نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

بازی Cuphead: The Delicious Last Course | پس از چهار سال انتظار!

بسته الحاقی The Delicious Last Course بازی Cuphead پس از گذشت چهار سال از معرفی، قرار است امسال منتشر شود. اما چرا این DLC مهم است و چه محتوایی در آن انتظارمان را می‌کشد؟ همراه زومجی باشید. 

بازی Cuphead، اولین و تنها ساخته استودیو MDHR تا به امروز است؛ استودیویی که دو برادر با نام‌های جرِد و چاد مولدنهاور آن را تاسیس کرده‌اند. خودِ بازی کاپهد، پروسه ساخت عجیبی را پشت سر گذاشت؛ توسعه بازی از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و بالاخره پس از فراز و نشیب‌های فراوان که مرور آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد، در سال ۲۰۱۷ شاهد انتشار بازی بودیم. اما واقعیت این است که انتظار طولانی برای بازی که با هر نمایش آن سخت و سخت‌تر هم می‌شد، کاملا ارزشش را داشت و کاپهد پس از عرضه، خیلی زود دلِ گیمر‌ها و مخصوصا آن‌هایی را که با آثار رترو و گان اند ران بزرگ شده بودند، ربود. 

پس از موفقیت‌های بازی، در جریان E3 2018 بود که سازندگان از یک بسته الحاقی با نام The Delicious Last Course برای آن رونمایی و سال ۲۰۱۹ را به‌عنوان تاریخ انتشارش اعلام کردند. اما حالا، در سال ۲۰۲۲ هستیم و چندی پیش در جریان مراسم گیم آواردز بود که اعلام شد این بسته الحاقی، بالاخره قرار است در سال ۲۰۲۲ منتشر شود. مجله اج به همین مناسبت، در شماره ماه فوریه خود مقاله‌ای در مورد این DLC، دلایل طولانی شدن توسعه‌اش و محتویات آن منتشر کرده که باهم مروری بر آن خواهیم داشت. 

باس آبی رنگ در بسته The Delicious Last Course بازی کاپهد

قطعا اولین سوالی که پیش می‌آید، این است که چرا توسعه یک بسته الحاقی، نزدیک به چهار سال زمان برده است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال، پیش از آنکه آن را از زبان یکی از مدیران استودیو بشنویم، بد نیست فلش‌بکی به بازی اصلی بزنیم. کاپهد، به معنی واقعی کلمه، پر از جزییات بسیار ریز بود و این قضیه وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم طراحی‌های این بازی و انیمیشن‌های آن، به‌شکل دستی صورت گرفته است و همین هم در نهایت منجر به نتیجه‌ای متفاوت و واقعا خاص در بازی شده بود. مایا مولدنهاور، مدیر ارشد عملیات (COO) استودیو، در این باره توضیح می‌دهد:

«ما مدام خودمون رو به چالش می‌کشیم تا جزییات رو دقیق‌تر و با ظرافت بیش‌تری تو بازی داشته باشیم؛ شاید همه بازیکنا این جزییات رو متوجه نشن و خیلی به چشم‌شون نیاد، ولی برای اون‌هایی که متوجه بشن، این دقت به جزییات بی‌نهایت لذت‌بخش خواهد بود. الان که تو این مرحله از ساخت The Delicious Last Course هستیم، احساس غرور می‌کنیم که تو هر جنبه از بازی، با نهایت دقت روی جزییات ریز کار کردیم؛ از موسیقی و طراحی گرفته تا انیمیشن‌ها و هر ویژگی دیگه بازی.»

مبارزه با شوالیه در بسته الحاقی The Delicious Last Course بازی کاپهد

طبق گفته مایا، موفقیت‌های نسخه اصلی کاپهد، باعث شد تا سازندگان در ساخت بسته الحاقی آن، مدام این سوال را از خودشان بپرسند که «چطور می‌شه این بخش از بازی رو تا حد ممکن بهتر کرد؟» و این رویکرد، باعث شده تا The Delicious Last Course، به چیزی فراتر از یک بسته الحاقی معمولی تبدیل شود و به بیان ساده، حجم بالایی از محتوا را ارائه دهد؛ تا جایی که مایا، آن را به یک پودینگ کاملا شکم‌سیرکُن در کنار غذای اصلی تشبیه می‌کند! برای درک بهتر این مساله، باید بدانیم که DLC بازی، قرار است ۱۱ باس جدید داشته باشد، مناطق مخفی مختلفی در مراحل آن پنهان شده‌اند،‌ شاهد سلاح‌های جدیدی خواهیم بود، یک گروه ۱۴۰ نفره موسیقی‌هایی اختصاصی برایش نواخته است و ۲۵ هزار فریم انیمیشن هم به شکل دستی برایش طراحی شده که خب مجموع همه این‌ها، چهار سال طول کشیده است!

۱۱ باس جدید، ۲۵ هزار فریم انیمیشن طراحی‌شده با دست و موسیقی‌هایی که با گروهی ۱۴۰ نفره ساخته شده‌اند در DLC کاپهد انتظار بازیکنان را می‌کشند

به اعتقاد مایا، وقتی که بازیکنان با باس‌های بازی روبه‌رو شوند، متوجه خواهند شد که توسعه بازی چرا انقدر طول کشیده است. مثلا در یکی از باس‌فایت‌ها، باید به نبرد موجودی بی‌نهایت عظیم‌جثه بروید که یکی از سلاح‌هایش، خرس‌های گریزلی هستند که آن‌ها را برمی‌دارد و به سمت شما پرتاب می‌کند. در همین حین کوتوله‌هایی از زیرِ زمین بیرون می‌آیند و سعی می‌کنند با نوک تیز کلاه‌هایشان که مثل یک خنجر است، به شما ضربه بزنند و تعدادی تهدید دیگر هم با پرتاب سنگ یا چکش‌هایشان، انتظار شما را می‌کشند و همه این‌ها، فقط مربوط به یکی از مراحل بازی است. در نبردی دیگر، با یک عنکبوت روبه‌رو خواهید شد که مبارزه با آن در سه لایه مختلف جریان دارد و در حالی که خودش کرم‌های پیله‌ساز را به سمت شما پرت می‌کند، مورچه‌ها هم با هدایت کردن حلقه‌هایی از دود به سمت شما کمک‌رسان او هستند؛ البته که می‌توانید تهدید را تبدیل به فرصت کنید و این حلقه‌ها را به سمت خود باس برگردانید. 

باس غول پیکر بسته The Delicious Last Course بازی کاپهد

The Delicious Last Course همچنین مکانیک‌های گیم پلی جدیدی هم دارد که یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها، ساده‌تر شدن مکانیک Parry در بازی است. خانم Chalice که در نسخه اول هم حضوری حاشیه‌ای داشت، قرار است ستاره بسته الحاقی جدید بازی باشد و توانایی‌های چون امکان دابل جامپ و پَری کردن همزمان با دَش دارد که باعث می‌شوند تا بتوانید با دش کردن به سمت چیزهایی که به طرف شما پرتاب می‌شوند، آن‌ها را به خود دشمن برگردانید. این شخصیت همچنین در مراحل مربوط به بازی اصلی هم قابل استفاده خواهد بود و شاید توانایی‌هایش باعث شوند تا بتوانید مراحل را با زمان بهتری به پایان برسانید.

اما سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا حضور چنین شخصیتی در بازی، باعث راحت‌تر شدن کاپهد خواهد شد؟ سازندگان فعلا جواب دقیقی در این مورد نمی‌دهند ولی به اعتقاد نویسنده اج، این شبیه به همان سوالی است که پس از معرفی بازی سکیرو از میازاکی پرسیده می‌شد؛ اینکه آیا مکانیک برگشتن شخصیت اصلی از مرگ باعث راحت‌تر شدن بازی می‌شود یا نه حتی بهانه‌ای است تا پای چالش‌های جدیدی به آن باز شود؟ حالا هم می‌توان اینطور برداشت کرد که شاید سازندگان The Delicious Last Course، قصد دارند تا بازی برای افراد بیش‌تری در دسترس باشد و این مکانیک‌ها عاملی برای ساده‌تر شدن نسبی آن است یا اینکه نه؛ به همان میزان که این مکانیک‌ها کمک‌حال بازیکن خواهند بود، چالش‌های سخت‌تری هم خواهیم داشت؛ اینکه نتیجه چیست، باید تا انتشار بازی صبر کنیم. 

جادوگر و وال در بسته The Delicious Last Course بازی کاپهد

یکی دیگر از موارد جالب مطرح‌شده در مورد بسته الحاقی، این است که اصلا چرا استودیو MDHR تصمیم گرفت تا به جای رفتن سراغ پروژه‌ای جدید، یک بسته الحاقی برای کاپهد بسازد؟ چاد مولدنهاور در این مورد توضیح می‌دهد:

«ما عاشق جهانی شدیم که خلق کرده بودیم و دوست داشتیم زمان بیش‌تری برایش صرف کنیم و چیزهایی رو که تو نسخه اصلی کنار گذاشته بودیم، اینجا استفاده کنیم. به‌عنوان یه استودیو مستقل و تازه‌کار که بازی اول خودش رو می‌سازه، مواردی بودن که به دلیل محدودیت‌های زمانی و بودجه‌ای،‌ باید از نسخه اصلی حذف می‌شدن؛ از ارجاعات به انیمیشن‌های مختلف تا رفتن سراغ تِم‌های بیش‌تر برای طراحی و موارد دیگه. اشتیاق کار کردن روی این موارد که جایی تو نسخه اصلی نداشتن، عاملی بود که باعث شد سراغ The Delicious Last Course بریم.»

مبارزه با گاو کابوی در بسته The Delicious Last Course بازی کاپهد

دقیقا مثل نسخه اصلی، در بسته الحاقی کاپهد هم شاهد صحنه‌های بسیار شلوغ نبرد خواهیم بود؛ اما استودیو MDHR نشان دادن که در عین شلوغی، می‌تواند همه‌چیز را با نهایت وضوح به‌تصویر بکشد

سازندگان بازی همچنین اشاره کرده‌اند که The Delicious Last Course، قرار است پایانی بر داستان بازی باشد و به همین دلیل، آن‌ها می‌خواهند تا همه‌چیز را به شکلی شگفت‌انگیز و به‌یادماندنی به پایان برسانند. برای اینکه جذابیت بازی حفظ شود، سازندگان خیلی علاقه‌ای به نشان دادن جزییات آن در تریلر‌ها یا لو دادن اطلاعات در توضیحات مرتبط با بازی را ندارند و به همین دلیل نمایش‌های بازی محدود به مواردی کلی شده است تا بازیکنان، موارد جذاب‌تر را خودشان کشف کنند؛ البته که این رویکرد فقط هم مربوط به جنبه داستانی بازی نیست و به‌نظر می‌رسد که از حیث مکانیک‌ها و موارد جدیدی مثل سلاح‌ها هم سازندگان سورپرایز‌های زیادی را برای زمان عرضه بازی نگه داشته‌اند؛ تا جایی که مولدنهاور در صحبت با اج اعلام کرده که در تریلر اخیر بازی، بازیکنان تیزبین می‌توانند برخی از موارد جدید را متوجه شوند ولی هنوز هم نسخه نهایی، چیز‌های بیش‌تری برای ارائه خواهد داشت. 

به هر حال، انتظار می‌رود که پس از موفقیت‌های نسخه اصلی و به لطف زمان زیادی که سازندگان صرف طراحی بسته الحاقی The Delicious Last Course با نهایت دقت و وسواس کرده‌اند، شاهد یک تجربه چالش‌برانگیز و شیرین در آن باشیم. این بسته الحاقی، ۹ تیر ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد. لطفا نظرات خود را در مورد توضیحات سازندگان و ویژگی‌های بازی، با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع مجله اج
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده