بهترین بازی های سبک بقا کامپیوتر | از Minecraft تا No Man's Sky

بهترین بازی های سبک بقا کامپیوتر | از Minecraft تا No Man's Sky

سه شنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به برخی از چالش‌برانگیزترین بازی‌های منتشر شده در سال‌های اخیر بپردازیم و بهترین بازی های سبک بقا برای کامپیوتر را معرفی کنیم. با زومجی همراه باشید.

سازندگان بازی‌های ویدیویی، معمولا تلاش می‌کنند تا با ارائه آثار مختلف در سبک‌های گوناگون، مخاطبان از اقشار مختلف آثار آن‌ها را تجربه کنند. از سبک‌ شوتر اول‌شخص گرفته تا سبک‌های نقش‌آفرینی و استراتژی، همه و همه معمولا مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهند و ممکن است بازی‌های آن‌ها سلیقه‌های خاصی را هدف قرار دهد. در این بین یکی از سبک‌هایی که شاید در چندسال اخیر با عرضه زیاد آثار شوتر و نقش‌آفرینی، نقش آن کم‌رنگ شده، سبک بقا باشد. البته که بازی‌های سبک ترس و بقا بدون شک در این بین جایگاه ویژه‌ای دارند، اما دقت کنید که ما به شکل خاص منظورمان بازی‌های سبک بقا است که در آن‌ها معمولا بازیکنان از ابتدا در شرایطی قرار می‌گیرند که بدون در اختیار داشتن هیچ‌گونه تجهیزات و امکانات کمکی، باید راه نجات خود را به‌تنهایی پیدا کنند و به همین دلیل هم در این فهرست سراغ بازی‌های ترسناک بقا‌محور (Survival Horror) نرفته‌ایم. در این‌گونه بازی‌ها معمولا سازندگان یک سری پارامتر حیاتی برای شخصیت اصلی بازی قرار داده‌اند که بازیکنان باید همواره مواظب باشند تا جان آن‌ها به‌ خطر نیافتد. بدین منظور در این مقاله به سراغ بهترین بازی‌های سبک بقایی رفته‌ایم که در طی سالیان اخیر برای پلتفرم کامپیوتر عرضه شده‌اند و هرکدام به‌نحوی بازیکنان را با چالش‌های مختلفی برای زنده ماندن روبه‌رو می‌کنند. بازی‌های این فهرست براساس حروف الفبای انگلیسی هستند و رتبه‌بندی خاص دیگری ندارند..

بازی های سبک بقا برای کامپیوتر


قایق‌سواری در بازی Valheim

۲۰- بازی Valheim

  • سازنده و ناشر: آیرون گیت استودیو / کافی استین پابلیشینگ
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سبک: سبندباکس، بقا

اگر از علاقه‌مندان افسانه‌های نورث هستید، استودیو آیرون گیت یک بازی در سبک بقا در این جهان اسرارآمیز توسعه داده است که تجربه آن خالی از لطف نیست. در بازی Valheim شما در نقش وایکینگی قرار می‌گیرید که در جنگ کشته شده است و حالا باید برای قرارگیری در جایگاه ویژه والهالا خود را به اثبات برساند. در ابتدای بازی بازیکنان هیچگونه سلاح یا امکاناتی در اختیار ندارند و با جمع‌آوری منابع مختلف باید کاراکتر خود را ارتقا دهند. بدین منظور شما می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی همانند شکار کردن، استخراج منابع و کشاورزی کردن، آیتم‌ها و تجهیزات مختلف بسازید و در طول بازی به نبرد هیولاهایی که پیش‌روی‌تان قرار می‌گیرند، بروید.

دنیای بازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که هرکدام دشمنان، آیتم‌ها و باس‌فایت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. به‌نحوی که هدف اصلی شما در طول بازی ارتقای شخصیت اصلی و نبرد با ۵ باس دنیای ولهیم است. گرافیک بازی به‌صورت پیکسلی بوده و سیستم مبارزات بازی هم به‌گفته سازندگان از آثار اکشن الهام گرفته شده است. در مجموع Valheim می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین بازی های سبک بقا برای کامپیوتر با ارائه دنیای فانتزی نورث به تجربه‌ای لذت‌بخش برای علاقه‌مندان این سبک بازی‌ها تبدیل شود.


ماه در شب تاریک بازی The Long Dark

۱۹- بازی The Long Dark

  • سازنده و ناشر: هینترلند استودیو
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: بقا، ماجرایی

The Long Dark یک بازی سبک بقای اول شخص از استودیو کانادایی هینترلند است که در جریان آن یک خلبان به‌نام ویل مکنزی پس از وقوع یک حادثه در منطقه‌ای سردسیر از کانادا سقوط می‌کند. سازندگان سه حالت مختلف به‌نام‌های Survival mode ،Story mode و Challenge mode در بازی خود قرار داده‌اند و بازیکنان می‌توانند با سلایق مختلف هرکدام از آن‌ها را تجربه کنند. در حالت Survival بازیکنان در دنیای جهان‌باز بازی قرار می‌گیرند و باید با استفاده از منابعی که در طبیعت سردسیر اطراف خود پیدا می‌کنند، برای بقا تلاش کنند.

در این بین چندین پارامتر برای شرح وضعیت کلی شخصیت اصلی بازی درنظر گرفته شده است که از میان آن‌ها می‌توان به دمای بدن، میزان کالری دریافتی، گشنگی/تشنگی، خستگی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. بازیکنان وظیفه دارند تا همواره به این موارد توجه داشته باشند و با استفاده از آیتم‌هایی که در محیط بازی پیدا می‌کنند، میزان سلامت و وضعیت این خلبان را در سرمای طاقت‌فرسا در شرایط مناسب نگه دارند. پس اگر از علاقه‌مندان آثار سبک بقا هستید و می‌خواهید اثری با فضاسازی تاریک و چالش‌برانگیز را تجربه کنید، The Long Dark را از دست ندهید.


حمله با تبر در بازی The Forest

۱۸- بازی The Forest

  • سازنده و ناشر: اِندنایت گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا، ترس و بقا

The Forest یک بازی دیگر در سبک بقا است که در آن شاهد سقوط هواپیمای شخصیتی به‌نام اریک مت‌بلانک در یک شبه‌جزیره جنگلی هستم. اریک پس از وقوع این حادثه تلاش می‌کند تا به جست‌وجوی پسر خود برود و همزمان برای بقا در محیطی که در آن قرار گرفته است، تلاش کند. بازیکنان از همان ابتدا باید به‌دنبال جمع‌آوری منابع بروند و پس از آن به ساخت پناهگاه و انواع ابزارهای گوناگون بپردازند. در این شبه‌جزیره درکنار حیوانات مختلف، در جای‌جای مکان‌های مختلف از روستاها گرفته تا غارهای تاریک یک قبیله انسان‌های جهش‌یافته و آدم‌خوار زندگی می‌کنند که هر لحظه می‌توانند جان شما را به خطر بیاندازند.

بازی از سیستم شبانه‌روزی بهره می‌برد و بازیکنان در طول روز باید پناهگاه و تله بسازند، حیوانات را شکار کنند و به جمع‌‌آوری منابع مختلف بپردازند. درحالی‌که در طول شب اوضاع به شکل کامل متفاوت شده و بازیکنان به طعمه‌ای برای قبیله جهش‌یافته جزیره تبدیل می‌شوند و اینجا است که تنها هدف شما به زنده ماندن تبدیل می‌شود. درنهایت جالب است بدانید که نسخه بعدی این بازی با نام Sons of the Forest قرار است در آینده‌ای نزدیک برای پلتفرم کامپیوتر عرضه شود.


محیط بازی Terraria

۱۷- بازی Terraria

  • سازنده و ناشر: ریلاجیک / ۵۰۵ گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • سبک: سندباکس، بقا

Terraria یک بازی سندباکس با المان‌های بقا از استودیو ریلاجیک است که اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد و پس از آن به دیگر پلتفرم‌ها نیز راه پیدا کرد. گیم‌پلی بازی حول گشت‌وگذار در محیط، ساخت‌وساز، مبارزات، بقا و حفاری اتفاق می‌افتد. دنیای بازی Terraria در هر دور به‌صورت کاملا تصادفی ایجاد می‌شود و بازیکنان از همان ابتدا کار خود را با ابزارهای بسیار محدودی آغاز می‌کنند. گرافیک بازی به‌صورت پیکسلی بوده و محیط آن از چندین لایه کاشی‌شکل تشکیل شده است که بازیکنان می‌توانند با آن تعامل داشته باشند و آن را تغییر دهند.

شما می‌توانید بسیاری از منابع مورد نیاز خود را در زمان گشت‌وگذار غارها پیدا کنید و در طول بازی سطح نوار سلامت و نوار انرژی خود را با پیدا کردن آیتم‌های مختلف افزایش دهید. درنهایت می‌توان از بازی Terraria به‌عنوان یکی از بهترین بازی های سبک بقا برای کامپیوتر نام برد که با ارائه گیم‌پلی‌ای مشابه با ماینکرفت و با داشتن گرافیکی دوبعدی، به خوبی می‌تواند علاقه‌مندان این سبک‌ها بازی‌ها را ساعت‌ها سرگرم کند.


نمایی از بازی Subnautica

۱۶- بازی Subnautica

  • سازنده و ناشر: Unknown Worlds Entertainment
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا، اکشن ماجرایی

Subnautica یک بازی جهان‌باز سبک بقا است که در جریان داستان آن، یک سفینه‌ فضایی در سیاره‌ای بیگانه به‌نام 454B سقوط می‌کند. شما در این بین در نقش تنها بازمانده این سقوط یعنی رایلی رابینسون قرار می‌گیرید و وظیفه دارید تا به هر نحو ممکن در این سیاره جان سالم به‌در ببرید. هدف اصلی شما در بازی، گشت‌و‌گذار در اقیانوس پهناور آن و انجام مأموریت‌هایی است که پیش‌روی‌تان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در طول بازی منابع مختلف جمع‌آوری کرده و به‌وسیله آن‌ها ابزارهای گوناگون، پایگاه و زیردریایی بسازید و با دنیای زیبا و وسیع Subnautica تعامل ایجاد کنید.

بیشتر گیم‌پلی بازی در زیر آب ادامه پیدا می‌کند و سازندگان روایت داستانی جذابی را درکنار گیم‌پلی سبک بقای آن در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. بدون شک اگر از علاقه‌مندان آثار سبک بقا هستید و به دریانوردی و شنا هم علاقه دارید تجربه این بازی می‌تواند برای‌تان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. البته که پس از تجربه این بازی می‌توانید به سراغ نسخه دوم آن یعنی Subnautica: Below Zero بروید و از آن هم لذت ببرید.


حمله با تیر و کمان در بازی Rust

۱۵- بازی Rust

  • سازنده و ناشر: فِیس‌پانچ استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا

Rust یک بازی چندنفره سبک بقا است که در جریان آن بازیکنان کار خود را تنها با یک مشعل و یک سنگ آغاز می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از سنگی که در دست دارید، منابع مختلف را شروع به استخراج کرده و در ادامه با کشتن حیوانات برای خود غذا و لباس تهیه کنید. در طول بازی باید نیازهای اصلی شخصیت اصلی را که از بین آن‌ها می‌توان به گشنگی، تشنگی و غیره اشاره کرد، برآورده کنید. از جمله تهدیدهایی که می‌تواند جان شما را به خطر بیاندازد می‌توان به حضور حیوانات وحشی و حتی دیگر بازیکنان اشاره کرد که درکنار تلاش برای تأمین نیازهای اولیه باید حواس‌تان به آن‌ها نیز باشد.

در برخی از مناطق نقشه بازی قسمت‌های رادیواکتیوی وجود دارد که حضور در آن‌ها به پوشش مناسب نیازمند است. درصورتی که اگر در بازی کشته شوید، به نزدیک‌ترین محل بازمی‌گردید، ولی تمامی آیتم‌های خود را از دست می‌دهید و دوباره باید کار خود را با همان تکه سنگ و مشعل آغاز کنید. در مجموع Rust بیشتر شبیه یک شبیه‌ساز زندگی در حیات وحش است که در آن بازیکنان با چالش‌های متعدد و بعضا سختی روبه‌رو می‌شوند که تنها آن‌ها را می‌توان در آثار سبک بقا پیدا کرد.


محیط بازی RimWorld

۱۴- بازی RimWorld

  • سازنده و ناشر: لودئون استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا، ساخت‌وساز

بازی بعدی این فهرست به یک اثر مستقل با دوربین نمای بالا به پایین اختصاص دارد که توسط استودیو لودئون توسعه داده شده است. داستان بازی RimWorld در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد که بشر در سرتاسر کهکشان پراکنده‌ شده است. سیاره‌ها و منظومه‌های مختلف از لحاظ توسعه به‌شدت از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و سطوح پیشرفت مختلفی در بین آن‌ها قابل مشاهده است. بازیکنان در این بازی با در اختیار گرفتن کنترل یک شخصیت در یک سیاره جدا افتاده، وظیفه دارند تا به او کمک کنند تا به‌وسیله یک کشتی فضایی از آن سیاره نجات پیدا کنند.

با گذشت زمان در بازی شخیصت‌های دیگری به کلونی شما می‌پیوندند و درواقع شما می‌توانید تعداد اعضای گروه خود را افزایش دهید. برای خروج از سیاره شما می‌توانید در زمینه تکنولوژی توسعه پیدا کنید و با دستیابی به دانش فنی ساخت یک سفینه، آن را بسازید یا برای خروج از سیاره از یک سفینه سقوط کرده کمک بگیرید. در انتها پس از راه‌اندازی کشتی فضایی، بازیکنان باید به مدت ۱۵ روز از آن در مقابل حملات دیگر ساکنان این سیاره محافظت کنند که درواقع چالش اصلی بازی از این نقطه آغاز می‌شود.


قایق‌سواری در بازی Raft

۱۳- بازی Raft

  • سازنده و ناشر: رِدبیت اینتراکتیو / اکسالات گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا

Raft یک بازی سبک بقای اول شخص است که در جریان آن بازیکنان کار خود را روی یک قایق در میان یک اقیانوس پهناور آغاز می‌کنند. بازیکنان در ابتدای بازی تنها یک قلاب در اختیار دارند که به‌وسیله آن می‌توانند ماهی‌گیری کنند و تخته، چوب و دیگر آیتم‌های مختلف را از درون آب گیر بیاندازند. بازیکنان می‌توانند هروقت که بخواهند قایق چوبی خود را ترک کنند و با شنا کردن به‌دنبال آیتم‌های مختلف به اطراف خود بگردند، اما باید مواظب باشند، چرا که این قایق چوبی به خاطر امواج اقیانوس همواره در حال حرکت است.

از سویی دیگر یکی از خطرات جدی که جان بازیکنان را تهدید می‌کند، کوسه‌هایی هستند که همواره اطراف شخصیت اصلی بازی در حال پرسه زدن هستند و هر لحظه ممکن است به او حمله کنند. با استفاده از مکانیزم کرفتینگ بازی شما می‌توانید با کمک آیتم‌هایی که به‌دست می‌آورید، ابزارهای مختلف بسازید و قایق خود را ارتقا دهید. با پیش‌روی در بازی شما وارد بخش داستانی آن می‌شوید از آن‌جا به بعد می‌توانید اهدافی که بازی پیش‌روی‌تان قرار می‌دهد، دنبال کنید. Raft با داشتن تمامی المان‌های مورد نیاز موفق شده تا به یکی از بهترین بازی های سبک بقا برای کامپیوتر تبدیل شود که در چند سال اخیر نمونه آن را کمتر مشاهده کرده‌ایم.


پناهگاه‌های بازی Oxygen Not Included

۱۲- بازی Oxygen Not Included

  • سازنده و ناشر: کلِی اینترتینمنت
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: بقا، شبیه‌سازی

Oxygen Not Included یک بازی شبیه‌ساز سبک بقا است که در ابتدای آن سه مهاجر که حافظه‌شان را از دست داده‌اند، خود را در یک سیاره کوچک که تنها در برخی از بخش‌های از آن امکان نفس کشیدن وجود دارد، پیدا می‌کنند. بازیکنان باید از این افراد نگه‌داری کرده و در طول زمان یک پایگاه فضایی موقت را در این سیارک ایجاد کنند.

درواقع شما وظیفه دارید تا حواستان به گشنگی و سطح اکسیژن کاراکترهای بازی باشد تا بتوانید آن‌ها را زنده نگه دارید. در این بازی شما باید همواره در حال استخراج منابع باشید تا بتوانید نیازهای ساکنان کلونی خود را برآورده کنید. همچنین باید امکانات رفاهی مختلفی برای ساکنان کلونی خود فراهم کنید تا حالات روحی آن‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. نمای دوبعدی بازی مشابهت زیادی با Fallout Shelter دارد و از جهات مختلف می‌توان دو اثر را با یکدیگر مقایسه کرد.


دنیای بازی Outward

۱۱- بازی Outward

  • سازنده و ناشر: ناین داتس / دیپ سیلور
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سبک: بقا، نقش‌‌آفرینی

Outward یکی دیگر از بازی‌های سبک بقای این فهرست است که با قرار دادن بازیکنان در دنیایی فانتزی و با ارائه گیم‌پلی نقش‌آفرینی تلاش می‌کند تا تجربه‌ای به‌یادماندنی از آثار این سبک را رقم بزند. سازندگان در این بازی اکثر المان‌های بقا همانند گرما، گشنگی، خستگی و تشنگی را در نظر گرفته‌اند و بازیکنان باید همواره مواظب باشند تا سطوح این پارامترها در مقدار مناسبی قرار داشته باشد. درکنار پارامترهای یاد شده، شخصیت اصلی بازی ممکن است که دچار سرمازدگی یا بیماری شود که در نتیجه نوار سلامت او دچار کاهش محسوسی شود.

درصورتی که در طول نبرد با دشمنان نوار سلامت‌تان به اتمام برسد، چند احتمال مختلف می‌تواند انتظار شما را بکشد؛ برای مثال ممکن است توسط نیروهای دشمن زندانی شده یا توسط یک NPC به یک مکان امن فرستاده شوید که هرکدام می‌تواند روند بازی را برای‌تان دچار تغییر کند. از سویی دیگر در طول بازی با مأموریت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که موفقیت یا شکست در آن‌ها می‌تواند به‌صورت دائم روی روند بازی شما تأثیرگذار باشد.


جهان بازی No Man's Sky و فضانورد

۱۰- بازی No Man's Sky

  • سازنده و ناشر: هلو گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: بقا، اکشن ماجرایی

بازی بعدی این فهرست به یکی از نام‌های آشنایی که در زمان عرضه سروصدای زیادی به پا کرد،‌ اختصاص دارد. No Man's Sky یک بازی اکشن ماجرایی با المان‌های سبک بقا است که بازیکنان در آن چهار فعالیت عمده گشت‌وگذار، بقا، مبارزه و تجارت کردن را در فضای کهکشان‌ها انجام می‌دهند. بازیکنان در این بازی کنترل یک شخصیت را که به‌نام Traveller شناخته می‌شود، به‌عهده می‌گیرند. آن‌ها کار خود را در یک سیاره تصادفی آغاز می‌کنند که سفینه فضایی‌شان در آن‌جا سقوط کرده است و یک سری ابزار برای بقا در آن‌جا وجود دارد. بازیکنان می‌توانند منابع مختلف را جمع‌آوری کنند و با تعمیر سفینه فضایی به دیگر سیاره‌ها و ایستگاه‌های فضایی سفر کنند.

اگر از بخش داستانی بازی صرف‌نظر کنیم، شما در No Man's Sky با تعداد بیشماری از سیاره‌ها روبه‌رو می‌شوید که درون آن‌ها انواع و اقسام موجودات بیگانه سکونت دارند. شما می‌توانید به تک‌تک آن‌ها سفر کرده و منابع هر سیاره را به دلخواه استخراج کنید. شما با استخراج منابع می‌توانید تجهیزات و سفینه خود را ارتقا دهید و در مقابل خطرات احتمالی شانس بیشتری داشته باشید. No Man's Sky شاید در ابتدای عرضه خود چندان به دل بازیکنان و منتقدان ننشسته بود، اما از آن زمان تاکنون سازندگان با انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف موفق شده‌اند تا این بازی را به آن‌چه که در روزهای ابتدایی قول آن را داده بودند، برسانند و آن را به یکی از بهترین بازی های سبک بقا در بین آثار موجود این سبک تبدیل کنند.


جنگل در بازی ماینکرفت

۹- بازی Minecraft

  • سازنده و ناشر: موجنگ استودیوز / مایکروسافت
  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • سبک: سندباکس، بقا

یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌های سبک بقایی که در این فهرست وجود دارد، ماینکرفت ساخته استودیو موجنگ است که بازیکنان در آن در دنیایی پیکسلی و بزرگ می‌توانند دست به خلق آثاری مختلف و شگفت‌انگیز بزنند. از همان ابتدا در این بازی شما در قالب یک شخصیت شروع به کار می‌کنید و تقریبا هیچ ابزار خاصی به غیر از یک چکش در اختیار ندارید. در دنیای بازی همه‌چیز را می‌توان نابود کرد و از آن‌ها منابع مختلف به‌دست آورد. می‌تواند درخت‌ها را تبدیل به چوب کنید و از سنگ و خاک منابع اولیه مفیدی به‌دست بیاورید. دنیای بازی بسیار گسترده‌ است و در بخش‌های مختلف آن‌ هر لحظه ممکن است چیزی انتظار شما را بکشد.

دنیای ماینکرفت تنها به سطح آن محدود نمی‌شود و در دنیای زیرزمینی خود آیتم‌ها و دشمنان بسیاری انتظار شما را می‌کشند. پس از سپری کردن روز اول شما وارد شب می‌شوید و حالا باید با انواع دشمن مختلف که اطراف شما اسپاون می‌شوند، دست‌وپنجه نرم کنید. درواقع هدف شما در این بازی جمع‌آوری منابع، ساخت ابزارهای مختلف و پایگاه و زنده ماندن در دنیای بی حد و حصر ماینکرفت است.


بازی Grounded

۸- بازی Grounded

  • سازنده و ناشر: آبسیدین اینترتینمنت / ایکس باکس گیمز استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سبک: بقا

Grounded یک بازی سبک بقا از استودیو نام‌آشنای آبسیدین است که در جریان آن بازیکنان در قالب شخصیتی قرار می‌گیرند که به‌همراه دوستان خود به اندازه یک مورچه درآمده‌اند و تلاش می‌کنند تا به حالت طبیعی خود بازگردند. در این بین تلاش برای بقا در این بازی هدف اصلی بازیکنان است که باید در حیاط یک خانه، با انواع حشرات و جانوران ریز و درشت سر و کله بزنند. در دنیای بازی انواع جانوران همانند حشرات، عنکبوت‌ها، زنبورها، کفش‌دوزک‌ها و غیره حضور دارند که هرکدام وظیفه خاصی را در دنیای Grounded بازی می‌کنند. برای مثال عنکبوت‌ها یکی از شکارچیان بازی هستند که برای بازیکنان خطرناک به‌شمار می‌روند و کفش‌دوزک‌ها می‌توانند بازیکنان را به منابع غذایی هدایت کنند.

در طول بازی شما باید همواره به میزان گشنگی و تشنگی کاراکترهای بازی توجه داشته باشید و تا حد امکان اجازه ندهید کم شدن این پارامترها باعث پایین آمدن نوار سلامت شود. مواد غذایی را باید درکنار دیگر منابع در محیط اطراف خود پیدا کنید و سازندگان راه‌های مختلفی را برای انجام این کار پیش‌روی بازیکنان قرار داده‌اند.


ژنراتور بزرگ بازی Frostpunk

۷- بازی Frostpunk

  • سازنده و ناشر: ۱۱ بیت استودیوز
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا، شهرسازی

فراستپانک یک بازی شهرسازی سبک بقا است که در جریان آن بازیکنان مدیریت کنترل یک منطقه را در دنیایی موازی و در اواخر قرن ۱۹ام به‌عهده می‌گیرند. دنیایی که در جریان یک زمستان بی‌سابقه قرار گرفته است و بازیکنان باید با انجام تصمیم‌گیری مختلف، به بیرون شهر گشت‌وگذار کنند و با پیدا کردن منابع و آیتم‌های گوناگون از جان مردمی که در این مکان زندگی می‌کنند، محافظت کنند. بازیکنان در این بازی کنترل یک شخص بی‌نام را که به‌عنوان «the Captain» شناخته می‌شود، به‌عهده می‌گیرند و در ادامه بازی کار خود را با گروه کوچکی از نجات‌یافته‌گان که شامل کارگران، مهندسان و کودکان می‌شود، آغاز می‌کنند.

در این‌جا بازیکنان باید زغال‌سنگ، چوب و آهن را به‌عنوان منابع مورد نیاز به‌دست بیاورند و برای ساکنان خود غذا تهیه کنند. تمامی تصمیم‌های شما در طول بازی می‌تواند روی روند ادامه فرماندهی شما اثرگذار باشد و مواردی همانند وضعیت هوا و مشکلات سیاسی می‌تواند باعث شود تا کارگران شما دست از کار بکشند. در مجموع Frostpunk مثالی کامل از اثری با المان‌های مدیریت منابع و تصمیم‌گیری‌های چالش‌انگیز است که می‌تواند حسابی شما را در دنیای خود سرگرم کند. چندی پیش بود که سازندگان با انتشار یک تریلر خبر از ساخت نسخه دوم این بازی جذاب دادند که در تاریخی نامشخص در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


شخصیت بازی Don't Starve در پناهگاه

۶- بازی Don't Starve

  • سازنده و ناشر: کلِی اینترتینمنت
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: بقا

Don't Starve یک بازی سبک بقای جذاب و سرگرم‌کننده از استودیو نام‌آشنای کلی اینترتینمنت است که در جریان آن بازیکنان در نقش کاراکتری به‌نام Wilson ظاهر می‌شوید. ویلسون درواقع یک دانشمند متشخص است که توسط یک هیولا گیر افتاده و به یک دنیای وحشی ناشناخته منتقل شده است. او باید یاد بگیرد تا برای پیدا کردن مسیر بازگشت به خانه، محیط اطراف خود را کشف کند و با موجودات ساکن در آن آشنا شود.

در این بازی شما وارد دنیایی به‌نام Constant با موجودات ناشناخته بسیار گیر افتاده‌اید که هر لحظه خطرات مختلفی انتظارتان را می‌کشد. شما باید منابع مختلف را جمع‌آوری کنید تا آیتم‌ها و سازه‌های گوناگون را بسازید تا بتوانید به طول عمر خود اضافه کنید. هدف اصلی شما در بازی این است که تا جای ممکن ویلسون را زنده نگه دارید. برای انجام این کار شما به ویلسون غذا دهید، او را از لحاظ روحی در وضعیتی مناسب نگه دارید و از یک سری دشمنان فراطبیعی که می‌خواهند او را بکشند، دوری کنید. از نکات جالب توجه این بازی انتشار به‌روزرسانی‌های و نسخه‌های مختلف توسط سازنده است که هرکدام به‌نحوی تجربه‌ای لذت‌بخش و چالش‌برانگیز از Don't Starve را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.


دنیای آخرالزمانی بازی DayZ

۵- بازی DayZ

  • سازنده و ناشر: بوهمیا اینتراکتیو
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا

DayZ یک بازی جهان‌باز سبک بقا است که در آن فقط یک قانون حکم‌فرما است و آن هم این است که تا جای ممکن تلاش کنید زنده بمانید! سازندگان در بازی هیچگونه مکانیزم ذخیره‌سازی تعبیه نکرده‌اند و درصورتی که شما کشته شوید، همه چیز را از دست می‌دهید و باید کار خود را از ابتدا آغاز کنید. مکانیزم‌های پیچیده و بقا همانند شکار کردن، کرفتینگ، ساخت‌وساز و مدیریت منابع در بازی وجود دارند تا تجربه یک اثر سبک بقای جذاب را در اختیار بازیکنان قرار دهند.

داستان بازی در دنیایی در آینده رخ می‌دهد که یک همه‌گیری اسرارآمیز باعث شده است تا بیشتر جمعیت مردم تبدیل به افرادی آلوده و خشن تبدیل شوند. بازیکنان به‌عنوان یک فرد بازمانده باید در دنیای بازی برای پیدا کردن مواد غذایی، منابع، سلاح و لوازم کمک‌های اولیه جست‌وجو کرده و همزمان در جریان بازی با همکاری یکدیگر برای نجات جان خود تلاش کنند.


نبرد با دشمن عظیم الجثه در Conan Exiles

۴- بازی Conan Exiles

  • سازنده و ناشر: فانکام
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: بقا، اکشن ماجرایی

Conan Exiles یک بازی سبک بقا از استودیو فانکام است که روایت آن از مجموعه محبوب Conan the Barbarian الهام گرفته شده است. شخصیت اصلی بازی یک فرد محکوم به مرگ است که توسط کونان نجات پیدا می‌کند و حالا باید مسیر خود را میان صحراهای خطرناک و مرگبار Exiled Lands پیدا کند.

بازیکنان در این بازی همانند دیگر آثار مشابه این سبک باید سطوح گشنگی و تشنگی شخصیت اصلی را مدیریت کنند و از منابع طبیعی برای ساخت ابزارهای گوناگون بهره ببرند. سازندگان همچنین با انتشار یک به‌روزرسانی، حیوانات دست‌آموز را به بازی اضافه کردند و بازیکنان می‌توانند به‌عنوان همراه یا یک نیروی کمکی از یک حیوان کمک بگیرند. در جریان بازی بازیکنان باید از سرمای بسیار زیاد جان سالم به‌در ببرند، وارد دانجن‌های مختلف شوند و شخصیت اصلی بازی را از یک شخص معمولی به یک فرد قدرتمند تبدیل کنند.


شکار دایناسور با تیر و کمان در Ark: Survival Evolved

۳- بازی Ark: Survival Evolved

  • سازنده و ناشر: استودیو وایلدکارد
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: بقا، اکشن ماجرایی

Ark: Survival Evolved یک بازی اکشن ماجرایی با المان‌های سبک بقا است که در دنیایی جهان‌باز با سیستم آب‌وهوایی شبانه‌روزی بازیکنان را وارد چالش‌های مختلفی می‌کند. در دنیای بازی که به نام Ark شناخته می‌شود، تعدادی زیادی گونه‌های مختلف حضور دارند که بیشتر آن‌ها را دایناسورها تشکیل می‌دهند. از همان ابتدا باید یک پایگاه در دنیای بازی برای خود ایجاد کرده و در آن‌جا برای محافظت از جان خود آتش و انواع سلاح‌های مختلف را قرار دهید.

دشمنان شما در بازی موجودات مختلف جهان Ark و دیگر انسان‌ها هستند که همواره می‌توانند برای شما تهدید به شمار بروند. سازندگان در بازی به شما اجازه داده‌اند تا حیوانات درنده مختلف را آموزش دهید و به‌نحوی آن‌ها را اهلی کنید. به‌صورتی که برای هرگونه از این دسته جانوران، مکانیزم اهلی کردن مختلفی در بازی گنجانده شده است که به نوع خود می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. بنا به اعلام سازندگان، نسخه بعدی این بازی تحت عنوان ARK 2 در آینده‌ای نه‌چندان دور در اختیار علاقه‌مندان این اثر قرار خواهد گرفت.


گوزن در جنگل بازی Among Trees

۲- بازی Among Trees

  • سازنده و ناشر: FJRD Interactive
  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سبک: بقا، سندباکس

بازی بعدی این فهرست به یک اثر جذاب و سرگرم‌کننده دیگر اختصاص دارد که استودیو FJRD Interactive وظیفه ساخت و انتشار آن را به‌عهده داشته است. در بازی Among Trees شما وارد یک دنیای زنده سندباکسی می‌شوید که دورتادورتان را حیات وحش و فضای طبیعی احاطه کرده است. شما می‌توانید در جنگل انبوه بازی به گشت‌وگذار بپردازید، وارد غارهای تاریک شوید و منابع مختلف را به‌دست آورده و به‌وسیله آن‌ها ابزارهای گوناگون بسازید. این منابع برای ساخت‌ آیتم‌ها و ابزارهای مختلف به‌کار می‌روند و حتی می‌توانید با استفاده از آن‌ها کابین خود را به مکانی گرم برای زندگی تبدیل کنید.

برای زنده ماندن شما باید در طول بازی ماهی‌گیری کنید، غذا بپزید و گیاهان مختلف را بکارید. بازی به شما اجازه می‌دهد با حیوانات مختلف اطراف خود تعامل برقرار کرده و حتی آن‌ها را نوازش کنید، البته که باید مواظب باشید،‌ چرا که حیات وحش درکنار زیبایی‌های خود خطرات مختلفی هم دارد که هر لحظه می‌تواند جان شما را به خطر بیاندازد. Among Trees با ارائه گیم‌پلی جذاب و چالش‌برانگیز، گرافیک هنری خیره‌کننده و صداگذاری دل‌نشین خود به یکی از بهترین بازی های سبک بقا برای کامپیوتر تبدیل شده است.


زامبی در بازی 7 Days to Die

۱- بازی 7 Days to Die

  • سازنده و ناشر: فان پیمپس
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: بقا

Seven Days to Die یک بازی سبک بقا از استودیو فان پیمپس است که نسخه اولیه آن در سال ۲۰۱۳ در اختیار کاربران قرار گرفت. اثری که در جریان آن بخش اعظمی از سیاره به‌خاطر جنگ جهانی سوم از بین رفته است و تنها در بخش‌های کوچکی همانند منطقه‌ای در آریزونا امکان زندگی کردن وجود دارد. بازیکنان در این بازی با قرارگیری در نقش یک بازمانده تلاش می‌کنند تا با پیدا کردن پناهگاه، آب و غذا از زامبی‌هایی که جان آن‌ها را به خطر می‌اندازند، نجات پیدا کنند.

در این بازی تنها هدف شما حفظ بقا و نجات پیدا کردن از دنیایی زامبی‌محور و پساآخرالزمانی است. در طول بازی بازیکنان به‌صورت مداوم به آب و غذا نیاز پیدا می‌کنند و در مقابل آسیب‌ها و مریضی‌ها می‌توانند آسیب‌پذیر باشند. دنیای بازی از تخریب‌پذیری بالایی برخوردار است و بازیکنان می‌توانند از محیط اطراف خود انواع منابع را جمع‌آوری کرده و به ساخت آیتم‌های ضروری بپردازند. بازی از سیستم شبانه‌روزی بهره می‌برد و زامبی‌ها در طول روز کم‌خطر هستند و سرعت آرامی دارند، اما با تاریکی هوا این زامبی‌ها به‌شدت خطرناک می‌شوند و با سرعت زیادی می‌توانند به تعقیب شما بپردازند. پس اگر از علاقه‌مندان آثار زامبی‌محور هستید و می‌خواهید اثری در سبک بقا را تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم Seven Days to Die را از دست ندهید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین بازی های بقا کدامند؟

از میان بهترین بازی ها در سبک بقا، می‌توان به ماینکرفت، Terraria و No Man's Sky اشاره کرد. فهرست کامل بهترین بازی های سبک بقا را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- منظور از بازی سبک بقا چیست؟

بازی‌های سبک بقا آثاری هستند که در آن بازیکن ابتدا کارش را حداقل منابع آغاز می‌کند و در جهانی پر از اتفاقات خطرناک یا تهدید‌های طبیعی، باید برای زنده ماندن تلاش کند. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده