// شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

چرا هم اکنون بهترین فرصت برای تجربه Final Fantasy 14 است؟

به‌دنبال معرفی بسته الحاقی Endwalker و عرضه نسخه پلی استیشن 5 بازی Final Fantasy 14 شاهد افزایش چشم‌گیر تعداد کاربران بودیم و در این مقاله نگاهی به این بازی MMO نقش آفرینی انداخته‌ایم.

سبک Massively Multiplayer Online یا به اختصار MMO یکی از سبک‌های مورد علاقه و پرطرفدار در صنعت بازی‌های ویدیویی است. از World of Warcraft گرفته تا EVE Online و Guild Wars هرکدام به‌نحوی کاربران را سرگرم می‌کردند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳، بازی Final Fantasy 14 روانه بازار شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند. البته این بازخوردهای مثبت، به همین سادگی به‌دست نیامد و پشت آن داستانی جالب وجود دارد.

کاراکتر الیدبس در بازی Final Fantasy 14

در سال ۲۰۰۵، مراحل توسعه بازی Final Fantasy 14 با اسم رمز رپچر آغاز و در سال ۲۰۰۹ هم به‌صورت رسمی معرفی شد. در ادامه، اسکوئر انیکس بازی را در سال ۲۰۱۰ برای پلی استیشن 3 و کامپیوتر عرضه کرد. از نظر بصری و طراحی، بازی از فاینال فانتزی 11 (اولین محصول MMO نقش آفرینی سری فاینال فانتزی) الهام گرفته بود و به‌دنبال آن، توانست از این حیث و همچنین موسیقی، مورد تمجید قرار بگیرد. این در حالی است که فاینال فانتزی 14 در زمان عرضه خود یک بازی کاملا ناموفق و پروژه‌ای شکست خورده بود.

فاینال فانتزی 14 در زمان عرضه خود یک بازی کاملا ناموفق و پروژه‌ای شکست خورده بود

برخلاف موسیقی و المان‌های بصری، گیم‌پلی بازی به هیچ‌وجه نتوانست کاربران را به خود جذب کند و نوع طراحی رابط کاربری بازی، المان‌های گیم‌پلی و سیستم مبارزات از مهم‌ترین مواردی بودند که مورد انتقاد قرار گرفتند و عملا شاهد محصولی ناقص بودیم. اسکوئر انیکس در سال ۲۰۱۲ سرورهای بازی فاینال فانتزی 14 را بست تا مشکلات آن را رفع و مجددا دراختیار کاربران قرار دهد. نتیجه تلاش تیم سازنده بازی (دیویژن 5 اسکوئر انیکس) منجر به عرضه Final Fantasy XIV: A Realm Reborn در سال ۲۰۱۳ شد که حسابی مورد تعریف و تمجید کاربران و منتقدان قرار گرفت.

رید بازی Final Fantasy 14

داستان یکی از بخش‌های مهم بازی‌های MMO نقش آفرینی به حساب می‌آید

پس از عرضه، اسکوئر انیکس هر دو سال یک بسته الحاقی بزرگ را برای بازی عرضه کرد و هرکدام از این بسته الحاقی‌ها توانستند تجربه‌ای بهتر و غنی‌تر را ارائه دهند و در آذر ماه، بسته الحاقی Endwalker در اختیار کاربران فاینال فانتزی 14 قرار گرفت. دراین‌مقاله، به‌سراغ نکات و مواردی خواهیم رفت که سبب شده Final Fantasy 14 به پرمخاطب‌ترین بازی MMO نقش‌آفرینی تبدیل شود. آن هم زمانی‌که Endwalker پایانی بر خط داستانی بازی است و درآینده، شاهد قرار گرفتن داستان این نسخه در مسیری جدید خواهیم بود.

بگذارید از داستان بازی شروع کنیم. داستان یکی از بخش‌های مهم بازی‌های MMO نقش آفرینی به حساب می‌آید. شاید درنگاه اول، گیم‌پلی و المان‌های آن اهمیت بالایی داشته باشند، اما نبود یک داستان و اسطوره‌شناسی مناسب، نمی‌تواند شما را با وجود یک گیم‌پلی بسیار خوب سرگرم نگه دارد و ادامه دادن داستان در بسته الحاقی‌های آینده، چیزی است که یک MMO را زنده نگه می‌دارد. داستان فاینال فانتزی 14 درجهانی خیالی به Eoreza روایت می‌شود که شامل مناطق مختلفی است.

محیط شارلایان بازی Final Fantasy 14

با شروع بازی بازیکن پس از ساخت کاراکتر و انتخاب کلاس، وارد یکی از سه محیط اصلی Eoreza شده و مأموریت‌های اصلی خود را شروع می‌کند. روایت داستانی خوب و مناسب یکی از اصلی‌ترین مواردی است که فاینال فانتزی 14 را به یک اثر جذاب و دلچسب تبدیل کرده است. داستان بازی شروع خوبی دارد و با یک میان‌پرده بازیکن را با مواردی آشنا می‌کند که اطلاعات خاصی از آن ندارید. دقیقا همانند قهرمان داستان که در ادامه به‌عنوان Warrior of Light شناخته می‌شود، مخاطب هم می‌تواند با پیشروی در داستان اطلاعات بیشتری را کسب کرده و ماجراجویی اصلی خود را آغاز کند. ماجراجویی که نه‌تنها خسته کننده نیست، بلکه پر از سکانس‌های احساسی، درام و خنده‌داری است که می‌تواند لحظات به یادماندنی‌ای را برای شما به‌وجود آورد.

داستان بازی پر از سکانس‌های احساسی، درام و خنده‌داری است که می‌تواند لحظات به یادماندنی‌ای را برای شما به‌وجود آورد

نوع قصه گویی در بسته‌های الحاقی‌ها، یکی دیگر از مواردی است که سبب شده تا Final Fantasy 14 ازاین حیث بتواند تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه دهد. به‌عبارتی اسکوئر انیکس بازی اصلی را به‌گونه‌ای تمام کرد که مخاطب چشم‌انتظار بسته الحاقی آینده بازی بماند و بی جواب ماندن یک سری از سوالات درکنار شروع اتفاقاتی جدید، از مواردی هستند که کاربر را برای ادامه داستان، تشنه نگه می‌دارد. البته که منظور از بی‌جواب ماندن سؤال‌ها، این نیست که بازی حفره داستانی دارد، بلکه منظور پاسخ به‌سؤال‌های بزرگ‌تری است که نسخه به نسخه اطلاعاتی را از آن‌ها کسب کرده تا در انتهای بسته الحاقی Endwalker، به‌صورت کامل به جواب خود برسید.

نبرد با دشمنان در بسته الحاقی شدوبرینگرز بازی Final Fantasy 14

گیم‌پلی و محتویاتی که Final Fantasy XIV دراختیار مخاطب قرار می‌دهد، چیزی است که یک بازی MMO برپایه آن تعریف می‌شود

حال این نوع روایت داستانی در سه بسته الحاقی بازی هم قرار گرفته تا کاربر همیشه مشتاق محتویات آینده باشد. به‌شخصه معتقدم که فاینال فانتزی ۱۴ بهترین شخصیت‌پردازی را در میان سایر نسخه‌های Final Fantasy دارد. تمامی کاراکترهای داستانی شخصیت‌پردازی مخصوص‌به خود را داشته و به مرور زمان بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا می‌شوید. حتی به‌واسطه‌ی مأموریت‌های فرعی، داستان بعضی از شخصیت‌های شرور یا سایر شخصیت‌های جهان فاینال فانتزی 14 را مشاهده خواهید کرد که هرکدام قصه مخصوص‌به خود را داشته و باعث می‌شوند تا مخاطب بیش‌ازپیش با جهان بازی و اتفاقات رخ داده در آن‌ها آشنا شوید.

وجود المان‌های درام، هیجان‌انگیز و حماسی از مواردی است که قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی را در این بازی MMO نقش‌آفرینی تحسین شده جذاب، عمیق و گیرا جلوه داده است. درحالت کلی، شاید داستان بازی و دیالوگ محور بودن میان‌پرده‌ها در بعضی از بخش‌ها از مواردی باشد که تمامی کاربران با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند، اما داستان بازی به‌حدی خوب کار شده که بتوانید تمامی این موارد را تحمل کرده و لذت ببرید. گیم‌پلی و محتویاتی که Final Fantasy XIV دراختیار مخاطب قرار می‌دهد، چیزی است که یک بازی MMO برپایه آن تعریف می‌شود؛ محصولی که هم مأموریت‌های فرعی، هم مأموریت‌های اصلی، هم فعالیت‌های جانبی، کلاس‌بندی‌ها و زیر مجموعه‌های آن و محتویات اندگیم و معمولی‌ای که ارائه می‌دهد، به‌قدری است که می‌توانید ماه‌ها و بدون اینکه به‌سراغ اکسپنشن جدیدی بروید، خود را سرگرم کنید.

رید NieR در بازی Final Fantasy 14

اولین موردی که درگیم‌پلی بازی نظر شما را به خود جلب می‌کند، وجود سیستم شخصی‌سازی غنی، انتخاب کلاس و زیر مجموعه‌های آن است که Job نامیده می‌شوند. درابتدا باید یکی از ۶ نژاد داخل بازی را انتخاب کنید که البته اگر نسخه Complete Edition را خریداری کنید، جدا ازاینکه تمامی بسته الحاقی‌ها را دراختیار خواهید داشت، به دو نژاد بیشتر هم دسترسی پیدا می‌کنید. همچنین سه کلاس Tank، Dps و Healer هم درنظر گرفته شده که درمجموع ۲۰ زیرمجموعه دارند. بازیکنان با پیشروی در بازی و ارتقای سطح خود می‌توانند سایر جاب‌ها را هم آزاد کنند. درواقع بعضی از جاب‌ها متعلق به بسته الحاقی‌های بازی هستند. ازاین‌رو برای آزادسازی‌شان، باید تا سطح مشخصی پیش بروید.

در فاینال فانتزی ۱۴ برای تجربه‌ی سایر جاب‌ها اصلا نیازی نیست که یک شخصیت جدید بسازید، بلکه می‌توانید مدام میان جاب‌های مختلف سوییچ کرده و تجربه‌ی متفاوتی را کسب کنید

یکی از بهترین و اصلی‌ترین نکاتی که گیم‌پلی Final Fantasy 14 و پیشروی در آن را از سایر بازی‌های MMO نقش آفرینی متمایز می‌کند، سیستم کلاس‌بندی و جاب‌های بازی است. بااینکه در ابتدای بازی با یک کلاس و جاب کار خود را آغاز می‌کنید، اما در هر نقطه از بازی، می‌توانید کلاس و جاب خود را تغییر دهید. به‌عبارتی در فاینال فانتزی ۱۴ برای تجربه‌ی سایر جاب‌ها اصلا نیازی نیست که یک شخصیت جدید بسازید، بلکه می‌توانید مدام میان جاب‌های مختلف سوییچ کرده و تجربه‌ی متفاوتی را کسب کنید.

محیط ماه در بازی Final Fantasy 14

سیستم و ساختار بازی به‌گونه‌ای است که تمامی بازیکنان باتوجه‌به سلیقه خود، می‌توانند از محتویات بازی لذت ببرند

در بالا اشاره شد که بازی دارای سه کلاس و ۲۰ زیر مجموعه است. بگذارید کامل‌تر به این قضیه ورود کنیم. بازی Final Fantasy 14 شامل چهار Disciples مختلف می‌شود. Disciples of War شامل کلاس‌ها و جاب‌هایی است که آسیب فیزیکی وارد می‌کنند و Disciples of Magic شامل کلاس‌ها و جاب‌هایی است که آسیب جادویی وارد می‌کنند (این دو Discples در مجموع ۲۰ جاب ذکر شده را به خود اختصاص داده‌اند). دراین‌میان دو Disciples دیگر هم وجود دارد که با نام Disciples of the Hand و Disciples of the Land شناخته می‌شوند. اگر می‌خواهید درکنار نبرد با سایرین، به کارهایی مثل آشپزی، کیمیاگری و ساخت لباس جنگی و سلاح برای سایر بازیکن‌ها و خودتان مشغول شوید، Disciples of the Hand گزینه مناسبی است. این درحالی است که Disciples of the Land شامل جاب‌هایی نظیر معدن‌چی و ماهیگیر می‌شود.

به‌عبارتی گیم‌پلی بازی به‌قدری گسترده است که بازیکنان می‌توانند دو بُعد مختلف از فاینال فانتزی 14 را تجربه کنند. یک بُعد شامل انجام مأموریت‌های فرعی و اصلی است که داستان بازی را پیش می‌برد و بعد دیگر، انتخاب جاب‌ها و انجام مأموریت‌هایی است که به کل تجربه‌ی متفاوتی را ارائه می‌دهند. این دسته از فعالیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا آیتم‌های مورد نیاز برای سایر بازیکنان را ساخته و در فروشگاه بازی قرار دهید و کسب درآمد (پول داخل بازی) داشته باشید. البته اجباری نیست به‌سراغ جاب‌هایی بروید که علاقه‌ای به آن‌ها ندارید. سیستم و ساختار بازی به‌گونه‌ای است که تمامی بازیکنان باتوجه‌به سلیقه خود، می‌توانند از محتویات بازی لذت ببرند.

یکی از شخصیت‌های داستانی بسته الحاقی Endwalker بازی Final Fantasy 14

حال به‌سراغ ساختار مأموریت‌های اصلی برویم. مأموریت‌های اصلی بدین شکل است که کاربر ازطریق شخصیت‌‌های مختلف مأموریت‌هایی را دریافت کرده تا داستان بازی را پیش ببرد. معمولا مأموریت‌های اصلی سه ساختار متفاوت دارند. بعضی از آن‌ها بدین صورت است که باید با کاراکترهای داستانی صحبت کرده و وارد محیط‌های متفاوتی شوید. این دسته از مأموریت‌ها باعث می‌شوند تا وارد محیط‌ها و مناطق جدید جهان بازی شوید. این در حالی است که دسته دیگری از مأموریت‌های اصلی، مبارزه با دشمنان مختلف است و درانتها، سیاه‌چاله‌ها و باس فایت‌ها در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. سیاه‌چاله‌ها یا همان دانجن‌ها شامل بخش‌های مختلفی شده که هر بخش باس فایت مخصوص به خود را دارد، این در حالی است که مأموریت‌های اختصاصی نبرد با باس فایت‌ها، سبب شده تا بازیکن با باس‌های اصلی جهان بازی روبه‌رو شده و حسابی مخاطب را به‌چالش می‌کشند.

باس فایت‌های بازی Final Fantasy 14

رید‌های FFXIV هم از نظر طراحی خوب و متنوع بوده و تجربه‌ی جالبی را نسبت‌به بازی دانجن‌های بازی اصلی ارائه می‌دهند

طراحی سیاه‌چاله‌های بازی جدا از اینکه متنوع و متعدد هستند، مکانیسم‌های جالبی داشته و بعضی از آن‌ها دارای معماهای مختلفی در دل خود هستند. چه باس‌های فرعی که همان باس‌های سیاه‌چاله‌ها هستند و چه باس‌های اصلی بازی، جدا از چالش‌برانگیز بودن‌شان، طراحی منحصربه‌فردی دارند. به‌عبارتی باس‌ها مکانیسم‌های مبارزه‌ای مخصوص به خود را داشته و فلسفه و شخصیت‌پردازی که پشت هر باس اصلی وجود دارد، موردی است که بیش‌ازپیش به هیجان‌انگیز بودن نبردها و داستان بازی کمک کرده است. ازاین‌رو زمانی‌که به‌واسطه یک سری از مأموریت‌های فرعی، درجه سختی Hard و Extreme آن‌ها را آزاد می‌کنید، همچنان تجربه ‌آن‌ها لذت بخش است.

جدا از دانجن‌ها و باس فایت‌های اصلی، Raidها بخش دیگری از محتویات Final Fantasy 14 را به خود اختصاص داده است. ریدها به‌واسطه‌ی مأموریت‌های جانبی در دسترس بازیکنان قرار داده شده و به دو شکل و شمایل متفاوت ارائه می‌شوند. رید‌های معمولی و رید‌های Alliance که درظاهر هردو شبیه به یکدیگر هستند، اما رید‌های Alliance به‌صورت ۲۴ نفره برگزار شده و هیجان بسیار زیادی نسبت‌به رید‌های هشت نفره معمولی دارند. سیاه‌چاله‌ها و باس فایت‌ها هم به‌صورت چهارنفره و هشت‌نفره در دسترس قرار می‌گیرند. رید‌های FFXIV هم از نظر طراحی خوب و متنوع بوده و تجربه‌ی جالبی را نسبت‌به بازی دانجن‌های بازی اصلی ارائه می‌دهند. بعضی از آن‌ها مثل (رید نیر) شامل کراس‌اورهای جالبی است که داستان مخصوص، اما مرتبط با بازی اصلی را ارائه می‌دهند.

دیالوگ‌ها و صحبت با کاراکترها در Final Fantasy 14

از حیث سرور، پینگ و زمان تأخیر، بازیکنان در زمان ساخت کاراکتر خود می‌توانند انتخاب کنند که در آمریکا، اروپا یا سایر مناطق جهان قرار داشته باشند. ازاین‌رو انتخاب و ساخت کاراکتر در یک منطقه بدین معنا است که شما برای همیشه در ریجن مورد نظر باقی خواهید ماند. البته می‌توانید با پرداخت هزینه (پول واقعی) کاراکتر خود را به یک ریجن دیگر منطقل کنید، اما کاراکترهای ساخته شده در یک ریجن، می‌توانند مدام بین سرورهای ریجن مورد نظر نقل مکان کرده و با سایر بازیکنان به تجربه بازی بپردازند.

ساخت کاراکتر در یک منطقه بدین معنا است که شما برای همیشه در ریجن مورد نظر باقی خواهید ماند

بااین‌حال کیفیت سرورهای بازی بسیار مطلوب بوده و از نظر پینگ و زمان تأخیر، بازیکنان تجربه‌ی خوبی را کسب خواهند کرد. حال به‌سراغ مأموریت‌های فرعی بازی برویم. مأموریت‌های فاینال فانتزی 14 به دو شکل مختلف ارائه می‌شوند. مأموریت‌های فرعی معمولی صرفا شامل انجام کارهای مختلف برای شهروندان بازی است. این در حالی است که گونه دیگری از مأموریت‌های فرعی هم درنظر گرفته شده که بازیکنان با رنگ آبی آن‌ها را مشاهده کرده و هرکدام از آن‌ها داستان مخصوص به‌خود را دارند. این داستان می‌تواند مربوط‌به یکی از شخصیت‌های اصلی مثبت و شرور بازی باشد یا اینکه منجر به آزادسازی رید‌های Final Fantasy 14 شود. نکته جالب این است که کیفیت این دسته از مأموریت‌های فرعی بسیار بالا بوده و بعضی از باس فایت‌ها، آن‌قدر خوب طراحی شده‌اند که نبرد با‌ آن‌ها مدت‌ها در ذهن شما حک می‌شود.

محیط Thavanir بازی Final Fantasy 14

کامیونیتی یا همان جامعه کاربری یکی از مواردی است که ازطریق آن کاربران تازه‌وارد می‌توانند به‌سرعت خود را با جهان بازی آشنا کنند

محتویات Final Fantasy 14 فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود و پشتیبانی اسکوئر انیکس چیزی است که فاینال فانتزی ۱۴ را به بهترین بازی MMO نقش آفرینی تبدیل کرده است. با عرضه هر اکسپنشن و جدا از اینکه ساعت‌ها محتویات در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، آپدیت‌های پس از عرضه هم درنظر گرفته می‌شود که جدا از گسترش داستان، شاهد اضافه شدن مأموریت‌های اصلی و فرعی درکنار دانجن‌های مختلفی هستیم که تجربه کاربر را ساعت‌ها افزایش می‌دهد. همچنین وجود رویدادها و همکاری‌های مختلف میان Final Fantasy 14 و سایر بازی‌های ویدیویی مثل NieR و Monster Hunter از دیگر مواردی است که تیم سازنده برای محصول خود درنظر گرفته است.

یکی از دغدغه‌های کاربران تازه‌وارد برای ورود به جهان بازی‌های MMO که چند سالی است از عرضه آن‌ها می‌گذرد، این است که آیا می‌توانند پابه‌پای کاربران حرفه‌ای به تجربه بازی پرداخته یا احساس غریبی کرده و نمی‌توانند با دنیای بازی ارتباط برقرار کنند. کامیونیتی یا همان جامعه کاربری یکی از مواردی است که ازطریق آن کاربران تازه‌وارد می‌توانند به‌سرعت خود را با جهان بازی آشنا کنند. Final Fantasy 14 از این بابت عملکرد بسیار خوبی را از خود به‌جای گذاشته است و مهم نیست که تازه‌وارد هستید یا خیر، هربار سؤال یا مشکلی داشته باشید، تنها کافی است آن‌ را در چت بازی بپرسید تا کاربران آنلاین به‌راحتی به شما جواب دهند.

مأموریت فرعی و داستانی کاراکتر گایس در Final Fantasy 14

برخورد صمیمانه و دوستانه جامعه کاربری بازی حس و حال بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و حتی اگر حین انجام دانجن‌های بازی اینترنت شما قطع و وصل شد، نیازی نیست که نگران باشید، زیرا مجددا می‌توانید به دانجن مورد نظر متصل شده و مشاهده می‌کنید که بازیکنان منتظر بازگشت شما هستند. از حیث موسیقی و صداگذاری، میان‌پرده‌های مربوط‌به محتویات اصلی حس و حال کلاسیک‌تری نسبت به سایر بسته‌های الحاقی دارند. کلاسیک از این منظر که بیشتر بر صامت بودن و خواندن دیالوگ توسط کاربر طراحی شده‌اند، اما از اولین بسته الحاقی به بعد، این روند حس و حال مدرن‌تری به‌خود می‌گیرد.

همانند اکثر بازی‌های MMO و نقش‌آفرینی، بازی Final Fantasy XIV دارای گرافیک بصری امروزی و خیره کننده‌ای نیست

موسیقی‌های بازی هم حسابی هیجان‌انگیز، آدرنالین‌دار و حماسی طراحی شده‌اند. هریک از محیط‌های بازی موسیقی‌های مخصوص‌به خود را داشته و تمامی دانجن‌ها، باس فایت‌ها و رید‌ها نیز از همین قاعده پیروی کرده تا کاربر همیشه تجربه‌ی متفاوتی را کسب کند.

همانند اکثر بازی‌های MMO و نقش‌آفرینی، بازی Final Fantasy XIV دارای گرافیک بصری امروزی و خیره کننده‌ای نیست، اما به‌لطف عرضه نسخه پلی استیشن 5، رزولوشن 4K، نرخ ۶۰ فریم برثانیه و پشتیبانی از HDR سبب شده تا نسخه کنسولی بازی کیفیت خیلی بهتری نسبت به قبل داشته باشد. نورپردازی‌های بسیار خوب از اصلی‌ترین دلایلی است که ظاهر فانتزی و کلاسیک فاینال فانتزی 14 رنگ و لعاب خوبی به خود گرفته است.

جاب Sage در بازی Final Fantasy 14

در انتها، اگر هزینه اشتراک ماهیانه برای شما مهم نیست و به‌دنبال یک بازی MMO نقش آفرینی می‌گردید که بتوانید ماه‌ها یا حتی سال‌ها با آن سرگرم شوید، Final Fantasy 14 گزینه بسیار مناسبی برای شما است. البته اشاره کنم که کاربران نسخه کنسولی و پی سی می‌توانند Trial این بازی را به رایگان دانلود و به مدت یک ماه تجربه کنند. Trial فاینال فانتزی ۱۴ شامل تمامی محتویات بازی اصلی و اولین بسته الحاقی آن می‌شود که Heavensward نام دارد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده