نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۷

پیش نمایش بازی Hogwarts Legacy | ماجراجویی در هاگوارتز بدون هری پاتر

بازی Hogwarts Legacy قرار است آزادی عملی را در ماجراجوهای سحرآمیز به دوست‌داران دنیای جادوگری جی کی رولینگ بدهد که تا امروز مشابه آن را ندیده‌ایم.

از همان هفته‌های ابتدایی انتشار اولین کتاب هری پاتر (Harry Potter) به نویسندگی جی کی رولینگ، کودکان و نوجوانانی که این رمان فانتزی را می‌خواندند چنان در دنیای زیبای آن غرق می‌شدند که آرزو می‌کردند به‌جای حضور در مدرسه معمولی خود، وارد هاگوارتز شوند؛ قلعه‌ای باشکوه و اسرارآمیز که کودکان برای آموختن علوم و فنون جادویی به تحصیل در آن می‌پردازند تا آماده حضور در جامعه جادوگرها شوند.

دنیای جذاب جی کی رولینگ خیلی زود با محبوبیت کتاب‌ها وارد صنعت سینما و بازی‌های ویدیویی هم شد تا رؤیای حضور در هاگوارتز به‌صورت تصویری و مجازی رنگ واقعیت به خود بگیرد و تا امروز شاهد تولید فیلم‌هایی براساس تمام کتاب‌های هری پاتر و همچنین سری جانوران شگفت انگیز (Fantastic Beasts) بوده‌ایم، درکنار نمایش هری پاتر و فرزند نفرین شده (Harry Potter and the Cursed Child) و البته تعداد زیادی بازی ویدیویی برای پلتفرم‌های مختلف. تمام این آثار هم زیرمجموعه دنیای جادوگری (Wizarding World) محسوب می‌شوند و به‌طور کلی هر فیلم و بازی ویدیویی و اثر دیگری که با نوشته‌های جی کی رولینگ در ارتباط باشد، زیرمجموعه‌ای از دنیای جادوگری به حساب می‌آید.

راهروهای مدرسه هاگوارتز در بازی Hogwarts Legacy

قرار است به‌زودی با جدیدترین اثر از دنیای جادوگری همراه شویم که تفاوت‌های زیادی با سایر فیلم‌ها و بازی‌های این دنیای پُر راز و رمز دارد؛ بازی Hogwarts Legacy یا میراث هاگوارتز که توسط استودیو آوالانچ سافتور (Avalanche Software) تولید می‌شود و بد نیست در همین ابتدای کار به این نکته اشاره کنیم که این آوالانچ با آن استودیوی سازنده بازی‌های Just Cause کاملاً متفاوت است.

آوالانچ سافتور بعد از تأسیس در سال ۱۹۹۵ و کار روی بازی‌های مختلف، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ زیرمجموعه دیزنی بود و تولید بازی‌هایی مثل Toy Story 3 و Cars 2 را برعهده داشت و معروف‌ترین ساخته‌ی آن‌ها هم مجموعه Disney Infinity بود که با تمرکز روی ویژگی Toys to Life ساخته شده بودند؛ یعنی اسباب‌بازی‌هایی که مخاطب با خرید آن‌ها و قرار دادن این اسباب‌بازی‌ها روی جایگاه مخصوص، می‌تواند با مدل دیجیتالی آن‌ها درون بازی سرگرم شود. ولی بعدها با فروکش کردن جذابیت این بازی‌ها و همین‌طور تعطیلی استودیوهای بازی دیزنی، آوالانچ هم به‌طور موقت به کار خود پایان داد تا یک سال بعد که توسط شرکت برادران وارنر احیا شد و این روزها به عرضه جدیدترین بازی خود نزدیک می‌شود.

شاید در تریلرها و توضیحات مرتبط با Hogwarts Legacy با عبارت پورتکی گیمز (Portkey Games) هم مواجه شده باشید. پورتکی (ترجمه فارسی: رمزتاز) در دنیای جادوگری جی کی رولینگ به اشیای طلسم‌شده‌ای گفته می‌شود که ظاهر معمولی دارند، ولی فرد در اثر تماس با آن‌ها ناگهان به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شود. پورتکی گیمز زیرمجموعه‌ای از شرکت برادران وارنر است که از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده و امور مربوط‌به بازی‌های هری پاتر و دنیای جادوگری را برعهده دارد و با شرکت‌های مختلف برای تدارک بازی‌های این مجموعه مذاکره می‌کند و اکنون منتظر جدیدترین کار آن‌ها یعنی Hogwarts Legacy هستیم.

شخصیت اصلی بازی Hogwarts Legacy با کلاه گروه‌بندی

در بازی Hogwarts Legacy، به دورانی سر می‌زنیم که تا امروز کمتر به سراغ آن رفته بودیم؛ دهه ۱۸۹۰ میلادی، یعنی زمانی‌که نه‌تنها خبری از هری پاتر و دوستان او نبوده است، بلکه حدود ۳۰ سال هم تا تولد خبیث‌ترین شخصیت دنیای جادوگری یعنی لرد ولدمورت (Lord Voldemort) فاصله داریم و آلبوس دامبلدور (Albus Dumbledore) هم در آن دوران، کودک یا نوجوانی بیش نبوده است.

ماجراهای بازی با ورود دانش‌آموز جدیدی به هاگوارتز شروع می‌شود که به دلایلی نه از سال اول بلکه از سال پنجم وارد مدرسه شده است؛ موضوعی که باعث می‌شود مدتی طول بکشد تا او با حال و هوای هاگوارتز آشنا شود و دوستان جدیدی پیدا کند. بازیکن کار خود را با طراحی این شخصیت انجام می‌دهد و به انواع و اقسام گزینه‌ها برای طراحی او دسترسی دارد؛ از جنسیت و شکل و شمایل تا مدل و رنگ مو. سپس نوبت به انتخاب یکی از گروه‌های چهارگانه هاگوارتز می‌رسد و مراسم مخصوص کلاه گروه‌بندی را شاهد خواهیم بود؛ کلاه سخنگویی که با تحلیل شخصیت هر دانش‌آموز و خواسته‌های او، فرد موردنظر را به عضویت یکی از گروه‌ها درمی‌آورد.

از اینجا به بعد ماجراهای شخصیت اصلی بازی Hogwarts Legacy شروع می‌شود و با عضویت در هرکدام از گروه‌های گریفندور، اسلیترین، هافلپاف و ریونکلا، وارد محل زندگی و استراحت دانش‌آموزان آن گروه می‌شویم؛ مکان‌هایی که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و هر یک با حال و هوای خاص و طراحی‌ها و رنگ‌آمیزی‌های مخصوص به خود، تجربه‌ای متفاوت را رقم می‌زنند.

شخصیت اصلی بازی Hogwarts Legacy از سال پنجم وارد این مدرسه می‌شود، ولی مثل دانش‌آموزهای سال اول باید کلاه گروه‌بندی را بر سر بگذارد

هنوز اطلاعات زیادی از داستان بازی و شخصیت اصلی آن نداریم و به نظر می‌رسد آوالانچ سافتور غافلگیری‌های زیادی در این زمینه برای مخاطبان خواهد داشت؛ از دلایل ورود این شخصیت به هاگوارتز در سال پنجم تا اتفاقات مرموزی که در آن دوران در دنیای جادوگری رخ می‌داده و مواردی که هنوز از آن‌ها بی‌خبر هستیم. هرچند جی کی رولینگ به‌طور مستقیم در نگارش داستان بازی دخالتی ندارد، ولی دنیای غنی و بزرگی که او خلق کرده است، پایه و اساس خیلی از ویژگی‌های اصلی این بازی را هم تشکیل می‌دهد و بنابراین می‌توان حضور او را به‌طور غیرمستقیم در لایه‌های مختلف داستان احساس کرد.

هاگوارتز با وجود ظاهر قلعه‌مانند خود، یک مکان آموزشی محسوب می‌شود و طبیعی است که ساکنان آن وقت زیادی را در کلاس‌های درس بگذرانند؛ کلاس‌های متنوعی که از نحوه استفاده از جادوهای مختلف و آشنایی با حیوانات و گیاهان عجیب و غریب تا مبارزه با جادوهای سیاه را دربرمی‌گیرند و در آن‌ها علاوه‌بر آشنایی با علوم و فنون جادویی، با هم‌کلاسی‌هایی ملاقات می‌کنید که بعضی از آن‌ها می‌توانند به دوستان نزدیک شما تبدیل شوند. جنبه‌های نقش‌آفرینی بازی از همین‌جا آغاز می‌شوند و برای مثال می‌توان با نزدیک شدن به بعضی از دانش‌آموزان و انتخاب گزینه‌های مناسب در گفت‌وگو با آن‌ها، مأموریت‌های جدیدی به‌دست آورد یا حتی این افراد را با خود در ماجراجویی‌های مختلف همراه کرد.

سواری گرفتن از یک گریفین در بازی Hogwarts Legacy

استودیو آوالانچ سافتور تمام تلاش خود را کرده است تا کامل‌ترین و زنده‌ترین تصویر ممکن را از هاگوارتز به نمایش بگذارد؛ قلعه‌ای بزرگ که در هر گوشه و کنار آن اتفاقی در حال رخ دادن است و از کلاس‌های درس تا آشپزخانه جالب این قلعه و زیرزمین‌های مخوف آن برای ارائه تجربه‌ای هرچه کامل‌تر طراحی شده‌اند و راز و رمزهای زیادی هم در این محیط قدیمی وجود دارند که بازیکن به تدریج به کشف آن‌ها می‌پردازد. ولی قرار نیست تمام زمان بازی را درون هاگوارتز سپری کنیم و خارج از آن هم دنیایی عظیم و تماشایی در انتظار شخصیت اصلی و همراهان او است.

گذشته از دلایل داستانی که باعث شده‌اند شخصیت اصلی بازی Hogwarts Legacy از سال پنجم وارد این مدرسه شود، این قضیه از نظر گیم‌پلی نیز کمک بزرگی به بازی می‌کند. مطمئناً یک دانش‌آموز کم سن و سال در ابتدای ورود به هاگوارتز نمی‌تواند به این سادگی از درهای آن خارج شود، ولی دانش‌آموزهای کلاس‌های بالاتر آزادی عمل بیشتری در این زمینه دارند و به این ترتیب دست سازندگان بازی هم در این زمینه بازتر بوده است.

دنیای خارج از هاگوارتز شامل بخش‌های متنوعی می‌شود؛ از دهکده هاگزمید با مغازه‌های مختلف خود تا محیط‌های سرسبز و زیبایی که می‌توان در آن‌ها به گشت‌وگذار پرداخت و همین‌طور جنگل ممنوعه با خطرات خاص خود. حرکت در محیط‌های عظیمِ این بازی جهان‌باز (اپن‌ورلد) به شکل پیاده، کار سخت و طاقت‌فرسایی خواهد بود و به همین دلیل با یکی از وسایل محبوب دنیای جادوگری همراه می‌شویم؛ جاروی پرنده‌ای که اجازه پرواز در بخش‌های آزاد اطراف هاگوارتز را می‌دهد و استفاده از آن حداقل در نمایش‌هایی که پیش از انتشار بازی دیده‌ایم، بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

مبارزه با طلسم در بازی Hogwarts Legacy

البته متأسفانه با وجود قابلیت جارو سواری، خبری از مسابقات کوییدیچ درون بازی Hogwarts Legacy نخواهد بود (شاید سازندگان بازی این بخش را برای عرضه در قالب بسته الحاقی یا نسخه‌های بعدی نگه داشته باشند)، ولی می‌توان به سراغ فعالیت‌های مختلفی مثل مسابقه با جاروی پرنده درکنار سایر دانش‌آموزان رفت. همچنین می‌توان قابلیت‌های جارو را ارتقا داد تا مثلاً ارتفاع پرواز آن افزایش پیدا کند.

درکنار جارو، هیپوگریف‌های محبوب دنیای جادوگری جی کی رولینگ نیز درون بازی حضور دارند و می‌توان از آن‌ها هم به شکل پیاده (شبیه اسب) و هم روی هوا استفاده کرد و به تماشای مناظر زیبای اطراف هاگوارتز پرداخت؛ چشم‌اندازهایی که به تدریج تغییراتی هم پیدا می‌کنند و با از راه رسیدن فصل‌های جدید، شاهد بارش برف و باران در آن‌ها خواهیم بود که به محیط جلوه‌ای متفاوت از فصل‌های بهار و تابستان با آن چمنزارها و گل و گیاه‌های رنگارنگ می‌دهند.

پرواز بر فراز مناطق اطراف هاگوارتز به وسیله جارو و هیپوگریف، از جمله لحظات لذت‌بخش Hogwarts Legacy خواهد بود

همان‌طور که انتظار می‌رود، بخشی اساسی از گیم‌پلی بازی Hogwart Legacy به استفاده از طلسم‌ها برمی‌گردد؛ طلسم‌هایی که تعداد آن‌ها به بیش از ۲۰ مورد می‌رسد و اکثر نمونه‌های معروف دنیای جادوگری جی کی رولینگ را می‌توان در میان آن‌ها پیدا کرد. خیلی از این طلسم‌ها را در کلاس‌های آموزشی یاد می‌گیریم، ولی بعضی از آن‌ها هم حالتی مخفیانه یا باستانی دارند و حتی ممکن است معلم‌های هاگوارتز هم از آن‌ها بی‌خبر باشند.

سازندگان بازی به خوبی از اهمیت نرم و روان بودن نحوه استفاده از جادوها آگاه بوده‌اند و بنابراین رابط کاربری و روش استفاده از آن‌ها را به شکلی طراحی کرده‌اند که در هر لحظه بتوان به‌راحتی جادوی دلخواه را از بین ۱۶ نمونه‌ای که از پیش در منوهای بازی انتخاب کرده‌ایم، پیدا کنیم و نیازی به توقف بیش از حد بازی نباشد. این قضیه باعث شده است مبارزات بازی Hogwarts Legacy و پرتاب جادوها به سمت دشمنان، از جهاتی حالتی مثل بازی‌های ریتمیک پیدا کند و در صورت استفاده درست از آن‌ها، ضرباتی پشت سر هم و کمبومانند را ازطریق ترکیب جادوهای مختلف به دشمنان وارد کنیم.

یک اژدها در جهان هری پاتر و بازی هاگوارتز لگسی برادران وارنر

تنوع بالای جادوها باعث می‌شود هر بازیکنی نسبت به سلیقه و سبک بازی خود از آن‌ها بهره ببرد. در عین حال می‌توان از اشیای موجود در محیط نیز برای ضربه زدن به دشمنان استفاده کرد و مثلاً با بلند کردن و پرتاب جعبه‌ای به سمت دشمنان، باعث گیج شدن آن‌ها شد. البته خیلی اوقات باید نوع دشمن و مواردی مثل هاله نور پیرامون او را هم در نظر گرفت و نسبت به رنگ آن، جادوی مناسب را انتخاب کرد. بااین‌حال دشمنان هم خیلی دست و پا بسته نیستند و می‌توانند با جادوهای متنوعی باعث آسیب و مثلاً قفل شدن چند ثانیه‌ای شما شوند.

درکنار طلسم‌هایی مثل اکیو (Accio که باعث می‌شود جسم یا فرد موردنظر به سمت جادوگر بیاید)، اینسندیو (Incendio، طلسمی برای آتش زدن) و وینگاردیوم لویوسا (Wingardium Leviosa که برای به پرواز درآوردن اجسام یا افراد به کار می‌رود)، حتی نفرین‌های نابخشودنی هم برای بازی در نظر گرفته شده‌اند. از کروشیو (Crucio که درد فجیعی را به جان فرد موردنظر می‌اندازد) و ایمپریو (Imperio که طرف را مجبور می‌کند از دستورهای فرد اطاعت کند)، حتی مرگبارترین جادوی دنیای جی کی رولینگ هم در بازی حضور دارد، یعنی آوادا کداورا (Avada Kedavra که باعث مرگ آنی فرد می‌شود).

بیش از ۲۰ طلسم مختلف برای بازی Hogwarts Legacy در نظر گرفته شده که حتی شامل نفرین‌های نابخشودنی مثل آوادا کداورا هم می‌شوند

البته خیلی بعید است که بتوان به‌راحتی از این نفرین‌های نابخشودنی استفاده کرد و مطمئناً محدودیت‌هایی در این زمینه وجود خواهد داشت تا بازی بیش از حد ساده نشود و نتوان قدرتمندترین دشمنان را هم با یک دکمه شکست داد؛ دشمنانی که هنوز با تمام آن‌ها آشنا نشده‌ایم، ولی در نمایش‌های بازی هاگوارتز لگسی به موارد متنوعی برخورد کرده‌ایم که از جادوگرهای سیاه تا اسکلت‌ها، گابلین‌ها و ترول‌ها را شامل می‌شوند و حتی نمونه‌هایی مثل اژدهایان غول‌پیکر را هم درون بازی خواهیم دید.

گذشته از جادوها، برای مقابله با دشمنان باید از معجون‌ها هم استفاده‌های مناسبی کرد؛ معجون‌هایی که هرکدام ویژگی خاصی را به شخصیت اصلی اضافه می‌کنند و مثلاً باعث مقاومت بیشتر او یا افزایش قدرت جادوها می‌شوند. بخشی از پروسه معجون‌سازی و ارتقای قابلیت‌های مختلف شخصیت اصلی، در مکان سحرآمیزی به نام اتاق نیازمندی‌ها صورت می‌گیرد؛ جایی که علاوه‌بر امکان تهیه و ارتقای وسایل و معجون‌های مختلف، می‌توان تمام دکوراسیون آن را نیز طبق سلیقه شخصی تغییر داد و از تابلوهای روی دیوار تا میز و صندلی‌ها و حتی نمای سقف را عوض کرد.

Mooncalfها در بازی Hogwarts Legacy

در نزدیکی اتاق نیازمندی‌ها، زمینی هم در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که می‌تواند در آن به پرورش گیاهان مخصوص بپردازد و موجودات جادویی دلخواه خود را نیز نگه‌داری کند؛ از حیوانات عظیم‌الجثه تا نمونه‌های کوچک و بامزه‌ای مثل Mooncalfها. چنین بخش‌هایی به هرچه طبیعی‌تر شدن زندگی در یک دنیای سحرآمیز و منحصربه‌فرد کمک می‌کنند و باعث می‌شوند بازی هاگوارتز لگسی تا حدودی به یک شبیه‌ساز زندگی جادوگری تبدیل شود و آرزویی را برآورده کند که دوست‌داران هری پاتر و دنیای جادوگری جی کی رولینگ سال‌ها در انتظار آن به سر می‌بردند.

در بازی Hogwarts Legacy می‌توان به پرورش گیاهان و نگه‌داری از حیوانات جادویی هم پرداخت

درکنار این‌ها، دنیای عظیم بازی مثل سایر آثار جهان‌باز پُر خواهد بود از آیتم‌ها و چیزهای متنوعی که می‌توان در گوشه و کنار آن پیدا کرد؛ از مواردی که باعث افزایش امتیاز تجربه می‌شوند و به شخصیت اصلی در بهبود ویژگی‌های مختلف او کمک می‌کنند، تا آن‌هایی که حالت ظاهری دارند و همچنین مواردی که به درک بهتر از دنیای بازی کمک می‌کنند. در عین حال استودیو آوالانچ سافتور سعی کرده است بخش‌های مختلف این دنیا را از درون هاگوارتز تا محیط‌های اطراف آن، با پازل‌ها و معماهای مختلف پوشش دهد که بعضی از آن‌ها نیازمند استفاده از هوش بازیکن هستند و بعضی هم با جادوهایی سر و کار دارند که باید به تدریج در بازی پیدا کرد و به کمک این جادوها و با پشت سر گذاشتن پازل‌ها به نقاط جدید رسید.

در مجموع باتوجه‌به چیزهایی که تا امروز از بازی هاگوارتز لگسی دیده‌ایم، به نظر می‌رسد بازی پتانسیل زیادی برای رسیدن به موفقیت دارد و شاید بتواند به بهترین بازی ویدیویی برگرفته از آثار جی کی رولینگ تبدیل شود و در صورتی که با بازخورد مناسب علاقمندان همراه باشد، راه را برای ادامه این مجموعه و روایت ماجراهای سال‌های بعدی حضور شخصیت اصلی در هاگوارتز باز کند.

استفاده از طلسم آتشین در بازی Hogwarts Legacy

بازی هاگوارتز لگسی در سه تاریخ متفاوت برای پلتفرم‌های مختلف منتشر خواهد شد. ابتدا در روز ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ (۱۰ فوریه ۲۰۲۳) شاهد انتشار بازی برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پی سی خواهیم بود. سپس در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ (۴ آوریل ۲۰۲۳) نوبت به پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان می‌رسد و درنهایت هم کنسول نینتندو سوییچ در تاریخ ۳ مرداد ۱۴۰۲ (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳) میزبان آن خواهد بود.

باید منتظر بمانیم و ببینیم آوالانچ سافتور می‌تواند با این اثر پُرهیاهو بعد از سال‌ها به نقطه اوجی در کارنامه ۲۷ ساله خود برسد یا خیر؛ اثری که نمایش‌های جذابی را از آن شاهد بوده‌ایم و از همین الآن طرفداران هری پاتر و دنیای جادوگری برای تجربه آن لحظه‌شماری می‌کنند و کار به جایی رسیده که حتی با وجود حواشی فراوان پیرامون جی کی رولینگ، بازی هاگوارتز لگسی یک ماه قبل از انتشار وارد جدول پرفروش‌ترین بازی‌های استیم شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده