نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از GTA تا یک تجربه شهرسازی

از GTA تا سه بازی ارزشمند دیگر؛ با این قسمت از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم همراه زومجی باشید.

طبق روال چهارشنبه‌ها، باز هم در قسمتی دیگر از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ معرفی چهار بازی مختلف خواهیم رفت. این هفته هم یک نسخه از مجموعه فوق‌العاده محبوب GTA را داریم و هم سراغ آثار متنوع دیگری رفته‌ایم. پس در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید:

هرج و مرج در شهر بازی GTA IV

بازی GTA IV

مجموعه جی‌تی‌ای از همان نسخه اول تا به امروز، تجربه‌هایی فراموش‌نشدنی و بی‌نهایت با‌کیفیت تقدیم مخاطبانش کرده و به همین دلیل هم یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ است. اگر شما هم از آن افرادی هستید که به‌دلیل معرفی نشدن نسخه جدیدی از این سری حسابی کلافه شده‌اند و البته دیگر آنقدر GTA V را بازی کرده‌اید که همه‌جایش را مثل کف دست بلد هستید، شاید رفتن به‌سراغ یک نسخه قدیمی‌تر و تجدید خاطره با آن، اوقات خوبی برای‌تان رقم بزند. به همین دلیل هم اولین بازی این هفته را به GTA IV اختصاص داده‌ایم. 

هر نسخه از جی تی ای، برای جنبه‌های مختلفی مورد تمجید و تحسین قرار گرفته و خب در این بین، یکی از ویژگی‌های مثبت معروف GTA IV، داستان و شخصیت‌پردازی بسیار عالی آن به‌حساب می‌آید. با اینکه شاید اگر امروز به‌سراغ این نسخه بروید، در مقایسه با جی‌تی‌ای V محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های جانبی و موارد اینچنینی احساس خواهید کرد، ولی واقعیت این است که داستان GTA IV در یک کلام حرف ندارد! بازی، ما را با شخصیت نیکو بیلیک همراه می‌کند که در جستجوی رویای آمریکایی و فرار از گذشته‌اش، به شهر لیبرتی سیتی می‌آید. همراه شدن نیکو با رومان، پسر عمویش و در ادامه هم اتفاقات و حوادثی که برایش رخ می‌دهند، بازیکن را درگیر داستان و روایتی پرجزییات و پر از اتفاقات عجیب می‌کند که قطعا از آن لذت خواهید برد. 

اما داستان تنها ویژگی نیست که به‌خاطر بخواهید سراغ GTA IV بروید و پس از گذشت این همه سال، هنوز هم فضاسازی نزدیک به‌واقعیت این نسخه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و گیم پلی کلی آن و تنوع ماموریت‌هایش هم حسابی سرگرم‌کننده هستند. برای این نسخه دو بسته الحاقی مستقل هم منتشر شده که می‌توانید پس از تمام کردن بازی اصلی، سراغ آن‌ها بروید. GTA IV در زمان انتشار نسخه کنسولی، موفق به کسب متای ۹۸ شد و با اینکه نسخه پی سی در زمان عرضه مشکلات فنی داشت، در حال حاضر این مسائل هم رفع شده‌اند. پس اگر دل‌تان هوس یک جی‌تی‌ای کرده، تجربه این بازی پیشنهاد می‌شود. 

ژنرال بر فراز جزیره در Tropico 6

بازی Tropico 6

سری Tropic از زمان عرضه اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۱ تا به امروز، تجربه‌های شبیه‌ساز شهرسازی موفقی در اختیار علاقه‌مندان این سبک قرار داده است؛ البته خطاب کردن این مجموعه به‌عنوان یک بازی شهرسازی شاید کمی دور از واقعیت هم باشد؛ چرا که در Tropico، شما بیش‌تر در یک منطقه گرمسیر مشغول ساخت و ساز در جزیره‌تان می‌شوید و جدا از آن، مباحث و تصمیم‌های سیاسی هم نقش پررنگی در بازی ایفا می‌کنند. Tropico 6 آخرین نسخه از این مجموعه است که دومین بازی پیشنهادی این هفته به‌حساب می‌آید. 

در Tropico 6، بازیکن در نقش یک رهبر قرار می‌گیرد؛ از اینجا وظیفه شما برای ساخت جزیره آغاز می‌شود و باید با ساختن سازه‌های مختلف، آن را روز به روز گسترش بدهید و البته حواس‌تان به مشکلات هم باشد تا برای‌تان دردسرساز نشوند. یکی از تفاوت‌های این نسخه با قسمت‌های قبلی، این است که دیگر محدود به فقط یک جزیره نیستید و می‌توانید یک مجمع‌الجزایر داشته باشید و بعد هم با رسیدن به عصر‌های مدرن‌تر، آن‌ها را به‌هم وصل کنید. همچنین همانطور که بالاتر اشاره کردیم، مسائل سیاسی هم نقش مهمی در Tropico 6 دارند و در نقش یک رهبر، مدام باید تصمیم‌هایی بگیرید که هرکدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و ایجاد تعادل بین جنبه‌های مختلف، یکی از چالش‌های اساسی شما در بازی خواهد بود. 

Tropico 6 همچنین از نظر بصری هم کیفیت خوبی دارد در کل تجربه خوبی در سبک خودش به‌حساب می‌آید.

مورگان یو مذکر در بازی Prey

بازی Prey (2017)

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که این روز‌ها در دنیای بازی‌ها رخ داده، انتشار بازی Deathloop و عملکرد بسیار خوب آن است که تحسین منتقدین و نمره‌های عالی هم برایش در پی داشته. پس به همین مناسبت هم که شده، بد نیست سراغ یکی از ساخته‌های قبلی استودیو آرکین برویم؛ بله منظورم چیزی نیست جز بازی Prey محصول سال ۲۰۱۷. قبل از این بازی، در سال ۲۰۰۶ هم شاهد اثری به نام Prey توسط استودیو هیومن‌هد ساخته شد که قرار بود دنباله‌ای هم داشته باشد. با این حال پس از مشکلاتی که به‌وجود آمد، مالکیت این IP به بتسدا رسید و بازی Prey سال ۲۰۱۷ هم بدون اینکه ارتباط مستقیم و خاصی با نسخه قبلی داشته باشد، صرفا با استفاده از اسم این مجموعه ساخته شده است. 

به خود بازی برگردیم؛ Prey بازیکنان را به یک ایستگاه فضایی با نام Talos I می‌برد و وقایع آن، در یک خط‌زمانی متفاوت از واقعیت جریان دارند. بازیکنان در نقش شخصیت مورگان یو قرار می‌گیرند که می‌توان جنسیتش را انتخاب کرد و باید در این ایستگاه فضایی مرموز، به‌دنبال جواب سوال‌هایی باشند که داستان بازی طرح می‌کند و در عین حال، درگیر گیم پلی آن شوند که تجهیزات و قابلیت‌های مختلفی در اختیارتان قرار می‌دهد تا با دشمنان در این فضا، مبارزه کنید. البته در Prey همه‌چیز هم فقط به اکشن خلاصه نمی‌شود و بازی، ویژگی‌های نقش آفرینی قابل‌قبولی هم دارد. 

در مجموع، Prey یک تجربه اول‌شخص خوش‌ساخت از استودیو آرکین است که با خلق اتمسفری تاثیرگذار و همچنین روبه‌رو کردن بازیکن با چالش‌های داستانی و دشمنانی که طراحی متنوعی هم دارند، بازی ارزشمندی به‌حساب می‌آید و از تجربه کردنش پشیمان نخواهید شد. 

شخصیت Meve در بازی Thronebreaker: The Witcher Tales

بازی Thronebreaker: The Witcher Tales

سری ویچر برای همه حسابی شناخته‌شده است و قطعا خیلی‌هایمان تا امروز با ماجراهای گرالت همراه شده‌ایم. با این حال بازی که برای آخرین اثر مقاله این هفته در نظر گرفتیم، نه یک نسخه اصلی از این مجموعه که نسخه فرعی آن با نام Thronebreaker: The Witcher Tales است. بازی گوئنت در واقع یک مینی‌گیم در ویچر بود که آنقدر محبوب شد تا سی‌دی پراجکت، یک بازی کارتی آنلاین و یک تجربه آفلاین با محوریت آن بسازد که Thronebreaker: The Witcher Tales، همان نسخه آفلاین به‌حساب می‌آید. 

شاید وقتی پای بازی‌های کارتی به‌حساب می‌آید، خیلی‌ها تصورشان به‌سمت یک تجربه صرفا محدود‌شده به بازی با کارت‌ها برود؛ با این حال Thronebreaker: The Witcher Tales اصلا و ابدا چنین شرایطی ندارد و سی‌دی پراجکت، همانطور که در نسخه‌های اصلی ویچر به مواردی مثل روایت داستان دقت زیادی داشت،‌ در این اثر هم سعی کرده تا داستانی بسیار با‌کیفیت و پرجزییات ارائه دهد که محوریت اصلی آن، شخصیتی به نام Meve است و ما باید از طریق او، سرزمین‌های شمالی را پس بگیریم. 

سی‌دی پراجکت برای تنوع بخشیدن به Thronebreaker: The Witcher Tales، اقدامات جالبی در نظر گرفته؛ از طرفی تصمیم‌گیری‌های داستانی را داریم که بی‌نهایت هوشمندانه کار شده‌اند و تاثیر زیادی در شکل دادن به ماجراجویی شما و سرنوشت شخصیت‌ها ایفا می‌کنند. به همین روال، گیم پلی بازی هم که حول محور بازی گوئنت می‌چرخد، شما را در نبرد‌های جالبی قرار می‌دهد که باید در انتخاب کارت‌ها و چطور بازی کردن آن‌ها، حواس‌تان را جمع کنید و تنوع بالای کارت‌ها و همچنین سناریو‌هایی که بازی دارد، باعث شده تا از ابتدا تا انتها هرگز از تجربه این اثر خسته نشوید؛ تازه اگر این برای‌تان کافی نیست، ماموریت‌هایی فرعی هم در بازی وجود دارند تا شاهد تنوع حتی بیش‌تری هم باشیم. 

در مجموع، Thronebreaker: The Witcher Tales یک تجربه ارزشمند است که حتی اگر هیچ تجربه‌ای از بازی‌های کارتی هم نداشته باشید می‌توانید خیلی زود مکانیک‌هایش را یاد بگیرید و از آن، لذت ببرید. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده