// جمعه, ۲۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۱

بازی Resident Evil 4 Remake | همه‌چیز در مورد تغییرات ریمیک رزیدنت ایول ۴

شرکت Capcom چند ماه دیگر نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی یکی از بهترین بازی‌های خود را عرضه می‌کند. اکنون باتوجه‌به تریلرها می‌خواهیم شباهت‌ها و تفاوت‌های ریمیک RE4 با نسخه‌ی قدیمی آن را بشناسیم.

فراتر از بازسازی. این توصیفی است که پس از دیدن تریلر جدید گیم‌پلی ریمیک Resident Evil 4 در رابطه با اثر جدید کپکام به ذهن مخاطب می‌رسد.

البته تعجبی ندارد که شرکت Capcom برای ارائه‌ی دوباره‌ی رزیدنت ایول 4 به گیمرها به‌جای بازسازی دقیق سراغ ارائه‌ی نسخه‌ای تازه و نسبتا متفاوت از اثر رفته است. چند ماه قبل کپکام در بلاگ رسمی پلی استیشن از Resident Evil 4 جدید و حتی داستان‌گویی آن به‌عنوان «نسخه‌ای دوباره تصورشده» یا «تجسم مجدد» بازی RE4 یاد کرد. تازه نخستین تریلر رونمایی از بازی و همچنین ویدیو چند ثانیه‌ای پخش‌شده از گیم‌پلی اثر در شوکیس قبلی رزیدنت ایول هم به اندازه‌ی کافی نشان دادند که این‌جا با یک بازسازی ۱۰۰ درصد وفادارانه روبه‌رو نیستیم.

ظاهرا کپکام دوست دارد باتوجه‌به پیشرفت بسیار زیاد فناوری در صنعت ویدیوگیم، این بار نه فقط یک نسخه‌ی خوش‌جلوه‌تر از رزیدنت ایول 4، بلکه یک بازی بهتر و ترسناک‌تر را ارائه بدهد؛ محصولی که عناصر اصلی بازی Resident Evil 4 سال ۲۰۰۵ را دارد، اما می‌خواهد به‌عنوان یک ویدیوگیم تازه در سال ۲۰۲۳ میلادی شناخته شود. آیا این تلاش می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؟ تریلرهای جدید که عالی به نظر می‌رسند.

لیان اسکات کندی مشغول بررسی سرنخ ها در نسخه ریمیک بازی Resident Evil 4

شرکت ژاپنی بارها نشان داده است که حداقل گاهی به بازتصور آثار خود بیشتر از بازسازی آن‌ها علاقه دارد؛ تا حدی که حتی در نام‌گذاری رسمی ریمیک Resident Evil 2 و ریمیک Resident Evil 3 به هیچ عنوان عبارت Remake به چشم نمی‌خورد. گویا کپکام از برخی جهات، آن‌ها را نه به چشم بازسازی‌کننده‌ی دقیق بازی‌های دهه‌های قبل که به‌عنوان اقتباسی مدرن و نسبتا وفادار از آثار قدیمی تحسین‌شده می‌بیند.

رویکرد کپکام به شکل واضح در تریلر گیم‌پلی چند دقیقه‌ای پخش‌شده طی Resident Evil Showcase اکتبر ۲۰۲۲ به چشم می‌آید. در این تریلر ما دقیقا نخستین لحظات حضور لیان اس. کندی در روستا El Pueblo را می‌بینیم.

محیط جنگلی مه آلود ورودd روستا El Pueblo در ریمیک RE4 (رزیدنت ایول ۴) کپکام

موقعیتی که لیان در آن قرار دارد، انقدر برای طرفدارهای بازی Resident Evil 4 آشنا است که به سرعت بفهمند تریلر در دل این تاریکی دارد کدام بخش از رزیدنت ایول 4 را نمایش می‌دهد. در عین حال همین تاریکی، یک تفاوت بزرگ را مقابل مخاطب می‌گذارد. لیان در نسخه‌ی جدید از مسیر مه‌آلود و طولانی در دل محیط جنگلی عبور می‌کند تا به نخستین دشمن خود برسد.

در بازی RE4 سال ۲۰۰۵ وقتی لیان همراه‌با پلیس‌های اسپانیایی به روستا می‌رسد، به سرعت خانه‌ی اولین Ganado را می‌بیند. لیان همان‌جا به سمت خانه می‌رود، در را باز می‌کند، نخستین درگیری با گنادو را پشت سر می‌گذارد و سپس مقابل چند نفر دیگر از ساکنین آلوده‌شده و خطرناک روستا قرار می‌گیرد. اما این مسیر در نسخه‌ی ریمیک نه‌تنها طولانی‌تر که پرپیچ‌وخم‌تر شده است؛ به‌گونه‌ای که شاید در دل آن بتوان قبل از رسیدن به خانه، یک محیط کوچک و فرعی را نیز پیدا کرد. باتوجه‌به تریلر قبلی ما عبور اشلی، دختر رئیس جمهور از این مسیرها را نیز در نسخه‌ی ریمیک می‌بینیم.

لیان اسکات کندی در آستانه ورود به خانه اولین گنادو در ریمیک Resident Evil 4 کپکام

ریمیک Resident Evil 4 بعضی از مواردی را به‌صورت مستقیم به بازیکن نشان می‌دهد که در نسخه‌ی قدیمی عملا باید خودمان رخ دادن آن‌ها را تصور می‌کردیم؛ از کارهای اینگرید هانیگان تا سرنوشت هر دو پلیس همراه لیان. ما در تریلرهای این نسخه‌ی جدید نه‌تنها رخدادهایی همچون ملاقات لیان اسکات کندی با رئیس جمهور را دیدیم، بلکه با لحظات کلیدی و مهم از جمله گرفتار شدن اشلی در روستا و آلوده شدن این دختر توسط خادمان سدلر مواجه شدیم.

واضح به نظر می‌رسد که کپکام می‌خواهد داستان را به شکل کامل‌تر در نسخه‌ی ریمیک روایت کند؛ تا هیچ‌کدام از بخش‌های کلیدی قصه را جا نینداخته باشد و صدالبته ترسناکی و سیاهی اتفاقات داستانی را بیش‌ازپیش نشان دهد. ماجرا فقط درباره‌ی افزایش تاریکی و جزئیات آزاردهنده‌ی محیطی مانند قرارگیری حیوانات مرده در مکان‌های گوناگون نیست. در تریلر داستانی جدید پخش‌شده رسما لحظه‌ی کنترل شدن اشلی توسط راهبان نه فقط دلهره‌آور که سنگین و‌ آزاردهنده ظاهر می‌شود.

راهبان در ریمیک Resident Evil 4 کپکام

در نگاه واقع‌گرایانه، داستان دزدیده شدن هدفمند دختر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا توسط گروهی از افراد خطرناک و متعصب در نوع خود ترسناک و جدی است؛ مخصوصا وقتی آن‌ها به قدرتی مربوط‌به سلاح‌های بیولوژیک دسترسی پیدا کرده باشند و به‌صورت جدی بخواهند حداکثر افراد ممکن را تحت کنترل خود دربیاورند.

با اینکه قطعا می‌توان علاقه‌ی بسیار زیاد طرفدارهای دوآتشه به تک‌تک عناصر تشکیل‌دهنده‌ی بازی Resident Evil 4 سال ۲۰۰۵ میلادی را درک کرد، پربیراه نیست اگر بگوییم که کپکام برای عرضه‌ی مجدد آن محصول، حداقل از نظر داستانی چاره‌ای جز اعمال برخی از تغییرات جزئی را ندارد. مخاطب امروز کمی متفاوت با حدود دو دهه‌ی قبل، به بخش‌های مختلف چنین قصه‌ای واکنش نشان می‌دهد. به همین خاطر در تریلرهای بازی Resident Evil 4 Remake آن‌چنان خبری از آن ساده‌سازی‌هایی نیست که بخش‌هایی از نسخه‌ی قدیمی را شکل داده‌اند.

در نتیجه می‌توان تصور کرد که برخی از دیالوگ‌های سرخوشانه و لحظات اغراق‌آمیزی که جدیت روایت قصه را کاهش می‌داند، جایی در ریمیک RE4 ندارند. این تفاوت لحن روی بخش‌های مختلف تریلرها سوار شده است؛ از موسیقی متن دلهره‌آورتر طی موقعیت‌های مختلف و رفتار شخصیت لوئیس سرا تا برخی از قاب‌بندی‌ها که تاکید بیشتری روی وحشتناکی جنایت رخ‌داده در روستا دارند.

لیان اسکات کندی در محیط روشن‌شده با شمع ریمیک Resident Evil 4 شرکت Capcom (کپکام)

باتوجه‌به تاثیرگذاری شدید انگل روی اشلی و اشاره‌ی ایدا به اینکه باید او را رها کرد، گویا کپکام می‌خواهد در ریمیک وزن بیشتری به جدیت لیان برای نجات این دختر بدهد

نمایش بهتر و مفصل تمام بلاهایی که سر اشلی آمده‌اند، برخی از لحظات تازه را نیز به رزیدنت ایول 4 اضافه می‌کند. در بازی اصلی آن‌چنان خبری از پرداختن مفصل به تاثیرات انگل روی اشلی نبود. اما در تریلر داستانی جدید او را یک لحظه در حالی می‌بینیم که ظاهرا بی‌اختیار سلاح گرم را به طرف لیان گرفته است.

به هیچ عنوان نمی‌توان نتیجه‌ی تصمیمات مختلف کپکام را قبل از تجربه‌ی کامل نسخه‌ی جدید مورد قضاوت قرار داد، اما قابل پیش‌بینی است که استفاده‌ی درست از چنین سکانسی می‌تواند جلوه‌ای وحشتناک‌تر به پیروان Los Iluminados بدهد. شاید تیم سازنده با داستان‌گویی بزرگسالانه و افزایش جدیت روایت نشان دهد که آن‌ها چه جنایتی در حق یک دختر جوان کرده‌اند.

در همین حین بارها موقع تماشای تریلر لحظات آشنایی همچون نبرد با El Gigante از راه می‌رسند تا بازیکن بداند که کپکام به‌دنبال کنار گذاشتن اثر اصلی و خاطره‌انگیز خود نیست. Resident Evil 4 بعد از این همه سال هنوز ارزش بارها تجربه روی پلتفرم‌های مختلف را دارد و تاثیرگذاری آن روی بسیاری از بازی‌های مدرن، انکارناپذیر به نظر می‌رسد. پس موقع بازسازی چنین اثری اصلا نمی‌توان به بخش‌های مختلف آن بی‌توجهی کرد. باید دید که کپکام دقیقا در هر بخش از بازی چه‌طور می‌خواهد هم نقاط قوت اثر اصلی را نگه دارد و هم بخش‌های تازه اضافه‌شده را به دقایقی وصل کند که طرفدارها به خوبی با آن‌ها آشنا هستند.

گنادو در کنار آتش داخل نخستین خانه در ریمیک Resident Evil 4 (رزیدنت ایول ۴)

شاید جذاب‌ترین نکته در تک‌تک تریلرهای پخش‌شده از ریمیک Resident Evil 4 برای بعضی از افرادی که خاطرات زیادی با مجموعه‌ی رزیدنت ایول دارند، همین تلاش‌ها برای وصل کردن بخش‌های جدید به بخش‌های قدیمی باشد. به حضور لیان در نخستین خانه و محیط اطراف آن نگاه کنید.

در نسخه‌ی اصلی این خانه بسیار کوچک‌تر از محیط بزرگی است که در ریمیک می‌بینیم، اما کپکام در نسخه‌ی جدید هم قسمتی از ساختار اصلی و برخی از اِلِمان‌های کلیدی این بخش را حفظ می‌کند. ما باز هم یک گنادو را درکنار آتش ملاقات خواهیم کرد. البته این بار مسیر بلندتری را برای رسیدن به اولین گنادو پشت سر می‌گذاریم که باتوجه‌به فضاسازی قوی خانه می‌تواند تعلیق را افزایش دهد.

تازه طرفدارها موقع بررسی ویدیو گیم‌پلی متوجه شده‌اند با اینکه صداگذاری در ریمیک تفاوت‌هایی با نسخه‌ی قدیمی دارد، اما مثلا کپکام با استفاده‌ی حداقلی و به‌جا از افکت صوتی مشابه برای کلاغ‌ها و بی‌سیم لیان، ارتباط جالبی را بین نسخه‌ی سال ۲۰۰۵ میلادی و نسخه‌ی سال ۲۰۲۳ میلادی برقرار کرده است.

لیان اسکات کندی مشغول حرکت روی پل خون‌آلود در ریمیک رزیدنت ایول 4 کپکام

زمینه‌سازی مفصل برای مواجهه با اولین گنادوها بی‌دلیل نیست. آن‌ها که بعضا خون روی بخش‌های گوناگون سر و صورت‌شان به چشم می‌خورد، به مراتب خطرناک‌تر از اولین گنادوهای حاضر در نسخه‌ی قدیمی به نظر می‌رسند. در این بین خود تاریکی محیط موقع ورود لیان به روستا، درک خوبی راجع به زمان‌بندی رخ دادن اتفاقات را به گیمر می‌دهد.

در ویدیوهای پخش‌شده از گیم‌پلی می‌بینیم که وقتی لیان کمی جلوتر می‌رود تا با به آتش کشیده شدن بدن افسر اسپانیایی و موج بعدی حملات روبه‌رو شود، هوا روشن است. در نتیجه به نظر می‌رسد که لیان و دو افسر اسپانیایی در ابتدا قبل از طلوع آفتاب به روستا رسیده بودند.

لیان مدتی را با جست‌وجو در محیط مه‌آلود و خانه‌ی گنادو سپری کرد. در نتیجه پس از مبارزه‌ی او با اولین گنادو صبح شده است و تازه این روز آزاردهنده و پرماجرا کلید می‌خورد. شاید کپکام می‌خواهد در نسخه‌ی ریمیک، مخاطب را به شکل دقیق در جریان زمان وقوع هرکدام از رخدادهای کلیدی قصه قرار دهد.

پریدن لیان از روی پشت بام با شاتگان در نسخه ریمیک بازی Resident Evil 4 (رزیدنت ایول ۴) کپکام

چه آن‌جا که به دیوارنوشته‌های خونین نگاه می‌کنیم و چه زمانی‌که نورپردازی‌های بسیار خوب در موقعیت‌های مختلف با استفاده از منابع نور معدود در محیط‌های تاریک را می‌بینیم، قدرت RE Engine کپکام همچنان مثال‌زدنی است.

گاهی جذابیت نسخه‌ی جدید رزیدنت ایول 4 در طراحی محیط‌های تازه به چشم می‌آید. ولی در مواقعی مثل زمان مبارزه با تعداد زیادی از مردم در اولین محیط بزرگ و باز RE4، شاهد بازسازی دقیق نقشه و ساختمان‌ها هستیم؛ درحالی‌که باز هم شیفته‌ی جذابیت بصری بازی می‌شویم. چون این بار می‌توانیم همین محیط با کیفیت گرافیکی بالاتر را در ذهن خود با نسخه‌ی قدیمی آن مقایسه کنیم.

یک محیط جذاب در زمانی می‌تواند به شکل بهتر توجه بازیکن را جلب کند که او با آن تعامل داشته باشد. وقتی لیان در بخشی از گیم‌پلی به چراغ طویله شلیک می‌کند، زمین و سپس بدن گاو آتش می‌گیرد. گاو ترسیده و خشمگین‌شده به خاطر آتش با عصبانیت می‌دود و این‌گونه به تعدادی از دشمنان آسیب بزند. چنین اتفاقی صرفا جزئیات ظاهری را افزایش نمی‌دهد، بلکه مخاطب را بیشتر وارد این دنیا می‌کند.

هر نکته‌ی جزئی می‌تواند روی میزان باورپذیری جهان بازی برای بسیاری از گیمرها تاثیر داشته باشد و در نتیجه میزان درگیرکنندگی ویدیوگیم را افزایش دهد؛ همان‌طور که خون‌آلود بودن اره برقی دکتر سالوادور، دشمن را در ریمیک RE4 ترسناک‌تر کرده است.

لیان اس. کندی با چراغ قوه در ریمیک Resident Evil 4 شرکت کپکام

نکات فنی قابل‌توجه بازی Resident Evil 4 جدید در تریلرها مثل برخی از اِلِمان‌های گیم‌پلی باعث می‌شوند که بفهمیم این ریمیک از دستاوردهای رزیدنت ایول‌های مختلف به نفع خود استفاده کرد. علاوه‌بر اینکه تیم سازنده‌ی ریمیک RE2 روی ریمیک RE4 کار می‌کند، جلوه‌ی گرافیکی کلی بازی ظاهرا وام‌گرفته از ریمیک رزیدنت ایول ۲ و رزیدنت ایول ۳ است.

در آن سو وقتی حرکت لیان در حالت خم‌شده را طی نمایش گیم‌پلی ریمیک رزیدنت ایول ۴ می‌بینیم، وجود اِلِمان‌های مخفی‌کاری در بازی Resident Evil 7: Biohazard و بازی Resident Evil Village را به یاد می‌آوریم.

مقاومت لیان با چاقو در برابر اره برقی دکتر سالوادور در بازی Resident Evil 4 Remake شرکت Capcom (ریمیک رزیدنت ایول ۴ کپکام)

انیمیشن‌های بیشتر و حملات باورپذیرتر، در نگاه اول قدرت قابل توجهی به مبارزات داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که لئون هم آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسد و هم ظاهرا شانس بیشتری برای ضدحمله در موقعیت‌های مختلف دارد. این موضوع در بهره‌برداری سازندگان از چاقو چشم می‌خورد.

او حالا می‌تواند با این چاقو حملات دشمن را دفع (پری/Parry) کند و حتی از آن برای دفاع دربرابر اره برقی بهره ببرد. اما همین چاقو در ریمیک با محدودیت‌هایی مواجه شده است و HUD مینیمال بازی نشان می‌دهد که با استفاده‌ی بیشتر، قدرت و مقاومت آن کاهش می‌یابد. مثلا یک ویدیو گیم‌پلی ریمیک Resident Evil 4 نشان می‌دهد که از جایی به بعد، چاقو با رنگ قرمز و به شکل شکسته‌شده درکنار نوار سلامتی لیان قرار دارد. پس احتمالا چاقو در آن حالت قابل استفاده نیست. ظاهرا فقط یک چاقو داریم که می‌توانیم آن را آپگرید و تعمیر کنیم.

سالازار در مقابل اشلی و لیان در ریمیک رزیدنت ایول 4 شرکت ژاپنی کپکام

همزمان با تغییر برخی از مکانیزم‌های دکمه‌زنی، وجود اسلحه جدید و به‌دست آوردن قابلیت‌های بیشتر، گیم‌پلی نسخه‌ی اصلی تا حد قابل توجهی در نسخه‌ی جدید حفظ شده است. هم زمانی‌که Merchant را با رابط کاربری تازه ملاقات می‌کنیم و هم وقتی نسخه‌ی گسترش‌یافته‌ی چند محیط آشنا را می‌بینیم، ریمیک RE4 به‌عنوان اثری معرفی می‌شود که به نسخه‌ی قدیمی احترام می‌گذارد و همزمان می‌خواهد فراتر از یک بازسازی باشد.

تریلرهای ریمیک رزیدنت ایول ۴ تا این‌جا موفق به نمایش همین نکته شده‌اند. آن‌ها هم منو جدید Crafting را به ما نمایش دادند و هم اجازه دادند که به یاد بیاوریم لگد زدن به موقع و دقیق با لیان در بازی Resident Evil 4 چه‌قدر می‌چسبد.

ریمیک بازی Resident Evil 4 در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۳ (۴ فروردین ۱۴۰۲) روی پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و کامپیوتر تقدیم بازیکن‌ها می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده