نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹

پیش نمایش بازی Star Wars Jedi: Survivor | تکامل یک جدای جوان

بازی Star Wars Jedi: Survivor در حالی ماجراهای جدید کل کستیس را روایت می‌کند که از هر نظر بزرگ‌تر و کامل‌تر از نسخه قبلی خواهد بود.

پنج سال قبل بود که طرفداران جنگ ستارگان با معرفی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order حسابی ذوق‌زده شدند؛ اثری که اطلاعات پیرامون آن حکایت از یک بازی AAA تک‌نفره داشت و سازنده آن هم استودیو ریسپاون انترتینمنت (Respawn Entertainment) بود که آن را با مجموعه شوتر اول شخص تایتان فال (Titanfall) می‌شناختیم و تولید یک بازی اکشن ماجرایی سوم شخص توسط این استودیو، اتفاق غافلگیرکننده‌ای بود.

بازی Star Wars Jedi: Fallen Order درنهایت اواخر سال ۲۰۱۹ منتشر شد و درکنار بازخوردهای مناسبی که از طرف منتقدان به‌دنبال داشت، با استقبال خیلی خوبی هم از طرف علاقمندان جنگ ستارگان روبه‌رو شد؛ به طوری که فروش آن طبق آماری که سه سال پیش منتشر شد، به بیش از ۱۰ میلیون نسخه رسیده بود که رقمی فراتر از انتظارات الکترونیک آرتز به حساب می‌آمد. دو سال قبل هم اعلام شد که بیش از ۲۰ میلیون نفر آن را تجربه کرده‌اند که مطمئناً این آمار و ارقام تا امروز افزایش هم پیدا کرده است. بنابراین عجیب نبود که مسئولان الکترونیک آرتز فرمان تولید نسخه دوم بازی را صادر کنند و ریسپاون انترتینمنت یک بار دیگر به سراغ روایت ماجراهایی جذاب در دنیای جنگ ستارگان برود.

اکنون فاصله زیادی تا انتشار بازی Star Wars Jedi: Survivor نداریم؛ اثری که این بار قرار است درکنار پی سی برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس عرضه شود و نگاهی خواهیم داشت به حال و هوای بازی تا خود را بیشتر برای تجربه آن آماده کنیم.

ماجراجویی کال کستیس در بازی Star Wars Jedi: Survivor

داستان بازی Star Wars Jedi: Survivor نه بلافاصله بعد از نسخه قبلی، بلکه با فاصله‌ای پنج ساله نسبت به آن اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی Star Wars Jedi: Fallen Order یعنی کل کستیس (Cal Kestis) بعد از ماجراجویی‌های پُر فراز و نشیبی که پشت سر گذاشت، اکنون به مراتب باتجربه‌تر از قبل شده است و به تدریج در راه تبدیل شدن از یک Padawan (شاگرد جدای) به یک جنگجوی قدرتمند گام برمی‌دارد؛ آن هم در دنیایی که اکثر جدای‌ها از بین رفته‌اند و بیشتر نفرات باقی‌مانده هم در تبعید خودخواسته به سر می‌برند. البته با وجود افزایش توانایی‌های کل کستیس، خطراتی که این جدای جوان را تهدید می‌کنند نیز به‌شدت افزایش پیدا کرده‌اند؛ چرا که امپراتوری کهکشانی (Galactic Empire) همچنان به‌دنبال پیدا کردن و ازبین‌بردن اندک جدای‌های باقی‌مانده است و کل هم به خاطر فعالیت‌های خود در این سال‌ها، یکی از اصلی‌ترین اهداف آن‌ها محسوب می‌شود.

مدتی است که او به دلایلی با همراهان سابق خود به گشت‌وگذار نمی‌پردازد و اکنون اکثر اوقاتش را به‌تنهایی سپری می‌کند، البته درکنار دروید بامزه و کوچک خود یعنی BD-1 که هنوز هم در ماجراجویی‌های مختلف به او کمک می‌کند. بااین‌حال در طول داستان باز هم با سفینه منتیس (Mantis) و شخصیت‌های قبلی ملاقات خواهیم کرد و با افرادی مثل سیر (Cere) با ظاهری جدید و متفاوت و همین‌طور گریز (Greez) همراه می‌شویم و به نظر می‌رسد مرین (Merrin) نیز حضور پررنگ‌تری در بازی خواهد داشت.

همچنین در طول بازی با شخصیت‌های جدیدی ملاقات می‌کنیم که بعضی از آن‌ها نقش مهمی در داستان ایفا می‌کنند؛ از جمله Bode Akuna که سرباز مزدوری است که مسیر یکسانی با کل کستیس پیدا می‌کند و در بخشی از ماجراهای کل، همراه او خواهد بود. این دو به تدریج روابطی برادرانه پیدا می‌کنند و در قسمت‌هایی از گیم‌پلی نیز شاهد حضور او هستیم تا در مبارزات به کل کمک کند.

کل کستیس و Bode Akuna در بازی Star Wars Jedi: Survivor

هنوز اطلاعات زیادی در مورد داستان بازی Star Wars Jedi: Survivor نداریم، ولی این را می‌دانیم که ماجراهای بازی به مراتب عظیم‌تر از نسخه قبلی خواهد بود و حتی سری خواهیم زد به اتفاقات دوران اوج و شکوفایی جمهوری (High Republic)؛ دوره‌ای که چند دهه پیش از اتفاقات اپیزود اول جنگ ستارگان (Star Wars: The Phantom Menace) به پایان رسیده بود. در این دوران باشکوه که صدها سال طول کشید، وضعیت کهکشان و ساکنان آن به مراتب بهتر از دوره‌های بعدی بود؛ دورانی طلایی که در آن می‌شد صلح و صفا را در گوشه و کنار کهکشان دید و برای محفل جدای (Jedi Order) نیز بهترین روزها را به‌دنبال داشت و جدای‌ها با قدرت و آزادی عمل بیشتری به انجام مأموریت‌های خود می‌پرداختند.

در بازی Star Wars Jedi: Survivor به سراغ بعضی از رازهای جالب دوران طلایی جمهوری می‌رویم

ولی بعدها با اتفاقات مختلفی که رخ داد، دوران شکوهمند جمهوری کم‌کم به پایان رسید و جمهوری متزلزل شد. پس از آن هم با از راه رسیدن امپراتوری کهکشانی، دوران سیاهی آغاز شد که ماجراهای مجموعه Star Wars Jedi نیز در همین بازه‌ی زمانی رخ می‌دهد، یعنی در فاصله بین اپیزودهای سوم و چهارم فیلم‌های جنگ ستارگان. در نگاه اول باتوجه‌به بازه‌ی زمانی بازی، ماجراهای Star Wars Jedi: Survivor نباید ارتباطی با دوران اوج جمهوری داشته باشد، ولی این ارتباط به شکل خاصی ازطریق یک شخصیت جدید برقرار خواهد شد و در جریان داستان بازی، پرده از رازهای جالبی در مورد آن دوران برداشته می‌شود؛ دورانی که پتانسیل داستان‌سرایی زیادی دارد، ولی تا امروز به جز در مواردی مثل بعضی از کمیک‌ها و رمان‌های جنگ ستارگان و بازی واقعیت مجازی Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge، کمتر با آن روبه‌رو شده‌ایم.

البته لوکاس فیلم و والت دیزنی به تدریج در حال پرداختن بیشتر به این دوران هستند و برای مثال سریال انیمیشنی Star Wars: Young Jedi Adventures که یک ماه دیگر برای مخاطبان کم سن و سال پخش خواهد شد، به ماجراهای آن سال‌ها می‌پردازد و سریال The Acolyte نیز با پخش در سال ۲۰۲۴، داستان‌های جذابی را از آن دوران روایت خواهد کرد.

گیم‌پلی بازی Star Wars Jedi: Survivor با حضور کل کستیس و شمشیر نوری دو لبه

از نقاط قوت نسخه اول، گیم‌پلی جذاب آن بود که به دوست‌داران جنگ ستارگان اجازه می‌داد بعد از مدت‌ها کنترل یک جدای قدرتمند را درون یک اثر اکشن ماجرایی برعهده بگیرند و با شمشیر نوری به جان دشمنان بیفتند و از تجربه بعضی المان‌های سولزلایک نیز در دنیای جنگ ستارگان لذت ببرند؛ گیم‌پلی‌ای که البته بی‌ایراد هم نبود و انتقاداتی را نسبت به حس مبارزات به‌دنبال داشت. این بار هم هسته اصلی گیم‌پلی شباهت زیادی به قبل دارد، ولی از جهات مختلف بهبود پیدا کرده است و حس سنگین‌تر و واقع‌گرایانه‌تری را چه در مبارزات و چه نوع حرکات شخصیت اصلی می‌بینیم.

از مبارزه با شمشیر نوری تا انواع و اقسام قدرت‌های کل کستیس باعث می‌شوند به خوبی حس حضور در قالب یک جدای را پیدا کنیم و این حس زمانی تقویت می‌شود که قدرت شمشیر نوری را بیش‌ازپیش لمس کنیم، آن هم با امکان قطع عضو دشمنان انسانی؛ موضوعی که جای آن در نسخه قبلی به‌شدت خالی بود و خیلی از بازیکن‌ها از این قضیه شکایت داشتند که وقتی با شمشیر به دشمنان ضربه می‌زنند، باید شاهد قطع عضو آن‌ها باشند نه اینکه گویا با چوب بیسبال کار می‌کنند! ولی اکنون در Star Wars Jedi: Survivor شاهد قطع شدن دست و پای دشمنان هستیم که قدرت و بُرندگی شمشیر نوری را به خوبی به نمایش می‌گذارد. البته همچنان تا رسیدن به حالتی که واقعاً از یک شمشیر نوری بُرنده انتظار می‌رود فاصله داریم و این قضیه به شکل محدودی اجرا شده است، ولی در همین حد هم جذابیت خاص خود را دارد.

در این نسخه شاهد قطع عضو دشمنان انسانی توسط شمشیر نوری خواهیم بود

کل کستیس تمام قدرت‌های خود را از Star Wars Jedi: Fallen Order به همراه دارد و از قابلیت‌های مختلف نیرو تا روش‌های شمشیربازی را از همان ابتدای بازی در اختیار داریم؛ موضوعی که باعث می‌شود حس قدرت را به خوبی در این جدای جوان لمس کنیم و البته او به تدریج در طول بازی به قابلیت‌های جدیدی نیز دست پیدا می‌کند و کم‌کم به جایی می‌رسد که دست‌کمی از یک جدای کامل و حرفه‌ای نخواهد داشت.

مثلاً یکی از این قدرت‌ها به کل کستیس اجازه می‌دهد تعدادی از دشمنان را تحت کنترل خود درآورد و کنار یکدیگر قرار دهد تا راحت‌تر با شمشیر نوری از آن‌ها پذیرایی کند. یا قدرت دیگر باعث می‌شود حالتی مثل آثار وسترن را شاهد باشیم؛ به طوری که او چندین دشمن را در هوا ثابت نگه می‌دارد و سپس مثل یک کابوی، تفنگ خود را بیرون می‌کشد و با حالتی شبیه صحنه آهسته‌های بازی Red Dead Redemption، آن‌ها را علامت‌گذاری و درنهایت به سمت آن‌ها شلیک می‌کند.

کل کستیس و مرین در بازی Star Wars Jedi: Survivor

حالت‌های مبارزه (Stances) هم نسبت به بازی قبلی افزایش پیدا کرده‌اند و در مجموع پنج حالت مختلف داریم که عبارت‌اند از: مبارزه با شمشیر معمولی، مبارزه با شمشیر دو لبه (به سبک شمشیر دارث ماول)، مبارزه با دو شمشیر جدا از هم، Cross Guard (حالتی که در آن از شمشیری صلیب‌مانند مثل شمشیر کایلو رن استفاده می‌کنیم) و درنهایت حالت Blaster (که ترکیبی از شمشیر و تفنگ است). بعضی از این حالت‌ها در نسخه قبلی هم وجود داشتند، ولی اکنون قرار است استفاده‌های بهینه‌تری از آن‌ها شود و گیم‌پلی در هر کدام، عطر و طعم کاملاً جداگانه‌ای داشته باشد.

پنج حالت مبارزه برای بازی Star Wars Jedi: Survivor در نظر گرفته شده است، از جمله مبارزه ترکیبی با شمشیر نوری و تفنگ

مثلاً هرچند حالت مبارزه با دو شمشیر جدا از هم برای تمام بازیکن‌ها جذاب خواهد بود، ولی پیچیدگی‌های تکنیکی خاصی دارد که آن را بیشتر مناسب ذائقه حرفه‌ای‌ها می‌کند. در این حالت امکان آسیب‌پذیری از دشمنان بیشتر می‌شود، ولی در عوض حرکات سریع‌تری پیدا می‌کنید و می‌توانید از تکنیک‌های منحصربه‌فردی استفاده کنید؛ حرکاتی که برای استفاده از آن‌ها نباید فقط پشت سر هم دکمه را بزنید، بلکه باید ریتم مبارزات را به دقت دنبال کنید و بعضی لحظات هم یک مکث کوچک در میان مبارزه داشته باشید و سپس دوباره دکمه را بزنید تا کمبوی موردنظر به درستی اجرا شود.

حالت Cross Guard قدرتمندترین روش مبارزه خواهد بود، ولی از طرف دیگر کُندتر از سایر حالت‌ها است و میدان استفاده شمشیر در آن هم کمتر است؛ حالتی که سازندگان بازی، گیم‌پلی مرتبط با آن را کم و بیش مشابه بازی‌های مبارزه‌ای (فایتینگ) می‌دانند. حالت Blaster هم جزو جالب‌ترین بخش‌های بازی محسوب می‌شود، چرا که از جدای‌ها کمتر انتظار استفاده از سلاح گرم را داریم. البته به‌هیچ‌وجه قرار نیست بازی در این حالت تبدیل به یک شوتر شود و نباید انتظار داشته باشیم که از فاصله زیاد به سمت استورم‌تروپرها شلیک کنیم و خلاص! بلکه به‌گفته سازندگان بازی، این سلاح محدودیت‌های خاص خود را دارد و به‌نوعی می‌توان آن را سلاح گرمی برای مبارزات نزدیک دانست که در ترکیب با شمشیر نوری، لحظات جالبی را خلق می‌کند.

مبارزه کل کستیس با شمشیر نوری در بازی Star Wars Jedi: Survivor

در هر لحظه می‌توان به دو حالت مبارزه دسترسی داشت و برای تغییر آن‌ها و جایگزینی یک حالت دیگر، باید به سراغ مکان‌های مخصوص مدیتیشن رفت. هرکدام از این حالت‌ها هم درخت مهارت‌های خاص خود را دارند که با ارتقای قابلیت‌های آن‌ها می‌توان به ویژگی‌های جدیدی دست پیدا کرد. البته دو درخت مهارت دیگر هم در بازی وجود خواهد داشت که یکی برای قابلیت‌های نیرو به کار می‌رود و دیگری برای المان‌های بقا و دوری از خطرات و مواردی مثل میزان سلامتی.

بازی Star Wars Jedi: Survivor هم مثل نسخه اول حالت مترویدونیا (Metroidvania) خواهد داشت و پُر از مسیرهای مختلف در گوشه و کنار دنیای خود خواهد بود که برای رسیدن به بعضی از آن‌ها، باید قدرت‌های جدیدی کسب کرد و دوباره به آن‌ها سر زد. این قضیه جذابیت زیادی به نسخه اول داده بود، ولی از طرف دیگر به خاطر طراحی نه‌چندان مناسب نقشه و بعضی از محیط‌های بازی، امکان گم شدن در آن کم نبود؛ موضوعی که سازندگان بازی به فکر آن بوده‌اند و در نسخه جدید تمرکز بیشتری را روی طراحی بهتر نقشه گذاشته‌اند و خود محیط‌ها هم به شکلی طراحی شده‌اند که بخش‌های مختلف آن‌ها در ذهن بازیکن از یکدیگر جدا شود و او مدام در حال دست‌وپنجه نرم کردن با محیط‌های نسبتاً تکراری نباشد و فراموش نکند که هر لحظه باید به کدام سمت برود.

همچنین عدم وجود قابلیت حرکت سریع از نقطه‌ای به نقطه دیگر (Fast Travel) در نسخه اول باعث بروز مشکلات زیادی می‌شد که خوشبختانه این بار امکان استفاده از این ویژگی را خواهیم داشت. در عین حال قابلیت جدیدی هم به بازی اضافه شده است که جذابیت بیشتری به گشت‌وگذار در محیط‌ها می‌دهد و از خسته‌کننده شدن این کار جلوگیری می‌کند؛ امکان استفاده از بعضی موجودات برای حرکت در محیط، از جمله موجودی کم‌وبیش شبیه چوکوبوهای فاینال فانتزی (Final Fantasy) که می‌توان روی آن سوار شد و از جایی به‌جای دیگر رفت و حتی از بالای آن، به مبارزه با دشمنان پرداخت.

شخصی‌سازی کل کستیس در بازی Star Wars Jedi: Survivor

قابلیت‌های شخصی‌سازی در بازی Star Wars Jedi: Fallen Order وجود داشت، ولی خیلی محدود و اندک. اما این بار با امکانات به مراتب بیشتری همراه خواهیم بود و از انواع و اقسام لباس‌ها و شلوارها تا ظاهر شمشیر نوری و BD-1 و همچنین مدل مو و ریش کل کستیس را می‌توانیم تغییر دهیم و هر بازیکن، شخصیت مخصوص خود را خواهد داشت. البته چهره شخصیت اصلی ثابت خواهد بود؛ چهره‌ای که براساس چهره کامرون مانهن، بازیگر آثاری مثل سریال Gotham طراحی شده است و او این بار هم مثل نسخه قبلی، علاوه‌بر چهره و حرکاتش در قالب موشن کپچر، صدای خود را نیز به کل کستیس قرض داده است.

بازی Star Wars Jedi: Survivor دارای امکانات شخصی‌سازی بیشتری نسبت به قبل خواهد بود و می‌توان مدل مو و ریش کل کستیس را نیز تغییر داد

گذشته از بحث گیم‌پلی و امکانات جدیدی که در Star Wars Jedi: Survivor خواهیم داشت، طبق نمایش‌های بازی با گرافیک جذاب‌تری نیز روبه‌رو می‌شویم که علت آن به اختصاص پیدا کردن بازی به کنسول‌های نسل نهم برمی‌گردد و دیگر خبری از پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نخواهد بود تا باعث ایجاد محدودیت برای بازی شوند. البته بازی از آخرین نگارش موتور آنریل استفاده نمی‌کند و سازندگان آن به سراغ موتور آنریل 4 رفته‌اند، ولی این موتور نیز همچنان قدرت بالای خود را حفظ کرده است و البته به‌گفته کارگردان بازی یعنی استیگ اسموسن (که سال‌ها قبل کارگردانی بازی God of War 3 را برعهده داشت)، آن‌ها احتمالاً برای قسمت بعدی به سراغ موتور آنریل 5 خواهند رفت.

ماجراجویی کال کستیس در بازی Star Wars Jedi: Survivor

در مجموع طبق دیده‌ها و شنیده‌ها، به نظر می‌رسد با یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی جنگ ستارگان در سال‌های اخیر طرف خواهیم بود؛ اثری که استودیو ریسپاون انترتینمنت باتوجه‌به کسب تجربیات ارزشمند از بازی قبلی و گوش دادن به نظرات مخاطبان، سعی در رفع ایرادات و هرچه جذاب‌تر کردن آن دارد و پیش‌نمایش‌های آن نیز حکایت از یک بازی دلچسب و تماشایی دارند که می‌تواند از هر نظر نسبت به بازی اول بهتر باشد.

بازی Star Wars Jedi: Survivor در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۲۸ آوریل ۲۰۲۳) برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پی سی منتشر می‌شود و طرفداران این مجموعه قدیمی و محبوب امیدوار هستند لحظات خوشی را با آن تجربه کنند؛ اثری که تنها بازی معرفی شده جنگ ستارگان در این مدت نیست و در سال‌های آینده شاهد بازی‌های متنوعی از این مجموعه خواهیم بود. از Star Wars Eclipse که استودیو کوانتیک دریم (Quantic Dream) در آن به روایت ماجراهایی در دوران طلایی جمهوری می‌پردازد، تا بازسازی یکی از بهترین بازی‌های جنگ ستارگان یعنی Star Wars: Knights of the Old Republic. از پروژه جهان‌باز (اپن‌ورلد) یوبیسافت و Massive Entertainment تا پروژه امی هنیگ (خالق Uncharted) با همکاری Skydance و البته دو پروژه دیگر از ریسپاون انترتینمنت که یکی در سبک شوتر اول شخص خواهد بود و دیگری استراتژی؛ آثاری که تقریباً از همه آن‌ها انتظار زیادی می‌رود و باید دید هرکدام به چه جایگاهی می‌رسند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده