor II: Sovereign تلفیقی از جنبه‌های مختلف یک بازی استراتژی است ولی همانطور که سازندگان هم در معرفی آن تاکید داشته‌اند، سعی کرده تا این موارد را بدون پیچیدگی‌های رایج برخی از آثار مشابه ارائه دهد و همه بتوانند از تجربه بازی لذت ببرند. مدیریت منابع نقش اساسی در بازی دارد و در کنار آن، جنبه‌هایی مثل دیپلماسی و نظامی هم می‌توانند باعث موفقیت بازیکنان شوند. شما می‌توانید با تنوع بسیار بالایی از نیرو‌ها، ارتش‌های خودتان را بسازید و اگر علاقه‌مند به پیشروی از طریق نظامی باشید، با حمله به مناطق مختلف آن‌ها را تصرف کنید. 

نبرد‌ها طراحی واقعا خوبی در بازی دارند؛ به طوریکه هم می‌توان این نبرد‌ها را به شکلی سریع و خودکار به پایان رساند و هم اینکه شخصا کنترل نیرو‌ها را در دست گرفت و میدان نبرد را مدیریت کرد. حمله به قلعه‌های بزرگ دشمنان با استفاده از تجهیزات و نیرو‌های مختلف، به‌خوبی حس و حال نبرد‌های قرون وسطییی را منتقل می‌کند و از حیث مقیاس هم شاهد وضعیت مناسبی هستیم. جلوه‌های بصری مدرن و امروزی بازی هم کمک زیادی به بهتر منتقل شدن حس نبرد‌ها می‌کنند. 

در مجموع Knights of Honor II: Sovereign اثری است که اگر به بازی‌های استراتژی علاقه داشته باشید، می‌تواند برای مدت زمان خوبی شما را حسابی سرگرم نگه دارد و تنوع خوب تمدن‌ها هم عامل مهم دیگری است که ارزش تجربه طولانی‌مدت بازی را بیش‌تر می‌کند. 

پوستر و لوگوی بازی Medieval Dynasty

بازی Medieval Dynasty

پس از یک بازی استراتژی، برای دومین بازی سراغ اثری در سبک نقش آفرینی و با المان‌های بقا و ساخت و ساز برویم. Medieval Dynasty در سال ۲۰۲۰ منتشر شده و به‌لطف پشتیبانی خوب سازندگانش در استودیو رندر کیوب، تبدیل به اثری موفق و محبوب در استیم شده است. 

Medieval Dynasty روایتگر داستان شخصیتی است که در دوران قرون وسطی اروپا کارش را آغاز می‌کند و باید پیش از هر چیزی برای زنده ماندن تلاش داشته باشد و بعد هم سعی کند جهان اطرافش را به شکلی که می‌خواهد، بسازد. جنبه‌های بقامحور بازی، شامل توجه به مواردی چون غذا است و باید از طریق شکار یا پیدا کردن مواد غذایی مختلف دیگر در جهان بازی، زنده بمانید! عنصر مهم دیگر در بازی، ساخت و ساز است. بیش از ۱۰۰ مورد آیتم شامل سلاح و تجهیزات دیگر قابل‌ساخت هستند که منابع لازم برای این کار را می‌توانید با گشت و گذار در جهان بازی به‌دست بیاورید. 

گیم پلی بازی Medieval Dynasty و مزرعه

البته ساخت و ساز در بازی، فقط محدود به تجهیزات نمی‌شود و می‌توان بنا‌های مختلفی را هم ساخت. شاید در ابتدا توان ساخت در این زمینه به یک سرپناه ساده محدود باشد ولی به مرور زمان، می‌توانید حتی عمارت‌های سنگی بزرگی هم بسازید و سرزمین مخصوص به خودتان را داشته باشید. بازی حتی امکاناتی چون تشکیل خانواده هم دارد. Medieval Dynasty با اینکه دارای ماموریت‌های مشخص است، ولی حتی می‌توان کاملا بیخیال این موارد شد و در جهان باز و وسیع آن، به شکل دلخواه پیش‌روی کرد و دنیا را به شکل دلخواه، ساخت و تغییر شکل داد. 

بازی المان‌های نقش آفرینی هم دارد و می‌توانید به مرور زمان شخصیت خودتان را قوی‌تر کنید و از طریق تعامل با سایر کاراکتر‌ها و کارهایی از قبیل تشکیل خانواده که اشاره کردیم، همان کاراکتری را بسازید که واقعا در ذهن دارید. تمام این‌ها در جهانی جریان دارد که از نظر بصری هم کیفیت مناسبی ارائه می‌دهد. پس اگر دنبال بازی هستید که بتوان در آن به‌نوعی یک زندگی مجازی قرون وسطییی را تجربه کرد،‌ Medieval Dynasty گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده