نگاهی به بازی eFootball 2022؛ پایان دوران فوتبال‌های کونامی؟

نگاهی به بازی eFootball 2022؛ پایان دوران فوتبال‌های کونامی؟

یکشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

بازی eFootball 2022 به‌عنوان جانشینی برای سری PES کونامی چند روزی است که منتشر شده و با توجه به آن، نمی‌توان آینده درخشانی برای بازی‌های فوتبال کونامی متصور شد. با نگاهی به بازی همراه زومجی باشید.

برای سال‌های طولانی، رقابت بین بازی‌های ویدیویی فوتبال در انحصار دو شرکت الکترونیک آرتز و کونامی بوده و است. هر یک از مجموعه‌های فیفا و PES یا همان Winning Eleven، طرفداران سرسخت خود را دارند و رقابت جذاب بین این بازی، هر ساله محل بحث زیادی بود و یک سال این PES بود که به‌لطف گیم پلی جذابش عنوان بازی بهترِ فوتبال سال را دریافت می‌کرد و سالی هم این لقب به بازی فیفا تعلق می‌گرفت. هر دو مجموعه فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و نسخه‌های خاطره‌انگیزی داشتند. حال چند روزی است که فوتبال جدید کونامی با نام eFootball 2022 منتشر شده و پیشنهاد می‌کنم لطفا ابتدا ویدیو زیر را در مورد آن تماشا کنید تا بعد هم مفصل‌تر در موردش صحبت کنیم:

تماشا در یوتیوب

از سال گذشته بود که کم کم، شاهد رویکرد متفاوتی از جانب کونامی بودیم؛ این شرکت سال گذشته به‌جای انتشار نسخه‌ای جدید از بازی، تصمیم گرفت تا یک آپدیت برای نسخه قبل منتشر کند و دلیل این موضوع را هم تمرکز بیش‌تر روی بازی بعدی مجموعه اعلام کرد که قصد داشت آن را با استفاده از موتور آنریل توسعه بدهد و از پتانسیل نسل جدید کنسول‌ها هم استفاده کند. این تصمیم هرچند همان زمان هم کمی بحث‌برانگیز شد، ولی از طرفی هم امیدوار‌کننده بود و خیلی‌ها انتظار داشتند تا به لطف فرصت توسعه دو سال، نسخه جدید بازی بتواند یک تجربه متفاوت و ایده‌آل باشد. اما خب اولین زنگ خطر برای بازی فوتبال جدید کونامی، زمانی به‌صدا درآمد که شرکت ژاپنی آن را به‌عنوان اثری رایگان یا دقیق‌تر بگوییم Free to Play معرفی کرد؛ اثری که قرار بود ابتدا نسخه رایگانش منتشر شود و به مرور، شاهد محتویات جدیدی برایش باشیم. 

به هر حال چنین سیاستی اولین بار بود که برای این مجموعه فوتبالی محبوب و قدیمی اتخاذ می‌شد و در حالی که همه تصور داشتند که پس از یک زمان توسعه دوساله قرار است شاهد بازی کامل و متفاوتی از PES باشیم، تصمیم این شد که نسخه جدید با نام eFootball 2022 و با فرمتی متفاوت روانه بازار شود. البته که این سیاست طرفداران خاص خودش را هم داشت و برخی هم عرضه رایگان نسخه اولیه را به فال نیک می‌گرفتند و آن را اتفاق خوبی می‌دانستند. اما راستش را بخواهید، الان که بازی منتشر شده، خیلی سخت می‌توان توجیه درستی برای این تصمیم کونامی و عرضه بازی در وضعیت فعلی‌اش پیدا کرد. 

زمین فوتبال از نمای بالا در eFootball 2022

اگر این روز‌ها اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که eFootball 2022 القابی چون ضعیف‌ترین بازی تاریخ استیم را دریافت کرده و تصاویر خنده‌دار زیادی هم از باگ‌های آن منتشر شده‌اند. ولی واقعیت این است که مشکلات بازی جدید کونامی، فقط به چنین مسائلی خلاصه نمی‌شود و به‌مراتب، عمیق‌تر است. اول از همه،‌ اجازه بدهید سراغ بحث محتوا برویم. درست است که eFootball 2022 به‌عنوان یک بازی رایگان منتشر شده و قرار است به مرور زمان شاهد محتویات پولی برای آن باشیم، ولی حتی برای چنین اثری هم وضعیت آن چندان قابل‌دفاع نیست. 

با شروع eFootball 2022، دو حالت مختلف برای بازی خواهید داشت؛ اول حالت بازی دوستانه آفلاین با هوش مصنوعی و همینطور یک حالت آنلاین. بازی، از همان ابتدا تکلیفش را با قسمت آنلاینش مشخص می‌کند و با نشان دادن پیامی،‌ اعلام می‌کند که در حال حاضر درگیر مشکلاتی است و به همین دلیل اگر در پیدا کردن رقیب آنلاین انتظار طولانی را تجربه کردید یا کلا موفق به این کار نشدید، تنها نیستید! این مساله باعث می‌شود تا فعلا حالتِ در دسترس برای تجربه، همان بازی دوستانه با هوش مصنوعی باشد که امکان انتخاب از بین ۹ تیم و بازی در ۶ استادیوم را فراهم می‌کند.

تیم های حاضر در eFootball 2022

شاید بتوان کمبود حالت‌های بازی را با توجه به رایگان بودن eFootball 2022 توجیه کرد، ولی محدودیت عجیبی که برای تجربه همین حالت‌ها داریم خیلی قابل‌توجیه نیست. بازی، از نظر تنظیماتی که می‌تواند برای تجربه‌تان اعمال کنید شدیدا دچار محدودیت است و برای مثال،‌ شما فقط می‌توانید زمان مسابقه را روی پنج دقیقه تنظیم کنید، از بین درجه سختی‌های مختلف آن هم فعلا فقط دو مورد در دسترس هستند و موارد دیگری مثل شرایط جوی یا توپ مسابقه هم گزینه‌های خیلی محدودی ارائه می‌دهند. این مساله، باعث می‌شود تا در همین تک حالت قابل‌بازی eFootball 2022 هم بازیکن شدیدا محدود باشد و نتواند یک مسابقه طولانی‌تر یا حداقل با درجه سختی دلخواه تجربه کند؛ موردی که پیدا کردن دلیل منطقی برای چرایی آن کمی سخت و اگر نظر من را بخواهید، غیر ممکن است و بیش‌تر حس همان نسخه‌های دمویی را ارائه می‌دهد که قبل از نسخه‌های نهایی PES منتشر می‌شد تا باگ‌های بازی پیدا شوند. 

با اینکه سری PES همیشه مشکلاتی مثل ضعف در لایسنس داشت، ولی یک ویژگی بی‌نهایت مهم در بازی‌های فوتبال برگ برنده آن چه در گذشته و چه حتی در سال‌های اخیر بود و آن ویژگی هم چیزی نیست جز ارائه یک گیم پلی درست و حسابی از این ورزش محبوب. متاسفانه eFootball 2022، حتی این ویژگی را هم از بازی گرفته و در واقع، اصلی‌ترین مشکل آن نه ضعف بی‌منطق محتوایش است و نه حتی باگ‌های خنده‌دارش؛ مشکل اصلی این است که فوتبال بازی کردن در ساخته جدید کونامی، لذت خاصی برای مخاطب ندارد. 

گیم پلی بازی eFootball 2022

این اتفاق، دلایل زیادی دارد. به نظر می‌رسد که کونامی در سوییچ از موتور فاکس بازی‌های چند سال اخیر به آنریل، حتی با وجود فرصت دو ساله‌ای که برای توسعه داشت، نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد و این مساله هم ضربه بدی به گیم پلی eFootball 2022 زده است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازی در این زمینه، فیزیک نه‌چندان خوب آن برای توپ و بازیکنان است. در PES 2020، کونامی به فیزیک بسیار خوبی برای توپ دست یافته بود که کارهای ساده‌ای مثل پاس دادن یا شوت‌ها را واقع‌گرایانه و طبیعی می‌کرد؛ با این حال امسال توپِ بازی، بیش از اینکه حسی شبیه به یک توپ فوتبال داشته باشد، حس یک توپ تنیس را منتقل می‌کند و جهش‌های غیرمنطقی آن، باعث شده‌اند تا رساندن یک پاس ساده به هم‌تیمی‌ها هم کار سختی باشد یا حتی گل کردن دروازه خالی هم با چالشی غیرمنطقی همراه شود. 

چنین موضوعی برای فیزیک کلی بازیکنان هم صدق می‌کند. حرکت دادن بازیکنان در eFootball 2022، شکل و شمایلی بسیار غیرواقعی، خشک و بدقلق دارد و نمی‌توان چندان از دریبل زدن با بازیکنان لذت خاصی برد و ایده‌ها را به‌شکل درستی پیاده کرد. این مساله در رابطه با کنترل توپ توسط بازیکنان هم دیده می‌شود و بارها و بارها پیش خواهد آمد که پاس‌های بسیار ابتدایی و ساده به شکل عجیب و غریبی از بازیکن شما رد شوند یا شاهد حرکات و واکنش‌های عجیب و غریب دیگری باشیم که حسابی به تجربه بازی ضربه می‌زنند و اجازه نمی‌دهند تا در حالتی حداقلی هم بتوانید آنچه را که در ذهن دارید، در زمین بازی پیاده کنید. 

توماس پارتی در بازی eFootball 2022

مشکلات گیم پلی eFootball 2022، فقط هم محدود به بحث فیزیک نیست. کونامی در اقدامی که واقعا هم عملی کردنش سخت به‌نظر می‌رسد، هیجان را که رکنی اصلی در یک بازی فوتبال است از این نسخه حذف کرده. این را در نظر بگیرید که سری PES این شرکت، در مسیر بسیار درستی از حیث گیم پلی قرار داشت و در سال‌های اخیر، نسخه به نسخه از این نظر بهتر می‌شد. با این حال مشکلات مختلف در eFootball 2022 دست به دست هم داده‌اند تا این جنبه از بازی دوباره در یک سراشیبی سقوط قرار بگیرد. جدا از مسائلی که بالاتر صحبت کردیم، هوش مصنوعی یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است و چه برای بازیکنان خودی و چه بازیکنان حریف، مشکلاتش به‌وضوح دیده می‌شود. مثلا در مورد بازیکنان خودی، خیلی وقت‌ها بازیکنان به جای فرار در فضا‌های خالی یا حداقل قرار گرفتن در جای درست‌شان،‌ به شکلی عجیب و غریب حرکت می‌کنند. 

در مورد هوش مصنوعی بازیکنان رقیب هم تا دلتان بخواهد شاهد پاس‌های خنده‌دار از آن‌ها هستیم یا در مشکلی عجیب‌تر، روی هر دو درجه سختی بازی، بازیکنان حریف اصرار خاصی به بردن توپ به محوطه جریمه خودی و لو دادن آن دارند! مثال‌های اینچنینی در مورد ضعف‌های eFootball 2022 در زمینه گیم پلی واقعا زیاد است و نتیجه نهایی همه آن‌ها، اثری است که نمی‌توان لذت خاصی از تجربه فوتبال در آن برد و آنقدر درگیر مسائل آزاردهنده و گاهی حتی خنده‌دار خواهید بود که پس از مدتی قید بازی کردنش را خواهید زد. کونامی حتی امکان انتخاب تاکتیک‌های مختلف را که در نسخه‌های قبلی شاهد بودیم هم به شکلی شدیدا محدود‌شده در این نسخه ارائه کرده و این هم یکی دیگر از تصمیم‌های عجیب آن‌ها برای بازی جدیدشان است. 

ضربه پنالتی در eFootball 2022

قطعا تا همین الان هم خیلی‌هایتان تصاویر عجیب و غریب منتشر‌شده از eFootball 2022 را مشاهده کرده‌اید. البته که باید اشاره کنیم چهره بازیکنان مختلف در حالت عادی به اندازه این تصاویر مضحک نیست و مشکل اصلی بازی در این زمینه، در صحنه‌هایی مثل شادی پس از گل یا کلا حالت‌هایی است که شاهد حرکت و انیمیشن در چهره‌ها هستیم. همچنین بازی با باگ‌های زیادی هم درگیر است؛ از کش آمدن دست و بدن بازیکنان در برخورد‌ها گرفته تا ناتوان شدن آن‌ها در برداشتن توپ و مشکلات پرتعداد زیاد. طراحی تماشاگران و کپی پیست بودن آن‌ها حتی در فواصل کم از یکدیگر و ضعف و محدودیت کلی انیمیشن‌های بازی هم از دیگر مسائلی هستند که فوتبال جدید کونامی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و حتی عذرخواهی رسمی سازندگان را هم در پی داشته است. 

به‌طور کلی، رویکرد جدید کونامی به بازی فوتبالش به نتیجه‌ای منتهی شده که پیدا کردن نکته‌ای امیدوار‌کننده در آن واقعا سخت است. این وضعیت بازی، قطعا هم برای طرفداران این مجموعه و هم برای طرفداران بازی‌های فوتبال اتفاق ناراحت‌کننده‌ای است؛ چرا که اگر کونامی نتواند دوباره بازی مناسبی در این سبک داشته باشد، رقابت در این ژانر شدیدا کم خواهد شد و این بی‌رقیب بودن، می‌تواند حتی به بدتر شدن وضعیت مجموعه فیفا هم منجر شود. امیدواریم تصمیمات بعدی کونامی چه در قبال eFootball 2022 و چه کلا برای آینده بازی‌های فوتبالش هر طور که شده باعث احیای دوباره آن‌ها شوند؛ هرچند که این کار شدیدا سخت به‌نظر می‌رسد. شما هم اگر طرفدار همیشگی PES هستید، پیشنهاد می‌کنم تا فعلا به همان نسخه قبلی وفادار بمانید که از هر نظر، بازی به مراتب بهتر و ارزشمند‌تری است.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده