نویسنده: علی نوروزی
// چهار شنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱

بهترین بازی های زامبی محور کامپیوتر | از رزیدنت ایول تا Left 4 Dead

در این مقاله به‌سراغ معرفی بهترین بازی‌های زامبی‌محور کامپیوتر خواهیم رفت که هر نوع گیمری را ساعت‌ها سرگرم خواهند کرد.

زامبی‌ها از زمان اکران فیلم Night of the Living Dead (شب مردگان زنده) در سال ۱۹۶۸ مخاطبان زیادی را مجذوب خود کردند. هر ساله ۱۰ها فیلم، سریال و محصول مرتبط با این موجودات آخرالزمانی تقدیم طرفدارها می‌شود، اما هیچ کدام نمی‌توانند جای یک بازی ویدیویی خوش‌ساخت را بگیرند؛ زیرا بازی‌های این ژانر با داستان‌های گیرا و گیم‌پلی پرتنش تجربه هیجان‌انگیزی را در اختیار می‌گذارند که هر نوع گیمری را پای نمایشگر میخکوب می‌کند. اگر بازی‌های زامبی‌محور را دوست دارید و به‌دنبال بهترین آثار موجود در کامپیوتر هستید، به جای درستی آمده‌اید!

بهترین بازی های زامبی کامپیوتر

از بهترین بازی های زامبی قدیمی کامپیوتر می‌توان به بازی Plants vs. Zombies اشاره کرد. همچنین از دیگر بازی‌های زامبی محور جدید، Dead Island 2 و Resident Evil 4 جزو بهترین‌ها هستند.

در این مقاله ۱۵ بازی زامبی‌محور برتر را براساس نظر اعضای تحریریه زومجی گرد آورده‌ایم که ترکیب منحصربه‌فردی از وحشت و هیجان را ارائه می‌دهند؛ چه یک طرفدار پروپاقرص بازی‌های این سبک باشید و چه یک گیمر تازه‌وارد، این آثار مطمئنا شما را برای ساعت‌ها سرگرم می‌کنند؛ بنابراین سلاح‌های خود را در دست بگیرید و برای رویارویی با مردگان متحرک آماده شوید؛ وقت آن است که ببینید توانایی بقا در دنیای آخرالزمانی را دارید یا خیر.

دیکن مشغول موتورسواری در دنیای آخرالزمانی Days Gone

۱۵ - بازی Days Gone

  • سازنده و ناشر: استودیو بند / شرکت سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۱

بازی Days Gone نخستین تجربه استودیو بند در توسعه اثری جهان-باز بود که در طول تقریبا ۶ سال و با الهام از آثاری نظیر فیلم World War Z (جنگ جهانی زد)، سریال The Walking Dead (مردگان متحرک) و سریال Sons of Anarchy (فرزندان آشوب) ساخته شد. هرچند این بازی در جلب نظر منتقدان چندان موفق ظاهر نشد، اما با گیم‌پلی جذاب، گرافیک خیره‌کننده و داستان هیجان‌انگیز مورد تحسین گسترده گیمرها قرار گرفت. با اینکه دیز گان کاملا بی‌نقص نیست، اما با اثری متفاوت سروکار داریم که می‌تواند طرفداران این ژانر را برای ساعت‌های متوالی سرگرم کند.

وقایع این بازی ۲ سال پس از شیوع یک بیماری مرموز در ایالت اورگن اتفاق می‌افتد که بخشی از بشریت را به موجودات زامبی-گونه تبدیل کرد. این بازی کنترل موتورسواری با نام دیکن سینت جان را به بازیکن محول می‌کند که در دنیایی پسا-آخرالزمانی به‌دنبال علتی برای زندگی می‌گردد و پس از مدتی سرنخ‌هایی مبنی‌بر زنده‌بودن همسرش به‌دست می‌آورد. در این بازی می‌توان به جست‌وجوی منابع پرداخت، دست به ساخت آیتم‌های مختلفی زد و با انبوهی از فریکرها مبارزه کرد. پُر بیراه نیست اگر بگوییم هیچ بازی دیگری در زمینه رویارویی با گله زامبی‌ها به‌خوبی دیز گان عمل نکرده است.

بازی Days Gone دارای جهانی وسیع و پرجزئیات برای کاوش است که مأموریت‌های زیادی را در اختیار گیمرها می‌گذارد. موتورسیکلت دیکن از اهمیت زیادی در بازی برخوردار است و باید به‌خوبی از آن‌ مراقبت کرد تا برای گشت‌وگذار در جهان پهناور بازی دچار مشکل نشوید. این بازی شما را به جهانی می‌فرستد که تهدیدهایش به هجوم گله فریکرها محدود نمی‌شود و خطرات محیطی و جناح‌های رقیب چالش‌های بیشتری را برای‌تان ایجاد خواهند کرد. دیز گان شما را با سلاح‌های سرد و گرم محدودتان در دنیایی خطرناک رها می‌کند تا آرام‌آرام قوانین طبیعت را بیاموزید. 

تلاش برای بقا در بازی Zombie Army 4: Dead War

۱۴ - بازی Zombie Army 4: Dead War

  • سازنده و ناشر: شرکت Rebellion Developments
  • سال انتشار: ۲۰۲۰

اگر از کشتن زامبی‌ها خوش‌تان می‌آید و دل خوشی از نازی‌ها ندارید، از تجربه بازی Zombie Army 4: Dead War لذت خواهید برد. شرکت ربلیون که بیشتر برای توسعه بازی‌های Sniper Elite شناخته می‌شود، اسپین-آف دیگری از این مجموعه شوتر سوم-شخص را در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کرد که دنباله Zombie Army Trilogy به‌حساب می‌آید. این بازی گیمرها را به ضیافتی خونین برای نابودی ارتش بزرگی از زامبی‌ها به رهبری هیتلر دعوت می‌کند که از جهنم بازگشته است. در این بازی باید وارد نبردهای نفس‌گیر شوید و انواع موجودات جهش‌یافته را شکست دهید.

بازی Zombie Army 4: Dead War سلاح‌ها و آیتم‌های گوناگونی را در اختیار بازیکن‌ها قرار می‌دهد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان تعداد زیادی از زامبی‌ها را به‌شکل تک‌نفره یا چندنفره سرنگون کرد؛ هرچند تجربه بازی با دوستان لذت بیشتری دارد. این بازی در زمینه تنوع دشمنان عملکرد خوبی دارد و انواع مختلفی از این موجودات را با پیش‌روی بیشتر در مراحل مقابل‌ شما قرار می‌دهد؛ از زامبی‌های عظیم‌الجثه با لباس‌های فلزی گرفته تا ژنرال‌های مُرده و زامبی‌هایی که یادآور کلیکرها هستند. برای کشتن هر یک از این زامبی‌ها نیز باید به روش‌های متفاوتی متوسل شد.

در این بازی ۴ قهرمان اصلی قدرت‌های مختص به خودشان را دارند و سیستم ارتقا سلاح‌ها کمک زیادی به بهبود تکرارپذیری کرده است. فضاسازی بازی Zombie Army 4: Dead War بسیار عالی انجام شده است که گشت‌وگذار در ویرانه‌های ونیز و میلان را لذت‌بخش می‌کند. فیزیک بدن زامبی‌ها نیز برای یک بازی اکشن خوب است و بازیکن حس رضایت ناشی از انفجار سر زامبی‌ها را به‌دست می‌آورد. مجموعه بازی Zombie Army با نسخه چهارم یک قدم روبه‌جلو برداشت و به یک محصول سرگرم‌کننده ارتقا پیدا کرد که نباید لذت تجربه آن با دوستان را از دست داد.

مقابله با انبوهی از زامبی‌ها در بازی They Are Billions

۱۳ - بازی They Are Billions

  • سازنده و ناشر: استودیو Numantian Games
  • سال انتشار: ۲۰۱۹

اگر می‌خواهید یک تجربه استراتژی مدیریت منابع جذاب با محوریت زامبی‌ها داشته باشید، قطعا بازی They Are Billions می‌تواند گزینه مناسبی باشد. داستان این بازی در آینده‌ای نه‌چندان دور اتفاق می‌افتد که یک بیماری مرموز تقریبا کل بشریت را به مرز نابودی کشانده است و گیمرها این‌بار نه برای کشتن و سلاخی زامبی‌ها در نبردی رودررو بلکه برای نجات انسان‌ها از خطر نابودی تلاش می‌کنند. برای نیل به این هدف نیز باید درکنار مدیریت منابع به‌سراغ ساختن انواع سازه‌ها، تجهیزات دفاعی و نیروها بروید تا بلکه بتوانید بشریت را از شر این بلای خانمان‌سوز رهایی بخشید.

در بازی They Are Billions با چالش‌های مدیریتی فراوانی مواجه می‌شوید و برای پیشرفت باید تعادل مناسبی در زمینه‌های مختلف ایجاد کنید. به عبارت دیگر اگر سرمایه‌گذاری در یکی از حوزه‌ها نظیر منابع و تجارت را در دستور کار قرار دهید، از جنبه‌های دیگر مانند تقویت ارتش غافل می‌شوید که در آینده نتایج مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین اتخاذ تصمیم درست در زمان مناسب می‌تواند ادامه کار را آسان‌تر کند. در این بازی ممکن است یک اشتباه به قیمت جان‌تان تمام شود؛ زیرا رخنه زامبی‌ها به درون شهر به‌معنای آلودگی ساکنان و بر باد رفتن تمام زحمات‌تان خواهد بود.   

بازیکن‌ها می‌توانند رویکردهای متفاوتی را در مواجهه با زامبی‌ها در پیش بگیرند؛ از تقویت استحکامات دفاعی و انتظار برای هجوم زامبی‌ها گرفته تا تقویت ارتش و حمله مستقیم به زامبی‌ها. با پیشرفت بیشتر در بازی به فناوری‌ها، سربازان و ساختمان‌های دفاعی بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید تا توان مقابله با زامبی‌های قدرتمندتر را داشته باشید. ردپای هیجان در جای‌جای بازی They Are Billions دیده می‌شود و استودیو نیومنشن گیمز به‌خوبی موفق به ایجاد صحیح اتمسفر پسا-آخرالزمانی در یک اثر استراتژی شده است که مدت‌ها در ذهن بازیکن‌ها باقی خواهد ماند.  

ماجراجویی در دنیای آخرالزمانی بازی Death Road to Canada

۱۲ - بازی Death Road to Canada

  • سازنده و ناشر: شرکت‌های Rocketcat Games و Madgarden / شرکت راکت‌کت گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶

بازی Death Road to Canada یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین آثار زامبی‌محوری است که دنیای آخرالزمانی را در بُعد بازی‌های پیکسلی به تصویر می‌کشد. بازیکن‌ها در این بازی روگ‌لایک تلاش می‌کنند تا از آمریکای مملو از زامبی بگریزند و به کانادا بروند. در این بازی با دو بازمانده در سفری جاده‌ای به‌سوی مرز همراه می‌شوید، اما در طول مسیر کاراکترهای دیگری به شما ملحق خواهند شد که هر یک دارای خلق‌وخو، مهارت‌ها و پیشینه داستانی متفاوتی هستند. در هر دور بازی در یکی از مکان‌ها توقف می‌کنید و باید ملزوماتی نظیر دارو، اسلحه، بنزین و غذا پیدا کنید.

در بازی Death Road to Canada بارها طعم مرگ را خواهید چشید، اما این موضوع به‌هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. اهمیتی ندارد که در طول بازی چندبار طعمه زامبی‌ها خواهید شد؛ زیرا با شروع دوباره مأموریت اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد. همه موارد اعم از مکان‌ها، رویدادها، شخصیت‌های بازمانده و مهارت‌های آن‌ها به‌شکل تصادفی ایجاد می‌شوند؛ به‌طوری‌که در هر دور بازی با داستان متفاوتی روبرو خواهید شد. این بازی شما را بر سر دوراهی‌های سرنوشت‌سازی قرار می‌دهد که باید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید و در طول مسیر با نتایج تصمیم خود کنار بیایید.

بازی Death Road to Canada انواع مختلفی از سلاح‌های سرد و گرم را برای بقا در اختیار بازیکن‌ها قرار می‌دهد و دارای سیستم شخصی‌سازی فوق‌العاده‌ای است که دست بازیکن برای خلق کاراکترهای منحصربه‌فرد را حسابی باز می‌گذارد. به همه این موارد باید موسیقی‌های کلاسیک دهه ۸۰-۹۰ میلادی بازی را اضافه کرد که هم‌خوانی زیادی با فضا و اتمسفر دارند. این بازی با ترکیب سایر سبک‌ها سعی کرده است تا تجربه متفاوتی را ارائه دهد که شاید در برخی زمینه‌ها عیب‌ونقص‌هایی داشته باشد، ولی می‌تواند شدیدا اعتیادآور باشد و بسیار سرگرم‌کننده ظاهر شود.

نابودی زامبی‌ها در بازی Killing Floor 2 با سلاح‌های منحصربه‌فرد

۱۱ - بازی  Killing Floor 2

  • سازنده و ناشر: شرکت Tripwire Interactive
  • سال انتشار: ۲۰۱۶

بازی Killing Floor 2 یک تجربه هیجان‌انگیز از مبارزه با زامبی‌ها ارائه می‌دهد که شما را تا مدت‌ها سرگرم خواهد کرد. وقایع این بازی یک ماه پس از نخستین بازی مجموعه اتفاق می‌افتد که شیوع ویروس به خارج از اروپا باعث فروپاشی دولت‌ها و از کار افتادن سیستم‌های ارتباطی شده است. در این شرایط گیمرها باید در برابر موج حملات نمونه‌های آزمایشی زامبی-گونه ایستادگی کنند و در موج نهایی با یکی از باس‌ها گلاویز شوند. بازیکن‌ها برای این کار باید خود را به سلاح‌های سرد و گرم، آمپول‌های درمانی و ماشین جوشکاری برای مسدودسازی راه دشمنان مجهز کنند.

بازیکن‌ها با کاوش در مراحل بازی Killing Floor 2 سلاح‌ها، مهمات و زره‌های منحصربه‌فردی را به‌شکل تصادفی خواهند یافت؛ اگرچه تنها امکان حمل یک میزان مشخص از آیتم‌ها وجود دارد. پیش از شروع هر راند باید از میان کلاس‌های مختلف یکی را انتخاب کرد که هر یک دارای مهارت‌های متفاوتی نظیر درمان کاراکترهای دیگر و جوشکاری موثرتر در‌ها هستند. گیمرها می‌توانند شخصیت‌های قابل تجربه بازی را به روش‌های گوناگون شخصی‌سازی کنند، اما این سفارشی‌سازی‌های ظاهری صرفا جنبه زیبایی دارند و بر مکانیزم‌های گیم‌پلی تأثیری نخواهند داشت.

گرافیک و جلوه‌های بصری Killing Floor 2 باتوجه‌به توسعه بازی با موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۳ در سطح قابل قبولی قرار دارند و به‌ندرت با مشکلاتی از قبیل افت فریم در صحنه‌های شلوغ مواجه خواهید شد. این بازی دارای فهرستی غنی از موسیقی‌های راک و متال است که آدرنالین خون‌تان را در مواجهه با زامبی‌ها بالا می‌برد. اگر به‌دنبال یک بازی آخرالزمانی اعتیادآور برای تجربه انفرادی یا به‌همراه دوستان هستید که با الهام‌گیری از آثاری نظیر Left 4 Dead اکشن جذاب و پرتحرکی را ارائه می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم که این بازی را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

کشتن زامبی‌ها به‌همراه دوستان در بازی Back 4 Blood

۱۰ - بازی Back 4 Blood

  • سازنده و ناشر: استودیو Turtle Rock / شرکت Warner Bros. Games
  • سال انتشار: ۲۰۲۱

اگر با شنیدن نام بازی‌های Left 4 Dead به یاد خاطرات خوب ایام گذشته می‌افتید، نباید از تجربه بازی Back 4 Blood غافل شوید. در این بازی، انگلی با منشأ فرازمینی باعث آلودگی بیشتر انسان‌های روی زمین می‌شود و آن‌ها را به جهش‌یافته‌های خطرناکی با نام رایدن تبدیل می‌کند. یک سال پس از شیوع بیماری، گروه کوچکی از انسان‌ها با نام کلینرها تلاش می‌کنند تا در دنیای پساآخرالزمانی زنده بمانند و آرزوی نابودی بشریت را به دل زامبی‌ها بگذارند. این گروه از بازمانده‌های کارکشته با رایدن‌ها می‌جنگند و از یک پناهگاه خیالی در فینلی‌ویل ایالت پنسیلوانیا دفاع می‌کنند.

در بازی Back 4 Blood می‌توان کنترل یکی از ۱۲ کاراکتر قابل تجربه را برای ایستادگی دربرابر زامبی‌ها در دست گرفت؛ شخصیت‌هایی که با داشتن ویژگی‌ها و پرک‌های خاص قادر به پذیرش نقش‌های متفاوتی در تیم هستند. گیمرها در حالت PvE در قالب یک تیم ۴ نفره به‌شکل انفرادی یا کو-آپ به نبرد با زامبی‌ها می‌روند و مأموریت‌های مختلفی، از نجات بازمانده‌ها یا تصرف یک منطقه گرفته تا غلبه‌بر باس‌ها را انجام می‌دهند. در هر مرحله با باس‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو خواهید شد که اگر در یافتن نقاط ضعف آن‌ها دست نجنبانید، مرگ تلخی در انتظارتان خواهد بود.

بازی Back 4 Blood یک حالت PvP تحت عنوان Swarm نیز دارد که امکان رویارویی یک تیم ۴ نفره از رایدن‌ها دربرابر یک تیم ۴ نفره از کلینرها را فراهم می‌کند. پایداری نرخ فریم هنگام مواجهه با انبوه زامبی‌ها یکی از اهدافی است که بازی در اکثر مواقع به آن دست پیدا می‌کند. شاید دنباله معنوی Left 4 Dead چیزی بیشتر از آثار پیشین استودیو ترتل راک در چنته نداشته باشد، اما تلاش می‌کند تا همان تجربه آشنا را بهبود دهد و تنوع بیشتری را به‌وسیله افزودن یک سیستم کارت‌محور، قابلیت ارتقا سلاح‌ها و دادن رنگ و لعاب بیشتر به جلوه‌های بصری ایجاد کند.

مقابله گیاهان با زامبی‌ها در بازی Plants vs. Zombies

۹ - بازی Plants vs. Zombies

  • سازنده و ناشر: شرکت PopCap Games / شرکت الکترونیک آرتز
  • سال انتشار:  ۲۰۰۹

بازی‌های زامبی‌محور معمولا مخاطبین بزرگسال را هدف قرار می‌دهند، اما برخی مواقع آثاری در این ژانر عرضه می‌شوند که همه سنین را سرگرم می‌کنند و بازی Plants vs. Zombies را می‌توان گل سرسبد آن‌ها دانست.  این بازی خاطره‌انگیز اثری در سبک استراتژی و «دفاع از بُرج» است که وظیفه محافظت از یک خانه و ساکنین آن در برابر زامبی‌های مغزخوار را به بازیکن محول می‌کند. در این بازی باید انواع مختلفی از گیاهان را در مسیر زامبی‌ها قرار داد که ظاهری منحصربه‌فرد با رویکردی متفاوت برای دفاع از خانه دارند؛ از تیراندازی و انفجار گرفته تا انسداد راه عبور.

بازیکن‌ها می‌توانند تعداد محدودی از انواع گیاهان را در ابتدای هر مرحله انتخاب کنند، اما برای کاشتن آن‌ها در مسیر به جمع‌آوری تعداد معینی خورشید نیاز دارند. برای پیروزی باید از استراتژی‌های متفاوتی برای کاشتن گیاهان استفاده کرد؛ زیرا گیاهی که باعث نابودی یک نوع زامبی می‌شود، هیچ آسیبی به نوع دیگر وارد نمی‌کند. در انتهای هر مسیر یک ماشین چمن‌زن قرار دارد که با عبور زامبی‌ها از سد همه گیاهان فعال می‌شود و یک شانس دوباره برای مقاومت در اختیار می‌گذارد. اگر زامبی‌ها به انتهای مسیری برسند که ماشین چمن‌زن ندارد، به ساکنین خانه رحم نمی‌کنند.

بازی Plants vs. Zombies دارای حالت‌های مختلفی ازجمله ماجراجویی، پازل و بقا است. حالت ماجراجویی دارای پنج سطح متشکل از ۱۰ مرحله است که پس از تکمیل آن‌ سایر حالت‌های بازی در دسترس قرار می‌گیرند. شاید شرکت PopCap Games در زمان عرضه بازی تصور نمی‌کرد که این محصول بتواند به چنین موفقیتی دست یابد و برای اکثر کنسول‌ها و دستگاه‌های موبایل پورت شود. با اینکه در سال‌های گذشته چندین نسخه اصلی و فرعی از این مجموعه روانه بازار شده است، اما نسخه اول آن به‌عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نسخه در نظر گرفته می‌شود.

حمله زامبی‌ها در بازی Call of Duty: Vanguard – Zombies

۸ - بازی Call of Duty: Vanguard – Zombies

  • سازنده و ناشر: استودیو Sledgehammer Games / شرکت اکتیویژن
  • سال انتشار: ۲۰۲۱

بازی‌های کال آو دیوتی یکی از محبوب‌ترین آثار شوتر اول-شخص جهان به‌حساب می‌آیند؛ هرچند با راه‌یابی حالت زامبی به این مجموعه، بسیاری از گیمرها صرفا برای مبارزه با مردگان متحرک به‌سراغ تجربه آن‌ها می‌روند. بخش Zombies نخستین‌بار در بازی Call of Duty: World at War معرفی شد و به‌دنبال استقبال پرشور بازیکن‌ها به بسیاری از نسخه‌های بعدی مجموعه راه پیدا کرد. این حالت مشارکتی پرهیجان در بازی Call of Duty: Vanguard نیز در اختیار بازیکن‌ها قرار گرفت که حاصل همکاری استودیو تری‌آرک و استودیو اسلج‌همر گیمز بود.

حالت زامبی بازی Vanguard به‌عنوان مقدمه داستان Black Ops Cold War عمل می‌کند و خط داستانی Dark Aether را گسترش می‌دهد. بسیاری از عناصر گیم‌پلی Cold War نظیر ارزهای Essence و Salvage، ارتقاهای میدانی مبتنی‌بر Dark Aether، پرک‌ها و ماشین Pack-a-Punch در بخش زامبی ونگارد باز می‌گردند. بخش زامبی Call of Duty: Vanguard برخلاف نسخه قبلی دارای یک کانون فعالیت یا Hub است که امکان خریداری پرک‌های گوناگون، ارتقا سلاح‌ها و ورود به مراحل مختلف ازطریق پورتال‌ها را برای بازیکن‌ها فراهم می‌کند.

هدف کلی بخش Zombies ورود به پورتال‌ها، تکمیل مأموریت‌هایی نظیر ایستادگی دربرابر موجودات اهریمنی در زمان مشخص یا رساندن سنگ‌های خاص به یک مکان معین و نهایتا بازگشت به هاب برای تقویت سلاح‌ها است. یکی از ویژگی‌های تازه بخش زامبی ونگارد Altar of Covenants است که با استفاده از آن می‌توان تقویت‌کننده‌های تصادفی را برای کسب نتیجه بهتر هنگام رویارویی با زامبی‌ها خریداری کرد. استودیو تری‌آرک سعی داشت تا با افزودن المان‌های تازه و بهبود جنبه‌های مختلف موفقیت سری Black Ops را تکرار کند که تا حد زیادی موفق بود.

صعود به مناطق پرارتفاع برای فرار از زامبی‌ها در بازی Dying Light 2

۷ - بازی Dying Light 2: Stay Human

  • سازنده و ناشر: شرکت Techland
  • سال انتشار: ۲۰۲۲

بازی Dying Light 2 با ترکیب پارکور و زامبی‌ها تجربه هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد که تا مدت‌ها از ذهن‌تان پاک نخواهد شد. وقایع این بازی در سال ۲۰۳۶ رخ می‌دهد که شیوع یک ویروس باعث نابودی بشریت و استقرار تعداد انگشت‌شماری از انسان‌ها در سکونت‌گاه‌های دور از یکدیگر شده است. یکی از بزرگ‌ترین سکونت‌گاه‌ها، شهر خیالی ویلدور است که کنترل آن بین چندین جناح ازجمله نیروهای حافظ صلح، بازماندگان خودمختار و مرتدهای تندخو تقسیم شده است. در این شرایط بازیکن‌ها کنترل ایدن را در دست می‌گیرند که برای یافتن خواهرش وارد شهر می‌شود.

بازی Dying Light 2: Stay Human از نظر مکانیک‌های پارکور پیشرفت زیادی نسبت‌به نسخه اول دارد و با ارائه یک تجربه کم‌نقص و روان، گشت‌وگذار در جهان بازی را بی‌نهایت لذت‌بخش می‌کند. امکان استفاده از محیط برای رویارویی با زامبی‌ها، تنوع سلاح‌ها و قابلیت شخصی‌سازی آن‌ها باعث جذابیت بیشتر مبارزات شده است. بازیکن‌ها باید مهارت‌های رزمی و توانایی‌های پارکور خود را بهبود ببخشند تا شانس بیشتری برای بقا در این دنیای پساآخرالزمانی داشته باشند؛ به‌خصوص در شب که زامبی‌ها چابک‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند و چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کنند.

بازی Dying Light 2 با اختصاص برخی از مأموریت‌ها به شب تعادل مناسبی را بین چرخه شب‌وروز برقرار می‌کند. این بازی دارای روایتی چندشاخه است که تصمیم‌گیری درباره مسائل مختلف را به بازیکن محول می‌کند. هر یک از این انتخاب‌ها تا حدی بر نحوه روایت داستان تأثیر می‌گذارند و حس آزادی عمل را به مخاطب القا می‌کنند. بازی دایینگ لایت ۲ اثری بی‌نهایت چشم‌نواز با پیشرفت‌های چشم‌گیر نسبت‌به نسخه اول است که به‌واسطه جهان وسیع و پرجزئیات، مأموریت‌ها و فعالیت‌های پرتعداد و گزینه‌های متنوع در بخش پارکور ساعت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد.

هجوم زامبی‌های افسارگسیخته در بازی Dead Island 2

۶ - بازی Dead Island 2

  • سازنده و ناشر: استودیو Dambuster / شرکت دیپ سیلور
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

وقتی سخن از بازی‌های زامبی‌محور به میان می‌آید، نمی‌توان از بازی Dead Island 2 یاد نکرد؛ اثری که سلاخی زامبی‌ها با سلاح‌های گوناگون را در قالب تجربه‌ای مفرح ارائه می‌کند. این بازی توانست از یک چرخه توسعه پُرفرازونشیب و طولانی سربلند بیرون بیاید و بهانه لازم برای کشتار زامبی‌های بخت‌برگشته به خشن‌ترین حالت ممکن را در اختیار طرفدارها قرار دهد. دد آیلند ۲ به‌واسطه گیم‌پلی پرتنش، تنوع بالای سلاح‌ها، سیستم قطع عضو فوق‌العاده و فضاسازی‌های مناسب بازیکن‌ها را به ضیافتی خونین دعوت می‌کند که به‌خوبی از پس سرگرم‌کردن مخاطب برمی‌آید.

وقایع بازی Dead Island 2 حدود ۱۵ سال پس از حوادث نسخه اول رخ می‌دهد که دولت و ارتش آمریکا در پی شیوع یک ویروس تازه و مهلک‌تر مجبور به قرنطینه کامل شهر لس آنجلس می‌شوند. در این شرایط گروهی از بازمانده‌ها تلاش می‌کنند تا با یک هواپیما از شهر فرار کنند، اما رخنه زامبی‌ها به درون هواپیما مانع از انجام این کار می‌شود. از این نقطه به بعد باید یکی از ۶ کاراکتر قابل تجربه را انتخاب و راهی برای خروج از این جهنم پیدا کنید. هرچه در بطن دد آیلند ۲ فرو می‌روید، طنز بازی بیشتر خودش را نشان می‌دهد و تجربه اغراق‌آمیزی از آخرالزمان را ارائه می‌دهد.

بازی Dead Island 2 پیشرفت‌های قابل‌توجه زیادی نسبت‌به نسخه اصلی مجموعه دارد، اما هسته اصلی آن تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. این بازی با شخصیت‌های دوست‌داشتنی دارای خصوصیات خاص، پیاده‌سازی مناسب مکانیزم ارتقا سلاح، تنوع بالای زامبی‌ها و تمایز آن‌ها از حیث نقاط قوت و ضعف، طراحی چشم‌نواز محیط‌ها، سیستم پاداش سخاوت‌مندانه، طراحی قابل قبول مراحل اصلی و جذابیت بالای رویارویی با موجودات آخرالزمانی با سلاح‌های سرد به محصول زامبی‌کُشی سرگرم‌کننده و خوش‌ساختی تبدیل شده است که قطعا ارزش یک بار تجربه را دارد.

ماجراجویی الی و جول در جهان آخرالزمانی بازی The Last of Us Part 1

۵ - بازی The Last of Us Part 1

  • سازنده و ناشر: استودیو ناتی داگ / شرکت سونی
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

نمی‌توان فهرستی از بهترین بازی‌ها خصوصا بازی‌های زامبی‌محور تهیه کرد و یادی از بازی The Last of Us Part 1 نکرد. این بازی امکان تجربه نسخه بهبودیافته یکی از خاطره‌انگیزترین آثار استودیو ناتی داگ را برای کاربران کامپیوتر فراهم می‌کند که هرچند ۱۰ سال از انتشارش روی کنسول پلی استیشن ۳ می‌گذرد، اما هنوز با پایان‌بندی ساختارشکنانه خود نقل محافل بحث و گفت‌وگوی گیمرهای سراسر جهان است. بازی لست آو آس پارت ۱ با انبوهی از بهبودهای بصری، تغییرات کوچک اما معنادار و قابلیت‌های دسترسی متعدد تجربه بی‌نظیری را برای بازیکن‌ها رقم می‌زند.

بازی The Last of Us داستان بازمانده سرسختی با نام جول را در دنیایی پساآخرالزمانی روایت می‌کند که به‌وسیله یک قارچ کشنده به مرز نابودی کشیده شده است. جول در چنین اوضاع نابه‌سامانی مسئول همراهی الی در سرتاسر آمریکا می‌شود که احتمالا تنها امید بشریت برای یافتن درمان است. در طول این سفر مخاطره‌آمیز باید به‌دنبال مواد اولیه و مهمات بگردید، آیتم‌های مختلفی بسازید و با انواع‌ سلاح‌های سرد و گرم به مبارزه با موجودات آلوده و دشمنان انسانی بپردازید. در این بازی با انواع مختلفی از زامبی‌ها مواجه می‌شوید که هر یک به‌نحوی لرزه بر اندام‌تان می‌اندازند.

نسخه کامپیوتر بازی The Last of Us Part 1 در زمان عرضه با ایرادات فنی فراوانی همراه بود، اما این مشکلات با به‌روزرسانی‌های اخیر تا حد زیادی برطرف شده است. در صورتی‌که این نسخه از نظر عملکرد وضعیت بهتری داشت، قطعا شایسته رتبه بهتری در این فهرست بود. به‌هرشکل اگر به‌دنبال یک بازی آخرالزمانی با داستانی قوی و تأثیرگذار، شخصیت‌پردازی‌های عمیق، سیستم هیجان‌انگیز و متنوع مبارزات، مکانیک‌های کارآمد ساخت‌وساز و ارتقا سلاح، جلوه‌های بصری خیره‌کننده و موسیقی‌های گوش‌نواز می‌گردید، تجربه این بازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ترس کلمنتاین از زامبی‌ها در بازی The Walking Dead Telltale

۴ - بازی The Walking Dead: The Game

  • سازنده و ناشر: استودیو Telltale Games
  • سال انتشار: ۲۰۱۲

بازی The Walking Dead: The Game، محصول ساختارشکنانه استودیو تل‌تیل گیمز یکی از بهترین آثار زامبی‌محور طول تاریخ است که مرزهای داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی در بازی‌هایی ویدیویی را جابه‌جا کرد. این بازی گیمرها را به سفری متأثرکننده در دنیایی آخرالزمانی و مملو از مردگان متحرک دعوت می‌کند تا به روایت داستانی بی‌نهایت جذاب بپردازد؛ با این تفاوت که این‌بار هدف چیزی فراتر از قتل عام زامبی‌های کریه است. این بازی نه درباره به راه انداختن حمام خون با کشتار زامبی‌ها، بلکه در مورد اهمیت مرگ و زندگی تمام موجودات زنده است.

این بازی در دنیای کمیک‌های The Walking Dead نوشته رابرت کرکمن جریان دارد، اما به‌جای کاراکترهای شناخته‌شده‌ای نظیر ریک گرایمز به معرفی دو شخصیت تازه می‌پردازد. در این بازی کنترل یک استاد دانشگاه با نام «لی اورت» را در دست می‌گیرید که به جرم قتل یک سناتور در حال انتقال به زندان است، اما پس از تصادف ماشین حمل مجرمان با یک زامبی موفق به فرار می‌شود و سپس با دختر خردسالی با نام «کلمنتاین» برخورد می‌کند. در این شرایط آن‌ها باید در دنیایی آخرالزمانی به هم تکیه کنند و از زامبی‌ها، راهزنان و آدم‌خوارها جان سالم به در ببرند.

وجه تمایز بازی The Walking Dead: The Game با آثار مشابه، انتخاب‌هایی است که انسانیت و شخصیت شما را به چالش می‌کشند و منجربه تغییر مسیر داستان می‌شوند. جایی‌که هر انتخاب شما می تواند بهایی سنگین داشته باشد و دیگر انتخاب بین درست و غلط به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، احساسی‌ترین و دردناک‌ترین لحظات بازی خودشان را نشان می‌دهند. با اینکه قهرمان اصلی این بازی فاقد سلاح‌ها و توانایی منحصربه‌فردی برای بقا در دنیای آخرالزمانی است، اما قلب بزرگی دارد که با همه پلیدی‌ها مبارزه می‌کند و در پایان اشک‌تان را در می‌آورد.

گفت‌وگوی کاراکترهای Left 4 Dead 2 پیش از آغاز زامبی‌کُشی

۳ - بازی Left 4 Dead 2

  • سازنده و ناشر: شرکت ولو
  • سال انتشار: ۲۰۰۹

در زمانی که استودیو تری‌آرک پای زامبی‌ها را به جنگ جهانی باز می‌کرد، شرکت Valve یک تجربه مشارکتی هیجان‌انگیز با مضمون مقابله با موجودات آخرالزمانی را تقدیم طرفدارها کرد که به محبوبیت زیادی رسید. بازی Left 4 Dead 2 با فاصله یک سال پس از انتشار نسخه اول روانه بازار شد و چالش‌های مختلفی با چاشنی ترس و هیجان را در اختیار بازیکن‌ها قرار داد. داستان این بازی پس از شیوع یک بیماری با نام آنفولانزای سبز رخ می‌دهد و روی چهار بازمانده تمرکز دارد که باید با همکاری یکدیگر به مبارزه با زامبی‌ها بپردازند و خود را به منطقه امن برسانند.

در بازی Left 4 Dead 2 تنوع سلاح‌ها نسبت‌به نسخه قبلی بسیار بیشتر است و گیمرها می‌توانند از انواع سلاح‌ها برای سلاخی زامبی‌ها استفاده کنند. عملکرد بازیکن‌ها در این بازی به‌وسیله یک هوش مصنوعی پیشرفته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در هر لحظه تجربه پویا و هیجان‌انگیزتری را ارائه کند. این بازی درکنار زامبی‌های نسخه اول شامل ۳ نوع خاص دیگر از این موجودات با نام‌های شارژر، اسپیتر و جوکی است که توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند. بهترین راه برای نابودی این موجودات آلوده نیز استفاده از استراتژی‌های هوشمندانه و همکاری با تیم است.

گیم‌پلی Left 4 Dead 2 به‌عنوان نقطه قوت اصلی بازی بسیار نفس‌گیر و پرهیجان است و بازیکن‌ها کاملا می‌توانند حس نزدیک‌بودن به مرگ را احساس کنند. موسیقی‌های به‌کاررفته در بازی نیز به خوبی با اتمسفر و فضای کلی محصول همخوانی دارند؛ به‌طوری‌که حس ترس و وحشت را به‌خوبی منتقل می‌کنند و هیجان و اضطراب بازیکن را به نقطه اوج می‌رسانند. اگر از تجربه بازی‌های کو-آپ ترسناک بقامحور لذت می‌برید و می‌خواهید با ایستادگی در مقابل سیل عظیم موجودات آخرالزمانی به چالش کشیده شوید، بازی لفت فور دد ۲ را از دست ندهید.

تلاش لیان برای بقا در دهکده بازی Resident Evil 4

۲ - بازی Resident Evil 4

  • سازنده و ناشر: شرکت کپکام
  • سال انتشار: نسخه ریمیک در سال ۲۰۲۳ و نسخه اصلی در سال ۲۰۰۵

بازی Resident Evil 4 پس از انتشار در سال ۲۰۰۵ میلادی به یکی از تأثیرگذارترین آثار طول تاریخ تبدیل شد که انقلابی در سبک شوتر سوم-شخص به پا کرد و زمینه‌ساز تولید بازی‌های محبوب زیادی شد. این بازی از هر لحاظ یک محصول خیره‌کننده و فراموش‌نشدنی بود که مهمان نسل‌های مختلفی از کنسول‌ها شد تا بازیکن‌های بیشتری بتوانند لذت تجربه آن را بچشند. رزیدنت ایول ۴ به‌وسیله نوآوری‌های زیادی که در زمینه گیم‌پلی و زاویه دوربین ایجاد کرد، انتظارات طرفدارها از آثار ترسناک را به‌شدت بالا برد و استانداردهای جدیدی را در این سبک تعریف کرد.

کپکام اخیرا نسخه ریمیک Resident Evil 4 را پس از گذشت نزدیک به دو دهه از ظهور این شاهکار روانه بازار کرد تا خاطرات خوش گذشته را با ارائه یک تجربه وفادارانه برای طرفدارها زنده کند. این نسخه را می‌توان یکی از بهترین نسخه‌های مجموعه دانست که نه‌تنها موفق به حفظ روح این محصول جاودانه می‌شود، بلکه با اعمال تغییرات ریز و درشت، آن را به استانداردهای روز صنعت نزدیک می‌کند. البته دلیل موفقیت این نسخه در وهله اول کار شگرف شینجی میکامی در خلق چنین اثر خارق‌العاده‌‌ای است که پس از ۱۸ سال هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بازی Resident Evil 4 لیان اس. کندی را ۶ سال پس از وقایع دلخراش راکون سیتی عازم روستایی در حوالی اسپانیا می‌کند تا اشلی گراهام، دختر رئیس جمهور آمریکا را از دست فرقه مذهبی لوس ایلومینادوس نجات دهد. لیان پس از ورود به این منطقه متوجه آلودگی ساکنین دهکده به انگل لاس پلاگاس می‌شود و ماجراجویی جدیدی را برای یافتن اشلی آغاز می‌کند. این بازی در زمینه داستان‌گویی، طراحی مراحل، جزئیات بصری و فضاسازی‌ها، موسیقی متن، گیم‌پلی و گان‌پلی عملکرد چشم‌گیری دارد و به‌راحتی می‌توان آن را به طیف وسیعی از گیمرها پیشنهاد داد.

لیان اس. کندی در حال کاوش در بازی Resident Evil 2 Remake

۱ - بازی Resident Evil 2 Remake

  • سازنده و ناشر: شرکت کپکام
  • سال انتشار: ۲۰۱۹

بازی Resident Evil 2 Remake یک بازسازی موفق از یک شاهکار بی‌بدیل است که این مجموعه محبوب را به روزهای اوج خود بازگرداند و به چراغ راه کپکام برای بازسازی سایر نسخه‌های رزیدنت ایول تبدیل شد. این بازی با اتمسفر تاریک و محیط‌های آغشته به خون، نورپردازی‌ بی‌نقص و صداگذاری‌های عالی زامبی‌ها یک تجربه بی‌نهایت دلهره‌آور ارائه می‌دهد که به‌خوبی از پس ترساندن هر گیمری برمی‌آید. رزیدنت ایول ۲ ریمیک یک بازسازی قابل احترام است که بسیاری از ویژگی‌های مثبت نسخه اصلی را درعین ارائه یک تجربه بهبودیافته امروزی حفظ می‌کند.

بازی Resident Evil 2 Remake داستان دو کاراکتر با دو خط داستانی مجزا را دو ماه پس از وقایع نسخه اول روایت می‌کند. یکی از این کاراکترها لیان اس. کندی است که برای آغاز کار در دفتر پلیس عازم راکون سیتی می‌شود؛ درحالی‌که کاراکتر دیگر کلر ردفیلد نام دارد و برای یافتن برادرش پا به شهر می‌گذارد. این دو در یک پمپ بنزین نزدیک راکون سیتی با یکدیگر آشنا می‌شوند و سفر مشترکی را در این شهر نفرین‌شده آغاز می‌کنند، اما هجوم زامبی‌ها مسیرشان را از هم جدا می‌کند و هر یک برای یافتن منشا پیدایش زامبی‌ها وارد ماجراهای مخاطره‌آمیزی می‌شود.

بازی Resident Evil 2 Remake یک تجربه عالی است که هم به‌عنوان یک بازسازی و هم به‌عنوان یک محصول کاملا تازه عملکرد خوبی دارد. کپکام با استفاده از فرمول موفق شینجی میکامی و تغییراتی در بستر نسخه اصلی رزیدنت ایول ۲ موفق به خلق محصول نابی شد که طرفدارها از مدت‌ها پیش انتظارش را می‌کشیدند. اگر به‌دنبال اثری زامبی‌محور با روایت داستانی خوب، شخصیت‌پردازی عالی، جلوه‌های بصری چشم‌نواز، گیم‌پلی و گان پلی جذاب می‌گردید، کنترل لیان یا کلر را در این بازی در دست بگیرید تا لحظات هیجان‌انگیزی را در راکون سیتی تجربه کنید.

نسخه‌های مختلفی از رزیدنت ایول شایستگی قرارگیری در فهرست بهترین آثار زامبی‌محور را دارند، ولی برای اینکه همه فهرست با نام این مجموعه پر نشود، درنهایت دو نسخه از آن در مقاله گنجانده شد.

پیش نمایش بازی resident evil 2 remake

نظر به اینکه سال‌های زیادی از پیدایش زامبی‌ها می‌گذرد، تاکنون بازی‌های شگفت‌انگیز زیادی با محوریت این موجودات دوست‌داشتنی روانه بازار شده است. چه به‌دنبال یک تجربه چندنفره چالش‌برانگیز باشید و چه به‌دنبال یک ماجراجویی تک‌نفره هیجان‌انگیز، به‌سادگی می‌توانید یک بازی زامبی‌محور مطابق با سلیقه خود پیدا کنید. بنابراین سلاح‌های خود را بردارید و برای مقابله با موجودات آخرالزمانی آماده شوید؛ آینده بشریت در دستان شما است!


پرسش‌های متداول

۱- بهترین بازی های زامبی کامپیوتر کدامند؟

از میان بهترین بازی های زامبی کامپیوتر می‌توان به رزیدنت ایول، لست آو آس و Left 4 Dead اشاره کرد. لیست کامل این بازی‌ها در زومجی منتشر شده است. 

۲- ترسناک ترین بازی های زامبی کدامند؟

از بازی های زامبی ترسناک می‌توان رزیدنت ایول، Killing Floor 2 و Dying Light 2 را نام برد. برای آشنایی با بازی‌های بیش‌تر می‌توانید مقاله زومجی را بخوانید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده