نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

مصاحبه جف کیلی در مورد The Game Awards 2021

با نزدیک شدن به جدیدترین دوره‌ی گیم اواردز، جف کیلی که مسئولیت برگزاری آن را برعهده دارد به صحبت در مورد این رویداد و تفاوت‌های آن با سال قبل پرداخته است.

سال گذشته مراسم The Game Awards به خاطر مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، به شکلی متفاوت برگزار شد. بااین‌حال The Game Awards 2020 توانست با رشد ۸۴ درصدی میزان مخاطبان نسبت به دوره‌ی قبلی، در پخش زنده به آمار خیره‌کننده ۸۳ میلیون بیننده برسد؛ مراسمی که در این سال‌ها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت بازی شده و نه‌تنها در آن شاهد اعلام اسامی بهترین بازی‌های سال هستیم، بلکه هر بار خیلی از ناشران بزرگ و کوچک هم تلاش می‌کنند بازی‌های بعدی خود را در این مراسم برای بینندگان میلیونی معرفی کنند.

جف کیلی که در تمام این سال‌ها تهیه و اجرای مراسم را برعهده داشته و امسال هم The Game Awards 2021 را اجرا خواهد کرد، پیش از آن با مراسم مشابه دیگری به شهرت رسیده بود؛ Spike Video Game Awards که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ برگزار می‌شد، ولی درنهایت به‌دلیل کاهش آمار مخاطبان و انتقادهایی که نسبت به بعضی بخش‌های مراسم وجود داشت، به تدریج با مشکلاتی مواجه شد.

در سال ۲۰۱۴ هم اسپایک تی‌وی که وظیفه پخش مراسم را برعهده داشت، تصمیم گرفت به‌جای نمایش آن از تلویزیون به سراغ استریم آنلاین برود. ولی جف کیلی که با بعضی از شرایط جدید اسپایک تی‌وی موافق نبود، از آن‌ها جدا شد و Spike Video Game Awards 2014 هم با وجود اینکه کم‌وبیش آماده برگزاری بود، به‌جای اجرا توسط یک مجری دیگر، به‌طور کامل لغو شد. بعد از آن هم کیلی به‌جای صبر کردن برای اجرای مراسم جدید خود در سال آینده، در همان سال ۲۰۱۴ با دریافت کمک‌های مالی از طرف ناشران بزرگ، اولین دوره‌ی The Game Awards را برگزار کرد؛ مراسمی که هرچند تنها حدود دو میلیون بیننده داشت (در مقایسه با ۸۳ میلیون بیننده سال گذشته) ولی با فرمت و حال و هوای متفاوت خود خبر از تولد رویداد جذابی در صنعت بازی می‌داد.

همین فرمت تماشایی باعث شده هر سال به آمار بینندگان The Game Awards اضافه شده و در هر دوره، تقریباً دو برابر دوره‌ی قبلی مخاطب به‌دست آورد و این روزها به یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای دنیای سرگرمی از هر نوعی (فیلم، موسیقی، بازی‌های ویدیویی و...) تبدیل شده است.

تصویر رسمی جدید از مجسمه گیم اواردز 2021 جف کیلی

این روزها در حال نزدیک شدن به The Game Awards 2021 هستیم که مدتی قبل نامزدهای بخش‌های مختلف آن معرفی شدند و در بخش بهترین بازی سال نیز شاهد رقابت بین این آثار خواهیم بود:

  • بازی Deathloop
  • بازی It Takes Two
  • بازی Metroid Dread
  • بازی Psychonauts 2
  • بازی Ratchet and Clank: Rift Apart
  • بازی Resident Evil Village

به مناسبت برگزاری The Game Awards 2021 در ساعت ۴:۳۰ صبح جمعه ۱۹ آذر، اندرو راینر، نویسنده گیم اینفورمر به سراغ جف کیلی رفته و مصاحبه‌ای را با او ترتیب داده که شامل صحبت‌های جالبی می‌شود. در ادامه با زومجی همراه باشید.

مراسم گیم اواردز تنها در عرض یک سال از ۴۵ میلیون بیننده به آمار حیرت‌انگیز ۸۳ میلیون بیننده رسید. آیا فکر می‌کنید بخشی از این رشد عظیم به خاطر کووید 19 و خانه‌نشین کردن مردم بوده است؟

هنوز هم از چنین استقبال عظیمی در سال قبل شگفت‌زده هستم. مراسم ما دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که دومین قرنطینه بزرگ آغاز شده بود. ما در لس‌آنجلس بودیم و آن روزها واقعاً نمی‌دانستیم که قرار است باتوجه‌به اوضاع کرونا، چه اتفاقی بیفتد. حتی کامیون مخصوصی را با وسایل ارتباطی و ماهواره‌ای نزدیک خانه من پارک کرده بودیم که اگر مشکلی پیش آمد و مجبور به تغییر مکان اجرای مراسم شدیم، از داخل خانه به اجرای آن بپردازم.

نگرانی‌ها بابت مشکلات احتمالی ناشی از قرنطینه کرونا باعث شده بود کامیونی با تجهیزات ارتباطی کنار خانه جف کیلی پارک کند تا در صورت نیاز، او گیم اواردز 2020 را از درون خانه خود اجرا کند

با وجود اینکه همه چیز را برای برگزاری یک مراسم مناسب آماده کرده بودیم، ولی تا آخرین لحظات هم نگران بودیم که قرنطینه و تعطیلی شهر باعث بروز مشکلاتی برای ما شود، چرا که اوضاع واقعاً خراب بود و روزبه‌روز به تعداد مبتلایان و کشته‌های ویروس کرونا اضافه می‌شد. ولی بالاخره موفق به انجام این کار شدیم و مراسم را به شکلی ارائه کردیم که از قبل در نظر داشتیم.

ولی واقعاً وضعیت دشواری بود و آماده‌سازی بخش‌های متنوع مراسم، ارتباط با افراد مختلف ازطریق برنامه زوم (Zoom) و حفظ ایمنی و سلامتی تمام افراد مرتبط با مراسم و انجام تست‌های کرونا و... باعث شده بود شرایط پیچیده‌ای داشته باشیم. ولی درنهایت با غلبه بر تمام مشکلات، با اجرای مراسم به پیروزی در این نبرد سخت رسیدیم؛ نبردی با کرونا و گرفتاری‌های مرتبط با آن که باعث شده بود من از ماه‌ها قبل از اجرای گیم اواردز 2020 با استرس و افسردگی زیادی بابت نگرانی از عدم اجرای برنامه مواجه باشم و وقتی بالاخره اجرا شد و با استقبال بی‌نظیری هم مواجه شدیم، تمام آن غم و غصه‌ها از بین رفت.

البته چنین موفقیت‌هایی همیشه مثل سکه‌ای با دو لبه هستند که یک لبه‌ی آن خوشحالی بابت رسیدن به نتایج درخشان است و لبه‌ی دیگر هم فشار برای سال بعد که آیا می‌توانیم از این بهتر ظاهر شویم و همچنان به رشد کیفی خود ادامه دهیم؟ ما ترجیح می‌دهیم به آمار و ارقام بینندگان مراسم فکر نکنیم و مثلاً این طوری نیست که بنشینیم و استراتژی بریزیم که سال بعد ۱۰ میلیون بیننده بیشتر پیدا کنیم، بلکه تمرکز ما روی ارائه نمایشی جذاب و تماشایی برای مخاطبان است.

جف کیلی و جوزف فارس در گیم اواردز

جوزف فرس که چند سال قبل حواشی جالبی را در گیم اواردز رقم زده بود، امسال با It Takes Two در بخش بهترین بازی سال حضور دارد

برای حفظ ایمنی مردم در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، همچنان نگرانی‌هایی در مورد برگزاری مراسم و رویدادهای زنده وجود دارد. درحالی‌که این روزها خود را آماده برگزاری مراسمی می‌کنید که برخلاف سال قبل با حضور مردم برگزار می‌شود، آیا نگران اتفاقات غیرمنتظره هم هستید؟ باز هم به سراغ یک کامیون مجهز به وسایل ارتباطی خواهید رفت که در صورت نیاز به آن مراجعه کنید؟

تفاوت بزرگ امسال با سال گذشته به این برمی‌گردد که ما واکسن در اختیار داریم. باتوجه‌به واکسیناسیون و همین‌طور دانشی که در این مدت نسبت به ویروس کرونا به‌دست آورده‌ایم، آماده برگزاری مراسم بزرگی هستیم؛ مراسمی که برای برگزاری آن با حضور ارکستر موسیقی، یک بار دیگر به سالن نمایش مایکروسافت بازخواهیم گشت.

واکسیناسیون باعث کاهش مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا شده و مراسم گیم اواردز 2021 با حضور تماشاگران و بازی‌سازها برگزار خواهد شد

برای انجام این کار پروتکل‌های بهداشتی خاصی داریم و باید قوانین سختگیرانه‌ای را اجرا کنیم، از جمله گرفتن تست کرونا و مواردی از این دست؛ چرا که می‌خواهیم نمایشی کامل و عظیم را اجرا کنیم و امسال بزرگ‌ترین سن و دکور ممکن را بین تمام رویدادهای گیم اواردز خواهیم داشت و هرگز نمایشی در این ابعاد نداشته‌ایم. با اینکه به فکر تمام مسائل ایمنی و مرتبط با سلامتی هستیم، ولی برنامه‌های جایگزین هم برای شرایط خاص احتمالی در نظر گرفته‌ایم تا اگر اتفاق دیگری افتاد، آماده همه چیز باشیم.

البته با وجود بزرگ‌تر بودن مراسم نسبت به سال‌های قبل، محدودیت‌هایی از نظر تعداد حاضران در سالن خواهیم داشت. همچنین باید مطمئن شویم که همه افراد می‌توانند از گوشه و کنار دنیا به‌راحتی به اینجا سفر کنند و مشکلی از این نظر ندارند. البته تصمیم شخصی افراد هم دراین‌میان مهم است و شاید بعضی از آن‌ها خودشان تصمیم دیگری بگیرند.

ولی در مجموع من به‌شدت نسبت به بازگشت دوباره به چنین مراسمی هیجان‌زده هستم و اکثر شرکت‌های بازی‌سازی که با آن‌ها در تماس بوده‌ایم هم به خاطر اجرای دوباره مراسم به شکل قبل و با حضور مردم، خیلی خوشحال هستند. و این باعث افتخار من است که بعد از فروکش کردن مشکلات کرونا، می‌توانیم اولین مراسم بزرگ به این سبک و سیاق با حضور مردم را در محیطی امن و کنترل‌شده برگزار کنیم.

باتوجه‌به موفقیت‌های مراسم سال قبل، فکر می‌کنم همه بازی‌سازها و ناشران دوست دارند جزئی از مراسم امسال باشند.

مردم معمولاً دوست دارند که بخشی از چنین مراسمی باشند و از حضور فیزیکی در این نوع رویدادها لذت می‌برند و امسال هم انگیزه شرکت آن‌ها در مراسم بیشتر از قبل شده است. یکی از زیبایی‌های مراسم سال گذشته این بود که در اوج همه‌گیری کرونا و مشکلاتی که وجود داشت، بازی‌سازها تصمیم گرفتند تریلرهایی فوق‌العاده برای مراسم ما آماده کنند و امسال حتی از آن هم فراتر خواهیم رفت و تعداد بازی‌های حاضر در مراسم، از هر دوره‌ی دیگری بیشتر خواهد بود.

با اینکه مراسم گیم اواردز در اصل برای معرفی بهترین بازی‌های سال برگزار می‌شود، ولی هر دوره درخواست‌ها برای حضور در آن و معرفی بازی‌های جدید بیشتر و بیشتر می‌شود و خود ما هم خیلی دوست داریم که از این مراسم به‌عنوان جایگاهی برای انتشار اخبار جدید دنیای بازی‌های ویدیویی استفاده کنیم. و البته باید همیشه تعادل خوبی را بین بخش‌های معرفی بازی‌ها و بخش‌های اهدای جوایز در نظر داشته باشیم.

همچنین در سال‌های اخیر سرویس‌های استریم فیلم و سریال خیلی فراگیرتر از قبل شده‌اند و این سرویس‌ها درکنار سینماها آثار برگرفته از بازی‌های ویدیویی را نمایش می‌دهند و ما دوست داریم به سراغ آن‌ها هم برویم و چیزهای جدیدی از آن‌ها نشان دهیم؛ از سریال ویچر (The Witcher) و کاپ هد (The Cuphead Show) تا فیلم آنچارتد (Uncharted) که برای اولین‌بار روی چنین مواردی هم تمرکز خواهیم داشت؛ آثاری که بازی ویدیویی محسوب نمی‌شوند، ولی براساس بازی‌های معرفی ساخته شده‌اند.

مجسمه گیم اواردز مقابل نور نارنجی و آبی در حالت ضدنور

به این نکته اشاره کردید که امسال بازی‌های بیشتری نسبت به سال‌های قبل معرفی خواهید کرد. باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

امسال هم مثل همیشه تعادل مناسبی بین رونمایی از بازی‌های جدید و نمایش تریلرهای بازی‌های قبلاً معرفی شده خواهیم داشت. همچنین بازی‌های سرویس‌محور را هم در مراسم داریم که ممکن است محتوای جدید بعضی از این بازی‌ها در همان شب مراسم معرفی شده و به‌دست علاقمندان برسند.

در رویداد امسال بازی‌های بسیار زیادی برای رونمایی داریم که این قضیه من را حسابی هیجان‌زده می‌کند. با اینکه نسل جدید آغاز شده، ولی احساس می‌کنم هنوز آن‌طور که باید و شاید وارد آن نشده‌ایم. البته به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهم ارزش بازی‌هایی که در یک سال اخیر برای کنسول‌های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس منتشر شده‌اند را پایین بیاورم، ولی منظورم این است که موج عظیمی از بازی‌های نسل جدید از طرف سازندگان فرست‌پارتی و تردپارتی در راه است که باعث می‌شود از سال آینده حس و حال یک نسل تازه را بهتر از قبل تجربه کنیم.

به عقیده جف کیلی، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس هنوز به‌طور کامل پذیرای بازی‌های نسل جدید نشده‌اند و از سال آینده موج بزرگی از این بازی‌ها را از طرف بازی‌سازهای مختلف شاهد خواهیم بود

یکی از دلایلی که هنوز به شکل کامل حال و هوای نسل جدید را لمس نکرده‌ایم، به تعداد محدود کنسول‌های عرضه شده در بازار برمی‌گردد و به تدریج با افزایش این تعداد، بازی‌های بیشتری هم از راه می‌رسند و فکر می‌کنم سال ۲۰۲۲ زمانی خواهد بود که موتور نسل جدید به‌طور کامل روشن می‌شود.

در گیم اواردز 2021 بعضی از این آثار را هم از طرف بازی‌سازهای فرست‌پارتی و هم تردپارتی خواهیم دید که واقعاً حس و حال نسل جدید را در خود دارند و فکر می‌کنم مردم با مشاهده آن‌ها، نسبت به آینده و مسیر پیش روی صنعت بازی خیلی هیجان‌زده خواهند شد؛ آثاری که از نظر تکنیکی فوق‌العاده هستند و برای نمایش آن‌ها به مردم صبر و تحمل ندارم.

همچنین درکنار بازی‌های بزرگ از مجموعه‌های معروف، مثل همیشه بازی‌هایی را از طرف استودیوهای کوچک‌تر هم خواهیم داشت که کارهای خیلی جالبی انجام می‌دهند. و البته همان‌طور که پیش از این هم در صحبت‌هایی اشاره کرده بودم، بعضی از بازی‌هایی که برای مراسم در نظر داریم به دلایل مختلف ممکن است یک هفته پیش از مراسم از آن حذف شوند، و درعین‌حال گزینه‌های جدیدی تنها یک هفته قبل از شروع مراسم به فهرست ما اضافه شوند.

یکی از نمونه‌ها در این زمینه که چند سال قبل اتفاق افتاد، بازی In the Valley of Gods بود؛ اثر استودیو Campo Santo که این روزها زیرمجموعه‌ای از شرکت ولو (Valve) محسوب می‌شود. چند سال پیش، اعضای استودیو تنها دو هفته قبل از شروع مراسم سراغ من آمدند و از من خواستند تریلر بازی آن‌ها را نمایش دهم؛ تریلری که به نظرم فوق‌العاده بود و به آن‌ها گفتم چرا سه ماه زودتر من را در جریان این بازی قرار نداده بودید؟

درنهایت تریلر بازی را در گیم اواردز 2017 نشان دادیم و می‌خواهم بگویم برخلاف تصور مردم، همه‌چیز در گیم اواردز از مدت‌ها قبل به‌طور کامل برنامه‌ریزی نشده و خیلی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که باعث حذف یا اضافه شدن بازی‌هایی می‌شود. بااین‌حال برای مراسم امسال مطمئن هستم که فهرستی از بازی‌های واقعاً خوب را خواهیم داشت که مردم را ذوق‌زده می‌کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در این سال‌ها یاد گرفته‌ام انتظارات را بیش از حد بالا نبرم، چرا که سلیقه همه گیمرها یکسان نیست و ممکن است بعضی از آن‌ها از آثار به نمایش درآمده خوشحال نباشند.

لبخند جف کیلی موقع نگه داشتن میکروفن و اجرا در برابر حضار گیم اواردز

نظم و ترتیب دادن به نحوه معرفی بازی‌ها در گیم اواردز کار پیچیده‌ای است و نیاز به برنامه‌ریزی زیادی دارد. همیشه نمایش‌های اول و آخر مراسم را آثار بزرگی تشکیل می‌دهند. آیا از الآن می‌دانید که اولین و آخرین معرفی رویداد امسال برای کدام بازی‌ها خواهند بود؟

سؤال خوبی است. فکر می‌کنم در مورد معرفی آخر مراسم، به گزینه مناسبی رسیده‌ایم که بازی خیلی جذابی هم محسوب می‌شود. در مورد اولین معرفی بزرگ هم در حال حاضر کم‌وبیش می‌دانم که مربوط‌به چه بازی‌ای است، ولی ممکن است طی روزهای آینده برنامه‌ها کمی جابه‌جا شود.

نحوه چینش معرفی‌ها و تریلرها همیشه موضوع جالبی برای ما بوده و بعضی از شرکت‌ها هستند که تأکید زیادی روی زمان نمایش بازی‌های خود در طول مراسم دارند. معمولاً چینش نهایی تا حدود یک ماه قبل از مراسم انجام نشده و باید تا آخرین لحظات ببینیم چه بازی‌هایی در گیم اواردز حضور دارند تا نسبت به آن‌ها چینش را انجام دهیم. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که نحوه نمایش بازی‌ها را انتخاب کرده‌ایم، ولی مدت کوتاهی بعد از آن مجبور می‌شویم دست به تغییراتی بزنیم و برای همین عادت کرده‌ایم انعطاف زیادی نسبت به این موضوع داشته باشیم.

ولی در مجموع اکثر اوقات شناخت خوبی نسبت به اولین و آخرین بازی‌ای داریم که معرفی خواهیم کرد و در میان آن‌ها هم آثار جذاب دیگری را در نظر می‌گیریم و دوست داریم مردم از دیدن چیزهای غیرمنتظره، غافلگیر شوند.

آیا امسال جایزه جدیدی خواهید داشت؟

نه، امسال جایزه جدیدی نداریم ولی باز هم جایزه «نوآوری برای در دسترس‌پذیر بودن بازی» که سال گذشته به مراسم اضافه شده بود را خواهیم داشت (این جایزه به بازی‌ای اهدا می‌شود که به بهترین شکل ممکن امکان تجربه اثر موردنظر را به گیمرهایی با محدودیت‌ها و شرایط خاص جسمی می‌دهد).

شاید در آینده جایزه‌ای برای فیلم‌ها و سریال‌های برگرفته از بازی‌های ویدیویی در گیم اواردز در نظر گرفته شود

در این مدت سرگرم کار روی جوایز جدیدی بوده‌ایم که احتمالاً در سال‌های آینده اضافه می‌شوند، ولی هنوز در مورد آن‌ها مطمئن نیستیم. شاید یکی از آن‌ها جایزه بهترین اقتباس باشد که باتوجه‌به محبوبیت سرویس‌های استریم و تولید فیلم‌ها و سریال‌ها و کمیک‌های برگرفته از بازی‌های ویدیویی، می‌توان رقابتی را بین آن‌ها شکل داد. البته هنوز تا رسیدن به جایی که تعداد آثار خوب از این دست زیاد شود، فاصله داریم ولی به تدریج در حال حرکت به آن سمت هستیم و طی سال‌های آینده می‌توانیم چنین جایزه‌ای را در نظر بگیریم.

همچنین به جایزه‌ای در ارتباط با محتوای تولید شده توسط کاربران در آثاری مثل بازی فورتنایت (Fortnite)، Core و Roblox فکر می‌کنیم. هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم، ولی فکر می‌کنم در آینده به آن می‌رسیم و جوایزی را برای چنین مواردی در نظر خواهیم گرفت. اما امسال نوع جوایز مثل دوره‌ی قبل است.

گیتار زدن الی در بازی The Last of Us 2

بازی The Last of Us 2 علاوه‌بر دریافت جایزه بهترین بازی سال در گیم اواردز 2020، جوایز دیگری مثل نوآوری برای در دسترس‌پذیر بودن را هم از آنِ خود کرد

به این اشاره کردید که سن و نوع دکور امسال از همیشه بزرگ‌تر است. حتی تصور این قضیه هم برای من دشوار است، چرا که تا پیش از این هم طراحی‌های عظیمی برای گیم اواردز داشته‌اید، با سن خیلی بزرگی که شامل ارکستر و مجسمه‌های عظیم و... می‌شد. امسال می‌خواهید چه کار کنید و فضای مراسم به چه شکلی خواهد بود؟

ما هر سال در حال اضافه کردن چیزهای جدیدی هستیم و در حال حاضر هم سن مراسم را به شکلی آماده می‌کنیم که روی کف آن ویدیو پخش می‌شود و اتفاقات جالبی می‌افتد. همچنین مهمان‌های فوق‌العاده‌ای در بخش موسیقی خواهیم داشت که اسامی بزرگی را دربرمی‌گیرند.

در مجموع هر دوره قصد کامل‌تر کردن مراسم را داریم و به تدریج به سمتی می‌رویم که امیدوارم روزی به بزرگ‌ترین مراسم اهدای جایزه در میان تمام سرگرمی‌ها تبدیل شویم. امسال هم با وجود احتیاطی که به خاطر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا کرده‌ایم، در نقطه قبلی متوقف نشده‌ایم و به سمت بهتر شدن پیش می‌رویم و کاری خواهیم کرد که به نظرم جاه‌طلبانه‌ترین مراسم ممکن خواهد بود؛ با ابعادی بسیار عظیم. البته چنین طرز تفکری که مدام به فکر بهتر شدن باشیم، خطرات و سختی‌های خاص خود را هم دارد ولی در این راه تلاش خواهیم کرد.

چه محدودیت‌هایی برای تعداد حاضران در مراسم در نظر گرفته‌اید؟

قرار نیست تمام سالن از حاضران پُر شود و روی این قضیه کنترل داریم، ولی بااین‌حال همچنان هزاران بیننده درون سالن خواهیم داشت.

کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

در صحبت‌های خود به موضوعی اشاره کردید که خیلی از مردم در مورد پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس آن را احساس کرده‌اند؛ کمبود بازی‌هایی که به‌طور اختصاصی برای نسل جدید تولید شده باشند. به‌طور کلی چه نظری در مورد نسل جدید دارید؟

همان‌طور که پیش از این گفتم، به نظرم با اینکه نسل جدید شروع شده ولی هنوز نمایش‌های واقعی زیادی از این نسل ندیده‌ایم. البته بازی‌های خیلی خوبی هم داشته‌ایم، مثل بازی فورتزا هورایزن 5 (Forza Horizon 5) که بسیار دیدنی است. یا بازی رچت و کلنک: ریفت اپارت (Ratchet and Clank: Rift Apart) که نمایش خیلی خوبی از نسل جدید ارائه می‌دهد و همچنین کنترلر دوال سنس (DualSense) که به کاربران این امکان را داده تا تجربه‌ای متفاوت نسبت به قبل داشته باشند. ولی هنوز IPهای جدید زیادی را در نسل نهم ندیده‌ایم و تنها آثار اندکی را شاهد بوده‌ایم که شاید بتوان گفت ریترنال (Returnal) بهترین نمونه محسوب می‌شود.

کنسول‌های نسل جدید بسیار قدرتمند هستند و امکانات زیادی را در اختیار بازی‌سازها قرار می‌دهند، ولی باید این نکته را هم در نظر گرفت که سالی که گذشت، سال خیلی سختی برای بازی‌سازها بود و آن‌ها مجبور بودند از داخل خانه‌های خود روی بازی‌های ویدیویی کار کنند. همین قضیه هم باعث به تأخیر افتادن خیلی از آثار شد. حتی جالب است بدانید ما برای گیم اواردز 2020 بازی‌هایی را انتخاب کرده بودیم که درنهایت مجبور به حذف آن‌ها از مراسم شدیم؛ بازی‌هایی که انتشار آن‌ها حداقل یک سال به تأخیر افتاد و شاید امسال آن‌ها را در گیم اواردز 2021 معرفی کنیم.

وضعیت خاصی که به خاطر کووید 19 ایجاد شد، نقش پررنگی در به تأخیر افتادن شروع اساسی نسل نهم داشت و باعث شد سال اول نسل جدید را نتوانیم با بازی‌های خیلی زیادی جشن بگیریم، ولی فکر می‌کنم سال آینده و سال‌های بعد از آن شاهد اتفاقات هیجان‌انگیزی خواهیم بود.

رچت و کلنک در بازی انحصاری جدید پلی استیشن 5 سونی که دو جهان متفاوت را نشان می‌دهد

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart، یکی از معدود آثار کاملاً نسل جدید در سال اول عرضه کنسول‌ها

خیلی از خریداران کنسول‌های نسل جدید، از آن‌ها برای تجربه باکیفیت‌تر بازی‌های قدیمی استفاده می‌کنند، ولی این موضوع با از راه رسیدن تعداد بیشتری بازی نسل نهمی تغییر خواهد کرد

نکته‌ای که باید در مورد کنسول‌های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به آن توجه کرد، این است که خیلی از مردم در حال حاضر مشغول تجربه بازی‌های قدیمی روی این کنسول‌ها هستند و می‌توانند به‌لطف سخت‌افزار قدرتمند آن‌ها، بازی‌های قدیمی را با کیفیتی بالاتر تجربه کنند.

به همین دلیل در حال حاضر نسبت بازی‌های جدید خریداری‌شده توسط مردم در مقایسه با کنسول‌های جدید خیلی بالا نیست، که البته بخشی از آن به ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) برمی‌گردد و بخشی هم به اینکه خیلی‌ها همچنان در حال تجربه فورتنایت و کال آو دیوتی: وارزون (Call of Duty: Warzone) به‌جای بازی‌های کاملاً نسل نهمی هستند.

ولی بازی‌های جدید هم از راه خواهند رسید؛ بازی‌هایی که تولید آن‌ها با مشکلات زیادی همراه بوده و برای مثال عملیات پرفورمنس کپچر (مدل پیشرفته‌ای از موشن کپچر که شامل انتقال حرکات صورت، انگشتان و سایر حرکات ظریف به درون بازی می‌شود) به خاطر کووید 19 سختی‌های خاص خود را داشته، ولی با برطرف شدن تدریجی مشکلات، در آینده شاهد بازی‌های کاملاً متعلق به نسل جدید خواهیم بود.

در میان بازی‌هایی که هنوز معرفی نشده‌اند، بیشتر منتظر بازگشت کدام مجموعه هستید و دوست دارید روزی آن را در گیم اواردز معرفی کنید؟

خیلی دوست دارم سری بازی‌های بایوشاک (BioShock) را یک بار دیگر ببینم و دلم حسابی برای این مجموعه تنگ شده است، از جمله بازی بایوشاک اینفینیت (BioShock Infinite) که هنوز هم بعد از این همه سال به آن فکر می‌کنم. همچنین به‌عنوان یکی از طرفداران شرکت ولو، رونمایی از هر چیزی در ارتباط با این شرکت برای من لذت‌بخش خواهد بود.

یکی از بهترین بازی‌هایی که سال گذشته انجام دادم هم چهارمین نسخه از سری کرش بندیکوت (Crash Bandicoot 4) بود؛ تجربه‌ای جذاب که خیلی دوست دارم مشابه آن را با سایر مجموعه‌های کلاسیک مثل جک و دکستر (Jak and Daxter) هم ببینیم و نسخه‌های جدیدی از این مجموعه‌های قدیمی را تجربه کنیم.

---------------

به نظر شما در مراسم The Game Awards 2021 کدام بازی جایزه اصلی را از آنِ خود می‌کند؟ پیش‌بینی می‌کنید چه ناشری بیشترین جوایز را ببرد و منتظر معرفی چه بازی‌های جدیدی هستید؟


منبع Game Informer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده