نویسنده: مریم خواجوی
// چهار شنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

بازی‌هایی که آرزوی ساخت ریمستر یا ریمیک آن‌ها را داریم

بازی‌های قدیمی زیادی هستند که ارزش تجربه‌ی دوباره را دارند؛ به طوری که ریمستر یا ریمیک آن‌ها می‌تواند در فهرست بهترین بازی‌های نسل جدید قرار بگیرند. در این مقاله نگاهی به تعدادی از این آثار خواهیم انداخت.

همه‌ی ما در برهه‌ای از زندگی آرزو می‌کنیم که به روزهای خوش قدیم برگردیم تا آن بازی خاصی که زندگیمان را برای همیشه دستخوش تغییر کرد را برای اولین‌بار تجربه کنیم. درست است که بعضی بازی‌ها آنقدر بی‌نقص هستند که خبر ساخت ریمیک یا ریمستر آن‌ها ممکن است این ترس را به جانمان بیندازد که نکند خاطرات خودش کودکیمان خراب شود؟ اما واقعیت این است که همه‌ی ما به گرافیک و گیم‌پلی بازی‌های امروزی عادت کرده‌ایم و در این بازار داغ ریمستر و ریمیک بازی‌های قدیمی، آرزو می‌کنیم که ای کاش بازی مورد‌علاقه ما هم به جمع آن‌ها می‌پیوست.

با انتشار و درخشیدن ریمستر و ریمیک بازی‌های قدیمی نظیر Resident Evil 2 ،Final Fantasy VII ، Demon’s Souls، Crash Bandicoot N. Sane Trilogy و موارد بسیار دیگر، روزبه‌روز توجه سازندگان بیش‌تری به این موضوع جلب می‌شود. با اضافه شدن سه‌گانه‌ی GTA به این بازار داغ، قصد داریم نگاهی بیندازیم به بازی‌های قدیمی محبوبی که ساخت ریمستر یا ریمیک آن‌ها به‌شدت طرفداران آن‌ها را به وجد می‌آورد.

تماشا در یوتیوب

گیمپلی بازی Chrono Trigger

Chrono trigger

توسعه‌دهنده: اسکوئرسافت

سال انتشار: ۱۹۹۵

با اینکه ۲۶ سال از زمان انتشار کرونو تریگر می‌گذرد، همچنان از آن به‌عنوان یکی از بهترین آثار سبک RPG و حتی یکی از بهترین بازی‌های تاریخ یاد می‌شود. روایتی با پایان‌های متعدد، شخصیت‌پردازی عمیق و گیم‌پلی غنی این بازی در زمان خودش حسابی سروصدا به پا کرد. سفر به زمان در این اثر به‌یادماندنی در بزرگ‌ترین مقیاسی بود که یک بازی می‌توانست داشته باشد و این ویژگی درکنار آشنایی با شخصیت‌های متعدد و پیش‌زمینه‌ی هر کدام از آن‌ها، به یک داستان پیچیده و درگیرکننده ختم شد.

برای درک این بزرگی باید بدانید که در بخشی از بازی شما ۶۵ میلیون سال پیش از میلاد مسیح سفر می‌کنید. بازی برای بالاتر بردن جزئیات حتی تغییراتی که یک محیط در طول سال‌ها داشته است را به نمایش می‌گذارد. بازی Chrono Trigger با وجود قیمت زیاد ۸۰ دلاری خود با استقبال گسترده‌ای در سرتاسر دنیا روبه‌رو شد و با سرعت زیادی به فروش رفت. خبر خوش برای کسانی که هنوز موفق به تجربه‌ی Chrono Trigger نشده‌اند این است که این بازی هم‌اکنون در فروشگاه استیم با قیمت ۱۵ یورو موجود است.

گیمپلی بازی Golden Eye 007

Golden Eye 007

توسعه‌دهنده: Rare Limited

سال انتشار: ۱۹۹۷

وقتی که بازی Golden Eye 007 با الهام از فیلمی به همین نام از مجموعه‌ی جیمز باند در دست ساخت قرار داشت، کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد که این بازی تا حدی به موفقیت برسد که نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های شوتر ماندگار کند. در زمانی‌که اکثر بازی‌ها المان‌هایی مشابه با Doom و Quake را دنبال می‌کردند، گلدن آی مسیر واقع‌گرایانه‌ی خود را پیش گرفت و به جرئت می‌توان گفت که به بازی‌های شوتر اول شخص بعد از خود جهت داد.

تاثیر این بازی در حدی بودی که تلاش‌های غیررسمی زیادی برای ساخت ریمستر و ریمیک آن صورت گرفت و همچنین بازی محبوب پرفکت دارک به‌عنوان یک دنباله‌ی معنوی برای این اثر منتشر شد. ریمیک این بازی نهایتا توسط تیم اصلی سازنده در دست ساخت قرار داشت اما به‌دلیل اختلاف‌‌نظر بین مایکروسافت و نینتندو لغو شد تا به این ترتیب طرفداران در انبوهی از حسرت باقی بمانند.

لینک در بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

توسعه‌دهنده: نینتندو

سال انتشار: ۱۹۹۸

کافی است سری به سایت متاکریتیک بزنید تا صدرنشین فهرست بهترین بازی‌های این وب‌سایت با متای ۹۹ را با چشمان خودتان ببینید! البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که تعداد افرادی که این بازی را نقد کرده‌اند در مقایسه با منتقدان بازی‌های امروزی کم‌تر است و همچنین مدت زیادی از زمان انتشار آن می‌گذرد، اما باز هم می‌توان گفت که Ocarina of Time ارزش جایگاهی که در آن قرار گرفته است را دارد.

Ocarina of Time یکی از بهترین بازی‌های مجموعه زلدا است که دنباله‌ی آن به نام Majora’s Mask توانست موفقیت آن را تکرار کند. مکانیزم سفر در زمان، مبارزه و نشانه‌گیری این بازی‌ها جلوتر از زمان خود بودند و سازندگان به بهترین شکل ممکن بین ابعاد مختلف بازی تعادل برقرار کرده بودند. همچنین قرار است به‌زودی بازی‌های جدیدی از نینتندو 64 و سگا جنسیس با سرویس Expansion Pack به اشتراک آنلاین نینتندو سوییچ اضافه شوند که میان آن‌ها پورت Ocarina of Time به چشم می‌خورد. اما پورت کجا و ریمیک کجا! درحالی‌که طی سال‌های اخیر نسخه‌های متعدد زلدا به‌صورت ریمیک یا ریمستر منتشر شده‌اند، بازسازی Ocarina of Time و Majora’s Mask با وجود محبوبیت زیاد، تا به حال در دستور کار نینتندو قرار نداشته‌ است.

هری میسون در سایلنت هیل

Silent Hill

توسعه‌دهنده: تیم سایلنت

سال انتشار: ۱۹۹۹

دهه‌ی ۹۰ میلادی با آثاری به پایان رسید که چنان تاثیری در سبک وحشت گذاشتند که بعد از دو دهه هنوز از آن‌ها به‌عنوان پیشروان این ژانر یاد می‌شود. مجموعه رزیدنت ایول و سایلنت هیل با اینکه مسیرهای متفاوتی برای ارائه‌ی ترس پیش گرفته بودند، اما چنان هم‌دیگر را کامل کردند که درکنار هم معرف ژانر وحشت صنعت ویدیو گیم شدند.

این دو اثر اما در میانه‌ی راه از هم جدا شدند؛ درحالی‌که سوگلی کپکام هر سال نسخه‌های جدیدی (که برخی ضعیف و برخی بسیار محبوب ظاهر شدند) دریافت می‌کرد، کونامی سایلنت هیل را به قعر فرستاد. از ریمستر‌های ناموفقی که نارضایتی کاربران را به‌دنبال داشت تا پروژه‌ی کنسل‌شده‌ی P.T. که با وجود ناقص بودنش همواره میان ترسناک‌ترین بازی‌ها قرار می‌گیرد. در طول سال‌ها استودیوهای زیادی از سایلنت هیل در ساخت بازی‌های خود الهام گرفتند ولی هیچکدام نتوانستند مرهمی برای طرفداران سایلنت هیل باشند. شایعات زیادی مبنی بر ساخت دنباله و ریمیک سایلنت هیل حتی در زمان نگارش این مقاله وجود دارد ولی هیچ‌کدام تایید نشده است و در حال حاضر همچنان باید در منتظر اخبار رسمی از سوی سازندگان باشیم.

کاور بازی Syphon Filter

Syphon filter

توسعه‌دهنده: بند استودیو

سال انتشار: ۱۹۹۹

بند استودیو قبل از اینکه با دیز گان شناخته شود و در سال‌‌های ابتدایی فعالیت خود، بازی سایفون فیلتر را برای پلی استیشن منتشر کرد. با وجود چالش‌های زیادی که پیش روی ساخت قرار داشت، بازی سایفون فیلتر نهایتا منتشر شد و توانست نظر اکثر مخاطبان و منتقدان را جلب کند؛ موضوعی که با تازه‌کار بودن اعضای استودیو دور از انتظار و کاملا شوکه‌کننده بود. سازندگان از بازی‌های محبوب سبک مخفی‌کاری محبوب آن زمان مانند Golden Eye 007 و Metal Gear Solid در ساخت سایفون فیلتر الهام زیادی گرفتند.

گیم‌پلی بازی مکس پین 1

Max Payne

توسعه‌دهنده: رمدی اینترتینمت

سال انتشار: ۲۰۰۱

دومین ساخته‌ی استودیوی تازه‌کار رمدی اینترتینمت و اولین همکاری سم لیک با این استودیو به یکی از ماندگارترین آثار صنعت ویدیو گیم تبدیل شد؛ به طوری که تنها ذکر نام این بازی موجی از خاطره‌ تلخ و شیرین را برای بسیاری از گیمرها به‌دنبال دارد. جدا از داستان به‌شدت تأثیرگذار و غمگین، گیم‌پلی بازی که در آن الهاماتی از ماتریکس دیده می‌شد، کاملا منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده بود. پس از موفقیت مکس پین ۱، Take Two Interactive حق انتشار این بازی را بر عهده گرفت و استودیوی رمدی پس از ساخت نسخه‌ی دوم مکس پین با این مجموعه خداحافظی کرد و مسیر جدیدی را پیش گرفت. به این ترتیب ساخت نسخه‌ی سوم و نهایی مجموعه به راکستار گیمز سپرده شد که با بازخوردهای ضدونقیضی از سوی طرفداران همراه بود.

بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

توسعه‌دهنده: کونامی

سال انتشار: ۲۰۰۱

وقتی Metal Gear solid 2: Sons of Liberty بازیکن را تنها برای مدتی در نقش اسنیک قرار داد و سپس یک شخصیت جدید به نام Raiden را به مجموعه معرفی کرد، بسیاری از طرفداران متعجب و تا حدی ناراضی بودند. اما این موضوع چندان طولی نکشید چرا که نه‌تنها Raiden توانست خود را در طول بازی ثابت کند، بلکه دلایل بسیاری از اتفاقات مبهمی که در MGS2 رخ دادند در نسخه‌های بعدی مشخص شدند. طبق سنت اصلی مجموعه، مخفی‌کاری حرف اول را در بازی می‌زد و این ویژگی درکنار جزئیات حیرت‌انگیز گیم‌پلی آن را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین نسخه‌های متال گیر سالید برای طرفداران تبدیل کرد. به‌عنوان مثال بازیکن می‌توانست نگهبان‌هایی که از پای در آورده را به مکانی خارج از دید منتقل کند تا خطر شناسایی شدنش را به حداقل برساند.

بازی dino crisis

Dino crisis

توسعه‌دهنده: کپکام

سال انتشار: ۱۹۹۹

سبک ترسناک فقط به زامبی‌ها و سایر موجودات جهش‌یافته خلاصه نمی‌شود و در این بین آثاری هستند که ما را دربرابر دشمنانی قرار می‌دهند که کم‌تر با آن‌ها برخورد داشته‌ایم. داینو کرایسیس (یا همان رزیدنت ایول با دایناسور خودمان) مثال بارز این موضوع است که دایناسورهای خونخوار را به جان بازیکن می‌اندازد. شینجی میکامی که آن را بیشتر با مجموعه رزیدنت ایول می‌شناسیم، کارگردانی داینو کرایسیس را بر عهده داشت. با وجود موفقیت نسخه‌ی اول، دنباله‌های آن چندان عملکرد مثبتی از خود به جا نگذاشتند و این موضوع نهایتا به مرگ مجموعه (احتمالا برای همیشه) منجر شد. دلیل عمده‌ی این موضوع هم گم کردن مسیر و نداشتن هدف مشخص این آثار بود ضمن اینکه غیب شینجی میکامی در نسخه‌های بعدی نیز بی‌تاثیر نبود. البته خبر خوش برای طرفداران داینو کرایسیس این است که بازی Instinction با الهام از این بازی و سایر آثار دایناسور محور در دست ساخت است و برای انتشار در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

بازی Infamous 2

Infamous 1 / 2

توسعه‌دهنده: ساکرپانچ

سال انتشار: ۲۰۰۹

قبل از اینکه استودیوی ساکرپانچ با گوست آو سوشیما نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، همه‌ی ما آن را بیشتر با مجموعه Infamous می‌شناختیم. نسخه‌ی دوم این بازی حتی عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌ی اول دارد و پر از پیچش‌های داستانی جذاب و غیرمنتظره است. یکی از ویژگی‌های جذاب این بازی سیستم کارمای آن است که براساس تصمیماتی که در طول بازی اخذ می‌کنید، روند داستانی، واکنش مردم شهر هنگام دیدن شما و در مجموع قدرت‌هایی که به‌دست می‌آوردید را شکل می‌دهد. این ویژگی در تمامی نسخه‌های Infamous دیده می‌شود که بازیکن را به تجربه‌ی مجدد آن ترغیب می‌کند تا این جزئیات را با چشمان خود ببیند.

جان مارستون در بازی red dead redemption 1

Red Dead Redemption

توسعه‌دهنده: راکستار گیمز

سال انتشار: ۲۰۱۰

حتی اگر اولین نسخه‌ی رد دد ردمپشن را تجربه کرده باشید، پس از جریان‌های نسخه‌ی دوم و با پیدا کردن شناخت بیشتر به هر کدام از اعضای باند داچ، مطمئنا ارتباط بیش‌تری با قسمت اول برقرار می‌کنید و هوس می‌کنید که مجددا به سراغ نسخه‌ی اول بروید. اشتباه نیست اگر بگویم که حداقل نیمی از ما آرزو داریم که خبر ساخت ریمستر این بازی محبوب را بشنویم. حال که بحث آثار راکستار است، بد نیست اشاره‌ای به بازی Bully بکنم که در زمان خودش یک اثر کاملا منحصربه‌فرد بود ولی خبر انتشار دنباله‌ی آن هیچ‌وقت تایید نشد. البته بازی‌های راکستار که پتانسیل زیادی برای ساخت ریمیک دارند به همین یکی دو مورد خلاصه نمی‌شوند ولی این شرکت در حال حاضر تمرکز شدیدی روی ریمستر سه‌گانه‌ی GTA و GTA Online گذاشته است؛ موضوعی که باتوجه‌به محبوبیت بیش از حد این بازی و استقبالی که هر بار از آن صورت گرفته است منطقی و در عین حال خودخواهانه به نظر می‌رسد.

در آخر لازم است خاطرنشان کنم که علت غیبت برخی بازی‌های قدیمی محبوب این است که انتظار ساخت یک دنباله برای آن‌ها بیشتر از ریمستر یا ریمیک نسخه‌ی اصلی است. آیا نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی بازی محبوب شما منتشر شده است یا هنوز در انتظار خبری از سوی سازندگان آن هستید؟ اصلا چقدر با ساخت ریمستر یا ریمیک بازی‌های قدیمی موافق هستید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده