نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از Quake تا تجربه‌ای بیت‌ام‌آپ

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ آخرین نسخه از Quake رفتیم و نگاهی به یک تجربه Beat 'em up هم داریم. همراه زومجی باشید.

طبق روال همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. اولین اثر، یک تجربه شوتر و رقابتی از مجموعه قدیمی Quake است و بازی دوم هم اثری در سبک Beat 'em up که از قضا همین چند ماه پیش منتشر شده و تجربه آن خالی از لطف نیست. لطفا در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید.

کاراکتر بازی Quake Champions با اسلحه بزرگ

بازی Quake Champions

اولین بازی این هفته، آخرین نسخه منتشر‌شده از مجموعه قدیمی Quake با نام Quake Champions است که از سال ۲۰۱۷ به شکل ایرلی اکسس منتشر شده بود و چند روز پیش هم نسخه نهایی آن در دسترس قرار گرفت که تجربه‌ای رایگان است و کاربران پی سی به‌راحتی می‌توانند آن را دانلود و تجربه کنند. Quake Champions همینطور روی سرویس گیم پس پی سی هم در دسترس قرار دارد که البته با درنظرگرفتن رایگان بودنش چندان مزیت خاصی به‌حساب نمی‌آید ولی نکته مهم این است که کاربران نسخه آلتیمیت گیم پس، می‌توانند با فعال کردن پرک مربوط‌به بازی، به تمام قهرمان‌های آن دسترسی داشته باشند.

Quake یکی از قدیمی‌ترین مجموعه بازی‌های شوتر به‌حساب می‌آید که نسخه اول آن، در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. ساخته اید‌سافتور با بهره بردن از تجربه‌های تیم سازنده در ساخت بازی Doom تبدیل به اثری محبوب و دوست‌داشتنی بین علاقه‌مندان سبک شوتر شد و بعد‌ها نسخه‌های مختلفی از آن هم روانه بازار شدند. Quake Champions به‌عنوان جدید‌ترین بازی این مجموعه و پنجمین نسخه اصلی آن، در جریان نمایشگاه E3 2016 برای اولین‌بار معرفی شد و سازندگان اعلام کردند که قرار است شاهد تجربه‌ای رقابتی باشیم که بازیکنان در نقشه‌ها و حالت‌های مختلف بازی، به نبرد با یکدیگر می‌روند.

گیم پلی و مبارزه‌های بازی Quake Champions

در همان زمان معرفی، حضور قهرمان‌ها در بازی به‌عنوان یک ویژگی مهم آن اعلام شد و هر قهرمان در Quake Champions خصوصیات منحصربه‌فرد خودش را دارد که بازی کردن با آن‌ها را به تجربه‌ای متفاوت تبدیل و از یکنواختی بازی در طولانی‌مدت هم جلوگیری می‌کند. بتسدا به‌عنوان ناشر Quake Champions، از همان زمان معرفی بازی سیاست‌های مختلفی برای نحوه قیمت‌گذاری آن را امتحان کرد تا اینکه در جریان Quakecon 2018 بود که اعلام شد Quake Champions به شکل اثری رایگان (Free-to-Play) در دسترس قرار می‌گیرد و مثلا در ابتدا بازیکنان ازطریق لوت باکس‌ها قادر به دریافت آیتم‌های تزئینی بودند که پس از مدتی سیستم بتل پس برای بازی معرفی شد.

حالا که نسخه نهایی Quake Champions منتشر شده، به‌راحتی می‌توانید آن را ازطریق استیم یا گیم پس رایگان دانلود و تجربه کنید. بازی در کل اثری شوتر با ریتم تُند است که شخصیت‌ها، سلاح‌ها، نقشه‌ها و حالت‌های بازی متنوعی پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد و می‌توانید با بازیکنان دیگر مشغول نبرد‌های سرعتی و رقابتی آن شوید. به‌لطف رایگان بودن بازی، سرور‌های آن هم وضعیت مناسبی دارند و مشکلی از حیث پیدا کردن بازی نخواهید داشت و می‌توانید در مدت زمان کوتاهی وارد نبرد‌ها شوید و آن‌ها را به‌پایان برسانید که همین گیم‌پلی سرعتی، از ویژگی‌های مخصوص مجموعه Quake است که در نسخه آخر هم به شکل مناسبی ارائه می‌شود.

جزییات بصری بازی هم برای یک شوتر چندنفره مناسب و قابل‌قبول هستند و موسیقی‌هایی با ریتم تند هم کمک زیادی به بالاتر رفتن هیجان نبرد‌ها می‌کنند. در کل اگر طرفدار آثار شوتر رقابتی هستید، Quake Champions به‌عنوان یک بازی رایگان گزینه خوبی است که می‌توان این روز‌ها با آن سرگرم شد.

گیم پلی بازی Final Vendetta

بازی Final Vendetta

بازی‌های سبک بیت‌ام‌آپ از گذشته طرفداران زیادی داشتند و خیلی از ما ایرانی‌ها هم هنوز خاطرات بازی‌هایی مثل شورش در شهر یا همان Streets of Rage را روی سگا در ذهن داریم. درحالی‌که در چند وقت اخیر بازی‌های مختلفی در این سبک مثل همین نسخه آخر لاک پشت‌های نینجا منتشر شده‌اند، ولی امروز سراغ اثر جدید دیگری رفته‌ایم که شاید خیلی نام‌آشنا نباشد ولی علاقه‌مندان این سبک به احتمال زیاد از آن لذت خواهند برد. اسم این بازی Final Vendetta است و تقریبا دو ماه پیش منتشر شده است.

داستان بازی Final Vendetta در شهر لندن جریان دارد؛ جایی که گروهی گنگستری کم کم در حال مسلط شدن به شهر است و در این راه خواهر یکی از شخصیت‌های بازی را هم دزدیده‌اند. همین بهانه‌ای می‌شود تا این شخصیت به همراه دو نفر از دوستانش که یکی کشتی‌گیری بازنشسته و دیگری هم مبارزی خیابانی است، به نبرد با این گروه بروند و برای آزاد کردن شخص مذکور تلاش کنند. پس از شروع Final Vendetta، متوجه خواهید شد که انگار یک تجربه بیت‌ام‌آپ کلاسیک از دوران دستگاه‌های آرکید و کنسول‌هایی مثل سگا و Snes را بازی می‌کنید؛ گرافیک پیکسل‌آرتی بازی با اینکه یادآور آن دوران است، ولی به شکلی طراحی شده که جزییات خوبی هم ارائه می‌دهد. موسیقی‌هایی الکترونیک با ریتم اغلب تند هم کاملا متناسب فضای بازی هستند و خیلی از آن‌ها به‌صورت انحصاری برای خود این اثر تولید شده‌اند.

مبارزه با باس در بازی فاینال وندتا

Final Vendetta سه شخصیت قابل‌بازی هرکدام با خصوصیاتی منحصربه‌فرد و حرکات و ضربه‌های مخصوص‌به‌خود دارد و جدا از امکان آن به‌صورت تک‌نفره، می‌توانید همراه‌با یک دوست هم مشغول تجربه بازی شوید. عناصر آشنایی مثل امکان احیای سلامتی ازطریق خوردن غذا‌هایی که در گوشه و کنار محیط‌ها پیدا می‌شوند و مبارزه با باس‌های مختلف هم از دیگر ویژگی‌های بازی هستند. Final Vendetta حتی حالت باس راش هم دارد که در آن می‌توانید به‌صورت پشت سر هم با باس‌های بازی مبارزه کنید.

در کل Final Vendetta اثری جالب در سبک بیت‌ام‌آپ است که خیلی خوب خاطره دوران کلاسیک و طلایی بازی‌های این سبک را تداعی می‌کند و اگر از علاقه‌مندان آثاری چون شورش در شهر هستید، قطعا لذت خوبی از بازی کردن آن خواهید برد.

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده