نگاهی به کمپین بازی Halo Infinite؛ مسترچیف در جست و جوی حقیقت
نمیتوان منکر این شد که Halo Infinite بزرگترین مجموعه پلتفرم ایکس باکس و مایکروسافت بوده و همین مورد سبب میشود تا هواداران این سری برای عرضه هر نسخه جدید، بیشازپیش انتظارات خود را بالاتر ببرند. سال ۲۰۲۰ و نمایش بخش داستانی بازی هیلو اینفینیت، با اینکه برای بعضی از کاربران راضی کننده بود، اما حواشی بسیاری را بهوجود آورد. پایین بودن بافتها و جزئیات محیطی، موردی بود که انتقادهای بسیاری را به همراه داشت.
بهدنبال آن شاهد تأخیر بازی بودیم و استودیو ۳۴۳ اینداستریز و مایکروسافت، بهترتیب سازنده و ناشر هیلو اینفینیت، وعده دادند که محصول نهایی، رضایت کاربران را جلب خواهد کرد. حال مدتی پیش مایکروسافت یک نمایش ویژه برای بخش کمپین Halo Infinite تدارک دید. پس از یک سال، شاهد دومین نمایش بخش کمپین بازی بودیم و اولین چیزی که به چشم خورد، پیشرفت قابلتوجه بازی در این یک سال بود.
البته که بخش اصلی تریلر، اطلاعات داستانیای بود که در اختیار کاربران قرار گرفت و دراینمقاله، قصد داریم نگاهی عمیقتر به تریلر داستانی هیلو اینفینیت داشته باشیم و جدا از باز کردن نکات داستانی، جزئیات نمایش داده شده از گیمپلی بازی را هم به اشتراک بگذاریم.
نمایش با یک صحبت در مورد مجموعه هیلو آغاز شد. اینکه همیشه مخاطب مسترچیف و کرتانا را درکنار یکدیگر میدید، اما در نسخه اینفینیت، قرار نیست شاهد این موضوع باشیم. درواقع وقایع نسخه پنجم بدین شکل پیش رفت که کرتانا پس از بازیابی خود توسط تکنولوژی فوررانرها، تصمیم داشت تا تمامی هوشمصنوعیهای کهکشان را با خود متهد کرده و حاکم کل دنیا شوند. دراینمیان مسترچیف نتوانست کرتانا را از این اتفاق منصرف کند و حال کرتانا که سالها همراه همیشگی مسترچیف بوده، به یک تهدید خطرناک تبدیل شده است.
نوع شخصیتپردازی The Weapon بهگونهای است که شاهد یک هوشمصنوعی کاملا متفاوت نسبتبه کرتانا هستیم
پس از وقایع رخ داده در نسخه پنجم، چیف مدام بهدنبال این سؤال است که طی این همه مدت (بازه زمانی جدایی چیف و کرتانا از نسخه چهارم تا زمان ملاقات مجدد و فهمیدن هدف کرتانا) چه اتفاقاتی برای او افتاده است. ازطرفی، دراین نسخه شاهد یک هوشمصنوعی جدید برای مسترچیف با اسم رمز The Weapon هستیم. شخصی که ۶ ماه منتظر مسترچیف بوده و با هدف غیرفعال کردن کرتانا ساخته شده است. دراینمیان یک نکته جالب وجود دارد و آن هم این است که The Weapon علت مأموریت خود در راستای غیرفعال کردن کرتانا را نمیداند و احتمال میرود به مرور زمان و پیشرفت در داستان، همزمان با مسترچیف The Weapon حقایق مختلفی را متوجه شود.
این در حالی است که کرتانا، تنها تهدیدی نیست که مسترچیف باید با آن مقابله کند و شاهد حمله Banished ها به زتا هیلو هستیم. جایی که اسپارتان ۱۱۷ تنها سربازی است که توان مقابله با آنها را دارد. برای فهمیدن به تمامی سؤالها، مسترچیف راهی زتا هیلو (Zeta Halo) یا همان Installation 07 میشود. جهانی که درگذشته آسیب دیده و حال پر از رمز و راز است. تابهامروز، زتا هیلو که یکی از هفت حلقه Halo Array (شبکهای گسترده که از حلقههای بسیار بزرگ که توسط فوررانرها ساخته شده است) به حساب میآید، در هیچ نسخه از سری Halo بهعنوان یک محیط برای گشتوگذار و انجام مأموریت حضور نداشته و تنها هولوگرام آن را مشاهده کردهایم.
البته که در رمانها و کتابهای سری هیلو، شاهد زتا هیلو هستیم. حال با ورود مسترچیف، Banishedها بهسراغ شکار مسترچیف و باقیمانده اعضای UNSC میروند. در نمایش بازی هیلو اینفینیت، بنیشدها تنها دشمنانی نیستند که شما در هیلو اینفینیت مشاهده خواهید کرد. استودیو ۳۴۳ اینداستریز سه دشمن دیگر را هم به بازیکنان معرفی کرد. اسکیمرها که دشمنانی سرعتی و خطرناک هستند و جِگو، یک قاتل اسپارتان دیوانه است که بهنظر میرسد در زندگی خود تنها یک هدف دارد و آن هم چیزی جز نابودی تمامی اسپارتانها نیست.
دشمنان مسترچیف بهگونهای طراحی شدهاند که هرکدام از آنها بهنحوی او را بهچالش بکشند
بااینحال، جالبترین نکته در بخش معرفی دشمنان جدید، شاهد یک شخص به اسم The Harbinger of the Truth هستیم که در صحبتهای خود و دقیقا جایی که مسترچیف را به یک تکه سنگ میکوبد، از جمله «دروغ فوررانرها به پایان رسیده است» استفاده میکند. تابهامروز هیچاطلاعات داستانی از The Harbinger و هدفش در دسترس نیست و مرموز بودن این شخصیت را میتوان یکی از نکات جالب و مهم نمایش اخیر Halo Infinite دانست. آن هم زمانیکه شاهد گونهای جدید هستیم که بهشدت از فوررانرها متنفر است و باید دید که چه نقشی را در این ماجرا ایفا میکند. دراینمیان بد نیست به این نکته اشاره کنم که تئوریهایی وجود دارند و میگوید که The Harbinger درواقع از قبیله Promethean است، اما هنوز چیزی بهصورت رسمی تایید نشده است.
از جنبه داستانی بازی که خارج شویم، دومین نمایش کمپین Halo Infinite، اطلاعات خوبی را از گیمپلی بازی بهنمایش میگذارد. بهواسطهی داستان بازی و ورود Banishedها به زتا هیلو، شاهد ساخته شدن پایگاههای عملیاتی مختلفی توسط آنها در جهان بازی بوده که به FOB یا Forward Operating Base معروف هستند. مسترچیف با دراختیار گرفتن این پایگاههای عملیاتی، میتواند به سلاحهای مختلف دسترسی داشته و آنها را پر از نیروهای UNSC کند. درکنار آن، از این پایگاههای فتح شده میتوانید بهعنوان محلی برای Travel کردن استفاده کنید تا گشتوگذار در جهان بازی سادهتر از قبل شود.
از پایگاههای فتح شده میتوانید بهعنوان محلی برای Travel کردن استفاده کنید
اگر به عکس بالا توجه کنید، یک بخش به اسم Target مشاهده میکنید. احتمال میرود در نسخه اینفینیت شاهد اهدافی مخصوص برای مسترچیف باشیم تا بتواند درطول پیشروی خود در بازی، آنها را آزاد کرده و در ادامه، با ردیابی کردنشان در طول بازی، این اهداف مشخص شده را شکست دهید. تقریبا سیستمی همانند نسخههای اخیر Assassin's Creed که در جریان آنها قهرمان داستان میتواند باتوجهبه سطح خود اهداف مختلفی را دنبال و آنها را از بین ببرد.
درنسخههای پیشین، شاهد مأموریتهایی بودیم که در جریان آن مسترچیف و سایر اعضای UNSC با دشمنان خود میجنگیدند. در Halo Infinite هم کاربر میتواند بعضی از مأموریتها و بخشهای بازی را درکنار سایر اعضای UNSC انجام داده و بنیشدها را نابود کنند. باس فایت موردی است که بهصورت جدی در مجموعه هیلو شاهد آن نبودهایم، اما در اینفینیت شرایط متفاوت است و اسپارتان ۱۱۷ درطول ماجراجویی خود با با باسهای مختلفی روبهرو میشود.
نابودی ساختمانهای بنیشدها یا همان Facilityهای آنها که پایگاههای کوچکتری هستند، بخش دیگری از فعالیتهایی است که مسترچیف میتواند انجام دهد. بهنظر میرسد نابود کردن این نوع از پایگاهها و ساختمانها منابع مختلفی را در اختیار شما قرار داده و بازیکن از آنها میتواند استفادههای مختلفی داشته باشد. معمولا بههنگام پاکسازی، جدا از اینکه باید دشمنان آن منطقه را از بین ببرید، نیروهای کمکی هم بهسراغ شما آمده که وجود سربازهای الیت و مینی باس فایت، از مواردی هستند که مسترچیف باید با آنها دستوپنجه نرم کند.
سیستم ارتقای مهارتهای مسترچیف در حد و اندازه بازیهای نقش آفرینی نیست و نباید انتظار پیچیدگی خاصی داشته باشید
هیلو اینفینیت، از نظر گیمپلی بزرگترین هیلو ساخته شده تابهامروز بوده و آزادی عملهای بسیاری را در اختیار شما قرار میدهد. محیط سندباکس بازی به شما اجازه میدهد تا بهصورت آزادانه به گشتوگذار بپردازید. ازاینرو در این دسته از بازیها، شاهد یک سیستم ارتقای شخصیت و درخت مهارتها هستیم تا بازیکن بتواند به مرور زمان خود را قویتر کند. هیلو اینفینیت هم از این قاعده مستثنا نیست. در بخشی از تریلر و زمانیکه مسترچیف راهی نابودی ساختمانهای بنیشدها میشود، در انتها با یک دشمن ویژه روبهرو شده که درادامه یک چکش را بهواسطهی Grappling Hook خود بهدست میگیرد تا به مبارزه بپردازد.
سپس درخت مهارتها را مشاهده میکنیم که درجریان آن مسترچیف با خرج کردن سه اسپارتان کور، مهارت Thruster خود را به آخرین حد ممکن ارتقا داده و در جریان جاخالیای که میدهد، ویژگی نامرئی شدن را کسب میکند. ازاینرو بهراحتی دشمن مورد نظر را دور زده و او را از بین میبرد. اشاره کنم که نباید انتظار یک سیستم ارتقای عجیب و پیچیده در حد بازیهای نقشآفرینی را داشته باشید. صرفا یک سیستم ساده و کاربردی برای مسترچیف درنظر گرفته شده است.
بخش دیگر از اطلاعات تریلر کمپین بازی Halo Infinite، به ابزارها و وسایل نقلیه شما در بازی مربوط میشود. در زمان بتا بخش چندنفره، شاهد Grappling Hook (در بازی به اسم Grappleshot شناخته میشود) بودیم که بهصورت یک آیتم میتوانستید از داخل محیط برداشته و از آن برای بالا رفتن از محیط، انجام کارهای نمایشی مختلف و فرار از دست دشمنان استفاده کنید. بهعبارتی این آیتم به شما اجازه میدهد تا شیوههای مبارزهای مختلفی را در دستور کار قرار دهید. حال گرپلینگ هوک که در کمترین زمان ممکن به یکی از آیتمهای مورد علاقه کاربران تبدیل شده، جزئی اصلی از ویژگیهای مسترچیف است.
Grappleshot به شما اجازه میدهد تا سبکهای مبارزهای مختلفی را در دستور کار قرار دهید
مسترچیف بهواسطهی گرپلینگ هوک میتواند به دشمنان نزدیک شده و به آنها ضربه بزند. درواقع از این حرکت میتوانید برای ضدحمله و لغو کردن حملات دشمنان و وارد کردن یک ضربه Melee قوی استفاده کنید. همچنین درمحیطهایی که پلتفرمهای مختلفی تعبیه شده، قلاب مسترچیف میتواند مکانیسمی برای فرار کردن یا غافلگیری دشمنان باشد. در انتهای تریلر به وسعت روشهای مختلف تجربه بازی اشاره میشود که این قلاب درکنار وسیله نقلیهها، نقش مهمی را ایفا میکنند.
تابهامروز ۱۰ وسیله نقلیه برای هیلو اینفینیت تایید شده است که در جریان تریلر اخیر وسیله نقلیههایی نظیر بنشی، چاپر، وارثاگ، اسکورپیون و وسپ نمایش داده شدند. در محیطهای بازی محلهایی قرار داده شده که تاحدی نقش گاراژ را ایفا کرده و ازطریق آن میتوانید وسیله نقلیههای در دسترس را سفارش داده و چند ثانیه بعد وسیله نقلیه سفارش داده شده در دسترس قرار میگیرد. قطعا هرکدام ازاینوسیله نقلیهها عملکرد و جذابیت خاص خود را دارند.
بهواسطهی وسپ و بنشی میتوانید نبردهای هوایی را بهراحتی در دست بگیرید و ازطرفی، اسکورپیون که تانک جذابی است، میتواند هردشمن و وسیله نقلیهای را از بین ببرد. بد نیست از نظر بصری هم نگاه دقیقتری به تریلر بخش کمپین بازی هیلو اینفینیت داشته باشیم. یکی از انتقادهای شدید کاربران از طراحی محیطها، نورپردازی، جزئیات لباس و سلاحها و همچنین طراحی چهره دشمنان بود.
در شروع تریلر، شاهد تمرکز ۳۴۳ اینداستریز روی محیطها و نورپردازیها هستیم که در همان ابتدا نشان میدهد که چقدر بازی نسبت به قبل پیشرفت داشته و تیم سازنده بهخوبی به بازخوردهای کاربران و انتقادهای آنها توجه کرده است. در بعضی از سکانسهای تریلر هم دقیقا مواردی بودند که در گذشته نمایش داده شدند و وقتی آنها درکنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه میشویم که ۳۴۳ اینداستریز درتلاش است تا بهترین تجربه ممکن در این زمینه را در اختیار کاربران قرار دهد.
مورد دیگری که این گفته را تصدیق میکند، طراحی چهره بروت کریگ است که به یکی از بحث برانگیزترین موارد نمایش قبلی تبدیل شد. حال او چهره بهتر و با جزئیاتتری نسبت به قبل دارد. تریلر کمپین بازی هیلو اینفینیت با یک صحنه سینمایی از شخصیت شرور بازی و رئیس بروتها به اتمام میرسد که یکی دیگر از موارد بحث برانگیز نمایش سال گذشته بود و بهدنبال آن، در فضای مجازی و در جواب به یکی از کاربران اعلام شد که تصویر مشاهده شده، درواقع CGI بوده و بهصورت in-Game ضبط نشده است.
بااینتفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم که کمپین بازی Halo Infinite چه بازخوردی را بهدنبال داشت. پس از در دسترس قرار گرفتن بخش چندنفره بازی بهصورت آزمایشی و در فازهای مختلف، بازیکنان بسیاری به این بازی امیدوار شدند و نمایش اخیر هم تاحدی خیال کاربران را راحت کرد. بازی Halo Infinite در تاریخ ۱۷ آذر ماه (هشت دسامبر) برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و کامپیوتر عرضه میشود.
نظر شما کاربران زومجی دراینباره چیست؟