نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Amnesia تا یک پازل متفاوت

در این قسمت از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم، دو بازی ترسناک خواهیم داشت. همراه زومجی باشید. 

به رسم چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. تقریبا یک ماه تا انتشار نسخه جدید مجموعه Amnesia باقی مانده و همین بهانه‌ای شد تا این هفته به سراغ این مجموعه برویم. همچنین وقتی صحبت از بازی‌های ترسناک می‌کنیم، پس چه چیزی بهتر از اینکه بازی دوم این هفته هم اثری کم‌تر شناخته‌شده در این سبک باشد. پس با ادامه مقاله همراه باشید:

لوگو بازی Amnesia: The Dark Descent

بازی Amnesia: The Dark Descent

این روز‌ها مجموعه Amnesia در بین گیمر‌ها و مخصوصا طرفداران آثار ترسناک، حسابی معروف شده است. با این حال Frictional Games، استودیو سازنده این مجموعه، پیش از خلق Amnesia بیش‌تر با بازی Penumbra شناخته می‌شد. تا اینکه در سال ۲۰۱۰ اولین نسخه از Amnesia روانه بازار شد و خب هنوز هم جزو آثار واقعا ارزشمند ژانر وحشت است. 

Frictional Games زمانی که مشغول توسعه بازی Penumbra: Requiem بود، همزمان روی یک بازی دیگر هم کار می‌کرد که در آن زمان با نام‌هایی چون Unknown و Unknown شناخته می‌شد. با این حال اولین بار سال ۲۰۰۹ بود که بازی با نام Amnesia: The Dark Descent معرفی شد. ایده اولیه این بازی با آنچه که در نهایت شاهد بودیم، تفاوت داشت و مثلا قرار بود شاهد سیستم مبارزه پررنگ‌تری در بازی باشیم که سازندگان بعدا حس کردند چنین سیستمی، آن حسی را که بازی باید منتقل کند، از بین می‌برد. توماس گریپ، یکی از سازنده‌های اصلی بازی، بعدتر در مصاحبه‌ای که داشت اعلام کرد که Amnesia: The Dark Descent چالش‌های زیادی را در مراحل توسعه پشت سر گذاشته که از جمله اصلی‌ترینِ آن‌ها، می‌توان به مشکلات مالی استودیو و همینطور تغییرات مختلف در ساختار کلی بازی اشاره کرد. 

موجود عجیب در بازی Amnesia: The Dark Descent

به هر حال بازی در سال ۲۰۱۰ رسما منتشر شد و خیلی زود، نشان داد که با یک اثر ترسناک واقعا درست و حسابی طرف هستیم. داستان بازی، ما را به سال ۱۸۳۹ می‌برد؛ شخصیتی در راهرو‌های تاریک و ظاهرا خالی از سکنه یک قلعه به‌هوش می‌آید و فقط می‌داند که نامش، دنیل است. پس از مدتی، دنیل متوجه می‌شود که به شکلی خود‌خواسته حافظه‌اش را پاک کرده است و موجودی ماورایی به نام شدو در تعقیب او است. او سپس متوجه می‌شود که باید در این قلعه به قسمت‌های داخلی‌تر برسد و در نهایت با بارون (Baron) قلعه با نام الکساندر روبه‌رو شود. 

به مرور و با پیش‌روی در بازی، جزییات جدیدی از داستان مرموز و خاص آن رونمایی می‌شود و انصافا هم سازندگان در این زمینه واقعا تجربه خوبی تدارک دیده‌اند. اما جذاب‌تر از داستان، آن حس ترس و تنش دائمی است که در حین گشت و گذار در این قلعه وحشت را به جان‌تان می‌اندازد. در Amnesia: The Dark Descent، جدا از اینکه باید حواس‌تان به سطح سلامتی دنیل باشد و البته که وسیله دفاعی خاصی هم برای مقابله با تهدید‌ها و دشمنان نخواهید داشت، یک دشمن اصلی و بسیار قدرتمند در بازی، خودِ تاریکی است. دنیل در صورتی که برای مدت زیادی در تاریکی بماند یا با صحنه‌های وحشتناک و همینطور هیولاها روبه‌رو شود، دچار مشکلات روانی و ذهنی خواهد شد که حسابی کار را برای مخاطب سخت می‌کنند. Amnesia: The Dark Descent همچنین پازل‌هایی هم برای حل کردن دارد که طراحی در کل مناسبی دارند. 

در مجموع، Amnesia: The Dark Descent از آن دست بازی‌های واقعا ماندگار در ژانر وحشت است که ایده رها کردن شخصیتی بی‌دفاع در جهانی بی‌رحم را خیلی خوب تبدیل به یک بازی ویدیویی کرده است. پیشنهاد می‌کنم اگر تا به امروز این مجموعه را تجربه نکرده‌اید، از الان به سراغ نسخه اول و بعد هم دنباله‌های آن بروید تا حسابی برای انتشار نسخه جدید آماده باشید. 

شخصیت پلیس در بین مردم محلی در بازی Firework

بازی Firework

برخی بازی‌ها هستند که شاید به دلیل نداشتن تبلیغات رسانه‌ای خاص، هرگز در بین تعداد زیادی از گیمر‌ها معروف نشوند که نتیجه آن، از دست دادن تجربه‌های ارزشمندی است. گشت زدن در بین بازی‌هایی با امتیاز بالا در استیم، یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این نوع بازی‌ها است و خب اخیرا از این طریق با بازی Firework آشنا شدم و تصمیم گرفتم تا آن را در مقاله این هفته به شما هم معرفی کنم. 

Firework ساخته یک استودیو چینی به نام Shiying Studio است که در پنج روز نخست عرضه در استیم در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰ هزار نسخه فروش داشته است. بازی تجربه‌ای در سبک ترسناک و با محوریت حل پازل است که بازیکنان را به روستایی کوهستانی در کشور چین می‌برد. 

همه‌چیز از یک مراسم تدفین آغاز می‌شود؛ جایی که یک آتش‌سوزی عجیب، باعث می‌شود تا ماموران پلیس دوباره یک پرونده بسته‌شده جنایی را باز کنند. بازیکنان در این بین نقش پلیسی تازه‌کار را دارند که درگیر این پرونده می‌شود و این کار، مثل ورود به یک هزارتو است؛ هزارتویی که مدام همه‌چیز در آن عجیب‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و سوال‌هایی پیش می‌آید که آیا قضیه مربوط به عناصر ماورایی است یا با چیزی متفاوت طرف هستیم. 

دیوار نوشته چینی در بازی Firework

از حیث گیم‌پلی، محوریت اصلی تعامل بازیکن با بازی از طریق حل کردن پازل است. پازل‌ها نه خیلی پیچیده هستند و نه آنقدر راحت که اصلا چالشی نداشته باشند؛ با این حال جذابیت اصلی پازل‌ها، نوعی ارتباط بین آن‌ها و داستان بازی است که حل آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند. همچنین باید اشاره‌ای هم به سبک طراحی خاص Firework داشته باشیم که حال و هوایی چون نقاشی‌های آب‌رنگ شرقی دارد و انصافا سازندگان در ارائه اتمسفر و فضای یک ماجراجویی مرموز و جنایی، حسابی خوش درخشیده‌اند. 

Firework از آن دست بازی‌هایی است که ارزش وقت گذاشتن را دارند و می‌تواند به شکلی غیر‌منتظره، به تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای مخاطب تبدیل شود. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده