// دوشنبه, ۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۱

بازی Hogwarts Legacy | نقش‌آفرینی در دنیای جادویی هری پاتر

هاگوارتز لگسی که برای عرضه در تعطیلات سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است، شاید به‌نوعی برآورده‌کننده‌ی آرزوهای بسیاری از طرفدارهای هری پاتر باشد و آن‌ها را به Wizarding World ببرد.

بازی Hogwarts Legacy با توجه فراوان اسطوره‌شناسی و ابعاد تعریف‌شده‌ی دنیای جادویی هری پاتر ساخته شده است. اما سازندگان می‌گویند که اثر آن‌ها یک اقتباس از روی کتاب‌ها یا فیلم‌های مجموعه نیست. بلکه این دنیا را گسترش می‌دهد و بخش‌های بیشتری از آن را به نمایش می‌گذارد. هرچه‌قدر که اطلاعات موجود در رابطه با بخش‌هایی از مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز کمتر باشد، استودیو Avalanche Software بیشتر از فرصت مناسب برای خلاقیت‌ورزی بهره می‌برد.

رازهای به‌خصوص و جادوی کهن که حتی پروفسورهای هاگوارتز هم درکی از آن ندارند، با افتادن به‌دست شخصیت‌های غلط در بازی Hogwarts Legacy می‌توانند جهان جادویی را نابود کنند

شما در هاگوارتز لگسی قدم به بخش‌های مختلف مدرسه هاگوارتز، دهکده هاگزمید و جنگل ممنوعه می‌گذارید. اما محیط‌های دیگری هم در اطراف این مکان‌های آشنا هستند که تازه با عرضه‌ی بازی Hogwarts Legacy می‌توانیم نگاهی درست به آن‌ها داشته باشیم؛ تا در تجربه‌ی تک‌نفره، اکشن، نقش‌آفرینی (RPG)، سوم‌شخص و جهان-باز خلق‌شده توسط استودیو آوالانچ سافتور جلوه‌های بیشتری از جهان جادویی هری پاتر را ببینیم.

البته در این بازی خبری از خود هری پاتر نخواهد بود. اصلا به همین دلیل نام آن هیچ اشاره‌ای به شخصیت‌های آشنا نمی‌کند. هاگوارتز لگسی درباره‌ی میراثی است که بازیکن در جهان جادویی از خود به جا می‌گذارد. کاراکتری که هر گیمر می‌سازد، به‌عنوان دانش‌آموز سال پنجم تحصیلی مدرسه هاگوارتز وارد آن می‌شود. جدا از اینکه ورود مستقیم به هاگوارتز از سال پنجم مشکوک به نظر می‌رسد، او توانایی درک و حتی کنترل جادوی باستانی این جهان را دارد؛ جادویی که حتی پروفسورهای مدرسه آن را خوب نمی‌فهمند.

نبرد جادویی در بازی Hogwarts Legacy (هاگوارتز لگسی) استودیو آوالانچ سافتور شرکت وارنر

برای درک بهتر دلیل عدم وجود بسیاری از شخصیت‌های آشنا مجموعه در این بازی باید یک نکته را بدانید. «تمامی داستان‌های اصلی روایت‌شده در سری فیلم Fantastic Beasts، مجموعه فیلم Harry Potter و نمایش Harry Potter and the Cursed Child» از سال ۱۹۲۶ تا سال ۲۰۲۱ میلادی را پوشش می‌دهند. راستی هری پاتر در سال ۱۹۸۰ میلادی متولد شد. اکنون باید به یاد بیاورید که داستان بازی Hogwarts Legacy در اواخر قرن ۱۹ روایت می‌شود؛ قبل از اینکه اکثر شخصیت‌های بسیار شناخته‌شده‌ی جهان جادویی به دنیا آمده باشند.

البته این بازی خالی از چهره‌های آشنا نخواهد بود. بالاخره خود نمایش State of Play بازی هاگوارتز نشان داد که شبح نیک سربریده در این بازه‌ی زمانی هم مشغول جابه‌جایی میان بخش‌های گوناگون مدرسه هاگوارتز است. ولی اکثر شخصیت‌های اصلی و فرعی هاگوارتز لگسی، توسط استودیو آوالانچ سافتور و برای این ویدیوگیم آفریده شدند.

سواری گرفتن از یک گریفین در بازی Hogwarts Legacy

یادگیری وردها، پرورش گیاهان خاص، رسیدگی به برخی از حیوانات جادویی و ایستادن دربرابر برخی از آن‌ها که تحت کنترل نیروی پلید هستند، آماده‌سازی معجون‌ها، شخصی‌سازی مکان اختصاصی متعلق به شخصیت اصلی، مبارزات جادویی با چوب دستی، حل پازل‌های محیطی، پرواز با جارو و برقراری ارتباط با شخصیت‌های فرعی متفاوت از جمله فعالیت‌هایی هستند که در بازی Hogwarts Legacy مشغول انجام آن‌ها خواهیم بود. تیم سازنده گفت درحالی‌که شخصیت شرور بسیار خطرناک داستان بازی هاگوارتز لگسی عملا سرنوشت دنیای جادویی را تهدید می‌کند، بازیکن‌ها به استقبال مبارزات فراوان دربرابر دشمن‌های متفاوت خواهند رفت؛ از گابلین‌ها و غول‌ها تا جادوگرهای سیاه.

الن تیو، کارگردان بازی Hogwarts Legacy در بلاگ رسمی پلی استیشن نوشت: «آن بخش از جهان جادوگری که همیشه بیشترین حضور را در متن آن دارد، خود جادو است؛ قدرتی سرزنده و گره‌خورده به برخی از بازیگوشی‌ها که براساس قوانین باورپذیر مورد کنترل قرار می‌گیرد. همین جادو [در بازی هاگوارتز لگسی] به رازی تاریک و شوکه‌کننده نیرو می‌بخشد؛ رازی که اشخاص مایل به کشف آن و داشته‌های این افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

فرصت تجربه‌ی صدها لحظه‌ی به یاد ماندکی کوچک و بزرگ که طرفدارها با آن‌ها بزرگ شدند، از اهمیت زیادی برخوردار است. این لحظات در قلب آن‌ها قرار دارند. گروه‌بندی در سالن بزرگ، کشف یک تالار اسرار جدید در هاگوارتز، جعل هویت یک نفر با تغییر ظاهر به کمک معجون Polyjuice، محافظت از افراد بی‌گناه دربرابر ترول خطرناک، جاخالی دادن از آتش اژدها یا حرکت به سوی آسمان سوار بر یک Hippogriff مهربان. همه‌ی این‌ها فرصت‌های مهمی هستند که حضور در جهان جادوگری به آن‌ها می‌دهد».

یکی از کلاس های درس هاگوارتز در بازی Hogwarts Legacy

در این بین بدون شک تمرکز جدی سازندگان روی ارائه‌ی تجربه‌ی تک‌نفره و خالی از خریدهای درون‌برنامه‌ای را می‌توان امیدوارکننده دانست. نام‌های بزرگ مجموعه‌های محبوب در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به ارائه‌ی تجربه‌هایی شود که سازنده با نگاه بیش از حد بلندمدت به آن‌ها فراموش می‌کند که باید یک ویدیوگیم درست را بسازد.

بسیاری از افرادی که سال‌ها دوست داشتند در قالب یک بازی ویدیویی باکیفیت بتوانند تبدیل به دانش‌آموز هاگوارتز شوند، ظاهرا به‌زودی فرصت انجام این کار را به‌دست می‌آورند. نمایش مفصل گیم‌پلی هم به این دلیل مورد استقبال بسیاری از طرفدارها قرار گرفت. زیرا نشان می‌داد که بازی Hogwarts Legacy به تمام ابعاد حضور در مدرسه هاگوارتز توجه دارد. به بیان ساده‌تر باید گفت که سازندگان می‌خواهند که اگر موقع خواندن کتاب‌های هری پاتر یا دیدن فیلم‌های مجموعه به انجام هر کار در جهان جادویی هری پاتر فکر کردید، شانسی قابل‌توجه برای تجربه‌ی غیرمستقیم آن فعالیت با این بازی ویدیویی داشته باشید. آن‌ها می‌گویند هاگوارتز لگسی، اثری از سوی چندین و چند طرفدار برای طرفدارها است.

معجون سازی در بازی هاگوارتز لگسی استودیو آوالانچ سافتور

بااین‌حال نباید انکار کرد که ذات فعالیت‌های اصلی حاضر در جهان جادوگری به شکلی است که پیاده‌سازی خشک‌وخالی آن‌ها در یک بازی ویدیویی امروزی می‌تواند برای بازیکن خسته‌کننده باشد. مثلا تیم سازنده می‌گوید که طلسم‌های پرشماری در بازی وجود دارند و بازیکن می‌تواند با رویکردهای مختلف سراغ مبارزات مستقیم یا مخفی‌کارانه برود. اما بازیکن‌ها باتوجه‌به جادومحور بودن تمامی فعالیت‌ها باید مطمئن شوند که تجربه‌ی مورد بحث به فشردن خسته‌کننده‌ی دکمه‌ها خلاصه نشده است. هرچند وجود درجه‌های سختی گوناگون در بازی خوش‌بختانه این تصور را به وجود می‌آورد که نبردها واقعا می‌توانند چالش‌برانگیز و درگیرکننده باشند.

آوالانچ سافتور تا این‌جا ثابت کرد که در ظاهر همه‌چیز عالی به نظر می‌رسد؛ به این معنی که جلوه‌ی کلی بازی و انواع‌واقسام فعالیت‌های موجود در آن واقعا همان‌چیزی شد که خیلی‌ها از هاگوارتز لگسی می‌خواهند. اما آیا تیم سازنده می‌تواند کاری کند که ۱۰ها ساعت پس از شروع بازی هم کاشت یک گیاه خاص، چند دقیقه انجام برخی از فعالیت‌های ساده در Room of Requirement تا رشد کامل گیاه و سپس استفاده از آن در یک نبرد برای مخاطب بسیار جذاب باشد؟

پرسش‌هایی که در رابطه با تجربه‌ی ارائه‌شده از سوی چنین بازی‌هایی مطرح می‌شوند، معمولا برای رسیدن به جواب قطعی نیازمند عرضه‌ی آن‌ها هستند. چون مثلا تجربه‌ی طولانی‌مدت نبردهای جادومحور در حالتی که کنترلر را در دست داریم، تنها روش واقعی برای رسیدن به درک کامل از حس‌وحال گیم‌پلی است. البته نمایش کامل UI بازی در تریلرهای بعدی و ارائه‌ی برخی از توضیحات جزئی بیشتر از سوی سازندگان نیز می‌تواند مقداری کمک‌کننده باشد.

مبارزه با یک ترول در بازی Hogwarts Legacy

رنراک، رئیس گابلین‌های شورشی و ویکتور روکوود، جادوگر سیاه به‌عنوان آنتاگونیست‌های اصلی هاگوارتز لگسی معرفی شدند

این وسط به نظر می‌رسد که تیم سازنده به بُعد RPG گیم‌پلی اهمیت زیادی داده است. شما قرار نیست فقط طراح چهره‌ی کاراکتر باشید و برای او در هاگزمید لباس بخرید. تیم سازنده ادعا می‌کند که سیستم عمیق کسب مهارت با امتیازات کسب‌شده عملا مدام بازیکن را در بخش‌هایی همچون مخفی‌کاری، تولید معجون و استفاده از وردهای مختلف به سطوح خاصی از توانمندی می‌رساند؛ تا این حد که گیم‌پلی طی گذر زمان می‌تواند بیشتر خود را با سلایق شما وفق دهد.

همچنین مراحل فرعی زیادی در بازی وجود دارند و حضور تعداد زیادی از شخصیت‌های گوناگون با خطوط داستانی مخصوص به خود در هاگوارتز لگسی سبب می‌شود انتخاب‌های شما روی ارتباط با افراد مختلف تاثیر داشته باشد. البته که همراهی با پروفسور الیزار فیگ به هدف از سردرآوردن از نقشه‌های شیطانی رنراک و ویکتور روکوود به همراه بخش‌های دیگر خط داستانی اصلی را همه‌ی بازیکن‌ها تجربه خواهند کرد. اما طرفدارها از صحبت‌های سازندگان برداشت کردند که انتخاب دوست‌های مختلف، یادگیری موارد گوناگون از آن‌ها و حتی همراهی با این افراد در چند بخش کلیدی از تجربه‌ی Hogwarts Legacy وابسته به خواسته‌ها و تصمیمات گیمر است.

قدم زدن در بخشی از محیط بازی Hogwarts Legacy استودیو آوالانچ سافتور شرکت برادران وارنر

بازی Hogwarts Legacy روی پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان، کامپیوترهای شخصی و نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد. شما در این بازی به‌عنوان دانش‌آموزی قدم به هاگوارتز می‌گذارید که عده‌ای به چند دلیل از قبل نسبت به حضور او در این مدرسه علوم و فنون جادوگری مشکوک شدند. گویا او هم قبل از اینکه قدم به این مکان ویژه بگذارد، اسم و رسمی برای خود به هم زده است. آوالانچ سافتور حتی به جان سالم به در بردن وی در گذشته از یک تهدید ناشناخته هم اشاره کرد.

هیچ‌کدام از ما نامه‌ی هاگوارتز را دریافت نکردیم. ولی اگر خبری از تأخیر نباشد، شاید نهایتا حدود ۹ ماه دیگر بتوانیم نزدیک‌ترین تجربه‌ی ممکن به هری پاتر در دنیای واقعی تا امروز را داشته باشیم؛ با قدرت بازی‌های ویدیویی که انسان را به زمان و مکان‌های متفاوتی انتقال می‌دهند. آیا استودیو Avalanche Software شرکت برادران وارنر از دوران طولانی کار روی بزرگ‌ترین پروژه‌ی خود تا امروز، سربلند بیرون می‌آید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده