نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۰

آخر هفته چی بازی کنیم: از Prototype تا سفر در اقیانوس

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سری به یکی از بازی‌های محبوب اکتیویژن زدیم و یک بازی مستقل جالب هم داریم. همراه زومجی باشید.

به رسم چهارشنبه‌های گذشته، این هفته هم در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به سراغ معرفی دو بازی خواهیم رفت. بازی اول، تحت تاثیر خبر مهم این روز‌های دنیای بازی‌های ویدیویی است و برای بازی دوم هم یک اثر مستقل ارزشمند داریم. پس این شما و این هم بازی‌های این هفته:

شخصیت اصلی بازی پروتوتایپ در حال پرواز

بازی Prototype

قطعا مهم‌ترین اتفاق این روز‌های صنعت گیم، چیزی نیست جز خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت. همین موضوع بهانه‌ای شد تا تصمیم بگیرم یکی از بازی‌های این هفته را به اکتیویژن اختصاص بدهیم. جدا از مجموعه‌های آشنایی مثل کال آو دیوتی، اکتیویژن یک سری بازی جالب نسبتا قدیمی هم دارد که شاید تغییرات فعلی حتی باعث ساخته شدن نسخه‌های جدیدی از آن‌ها شوند. با این ذهنیت، بازی که برای معرفی در مطلب این هفته انتخاب شد، چیزی نیست جز Prototype، محصول سال ۲۰۰۹.

داستان بازی Prototype، در مورد شخصیتی به نام الکساندر مرسِر است که در بازی بیشتر به نام الکس شناخته می‌شود. در ابتدای بازی، الکس در مکانی شبیه به سردخانه به‌هوش می‌آید و متوجه می‌شود که چند پزشک قصد کالبدشکافی او را دارند. الکس به‌هر نحوی که شده از این مکان فرار می‌کند و پس از مدتی،‌ متوجه می‌شود که یک سری قدرت فرابشری پیدا کرده است؛ از قدرت بسیار زیاد تا مواردی مثل امکان بالا رفتن از ساختمان‌ها و از همه مهم‌تر، قدرت تغییر شکل که به‌لطف آن، می‌تواند بدن افراد مختلفی را تسخیر کند و به خاطرات و مهارت‌های آن‌ها، دسترسی داشته باشد. الکس که چیز زیادی از گذشته‌اش به‌خاطر ندارد، برای پیدا کردن جواب سؤال‌هایش ماجراجویی خود را آغاز می‌کند و این، در حالی است که یک بیماری عجیب هم در منطقه منهتن شیوع پیدا کرده و مردم را به موجوداتی عجیب و غریب تبدیل می‌کند.

منهتن ویران‌شده در بازی پروتوتایپ

Prototype، یک بازی جهان‌باز است و شاید اثر بی‌نقصی نباشد، اما در یک کلام، بی‌نهایت سرگرم‌کننده است. استفاده از مهارت‌های مختلف الکس، سناریو‌های جالبی را رقم می‌زند و یکی از بهترین ویژگی‌هایی که Prototype ارائه می‌کند، آزادی‌عمل خوبی است که به مخاطب می‌دهد؛ به این صورت که شما قادر خواهید بود تا آزادانه در جهان بازی بگردید و با قابلیت‌های الکس، تا دل‌تان می‌خواهد هرج‌و‌مرج به‌راه بیندازید. مواردی مثل امکان بالا رفتن از ساختمان‌ها در زمان انتشار بازی بسیار جالب بودند و گذر زمان هم تاثیر منفی محسوسی روی آن‌ها نگذاشته است و هنوز هم حرکت در جهان بازی و ترکیب آن با مبارزات Prototype و انجام دادن مأموریت‌های مختلف، گیم‌پلی بسیار مفرحی را برای مخاطب به‌ارمغان می‌آورد.

از مأموریت‌ها صحبت کردیم و خب سازندگان Prototype در استودیو رادیکال اینترتینمنت، خیلی خوب توانایی‌های مختلف الکس و مخصوص قابلیت تغییر شکل او را بهانه‌ای برای خلق مأموریت‌های جالب کرده‌اند. مثلا در مرحله‌ای از بازی، باید با تسخیر یک فرمانده نظامی، امکان ورود به پایگاه نظامیان را به‌دست بیاورید و در ادامه هم با کشتن و تسخیر فرمانده تانک، قابلیت هدایت تانک را یاد بگیرید. چنین کارهایی هسته اصلی مأموریت‌ها و گیم‌پلی Prototype را تشکیل می‌دهند و در کل شاهد تجربه‌ای هستیم که حتی همین امروز هم بازی کردن آن می‌تواند لذت زیادی داشته باشد.

برای بازی Prototype، یک دنباله هم در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که آن هم دقیقا مثل نسخه اول، اثر بی‌نقصی نبود ولی جذابیت‌های خاص خودش را داشت. پس اگر شما هم هوس یک بازی جهان‌باز کرده‌اید، تجربه بازی‌های این مجموعه پیشنهاد می‌شود.

فانوس دریایی در بازی Sunless Sea

بازی Sunless Sea

برای دومین بازی این هفته، سراغ Sunless Sea از استودیو Failbetter Games برویم؛ یک بازی مستقل جالب که سازندگانش برای جذب بودجه آن، یک پروژه کیک‌استارتر با هدف‌گذاری ۶۰ هزار پوند راه انداختند و درنهایت توانستند ۱۰۰ هزار پوند به‌دست بیاورند. پس از ساخته شدن، بازی ابتدا به‌صورت ایرلی اکسس روی استیم منتشر و پس از آن هم در سال ۲۰۱۵، رسما نسخه نهایی آن در دسترس قرار گرفت. Sunless Sea یک بازی نقش آفرینی با المان‌های روگ‌لایک است که در عین حال، هم می‌توانید بسیار آرامش‌بخش باشد و هم تنشی در حد یک بازی ترسناک ارائه دهد.

پیش از آنکه از جزییات گیم‌پلی Sunless Sea صحبت کنیم، بد نیست کمی با جهانی که بازی در آن جریان دارد آشنا شویم. Sunless Sea در جهانی روایت می‌شود که استودیو سازنده، پیش از این در بازی ماجراجویی Fallen London از آن استفاده کرده است. در این جهان، به لندن دوران ویکتوریا می‌رویم اما با این تفاوت که این مکان، حالا به جایی در زیر سطح زمین نقل مکان کرده و کنار یک اقیانوس زیرزمینی بسیار وسیع و ترسناک به نام Unterzee قرار گرفته است. ترکیب این فضاسازی، منجر به خلق جهانی تاریک با حال و هوایی گاتیک شده که اگر طرفدار چنین اتمسفری باشید، خیلی زود شیفته Sunless Sea خواهید شد.

در چنین جهانی، شما در نقش کاپیتان یک کشتی بخار قرار می‌گیرید که باید رهسپار سفری در دل اقیانوس Unterzee شود. در ابتدای بازی، پیش‌زمینه داستانی کاراکتر و هدفی که از سفرش دارد، قابل شخصی‌سازی است و این تصمیمات، روی روند کلی تاثیر می‌گذارند و بازی، زمانی به پایان می‌رسد که شما به آن هدفی که تعیین کرده‌اید برسید. Sunless Sea از حیث گیم‌پلی، برخلاف ظاهر فریبنده‌اش، جزییات و پیچیدگی‌های زیادی دارد. در نگاه اولیه، اینطور به‌نظر می‌رسد که شما باید یک کشتی را در اقیانوس هدایت کنید و در این مسیر هم با دشمنان مختلفی، از دزدان دریایی گرفته تا هیولا‌های عجیب اقیانوس، مبارزه کنید.

گیم پلی بازی Sunless Sea

اما وقتی در بازی دقیق‌تر شویم،‌ متوجه خواهیم شد که Sunless Sea به‌مراتب تجربه‌ای عمیق‌تر از این موارد ارائه می‌دهد. هر بار که شما در نقش یک کاپیتان کارتان را آغاز می‌کنید، درواقع یک سفر را به‌معنی واقعی کلمه آغاز کرده‌اید و اینجا است که جنبه نقش آفرینی بازی، خیلی خوب خودش را نشان می‌دهد. در این سفر، شما به مکان‌هایی ناشناخته خواهید رفت و افراد مختلفی را ملاقات خواهید کرد که داستان این تعاملات، در قالبی متنی روایت می‌شود و تصمیماتی که می‌گیرید، بسیار مهم هستند. علاوه‌بر این، در Sunless Sea ریسک کردن اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اینکه آیا ریسک انجام دادن کاری را با تمام خطرات و صد البته پاداش‌هایش مثل منابع لازم برای زنده ماندن و تقویت کشتی به جان می‌خرید یا خیر. گاهی مبارزه با یک هیولای دریایی، ممکن است به قیمت جان‌تان تمام شود ولی اگر در آن موفق شوید، میزان زیادی غذا برای خدمه و منابع دیگر به‌دست خواهید آورد.

صد البته که Sunless Sea المان‌های روگ‌لایک هم دارد و مرگ یک کاپیتان، به‌معنی شروعی دوباره خواهد بود و اقیانوس مرموز بازی هم در هر نوبت، دست‌خوش تغییراتی می‌شود. به‌طور کلی، Sunless Sea از آن بازی‌هایی است که می‌توان غرق جهان و رمز و راز‌هایش شد و حتی با وجود تهدید همیشگی مرگ، همواره انگیزه‌ای برای شروع دوباره، این بار تجربه‌ای بیشتر داشت. پس اگر طرفدار آثاری با اتمسفر تاریک هستید یا به بازی‌های نقش آفرینی و روگ‌لایک علاقه دارید، از دادن فرصتی به Sunless Sea پشیمان نخواهید شد.

در پایان، لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده