نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۱

آخر هفته چی بازی کنیم: دو بازی برای عاشقان موسیقی!

در این قسمت از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ دو بازی می‌رویم که موسیقی نقش بسیار پررنگی در آن‌ها دارد. همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی مختلف خواهیم پرداخت. موسیقی نقش بسیار پررنگی در زندگی خیلی از ما دارد و حتی اغراق نیست اگر آن را ابزاری بدانیم که می‌تواند کاملا وضعیت روحی و روانی‌مان را تغییر دهد و کمک‌حال ما در بسیاری از موقعیت‌ها باشد. به همین دلیل دو بازی که این هفته انتخاب شده، تمرکز ویژه‌ای روی بحث موسیقی دارند. لطفا در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید:

ادی ریگز ایستاده روی اجساد در بازی Brutal Legend

بازی Brutal Legend

بدون شک خیلی‌هایمان تیم شیفر را، مخصوصا با بازی‌های ادونچر مشهورش، می‌شناسیم. با این حال یکی از بازی‌های نسبتا متفاوتی که تیم شیفر کارگردانی کرده، ارتباطی با این ژانر ندارد؛ بله منظورم بازی Brutal Legend، محصول سال ۲۰۰۹ است که نسخه پی سی آن هم در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. Brutal Legend یک اثر اکشن نقش آفرینی با المان‌هایی از سبک استراتژی همزمان است که تیم شیفر، آن را بر اساس سلیقه موسیقی خودش و آهنگ‌های متالی که به آن‌ها علاقه داشته ساخته است و به همین دلیل موسیقی، نقش بسیار پررنگی در بازی دارد. 

تیم شیفر علاقه ساخت بازی Brutal Legend را از مدت‌ها قبل در سر داشت؛ همانطور که او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که وقتی در حال کار روی بازی The Secret of Monkey Island بود، علاقه داشت تا یک اثر کاملا متفاوت با این بازی بسازد و اسم Brutal Legend هم همان زمان در ذهنش نقش بسته است. با این حال ایده‌های کلی بازی، اکثرا پس از عرضه بازی سایکوناتس در سال ۲۰۰۵ و زمانی که شیفر در استودیو دابل فاین حضور داشت نهایی شدند و تیم هم موافق این ایده‌های شیفر بود و قرار شد بازی بعدی استودیو، Brutal Legend باشد. 

Brutal Legend به‌طور کلی، تاثیر زیادی از موسیقی و مخصوصا موسیقی متال که شیفر از زمان دبیرستان طرفدار آن بود، گرفته است. برای مثال، یکی از منابع الهام اصلی طراحی جهان فانتزی بازی، کاور آلبوم‌های موسیقی سبک متال است که به گفته خودشان، معمولا این طرح‌ها با آنچه که در موزیک ویدیو‌های مرتبط با این آلبوم‌ها و آهنگ‌هایشان می‌بینیم، متفاوت است و به همین دلیل تیم سازنده سعی کرده تا جهانی طراحی کند که واقعا حال و هوای کاور آلبوم‌های موسیقی متال را داشته باشد. علاوه بر این، بازی شامل ۱۰۷ آهنگ در سبک هوی متال است که آن‌ها را خود شیفر و کارگردان صوتی بازی دست‌چین کرده‌اند؛ جالب است بدانید که شیفر علاقه داشت تا آهنگ‌هایی از گروه‌هایی چون AC/DC یا متالیکا هم در بازی داشته باشد ولی قیمت بالای لایسنس آن‌ها مانع از این کار شد و بعد هم زمانی که آن‌ها سراغ Iron Maiden رفتند، شباهت اسم Eddie Riggs، کاراکتر اصلی بازی با نماد این گروه (Eddie)، باعث شد تا مدیر برنامه‌های آیرون میدن این اخطار را بدهد که ممکن است این شباهت باعث شود تا مردم تصور کنند آیرون میدن به‌نوعی این بازی را تایید یا تبلیغ می‌کند و به همین دلیل همکاری شکل نگرفت. 

جهان بازی Brutal Legend و ماشین ادی ریگز

نکته جالب دیگر، نقش آفرینی جک بلک مشهور در نقش شخصیت اصلی بازی Brutal Legend است و علاوه بر استفاده از صدای جک بلک، ظاهر شخصیت بازی هم با الهام از او طراحی شده است. البته بازی از حیث صداپیشه‌های مشهور کم و کسری ندارد و اشخاصی مثل راب هالفورد یا لمی فقید، بنیان‌گذار گروه Motorhead و آزی آزبورن هم در بازی به صداپیشگی پرداخته‌اند. داستان بازی در مورد شخصیت اِدی است که در نقش نیروی کمکی و تدارکاتی بسیار ماهر برای بدترین گروه موسیقی متال جهان کار می‌کند و در یکی از اجرا‌ها، زمانی که در تلاش برای نجات یکی از اعضای گروه است، زخمی می‌شود و جاری شدن خونش روی نشان Ormagöden (یک موجود اهریمنی)، باعث می‌شود تا این موجود جان بگیرد و باعث انتقال ادی به یک جهان عجیب و غریب شود که در آن‌، انسان‌ها با موجوداتی اهریمنی در مبارزه هستند. 

Brutal Legend یک تجربه جهان‌باز است که می‌توانید در آن به‌سراغ مراحل اصلی و فرعی بروید. شخصیت اصلی مجهز به یک تبر است و در کنار آن، با گیتار خودش می‌تواند جادو‌های مختلفی را هم اجرا کند و به مرور زمان امکان به‌دست آوردن جادوهای بیش‌تر هم وجود دارد. همچنین ادی یک ماشین هم می‌سازد که با آن می‌توان مشغول گشت و گذار در جهان شد. یکی از ویژگی‌های جالب Brutal Legend، داشتن مراحلی است که در آن‌ها به‌سبک بازی‌های استراتژی، باید از پایگاه خودتان دفاع کنید و پایگاه دشمن را از بین ببرید. با ترکیب این المان‌ها، بازی در مجموع تلفیقی از مبارزات با استفاده از تبر و جادو و همینطور مراحل استراتژی است و البته شاهد باس فایت‌های جالبی هم در آن هستیم. 

Brutal Legend به‌طور کلی تجربه‌ای واقعا ارزشمند است که مخصوصا اگر به موسیقی متال علاقه داشته باشید، از یک طرف با گیم پلی جالب آن سرگرم خواهید شد و از طرفی هم می‌توانید از موسیقی‌های واقعا درجه‌یک بازی لذت ببرید. Brutal Legend پس از انتشار نمره متای ۸۳ را دریافت کرد و طبق آمار اعلام‌شده از شیفر در سال ۲۰۱۱، تا آن زمان ۱.۴ میلیون نسخه فروش داشت. جالب است بدانید برخی از موسیقی‌های استفاده‌شده در این بازی، پس از انتشار آن رشد فروش بسیار زیادی داشتند و برخی حتی ۷۰۰ درصد افزایش فروش را هم تجربه کردند!

لوگوی بازی The Metronomicon: Slay The Dance Floor

بازی The Metronomicon: Slay The Dance Floor

دومین بازی این هفته اثری به‌مراتب کم‌تر شناخته‌شده به نام The Metronomicon: Slay The Dance Floor و محصول سال ۲۰۱۶ استودیو Puuba است. The Metronomicon: Slay The Dance Floor ترکیبی از سبک‌های ریتمی و نقش آفرینی است و اگر به بازی‌های ریتمی که در آن‌ها باید به‌موقع کلید‌های مرتبط را بزنید علاقه داشته باشید، قطعا برای‌تان سرگرم‌کننده خواهد بود. 

داستان The Metronomicon: Slay The Dance Floor از این قرار است که موجوداتی اهریمنی در جهان بازی ظاهر شده‌اند و شما باید در نقش گروهی از شخصیت‌ها، به نبرد با آن‌ها بروید و البته که این کار را با استفاده از موسیقی و رقص انجام دهید! داستان بازی خیلی پیچیده یا پرجزییات نیست ولی اتفاق‌های جالبی در طول آن رخ می‌دهند که باعث شده‌اند تا از این نظر هم بازی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. 

گیم پلی بازی The Metronomicon: Slay The Dance Floor

بدون شک جذاب‌ترین جنبه از The Metronomicon: Slay The Dance Floor، روند کلی آن است؛ جایی که شما گروهی چهار نفره از شخصیت‌ها را، هرکدام با قابلیت‌های مخصوص به‌خود، وارد نبرد می‌کنید و باید با داشتن استراتژی درست، دشمنان را از بین ببرید. برای اجرای قابلیت‌های مختلف شخصیت‌ها، از ضربه زدن به دشمن گرفته تا مواردی مثل احیای سلامتی خود یا سایر کاراکتر‌ها و همینطور تقویت عملکرد آن‌ها، باید با زمان‌بندی درست کلید‌های نمایش داده‌شده را بزنید و حرکات را اجرا کنید. 

The Metronomicon: Slay The Dance Floor به‌عنوان اثری که تمرکز زیادی روی بحث موسیقی دارد و این جنبه کاملا هم با گیم‌پلی آن پیوند برقرار کرده، شامل موسیقی‌های لایسنس‌شده زیادی در سبک‌هایی چون الکترونیک می‌شود و حتی آثار زیادی از هنرمندان مستقل هم در بین ساندترک‌های بازی دیده می‌شوند. پس اگر دنبال بازی جمع و جوری هستید که هم گیم‌پلی جالبی داشته و هم موسیقی در آن پررنگ باشد، تجربه این اثر هم پیشنهاد می‌شود. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده