نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از Halo تا گردش در سیاه‌چال

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ مجموعه Halo رفته‌ایم و یک بازی جالب دیگر هم داریم. همراه زومجی باشید.

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم سراغ قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم رفتیم تا در آن به معرفی دو بازی مختلف بپردازیم. بازی اول از سری هیلو است که این روز‌ها هم به‌لطف انتشار بخش چندنفره نسخه جدیدش حسابی سر و صدا کرده و بازی دوم هم یک تجربه شبیه‌ساز متفاوت است. پس در ادامه با معرفی بازی‌ها همراه زومجی باشید:

مسترچیف در بازی Halo: The Master Chief Collection

بازی Halo: The Master Chief Collection

قطعا یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای بازی‌های ویدیویی در این روز‌ها، انتشار رایگان بخش چندنفره بازی Halo Infinite است؛ بازی که قرار است نسخه نهایی آن هم ۱۷ آذر منتشر خواهد شد و شاید همین مدت زمان باقی‌مانده، بهترین فرصت برای افرادی باشد که شناخت چندانی از مجموعه هیلو ندارند و می‌خواهند محیای نسخه جدید شوند. برای این منظور، یکی از بهترین روش‌ها تجربه مجموعه بسیار ارزشمند Halo: The Master Chief Collection خواهد بود که از طریق سرویس گیم پس هم برای کامپیوتر و ایکس باکس در دسترس است. 

Halo: The Master Chief Collection شامل Halo: Combat Evolved Anniversary، Halo 2: Anniversary، Halo 3، Halo 3: ODST، Halo: Reach و Halo 4 می‌شود که خب هرکدام شامل بهبود‌های مختلفی هم شده‌اند. میزان این بهبود‌ها البته برای هر نسخه متغیر است؛ برای مثال، Combat Evolved Anniversary یک نسخه بهبود‌یافته از نسخه‌ای است که در سال ۲۰۱۱ برای ایکس باکس 360 منتشر شد! Halo 2 با پیشرفتی در حکم یک بازسازی تمام‌عیار در این نسخه قرار گرفته که جدا از جلوه‌های بصری، جنبه‌های صوتی و حتی میان پرده‌های بازی هم پیشرفت زیادی داشته‌اند. به همین روال Halo 3 و Halo 4 با بهبود‌های جزئی‌تری مثل پیشرفت در نورپردازی‌ها و افزایش رزولوشن و نرخ فریم همراه شده‌اند. 

سازه بزرگ در بازی Halo: The Master Chief Collection

اما یکی از موارد جالب در رابطه با Halo: The Master Chief Collection، چگونگی مطرح شدن ایده ساخت این مجموعه است. بازی Halo 4، قرار بود یک اثر هنگام‌عرضه برای کنسول ایکس باکس وان باشد. با این حال بازی در سال ۲۰۱۲ و برای ایکس باکس 360 منتشر شد و همین مساله، فاصله زمانی فراتر از انتظاری بین این نسخه و Halo 5 ایجاد کرد. طبق اعلام فیل اسپنسر در یک مصاحبه، همین زمان نسبتا زیاد ابتدا قرار بود با انتشار یک نسخه بهبود‌یافته از Halo 2 پُر شود ولی استودیو ۳۴۳ اینداستریز که البته استودیو‌های دیگری مثل Certain Affinity، Saber Interactive و United Front Games هم آن را همراهی کرده‌اند، پیشنهاد داده که به جای این کار، سایر نسخه‌های اصلی Halo هم در قالب نسخه‌هایی بهبود‌یافته راهی ایکس باکس وان شوند تا طرفداران، بتوانند پیش از هیلو ۵ آن‌ها را دوباره تجربه کنند. 

در نهایت، در جریان E3 2014 بود که این مجموعه برای ایکس باکس وان معرفی و همان سال هم برای این کنسول منتشر شود. حجم فوق العاده محتوای داستانی و چندنفره در کنار بهبود‌هایی که واقعا کیفیت بصری قابل‌قبولی به بازی داده بود، باعث شدند تا Halo: The Master Chief Collection با استقبال بسیار خوب منتقدین و گیمر‌ها روبه‌رو شود و نمره متای ۸۵ را به‌دست بیاورد. ۵ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ هم انتشار این مجموعه برای پی سی آغاز شد که البته همه نسخه‌ها یکجا منتشر نشدند و به مرور زمان و در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد انتشار همه نسخه‌ها برای پی سی بودیم. سال ۲۰۲۱ هم یک نسخه بهبود‌یافته دیگر از مجموعه برای کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس منتشر شد. 

به‌طور کلی، Halo: The Master Chief Collection یکی از آن مجموعه‌های واقعا ارزشمند است؛ مجموعه‌ای که شامل آثار شوتر واقعا سرگرم‌کننده‌ای می‌شود که حتی با گذشت سال‌های زیاد از نسخه‌های اصلی، کماکان ارزش تجربه فوق‌العاده زیادی دارند. در این روز‌ها که منتظر هیلو اینفینیت هستیم، تجربه این مجموعه می‌تواند به‌خوبی شما را با داستان کلی هیلو آشنا و محیای بازی جدید کند.

شخصیت Will در Moonlighter

بازی Moonlighter

برای بازی دوم این هفته، سراغ یک ساخته مستقل از استودیو اسپانیایی دیجیتال سان با نام Moonlighter می‌رویم. بازی که سال ۲۰۱۸ منتشر شد و بعد در سال‌های آینده، روی پلتفرم‌های بیش‌تری هم در دسترس قرار گرفت. 

Moonlighter ایده آشنا و در عین حال متفاوتی دارد! معمولا در بازی‌های اکشن نقش آفرینی مشابه این اثر، با قهرمانی طرف هستیم که وارد مناطق و به‌طور دقیق‌تر سیاه‌چال‌های مختلفی می‌شود و دشمنان را از بین می‌برد. اما خب در Moonlighter، خبری از یک قهرمان اینچنینی نیست و در عوض، شخصیت بازی را با نام ویل داریم که یک مغازه‌دار ساده است. ویل در شهری زندگی می‌کند که اطراف آن،‌ سیاه‌چال‌های مختلفی قرار دارند و افراد زیادی در پی کسب شهرت و ثروت، وارد این محیط‌ها شده و البته که خیلی‌ها هم در این راه جان‌شان را از دست می‌دهند. در نتیجه ویل که صبح‌ها باید در مغازه‌اش کار کند، شب‌ها راهی سیاه‌چال‌ها می‌شود تا ضمن کشتن دشمنان، آیتم‌های ارزشمندی هم برای فروش در مغازه پیدا کند. 

Moonlighter بررسی بازی

همین ایده، روند کلی بازی Moonlighter را شکل می‌دهد که شاید پس از مدتی کمی یکنواخت شود، ولی هسته کلی آن سرگرم‌کننده است. سیاه‌چال‌های مختلف بازی Moonlighter، حال و هوای مختلفی دارند و به‌شکلی غیرقابل پیش‌بینی، دشمنان مختلفی در آن‌ها انتظار شما را می‌کشند. مبارزات بازی سطح چالش مناسبی دارند و قطعا یکی از ویژگی‌های مثبت بازی به‌حساب می‌آیند. از طرف دیگر، همه‌چیز هم در Moonlighter فقط به مبارزه ختم نمی‌شود و پس از سفر شبانه به سیاه‌چال، صبح‌ها هم باید مغازه‌تان را مدیریت کنید؛ کاری که به مرور قابل گسترش هم است و مثلا می‌توانید باعث باز شدن مغازه‌های مختلف دیگری هم در شهر بشوید یا حتی برای خودتان نیرو استخدام کنید!

با اینکه Moonlighter یک بازی مستقل است، اما گرافیک هنری بسیار زیبایی را در آن شاهد هستیم و موسیقی‌های گوش‌نوازی هم در طول بازی به‌گوش می‌رسند. همین مسائل در کنار ارائه گیم‌پلی‌ای که هم به حد کافی مبارزات جذابی دارد و هم المان‌های مدیریتی قابل‌قبول، ساخته استودیو دیجیتال سان را تبدیل به بازی‌ای کرده که می‌توان لذت خوبی از بازی کردنش برد و برای مدتی با آن سرگرم شد. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده