// سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۱

بازی Sherlock Holmes: Chapter One | شرلوک و راز معمای خانوادگی

شرلوک هولمز جوان درحالی که از معمای مرگ مرموز مادرش پرده برمی‌دارد، آمده تا هوش و ذکاوت خود را به‌تمام دنیا ثابت کند.

بازی Sherlock Holmes: Chapter One اولین قدم‌های شرلوک هولمز ۲۱ ساله را نشان می‌دهد که در مسیر تبدیل شدن به یکی از معروف‌ترین و باهوش‌ترین کارآگاه‌های جهان قرار گرفته است. در جدیدترین اثر استودیوی Frogwares، شرلوک جوان به جزیره کوردانا، زادگاه خود برگشته تا برای دهمین سالگرد فوت مادرش Violet (ویولت) برسر مزار او ادای احترام کند، اما زمانی‌که شرلوک با عمارت خانوادگی خود روبه‌رو می‌شود، خاطراتی که بعد از مرگ ویولت و ترک کوردانا آن‌ها را در گوشه‌ای از ذهنش پنهان کرده بود دوباره آشکار می‌شوند. خاطرات گذشته شرلوک را به شرایط و وقایعی که در حیطه بیماری مادرش اتفاق افتادند مشکوک می‌کند تا اینکه کارآگاه جوان وادار می‌شود از معمای مرگ مادر خود پرده بردارد.

دانلود از آپارات

تمام انتخاب‌ها برعهده بازیکنان است

درحالی که شرلوک به‌دنبال سرنخ‌هایی برای پیدا کردن دلیل بیماری ویولت می‌گردد، در جزیره کوردانا با افراد، چالش‌ها و معماهای زیادی روبه‌رو می‌شود. بازی Sherlock Holmes: Chapter One یک بازی جهان باز اکشن کارآگاهی است. استودیوی Frogwares با تجربیات زیادی که درنتیجه سال‌ها کار روی مجموعه شرلوک هولمز به‌دست آورده است، توانسته اثری خلق کند که بازیکنان را به‌معنای واقعی در نقش یک کارآگاه غوطه‌ور کند. مهم‌ترین عنصری که تیم توسعه Frogwares در ساخت این بازی استفاده کرده، وجود آزادی عمل در تمامی لحظه‌های بازی است.

بازیکنان مختارند مسیر خود را در جزیره کوردانا مشخص کنند و درگیر چالش‌ها و مأموریت‌های فرعی بسیاری شوند. تصمیمات و بررسی هر پرونده برعهده بازیکن است، احتمال دارد در یک معمای جنایی بازیکنان مختلف به نتیجه‌گیری‌های متفاوتی برسند. بسیاری از مکانیزم‌هایی که در بازی Sherlock Holmes: Chapter One به‌کار گرفته شده‌اند از بازی The Sinking City، یک بازی جهان باز کارآگاهی دیگر از استودیوی Frogwares، الگو گرفته‌اند.

Mind Palace یا کاخ ذهنی در بازی Sherlock Holmes: Chapter One

بازی Sherlock Holmes: Chapter One در دقایق آغازین نحوه کارکرد مکانیزم‌های بازی را به خوبی برای بازیکنان به‌نمایش می‌گذارد. زمانی‌که شرلوک به جزیره کوردانا بر می‌گردد باید مدتی را در هتلی سپری کند، جایی‌که با اولین چالش خود در کوردانا روبه‌رو می‌شود. معمای ساده‌ای که برای وقت کشی با پیدا کردن صاحب یک عصا شروع می‌شود، درنهایت با پیدا کردن دزد الماس و حل راز قتل در هتل به پایان می‌رسد.

شرلوک درحال حاضر کم تجربه است و در بررسی‌های خود هوش و ذکاوتی که از معروف‌ترین کارآگاه دنیا انتظار داریم نشان نمی‌دهد. بااین‌حال استعداد شرلوک در شناسایی کوچک‌ترین جزئیات و متصل کردن سرنخ‌ها از دوران جوانی او آشکار است، اما این وظیفه را بازیکنان برعهده دارند تا برداشتی که شرلوک از نگرش خود در افراد به‌دست می‌آورد تعیین کنند. به‌همین دلیل در پایان یک پرونده‌ با نتیجه‌گیری اشتباه ممکن است فرد بیگناهی مجرم شناخته شود.

جمع‌بندی مدارک و نتیجه‌گیری نهایی پرونده‌ در Mind Palace یا کاخ ذهنی شرلوک انجام می‌شود، بازیکنان تمام مدارکی که در جریان بازجویی یا ازطریق می‌نی گیم‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌اند، در Mind Palace جمع‌بندی کرده و سرنوشت افراد را تعیین می‌کنند. اما نتیجه‌ای که در Mind Palace گرفته می‌شود نهایی نیست و بازیکنان تا قبل از اینکه تصمیمی را اجرا کنند فرصت دارند که برداشت خود را تغییر دهند. تصمیمی که شرلوک در پایان هر پرونده بگیرد، خوب یا بد جریان بازی را به جلو حرکت می‌دهد و بازی در نتیجه پرونده‌های ناموفق به پایان نمی‌رسد، اما هر تصمیمی به‌همراه خود عواقبی خواهد داشت.

دفتر یاداشت جان در بازی Sherlock Holmes: Chapter One

شرلوک در هیچ‌زمانی تنها نبوده

در تمامی الگوبرداری‌هایی که از کاراکتر شرلوک هولمز انجام شده است، از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا فیلم و حتی انیمه، هولمز همیشه با دکتر جان واتسون، دستیار و دوست خود همراه بوده است. اما بازی Chapter One شرلوک را درکنار جاناتان، دوست دوران کودکی شرلوک قرار می‌دهد. جاناتان یا همان جان، شخص اسرار آمیزی است که از کودکی یاروهمدم شرلوک بوده و به‌عنوان مکملی برای شخصیت سرد و خودخواه شرلوک هولمز عمل می‌کند، جان همچنین در تحلیل معما‌ها به شرلوک یاری می‌دهد.

رفتار و عملکرد شرلوک نسبت به جان روی رابطه بین آن دو تاثیر می‌گذارد، اگر شرلوک به راهنمایی‌های جان توجه نکند یا افراد بی‌گناه را متهم کند دوستی بین شرلوک و جان به‌مرور کمرنگ‌تر می‌شود. جان افکار خود را درمورد پرونده‌ها و عملکرد شرلوک در دفتر خاطراتش می‌نویسد. بازیکنان از طریق دفتر خاطرات جان می‌توانند از دیدگاه کلی او مطلع شوند.

جزیره کوردانا مکانی چشم‌نواز با راز‌هایی تاریک

تجربیاتی که استودیوی Frogwares از ساخت دنیای بازی The Sinking City به‌دست آورده به آن‌ها کمک کرده است تا فرمول خود در ساخت بازی‌های جهان باز را بهبود دهند و جهان چشمگیر و متنوع جزیره کوردانا را طراحی کنند. جزیره کوردانا در مجموع از پنج منطقه اصلی تشکیل می‌شود که هریک از آن‌ها ویژگی منحصربه‌فردی دارد و چالش‌های متفاوتی را در مقابل شرلوک هولمز قرار می‌دهند. قدیمی‌ترین بخش جزیره منطقه Old City است که اکثر ساکنین آن از بازمانده‌های عثمانی هستند، الگو برداری از معماری‌های اروپایی در سرتاسر این محله دیده می‌شود، قلعه‌های قرون وستایی، بازار و حمام‌های ترکی منطقه Old District را تبدیل به جنبه توریستی کوردانا کرده است.

نمایی از جزیره کوردانا در بازی Sherlock Holmes: Chapter One

منطقه Scaladio مهد تمدن کوردانا به‌شمار می‌رود و تحت کنترول امپراتوری بریتانیا قرار دارد. مراکز مهم کوردانا از جمله شهرداری، اماکن مذهبی، موزه‌ها، بانک‌‌ها و هتل‌ها همگی در منطقه Scaladio قرار دارند. قسمت بالای شهر جزیره را منطقه Grand Saray تشکیل می‌دهد که شامل ویلاهای مجلل و لوکسی می‌شود که افراد ثروتمند برای خوشگذرانی و تعطیلات به آن‌ها سفر می‌کنند، در مقابل آن منطقه Miner's End قرار دارد که فقیرترین محله کوردانا است، خانه‌های کلبه‌ای، سازه‌های فرسوده و معادن متروکه نقره این بخش جزیره را به محله فقیر نشین تبدیل کرده‌اند. پنجمین منطقه کوردانا Silverton نام دارد و قطب صنعتی جزیره محسوب می‌شود. بیشتر مساحت این منطقه از کارخانه‌ها و انبارها پوشیده شده است که تعدادی از آن‌ها متروکه شده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها در بازی Chapter One عمارت هولمز است. این عمارت در خط داستانی بازی نقش مهمی ایفا می‌کند و شرلوک هولمز می‌تواند برای بازبینی و نمایش دستاورد‌های خود نیز از آن استفاده کند. بعد از مرگ ویولت تمامی اشیا خانه به‌فروش رسیده‌اند و سازه عمارت نیز در آستانه نابودی است. وظیفه پیدا کردن میراث و بازسازی عمارت هولمز را کارآگاه جوان برعهده دارد. شرلوک از طریق ماموریت‌های فرعی و انجام فعالیت‌های گوناگون می تواند اشیا گمشده را پیدا کند، همچنین در مناطق مختلف جزیره کوردانا فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که امکان بازسازی عمارت را برای شرلوک فراهم می‌سازد.

عمارت هولمز درحال نابودی
عمارت هولمز بعد از بازسازی

شرلوک هولمز در هر شکل و قیافه‌ای

در جزیره کوردانا مأموریت‌های فرعی بسیاری وجود دارد اما درصورتی که به اتفاقات درون جزیره و محیط اطراف شرلوک بی‌توجه باشید ممکن است خیلی از این مأموریت‌ها را از دست بدهید. بازی Sherlock Holmes: Chapter One از سیستم علامت گذاری دستی در نقشه استفاده می‌کند و بازیکنان باید مسیر هر مأموریت را خودشان پیدا کنند. اگر شرلوک می‌خواهد در یافتن ماموریت و حل پرونده‌های خود موفق شود باید از ساکنین کوردانا درخواست کمک کند، اما اکثر مردم جزیره شرلوک را به‌چشم یک غریبه می‌بینند و در بیشتر مواقع از همکاری با او سرباز می‌زنند.

تغییرچهره در بازی Chapter One طرفداران مجموعه را به یاد شرلوک هولمز رابرت داونی جونیور می‌اندازد

برای اینکه کارآگاه جوان بتواند به افراد مختلف نزدیک شود و با آن‌ها صحبت کند، باید تمامی ابزاری را که دراختیار دارد به‌کار بگیرد. بزرگ‌ترین سلاح شرلوک در مقابل تبعیض و تعصب اهالی کوردانا قابلیت تغییرچهره او است. لباس‌های مبدل، زیورآلات و رفتار‌ مناسب به کارآگاه جوان کمک می‌کنند تا اعتماد مردم را جلب کند. با لباس‌های مبدل شرلوک می‌تواند به افسر پلیس، تاجر و حتی دزد دریایی تغییرچهره دهد و به مناطقی نفوذ کند که در شرایط عادی وارد آن‌ها شدن ممکن نیست.

تغییرچهره تنها قسمتی از حل یک معما است، شرلوک به‌عنوان فردی ناآشنا در جزیره کوردانا به کمک اهالی جزیره نیاز دارد. در بازی Sherlock Holmes: Chapter One طبقات اجتماعی متفاوتی وجود دارد مانند اشراف‌زاده‌ها، کارگران، فقرا و غیره. کلید موفقیت در حل هر پرونده برای شرلوک دانستن این است که با کدام لباس مبدل از چه‌کسی چه‌سوالی بپرسد.

شرلوک هولمز با لباس زنانه

ترکیب لباسی که شرلوک به‌تن می‌کند باید تا حدی دقیق و معتبر باشد که اهالی جزیره حاضر شوند اطلاعات خود را با او در میان بگذارند. هر شخصی شرلوک را براساس ظاهرش قضاوت می‌کند و نسبت به شکل و شمایل شرلوک واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد، اگر شرلوک لباس مناسبی به‌تن نداشته باشد بعضی‌ها حتی حاضر نمی‌شوند با او صحبت کنند، مثلا وقتی شرلوک در ظاهر اراذل و اوباش از افسر پلیس کمک بخواهد قطعا نتیجه‌ای نمی‌گیرد اما بسیاری از افراد زمانی‌که در لباس یک اشراف‌زاده نزدیکشان بشوید ممکن است برای شما هر کاری بکنند.

برای اینکه از واکنش احتمالی هر شخص مطلع شویم، باید از قدرت تمرکز شرلوک استفاده کنیم. تمام اهالی کوردانا سه برچسب شخصیتی دارند که به بازیکنان کمک می‌کنند تا از برخورد احتمالی افراد مطلع شوند. اولین نشانه هر شخص به نژاد و شغل آن‌ها اشاره می‌کند، نشان دوم پویا است و با هر بار تغییرچهره شرلوک عوض می‌شود و سومین نشان ویژه‌گی شخصیتی خاص هر فرد را نشان می‌دهد. تمامی ساکنان جزیره کوردانا شخصیت منحصربه‌فرد خود را دارند و شرلوک باید باتوجه‌به این موضوع به حل پرونده‌های جزیره مشغول شود.

شرلوک هولمز در حال نشان با اسلحه

شرلوک هولمز هفت‌تیرکش

در بازی Sherlock Holmes: Chapter One راه‌های زیادی برای کارآگاه جوان وجود دارد تا مجرمان را به زانو در بیاورد که یکی از آن‌ها استفاده از سلاح و زور بازو است. استودیوی Frogwares سیستم مبارزه بازی The Sinking City را به‌طور کامل از پایه بازسازی کرده تا در بازی جدید مبارزات سریع‌تر و چالش‌برانگیزتر باشند. در بازی Chapter One مبارزات رویداد‌های متداولی نیستند و در مکان‌های اختصاص یافته‌ای اتفاق می‌افتند. استعداد کارآگاهی شرلوک در مبارزات نیز به یاری او میایند و شرلوک می‌توانند با استفاده از قدرت تمرکز نقاط ضعف دشمنان را پیدا کند.

برای استفاده از قدرت تمرکز در مبارزات کافی است که سلاح خود را نشانه بگیرید، در این صورت بازی وارد حالت تمرکز شده و نقاطی که می‌توانید به آن‌ها شلیک کنید با رنگ‌های متفاوتی مشخص می‌شوند. مدت زمان حالت تمرکز در مبارزات محدود است و اگر می‌خواهید از کشتن مجرمان اجتناب کنید تا رابطه دوستی شرلوک و جان حفظ شود، پس نیاز به سرعت عمل بالایی دارید، اگر تنها به‌دنبال حل معما هستید و علاقه‌ای به مبارزه ندارید یا در کل فقط می‌خواهید از داستان بازی لذت ببرید، بازی Sherlock Holmes: Chapter One امکان این را فراهم کرده است که مبارزات و بخش معما را به‌طور کامل از بازی حذف کنید.

محتوای Season Pass بازی Sherlock Holmes: Chapter One

محتوای Season Pass

محتوای پیش‌خرید بازی Sherlock Holmes: Chapter One

محتوای پیش‌خرید

زمان انتشار بازی Sherlock Holmes: Chapter One

بازی Sherlock Holmes: Chapter One در دو نسخه Standard و Deluxe به‌فروش می‌رسد که به‌ترتیب ۴۵ و ۵۹ دلار قیمت دارند. با پیش‌خرید یکی از دو نسخه بازی می‌توانید پک Victorian را دریافت کنید که شامل یک مأموریت، مقداری ارز درون بازی و تعدادی لباس می‌شود، همچنین بازی Crimes & Punishments را نیز به‌طور رایگان دریافت خواهید کرد. نسخه Deluxe علاوه‌بر پک Victorian شامل Season Pass نیز می‌شود که از روز اول یک مأموریت و درآینده سه خط داستانی را به بازی اضافی می‌کند.

بازی Sherlock Holmes: Chapter One در تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پی‌سی منتشر می‌شود، اما نسخه کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان با چند هفته تأخیر عرضه خواهند شد.

در آخر می‌توانید نظرات خود را در مورد بازی Sherlock Holmes: Chapter One به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده