// جمعه, ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

بازی MultiVersus | تجربه ای بامزه با کاراکترهای دوست داشتنی

نسخه آلفا بازی MultiVersus تجربه‌ی خوبی را ارائه داده و نوید یک بازی رایگان و مبارزه‌ای جذاب را می‌دهد.

بازی‌های مبارزه‌ای، جزو آن دسته از سبک‌هایی است که اکثر مخاطب‌ها آن را با مجموعه‌هایی همچون Street Fighter، Tekken و Mortal Kombat می‌شناسند. نحوه مبارزه و ساختار بازی تقریبا در این سه مجموعه یکسان است، اما در سال ۱۹۹۹ شرکت نینتندو بازی‌ای به نام Super Smash Bros را معرفی کرد که توانست با ارائه یک گیم‌پلی متفاوت از بازی‌های مبارزه‌ای، مخاطبان بسیاری را کسب کرده و حال استودیو و بازی‌سازهای مختلف در تلاش هستند تا با الهام گرفتن از المان‌های Super Smash Bros، بازی‌های منحصربه‌فردی را توسعه دهند.

نبرد Taz و سوپرمن در MultiVersus

MultiVersus پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک بازی مبارزه‌ای سرگرم کننده دارد

در نوامبر سال گذشته بود که استودیو تازه تأسیس Player First Game اعلام کرد که در حال ساخت یک بازی به نام MultiVersus است و برادران وارنر وظیفه نشر بازی را برعهده دارد. مولتی‌ورسوس یک بازی مبارزه‌ای با المان‌های استفاده شده در سری Super Smash Bros است که شامل کاراکترهایی می‌شود که حق امتیاز آن‌ها دراختیار برادران وارنر قرار دارد. به‌عبارتی به‌واسطه شخصیت‌هایی نظیر بتمن، سوپرمن، باگز بانی، شگی و موارد دیگر می‌توانید به رقابت با دوستان خود و سایر بازیکن‌های جهان بازی بپردازید.

حال مدتی است که نسخه آلفا خصوصی بازی در دسترس تعدادی از کاربران قرار گرفته است و در این مقاله نگاهی عمیق به MultiVersus و ویژگی‌های آن خواهیم داشت. سیستم بازی کردن در MultiVersus بدین گونه است که بازیکنان در جریان نبرد با یکدیگر، فاقد شمارنده سلامتی مرسوم در بازی‌های مبارزه‌ای هستند، اما با آسیب دیدن، زیر پای آن‌ها یک شمارنده شروع به پر شدن می‌کند. حال این شمارنده چه چیزی را نشان می‌دهد؟ برای برنده شدن هر راند در MultiVersus باید حریف خود را به دیواره‌های محیط بکوبید. در حالت عادی، انجام این کار بسیار سخت است، مگر اینکه حریف اشتباهی را انجام دهد.

استفاده از مهارت‌های مختلف در نبردهای تیمی MultiVersus

شاید در ظاهر روش‌های مختلفی برای اعمال ضربه وجود داشته باشد، اما عدم کومبو کردن آن‌ها با یکدیگر، موردی است که شاید باعث ناامیدی کاربرای حرفه‌ای بازی‌های مبارزه‌ای شود

این در حالی است که شمارنده ذکر شده در زیر پای هر کاراکتر، باعث می‌شود تا شخصیت مورد نظر با آسیب دیدن راحت‌تر از قبل به اطراف پرتاب شود. ازاین‌رو پس از اعمال ضربات مختلف و پرت کردن حریف، امکان برنده شدن شما بیشتر می‌شود. ازاین‌رو تمامی فلسفه MultiVersus این است که مراقب شمارنده مقاومت خود باشید و ازطرفی برای پر کردن شمارنده حریف تلاش کنید. بااین‌حال مهم‌ترین فاکتور در بازی‌های مبارزه‌ای، طراحی شخصیت‌ها و مکانیسم‌های گیم‌پلی است تا بتواند مخاطب را سرگرم کند. نسخه آلفا بازی دارای ۱۵ کاراکتر است که از میان آن‌ها می‌توان‌به شگی، فین، تام و جری، باگز بانی، بتمن، سوپرمن و Taz اشاره کرد.

در همین ابتدا بگویم که اگر علاقه‌‌مند به اعمال کومبو‌های مختلف و بُعد حرفه‌ای بازی‌های مبارزه‌ای هستید، MultiVersus اصلا قصد ندارد تجربه‌ای مشابه را ارائه دهد. کاراکترها در مولتی‌ورسس دارای ضربات ساده و مخصوص هستند. ضربات بازیکنان نیز خود به شکل‌های مختلفی اعمال می‌شود و ضربات مخصوص یا همان اسپشال‌ها هم همانند ضربات ساده با فشردن جهت جلو، پایین یا بالا به‌صورت مختلفی اعمال می‌شوند. البته که هر نوع از ضربات هم یک ساختار Natural دارد که تنها کافی است سر جای خود ایستاده و دکمه مورد نظر را فشار دهید.

محتویات بتل پس بازی MultiVersus

به‌بیان دیگر، کاراکترهای درنظر گرفته شده صرفا چند ضربه ساده دارند و خبری از کنسل کردن ضربات، چسباندن آن‌ها به یکدیگر و خلق کومبوهای مختلف نیست، اما این گفته بدین معنا نیست که بازی فاقد استراتژی است. اینکه به‌هنگام روبه‌روو شدن با ضربات و حرکات حریف چه عکس‌العملی را از خود به‌نمایش بگذارید، موردی است که باید به آن دقت کنید. به‌عبارتی کاراکترهای بازی در دسته‌بندی‌هایی مثل اسسین، تانک، براولر و ساپورت قرار می‌گیرند که در نبردهای تیمی، دقت به این مورد اهمیت بالایی دارد. ازطرفی ویژگی جاخالی دادن هم درنظر گرفته شده تا بتوانید به موقع جاخالی دهید، اما نکته اینجا است که طراحی سیستم جاخالی دادن بازی می‌توانست ساختار بهتری داشته باشد، اما ساختار فعلی سبب شده که حتی در استفاده به‌موقع، آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی نداشته باشد.

اینکه به‌هنگام روبه‌روو شدن با ضربات و حرکات حریف چه عکس‌العملی را از خود به‌نمایش بگذارید، موردی است که باید به آن دقت کنید

از نظر محتویات، بازی دارای حالت‌های رقابتی مختلفی است. از نبردهای یک به یک گرفته تا نبردهای دوبه‌دو و چهارنفره FFA محتویاتی هستند که برای بازیکنان درنظر گرفته شده است. در جریان حالت FFA چهار بازیکن بدون اینکه با یکدیگر هم تیمی باشند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین یک حالت رنکد هم درنظر گرفته شده که برای نسخه آلفا بازی در دسترس قرار نگرفته است. بااین‌حال اشاره کنم که تمامی حالت‌های بازی به‌گونه‌ای است که می‌توانید با هوش‌مصنوعی هم به رقابت بپردازید. نبرد با هوش ‌مصنوعی سبب می‌شود تا با کاراکتر خود مدام تمرین کرده و با مهارت‌هایش آشنا شوید.

نبرد تیمی کاراکترها در MultiVersus

از نظر سیستم Matchmaking و کیفیت سرور، در نسخه آلفا هستیم و وجود مشکلات مختلف دور از انتظار نیست. درابتدا و زمانی‌که برای اولین‌بار قصد تجربه بازی را دارید، می‌توانید یکی از ریجن‌های درنظر گرفته شده برای تجربه MultiVersus را انتخاب کنید. حتی با انتخاب اروپا برای کاربران ایرانی، شاهد خط پینگ قرمز هستیم، اما آن‌چنان تاثیری روی نبردهای یک‌به‌یک نداشت. این در حالی است که نبردهای تیمی و FFA بعضی وقت‌ها با لگ و تأخیر همراه بودند. بااین‌حال کیفیت سرور و سیستم Matchmaking، موردی است که نمی‌توان در این نقطه از توسعه بازی آن را قضاوت کرد و تا زمان عرضه بازی باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش می‌گذارد یا خیر.

استودیو Player First Game برای ارائه یک تجربه غنی از این حیث، به‌سراغ صداپیشه‌هایی رفته تا به خوبی با کاراکتر مدنظر هم‌خوانی داشته باشد

دراین‌میان بد نیست به سیستم بتل پس بازی مولتی‌ورسس هم اشاره‌ای داشته باشم. بتل‌پس بازی دارای ۵۰ سطح مختلف بوده که با انجام چالش‌های مخصوص به آن، می‌توانید سطح بتل پس خود را افزایش دهید و مواردی مثل آیتم‌های تزئینی برای پس‌زمینه و پروفایل، اسکین کاراکترها، پول برای خرید کاراکترها و موارد مشابه را کسب کنید. البته که پیشرفت بازیکنان در نسخه آلفا به نسخه اصلی منتقل نمی‌شود، اما در جریان بتای عمومی MultiVersus که در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، تمامی پیشرفت‌های بازیکنان در بتل‌پس بازی به نسخه اصلی انتقال پیدا می‌کند.

نبرد Taz و بتمن در بازی MultiVersus

از نظر بصری، مولتی‌ورسس دارای طراحی‌های کارتونی و بامزه‌ای است تا کاربران با دیدن کاراکترهای بازی حس و حال کارتون و انیمیشن‌‌های محبوب خود را کسب کنند. طراحی شخصیت‌های بازی هم در نوع خود خوب و قابل قبول است هر یکی از ۱۵ کاراکتر بازی دارای مهارت و انیمیشن‌هایی هستند که بازیکن را یاد محتوای مربوط‌به آن‌ها می‌اندازد. همچنین صداگذاری و موسیقی بازی هم در سطح خوبی قرار دارد. استودیو Player First Game برای ارائه یک تجربه غنی از این حیث، به‌سراغ صداپیشه‌هایی رفته تا به خوبی با کاراکتر مدنظر هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال، صداپیشه شخصیت بتمن برعهده کوین کانووی است یا متیو لیلارد وظیفه صداپیشگی شگی را برعهده دارد.

بااین‌‌تفاسیر، MultiVersus می‌تواند یک تجربه جذاب، بامزه و دوست‌داشتنی باشد اگر تیم سازنده به‌خوبی مشکلات مربوط‌به سرور و Matchmaking آن را حل کند. ازطرفی گیم‌پلی بازی هم‌چنان پتانسیل بیشتری برای بهتر شدن دارد و باید تا عرضه بازی تا سال ۲۰۲۲ صبر کنیم. اشاره کنم که مولتی‌ورسس یک بازی رایگان (Free 2 Play) است که در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۲ برای کامپیوتر، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده