نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۲

آخر هفته چی بازی کنیم: از Condemned تا یک اثر عجیب!

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم،‌ یک بازی ترسناک داریم و یک اثر مستقل جالب هم معرفی کردیم. همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ معرفی دو بازی خواهیم رفت. این هفته، یک بازی ترسناک و خشن داریم و نگاهی هم به یک بازی مستقل از دنیل مالینز می‌اندازیم. پس در ادامه با معرفی بازی‌ها همراه زومجی باشید.

شخصیت اصلی بازی Condemned: Criminal Origins

بازی Condemned: Criminal Origins

اگر به سبک ترسناک بقا‌محور علاقه دارید، Condemned: Criminal Origins با ترس خاص و مبارزات جالبش، اثری بسیار جذاب برای شما خواهد بود. این بازی در سال ۲۰۰۵ برای ایکس باکس 360 و یک سال بعد هم برای کامپیوتر عرضه و توسط استودیو مونولیت ساخته شده است. وظیفه انتشار بازی هم برعهده شرکت سگا بود.

Condemned: Criminal Origins داستانی با محوریت شخصیت ایتن توماس روایت می‌کند و بازیکنان را به شهری خیالی به اسم مترو در کشور آمریکا می‌برد. البته که وقتی ایده اولیه ساخت این بازی مطرح شد و اسم پروژه آن را هم دارک انتخاب کردند، قرار بود شاهد شخصیت متفاوتی به اسم ایجنت کراس باشیم که حتی یک سری قدرت ماورایی هم دارد و مثلا می‌تواند با اجرای جادو، کارهایی مثل گرفتن اسلحه از دست دشمنان بکند! اما خب این ایده‌ها درنهایت راهی به نسخه نهایی پیدا نکردند و اسم نهایی بازی هم Condemned: Criminal Origins انتخاب شد.

آنچه که پای ایتن را به شهر مترو در بازی کشانده، یک قاتل سریالی است که به اسم X شناخته می‌شود و ایتن به‌عنوان یک مامور، قصد دارد تا با رفتن به این منطقه عجیب و غریب و ترسناک، سرنخی از او به‌دست بیاورد. اما این کار، به این سادگی نیست و در این منطقه، اشخاص بسیار خشنی مانع راه ایتن می‌شوند که به‌نظر می‌رسد تحت تاثیر یک نیروی عجیب باشند و همین هم آن‌ها را به چنین خشونت و شجاعتی تشویق می‌کند؛ نتیجه روبه‌رو شدن با این دشمنان، مبارزاتی بسیار پرتنش است که قطعا یکی از بهترین بخش‌های بازی به‌حساب می‌آیند.

مبارزه با دشمن در بازی Condemned: Criminal Origins

Condemned: Criminal Origins داستان خیلی ویژه و فوق‌العاده‌ای ندارد ولی در ارائه حس ترس، بسیار موفق است و یکی از دلایل آن،‌ فضاسازی تاریک و درست بازی است که باعث می‌شود تا گشتن در محیط‌های مختلف و حس کردن ترس همیشگی حضور نیرو‌هایی خطرناک در این محیط‌ها، خیلی خوب به بازیکن منتقل شود. روند کلی بازی هم به دو بخش مبارزات و جستجوی محیط تقسیم می‌شود؛ در جنبه کاراگاهی بازی، ایتن با استفاده از ابزاری که در دست دارد، باید به اکتشاف در محیط بپردازد و سرنخ‌هایی مثل رد پا، اثر انگشت و موارد دیگر را بررسی کند که این کار،‌ باعث فاش شدن رمز و راز‌های داستانی بازی می‌شوند.

اما جذاب‌ترین بخش Condemned: Criminal Origins، بدون شک مبارزات آن است؛ جایی که بازی از دید اول‌شخص روایت می‌شود و سلاح گرم، نقش بسیار کم‌رنگی در نبرد‌ها دارد. اسلحه‌هایی گرمی که به‌دست می‌آورید، معمولا مهمات بسیار محدودی دارند و البته که بسیار واقع‌گرایانه طراحی شده‌اند و مثلا اکثر دشمنان،‌ با شلیک یک گلوله کشته می‌شوند. فقط باید در نظر داشته باشید که محدودیت مهمات در بازی بسیار جدی است و سازندگان برای اینکه حس بقا را بهتر منتقل کنند، محدودیت زیادی از این حیث لحاظ کرده‌اند. مثلا اگر اسلحه دشمن شما ۵ تیر داشته باشد، باید سعی کنید زودتر او را از پا دربیاورید و اسلحه‌اش را بگیرید؛ وگرنه هرچندتا از این تیر‌ها که توسط دشمن شلیک شوند، از بین خواهند رفت و شاید درنهایت فقط یک اسلحه خالی نصیب شما شود!

نبرد‌های تن به تن بازی هم که با سلاح‌های سرد انجام می‌شوند، تنش بسیار بالایی دارند و حتی ممکن است دشمن شما تصمیم به فرار بگیرد و در جایی از محیط مخفی شود تا زمانی‌که شما انتظارش را ندارید، غافلگیرتان کند. این موارد در کل باعث شده‌اند تا Condemned: Criminal Origins هیچ‌وقت حس امنیت به بازیکن ندهد و ترسی همیشگی در بازی حاکم باشد.

برای بازی Condemned: Criminal Origins یک دنباله هم با نام Condemned 2: Bloodshot در سال ۲۰۰۸ منتشر شد که البته این نسخه روی کامپیوتر در دسترس نیست و فقط برای ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 عرضه شده است. به هر حال اگر طرفدار بازی‌های ترسناک هستید و به هر دلیلی تا امروز سراغ این بازی نرفته‌اید،‌ Condemned: Criminal Origins هنوز هم ارزش تجربه بسیار بالایی دارد.

منوی اصلی بازی Pony Island

بازی Pony Island

بازی Inscryption بدون‌شک یکی از آثار خاص و موفق سال ۲۰۲۱ بود. این بازی توسط دنیل مالینز ساخته شده است که در کارنامه‌اش، می‌توان بازی‌های عجیب و غریب دیگری هم پیدا کرد؛ یکی از این بازی‌ها، Pony Island محصول سال ۲۰۱۶ است که شاید بازی عجیب، بهترین توصیف برای آن باشد؛ چرا که Pony Island، اثری است که توضیح دادنش در قالب متن اصلا کار ساده‌ای نیست و شاید بهترین توضیح برایش این باشد که بگویم اگر دل‌تان یک بازی خاص و متفاوت می‌خواهد، به حرفم اعتماد کنید و چند ساعتی برایش وقت بگذارید!

Pony Island ظاهر بسیار غلط‌اندازی دارد! به این دلیل که در نگاه اول، همه‌چیز بسیار ساده و شاد به‌نظر می‌رسید. شما پشت یک دستگاه آرکید هستید و می‌خواهید یک بازی را ازطریق آن تجربه کنید. اما خب از همان لحظه اول، Pony Island نشان می‌دهد که این، فقط ظاهر ماجرا است و حتی شروع کردن این بازی هم داستان خاص خودش را خواهد داشت و به این سادگی که فکر می‌کنید، نیست.

مینی گیم بازی Pony Island

دقیقا مثل Inscryption، در Pony Island هم شاهد تلفیق سبک‌های مختلفی توسط دنیل مالینز هستیم. خود پونی آیلند، یک بازی داخل کلیت این بازی است که در آن باید با هدایت یک اسب، اثری آرکید‌مانند را تجربه کنید. اما فراتر از پونی آیلند، این بازی مدام مخاطب را درگیر حل معما‌های عجیب و غریبی می‌کند که راه‌حل‌هایشان، از خود معما هم عجیب‌تر است! البته اشتباه نکنید، منظورم این نیست که بازی هیچ منطقی ندارد و برعکس، همین منطق آن در عینِ بی‌منطقی، عاملی است که Pony Island را به یک بازی بسیار خاص تبدیل می‌کند.

Pony Island پس از عرضه با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و توانسته نمره متای ۸۶ را هم کسب کند. سبک و سیاق خاص بازی و به بیان ساده درست بودن تک‌تک اجزای تشکیل‌دهنده اثر، باعث می‌شوند تا خیلی راحت بتوان Pony Island را پیشنهاد کرد و اگر شما هم تا امروز فرصت تجربه آن را نداشتید، پیشنهاد می‌کنم که به‌ هیچ‌وجه آن را از دست ندهید.

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده